۲۴۵ طرح لباس حائز دریافت مالکیت معنوی شدند
در پنج ماه اول سال جاری ۱۹۵۰ طراح نشان شیما و مالکیت معنوی را از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دریافت کردند.
در پنج ماه اول سال جاری ۱۹۵۰ طراح نشان شیما و مالکیت معنوی را از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دریافت کردند.
سینماپرس: اولین رویداد ملی فناوریهای تنظیمیار با حضور رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر و نمایندگان شرکتهای دانشبنیان عصر دوشنبه ۱۵ شهریور در مرکز نوآوری آومیک برگزار شد.
تک آهنگ «دل تنها» با سرودهای از بهمن محمدزاده، خوانندگی محمد معتمدی و همراهی یک ارکستر از کشور اوکراین پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
سینماپرس: پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر به مناسبت روز سینما پنجمین نشست تخصصی «سینما و اندیشه» را با موضوع قهرمان در سینمای ایران برگزار میکند.
به گزارش سینماپرس، این پژوهشکده در نظر دارد به مناسبت روز سینما پنجمین نشست تخصصی «سینما و اندیشه» را برگزار کند. در این نشست که به مدیریت عبدالحسین لاله، عضو هیئت علمی فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد، پژوهشگران و کارشناسان حوزه سینما به ارائه دیدگاهها و نظرات خود درباره موضوع قهرمان در سینمای ایران خواهند پرداخت. در این نشست جواد طوسی درباره «شمایلنگاری قهرمان در سینمای پس از انقلاب»، رامتین شهبازی درباره «قهرمان در سینمای روشنفکری (پرسهزنی روشنفکرانه قهرمان)»، سیداحمد پایداری درباره «پرسش از قهرمان در سینمای پس از انقلاب»، شاپور عظیمی درباره «کشاکش فردیت و قهرمان در میانه ادبیات و سینمای ایران» و مجید شیخانصاری درباره «نسبت فابیولا، عمل شخصیت و تحقق سیوژت در شکلگیری قهرمان در سینمای داستانی» سخنرانی خواهند کرد.
گفتنی است این نشست پژوهشی روز یکشنبه ۲۱ شهریورماه سال جاری از ساعت ۱۶ الی ۱۸:۳۰ به صورت مجازی برگزار خواهد شد. علاقهمندان میتوانند از طریق لینک اتصال yun.ir/axipy۸ در این نشست پژوهشی شرکت نمایند.
سینماپرس: همسر مریم کاویانی که روزگاری سخنگوی وزارت امورخارجه نیز بود؛ ۱۷ شهریور مهمان برنامه «نشان ارادت» خواهد بود و از تاثیر امام حسین (ع) در زندگیاش صحبت میکند.
به گزارش سینماپرس، قسمت دهم برنامه «نشان ارادت» روز چهارشنبه ۱۷ شهریور با حضور رامین مهمانپرست همسر مریم کاویانی که روزگاری سخنگوی وزارت امورخارجه بود روی آنتن میرود و این بار یک چهره سیاسی از لحظاتی که به امام حسین (ع) متوسل شده است، حرف میزند.
دهمین قسمت از «نشان ارادت» روز چهارشنبه ۱۷ شهریور حوالی ساعت ۱۷:۳۰ پخش میشود و بازپخش آن حوالی ساعت ۱ بامداد خواهد بود.
سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی، مهدی چمران، سعید شیخزاده، سیدجواد هاشمی، شهرام عبدلی، مصطفی راغب، آرش میراسماعیلی، عباس جدیدی و گیتی معینی از جمله مهمانان این برنامه در قسمتهای پیشین بودهاند.
«نشان ارادت» به تهیهکنندگی پویان هدایتی و با مشارکت ستاد بازسازی عتبات در ایام محرم و صفر از گروه معارف شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تاکید کرد وزارت بهداشت بدون اطلاع و هماهنگی قبلی تفکیک سنی برای واکسن هنرمندان را اعمال کرد.
سینماپرس: فرحناز منافی ظاهر بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از بی توجهی مدیران فرهنگی و نهادهای سینمایی نسبت به بیکاری، خانه نشینی و وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: نه خانه سینما هیچ قدمی برای سینماگران برمی دارد نه مدیران صدا و سیما و وزارت ارشاد یادی از ما می کنند؛ همه هنرمندان را فراموش کرده اند و این در حالی است که همه هنرمندان به ویژه پیشکسوتان تمامی سال های عمر و جوانی شان را برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم صرف کرده اند و شایسته نیست این چنین به آن ها بی توجهی شود.
بازیگر فیلم های سینمایی «روزی که خواستگار آمد» و «دختر شیرینی فروش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من اگر حرفی می زنم و انتقادی می کنم برای منافع شخصی خودم نیست چون الحمدالله بازنشسته آموزش و پرورش هستم، از خودم خانه ای دارم و زندگی ام را به راحتی سپری می کنم اما متأسفانه بسیاری از همکارانم واقعاً محتاج رسیدگی و توجه هستند اما هیچ فرد و نهادی یادی از آن ها نمی کند.
وی ادامه داد: من در همه این سال هایی که عضو انجمن بازیگران خانه سینما بوده ام جز اینکه یک بار یک بن خرید به بنده دادند و یک بار دیگر یک سبد کالا هیچ گونه دریافتی از این نهاد صنفی نداشته ام! این در حالی است که وظیفه نهاد صنفی رسیدگی به وضعیت معیشتی اعضایش است.
منافی ظاهر خاطرنشان کرد: بسیاری از همکاران من ناچارند در این وضعیت اسفبار اقتصادی، ترس از کرونا را کنار گذاشته به این پروژه و آن پروژه بروند تا چرخ زندگی شان از حرکت نایستد! این واقعاً حق هنرمندان نیست. چه بسیار هنرمندانی که طی یک سال و نیم گذشته بالاجبار سر کار رفتند و کرونا گرفتند و بعضاً فوت شدند. آیا این انصاف است؟
این سینماگر تأکید کرد: تأسف بار آنجا است که مدیران و مسئولان در وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، خانه سینما، صدا و سیما و… حتی تلاش نکردند تا واکسن هنرمندان به نتیجه برسد! این در حالی است که کار هنرمندان بسیار پرخطر است و در بسیاری از پروژه ها ده ها نفر در یک اتاق ۲۰ متری مجبور هستند در کنار هم باشند تا یک فیلم و سریال تولید شود.
بازیگر سریال های تلویزیونی «پدر سالار» و «روزگار قریب» تصریح کرد: متأسفانه همه چیز در کشور ما در حد شوآف و شعار است! به عنوان مثال «هنر کارت» هیاهو برای هیچ بود!؛ خانه سینما برای ما هیچ کارآیی ندارد و حتی وقتی تهیه کننده ای حق ما را می خورد در شورای داوری اش کاری به نفع ما انجام نمی دهد. پس این همه دستگاه و نهاد و بریز و بپاش هیچ تفاوتی برای ما ندارد و دردی از ما درمان نمی کند.
منافی ظاهر متذکر شد: متأسفانه توجه به مقوله هنر و هنرمندان روز به روز در کشور ما در حال کمرنگ تر شدن است و قطعاً این وضعیت به نفع عرصه مهم فرهنگ و هنر کشور نخواهد بود چرا که پیشکسوتان هنر در همه کشورها به مثابه گنجینه هایی هستند که مسئولان از آن ها حفظ و حراست می کنند اما ما در کشورمان آن ها را پس می زنیم.
این بازیگر در خاتمه این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا در این ایام مشغول به انجام کاری بوده اید یا خیر اظهار داشت: من از همان ابتدای کرونا تاکنون حضور در هیچ پروژه ای را نپذیرفته ام با اینکه پیشنهادهای بسیار زیادی داشتم ترجیح دادم جانم را برای کار و درآمد نگذارم. مضاف بر آنکه متأسفانه کیفیت فیلمنامه ها نیز بسیار پایین آمده و واقعاً اغلب شان هیچ جذابیتی برای حضور ندارند.
هنر «پیشخوانی» یکی از گونههای آوازی و موسیقایی مرتبط با ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا و ماه صفر است که متاسفانه طی سالهای گذشته به هنری منسوخ تبدیل شده است.
سینماپرس: صندوق فیلم گوتنبرگ با پشتیبانی وزارت امور خارجه «سوئد» دومین دوره حمایت مالی خود از آثار بین المللی را آغاز کرده که نام فیلم «زالاوا» نیز در این فهرست دیده میشود.
به گزارش سینماپرس، صندوق جدید جشنواره فیلم گوتنبرگ با پشتیبانی وزارت امور خارجه «سوئد» فهرست فیلمهایی که حمایت مالی خواهند شد را اعلام کرده که میتوان در آن نام فیلم «زالاوا» نخستین تجربه کارگردانی ارسلان امیری را نیز دید. فیلمی ضد دین و شریعت توحیدی که در تعارض و مواجهه با اصول ایمانی مطرح در سبک زندگی اسلامی و به صورت مشخص ایمان به غیب برآمده و سعی ویژه خود را بر خِرفت نشان دادن و خُرافهپرست معرفی نمودن انسان ایرانی گُمارده بود و قرار است تا در جشنواره فیلم ونیز امسال نمایش داده شود و در بخش هفته منتقدان رقابت نماید.
وبسایت رسمی جشنواره گوتنبرگ درباره فیلم «زالاوا» نوشته که آیدا پناهنده به همراه امیری نویسندگی آن را انجام داده است. آیدا پناهنده در سال ۲۰۱۵ برای فیلم «ناهید» در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن جایزه گرفت. فیلم «زالاوا» اولین نمایش بین المللی خود را روز هشتم سپتامبر تجربه خواهد کرد و سپس در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو اکران خواهد شد.
درام اوکراینی «پافیر» در مورد مردی نجیب که کارش را برای کمک به خانوده اش رها میکند، دیگر فیلمی است که در فهرست حمایتهای این صندوق قرار گرفته است. علاوه بر این، اولگ سنتسوف برای فیلم تخیلی خود به نام «کای» حمایت خواهد شد. این فیلم با اقتباس از تجربه و زندگی شخصی سنتسوف ساخته شده است.
در این دوره از حمایت مالی صندوق جشنواره فیلم گوتنبرگ، نام ۹ فیلم دیده میشود که در مراحل پسا تولید حمایت میشود و ۱۳ فیلم دیگر در مرحله تولید اصلی و فیلمبرداری قرار دارند.
صندوق فیلم گوتنبرگ، به عنوان یک پروژه یک ساله در میسال ۲۰۲۱ توسط جشنواره فیلم گوتنبرگ برگزار شود. این جشنواره و صندوق مورد حمایت وزارت امور خارجه سوئد است. این صندوق به منظور حمایت از پروژههای بین المللی برای توسعه و معرفی فرهنگهای مختلف ایجاد شده است.
سینماپرس: کارگردان «طبقه یک و نیم» که ظاهرا قرار است تا فیلم او به اکران عمومی در سینماهای کشور درآید می گوید: به هیچ عنوان نباید مخاطب زیر پانزده سال «طبقه یک و نیم» را ببیند، چون بنده خودم کارگردان این فیلم هستم و خود من اجازه نمیدهم که کودک و یا نوجوان خودم چنین فیلمی را ببیند.
به گزارش سینماپرس، نوید اسماعیلی در گفتوگو با میزان پیرامون اکران جدیدترین اثر خود «طبقه یک و نیم» در شرایط کرونایی گفت: ما به خاطر اینکه شرایط روحی مردم از لحاظ کرونا فعلا خوب نیست و لحظات تلخ زیادی داریم، جمعبندی که با دوستان و عوامل و مجری طرح کردیم تصمیم بر این شد برای بهتر شدن حال روحی مردم ابتدا در سینماها به اکران «طبقه یک و نیم» بپردازیم و سپس در شرایط مناسب اکران آنلاین را آغاز کنیم کنیم.
وی پیرامون ریسک «طبقه یک و نیم» در شرایط کرونایی امروز و اینکه هنوز خیلی از مردم از بازگشایی سینماها بی خبر هستند تاکید کرد: از لحاظ مادی ما هیچگونه چشمداشتی برای بازگشت سرمایه این فیلم نداریم یا به طور راحت تر اگر بخواهم بگویم اصلا ما به فکر مادیات نیستیم در حال حاضر پروانه نمایش را دریافت کردهایم و به محض اینکه یک مقدار شرایط کرونا کمرنگتر شود و حال روحی مردم بهتر شود، صد در صد و قطعاً و یقیناً ما اکران سینمایی «طبقه یک و نیم» را خیلی سریع آغاز میکنیم.
اسماعیلی پیرامون مضمون کمدی اجتماعی «طبقه یک و نیم» بیان کرد: بعضی وقتها ما به یک سری از شرایط میخندیم، ولی نباید به آن شرایط بخندیم، سناریو داستان «طبقه یک و نیم» هم همین است ما یک طنز موقعیتی و تلخی را در داستان داریم که خنده ندارد؛ به نظر من اگر یک مقدار مخاطب یا تماشاگر با دیدگاه باز و مثبت به فیلم نگاه کند خندهای ندارد و بیشتر طنز تلخ است اما از لحاظ موقعیتی که کاراکترها در آن قرار میگیرند برای مخاطب خندهآور است.
کارکردان فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم» پیرامون پیشبینی خود از احتمال استقبال از این فیلم سینمایی ابراز کرد: اتفاقی که برای اولین بار در سینمای ایران در «طبقه یک و نیم» رقم زدیم این بود که یک مقدار شیطنت مثبت و هنری کردیم، به عنوان مثال در دکوپاژهایی که انجام دادیم مخاطب مورد قضاوت قرار میگیرد واز این نظر که در سینمای ایران چنین قاب و چنین صحنهای را میبیند یعنی اتفاقی که رخ میدهد یک مقدار برای مخاطب شوکهکننده است اما در انتهای فیلم مخاطب با این روبرو میشود که قضاوت کذب کرده و زود تصمیم گرفته است و این اتفاق یک اتفاق دیگر است.
این کارگردان سینما پیرامون گروه سنی که میتوانند مخاطب فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم» باشند تاکید کرد: «طبقه یک و نیم» چون آنطور که ما پروانه هم گرفتیم مثبت ۱۵ است به نظر من کودک یا نوجوان بهتر و مثبتتر است که این فیلم را نبین، یا بهتر بگویم اصلاً به هیچ عنوان نباید مخاطب زیر پانزده سال این فیلم را ببیند، چون بنده خودم کارگردان این فیلم هستم و خود من اجازه نمیدهم که کودکی چنین فیلمی را ببیند به همین خاطر برای «طبقه یک و نیم» گروه سنی تعیین شده و فیلم مثبت ۱۵ است.
اسماعیلی با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره حضور بازیگران تلویزیونی در فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم» بیان کرد: متأسفانه این مسئله در فرهنگ هنر سینمای ایران اشتباه جا افتاده است که یک بازیگر یا تلویزیونی است و یا یک بازیگر فقط سینمایی است در صورتی که اصلا چنین چیزی نداریم؛ وقتی هنرمند، هنرمند است در تمام دنیا باید به یک دیدگاه به این شخص نگاه کرد، متأسفانه در حال حاضر برخی تهیهکنندگان و مدیرتولیدها شاخصهایی را برای خودشان به سینمایی، تلویزیونی، تئاتر تنظیم و تقسیم کردهاند که اصلا چنین چیزی را نداریم.
کارگردان فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم» پیرامون وضعیت امروز سینمای ایران بیان کرد: وضعیت حال سینمای ایران خوب نیست به دلیل اینکه حال جامعه هم به خاطر شرایط کرونایی خوب نیست فکر میکنید مهمترین اتفاقی که، متأسفانه صنعت سینمای ایران زنگ زده، چرخدندههای این صنعت زنگ زده ما یا باید چرخدندهها را عوض بکنیم یا چرخدندههای زنگ زده را صیقل و روغنکاری بکنیم.
وی در همین راستا خاطرنشان کرد: وقتی جوانها هزینههای سنگینی برای ساخت یک فیلم میدهند ارگانهایی باید باشند که از این جوانها یا یک تیم فیلمساز حمایت کنند، بگویند شما در این شرایط کرونا فیلم ساختید به مردم کمک کردید اشکال ندارد ما هم در قبال این کارتان آیتمهایی را برای شما از لحاظ مادی تنظیم میکنیم؛ یا به عنوان مثال شما در این شرایط سخت میخواهید یک میلیارد تجهیزات اجاره کنید و یک میلیارد پول تجهیزات بدهید ما آیتمهایی معرفی میکنیم که شما با نصف این هزینه این آیتمها را بتوانید تهیه کنید.