X

بایگانی شهریور 26, 1400

دفتر سینمایی

همسرم دعوا کرد چرا در «ارتفاع پست» بازی می‌کنم/ گریه با یک جمله – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، به مناسبت روز ملی سینما و در ادامه سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی، موزه سینمای ایران طی یک هفته هر روز گفتگوی تفصیلی با یکی از عوامل تاثیرگذار سینمای ایران را منتشر می‌کند. امروز ۲۶ شهریورماه گفتگوی تفصیلی گوهر خیراندیش بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با فریدون جیرانی از چهره‌های ماندگار و نامدار سینمای ایران را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.

گوهر خیراندیش در ابتدا با تبریک روز ملی سینما به سینماگران و فریدون جیرانی، گفت: یاد استادم عزت الله انتظامی و همچنین جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، داوود رشیدی را گرامی می‌دارم.

وی با بیان اینکه یکی از اولین فیلم‌هایش در سینما «شب حادثه» نوشته فریدون جیرانی بوده است، افزود: در این فیلم زنده یاد پرویز پورحسینی نقش همسرم را بازی می‌کرد، سیروس الوند کارگردان و حسین فرح بخش تهیه کنندگی فیلم را برعهده داشتند.

خیراندیش درباره فیلم «روز باشکوه» ساخته کیانوش عیاری نیز گفت: اصغر هاشمی که در آن فیلم دستیار کارگردان بود من را برای حضور در «روز باشکوه» معرفی کرد. در این فیلم آقای نصیریان نقش همسر من را بازی می‌کرد. در خانه‌ای که ما برای فیلمبرداری در آن حضور داشتیم سرداب و جاهای مختلفی وجود داشت که برایم جالب بود و من هر جایی را در آن خانه می‌دیدیم بداهه جملاتی را می‌گفتم و آقای عیاری می‌گفت همین جمله‌ها را جلوی دوربین فیلمبرداری هم بگویم.

در «معیشت» آقای نصیریان خسته نمی‌شوم!

وی ادامه داد: کیانوش عیاری در «روز باشکوه» طوری من را آزاد گذاشت که حس راحتی خوبی داشتم و بیشتر صحنه‌ها را بداهه می‌گفتم و ایشان می‌پسندید. یکی دیگر از خاطرات زیبا در فیلم این بود که زنده یاد «ولی الله خاکدان» طراح صحنه و لباس بود و من و علی نصیریان که بازیگران فیلم بودیم و زمانیکه به مهمانسرای سمنان رسیدیم، کیانوش عیاری به ما خوشامد گفت و پرسید خسته که نشدید و من در پاسخ به او گفتم «من در معیشت آقای نصیریان خسته نمی‌شوم و آقای عیاری گفت البته مَعیت. همانجا به خودم گفتم گوهر اگر کتابی را چاپ کردند فقط همین یک تیراژ در نیامده که تو آن‌را بخوانی، تیراژهای مختلف دارد و بهتر است کتاب زیاد بخوانم و همین موضوع موجب شد تا توجهم به ادبیات جلب شود.(با خنده)

در ادامه فریدون جیرانی به اینکه گوهر خیراندیش در فیلم «زیر بام‌های شهر» بازی خوبی داشته و برای همین نقش در جشنواره کاندیدا شده بود و زنده یاد جمشید اسماعیل خانی نیز در آن فیلم حضور داشته است اشاره کرد و خیراندیش نیز توضیح داد: من تمام مدت سعی کردم نقش‌هایم را باورپذیر بازی کنم و عاشق نقشم در «زیر بام‌های شهر» هستم و زمانیکه در سینما فیلم را دیدم برای بازیگر فیلم گریه کردم. زنده یاد جمشید اسماعیل خانی در «زیر بام‌های شهر» درخشان بازی کرد.

وی با بیان اینکه از فیلم «بانو» خاطرات زیادی دارد، گفت: زمانیکه توسط داریوش مهرجویی برای «بانو» انتخاب شدم اسماعیل خلج قصه‌های تاریخی می‌نوشت که من در آنجا نقش یک زن قدیمی با لباس‌های تاریخی را داشتم که هیچ شباهتی به نقش هاجر در فیلم بانو نداشت. داریوش مهرجویی بازی من را در آن تئاتر دیده بود و به من گفت تو بازیگر خوبی هستی. البته رخشان بنی اعتماد هم به من گفته بود که بازی‌های من در تئاتر را دیده بود و برای حضور در فیلم‌هایش من را انتخاب کرده بود اما زمانیکه در سینما من را دیده بود که بینی‌ام را جراحی کرده‌ام منصرف شده بود.

خیراندیش درباره فیلم «بانو» خاطرنشان کرد: داریوش مهرجویی نقش هاجر را در این فیلم برای من درنظر گرفت و عبدالله اسکندری گریم صورت من که یک صورت سوخته بود را انجام داد. جالب است بدانید که من در این نقش اصلاً به دنبال زیبایی نبودم و سعی می‌کردم زشت‌تر شوم زیرا باید صورت سوخته، موهای وزوزی و دندان‌های زرد می‌داشتم. داریوش مهرجویی وقتی گریم را دید خوشش آمد. یادم می‌آید عکس گریم من را روی دیوار زده بودند و زنده یاد جمشید اسماعیل خانی وقتی دید به مهرجویی گفت گوهر خیلی زیبا است و نمی‌توانید او را زشت کنید (با خنده).

وی با بیان اینکه قرار بود در بانو به جز «هاجر» نقش دیگری هم داشته باشد، خاطرنشان کرد: زنده یاد ژیلا مهرجویی برای نقش دیگر من در «بانو» مخالفت کرد و می‌گفت نقش دیگر می‌شود همین گوهر خیراندیش فعلی درحالیکه ما می‌خواهیم متفاوت باشد. در این فیلم تورج منصوری فیلمبردار و عزیز ساعتی به عنوان عکاس نیز حضور داشتند. زمانیکه فیلمبرداری شروع شد و زنده یاد عزت الله انتظامی با لهجه ترکی صحبت کرد با خودم گفتم من حتی نمی‌توانم یک جوک ترکی تعریف کنم و به آقای مهرجویی گفتم من می‌توانم با لهجه شیرازی صحبت کنم و او پذیرفت. درباره نقش و لجه شیرازی از آدم‌های مختلف و حتی مادرم هم پرسیده بودم. شعرهایی شیرازی محلی می‌خواندم و داریوش مهرجویی قبول کرد. یادم می‌آید زمان فیلمبرداری همین که شروع به خواندن کردم، داریوش مهرجویی و تورج منصوری خنده‌شان گرفت و بیرون رفتند و یک لحظه متوجه شدم هیچ کسی پشت دوربین نیست.

جایزه بازیگری من در فیلم «بانو» سفر به مکه بود

وی درباره فیلم «شیدا» ساخته کمال تبریزی نیز گفت: یادم می‌آید که جایزه بازیگری من در فیلم «بانو» سفر به مکه بود که در این سفر کمال تبریزی هم همراه ما بود. برای حضور در فیلم «شیدا» آقای تبریزی از من و اسماعیل خانی دعوت کرد به دفترش رفتیم و گفت نقش کوتاهی دارم اما شما به خوبی می‌توانید آن‌را بازی کنید که من هم پذیرفتم. نقش مادرزن پارسا پیروزفر را داشتم و کمند امیرسلیمانی نقش دخترم را بازی می‌کرد و زنده یاد نادیا دلدار گلچین هم در آن فیلم حضور داشت. با اینکه نقش کوتاه بود اما خاطرات خوبی دارم و آقای تبریزی از من و همسرم در این فیلم خیلی راضی بود.

خیراندیش درباره نقش خود در فیلم «ارتفاع پست» ساخته ابراهیم حاتمی کیا نیز توضیح داد: جمشید اسماعیل خانی سر سریال «کت جادویی» رفته بود و من هم با تهیه کننده آن سریال قرارداد بسته بودم و درست در همان زمان فیلمنامه «ارتفاع پست» را برای من آوردند. حبیب رضایی من را در تئاتر «چرخه آتش» که نقش یک زن جنوبی را بازی کرده بودم دیده بودند و انتخاب کرده بود. جمشید اسماعیل خانی با من دعوا کرد که چرا می‌خواهم کت جادویی را کنسل کنم و در «ارتفاع پست» بازی کنم و من به او گفتم این نقش را خیلی دوست دارم و از تهیه کننده کت جادویی می‌خواهم به من اجازه بدهد که ابتدا این فیلم را بازی کنم که در نهایت رفتم و بازی کردم.

وی ادامه داد: ابراهیم حاتمی کیا من و لیلا حاتمی را به عنوان نقش اول زن برای فیلم «ارتفاع پست» معرفی کرده بود زیرا حضور من به عنوان مادر در فیلم، نقش پر رنگی بود. یادم می‌آید در جشنواره فیلم فجر برای نقش اول زن به من دیپلم افتخار و سیمرغ را به ترانه علیدوستی برای فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» دادند که ترانه علیدوستی تواضع نشان داد و بعد از جشنواره برای من یک یادداشت نوشت و به من تبریک گفت و تا به امروز هم نشان داده که دختر بااستعداد و با کمالاتی است. بعد از فیلم «ارتفاع پست» جمشید اسماعیل خانی پذیرفت که من در انتخابم اشتباه نکردم و او فیلمنامه و بازی من را هم دوست داشت. درواقع «ارتفاع پست» برای من سکوی پرتاب بود.

وی درباره دریافت سیمرغ برای نقش خود در فیلم «رسم عاشق کشی» نیز گفت: برای ارتفاع پست به من دیپلم افتخار دادند و درست سال بعد برای «رسم عاشق کشی» سیمرغ گرفتم. زمانیکه روی سن رفتم خطاب به جمشید اسماعیل خانی گفتم «جمشید جان بالاخره سیمرغ را گرفتم» و زمانیکه از سن پایین آمدم ناصر تقوایی و منوچهر اسماعیلی گفتند که از این جمله من گریه شان گرفته بود.

خیراندیش در پایان بیان داشت: بعد از «بانو» هیچ نقشی توجهم را مثل «رسم عاشق کشی» جلب نکرد. خسرو معصومی در ابتدا فکر می‌کرد که شاید من از عهده نقش بر نیایم. یکی از صدابرداران به او گفته بود گوهر خیراندیش در تلویزیون دیده شده اما خسرو معصومی من را برای نقش در نظر گرفت.

گوهر خیراندیش دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن برای «ارتفاع پست» در بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر، تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای «واکنش پنجم» در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای «رسم عاشق کشی» در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «دعوت» در دوازدهمین جشن خانه سینما و تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «دنیا» را در کارنامه هنری خود دارد.

موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که راوی سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع‌آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی حرفه‌ای و نحوه خلق و شکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید از خود بپرسیم با سلیقه مخاطب چه کرده‌ایم که به فیلم مفهومی نیم‌نگاهی هم نمی‌کند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا جنت‌خواه‌دوست، تهیه‌کننده و کارگردان معتقد است بازیگرمحوری، آفت سینمای ایران شده است و به جای آن باید روی نوشتن فیلمنامه خوب و کیفیت تولید کار کرد.

به گزارش سینماپرس، کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع «سینمای ایران در ژانر وحشت از کرونا؛ فردا چه می‌شود؟»، شامگاه دوشنبه ۲۲ شهریور، با حضور گروهی از کارگردانان، تهیه‌کنندگان، سینماداران، کارشناسان و منتقدان برگزار شد.

محمدرضا جنت‌خواه‌دوست، تهیه‌کننده و کارگردان، یکی از مهمانان این نشست بود و با بیان این‌که سینمای ایران همیشه مخاطب خاص خود را داشته و برای آن برنامه‌ریزی کرده و به نتایجی هم رسیده است، گفت: «این طیف خاص چه پیش از کرونا و چه پس از آن، همواره حضور داشته است اما امروز سینما فرصت ویژه دیگری هم در اختیار دارد و آن این است که می‌تواند در کنار مخاطب خاصش از مخاطب عام هم استفاده کند. مخاطب عامی که آمدن به سینما به همراه خانواده همچنان ارزان‌ترین راه برای تفریحش به شمار می‌آید.»

جنت‌خواه‌دوست با اشاره به صحبت‌های سیدامیر سیدزاده، تهیه‌کننده سینما که گفته بود چون فیلمش بازیگر چهره نداشت، نتوانست نوبت اکران بگیرد، افزود: «نمی‌توان از واقعیت فرار کرد و از خود نپرسید واقعا چند نفر از سوپراستارهای‌مان بازیگرند!؟ زمانی که فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» اکران شد، تنها چهره شناخته‌شده‌اش آنتونی کوئین بود و باقی بازیگرانش بعدها تبدیل به چهره شدند اما نتیجه چه بود؟ این که بعد از این همه سال، اگر همچنان ببینیم که از تلویزیون در حال پخش است، امکان ندارد فرصت داشته باشیم و به تماشایش ننشینیم. درد ما نداشتن سناریو است. وقتی سناریو نداریم به سمت بازیگرمحوری می‌رویم و بعد از خود می‌پرسیم چه‌طور این بازیگر را بزرگش کنیم!؟ و با برگزاری یک جشنواره و جایزه‌دادن به او این کار را انجام می‌دهند.»

او با اشاره به این که صنف سینما تکلیف خود را نمی‌داند، ادامه داد: «در صنف کفاش‌ها، یکی می‌شود کفش نادر و دیگری در زیرپله کار می‌کند اما در صنف اهالی سینما فقط فیلم‌هایی که در حد کفش نادرند نوبت اکران می‌گیرند و فیلم‌های زیرپله‌ای حذف می‌شوند. در حالی که اگر ژست ما، ژست صنفی است، عملکردمان هم باید صنفی باشد و نمی‌توانیم بگوییم کسی حق ورود و آزمایش شدن ندارد.»

او در جمع‌بندی صحبت‌هایش گفت: «وظیفه ما فقط این نیست که نسبت به جیب خودمان متعهد باشیم و یک جعل تاریخی را روانه پرده سینما کنیم. چون آن دیگر نامش سینما نیست و شهربازی است. پوران درخشنده «بچه‌های ابدی» را می‌سازد اما تنها در یک سینما نوبت اکران می‌گیرد و ۵۰ میلیون تومان می‌فروشد ولی اگر چند نفر بدون مقدمه سازی بزنند و آوازی بخوانند و رقصی بکنند چه؟ ما باید از خود بپرسیم با سلیقه مخاطب چه کرده‌ایم که به فیلم مفهومی نیم‌نگاهی هم نمی‌کند؟»

جنت‌خواه‌دوست در پایان گفت: «معتقدم سینما بعد از کرونا افول نخواهد کرد چرا که همچنان هم مخاطب خاص خود را دارد و هم برای بخش بزرگی از مردم تنها وسیله تفریح است.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهره ماندگار هنرسفالگری قم درگذشت


استاد سید ابوالقاسم سعادتمند چهره ماندگاروهنرمند صاحب‌نام‌وپیشکسوت صنایع‌دستی قم دررشته سفال بر اثر سکته مغزی دارفانی را وداع گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش‌های مثبت‌مان جوری‌اند که حوصله سربرند/مثبت‌ها جایی برای بازی ندارند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هانیه توسلی در پاسخ به این سوال که چرا نسل جدید کاراکتر مالک را که می‌زند، می‌کشد و می‌خواهد موقعیتش را به هر قیمتی که شده است حفظ کند، دوست دارد، می‌گوید یکی از دلایل اصلی این اتفاق جواد عزتی است.

به گزارش سینماپرس، هانیه توسلی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون مهمان «کافه آپاراتِ» فریدون جیرانی شد.

توسلی در پاسخ به این سوالِ جیرانی که چرا نسل جدید کاراکتر مالکِ «زخم کاری» را که می‌زند، می‌کشد و می‌خواهد موقعیتش را به هر قیمتی که شده است حفظ کند، دوست دارد، گفت: «فکر می‌کنم یکی از دلایل اصلی‌اش جواد عزتی است. جواد عزتی بازیگری درجه یک است و نقش را طوری بازی می‌کند که ما با آن همذات‌پنداری می‌کنیم. وقتی شما با کاراکتری همذات‌پنداری می‌کنید، دوستش دارید و درست است که منفی است اما انگار دل‌تان هم برایش می‌سوزد و درست است که آدم بدی است اما بدتان هم نمی‌آید که موفق شود.»

او ادامه داد: «من گمان نمی‌کنم نسل جدید به عنوان یک الگو به کاراکتر مالک نگاه کند یا تحسینش کند و صرفا سریال به نظرش جذاب است و این کاراکتر را دوست دارد چون توسط بازیگری که خوب بازی‌اش کرده، اجرا شده است. گاهی اوقات نقش‌های منفی به دلیل بازی خوب بازیگر، بسیار دیدنی می‌شوند.»

جیرانی ضمن تایید صحبت توسلی گفت: «در سال‌های اخیر در سینمای ما، این نقش‌های منفی بوده که مخاطب را جذب کرده است. چون مثبت‌ها جایی برای بازی ندارند. انگار منفی‌ها پیچیده‌ترند و مثبت‌ها تخت‌تر.»

توسلی هم گفت: «نقش‌های مثبت‌مان جوری‌اند که حوصله سربرند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهنگ «ساعت دلتنگی» پیش روی مخاطبان قرار گرفت


نهمین نماهنگ از پروژه موسیقایی- تصویری «غروب آدینه» مرکز موسیقی مأوا با عنوان «ساعت دلتنگی» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بعد از کرونا این مخاطب است که تعیین کننده فروش فیلم است/نمی‌توانیم اثری بسازیم که به مخاطب بی‌احترامی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینما آزادی، معتقد است پس از کرونا، دیگر بازیگران و ژانر فیلم‌ها، تعیین‌کننده میزان فروش آن نخواهد بود، بلکه کیفیت اثر است که مخاطب را به سالن سینما خواهد کشاند و فروش خوبی را تضمین می‌کند.

به گزارش سینماپرس، کلاب‌هاوس خبرآنلاین با موضوع «سینمای ایران در ژانر وحشت از کرونا؛ فردا چه می‌شود؟»، شامگاه دوشنبه ۲۲ شهریور، با حضور گروهی از کارگردانان، تهیه‌کنندگان، سینماداران، کارشناسان و منتقدان برگزار شد.

سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینمایی آزادی و عضو شورای صنفی نمایش، یکی از افراد حاضر در این نشست بود که سخن خود را چنین آغاز کرد: «ما در همه‌گیری کرونا، دوره عجیبی را پشت سر گذاشتیم. اما یک تجربه‌ای را چند روز پیش به دست آوردیم که در نهایت ما را به نتیجه‌ای خاص می‌رساند. محمدحسین مهدویان، کارگردان سریال «زخم کاری» از من خواست تا سالنی را برای اکران قسمت آخر این سریال قرار دهیم. بعد از مدتی ایشان از من خواست هر پنج سالن پردیس را به این کار اختصاص دهیم که گفتم سالن‌ها پر نمی‌شوند و ایشان با قاطعیت گقت که پُر خواهند شد. این کار را انجام دادیم و در کمال شگفتی و ناباوری، دیدم پنج سالن پردیس، در عرض یک ربع پر شد.»

او درباره احترام گذاشتن به مخاطب و فراهم کردن شرایط حضور او در سالن سینما گفت: «اگر مخاطب احساس کند به او احترام گذاشته شده و در حال تماشای یک اثر استاندارد است، در هر شرایطی به سینما می‌آید و فیلم را تماشا می‌کند. این نشان می‌دهد که سینمای ایران، پس از کرونا، قابلیت احیا دارد. حتی با استقبالی که در این شرایط از «دینامیت» شد، باز هم به این نتیجه می‌رسیم که کیفیت اثر است که مخاطب را به سینما می‌آورد چون در حال حرکت به سمتی هستیم که محتوا تعیین کننده نوع اکران است، چیزی که تا کنون وجود نداشته است.»

نوروزی ادامه داد: «متاسفانه ما در سینمای ایران به هرچیزی جز مخاطب نگاه می‌کنیم. اگر حالا فیلم‌هایی تلویزیونی بسازیم و روی پرده ببریم، حتی دیگر شاهد کف فروش تضمین شده‌ای نخواهیم بود، چون بعد از کرونا این مخاطب است که تعیین کننده فروش فیلم است نه بازیگران یا هر عامل دیگری و ما نمی‌توانیم اثری بسازیم که به او بی‌احترامی شود.»

عضو شورای صنفی نمایش ادامه داد: «در درجه اول، بحث کیفیت اثر مطرح می‌شود و کمدی و درام بودن آن خیلی مطرح نیست. میزان فروش «درخت گردو» هم این موضوع را تایید می‌کند، هرچند که معتقدم باید بیش‌تر برای این فیلم تبلیغ شود، چون اگر تبلیغات خوبی داشت، می‌توانست مخاطب بیشتری جذب کند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سیدعلی صالحی» به «نشان ارادت» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «نشان ارادت» قدم به قدم در راهپیمایی اربعین با طرح «هم‌قدم» همراه مخاطبان خود خواهد بود

به گزارش سینماپرس، سیدعلی صالحی بازیگر سینما و تلویزیون امروز جمعه ۲۶ شهریور در برنامه «نشان ارادت» حضور پیدا می کند و از خاطره های کودکی‌اش در هیات‌ها می گوید.

این برنامه امروز ۲۶ شهریور ساعت ۱۶ پخش می شود و بازپخش آن حوالی ساعت ۱ بامداد خواهد بود.

همچنین برنامه «نشان ارادت» از روز جمعه ۲۶ شهریورماه تا پایان ایام اربعین با همکاری ستاد بازسازی عتبات با طرح «هم‌قدم» همراه مخاطبان حسینی برنامه خواهد بود و مخاطبان می‌توانند از طریق تارنمای اعلامی در برنامه به نشانی atabat.org در بخش هم‌قدم ثبت نام و در این طرح شرکت کنند.

برنامه «نشان ارادت» به تهیه‌کنندگی پویان هدایتی و همکاری ستادبازسازی برای گروه معارف شبکه دو سیما در ایام محرم و صفر پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رئیس رسانه ملی: شبکه‌ای را مخصوص اربعین راه‌اندازی کرده‌ایم که به زیارت نیابتی خدمتی کرده باشیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس رسانه ملی از تدارک گسترده رادیویی، تلویزیونی و پهن‌باند بر بستر تلوبیون برای خدمت به زیارت نیابتی عتبات عالیات در ایام اربعین خبر داد.

به گزارش سینماپرس، عبدالعلی علی عسکری پنجشنبه شب ۲۵ شهریور در آیین اختتامیه هجدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با قدردانی از محمدمهدی رحمتی رئیس مرکز بسیج سازمان و مرتضی صفری مدیرکل مرکز صداوسیمای آذربایجان شرقی برای برگزاری این اجلاس گفت: کرونا امکان برگزاری این اجلاس را در سال گذشته سلب کرد، اما خدا را شاکرم که امسال با زحمات برادران عزیزم این گردهمایی برگزار شد.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه در مدت برگزاری این اجلاس، شور و عظمت آن علاوه بر آذربایجان شرقی، ابعاد سراسری و ملی به خود گرفت، تصریح کرد: عزاداری آذربایجانی‌ها دارای ویژگی‌های قابل توجهی در سطح ملی است حتی اگر برخی زبان آذری را متوجه نمی‌شوند، اما مداحی‌ها به این زبان چنان دل‌انگیز و پرشور است که وقتی شنیده می‌شود دل‌ها را به پرواز درمی‌آورد و اشک عاشقان اهل بیت (ع) را بی‌اختیار جاری می‌کند.

علی عسکری با بیان اینکه محرم امسال هم به دلیل کرونا مردم نمی‌توانستند حضور پرشوری در مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) داشته باشند، ادامه داد: به همین خاطر صداوسیما حسینیه تلویزیونی ایران را ایجاد کرد تا همچون سال گذشته، امسال هم بسیاری از مردم با رادیو و تلویزیون عزاداری کنند.

حدود ۵۳ درصد مردم در ایام محرم از طریق رادیو و تلویزیون عزاداری کردند

وی با اشاره به محدودیت‌های کرونایی که مانع از حضور پرشور مردم در مجالس عزاداری می‌شد، اعلام کرد: امسال حدود ۵۳ درصد مردم در ایام محرم از طریق رادیو و تلویزیون عزاداری کردند.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه دشمن در این ایام تلاش داشت دوگانه‌ای بین دین و سلامت ایجاد کند، افزود: اما با تاکید بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی بین عزاداران، این توطئه دشمن خنثی شد. بسیاری از مراسم با رعایت شیوه‌نامه‌ها اجرا شد و این مجالس از رسانه ملی به نمایش در آمد تا این توطئه خنثی شود.

علی عسکری با اشاره به اهداف اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی گفت: در کنار تجلیل از پیرغلامان عزیز از ایران و جهان تلاش شد تعدادی از مداحان و خادمان حسینی جوان کشف و معرفی شوند که این هم کار خوبی بود، زیرا نشان می‌دهد چرخه انقلابی و مداحی کشور ادامه‌دار است و جوانان برومندی هستند که عرصه را پر می‌کنند.

وی با اشاره به تدارک رسانه ملی برای ایام اربعین هم تصریح کرد: ما در تدارک مقدمات این ایام هستیم، زیرا مردم بسیاری به دلیل محدودیت‌های کرونایی نمی‌توانند مانند سال‌های پیش زیارت اربعین را به جا بیاورند. در اینجا هم رسانه ملی تلاش کرده است تا هم از طریق تلویزیون و هم از طریق رادیو بتواند شور و حال متناسب با این ایام و این آتش اشتیاق به پیاده‌روی اربعین را حفظ کند و مردمی را که نمی‌توانند در این زیارت حضور یابند، در معرض بارقه‌های معنوی اباعبدالله (ع) قرار دهد.

راه اندازی شبکه ای مخصوص اربعین

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه شبکه‌های مختلف سیما برنامه‌های متعدد «به تو از دور سلام» را تدارک دیده‌اند و زمینه نیابت زیارت را فراهم کرده‌اند تا کسانی که به عتبات عالیات در عراق مشرف می‌شوند، قبول کنند نایب الزیاره هموطنان شوند، گفت: در فضای رادیو، تلویزیون و همچنین پهن باند از طریق تلوبیون شبکه‌ای را مخصوص اربعین راه‌اندازی کرده‌ایم که به زیارت نیابتی خدمتی کرده باشیم.

علی عسکری در ادامه سخنانش پیرغلامان و مداحان و خادمان حسینی را ثروت و سرمایه‌ای برای گسترش فرهنگ حسینی و عاشورایی توصیف کرد که با استفاده از هنر، رسانه و حماسه می‌توانند شکوه و عظمت فداکاری اباعبدالله (ع) را نمایان کنند.

وی تصریح کرد: خادمان و پیرغلامان در عرصه و میدان هنر و رسانه حقیقت اباعبدالله (ع)، فداکاری، مناقب و مصائب اهل بیت (ه) را بیان می‌کنند و باعث پاکیزگی قلب و رشد انسان‌ها و جامعه می‌شوند. این خدمتی است که مادحان و پیرغلامان به مردم می‌کنند و این هنر، هنری متعهد، متعالی، حماسی و انقلابی است.

رئیس رسانه ملی هنر مبتذل و انتشار آن با رسانه‌های مختلف را ابزار دشمن برای زدودن معنویت و تخریب ایمان و معنویت بشری به ویژه در ایران خواند و گفت: ما باید از هنر و حماسه به خوبی استفاده و جوانان خود را در برابر این هجمه دشمن مصون کنیم. این جنگی تمام عیار است و ما باید در این جنگ با تمسک به ریشه اصیل خود، به حفظ جوانان خود اقدام کنیم.

علی عسکری گفت: همه مادحان، پیرغلامان، مسجدی‌ها و گروه‌های جهادی باید بدانند که در جنگ بزرگ فرهنگی هستیم و در این عرصه باید جدی پای کار و مصمم باشیم.

وی توجه به عبرت‌های عاشورا را یکی از عناصر کلیدی در این مسیر دانست و خواستار آن شد تا با زبان و بیان هنری این عبرت‌ها برای جوانان تبیین شود.

رئیس رسانه ملی با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در خصوص عبرت‌های عاشورا، به سرفصل‌هایی از عبرت‌های عاشورا همچون «کوتاهی مردم از نصرت حق، بی‌وفایی نسبت به پیمان، عهدشکنی از روی ترس و دنیاطلبی، ترک صحنه جدال حق و باطل، ترک وظیفه نهی از منکر، فریب خوردن به خاطر تبلیغات باطل، جهل عمومی جامعه، مرعوب شدن در برابر سلطه باطل، بی‌تفاوتی، سکوت و سازش و ترک وظیفه از سوی چهره‌های شاخص جامعه، تبعیت نکردن از حق، ضعیف‌شدن فرهنگ شهادت‌طلبی، وابستگی و دلبستگی به دنیا، نشناختن موقعیت عمل و دیر جنبیدن برای اقدام به موقع» اشاره کرد.

وی در پایان گفت: باید به این عبرت‌ها توجه کنیم و همه با هم این پیام را به جامعه برسانیم، زیرا این عبرت‌های عاشورایی راهنمای انسان‌ها در مبارزه با کفر و استکبار است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیش بینی رفتار مردم نسبت به سینما در آینده آسان نیست/بخش خصوصی در سینما نمی‌تواند ریسک کند


سینماپرس: محمد نیک‌بین تهیه‌کننده سینما معتقد است در حال حاضر پیش‌بینی استقبال مردم از سینما بعد از سپری شدن دوران کرونا سخت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمام مدت سعی کردم نقش‌هایم را باورپذیر بازی کنم/جایزه بازیگری من در فیلم «بانو» سفر به مکه بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گوهر خیراندیش از خاطرات در بازیگری سینما و همکاری با کارگردانان سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت روز ملی سینما و در ادامه سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی، موزه سینمای ایران طی یک هفته هر روز گفتگوی تفصیلی با یکی از عوامل تاثیرگذار سینمای ایران را منتشر می‌کند. امروز ۲۶ شهریورماه گفتگوی تفصیلی گوهر خیراندیش بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با فریدون جیرانی از چهره‌های ماندگار و نامدار سینمای ایران را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.

گوهر خیراندیش در ابتدا با تبریک روز ملی سینما به سینماگران و فریدون جیرانی، گفت: یاد استادم عزت الله انتظامی و همچنین جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، داوود رشیدی را گرامی می‌دارم.

وی با بیان اینکه یکی از اولین فیلم‌هایش در سینما «شب حادثه» نوشته فریدون جیرانی بوده است، افزود: در این فیلم زنده یاد پرویز پورحسینی نقش همسرم را بازی می‌کرد، سیروس الوند کارگردان و حسین فرح بخش تهیه کنندگی فیلم را برعهده داشتند.

خیراندیش درباره فیلم «روز باشکوه» ساخته کیانوش عیاری نیز گفت: اصغر هاشمی که در آن فیلم دستیار کارگردان بود من را برای حضور در «روز باشکوه» معرفی کرد. در این فیلم آقای نصیریان نقش همسر من را بازی می‌کرد. در خانه‌ای که ما برای فیلمبرداری در آن حضور داشتیم سرداب و جاهای مختلفی وجود داشت که برایم جالب بود و من هر جایی را در آن خانه می‌دیدیم بداهه جملاتی را می‌گفتم و آقای عیاری می‌گفت همین جمله‌ها را جلوی دوربین فیلمبرداری هم بگویم.

در «معیشت» آقای نصیریان خسته نمی‌شوم!

وی ادامه داد: کیانوش عیاری در «روز باشکوه» طوری من را آزاد گذاشت که حس راحتی خوبی داشتم و بیشتر صحنه‌ها را بداهه می‌گفتم و ایشان می‌پسندید. یکی دیگر از خاطرات زیبا در فیلم این بود که زنده یاد «ولی الله خاکدان» طراح صحنه و لباس بود و من و علی نصیریان که بازیگران فیلم بودیم و زمانیکه به مهمانسرای سمنان رسیدیم، کیانوش عیاری به ما خوشامد گفت و پرسید خسته که نشدید و من در پاسخ به او گفتم «من در معیشت آقای نصیریان خسته نمی‌شوم و آقای عیاری گفت البته مَعیت. همانجا به خودم گفتم گوهر اگر کتابی را چاپ کردند فقط همین یک تیراژ در نیامده که تو آن‌را بخوانی، تیراژهای مختلف دارد و بهتر است کتاب زیاد بخوانم و همین موضوع موجب شد تا توجهم به ادبیات جلب شود. (با خنده)

در ادامه فریدون جیرانی به اینکه گوهر خیراندیش در فیلم «زیر بام‌های شهر» بازی خوبی داشته و برای همین نقش در جشنواره کاندیدا شده بود و زنده یاد جمشید اسماعیل خانی نیز در آن فیلم حضور داشته است اشاره کرد و خیراندیش نیز توضیح داد: من تمام مدت سعی کردم نقش‌هایم را باورپذیر بازی کنم و عاشق نقشم در «زیر بام‌های شهر» هستم و زمانیکه در سینما فیلم را دیدم برای بازیگر فیلم گریه کردم. زنده یاد جمشید اسماعیل خانی در «زیر بام‌های شهر» درخشان بازی کرد.

وی با بیان اینکه از فیلم «بانو» خاطرات زیادی دارد، گفت: زمانیکه توسط داریوش مهرجویی برای «بانو» انتخاب شدم اسماعیل خلج قصه‌های تاریخی می‌نوشت که من در آنجا نقش یک زن قدیمی با لباس‌های تاریخی را داشتم که هیچ شباهتی به نقش هاجر در فیلم بانو نداشت. داریوش مهرجویی بازی من را در آن تئاتر دیده بود و به من گفت تو بازیگر خوبی هستی. البته رخشان بنی اعتماد هم به من گفته بود که بازی‌های من در تئاتر را دیده بود و برای حضور در فیلم‌هایش من را انتخاب کرده بود اما زمانیکه در سینما من را دیده بود که بینی‌ام را جراحی کرده‌ام منصرف شده بود.

خیراندیش درباره فیلم «بانو» خاطرنشان کرد: داریوش مهرجویی نقش هاجر را در این فیلم برای من درنظر گرفت و عبدالله اسکندری گریم صورت من که یک صورت سوخته بود را انجام داد. جالب است بدانید که من در این نقش اصلاً به دنبال زیبایی نبودم و سعی می‌کردم زشت‌تر شوم زیرا باید صورت سوخته، موهای وزوزی و دندان‌های زرد می‌داشتم. داریوش مهرجویی وقتی گریم را دید خوشش آمد. یادم می‌آید عکس گریم من را روی دیوار زده بودند و زنده یاد جمشید اسماعیل خانی وقتی دید به مهرجویی گفت گوهر خیلی زیبا است و نمی‌توانید او را زشت کنید (با خنده).

وی با بیان اینکه قرار بود در بانو به جز «هاجر» نقش دیگری هم داشته باشد، خاطرنشان کرد: زنده یاد ژیلا مهرجویی برای نقش دیگر من در «بانو» مخالفت کرد و می‌گفت نقش دیگر می‌شود همین گوهر خیراندیش فعلی درحالیکه ما می‌خواهیم متفاوت باشد. در این فیلم تورج منصوری فیلمبردار و عزیز ساعتی به عنوان عکاس نیز حضور داشتند. زمانیکه فیلمبرداری شروع شد و زنده یاد عزت الله انتظامی با لهجه ترکی صحبت کرد با خودم گفتم من حتی نمی‌توانم یک جوک ترکی تعریف کنم و به آقای مهرجویی گفتم من می‌توانم با لهجه شیرازی صحبت کنم و او پذیرفت. درباره نقش و لجه شیرازی از آدم‌های مختلف و حتی مادرم هم پرسیده بودم. شعرهایی شیرازی محلی می‌خواندم و داریوش مهرجویی قبول کرد. یادم می‌آید زمان فیلمبرداری همین که شروع به خواندن کردم، داریوش مهرجویی و تورج منصوری خنده‌شان گرفت و بیرون رفتند و یک لحظه متوجه شدم هیچ کسی پشت دوربین نیست.

جایزه بازیگری من در فیلم «بانو» سفر به مکه بود

وی درباره فیلم «شیدا» ساخته کمال تبریزی نیز گفت: یادم می‌آید که جایزه بازیگری من در فیلم «بانو» سفر به مکه بود که در این سفر کمال تبریزی هم همراه ما بود. برای حضور در فیلم «شیدا» آقای تبریزی از من و اسماعیل خانی دعوت کرد به دفترش رفتیم و گفت نقش کوتاهی دارم اما شما به خوبی می‌توانید آن‌را بازی کنید که من هم پذیرفتم. نقش مادرزن پارسا پیروزفر را داشتم و کمند امیرسلیمانی نقش دخترم را بازی می‌کرد و زنده یاد نادیا دلدار گلچین هم در آن فیلم حضور داشت. با اینکه نقش کوتاه بود اما خاطرات خوبی دارم و آقای تبریزی از من و همسرم در این فیلم خیلی راضی بود.

خیراندیش درباره نقش خود در فیلم «ارتفاع پست» ساخته ابراهیم حاتمی کیا نیز توضیح داد: جمشید اسماعیل خانی سر سریال «کت جادویی» رفته بود و من هم با تهیه کننده آن سریال قرارداد بسته بودم و درست در همان زمان فیلمنامه «ارتفاع پست» را برای من آوردند. حبیب رضایی من را در تئاتر «چرخه آتش» که نقش یک زن جنوبی را بازی کرده بودم دیده بودند و انتخاب کرده بود. جمشید اسماعیل خانی با من دعوا کرد که چرا می‌خواهم کت جادویی را کنسل کنم و در «ارتفاع پست» بازی کنم و من به او گفتم این نقش را خیلی دوست دارم و از تهیه کننده کت جادویی می‌خواهم به من اجازه بدهد که ابتدا این فیلم را بازی کنم که در نهایت رفتم و بازی کردم.

وی ادامه داد: ابراهیم حاتمی کیا من و لیلا حاتمی را به عنوان نقش اول زن برای فیلم «ارتفاع پست» معرفی کرده بود زیرا حضور من به عنوان مادر در فیلم، نقش پر رنگی بود. یادم می‌آید در جشنواره فیلم فجر برای نقش اول زن به من دیپلم افتخار و سیمرغ را به ترانه علیدوستی برای فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» دادند که ترانه علیدوستی تواضع نشان داد و بعد از جشنواره برای من یک یادداشت نوشت و به من تبریک گفت و تا به امروز هم نشان داده که دختر بااستعداد و با کمالاتی است. بعد از فیلم «ارتفاع پست» جمشید اسماعیل خانی پذیرفت که من در انتخابم اشتباه نکردم و او فیلمنامه و بازی من را هم دوست داشت. درواقع «ارتفاع پست» برای من سکوی پرتاب بود.

وی درباره دریافت سیمرغ برای نقش خود در فیلم «رسم عاشق کشی» نیز گفت: برای ارتفاع پست به من دیپلم افتخار دادند و درست سال بعد برای «رسم عاشق کشی» سیمرغ گرفتم. زمانیکه روی سن رفتم خطاب به جمشید اسماعیل خانی گفتم «جمشید جان بالاخره سیمرغ را گرفتم» و زمانیکه از سن پایین آمدم ناصر تقوایی و منوچهر اسماعیلی گفتند که از این جمله من گریه شان گرفته بود.

خیراندیش در پایان بیان داشت: بعد از «بانو» هیچ نقشی توجهم را مثل «رسم عاشق کشی» جلب نکرد. خسرو معصومی در ابتدا فکر می‌کرد که شاید من از عهده نقش بر نیایم. یکی از صدابرداران به او گفته بود گوهر خیراندیش در تلویزیون دیده شده اما خسرو معصومی من را برای نقش در نظر گرفت.

گوهر خیراندیش دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن برای «ارتفاع پست» در بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر، تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای «واکنش پنجم» در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای «رسم عاشق کشی» در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «دعوت» در دوازدهمین جشن خانه سینما و تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «دنیا» را در کارنامه هنری خود دارد.

موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که راوی سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع‌آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی حرفه‌ای و نحوه خلق و شکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع