X

بایگانی شهریور 22, 1400

دفتر سینمایی

در روزهای پایانی ونیز ۷۸ چه گذشت؟/ از آمار صفر مبتلایان به کرونا در جشنواره تا تأکید بر برگزاری پرقدرت جشنواره در سال ۲۰۲۲ – اخبار سینمای ایران و جهان

سیدرضا منتظری: جشنواره فیلم ونیز آماری را از برگزاری هفتاد و هشتمین دوره خود منتشر کرده که نشان از موفقیت برگزارکنندگان این رویداد در برگزاری یک جشنواره سینمایی با رعایت شیوه‌ نامه های بهداشتی دارد.

برگزارکنندگان جشنواره ونیز اعلام کردند که در این دوره حدود ۹ هزار و ۸۰۰ مهمان بین المللی حضور داشته اند که در مقایسه با سال گذشته که نزدیک به ۷ هزار نفر بود، بسیار بیشتر بوده؛ در دوره ۲۰۱۹ نیز که پیش از همه گیری کرونا برگزار شد، حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر در جشنواره ونیز حاضر بودند.

میزان بلیت فروشی عموم مردم نیز افزایش قابل توجهی داشته؛ به نحوی که بیش از ده ها هزار هزار بلیت فروخته شده و این در حالی است که سال گذشته میزان بلیت فروشی ۱۳ هزار مورد بوده است.

شیوه نامه و دستور العمل‌های بهداشتی این دوره ونیز شباهت زیادی به دوره گذشته دارد که به صورت حضوری برگزار شد و تنها جشنواره مهمی لقب گرفت که توانست به صورت فیزیکی برگزار شود.

البته میزان استفاده از ظرفیت سینماها در ونیز برای رعایت فاصله اجتماعی همچنان ۵۰ درصد است و همه بلیت‌ها نیز پیش از آغاز جشنواره به صورت آنلاین رزرو شده اند. ونیز برای رعایت فاصله اجتماعی تعداد سینماهای خود را افزایش داده و اکنون ظرفیت سینماهای این جشنواره به ۴ هزار و ۱۰۰ مورد رسیده است.

در روزهای برگزاری این رویداد معتبر سینمایی، از تمامی شرکت کنندگان اعم از اهالی رسانه، هنرمندان سینما و حتی دست اندرکاران برگزاری جشنواره تست های آنتی ژنیک گرفته می شد و تنها در صورت منفی بودن جواب این تست ها افراد اجازه حضور در محل برگزاری جشنواره را پیدا می کردند.

نیروهای صلیب سرخ و پلیس نیز به صورت ویژه نظارت جدی برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی حاضران داشتند و در صورت نقض قانون، فرد متخلف بدون اغماض از جشنواره اخراج می شد.

عدم ابتلای حاضران در این رویداد سینمایی باعث شد تا این حرف در بین حاضران بپیچد که ونیز ۷۹ در سال ۲۰۲۲ بسیار پرقدرت تر برگزار خواهد شد و میزبان تعداد بیشتری از چهره های سینمایی و رسانه ای از سراسر جهان خواهد بود.

نکته قابل تأمل اینکه دولت ایتالیا نیز قوانین بسیار خاصی را برای ورود توریست ها به این کشور وضع کرده از جمله آنکه همگی افراد ملزم و موظف هستند نهایتاً تا ۱۲۰ ساعت (۵شبانه روز) در این کشور حضور داشته باشند در غیر این صورت مجبور به تحمل ۱۰ روز قرنطینه هتلی اجباری خواهند شد. همراه داشتن تست پی سی آر منفی نیز یکی دیگر از قوانین این کشور در خصوص پذیرفتن مسافران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زرین دست: امیدوارم خانه سینما به وظیفه صنفی خود جامه عمل بپوشاند و در خصوص بند ضدانسانی که برخی تهیه کنندگان به قراردادها اضافه کرده اند ورود کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما در پی شنیده های مبنی بر استثمار سینماگران توسط برخی تهیه کنندگان و اضافه شدن بندی در قراردادها مبنی بر اینکه اگر کرونایی شوند دستمزدی دریافت نخواهند کرد گفت: امیدوارم خانه سینما به وظیفه صنفی خود جامه عمل بپوشاند و در خصوص بند ضدانسانی که برخی تهیه کنندگان به قراردادها اضافه کرده اند ورود کند! در شرایط فعلی وظیفه نهادهای صنفی سینمایی و همچنین مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی صیانت از حقوق انسانی اهالی سینما است و در این راستا نباید اهمال کاری کنند.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «مزارشریف» و «خارج از محدوده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پیش از هر چیز امیدوارم تهیه کنندگانی که عضو خانه سینما هستند جوری در سایر صنوف نفوذ نکرده باشند که حرف دلخواه آن ها را بزنند! چرا که چنین کارهایی در خانه سینما مسبوق به سابقه است.

