X

بایگانی شهریور 27, 1400

دفتر سینمایی

دولت بدون «پیوست رسانه‌ای» مرعوب فضاسازی مغرضانه خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارشناس رسانه هشدار داد: دولت انقلابی و عدالتخواه سیزدهم بدون طراحی «پیوست رسانه ای» در اجرای اقدامات خود، مرعوب فضاسازی های مغرضانه معاندان و دشمنان نظام در رسانه هایشان خواهد شد.

سعید الهی همزمان با عضویت دائم و کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری های شانگهای در گفتگو با فارس گفت: چگونگی تبیین، تحلیل و اقناع افکار عمومی با بهره گیری از ابزارهای رسانه ای موجود، از جمله تصمیمات راهبردی در هر اقدامی ست و موضوع نشست اخیر روسای جمهور در تاجیکستان تنها یکی از صدها مصادیقی ست که می بایست پیش از وقوع آن مورد مشورت اهالی رسانه در داخل کشور قرار گیرد.

وی افزود: با وجود جنگ نرم و فعالیت علنی جریان نفوذ و نفاق در بدنه بسیاری از دستگاههای اجرایی کشور که البته با استقرار دولت آقای رئیسی، شناسایی و حذف آنها انتظار میرود، باید قبل از هر دستاوردی نسبت به برنامه ریزی و اجرای دقیق و هوشمندانه پیوست های رسانه ای آن نیز اقدام کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به هجمه های رسانه ای دشمن علیه موفقیت های نظام جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تنها راه مقابله با حاشیه پردازی ها، شایعه سازی ها و حتی سانسورهای خبری، شفافیت و استفاده گسترده و صحیح از رسانه های متعلق به جریان انقلاب و مقاومت و پرهیز از سکوت و انفعال است.

وی با ذکر نمونه هایی از فعالیت های اخیر دولت و مجلس طی چند وقت اخیر یادآور شد: آیا تسریع بی سابقه در امر واکسیناسیون مردم، سفرهای استانی و دیدارهای مردمی رئیس حمهور به ویژه در مناطق محروم، تصویب برخی قوانین تسهیل کننده مانند صدور مجوز های کسب و کار و حتی مواردی مانند ورود ناوگروه ایرانی با عبور از سه اقیانوس به کشوراقدامت کوچکی ست که متاسفانه حتی بسیاری از دوستان انقلابی به راحتی از تبلیغ و تحلیل آن در رسانه ها عبور کردند؟

الهی با انتقاد از برخی رفتارهای جوانان انقلابی در برهه های حساس زمانی در فضای مجازی اظهار داشت: در حالیکه مقام معظم رهبری مدام بر هوشیاری و بصیرت دغدغه مندان انقلاب تاکید دارند این میزان از انفعال در برابر اقدامات امیدبخش دولت، با استدلالاتی چون تواضع، پرهیز از خودنمایی و تبلیغات و یا ترس از تبدیل شدن امر مهم اطلاع رسانی به شوآف های مرسوم آنهم در عصر ارتباطات و رسانه به دور از تدبیر است.

وی در عین حال تاکید کرد: بی تردید کسی در «پیوست های رسانه ای» برنامه های اجرایی دولت سیزدهم قصد خروج از اخلاق و منش اسلامی و تبعیت از رفتارهای ماکیاولی مانند رسانه های جریان معاند را ندارد اما در نبرد رسانه ای پیش رو نیازمند حضوری فعال و منسجم هستیم تا توان مقابله با تخریب و تحقیر و توطئه های بدخواهان نظام را از طریق رسانه ها داشته باشیم.

این کارشناس فرهنگی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های خودجوش در نسل جوان کشور گفت: موضوع پیوست رسانه ای فراتر از نشر یک خبر در رسانه ملی و یا یکی دو روزنامه و خبرگزاری ست. مردم در لحظه و خیلی زودتر از آنچه که تصور می شود مورد هدف رسانه های مقابل قرار میگیرند و بجاست که متولیان امر در هماهنگی با شورایعالی فضای مجازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاههای مرتبط در این زمینه به نتیجه موثری دست پیدا کنند.

الهی در پایان خاطرنشان ساخت: هوش رسانه ای در بین مسئولین جهت استفاده بجا و بهینه از رسانه در جامعه یک ضرورت است و ماندگاری یک اقدام و به تبع آن اعتمادسازی میان مردم منوط به نحوه تعامل با اقشار مختلف است. لذا غفلت دولت سیزدهم و حتی مجلس انقلابی و دستگاه قضا در این موضوع اجحاف بزرگی در حق حاکمیت نظام اسلامی ست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرهاد فخرالدینی «هفت اقلیم» را می‌سازد


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران از ساخت اثر «هفت اقلیم» توسط فرهاد فخرالدینی خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بهروز افخمی» و «جلیل سامان» از تجربه‌های فیلمسازی خود گفتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دوره آموزشی یک‌روزه «صاحب قلم» با حضور بهروز افخمی و جلیل سامان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، برگزیدگان مرحله اول رویداد فیلمنامه‌نویسی «صاحب قلم»، پنجشنبه ۲۵ مهرماه، در دوره آموزشی یک‌روزه این رویداد در مرکز نوآوری رسانا شرکت کردند.

در بخش ابتدایی این دوره آموزشی، سعید معدنکن مدیر اداره کل فیلمنامه مرکز سیمافیلم به تبیین رویداد «صاحب قلم» و اهداف شکل‌گیری آن پرداخت.

در بخش بعدی نیز، کارگاه آموزشی نگارش طرح‌های نمایشی برای سازمان صدا و سیما توسط علیرضا اسحاقی برای شرکت کنندگان برگزار شد.

کارگاه انتقال تجربه و آموزش «شخصیت پردازی» در آثار نمایشی، توسط جلیل سامان، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون برگزار و شرکت کننده‌ها نیز در طول برگزاری این کارگاه با این فیلمساز به گفتگو پرداختند.

در بخش بعدی این دوره یک‌روزه، برنامه جنبی توسط شرکت‌کننده‌ها با محوریت معرفی ایده‌ها و طرح‌ها برگزار شد. در این برنامه، شرکت‌کننده‌هایی که آثارشان در مرحله مقدماتی پذیرفته شده بود، در مدت زمان کوتاهی به معرفی ایده‌های خود پرداختند.

بهروز افخمی نویسنده و کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون نیز در بخش بعدی این برنامه، کارگاه شخصیت پردازی «پهلوان» در سینما و تلویزیون را برگزار کرد. بهروز افخمی با مرور قهرمان‌های ادبیات کلاسیک و سینمای ایران، ویژگی‌های اصلی و ابعاد مختلف شخصیت پردازی برای ساخت یک «پهلوان» در اثر نمایشی را بررسی کرد.

در بخش پایانی این برنامه نیز، محمدصادق باطنی در فضایی تعاملی و دوطرفه، کارگاهی با محوریت «رویای ایرانی» در سینما و تلویزیون برای شرکت کنندگان برگزار کرد.

شرکت کنندگان در این رویداد، پس از پشت سر گذاشتن این دوره آموزشی، مدت زمان ۲۰ روز فرصت دارند تا ایده‌ها و طرح‌های برگزیده خود در مرحله مقدماتی را بازنویسی و به دبیرخانه ارسال کنند.

در مرحله پایانی رویداد «صاحب قلم»، سه طرح برگزیده انتخاب و آثار منتخب توسط مرکز سیمافیلم برای نگارش حمایت خواهد شد. همچنین افراد مستعدی که در مراحل مختلف رویداد شناسایی می‌شوند، عضو باشگاه رشد اداره کل فیلمنامه‌نویسی سیمافیلم خواهند شد.

رویداد فیلمنامه‌نویسی «صاحب قلم» با همکاری اداره کل فیلمنامه نویسی مرکز سیمافیلم، مرکز شهید آوینی، بسیج سازمان صدا و سیما و همچنین مرکز نوآوری رسانا برگزار می‌شود.

اولین دوره این رویداد با موضوع «رویای ایرانی» و در محورهای «رویای ایرانی و انقلاب اسلامی»، «رویای ایرانی و خانواده»، «رویای ایرانی و کودک و نوجوان»، «رویای ایرانی و پیشرفت اقتصادی»، «رویای ایرانی و عدالت اجتماعی»، «رویای ایرانی و پیشرفت علمی»، «رویای ایرانی و قهرمانان آینده» برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بی‌فاصله» رونمایی شد/ تلاش برای متفاوت بودن در روزگار کرونایی


مراسم رونمایی از آلبوم «بی‌فاصله» به آهنگسازی مجید عسگری و خوانندگی وحید تاج در حالی برگزار شد که حاضران در این برنامه از انگیزه‌های خود برای انتشار یک اثر موسیقایی در روزهای کرونایی گفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موزه «متروپولیتن» با حراج آثار هنری جبران خسارت می‌کند


موزه هنر متروپولیتن نیویورک برای جبران خسارت‌های ناشی از تعطیلی‌های دوران کرونا در حراجی کریستیز شرکت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به یاد «شهید علی غیوراصلی» از «شبیخون» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم رونمایی از مستند «شبیخون» به کارگردانی محسن قیصری به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از مستند «شبیخون» به همراه بزرگداشت فرمانده عملیات شبیخون شهید علی غیوراصلی، غروب پنجشنبه ۲۵ شهریور ماه در کافه‌نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج، برگزار شد.

در ابتدای مراسم، سردار رضا حیاتی از رزمندگان اصلی عملیات شبیخون، ضمن گرامیداشت یاد و خاطرات شهید غیوراصلی، گفت: عملیاتی که انجام شد بسیار عملیات مهمی بود. چندین گروه در این عملیات حضور داشتند و ما شهدای زیادی برای این عملیات دادیم. انسان‌های بزرگی در این عملیات حضور داشتند. اگر این عملیات که به قول امام (ره) اولین سیلی بود که به گوش بعثی‌ها زده شد، اتفاق نمی‌افتاد روحیه خودباوری در رزمندگان اسلام به‌وجود نمی‌آمد.

وی ادامه داد: در همین عملیات بود که دنیا به این نتیجه رسید که با ملت انقلابی نمی‌شود جنگید، حتی اگر دست‌خالی باشد. اگر الحاق دو لشکر ۵ و ۹ عراق در اهواز صورت نگرفت، بخاطر این شیخون بود؛ اگر شهر اهواز سقوط نکرد بخاطر همین شبیخون بود؛ اگر حرکت عراق در جنوب و شمال خوزستان کند شد به خاطر همین عملیات بود و اگر پایگاه بزرگ نیروی هوایی به دست عراقی‌ها نیفتاد بخاطر همین شبیخون بود.

در ادامه مراسم فرزند شهید غیوراصلی ضمن تشکر از عوامل مستند، گفت: من متولد آبان ۵۹ هستم و همزمان چهلم پدرم به دنیا آمدم و همیشه برای من شنیدن اتفاقات آن شب جذابیت داشت. از همه کسانی که تلاش کردند تا این خاطرات بازتولید شود تشکر می‌کنم و برای همگی آرزوی سلامتی دارم.

در ادامه ضمن گرامی‌داشت یاد زنده یاد عبدالله هویزی که یکی از رزمندگان این عملیات بود و چند روز گذشته در اثر بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت، از محسن قیصری، کارگردان مستند «شبیخون» تقدیر شد.

محسن قیصری کارگردان مستند نیز گفت: دلیل جمع شدن همه ما در این محفل نورانی، گرامی‌داشت یاد عملیات بزرگ ۹ مهر ۱۳۵۹ بود. که در آن روز جمع کوچکی از بچه‌های اهواز به فرماندهی سردار بزرگ شهید علی غیوراصلی، حماسه‌ای بزرگ خلق کردند و شهر اهواز را که نزدیک به دست عراقی‌ها بیفتد و سقوط کند را با یک شبیخون نجات دادند و با حمله به ۲ لشکر عراق به خصوص در محور حمیدیه لشکر ۹ که بالغ بر ۲۰ هزار نفر نیروی مجهز زرهی داشت، ۲۸ نفر رزمنده جوان اهوازی توانستند خوابی را که دشمن دیده بود را به باد دهند و شهر اهواز را از سقوط حتمی نجات دهند. دشمن در آن شب با ضربه‌ای که از این ۲۸ نفر متحمل شد مجبور شد تا بیش از ۹۰ کیلومتر عقب نشینی کند.

وی ادامه داد: این مستند با سختی‌های زیادی همراه بود، سختی‌هایی که همه ما بخاطر کرونا متحمل آن شدیم. می‌توانم بگویم این کار کامل نیست و ما می‌توانستیم خیلی بیشتر کار کنیم و محورهای متعددی را کار کنیم و به دلیل همان محدودیت‌ها از آن صرف‌نظر کردیم و فقط به بخش عملیات پرداختیم. البته که نسخه اصلی مستند هم حدود ۸۰ دقیقه بود که بازهم بخاطر محدودیت پخش آن را به ۶۵ دقیقه کاهش دادیم و بخش‌های تحلیلی و عقبه زندگی‌ایشان را حذف کردیم و تمرکزمان را روی شروع جنگ و عملیات گذاشتیم.

در پایان این مراسم با پخش مستند «شبیخون» از آن رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار کتابی درباره موسیقی فیلم


ترجمه کتاب «موسیقی، حافظه جمعی، تکانش(تروما) و دریغناکی(نوستالژی) در سینمای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم» به قلم گروهی از نویسندگان منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار کتابی با موضوع «سینمای اروپا پس از جنگ جهانی دوم» توسط «انجمن سینمای جوانان ایران» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران، ترجمه کتاب «موسیقی، حافظه جمعی، تکانش(تروما) و دریغناکی(نوستالژی) در سینمای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم» را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، کتاب «موسیقی، حافظه جمعی، تکانش (تروما) و دریغناکی (نوستالژی) در سینمای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم» نوشته گروهی از نویسندگان و چاپ سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران ترجمه و روانه بازار کتاب شد.

در توضیحی درباره این کتاب آمده است:

«این کتاب، متنی درباره اروپای بعد از جنگ‌جهانی دوم است و استدلال می‌کند که موسیقی فیلم وسیله پرقدرتی برای گسترش حافظه بحران روحی و غم روزهای از دست‌رفته است. به این منظور مجموعه‌ای از مقالات به فیلم‌های مهم و تعیین‌کننده‌ای همچون برنج تلخ (جوزیه دسانتیس ۱۹۴۹)، کن کن فرانسوی (ژان رنوار ۱۹۵۶)، سال گذشته در مارین باد (آلن رنه ۱۹۶۰)، قواعد بازی (ژان رنوار ۱۹۳۹)، نوستالژیا (آندره تارکوفسکی ۱۹۸۳)، عروج (لاریسا شپسکو ۱۹۷۷) اختصاص دارد.

با این احتساب در آستانه جنگ‌جهانی دوم هنرها و فرهنگ اروپا درگیر و دار رخدادهای قرن بیستم شناخته و فهمیده شد. با استفاده از موسیقی، این کتاب در نهایت به مشکلات بسیار عمیقی که جامعه اروپا گرفتار آن شده بود، از قبیل حافظه رنج‌دیده، بحران‌های روحی و غم روزهای خوب گذشته می‌پردازد و ادعا می‌کند که موسیقی فیلم، گذشته را بازنمایی کرده است. نویسندگان این مقالات از کشورهای انگلستان، لهستان، اتحادیه جماهیر شوروی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، سوئد، اتریش و هلند هستند که فهم جامعی از تنوع موسیقی در متن حافظه تاریخی فراهم آورده‌اند.

این کتاب در بخش‌های «حافظه جمعی و (فرا) ملت»، «تکانش و بقا» و «دریغناکی، و غیرممکن به خانه بازمی‌گردد» پرداخته شده است. «اشباح اپرای ایتالیایی، حافظه فرهنگی در فیلم‌های ایتالیایی و آلمانی غربی»، «یک پل خیلی دور؟ موسیقی در فیلم‌های جنگی بریتانیا»، «همدلی، اخلاقیات و موسیقی فیلم؛ آلفرد اشنیتکه و عروج لاریسا شپیتکو»، «پژواک تکانش: فلش‌بک‌های صوتی در فیلم‌های جان تروئل»، «واپاشیدن قهرمان‌گرایی: موسیقی رولف ویلهلم برای مارش رادتسکی»، «آن زمان چوپین برای ما همه‌چیز بود: نوستالژی چوپین در سینمای لهستان» و… تعدادی از عناوین چاپ شده در این کتاب است.»

سی‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجسمه داوود؛ نماد قدرت و زیبایی


مجسمه داوود اولین و شاخص‌ترین بیانیه در ستایش پدیدارشناختی انسان در آغاز عصر افول اسطوره‌ها، قدیسین و قهرمانان افسانه‌ای است. این اثر عظیم به ارتفاع ۵.۱۷ متر، سه برابر قد طبیعی انسان، به‌تنهایی نماد تحول ژرفی است که در عصر رنسانس تحقق یافت و در پیامد آن فیگور انسان با تاکید بر جزئیات و تناسبات بدن، جایگزین پیکره‌های اساطیری و تمثال‌های مذهبی در دنیای آفرینش‌های هنری شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مخاطب خاص» هر شب از کربلا پخش می‌شود


برنامه تلویزیونی «مخاطب خاص» هر شب تا اربعین حسینی، از کربلای معلی و از قاب شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع