X

بایگانی شهریور 16, 1400

دفتر سینمایی

«شاهنامه» به مجله ادبی «هزاره شعر» می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قسمت دوم از مجله ادبی «هزاره شعر» با اجرای علیرضا بهرامی به موضوع «شاهنامه» فردوسی اختصاص دارد.

به گزارش سینماپرس، «هزاره شعر» عنوان مجله ادبی با اجرای علیرضا بهرامی است که دوشنبه شب ها به هزارتوی شعر و ادبیات شیرین فارسی و تازه های شعر و ادبیات خواهد پرداخت.

در دومین قسمت از این برنامه که دوشنبه ۱۵ شهریور روی آنتن شبکه چهار سیما می رود، «اسطوره، حماسه، شاهنامه فردوسی» با حضور علیرضا سمیعی، مولف و پژوهشگر ادبیات به بحث گذاشته خواهد شد.

«هزاره شعر» به تهیه کنندگی احسان وحیدزاده، کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که از دوشنبه هفته گذشته کار خود را در تلویزیون آغاز کرد و در اولین قسمت علیرضا بهرامی مجری برنامه با سیدمهدی طباطبایی استادیار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی با موضوع «شعر رودکی» به گفتگو نشست.

برنامه «هزاره شعر» دوشنبه شب ها از ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می شود و با آیتم های گوناگونی از قبیل اخبار، معرفی تازه های نشر، معرفی کتاب و گزارش سعی در افزایش آگاهی و دانش مخاطبان در حوزه ادبیات دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تایگر ۳» با دیدار «سلمان خان» و «وزیر فرهنگ ترکیه» در استانبول کلید خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با دیدار سلمان خان و وزیر فرهنگ ترکیه، کار فیلمبرداری فیلم «تایگر ۳» در استانبول شروع شد.

به گزارش سینماپرس، به نقل از ان‌دی، «تایگر ۳» که با بازی سلمان خان و کاترینا کیاف ساخته می‌شود یکی از فیلم‌هایی است که مدت‌هاست طرفدارانش در انتظار ساخته شدن آن بوده‌اند.

این در حالی است که به تازگی اعلام شد عمران هاشمی هم به ترکیه رفته تا با این دو بازیگر بالیوودی در این فیلم همراه شود.

«ببر ۳» شاهد بازی سلمان خان در نقش اصلی و عمران هاشمی در نفش منفی فیلم خواهد بود.

عمران هاشمی ۶ ماه مشغول بدنسازی بود تا بتواند در این فیلم بازی کند. دو روز پیش وی با انتشار تصویری از خود از فرودگاه به هوادارانش خبر داد که دارد به ترکیه می‌رود تا به سلمان خان در این فیلم ملحق شود.

سلمان خان و کاترینا کیاف بمبئی را حدود یک هفته پیش ترک کردند تا برای یک برنامه طولانی دو ماهه، کار فیلمبرداری این فیلم را به انجام برسانند.

فیلمبردای این فیلم در ۵ کشور انجام می‌شود و چندی پیش تصاویری از سلمان خان و کاترینا کیاف از روسیه منتشر شد.

سومین فیلم «ببر» را مانیش شرما کارگردانی می‌کند که جایگزین علی عباس ظفر شده است. علی عباس ظفر به دلیل مشغله‌هایی که داشت نتوانست با این فیلم همکاری قبلی خود را ادامه دهد.

وزیر فرهنگ ترکیه با انتشار تصویر ملاقاتش با سلمان خان در اینستاگرام تاکید کرد که کشورش آماده است تا میزبان فیلم‌ها و پروژه‌های بزرگ بین‌المللی باشد.

این فیلم سومین فیلم از فیلم‌های «ببر» ساخته کبیر خان است که با فیلم «یک ببر» در سال ۲۰۱۲ شروع شد. فیلم دوم نیز با عنوان «تایگر زنده است» سال ۲۰۱۷ راهی سینماها شد. سلمان خان بار دیگر در این فیلم در نقش آویناش سینگ مامور ویژه بازی می‌کند. انتظار می‌رود فیلم سوم سال آینده اکران شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیچ مقام دولتی نمی‌تواند برای تعاملات اقتصادی در بخش خصوصی و بخش عمومی غیردولتی تعیین نماینده کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روابط عمومی موسسه بهمن سبز در پی انتقاد دبیر شورای صنفی نمایش از صحبت‌های اخیر مصطفی حسینی مدیرعامل این موسسه، توضیحاتی را در قالب جوابیه منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی موسسه بهمن سبز در پی انتقاد شورای صنفی نمایش به صحبت‌های اخیر مصطفی حسینی مدیرعامل این موسسه، نسبت به فرایند تشکیل کمیته راهبردی نظارت بر سمفا، جوابیه‌ای را صادر کرد.

جوابیه این موسسه به اظهارات اخیر دبیر شورای صنفی نمایش به شرح زیر است:

۱. موسسه بهمن سبز در تمام ۱۸ ماه بحران کرونا با عدم تعطیلی سینماهای خود، توسعه ناوگان سینمایی و تاسیس سالن‌های جدید، پخش متعدد آثار سینمایی و طرح مطالبات صنفی از اصلی‌ترین حامیان احیای سینما بوده است. بیش از ۵۰ درصد سانس‌های فیلم‌های بخش خصوصی در دوران کرونا در سالن‌های سینمایی بهمن سبز محقق شده و از این حیث همواره در کنار اهالی سینمای ایران بوده است.

۲. فراهم آوردن سازوکاری برای ساماندهی و شکل‌گیری بسترهای تازه فروش سینمای ایران اتفاق خوبی است که به شکست انحصار و رونق سینما کمک می‌کند و سمفا از این حیث اتفاق مبارکی است. اما نحوه مدیریت آن برای آینده نیاز به بازنگری جدی دارد. در خصوص ترکیب اعضای «کمیته نظارت بر سمفا» لازم به ذکر است هیچ مقام دولتی نمی‌تواند برای تعاملات اقتصادی در بخش خصوصی و بخش عمومی غیردولتی، طی طریق و تعیین نماینده کند. این امر ناقض قانون تجارت و اصول قانون اساسی است. توصیه ما رجوع به صنوف، اجماع شورایی و تعیین اعضا بر معیار مطلع و کارشناس بودن گروه‌های دخیل است تا منافع همگان دیده شود. از سویی به استناد بخشنامه اخیر معاون اول رئیس جمهور به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، خواستاریم برای جلوگیری از هرگونه شائبه منفعت‌گرایی یا تصمیم‌سازی‌های عجولانه، از هرگونه عزل و نصب مدیران یا انتصاب افراد در کمیته‌ها تا استقرار دولت جدید خودداری شود.

۳. تا این لحظه موسسه «بهمن سبز» با وجود طلب از سینماهای بخش خصوصی به‌خاطر نمایش فیلم‌های خود از سال ۱۳۹۸، با عنایت به شرایط سخت موجود و به احترام سینمای ایران، هیچ‌گاه این حق را در فضای رسانه‌ای طرح و مطالبه عمومی نکرده است. این در حالی است که اتفاقاً این موسسه تا امروز تمامی مطالبات سینماداران و صاحبان فیلم‌ها را به طور کامل تسویه کرده و فیلم‌هایی که فروش آنها در ماه جاری همچنان در جریان است، طبعاً تسویه نهایی منوط به پایان نمایش است. شورای صنفی نمایش که خود را نماینده صنوف می‌داند، خوب است ضمن صداقت در شفاف‌سازی، به دنبال تسویه دیون سینماهای بخش خصوصی در قبال بهمن سبز باشد. همچنین نحوه اولویت تخصیص کمک‌های سازمان سینمایی در دوران کرونا به صاحبان فیلم‌های اکران شده محل تردیدهای جدی کارشناسی است. سازمان سینمایی شفاف کند چگونه است سهم فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است!» از حمایت کرونایی برای اکران در سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۹ همچنان پرداخت نشده، اما همین کمک‌ها برای آثار نمایش یافته در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تسویه شده است!؟ آیا متر و معیار دیگری غیر از مصوبات ستاد ملی کرونا در تخصیص حمایت‌های سینمایی وجود دارد!؟

۴. در پایان لازم می‌دانیم از کارکنان سینماها به‌خاطر صبوری و درک بحران سخت پیش‌آمده کمال تشکر را به عمل آوریم. امیدواریم با درایت وزیر جدید ارشاد شاهد تحقق وعده‌های پیشین کمیته حمایت از سینمای ستاد ملی کرونا در قبال اهالی هنر باشیم، چرا که سینمای ایران در دوران پیش رو برای احیا، بیش از هر زمان دیگری به دور از نگاه‌های سیاست‌زده و منفعت‌طلب، نیازمند بکارگیری افراد مستقل، جوان و کارشناس به نظام تصمیم‌گیری است.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارایه چکیده ۷۶ مقاله توسط ۵۸ پژوهشگر به «سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموع چکیده مقاله با محوریت «سینمای تجربی» توسط ۵۸ پژوهشگر به دبیرخانه سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رسید.

به گزارش سینماپرس، با پایان مهلت ارسال چکیده مقالات به سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، مجموع ۷۶ چکیده مقاله از ۵۸ پژوهشگر به دبیرخانه این رویداد ارسال شد.

همچنین با قرار گرفتن این آثار در اختیار ۷ عضو هیات داوری که متشکل از استادان دانشگاه ها و فعالان حوزه فیلم کوتاه و سینمای تجربی هستند، مرحله ارزیابی چکیده مقالات آغاز شد.

پس از این مرحله و با اعلام آرا، نویسندگانِ چکیده های منتخب، می‌توانند نسبت به تکمیل مقالات اقدام کرده و تا ۱۲ آبان ۱۴۰۰ فرصت دارند تا نسخه کامل آن را به دبیرخانه سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران ارسال کنند.

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی و دبیری علمی احمد الستی ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در بخش‌های مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ریشه تولید آثار هنری مانند فیلم‌نامه، رمان و داستان است که متأسفانه در کشور ما چندان اقتباس نمی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده کتاب «پس از بیست سال» معتقد است: تاریخ تکرار نمی‌شود، بلکه آدم‌ها تکرار می‌شوند. آدم‌ها هستند که درباره وقایع رفتار یکسانی دارند.

به گزارش سینماپرس، «پس از بیست سال»، نوشته سلمان کدیور، از جمله رمان‌های دینی موفق در سال‌های اخیر است که به حوادث صدر اسلام تا زمان عاشورا و واقعه کربلا می‌پردازد. بسیاری از مخاطبان کتاب کدیور را به دلیل ارائه اطلاعات دقیق تاریخی و در عین حال نثر جذاب و داستان‌گویی موفق نویسنده، آن را یکی از معدود آثار داستان دینی ماندگار در دهه اخیر دانسته‌اند؛ کتابی که هم‌ردیف با «نامیرا» صادق کرمیار قصد دارد تا با بهره بردن از جاذبه‌های زبان جادویی داستان، مخاطب خود را با فضای دوگانه‌ای آشنا کند که از صدر اسلام تا همین الآن به آن دچاریم.

«پس از بیست سال» با جرقه‌های ذهن شخصیتی به نام سلیم بن هشام پیش می‌رود؛ فردی که در جوار معاویه زندگی می‌کند اما رفتارها و سخنان ابوذر در ذهن او سؤالاتی ایجاد می‌کند که در نهایت برای یافتن پاسخ مناسبی برای آن، اتفاقاتی رقم می‌خورد. این کتاب که از سوی شهرستان ادب منتشر و در دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال تجلیل شده، پس از انتشار به عنوان یکی از آثار پرمخاطب در حوزه رمان دینی و تاریخی مطرح است.

رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی اخیراً کتاب کدیور را «واقعاً یک رمان» دانسته‌اند که «خیلی خوب از کار درآمده است.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از مطالعۀ رمان «پس از بیست سال» در پیامی که به نویسندۀ این کتاب ابلاغ شده است، فرموده‌اند «سلام من را به نویسنده برسانید و به ایشان خدا قوت و خسته نباشید بگویید و همچنین از نویسنده و ناشر کتاب تشکر کنید.»

تسنیم به مناسبت انتشار این پیام با سلمان کدیور به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

*تسنیم: آقای کدیور! کتاب «پس از بیست سال» علی‌رغم حجم قابل توجهی که دارد، طی سال‌های اخیر با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شده است. فکر می‌کنم در میان بازخوردهایی که از این اثر دریافت کردید، پیام رهبر معظم انقلاب جالب‌ترین آنها باشد. ماجرا از چه قرار بود؟

پیام رهبر معظم انقلاب مربوط به حدود ۱۰ روز پیش است که از دفتر ایشان با بنده تماس گرفتند و گفتند که ایشان کتاب «پس از بیست سال» را در محرم امسال مطالعه کردند و گفتند که با نویسنده تماس بگیرید و اظهار لطف کردند.

*تسنیم: آیا تقریظ ایشان بر کتاب هم منتشر می شود؟

بعد از گفت‌وگو با من، گویا با ناشر که شهرستان ادب است، نیز صحبت کردند. ممکن است ناشر این موضوع را پیگیری کند. اما آنچه برای من کفایت می‌کند، این است که رهبر معظم انقلاب با وجود مشغله‌های فراوانی که دارند، رمان «پس از بیست سال» را که حدود ۷۵۰ صفحه است، خوانده‌اند. این اولین تجربه من در نوشتن داستان بود و برایم مهم است که ایشان کتاب را مطالعه کرده‌اند. غافلگیر شدم و از سوی دیگر، خوشحال شدم که رهبر انقلاب کتاب را مطالعه کرده‌اند و این بالاترین انرژی برای من نویسنده است.

*تسنیم: آقای کدیور شما پیش از رمان «پس از بیست سال» در فضای شعر فعالیت می‌کردید و با این حوزه مأنوس بودید. ورود به حوزه داستان‌نویسی برای یک شاعر چه جذابیت‌ها و چه سختی‌هایی داشت؟

دو موضوع در این زمینه مطرح است. نخست آنکه در حوزه شعر، شاعران توانمند زیادی داریم. شاعرانی داریم که در سطح عالی هستند و در واقع استاد این فن محسوب می‌شوند؛ به همین دلیل در حوزه شعر با خلأ کمتری مواجه هستیم، اما در زمینه داستان خلأهایی وجود داشته و داریم.

از سوی دیگر، شعر یک حالت احساسی، الهامی و لحظه‌ای است. در یک لحظه الهام ناخودآگاهی برای شاعر رخ می‌دهد که شاعر آن را قلمی می‌کند و می‌نویسد و بعد روی آن کار و به اصطلاح جکش‌کاری می‌کند. اما داستان نوشتن حاصل بهره‌گیری از احساس و تعقل است. شما در لحظه چیزی نمی‌نویسید؛ بلکه نوشتن در این حوزه چند سال طول می‌کشد. داستان‌نویسی صبر بسیار بالایی می‌خواهد، نیازمند ممارست و حوصله بیشتری است و از سوی دیگر، اقبال به آن نیز کمتر از شعر و موسیقی است؛ چون سخت‌تر است. در واقع می‌توان داستان‌نویسی را همانند حفر یک چاه عمیق با سوزن ته‌گرد در نظر گرفت. نویسنده ماجراها را کم‌کم مانند قالی گره به گره خلق می‌کند، برای هر گره باید طرح و داستانی داشته باشد تا مجموع هزاران گره تبدیل به یک رمان شود.

*تسنیم: رمان «پس از بیست سال» ماجرا را در بستر جنگ صفین روایت می‌کند و تمرکز بر این بخش است. در گفت‌وگویی اشاره کرده اید که صفین نیز از وقایع مهم تاریخی است و گاه از کربلا نیز مهمتر است. چرا برای رسیدن به کربلا، از صفین آغاز کردید؟

صفین وجه مغفول تاریخ تشیع است. آنقدر مهم است که چیزی از کربلا کم ندارد. ریشه اتفاقات قبل و بعد از کربلا نشأت گرفته از صفین است. صفین در واقع آوردگاهی است که دو قرائت مختلف از اسلام در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند؛ هر دو قرائت اسلامی است، هر دو وحی و پیامبر را قبول دارند و مخالفتی در ظاهر با اسلام ندارند، اما این دو قرائت با هم نبرد می‌کنند. در حقیقت صفین میدان جنگ دو شخص نیست، جنگ دو تفکر و اسلام است که در صحنه رخ می‌دهد. پیروز این جنگ کسی است که تاریخ اسلام را می‌تواند سال‌ها مدیریت کند و صحنه‌گردان تاریخ باشد. اهمیت صفین به این دلیل است. به دوستی گفتم که شهدای صفین به هیج وجه کمتر از شهدای کربلا نیستند و اهمیت آن هم به دلیل قرار گرفتن این جایگاه در تنگه احد تاریخی است.

اتفاقاتی که در صفین رخ می‌دهد و جنگ که متأسفانه با آن شکل تمام می‌شود، سبب می‌شود که حوادث بعدی تاریخی نیز رخ دهد و تاریخ به اینجا برسد.

*تسنیم: نویسنده در رمان تاریخی معمولاً همانند بندبازی است که باید تعادل میان تخیل و واقعیت را حفظ کند. در نظر نگرفتن این تعادل و تمایل به هر کدام از این دو سو، ممکن است اثر را با نواقص متعددی مواجه کند. این مسئله در رمان دینی که در بستر تاریخ روایت می‌شود، حساسیت بیشتری دارد. به عنوان یک نویسنده تا چه اندازه با این مشکل مواجه بودید و چطور آن را حل کردید؟

این مسئله بحران نویسنده است. نویسنده در ژانرهای دیگر مانند رمان‌های آپارتمانی و مدرن با چنین دردسری مواجه نیست. قدرت تخیل نویسنده در این دست از آثار همانند اسبی است که جولان می‌دهد و هرجا که خواست می‌رود. اما در رمان دینی نویسنده نباید به گونه‌ای تخیل کند که با واقعیت تاریخی در تعارض باشد. او دیگر این اختیارات و وسعت عمل را ندارد.

نوشتن در ژانر رمان تاریخی دشوار است؛ به همین دلیل نویسندگان کمتری راغب می‌شوند که در این فضا فعالیت کنند. از سوی دیگر، بسیاری در رمان تاریخی این اجازه را دارند که نقد تخصصی کنند. مثلاً اگر شما رمانی درباره امام علی(ع) بنویسید، از دانش‌آموزی که در این زمینه مطالعاتی داشته تا استاد دانشگاه و کارشناس حوزه تاریخ می‌تواند رمان شما را نقد و بررسی کند. این موضوع برگرفته از غیرتی است که مردم نسبت به اهل بیت(ع) دارند و گاه برنمی‌تابند که از ائمه(ع) نیز همانند هر شخصیت داستانی دیگر تصویرگری کنید. در مجموع نوشتن رمان تاریخی هم قبل و هم بعد از نوشتن سختی‌هایی دارد.

حفط این تعادل مهم است، تاریخ بر مبنای واقعیت است و رمان براساس خیال شکل گرفته است، نویسنده رمان تاریخی در واقع سعی دارد که رمانی با همکاری دو چیز متضاد خلق کند. این دو همانند آب و آتش و سنگ و شیشه هستند و این موضوع، برای نویسنده بحران‌هایی به وجود می‌آورد، رها شدن از این شرایط بستگی به مهارت نویسنده و مطالعه و غوری دارد که او بر روی شخصیت‌های داستانش انجام داده است.

از سوی دیگر، نویسنده تا حدی می‌تواند در داستان به امام معصوم(ع) نزدیک شود. من در کتاب «پس از بیست سال» تلاش کردم که شخصیت امام(ع) را وارد داستان کنم و کنشگر باشد. عموماً امام معصوم(ع) در دیگر آثار غایب است و دیگر شخصیت‌ها دارند درباره ایشان صحبت می‌کنند. اما من تصمیم گرفتم که امام(ع) در کتاب «پس از بیست سال» حی و حاضر باشد، دست به عمل بزند و این قابل ارزشگذاری باشد.

*تسنیم: با توجه به اینکه دغدغه این را داشتید که به نوعی به ریشه اتفاقات تاریخی نیز تاحدودی بپردازید و از این منظر داستان خود را روایت کنید، فکر می‌کنید که می‌توان برای این وقایع تاریخی ما به ازای امروزی نیز در نظر گرفت؟ به عبارت دیگر، آیا این وقایع تاریخی می‌تواند با حوادث روزگار ما نیز نسبتی داشته باشد؟

تاریخ ما به خصوص تاریخ اسلام، دردهای مشترکی دارد که دارد تکرار می‌شود. اگر کتاب «پس از بیست سال»، ۱۰۰ سال پیش نوشته می‌شد و ما الآن نیز آن را می‌خواندیم، می‌گفتیم که چقدر شبیه امروز ماست. همین‌طور اگر کتاب ۱۰۰ آینده نیز نوشته می‌شد، همین احساس را داشتیم. کتاب، امروز را در تاریخ جعل نمی‌کند، بلکه تاریخ ما حاوی رنج‌های مستمری مانند اشرافی‌گری، سوء استفاده از اسلام برای کسب ثروت، ریا و … است. هر نویسنده‌ای بخواهد روی این موضوعات کار کند، می‌گوییم این داستان برای امروز ما نوشته شده است، اما این به خاطر دردهای مستمری است که دائم در حال تکرار است.

به عبارت دیگر، تاریخ تکرار نمی‌شود، بلکه آدم‌ها تکرار می‌شوند. آدم‌ها هستند که درباره وقایع رفتار یکسانی دارند. عمرو عاصی که قبلاً بوده، امروز نیز حضور دارد اما کت و شلوار می‌پوشد. عمار، مالک اشتر و … نیز تکرار می‌شوند. این رنج‌ها تکرار می‌شود و آدم‌ها در این میان یا برنده‌اند یا بازنده. نمی‌توان گفت که این مسائل مخصوص دوره ماست. به همین دلیل معتقدم اگر نویسنده‌ای ۲۰ سال بعد نیز با همین رویکرد، داستانی بنویسد، گمان می‌کنیم که این قصه امروز روزگار ماست.

*تسنیم: در سال‌های اخیر نمونه‌های موفقی از رمان تاریخی منتشر شده است. از آثار سیدمهدی شجاعی گرفته تا کارهای آقای کرمیار و قیصری و «پس از بیست سال». با وجود این، آنچه برداشت هنری از این آثار می‌تواند اتفاق بیفتد، چندان به چشم نمی‌آید. تلویزیون چند سالی است که به پخش سریال‌های تکراری در ایام محرم بسنده کرده که تاحدود زیادی مورد انتقاد مخاطبان نیز قرار گرفته است. چرا با وجود داشتن این ظرفیت، کار هنری خاصی صورت نمی‌گیرد؟ خود شما برای کتاب «پس از بیست سال» پیشنهادی برای تبدیل شدن کتاب به فیلم‌نامه داشته‌اید؟

موسیقی یک کشور وقتی تعالی پیدا می‌کند که شعر خوبی داشته باشد، شاعر شعر خوبی می‌گوید و خواننده نیز آن را اجرا می‌کند. در دیگر آثار هنری نیز این مسئله صدق می‌کند. ریشه تولید آثار هنری مانند فیلم‌نامه، رمان و داستان است که متأسفانه در کشور ما چندان اقتباس نمی‌شود. فیلم‌نامه‌نویس‌ ممکن است موقعیتی را خلق کند، اما رمان‌ها می‌توانند قصه بگویند. قصه گفتن وجه هنری بالا و سختی دارد. قصه یعنی چه؟ یعنی وقتی مخاطب آن را می‌خواند، تکان نخورد و داستان را ادامه دهد. مثل پدربزرگ و مادربزرگ‌ها که قصه می‌گویند و بچه‌ها حواسشان به کلی به آنهاست.

فیلم‌نامه‌نویس‌ها با وجود این ظرفیت‌ها، سعی نمی‌کنند که از کارهای خوب اقتباس کنند. این در حالی است که در سینمای غرب، قوی‌ترین و فاخرترین کارها، مربوط به رمان‌های تاریخی آن کشورها است. چرا در کشور ما چنین رویکردی دیده نمی‌شود؟ چون در کشور ما به تاریخ و آنچه بر ما گذشته، بهایی داده نمی‌شود.

در مورد کتاب «پس از بیست سال» نیز باید بگویم که یکی از کارگردانان سال گذشته پیشنهاد داد که تله تئاتری درباره این کتاب ساخته شود. من از ایشان پرسیدم که شما کتاب را مطالعه کرده‌اید، گفت نه، خیلی سرم شلوغ است و … من هم از ایشان خواستم که ابتدا کتاب را بخوانند تا بعد درباره کار صحبت کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجلس «حُر» آغازگر سوگواره «شبیه حسین (ع)» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین مجلس دومین سوگواره تعزیه‌خوانی «شبیه حسین (ع)» با تجلیل از عباس جواهری یکی از بهترین شهادت‌خوانان در نقش «حر» برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری پس از برپایی موفق نخستین سوگواره مجلس‌خوانی «شبیه علی (ع)» در شب‌های قدر و سوگواره «شبیه حسین (ع)» در سال گذشته، به استقبال دومین سوگواره «شبیه حسین (ع)» می‌رود.

این سوگواره در نخستین مجلس خود به «حر بن یزید ریاحی» از همراهان امام حسین(ع) در واقعه کربلا می‌پردازد.

دومین سوگواره «شبیه حسین (ع)» که با هنرنمایی جمعی از پیشکسوتان تعزیه از سراسر کشور برگزار می‌شود در تعزیه‌خوانی مجلس «حر بن یزید ریاحی» از حضور استادانی همچون رضا حیدری، مرتضی صفاریان و عباس جواهری بهره‌مند می‌شود.

بر اساس برنامه‌های اعلامی این سوگواره مقرر شده است تا هر شب یکی از بزرگان تعزیه کشور تجلیل و از هنرمندی‌هایش تقدیر شود. به این ترتیب امشب عباس جواهری تجلیل خواهد شد. خیلی از علاقه‌مندان تعزیه جواهری را یکی از بهترین شهادت‌خوانان در نقش «حر» می‌دانند.

دومین سوگواره تعزیه‌خوانی «شبیه حسین (ع)» از ۱۵ تا ۲۱ شهریور با دبیری محسن میرزاعلی در حیاط حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هر شب بعد از نماز مغرب و عشا ضمن پخش از فضای مجازی، میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

علاقه‌مندان برای مشاهده زنده و برخط اجراهای این سوگواره می‌توانند به صفحه اینستاگرامی @hoze.honari و سایت www.tva.tv مراجعه کنند.

رضا حیدری، عباس حیدری، عباس جواهری، مرتضی صفاریان، محمد رضایی، محسن هاشمی، حسن نرگس‌خانی، محمود معینی، سعید نبئی، عباس صالحی، علی صدیقیان، خلیل پیریایی، جواد فلاحتی، مسعود حجازی‌مهر، سید امیر صالحی، اسماعیل محمدی، ابراهیم میرزاعلی و حسن فیاض از جمله مهم‌ترین هنرمندانی هستند که دومین سوگواره «شبیه حسین (ع)» از وجود آنها بهره‌مند خواهد شد.

همچنین همزمان با برپایی این سوگواره گالری ابوالفضل عالی میزبان مجموعه‌ای از ابزار و لوازم‌های تعزیه در حوزه‌های البسه، ابزار و تجهیزات، ماسک‌ها و عروسک‌ها و نسخ تعزیه خواهد بود. این موزه سیار ۱۶ شهریور افتتاح می شود و تا ۲۳ شهریور آماده خدمت به علاقه‌مندان خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا در واکسیناسیون هنرمندان تعلل می‌شود؟


با گذشت بیش از یک و نیم سال از شیوع ویروس جدید کرونا در کشور و سرعت گرفتن روند واکسیناسیون، همواره این پرسش در ذهن بسیاری از هنردوستان شکل گرفته است که با توجه به اینکه این بلای جمعی تعدادی قابل توجه از سرمایه‌های ارزشمند عرصه فرهنگ و هنر را از ما گرفت، چرا تعلل در زمینه واکسیناسیون هنرمندان را شاهد هستیم؟ اهمالی که باعث از بین رفتن سرمایه‌های فرهنگی و هنری بیشتری در کشور شده و عواقب جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۳ داستان غم انگیز از ۳ نقاش افسرده


برخی از نقاشان مشهور، درون اشکال و رنگ‌های تابلوهای نقاشی خود داستان‌های غم‌انگیز کودکی‌شان را پنهان کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مهاجر» به سراغ مشکلات کوچ روستاییان به شهر می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم تلویزیونی «مهاجر» به کارگردانی حسین ابراهیمی دستگردی با موضوع مشکلات کوچ روستاییان به شهر، جلوی دوربین رفت.

به گزارش سینماپرس، فیلم تلویزیونی «مهاجر» به کارگردانی حسین ابراهیمی دستگردی، نویسندگی فاطمه رحمانی‌فرد و تهیه‌کنندگی فردین جلیل در شهر لردگان از توابع استان چهارمحال و بختیاری کلید خورد.

«مهاجر» که دست روی یک موضوع اجتماعی گذاشته است، قصد دارد مشکلات کوچ روستاییان به شهر را به تصویر بکشد.

تصویربرداری این فیلم تلویزیونی با نقش‌آفرینی جمعی بازیگران بومی تا هفته آینده ادامه دارد.

«مهاجر» هشتمین اثر تلویزیونی حسین ابراهیمی دستگردی پس از فیلم‌های «نگاه خدا»، «لبخند آسمان»، «عکس بابام»، «پایان»، «اردوگاه خلوت» و «قاب خالی» و مستند «شاه بلوط» در مقام کارگردان است و سه اثر پایانی آماده پخش از تلویزیون است.

غلام نوروزی دشتکی، محمد نجفی، معصومه فلاح‌نیا، آرزو رئیسی، فردین جلیل، مصطفی محمدجانی، نرجس نادری، رضا حقانی‌نسب، امیرمحمد فتاحی، سوگل زرگرانی، یاسمین الماسی، سعید قنبری، مجید جلیل، حبیب فشارکی و زهرا رییسی بازیگران این پروژه هستند.

برخی از عوامل این فیلم تلویزیونی عبارتند از کارگردان: حسین ابراهیمی دستگردی، نویسنده: فاطمه رحمانی‌فرد، تهیه‌کننده: فردین جلیل، مدیر تصویربرداری: میثم امینی، مدیر صدابرداری: یوسف رضا مرادی، طراح چهره‌پردازی: زینب اکبرپور، طراح صحنه: حسین ابراهیمی دستگردی، طراح لباس: نیلوفر علوی، منشی صحنه: زهرا رییسی، مدیر تولید: مجید جلیل، عکاس: الینا امیری و مدیر تدارکات: مرصاد جلیل.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خالق کاراکترهای متفکر با چهره هایی نامشخص


«کاسپار دیوید فردریش» یکی از مهم‌ترین نقاشان آلمانی نسل خود بود که اغلب برای نقاشی‌های منظره و شخصیت‌های متفکری که چهره‌های آن‌ها مشخص نیست شهرت داشت. در ادامه با نکات کمتر شنیده‌ شده‌ای درباره این هنرمند آشنا می‌شوید.

مشاهده خبر از سایت منبع