وی ادامه داد: در این شرایط بحرانی که بسیاری از اهالی سینما شرایط وخیمی دارند وظیفه انسانی و اخلاقی تهیه کنندگان رسیدگی به مشکلات زندگی سینماگران است نه اینکه بخواهند با بی تدبیری دردی به دردهای آن ها اضافه کنند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه بنده از زمانی که چنین مطلبی را شنیدم به شدت دچار بهت، تعجب و یأس شدم اظهار داشت: اضافه شدن چنین بندی در قراردادها واقعاً عملی ضداخلاقی و ضدانسانی است. البته خوشبختانه همه تهیه کنندگان سینما به این صورت عمل نمی کنند اما همان تعدادی که این کار را انجام داده و می دهند و به نوعی هنر و هنرمند را استثمار می کنند باید مورد موأخذه قرار بگیرند.

زرین دست خاطرنشان کرد: روایتی است که می گوید یکی از مقدسان قرصی نان در دست داشته که وقتی آن را بین هزاران انسان گرسنه تقسیم می کرده آن قرص نان تمام نمی شده اما امروز در سینمای ما وضیعت برعکس است و برخی تهیه کنندگان تمام قوای خود را به کار گرفته اند تا همان یک تکه قرص نانی که در دست هنرمندان قرار دارد را نیز از آن ها بربایند!

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «پاک باخته» و «تسویه حساب» در خاتمه این گفتگو افزود: سال ها قبل مرسوم بود که اهالی سینما خود را یک خانواده می دانستند و در درد و شادی هم شریک بودند اما افسوس که این اعتقادات امروز کاملاً رنگ باخته و دیگر بویی از آن مهر و محبت ها در سینمای ما وجود ندارد. من امیدوارم بتوانیم به زودی شاهد روزهای خوش و به دور از چنین رفتارهای ضد فرهنگی و ضد هنری در سینمای کشورمان باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پسران» وارد مرحله صداگذاری شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «پسران» به کارگردانی بهنام حجتی به صداگذاری رسید.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «پسران» به کارگردانی بهنام حجتی پس از پایان تدوین توسط اشکان مهری وارد مرحله صداگذاری شد. تهیه کنندگی «پسران» را بابک حسینی و بهنام حجتی به عهده دارند. همچنین مجری طرح این فیلم کوتاه تجربی کاوه سجادی حسینی است.

در خلاصه داستان این اثر که فیلمنامه آن توسط شوکا حسینی نوشته شده، آمده است: «بپیچ در گیسوانم تا طنابی شوی دور گردنم که مرگ چه باشکوه است اگر زندگی این است.»

عوامل فیلم عبارتند از کارگردان: بهنام حجتی، نویسنده: شوکا حسینی، بازیگران :نسیم مسلمی، هانی نصراللهی، شوکا حسینی، فائزه بختیار، آینازموسایی، ساغر مسعودی و محسن موسوی خواه. تدوین: اشکان مهری، دستیاران تدوین: دیبا خاتمی و فرید شریفی، پشتیبانی فنی: پانته آ فارسیجانی، استودیو تدوین: استودیو آوای نفس، مشاور کارگردان: پرهام بازغی، روزبه ناصری، دستیار کارگردان: متین نظری، برنامه ریز: غزل معصومی، منشی صحنه: سارا ساکاموری، مدیر تولید: مهران کریمی، تصویربردار: موسی هاشم زاده، طراحان نور: محمدرضا رحمتی، نیلوفر نقیب ساداتی، صدابردار: مصطفی اکبری، طراح پوستر: فرشید پارسی‌کیا، گریمور: مهتاب رضوی، طراح صحنه: حامد اصلانی، طراح لباس: فرشته فیروزی، سالومه علیخانی، عکاس: اردلان آشناگر، دستیار تصویربردار: سجاد اعلایی، محمدرضا مسرتی، مصطفی مقیسه، دستیاران نور: مهدی ایمانلو، رضا سامانی، دستیاران تولید: نیلوفر سامانی، آرمین صیاد، پویان رضایی، دستیاران صحنه: امید مرادی، عرفان قاصدی، تهیه کننده: بابک حسینی، بهنام حجتی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آشفتگی و شلختگی بین دستگاه‌های فرهنگی داریم/نیازمند بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازمان تبلیغات اسلامی حدود ۲۰۰ سینما در اختیار دارد و این حق را دارد که در اکران فیلم‌های در این سینماها مراقبت و صیانت بیشتری را اعمال کند.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، صبح امروز به مناسبت سومین سال انتصاب در این منصب در نشست خبری با اصحاب رسانه به گفت‌وگو نشست.

قمی با اشاره به آنکه گام دوم نهضت تبلیغات اسلام ناب را با همت، ساعی و کوشا به سمت انجام فعالیت‌های علمی‌تر، عمیق‌تر، مردمی‌تر، اجتماعی‌تر، موثرتر و جوانانه‌تر سوق داده‌اند، اظهار داشت: تصورمان بر آن است که توانسته‌ایم در معرفی اسلام ناب، جوانانه‌تر عمل کنیم و در تمام این حوزه‌ها عملکردمان محسوس بوده است. در زمانه‌ای که می‌توان مظلومیت فرهنگ را فریاد زد، حرف از بازسازی انقلابی به میان آوردیم و سعی ما بر حرکت قدرتمند، رو به جلوی گام دومی است. ما کارمان را جدی گرفته‌ایم و تبلیغات اسلام و نشر خوبی‌ها را سرلوحه خود قرار داده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به آنکه در نشر خوبی‌های مردم و فرهنگ آنها را در نظر گرفته‌اند، یادآور شد: سعی ما بر آن است تا با جدی گرفتن کارمان در سازمان تبلیغات اسلامی خوبی‌ها و فرهنگ مردم را به آنها نشان دهیم و در این راستا جلساتی با بخش‌ها و اقشار مختلف از جمله پزشکان مذهبی و معلمان که مبلغ هستند برگزار کردیم. نشر خوبی‌ها می‌تواند توسط برخی اقشار مانند هنرمندان، شاعران، طلاب و فرهنگیان بیشتر شود. طی ۴۰ سال گذشته زحمات زیادی کشیده شده اما تصور ما آن است که گام دوم سریعتر، دشوارتر و استوارتر خواهد بود. این گام را جوانانه‌تر برداشتیم.

این جلسه با پرسش و پاسخ اهالی رسانه از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه یافت. قمی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه طی سالهای گذشته شاهد فعالیت‌های بسیاری از نهادها و دستگاه‌های مختلف در حوزه تبلیغ اسلام بودیم چنانکه حتی در برخی موارد به دلیل عدم تخصص نهاد یا ارگان مربوطه شاهد تولید محتواهایی که دستمایه رسانه‌های بیگانه بودیم. شاید زمان آن رسیده باشد سازمان تبلیغات اسلامی اصلاحاتی در این خصوص انجام دهد، گفت: دقیقا درست است. ما شاهد آن هستیم که دستگاه‌های فرهنگی متعدد که در زمانی بنا بر ضرورت‌هایی راه افتاده بودند به صورت موازی با نهادهای متولی فعالیت می‌کنند اما اکنون در گام دوم که حرکتی انقلابی خواهد بود، نیازمند بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی هستیم. آشفتگی و شلختگی بین دستگاه‌های فرهنگی داریم و فعالیت‌های فرهنگی در دستگاه‌های غیرفرهنگی هم انجام می‌شود که بعضا غیرکارشناسانه است که این امر باید ساماندهی شود چراکه نیازمند تجمیع در فعالیت‌ها هستیم. زمان بازسازی و بازآرایی ساختار فرهنگ است و باید موازی‌کاریها را کم کنیم. حتی در سازمان خودمان نیز که بسیار عریض و طویل است سعی کردیم جلوی موازی‌کاریها را بگیریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص دستاوردهای این سازمان در تبلیغ امور دین گفت: ما پرچمدار یک گفتمان راوی و پیش‌برنده هستیم و باید در فضای اذهان عمومی، اسلام ناب را تبلیغ کنیم که با فطرت انسان و هویت ایرانی عجین و سازگار است. فرهنگ ایرانی و اسلامی همانند شیر و شکر به هم آمیخته است. مردم ایران فرهیخته و دین‌باور هستند. اسلام برای سعادت جامعه و افراد می‌گوید که باید مراقب یکدیگر باشیم. نشر خوبی‌ها در راستای تبلیغ خوبی دین است. رسانه‌ها ناشران خوبی‌ها هستند و این امر باید در میان مردم فراگیر شود هرچند مردم در زمانه‌ای دشوار به لحاظ اقتصادی قرار دارند اما امید جلوی ناامیدی را می‌گیرد و ترویج خوبی‌ها را سرلوحه قرار می‌دهیم. خانواده‌محوری باید مسئله جامعه ما باشد. سبک زندگی، یکی از مسائل مهم جامعه امروز ما است. خانواده باید جدی گرفته شود هرچند قبول داریم که ارتباط دوسویه ما با خانواده‌ها ضعیف است اما سعی می‌کنیم این امر را تقویت کنیم.

قمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر آنکه اسلام همواره در انجام سفر و آشنایی با فرهنگ و ادیان مختلف تاکید دارد از این رو سازمان تبلیغات اسلامی چه فعالیت‌های در خصوص معرفی ایران فرهنگی و اسلامی به گردشگران در عرصه بین‌الملل انجام داده‌ است، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای اسلام ناب، گردشگری است و یکی از این راه‌ها جذب گردشگران است. در دور گذشته با وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جلساتی را برگزار کردیم اما به هر دلیلی شاید گرفتاریهای ایشان نتوانستیم فعالیت‌هایی داشته باشیم حتی در دور جدید نیز با وزیر فعلی میراث و گردشگری نشست برگزار کردیم؛ ایشان فردی محتمم هستند و امیدواریم بتوانیم در این حوزه عملکرد خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: گردشگری جزئی از زندگی است و البته شاید در مرحله نخست بحث گردشگری مذهبی به ذهن بیاید اما ما معتقدیم در خصوص گردشگری اماکن تاریخی نیز می‌توان تاکید داشت در عین حال تاکید داریم که راویانی که فضاهای تاریخی را تحلیل می‌کنند می‌توانند در نشر خوبی‌ها موثر باشند. چندی پیش به بوشهر سفر کرده بودم و با دیدن آثار آنجا به مسئولان تاکید کردم بهتر است به حوزه گردشگری دفاع مقدس و مقاومت توجه بیشتری داشته باشند و آن را گسترش دهند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه از هنر به عنوان یکی از موضوعات مهم جامعه یاد کرد و در خصوص مدیریت هنری بیان داشت: در بخش مدیریت هنری، جوانگرایی را مد نظر قرار داده‌ایم و شادابی و خسته نشدن را تاکید کردیم. در جوانی برکات زیادی است و از انتصاب مدیر جوان در عرصه هنر ضرر نکرده‌ایم.

قمی در ادامه به برگزاری مراسم ماه محرم و رمضان اشاره کرد و گفت: مسئولیت برگزاری این ماه‌ها بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است اما در خصوص اربعین آمادگی خود را برای بر عهده گرفتن مسئولیت برگزاری این مراسم نیز اعلام می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به پلتفرم‌های مختلفی که در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد، یادآور شد: این مجموعه از سینما گرفته تا انیمیشن و انتشارات و بخش‌های دیگر را اداره می‌کند. سوره مهر توانسته به پرتیراژترین و پرفروش‌ترین انتشار در نمایشگاه کتاب تبدیل شود. بیش از ۹۰ هزار هیات مذهبی در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا می‌کنند و ما معتقد هستیم فراگیرترین نهادهای اجتماعی، هیات‌های مذهبی هستند هرچند اکنون ممکن است اینگونه به نظر آید که بخش‌های دولتی در سطوح مختلف به فارغ‌التحصیلان علمیه داده شده که تخصص‌های مدیریتی ندارند اما در حال انجام فعالیت‌هایی برای گنجاندن تخصص مدیریت در بخش حوزه علمیه خواهران و برادران هستیم تا آنها را برای پذیرش فعالیت‌های اجتماعی آینده آماده کنیم ضمن آنکه معتقدیم مردمی شدن فعالیت‌ها تنها راه حل مسائل فرهنگی است.

وی در ادامه با اعلام آنکه در انتهای ۳ سال فعالیت خود به عنوان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نمره قبولی به خود می‌دهد، تاکید کرد: نمره عالی به خود نمی‌دهم چراکه موانعی از جمله موازی‌کاریها، کم‌توانی نیروها و مسائل دیگر سبب شد تا در سال نخست نمره بالای ۱۰ به خود بدهم. در سال دوم شاهد رشد بودم و اکنون در سال سوم به نمره قبولی رسیده‌ام اما تا گرفتن نمره عالی راه دارم.

قمی همچنین در خصوص تلفیق شورای تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مباحثی در این خصوص مطرح شده اما تصمیم خاصی گرفته نشده است.

وی از بهینه‌تر و درست‌تر اداره شدن سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان دیگر دستاورد فعالیت خود طی ۳ سال گذشته یاد کرد و افزود: انجام تعهدات مالیاتی و بیمه‌ای، انجام حسابرسی‌های دقیق‌تر، انطباق‌های مالی و ثبت همه امور در سامانه‌های رسمی کشور از جمله فعالیت‌هایی است که طی این سالها انجام شد همچنین بر اساس جوانگرایی میانگین سنی مدیریت در سازمان تبلیغات اسلامی ۱۵ سال کاهش یافت. بروزتر شدیم و سعی کردیم تا اتاق فرهنگ را با تصویری واقعی از زیست‌بوم مناطق ترسیم کنیم. معتقدیم تصور بدحجابی از خود بدحجابی در جامعه بیشتر است و سیاست‌زدگی و موازی‌کاری در حوزه فرهنگ داریم در عین حال نقش خانم‌ها در ساحت هنر و عناصر علم غیرقابل حذف است. اگر در بخشی شاهد تغییرات هستیم شاید به لحاظ موقعیتی و زمانی باشد و نمی‌توان آن را به همه جا بسط داد و اتفاقاتی که در یک مقطع می‌افتد طبیعی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص اکران فیلم‌ها در سینماهای مجموعه مطبوع خود نیز گفت: این مجموعه حدود ۲۰۰ سینما در اختیار دارد و معتقدم این حق را دارد که در اکران فیلم‌های در این سینماها مراقبت و صیانت بیشتری را اعمال کند. در این راستا سعی ما بر آن است تا با حوزه هنری و وزارت ارشاد همراهی‌های لازم را در تمام امور فرهنگی و هنری داشته باشیم و در شرایط فعلی نگرانی از بابت ناسازگاری با سایر ارگان‌های دولت وجود ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرونده ۱۲ متقاضی تاسیس آموزشگاه آزاد موسیقی بررسی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلسه شورای نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد موسیقی به صورت حضوری و آنلاین یکشنبه ۲۱ شهریورماه سال۱۴۰۰ برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، صد و هفتاد و ششمین جلسه شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد موسیقی، با حضور مدیرکل دفتر آموزش و اعضای این شورا روز یکشنبه ۲۱ شهریورماه برگزارشد.

در این جلسه پرونده ۱۲ نفر از متقاضیان تاسیس آموزشگاه آزاد موسیقی توسط اعضا شورا بررسی شد. پرونده ۹ نفر از متقاضیان تاسیس آموزشگاه آزاد موسیقی از استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه و مازندران (هر استان دو نفر) و بوشهر، سمنان و هرمزگان (هر استان یک نفر) به صورت آنلاین بررسی شد و همچنین سه نفر از متقاضیان از استان‌های تهران و البرز به صورت حضوری در مصاحبه شرکت کردند و پرونده آن‌ها در شورا بررسی شد.

این جلسات به منظور رسیدگی و نظارت بر عملکرد آموزشگاه‌های آزاد هنری، ایجاد هماهنگی‌های لازم در کار شوراهای رسیدگی و نظارت استان در سراسر کشور و رسیدگی به درخواست متقاضیان تاسیس آموزشگاه‌های آزاد موسیقی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

حسن ریاحی، داود گنجه‌ای، کیاوش صاحب‌نسق، سیمون آیوازیان، محمد اله‌یاری فومنی (مدیرکل دفتر موسیقی)، احمد صدری به عنوان نماینده فرهنگستان هنر و علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرکل دفتر آموزش اعضا شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد موسیقی) هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیچ استراتژی برای فیلم‌ها نداریم/سال‌ها است برنامه ریزی نداریم و تکلیف هنر سینما معلوم نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سرتیپی تهیه‌کننده سینما، با حضور در یک برنامه تلویزیونی وضعیت سینما و مشکلات موجود در آن با وجود ویروس منحوس کرونا را تحلیل کرد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «صبح پارسی» که از دوشنبه تا جمعه هر هفته روی آنتن شبکه جام جم می‌رود، با موضوع روز سینما و مشکلات و دغدغه‌های سینمای ایران روی آنتن رفت.

در این برنامه پس از پخش آیتم‌هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه، بدون مرز و نماهنگ‌هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت، امیر محمد زند و آلاء خامه یار با علیرضا سرتیپی اصفهانی فیلمساز و کارشناس ارشد حوزه سینما و محمد گبرلو برنامه ساز و تولیدکننده برنامه‌های تلویزیونی به گفتگو نشستند.

سرتیپی در این برنامه تصریح کرد: حال سینما به شدت کرونایی بوده و حال خوبی ندارد. امسال به خاطر کرونا فرشته طائرپور را در روز سینما در کنارمان نداریم. او از چهره‌های شاخص سینمای ایران بود و کمبودش در این روزها حس می‌شود. او در زمینه واکسن کرونا برای دست اندرکاران سینما تلاش‌های زیادی کرد، اما این ویروس به خودش وفا نکرد.

وی افزود: در حال حاضر مسئله و دغدغه اصلی در زمینه سینما سالن است. تعداد زیادی از سالن‌ها و مجموعه‌های سینمایی بسته است و آن تعداد که اکران فیلم دارند هم فروششان کفاف هزینه هایشان را نمی‌دهد. اکثر سالن‌های باز دولتی است و یا سوبسیدهای زیادی می‌دهند فقط برای اینکه باز باشد و اندک افرادی که می‌خواهند به سینما بروند مشکل نداشته باشند. چند روزی است که استقبال از گیشه‌ها بیشتر شده است.

فیلمساز معروف ایرانی درباره وضعیت سینماها در دوران کرونا بیان کرد: از سویی می‌خواهیم مردم را دعوت کنیم که به سینما بیایند و اطمینان خاطر داریم که سقف‌ها بلند است، تهویه فضا خوب است و فاصله گذاری اجتماعی در سالن‌ها رعایت می‌شود؛ اما از سوی دیگر باز هم نگران حال مردم هستیم. امیدواریم با محموله‌های واکسن وارد شده و تسریع در روند واکسیناسیون به زودی شاهد بهبود وضعیت سینماها و فروش فیلم‌ها باشیم.

سرتیپی اظهار داشت: سینمای بعد از کرونا باید فرق کند؛ مردم به راحتی سینما نخواهند آمد و روش‌های متفاوتی را دوست دارند باید تلاشمان را بکنیم که بتوانیم کارهای متفاوتی انجام دهیم و در زمینه ارائه تولیدات سینمایی به مردم نوآوری داشته باشیم. تهیه کنندگان محافظه کارند و به خاطر اینکه نگران سرمایه خود هستند برای برگشت هزینه‌ها روش‌های قدیمی را دنبال نمی‌کنند. البته کمک‌های حمایتی مثل بیمه هم به آن‌ها نمی‌شود. چند عدد از فیلم هایم در سال ۹۸ هنوز به خاطر کرونا اکران نشده است علی رغم اینکه برای تولید آن‌ها هزینه‌های میلیاردی صرف شده است.

گبرلو در ادامه گفت: سینما وقتی امید و آرامش را در مخاطب ایجاد نمی‌کند نمی‌توان ربطی به بیمه و حمایت داد. در طول تاریخ سینما مسیر ناامیدکننده برای مخاطب نداشته است.

سرتیپی در پاسخ به این ادعای تحلیلگر سینمای کشور تصریح کرد: امید از جامعه منتقل می‌شود؛ باید مردم به نویسنده، تهیه کننده، کارگردان، بازیگر و هنرمند امید بدهند تا آن‌ها هم بتوانند آثار فاخر تولید کنند.

وی بیان کرد: ما هیچ استراتژی برای فیلم‌ها نداریم، سال‌ها است برنامه ریزی نداریم و تکلیف هنر سینما معلوم نیست. تمام سازمان سینما بر اثر کرونا به هم ریخته است؛ در زمینه سالن و تولید آثار سینمایی همه چیز روزمره شده است.

گبرلو افزود: سینمای ایران را باید قبل و بعد از کرونا تحلیل کنیم؛ قبلا سیاست گذاری‌ها داشت بهتر می‌شد که به موضوع انتخابات برخوردیم و روند سیاستگذاری‌ها تا تشکیل مدیریت جدید متوقف شد. پس از ورود کرونا به کشور سینما هنگ کرد و سینمایی‌ها به شرایطی برخوردند که نمی‌دانستند باید چه کار کنند و این یعنی مسئولان برای بحران سینما برنامه ریزی نکرده بودند. سینماگرها در جامعه مثل مردم عادی نیستند بلکه در کنار قشر صاحب نظران و نخبگان قرار دارند و وظیفه‌ای برای مدیریت بحران و بهبود وضعیت و شرایط دارند، اما این وظیفه انجام نشد مسئولان هم سکوت کردند.

وی تصریح کرد: فیلم‌های خوب داریم، اما اینکه فیلم‌ها به چه سمتی بروند هم مهم است که بخشی از آن به عملکرد به تهیه کننده بر می‌گردد. بعد از کرونا به خاطر هزینه‌های زیاد، افزایش طرفداران شبکه نمایش خانگی و شیوع بیماری، وضعیت سینما بدتر شد و سریال‌های نمایش خانگی رقیب جدی سینماها شدند؛ حالا سینما اگر می‌خواهد باشد و بماند باید راه نویی را در پیش بگیرد. وقتی استراتژی امید بخشی و انگیزه بخشی به مردم در ذهن فیلم ساز و سینماگر نباشد نمی‌تواند آن را در آثار خود پیاده سازی کند و نیاز مردم به این آثار افزایش می‌یابد، وقتی چنین فیلم‌هایی را در سینماها پیدا نمی‌کنند به سینما نمی‌آیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاست‌گذاری نادرست به موسیقی آیینی لطمه زده است


آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «نواحی اشک» دوشنبه ۲۲ شهریور در فرهنگ‌سرای عترت برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» ۲۸ فیلم کوتاه از مجموعه تولیدات خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به مناسبت روز ملی سینما، بخشی از فیلم‌های کوتاه داستانی خود را به نمایش عمومی گذاشت.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت روز ملی سینما مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با همکاری پلتفرم نمایش فیلم کوتاه «ودیو»، ۲۸ اثر از تولیدات فیلم‌های کوتاه داستانی خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.

کارگردان برخی از این فیلم‌ها از جمله هومن سیدی، آیدا پناهنده، بیژن میرباقری و … امروزه جزو چهره‌های مطرح سینمای کشور هستند.

فهرست فیلم‌های کوتاه داستانی که عرضه شده اند، عبارتند از:

۱. جای منو توی اتاق بنداز (۱۳۹۴) کارگردان: امیر توده روستا

۲. بیماری (۱۳۹۴) کارگردان: میلاد ستوده، سجاد ستوده

۳. در سوگ سیاوش (۱۳۹۲) کارگردان: آرش انیسی

۴. دور یا نزدیک (۱۳۹۲) کارگردان: محمد حمزه‌ای

۵. میزبان (۱۳۹۲) کارگردان: امید عبداللهی

۶. آوانتاژ (۱۳۸۸) کارگردان: علی احمدزاده

۷. اصغر پیکان، همسرش و زندگی کمی غیرعادی‌تر (۱۳۸۸) کارگردان: هومن سیدی

۸. ترانه‌ای برای لوبا (۱۳۸۸) کارگردان: طوفان نهان قدرتی

۹. گلدان‌های زمستانی (۱۳۸۸) کارگردان: آیدا پناهنده

۱۰. مثل همیشه (۱۳۸۸) کارگردان: محمد حمزه‌ای

۱۱. یه روز قشنگ برفی (۱۳۸۸) کارگردان: ماهایا پطروسیان، امیر توده روستا

۱۲. بازگشت (۱۳۸۷) کارگردان: سعید مترصد

۱۳. سه ممیز شش (۱۳۸۷) کارگردان: نیما عباس پور

۱۴. سه قصه کوتاه درباره عشق (۱۳۸۷) کارگردان: حمیدرضا هوشمند

۱۵. مثل آن شب (۱۳۸۷) کارگردان: شهرام میراب اقدم

۱۶. وینیستون (۱۳۸۷) کارگردان: امیر ثقفی

۱۷. خط ممتد (۱۳۸۶) کارگردان: مانی تارخ

۱۸. دندان آبی (۱۳۸۶) کارگردان: هومن سیدی

۱۹. حقیقت مجازی (۱۳۸۶) کارگردان: نگار آذربایجانی

۲۰. ۳۵ متری روی سطح آب (۱۳۸۶) کارگردان: هومن سیدی

۲۱. زیر پلک (۱۳۸۶) کارگردان: بیژن میر باقری

۲۲. آن بالا یکی مرا دوست دارد (۱۳۸۵) کارگردان: سید جواد میرهاشمی

۲۳. بیست و سوم (۱۳۸۵) کارگردان: پوپک مظفری

۲۴. پسر دختر پیرمرد (۱۳۸۲) کارگردان: منیر قیدی

۲۵. بان لرزان (۱۳۸۷) کارگردان: آرش رصافی

۲۶. کورسو (۱۳۹۰) کارگردان: امید عبداللهی

۲۷. طبق عادت همیشگی (۱۳۹۴) کارگردان: محمد حمزه‌ای

۲۸. سفر سهراب (۱۳۹۵) کارگردان: امید عبداللهی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رییس‌جمهور هفت مصوبه بلاتکلیف «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» را ابلاغ کرد/اجرای «سند ۲۰۳۰» توسط «رییسی» لغو شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هفت مصوبه مهم این شورای که مدت‌ها بر زمین مانده بود، از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شد.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: حدود ۲۹ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های گذشته به دلیل ایرادهای حقوقی، ایرادهای دستگاه مجری ذی نفع و یا دلایل نامشخص در دولت قبل برزمین مانده بود و ابلاغ نشده بود که باعث گله مندی اعضای شورای عالی شده بود.

وی اضافه کرد: مجموعه این مصوبات در اختیار آقای دکتر رئیسی، رئیس جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و بعد از طی کردن یک فرآیند، هفت مصوبه ابلاغ و دیگر مصوبات در دست بررسی است و انتظار می‌رود که بیش از ۹۰ درصد مصوبات ابلاغ شود.

عاملی گفت: «لغو اجرا سند ۲۰۳۰»، «بنیاد ایرانشناسی»، «قانون تشکیل هیئات امنا دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی»، «تاسیس گروه برنامه ریزی مراکز و موسسه‌های آموزشی و پژوهشی خاص» و «اصلاح و تکمیل آیین نامه کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی و ورزش کشور» از مهمترین مصوباتی است که توسط رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مهمترین مصوبات ابلاغ شده را «سند ملی حقوق کودک و نوجوان» اعلام کرد و گفت: این سند که سال ۱۳۹۷ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، یک سند متفاوت با کنوانسیون حقوق کودک است.

عاملی گفت: در این سند علاوه بر اینکه به بسیاری از مولفه‌های مربوط به حقوق کودک توجه شده است، بلکه مقرراتی که در ۵۲ ماده کنوانسیون حقوق کودک را پذیرفته، اما برخی از آن‌ها که مغایر با حقوق کودک بوده را نپذیرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه این سند قوی تر، متنوع‌تر و فراگیرتر از کنوانسیون حقوق کودک است و مبنای روابط ما با سازمان ملل متحد خواهد بود، افزود: «سند ملی حقوق کودک» که یک گروه قوی روی آن کار کرده و تمرکز شورای فرهنگی-اجتماعی زنان به تدوین این سند بود، نگاهی موضوعی به حقوق کودک دارد و به موضوع‌های خانواده کودک، امور تعلیم و تریبت، تفریح و همچنین امور اقتصادی کودک یعنی دارایی‌ها و مالکیت آن‌ها توجه شده است.

عاملی افزود: این سند برای دستگاه‌های مختلف وظایفی را ایجاد کرده که جنبه‌های حمایتی کودک بسیار قدرتمندتر شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از امتیازات این سند توجه به کودکان استثنائی، ناتوان جسمی و بی سرپرست است که جنبه حمایت کامل در دوره کودکی برای آن‌ها فراهم شده است.

وی «سند نام‌ها و نشانه‌های اسلامی-ایرانی» را یکی دیگر از مصوبات ابلاغ شده اعلام کرد و افزود: زبان یک کشور بنیان هویت یک کشور است؛ اگر زبان فارسی را از کالاهای ایرانی حذف کنیم و اسم و نام گذاری‌های غیر ایرانی حاکم شود و تابلوهای کسب و کارهای شهری همه از نام‌های ایرانی خالی شوند، زیستگاه زندگی این نسل غیر فارسی می‌شود.

حجت الاسلام عاملی اضافه کرد: زبان، نظام معنایی و هویت ملی یک کشور است و «سند نام‌ها و نشانه ها» ظرفیت و الزامات تبلیغ و ترویج زبان فارسی هم در کالاها و هم در نمایش نامگذاری‌های شهری را فراهم کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در شهرهای آلمان و روسیه که زبانشان با زبان انگلیسی متفاوت است، نام شهرهای این کشورها نیز به زبان خودشان است؛ اما در کشورما نمایش شهری مناسبی با فرهنگ ایرانی وجود ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مو، لامبدا و دلتا سوغات تورهای کنسرت ترکیه/ دعوت خواننده کرونایی!


کنسرت خواننده‌های لس آنجلسی برای پایان تابستان ۱۴۰۰ درحال برگزاری است آن هم در شرایطی که ایرانی های زیادی بدون توجه به وضعیت کشور در شرایط پاندمی در این کنسرت های پر ازدحام شرکت می کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع