X

بایگانی شهریور 16, 1400

دفتر سینمایی

توحیدپرست: اغلب هنرمندان و سینماگران نه کار دارند، نه مسکن، نه بیمه… و نه حتی مورد تکریم و احترام قرار می گیرند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داود توحیدپرست کارگردان سینما در خصوص لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم گفت: اغلب هنرمندان و سینماگران نه کار دارند، نه مسکن، نه بیمه… و نه حتی مورد تکریم و احترام قرار می گیرند از این رو بی تردید وظیفه دولت جدید در قبال سینماگران و هنرمندان توجه به رفع مشکلات، معضلات و موانع پیش روی زندگی آن ها است.

کارگردان فیلم های سینمایی «معصوم» و «نامزد آمریکایی من» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به قدری اوضاع اسفبار و فاجعه آمیز است که حدی بر آن نمی توان متصور شد! این اتفاق برای نسل من که با هدف گسترش عدالت حضرت علی (ع) انقلاب کرد بسیار تلخ است!

وی ادامه داد: تأمین کار و مسکن کوچکترین کارهایی است که حکومت عدالت گستر اسلامی بایستی انجام بدهد! اکنون وضع مردم و هنرمندان و سینماگران روز به روز بدتر از دیروز شده به طوری که هم اینک خیلی افراد سرخورده و ناامید شده اند.

این سینماگر متذکر شد: ما همچنان امیدواریم که مدیران کشور از خواب خرگوشی بیدار بشوند و کمی جامعه گردی کنند و ببینند که بر سر مردم و هنرمندان و سینماگران چه آمده است! شاید عده ای بگویند که توحیدپرست همیشه سیاهی ها را می بیند و همیشه معترض وضع موجود است! من می گویم بله من هنرمندی سیاه نما هستم اما هدفم از بیان سیاهی ها ریشه کن شدن مشکلات مردم و الگو شدن دین و مذهب و انقلاب اسلامی است.

توحیدپرست تأکید کرد: اعتقادات من ریشه در قرآن کریم و سنت و عقل دارد؛ به قول حضرت امام جعفر صادق (ع) بهترین دوستان من افرادی هستند که عیب و ایرادهای مرا به من هدیه بدهند!

وی در همین راستا افزود: من متأسفم که امروزه فقط تزویر و ریا و پاچه خواری ارج و قرب دارد و کسانی که کمترین انتقادی نسبت به عملکرد مدیران دارند نادیده گرفته می شوند!؛ بنده به عنوان هنرمندی که ۱۰ سال است بیکار و مستأجر هستم و بیمه درست و درمانی هم ندارم به دولت جدید عرض می کنم که مرد عمل باشید و مشکلات مردم و هنرمندان را ریشه کن کنید در غیر این صورت باید در محضر عدل الهی پاسخگوی اعمال تان باشید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سبک جعل و تحریف «بی بی سی فارسی» فریاد کارگردان «حوا، مریم، عایشه» را هم درآورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صحرا کریمی فیلمساز افغانستانی به ترجمه شبکه تلویزیونی ملکه از عنوان فیلمی که قرار است بسازد اعتراض کرد.

به گزارش سینماپرس، صحرا کریمی مدتی پیش در طی جشنواره فیلم ونیز اعلام کرد که یک فیلم سینمایی از ماجرای پروازش از کابل خواهد ساخت. یکی دو روز گذشته نیز صفحه بی‌بی‌سی فارسی در فضای مجازی این خبر را پوشش داد و در ترجمه نام فیلم جدید این کارگردان از واژه‌ای استفاده کرد که موجب واکنش کریمی کارگردان مشهور افغان شد.

در خبر بی‌بی‌سی فارسی از عنوان «فرار از کابل» به عنوان فیلم جدید صحرا کریمی استفاده شد. این در حالی است که به گفته خود کریمی نام فیلم او «پرواز از کابل/ Flight from Kabul» است و بی بی سی در این زمینه شیطنت کرده است.

واکنش صحرا کریمی به شیطنت بی بی سی در نام فیلمش

صحرا کریمی در واکنش به این اتفاق در صفحه شخصی خود نوشت: مدعی این نیستم که خیلی انگلیسی می‌فهمم، اما همان قدر می‌دانم که ترجمه «Flight» می‌شود پرواز، اما در بی بی سی فارسی گویا سوادشان نم کشیده، این لغت را «فرار» ترجمه کرده اند. بعضی همکاران افغان ما در بی بی سی هم منتظر فرصت برای تخریب من هستند و همیشه بر ضد من می‌نویسند.

بی‌بی‌سی فارسی چند ساعت بعد از واکنش کریمی، پست خود را برداشت و یک روز همان خبر را با نام مورد تایید کارگردان منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهلت ارسال آثار به بخش «دیگرگونه‌های نمایشی» تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهلت ارسال آثار به بخش دیگرگونه‌های نمایشی (تولیدات تازه) چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، مهلت دریافت آثار بخش دیگرگونه‌های نمایشی (تولیدات تازه) تا تاریخ ۱۵ مهر ماه تمدید شد.

بر این اساس متقاضیان می‌توانند پیشنهاد نامه خود را به همراه ارسال نهایتاً ۵ دقیقه تصویر ویدئویی که در آن کارگردان یا ایده‌پرداز به معرفی و تشریح ایده خود می‌پردازد را تا تاریخ ۱۵ مهرماه به دبیرخانه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ارائه کنند. نتایج اولیه این بخش تا تاریخ ۲۰ مهر ماه اعلام خواهد شد.

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به نشانی www.fitf.ir نسبت به ثبت تقاضا اقدام کنند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بهمن ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌تئاترهای «حسن دادشکر» اکران آنلاین می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۶ عنوان از فیلم‌تئاترهای حسن دادشکر پیشکسوت عرصه تئاتر کودک و نوجوان در پایگاه اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، «پیرمرد و ببر»، «قصه نقلی»، «کودک غریب»، «گنجشکک اشی‌مشی»، «زشت و زیبا» و «افسانه‌های نو» عنوان این نمایش‌هاست که در قالب طرح «نمایش‌ نما» در پایگاه مجازی کانون به نشانی th.kpf.ir اکران می‌شود.
نمایش «گنجشکک اشی‌مشی» که تولید سال ۱۳۷۷ کانون است، از سوی داوود کیانیان به نگارش در آمد و پس از مدت کوتاهی حسن دادشکر آن را به شیوه‌ عروسکی در مرکز تولید تئاتر کانون به روی صحنه برد. این نمایش درباره‌ گنجشکک اشی‌مشی است که علی‌رغم تذکرها و توصیه‌های دیگر پرندگان برای دوری از آدم‌ها، تصمیم می‌گیرد به آدم‌ها نزدیک شده و با آن‌ها دوست شود… د.
بر اساس این خبر، «قصه نقلی» نیز به نویسندگی و کارگردانی حسن دادشکر که تولید سال ۱۳۸۲ است داستانِ نقلی پسر بچه روستایی باهوش و مهربانی را روایت می‌کند که می‌خواهد به دیدار مادر بزرگش برود. اما در راه با جنگلبان برخورد می‌کند و او ضمن یادآوری خطرهای جنگل، بوقی به نقلی می‌دهد که در مواجه با خطر، آن را به صدا در آورد تا جنگلبان به کمکش بیاید… د.
نمایش زنده عروسکی «کودک غریب» عنوان نمایش دیگری از دادشکر است که در سال ۱۳۷۸ به نویسندگی داوود کیانیان در مرکز تئاتر کانون اجرا شد و اکنون به صورت اینترنتی در دسترس قرار دارد.
همچنین نمایش «پیرمرد و ببر» به نویسندگی علی خاکبازان و کارگردانی حسن دادشکر در سال ۱۳۹۵ به صحنه مرکز تئاتر کانون رفت. این نمایش درباره‌ ببری است که گه گاه به احشام یک روستا حمله می‌کند و به آن‌ها آسیب می‌رساند و از سوی اهالی گرفتار و در قفس نگهداری می‌شود. روزی عاقل مردی جهاندیده، ببر را در قفس می‌بیند و به خاطر التماس، ناله و گریه ببر، او را از قفس رها می‌کند، اما…
تئاتر «زشت و زیبا» تولید سال ۱۳۸۳ کانون است که نویسندگی این نمایش را نیز دادشکر بر عهده داشت ودرباره‌ خداداد پسر جوانی است که از زشتی صورت و تمسخر اطرافیانش رنج می‌بردو به دنبال علت زشتی خود است. او با راهنمایی مرشد، راهی سرزمین باختر می‌شود تا از سه حکیم دانا، علت زشتی‌اش را بپرسد… د.
نمایش «افسانه‌های نو» نیز در سال ۱۳۹۰ به نویسندگی داوود کیانیان و کارگردانی حسن دادشکر در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون به صحنه رفت و قصه‌ باثار پسر لقمان است که کودکی کنجکاو است و می‌خواهد مثل پدرش باشد. لقمان با بازی و نمایش به او می‌آموزد که چگونه به خواسته خود برسد.
حسن دادشکر فعالیت‌های هنری خود را از دهه‌۵۰ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و تا به امروز نمایش‌های زیادی را برای مخاطبان کودک و نوجوان به روی صحنه برده است.

طرح «نمایش‌نما» با شیوع بیماری کرونا از اواخر سال ۱۳۹۸ در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری برای حمایت از هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان و ارتباط با مخاطبان به اجرا در آمد و تاکنون بیش از ۷۰ فیلم -تئاتر در پایگاه کانون به صورت آنلاین در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تطابق انتظارات بین سرویس‌دهنده و رسانه‌های صوت و تصویر به عنوان سرویس‌گیرنده وجود ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین رویداد ملی فناوری‌های تنظیم‌یار با حضور رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز نوآوری آومیک برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین رویداد ملی فناوری‌های تنظیم یار با حضور دکتر امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز نوآوری آومیک برگزار شد. این رویداد روز ۱۵ شهریور با محوریت دو موضوع ماشین کشف محتوای نامناسب و مراقبت از کودکان در فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان به ارائه پیشنهادهای خود در خصوص راه‌های پایش و کشف محتوای نامناسب در رسانه‌های صوت و تصویر در فضای مجازی پرداختند؛ از جمله نظام رده‌بندی محتوا، به‌کارگیری آنالیزگرهای هوشمند، ارائه لیست محتوای مجرمانه به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوش مصنوعی و پایشگر فضای مجازی و…

در ادامه این نشست، دکتر سید محمدصادق امامیان رئیس ساترا توضیحاتی در خصوص صنعت صوت و تصویر و ارتباط این صنعت با فناوری‌های تنظیم‌یار ارائه کرد.

امامیان در ابتدای صحبت‌های خود گفت: صنعت صوت و تصویر در کشور ما به عنوان یک صنعت پیشرو اگر خود را به فناوری مجهز نکند و ارتباط منسجم و هماهنگی بین این صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نشود، در آینده ممکن است ما این صنعت را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم در این حوزه این است که چقدر توان تکنولوژی در دسترس داریم، اظهار کرد: حال سوال این است چرا توان و فناوری موجود که ادعا می‌کنیم داریم و توانایی حل مشکلات دارد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. یکی از دلایل این موضوع این است که تطابق انتظارات بین فناوری‌های تنظیم یار به عنوان سرویس‌دهنده و رسانه‌های صوت و تصویر به عنوان سرویس‌گیرنده وجود ندارد.

رئیس ساترا افزود: بخشی از این مشکل به نهادهای نظارتی مربوط می‌شود که باید الزام معقول، منطقی و شدنی را برای تطبیق انتظارات فراهم کنند اما نباید این‌گونه باشد که فناوری‌های تنظیم یار منتظر ایجاد بازار و تقاضا از سوی دولت باشند بلکه باید یک مارکتینگ برای سرویس‌های خود ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از موضوع ایجاد تقاضا برای فناوری‌های تنظیم یار برعهده ساتراست، گفت: ساترا همسو با این وظیفه مرکز نوآوری آومیک را برای فعالیت و حمایت از شتاب‌دهنده‌ها و فناوری‌های تنظیم یار تاسیس کرده است.

امامیان با تاکید بر اینکه از سوی دیگر سرویس‌هایی که در حال حاضر شرکت‌های فناوری تنظیم یار ارائه می‌دهند، نیازمند اختصاصی‌سازی هستند، بیان کرد: دغدغه امروز ما پالایش محتوای حرفه‌ای و ایرانی نیست بلکه دغدغه محتوای UGC ها هستند یعنی رسانه‌های کاربر محور که خود کاربران محتوای آنها را تامین می‌کنند.

وی در خصوص نیاز به سرویس‌های کنترل و پالایش محتوای غیرقانونی نیز گفت: قطعا پلیس فتا به چنین فناوری در حوزه جرائم سخت نیاز دارد؛ جرائمی که خیلی راحت‌تر از جرائم حوزه‌های فرهنگی قابل تشخیص است و اگر فناوری‌های تنظیم یار نتوانند سرویس شخصی‌سازی‌شده‌ای ارائه دهند، حوزه رسانه از این فناوری‌ها محروم می‌شود.

امامیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود تطبیق حرفه‌ای رسانه و فناوری‌های تنظیم یار را بر عهده ساترا دانست و بیان کرد: در این زمینه ما نیازمند پروتکل‌هایی هستیم که ارتباط بین رسانه و سرویس را نظام‌مند کند؛ مثلا پروتکل محرمانگی اطلاعات که بخشی از این پروتکل‌ها باید در مقررات ساترا دیده شود.

رئیس ساترا در پایان تاکید کرد: دیکتاتوری که شبکه‌های اجتماعی در دنیا ایجاد کرده‌اند نیازمند قدرت فنی و انسانی برای تنظیم‌گری و مقابله با آسیب‌های آنهاست. از این رو ما نیازمند همگرایی هرچه بیشتر در این حوزه هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم / آنونس فیلم سینمایی «درخت گردو» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : آنونس فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی و با بازی پیمان معادی، مینا ساداتی، مینو شریفی، مهران مدیری منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسئولیتی نسبت به واکسیناسیون هنرمندانی که عضو صندوق نیستند، نداریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تاکید کرد وزارت بهداشت بدون اطلاع و هماهنگی قبلی تفکیک سنی برای واکسن هنرمندان را اعمال کرد.

به گزارش سینماپرس، بعد از فراز و نشیب بسیار در نهایت با دستور وزیر بهداشت، واکسیناسیون هنرمندان با همکاری صندوق اعتباری هنر آغاز شد، طرحی که در ابتدا توسط صنوفی مانند خانه سینما در راستای تلاش برای اولویت قراردادن واکسیناسیون هنرمندانی که مشغول به کار هستند، دنبال می‌شد اما سرنوشتی متفاوت پیدا کرده است.

هرچند وزارت بهداشت اعلام کرد که هنرمندان نیز در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گرفته‌اند، اما روند واکسیناسیون کاملاً براساس رده بندی سنی بود که از سوی دولت برای همه اقشار مختلف جامعه اعلام می‌شد و شاید تنها از نظر سنی تا ۵ سال با اعلام رده بندی ملی فاصله داشت و برهمین اساس هنرمندانی که در رشته‌های مختلف مشغول به کار هستند، همچنان در معرض ویروس کرونا قرار دارند. سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره اینکه چرا اولویت بندی لازم برای واکسن هنرمندان صورت نگرفته است، توضیحاتی را ارائه کرد.

سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در گفتگو با مهر در ابتدا درباره اهمیت واکسیناسیون هنرمندان توضیح داده و گفت: تلاش ما بر این بود که همه هنرمندانی که عضو صندوق اعتباری هنر هستند، یک جا واکسن بزنند، برای اینکه احساس کردیم که رنج بیماری هنرمندان مردم را بسیار ناراحت می‌کنند. درست است که همه مردم در معرض کرونا، آسیب می‌بینند و بسیاری از خانواده‌ها در شرایط پیچیده‌ای قرار می‌گیرند، باتمام این احوال زمانی که یکی از اعضای فرهنگ و هنر درگیر کرونا می‌شود و اخبار آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود، گروه قابل توجهی از مخاطبان و مردم این ناراحتی و رنج را حس می‌کنند، به همین دلیل فکر می‌کردیم هنرمندان باید زودتر واکسینه شوند تا حال عمومی مردم نیز بهتر شود.

وی ادامه داد: درست است که هنرمندان و مردم در اقشار مختلف جامعه از نظر اهمیت سلامت در یک رده قرار دارند، اما این را باید قبول کرد که برخی از جوامع ناخودآگاه مرجع هستند و مسائل آنها در جامعه نفوذ بیشتری دارد و بسیاری از موارد را باید بیش از دیگران رعایت کنند.

سیدزاده با اشاره به اینکه وقتی برای واکسیناسیون هنرمندان اقدام کردیم، اینکه کدام یک از هنرمندان و گروه‌ها مشغول به کار هستند در اولویت ما نبود، گفت: همه افراد در رشته‌های مختلف هنری مشغول به کار هستند و همه هنر ایران به تئاتر یا سینما محدود نمی‌شود، به همین دلیل تفکیک هنرمندان برای واکسیناسیون به بی کار و مشغول به کار اصلاً حرفه‌ای نبود. در حالی که به ما اعلام کردند که همه هنرمندان بدون رده بندی سنی می‌توانند واکسن دریافت کنند.

وی تاکید کرد: مشکلی که این میان پیش آمد این بود که با کمبود واکسن مواجه شدیم و به همین دلیل وزارت بهداشت به ما اطلاع داد تا در این مرحله فعلاً هنرمندانی که به رده سنی ۴۰ سال رسیده‌اند واکسینه می‌شوند و دیگر هنرمندان نیز با توجه به اینکه واکسن مورد نظر به زودی تامین می‌شود، به زودی دوز مورد نظر را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر توضیح داد: این صندوق، یک مجموعه صنفی نیست و مجموعه‌های صنفی خودشان یک مسئولیت‌هایی را برعهده دارند و همه آنها برای واکسیناسیون اعضای خود تلاش کرده‌اند، ما هم به موازات آنها تمام تلاش خود را در این زمینه کرده‌ایم، اما مساله این است که زمانی که ما اعلام کردند اسامی هنرمندان را برای واکسیناسیون در نظر بگیریم، هیچ اولویت بندی وجود نداشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صندوق اعتباری محدودیتی برای اولویت بندی داشت و یا اصلاً به مساله اولویت بندی هنرمندانی که مشغول به کار هستند، فکر نکرده بود، بیان کرد: هیچ محدودیتی برای اولویت بندی واکسیناسیون هنرمندان برای صندوق اعتباری هنر از سوی نهادهای مربوطه اعلام نشده بود، مساله این است که در تاریخ یکم شهریور، لیست ۸۴ هزار نفری هنرمندان را به وزارت بهداشت ارائه کردیم، اما نمی‌دانستیم که وزارت بهداشت بلافاصله تفکیک سنی برای واکسیناسیون هنرمندان را بدون اطلاع ما اعلام می‌کند. این در حالی است که از ابتدا قرار بود هنرمندان بدون محدودیت سنی واکسینه شوند.

سیدزاده در پایان گفت: در حال حاضر ملاک اصلی برای واکسن هنرمندان عضویت در صندوق اعتباری هنر است و مسئولیتی نسبت به واکسیناسیون هنرمندانی که عضو صندوق نیستند، نداریم. همچنین با توجه به رایزنی‌هایی که انجام داده‌ایم امیدواریم طرح واکسیناسیون هنرمندان هرچه سریع‌تر جلو رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حال نادر مشایخی پس از ابتلاء به کرونا چگونه است؟


نادر مشایخی که چندی پیش با وجود تزریق دو دز واکسن، خود به همراه خانواده‌اش به کرونا مبتلا شده بودند، اکنون در پیامی به یک عکاس از بهبود وضعیت سلامتی خود پس از ابتلاء به این ویروس گفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در «گاندو» این هشدار را به مدیران، مسئولان، مقامات و مردم دادیم که نفوذ همواره بیخ گوش شماست و باید مراقبت کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان «گاندو» گفت: ما با گاندو گفتیم که از مسئولان شفافیت و از نیروهای امنیتی برخورد قاطع خواستاریم.

به گزارش سینماپرس، جواد افشار کارگردان سریال تلویزیونی «گاندو»، در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره بازتاب‌های سریال گاندو گفت: سریال «گاندو» به دلیل نزدیک بودن با دغدغه‌های مردم مورد توجه قرار گرفت. تمامی آدم‌ها می‌توانند خودشان را در سریال «گاندو» به خاطر گفتمان مطالبه‌گری آن سهیم بدانند؛ چرا که صدای تمام افراد جامعه در آن شنیده شده بود. ما با گاندو گفتیم که از مسئولان شفافیت و از نیروهای امنیتی برخورد قاطع خواستاریم.

وی ادامه داد: نمره قبولی را باید از مردم بگیریم؛ خوشبختانه مردم کار را دوست داشتند و بازخوردهای خوبی از آن گرفتیم. مجموعه‌ای که در تلویزیون پخش می‌شود و در فضای مجازی و ماهواره درباره آن صحبت می‌کنند و میزگرد برایش می گذارند، حتماً مسیرش را درست رفته است.

افشار عنوان کرد: عکس‌هایی که از مأموران MI۶ پخش شد، تنها بخشی از پرونده ای بود که سرویس‌های امنیتی در اختیار ما گذاشتند و برای اولین بار در سریال گاندو رونمایی شد. این نشان دهنده اشراف کامل نیروهای امنیتی ما بر حرکات دشمنان بود. نیروهایی که فداکاری می‌کنند و قهرمانانه در مقابل سرویس‌های کهنه کار و ریشه دار MI۶ می ایستند.

این کارگردان اظهار کرد: «گاندو» هم برای ما و هم برای مخاطبان چالش ایجاد کرد. مخاطبان ما دو دسته بودند یک عده کسانی که مطالبه گرند و یک عده کسانی که می‌بایست، پاسخگو باشند و این خود چالش جالبی برای ما بود.

وی ادامه داد: ما در «گاندو» موضوعاتی را مطرح می‌کردیم و به نمایندگی از مردم مطالبه‌گری داشتیم. این شفاف سازی باعث می‌شد مردم منتقد باشند و خواسته‌هایی داشتند که باید مسئولان پاسخگو می بودند. متاسفانه نه تنها یک وقت‌هایی پاسخگویی برای آن‌ها وجود نداشت؛ بلکه هجمه و تخریب برای آن مطالبه هم بود.

کارگردان سریال کیمیا اظهارکرد: گاندو این گفتمان را ایجاد کرد که دیگر هیچ کسی به خودش اجازه این را نمی‌دهد که چیزی را از مردم پنهان کند. ما در سریال «گاندو» این هشدار را به مدیران، مسئولان، مقامات و مردم دادیم که نفوذ همواره بیخ گوش شماست و باید مراقبت کرد.

افشار در پایان بیان کرد: قطعاً ما ضعف‌هایی داشتیم و کم و کاستی‌هایی وجود داشته است؛ این ژانر و ساختار جدید بود و در آثار تلویزیونی ما تجربه نشده بود و برای خود من هم تجربه جدیدی بود. امیدوارم همچون نقاط قوت کار که دیده شد و مورد توجه قرار گرفت، مردم نقاط ضعف ما را هم با لطفشان ببخشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمدی و فضای جاسوسی می‌تواند دلنشین باشد چون مخاطب را از فکر و خیال در می‌آورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سام نوری بازیگر سریال «گاندو» درباره نقش خود در این مجموعه و تجربه همکاری با جواد افشار سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، سام نوری که این شب‌ها با نقش سباستین در سریال «گاندو» ظاهر شده بود درباره آن به عنوان اولین سریال جدی کارنامه خود به مهر بیان کرد: من بازی در سریال‌ها را با ژانرکمدی شروع کردم، کمدی برایم همیشه جذاب بوده است اما دوست داشتم تغییری در فضای بازیگری ام بدهم و «گاندو» اولین سریال جدی من در قاب تلویزیون است، البته همان نقش‌هایی هم که بازی می‌کردم کمدی نبود و فضایی متفاوت داشت.

وی ادامه داد: پیش از این در شبکه نمایش خانگی «شهرزاد» را هم داشتم که خیلی متفاوت ظاهر شدم و نقش فردی بود که از تمام زوایا و اتفاقات پنهان یک ماجرا خبر داشت.

توصیف جواد افشار از نقش سباستین

نوری با اشاره به اینکه قرار بوده است در فصل اول «گاندو» هم حضور پیدا کند، توضیح داد: در نهایت این همکاری به فصل دوم سریال رسید و آقای جواد افشار درباره نقش سباستین گفت نقشی است که هم جذاب است و هم در ارتباط با نقش شارلوت تاثیرگذار است.

سباستین «گاندو» چگونه شکل گرفت؟ / تلاش برای باورپذیری سریال جاسوسی

این بازیگر اضافه کرد: سباستین خودش نقش منفی نیست اما به دلیل دلبستگی که به شارلوت دارد تن به یک سری کارها می‌دهد که حتی از چارچوب زندگی معمولی اش خارج است.

وی درباره مشورت‌های جواد افشار در بازی این نقش و در کارگردانی کار عنوان کرد: آقای جواد افشار بیشتر در فضاسازی و لحن بازیگران مشورت می‌داد. او نویسندگی آرش قادری را دوست دارد، به متن‌های او خیلی پایبند است و برای همین دیالوگ‌ها خیلی کم بازنویسی می‌شد و اگر قرار بود جمله‌ای را تغییر دهد بیشتر لحن را دچار تغییر می‌کرد.

تلاش کارگردان برای باورپذیر کردن سریال

نوری با اشاره به بازخوردهای این سریال عنوان کرد: برای برخی مرغ همسایه غاز است و اگر همین محتوا توسط خارجی‌ها ساخته شود آن را می‌پذیرند. با این حال بازسازی چنین قصه‌هایی بسیار جذاب است همانطور که این سریال بسیار پرمخاطب بود و خیلی‌ها آن را قبول داشتند، عده‌ای هم ممکن است نقد وارد کنند.

وی درباره تلاش برای شعاری نبودن سریال در ژانر امنیتی گفت: برای جواد افشار خیلی سخت بود که هم این ماجراها را به نوعی نمایش دهد که چیزی لو نرود و هم به گونه‌ای آنها را دراماتیزه و طراحی کند که باورپذیر باشد. مخاطب امروز ما هم باهوش است و تمام جزئیات را با دقت می‌بیند و تحلیل می‌کند. نمره قبولی «گاندو» هم بر این اساس بالا بود و مخاطب تا نود درصد برایش باورپذیر بوده که چنین اتفاقاتی در کشور رخ داده است.

این بازیگر با اشاره به علاقه مخاطبان به نقش خود هم عنوان کرد: مخاطب بیشتر درگیر این بود که رابطه‌ام در قصه با شارلوت چگونه است و می‌پرسیدند رایزن فرهنگی سفارت فرانسه چرا باید باج بدهد؟

وی درباره پرطرفدار بودن ژانر جاسوسی نیز عنوان کرد: خود من سریال‌های جاسوسی را خیلی دوست دارم البته بیشتر خارجی دیده‌ام و برای من ژانر جذاب و به روزی است. یکی از دلایلی که «گاندو» هم مورد توجه قرار گرفت از همین حیث بود.

بازیگر سریال «گاندو» اضافه کرد: نیاز به همه ژانرها از کمدی تا جاسوسی و حتی کودک و درام در جامعه وجود دارد ما تجربیات مختلفی داریم که باید به مخاطب برسانیم و آنها را می‌توان از طریق ژانرهای مختلف منتقل کرد.

سباستین «گاندو» چگونه شکل گرفت؟ / تلاش برای باورپذیری سریال جاسوسی

ژانر کمدی و جاسوسی در روزهایی که تحمل تراژدی نیست

بازیگر سریال‌های کمدی «لیسانسه ها» و «در حاشیه» با اشاره به تمایل مردم در این روزها برای تماشای برخی از ژانرها عنوان کرد: ممکن است در جوامعی به دلیل اتفاقات مختلف یک ژانر ارجحیت پیدا کند یا کمتر رغبت به آن باشد، امروز به دلیل چالش‌های اقتصادی مردمی که روزانه از دست می‌روند و غمی که در آن‌ها نشسته است شاید دیگر تحمل دیدن یک تراژدی دیگر نباشد و مخاطب بخواهد بیشتر کمدی‌ها را ببیند.

وی اضافه کرد: هوشمندی سیاستگذاران است که بتوانند ژانرهای دیگری را در این فضا جایگزین کنند. شاید ما توان دیدن تراژدی را نداشته باشیم اما کمدی و حتی فضای جاسوسی می‌تواند دلنشین باشد چون مخاطب را از فکر و خیال در می‌آورد.

کارگردان کسی را که فقط یک ماسک داشت از صحنه بیرون می‌کرد

نوری درباره سختی کار در این سریال در شرایط کرونا توضیح داد: خیلی سخت و کاری پر لوکیشن بود که ما در گرما و سرما باید در حال کار می‌بودیم. جواد افشار نسبت به کرونا اصلاً شوخی نداشت، بچه‌های پشت صحنه همیشه دو تا ماسک داشتند و خود ما هم با یک فاصله یک متری به گونه‌ای که در قاب تلویزیون به نظر می‌رسید به هم نزدیک هستیم بازی می‌کردیم جز قسمت‌هایی که در ماشین نشسته بودیم و یا ناچارا باید نزدیک هم می‌بودیم. با این حال آقای افشار خودش نظارت مستقیم روی پروتکل‌ها داشت و مثلاً کسی را که یک ماسک داشت از صحنه بیرون می‌کرد. به دلیل همین مراقبت‌ها هم بود که سر سریال فقط یک نفر مبتلا شد که آن هم در مرخصی و در سفر شخصی مبتلا شده بود.

وی در ادامه با اشاره به حضورش در شبکه خانگی و سینما گفت: این روزها یکی دو مجموعه هم در شبکه نمایش خانگی دارم که یکی از آنها کار مرتبط با کودک است و برای خودم جالب بود. همچنین در فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت الله حضور داشتم که دیده نشده است.

تحول در صنعت سینمای ایران با «قاتل و وحشی»

نوری درباره ویژگی‌های این فیلم توضیح داد: آقای حمید نعمت‌الله خیلی برای این فیلم زحمت کشید و پشت مانیتور از فشار و استرسی که در ساخت فیلم به او وارد می‌شد عرق می‌ریخت. فکر می‌کنم با این همه زحمت و تلاشی که برای فیلم صرف شده است وقتی اکران شود تحولی در سینمای ایران خواهد بود به ویژه که ما در ژانر وحشت فیلمی نداشته‌ایم که به این صورت جذاب باشد.

این بازیگر در پایان درباره سختی‌های این فیلم نیز عنوان کرد: گریم‌هایی داشتیم که خیلی به حس و حال ما در فیلم کمک کرد و برخی از این گریم‌ها اجرایش بیشتر از یک ساعت بود. بابک اسکندری طراحی چهره و گریم این فیلم را بر عهده داشت و ابتدا برای هر یک از نقش‌ها یک ماکت ساخت تا بتواند گریم‌های مختلفی داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع