X

بایگانی شهریور 27, 1400

دفتر سینمایی

صدای آثار علیرضا مشایخی در آرژانتین شنیدنی می شود


تور کنسرت های پروژه «ابسترکوم» با اجرای آثار علیرضا مشایخی رهبر ارکستر و آهنگساز شناخته شده موسیقی کشورمان آغاز شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گاوچاه» به رومانی می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند کوتاه «گاوچاه» به نویسندگی و کارگردانی کامران رسول‌زاده در سومین حضور بین‌المللی خود به چهل و یکمین دوره جشنواره پاییز در وورونت رومانی راه پیدا کرد.

به گزارش سینماپرس، مستند کوتاه «گاوچاه» در سومین حضور بین‌المللی خود به چهل و یکمین جشنواره «پاییز در وورونت» راه پیدا کرد.

این جشنواره یکی از معتبرترین جشنواره‌های مستند جنوب شرق اروپا و کشور رومانی‌ است و در تاریخ ۶ تا ۱۰ اکتبر سال جاری مصادف با ۱۴ تا ۱۸ مهر در گوراهومورولویی رومانی برگزار می‌شود.

مستند کوتاه «گاوچاه» به یکی از سنت های دیرینِ کشاورزانِ ایران می پردازد که در آن گاو، به شیوه ای شگفت انگیز به فهم زبانِ صاحب روستایی اش می رسد. سنتی که در هیچ جای جهان دیده نشده، جز در ایران.

دیگر عوامل این مستند عبارتند از تهیه کننده: مجید ضابطی، مدیر تصویربرداری: مهدی مرودشتی، دستیار تصویربردار: شاهین تاران، تدوین: مهدی مرودشتی، مدیر تولید: امین علمایی، دستیار تهیه کننده و دستیار پژوهش: ماه‌گل مطیعیان، طراح پوستر: امین علمایی، مترجم: آرزو کرمانی، پخش بین الملل: سولماز اعتماد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید معاون هنری از نمایشگاه نقاشی جلال شباهنگی و احمد وکیلی


سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۲ نمایشگاه نقاشی در گالری‌های تهران دیدن کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گشت ارشاد ۳» به سینماها می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «گشت ارشاد ۳» به کارگردانی سعید سهیلی آماده نمایش شده و سازندگان فیلم قصد دارند فیلم را قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه اکران کنند.

به گزارش سینماپرس، فیلم «گشت ارشاد ۳» به کارگردانی سعید سهیلی آماده نمایش شده و سازندگان فیلم قصد دارند با توجه به روند واکسیناسیون و احتمال بازگشایی کامل سالن‌های سینما در ماه‌های آینده، فیلم «گشت ارشاد ۳» را قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه اکران کنند.

فیلم سینمایی «گشت ارشاد» در سال ۹۱ و «گشت ارشاد ۲» در سال ۹۵ ساخته شد.

ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهنام بانی، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی، مبینا رحمتی، اسدالله منجزی، امیر محاسبتی، اشکان عقیلی، مهدی دانایی فرد، علیرضا خواجه نیا و امیر جعفری گروه بازیگران «گشت ارشاد ۳» را تشکیل می‌دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای برگزیدگان جشنواره جوان شغل ایجاد کنید/ دعوت از داوران خارجی


اعضای هیات داوران بخش تمبک، گیتار و ابوا پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان با اشاره به امتیازات برگزاری جشنواره به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون آینده شغلی برگزیدگان این رویداد موسیقایی پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه بهترین موسیقی در جشنواره «چانیارتون» یونان به «بادهای پاییزی، بادهای بهاری و دو کبوتر» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پویانمایی «بادهای پاییزی، بادهای بهاری و دو کبوتر» جایزه بهترین موسیقی جشنواره «چانیارتون» یونان را دریافت کرد.

به گزارش سینماپرس، پویانمایی «بادهای پاییزی، بادهای بهاری و دو کبوتر» در حالی برنده جایزه بهترین موسیقی از پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کمیک و انیمیشن «چانیارتون» یونان شد که پویانمایی «قدم یازدهم» نیز به بخش مسابقه این رویداد هنری راه یافت.

بهنام معیریان آهنگسازی پویانمایی «بادهای پاییزی، بادهای بهاری و دو کبوتر» را برعهده داشته است.

این اثر به کارگردانی صادق جوادی بر اساس کتابی با همین نام نوشته احمدرضا احمدی و «قدم یازدهم» ساخته مریم کشکولی‌نیا بر اساس کتابی با همین نام نوشته زنده‌یاد سوسن طاقدیس هر ۲ از تولیدات سال ۱۳۹۸ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند.

فیلم‌های راه یافته به بخش‌های مختلف مسابقه این جشنواره، برای دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه انیمیشن، بهترین فیلم کوتاه دانشجویی، بهترین فیلم خلاق، بهترین موسیقی، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم از نگاه مخاطب با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

هر ۲ پویانمایی‌ کانون در روزهای ۲۲ و ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ مصادف با ۱۳ تا ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱ به صورت آنلاین پخش شد.

در سال ۲۰۱۹ نیز پویانمایی «گرگم و گله می‌برم» به کارگردانی امیرهوشنگ معین در بخش مسابقه سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کمیک و انیمیشن «چانیارتون» حضور داشت.

پنجمین جشنواره بین‌المللی کمیک و انیمیشن «چانیارتون» امسال از ۲۲ شهریور تا ۶ مهر ۱۴۰۰ مصادف با ۱۳ تا ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱ در شهر چانیار کشور یونان در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کتاب تازه انجمن سینمای جوانان ایران معرفی شد/ اثری درباره موسیقی


انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران، ترجمه کتاب «موسیقی، حافظه جمعی، تکانش(تروما) و دریغناکی(نوستالژی) در سینمای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم» را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«طاق پیروزی» بسته‌بندی شد


«طاق پیروزی» یکی از بناهای مشهور پاریس با تکمیل یک پروژه هنری حالا پارچه‌پیچی شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شهریار» در برخی موارد که از موسیقی صحبت می‌کند به قدری به موسیقی نزدیک می‌شود که می‌توان صدای موسیقی را از شعر او شنید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته شده موسیقی ایرانی شهریار را شاعری توصیف کرده که بیان احساس به وسیله موسیقی را از شعر موثرتر می‌دانست.

به گزارش سینماپرس، فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته شده کشورمان چندی پیش به مناسبت گرامیداشت یاد و نام مرحوم سیدمحمد حسین شهریار دلنوشته ای را در قالب یک اثر تصویری پیش روی مخاطبان قرار داده بود که در آن به بررسی ابعاد و زوایای مختلف دیدگاه‌های این شاعر بزرگ ادبیات پارسی به موسیقی ایرانی پرداخته است.

فخرالدینی در بخش‌هایی از این یادبود تصویری که در فضای مجازی با عنوان «شب‌های شهریار و شهریاران ادب» پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود، نوشته است:

استاد محمد حسین شهریار علاقه بسیار فراوانی به موسیقی داشت و خود نیز با موسیقی ایرانی آشنا بود؛ اولین معلم شهریار در شعر و موسیقی بنا به گفته خودش مادرش بوده، او در شعر زیبای «ای وای مادرم» چنین می‌گوید: «او با ترانه‌های محلی که می‌سرود با قصه‌های دلکش و زیبا که یاد داشت، از عهد گاهواره که بندش کشید و بست، اعصاب من به ساز و نوا کوک کرده بود. او شعر و نغمه در جان و دلم به خنده کاشت»

شهریار دانستن موسیقی را برای شاعر، شرط اول می‌داند، خود در مقدمه کلیات دیوانش در جلد دوم چنین می‌نویسد: «از این جهت است که شعرای اولیه در همه اقوام و ملل دنیا موسیقی دان‌ها بوده‌اند در ایران ما هم شعرای اولیه چون رودکی و دیگران چنگ می‌نواختند و از ترانه وارد جهان شعر و شاعری شدند.»

شهریار در برخی موارد که از موسیقی صحبت می‌کند به قدری به موسیقی نزدیک می‌شود که می‌توان صدای موسیقی را از شعر او شنید در قصیده‌ای که برای رودکی سروده است، در بیتی چنین می‌گوید: «شاعر و نغمه ساز و رود نواز / خوش و خوش لهجه و خوش الحان بود»

شهریار به جای چنگ، سه تار را انتخاب کرده بود و در نوازندگی آن از بهترین دوستان خودش، استاد ابوالحسن صبا و استاد احمد عبادی بهره گرفته بود. او با بیشتر موسیقیدانان معروف دوران خود دوست و معاشر بود و علاقه شدید او به موسیقی و دوستی دیرینه‌اش با اقبال سلطان و صبا و هنرمندان دیگر سبب آشنایی او با موسیقی ایرانی شد.

در مورد آشنایی خود با ردیف موسیقی ایرانی در غزلی می‌گوید: «منی شکسته که خوانم ز سوز سینه به ماهور / مگر به ساز صبا بشنوم جواب شکسته»

برای شهریار موسیقی و شعر هیچ گاه کهنه و مبتذل نشد. او عاشق شعر و موسیقی بود. در غزلی چنین می‌گوید: «آنچه دیدم از نوای زندگی نامبتذل / ناله سیم سه تارم بود و دیوان غزل»

در غزلی دیگر ناله سه تار خویش را تسلی بخش حال زار خود می‌داند: «نالد به حال زار من امشب سه تار من / این مایه تسلی شب‌های تار من. ای دل ز دوستان وفادار روزگار / جز ساز من نبود کسی سازگار من»

شهریار در مواقعی که دچار بی‌خوابی می‌شود به ساز خود پناه می‌برد: «گفتم اکنون که نیارم خفتن / باز با ساز غم دل گفتن»

او همواره نوای موسیقی را همدم و غم خوار خود می‌داند و در غزلی دیگر چنین می‌سراید: «بنال ای نی که من غم دارم امشب / نه دلسوز و نه همدم دارم امشب»

شهریار بیان احساس به وسیله موسیقی را از شعر موثرتر می‌داند و به مصداق آنجا که سخن باز می‌ماند موسیقی آغاز می‌گردد، می‌گوید: نیست در شعر من آن رقت و ایهام قدیم / دگر این قصه حوالت به زبان ساز است – گوش کن ترجمه راز و نیاز من و توست / لحن موسیقی اگر ساز و اگر آواز است»

و در غزلی دیگر می‌گوید: «باز کن نغمه جان سوزی از آن ساز امشب / تا کنی عقده اشک از دل من باز امشب – ساز در دست تو سوز دل من می‌گوید / من هم ازدست تو دارم گله چون ساز امشب – زیر هر پرده ساز تو هزاران راز است / بیم آن است که از پرده فتد راز امشب»

شهریار با بیشتر هنرمندان و موسیقیدانان زمان خود مثل اقبال سلطان، صبا، احمد عبادی، حسین تهرانی و دوستان دیگر معاشر و با صبا بیش از دیگران مانوس بود. شهریار در آن محافلی که هنرمندان جمع‌اند، ولی وقتی صبا در آن مجلس نیست، جای او را خالی می‌بیند و با یاد او می‌سراید: «شهریارا نه تو این بس همه با یاد صبا / هر که دل داشت در این شهر صبایی دارد»

مرگ صبا اثری جانگداز در روحیه لطیف حساس و شاعر نازک طبع به جا می‌گذارد و می‌پندارد که دنیا به سر آمده است. او در قصیده‌ای که برای دوست خود سروده، چنین می‌گوید: «عمر دنیا به سر آمد که صبا می‌میرد / ور نه آتشکده عشق کجا می‌میرد – صبر کردم به همه داغ عزیزان یا رب / این صبوری نتوانم که صبا می‌میرد»

صدای موسیقی یا لحن شعر این منظومه بی اختیار هر آذربایجانی را به یاد طبیعت زیبای آذربایجان می‌اندازد و امروز عاشیق‌های آذربایجان اشعار ترکی او را با نوای ساز خود توأم و موسیقی محلی آذربایجان در دل‌های مردم جاری می‌سازند شهریار در همه حال به یاد صباست و در اشعار خود همواره از او یاد می‌کند. در بیتی که برای بانو صبا سروده، چنین می‌گوید: «یاد صبا ترانه محزون عمر ماست / با سوز این ترانه محزون چه می‌کنی»

او درباره استاد احمد عبادی دوست دیرینه‌اش می‌گوید: «ز شوق سوز دل آمیختم به ناله ساز / که ساز در کف معبود من عبادی بود»

شهریار بعضی اوقات با تکرار و تاکید بعضی از حروف، موسیقی مناسبی به شعر خود می‌دهد، مثلاً در غزل «پروانه در آتش» از تکرار «شین» سوزش گرمای وجودش را در موسیقی شعر تجسم می‌بخشد: «پروانه وش از شوق تو در آتشم امشب / می‌سوزم و با این همه سوزش خوشم امشب»؛ جالب است که یادآوری کنم در موسیقی ساز سنج، صدای «ش» می‌دهد و در جاهایی که احتیاج به این داریم که سوزش گرما و تابش خورشید را نشان دهیم از این صدا استفاده می‌کنیم.

شهریار در برخی موارد که از موسیقی صحبت می‌کند به قدری به موسیقی نزدیک می‌شود که می‌توان صدای موسیقی را از شعر او شنید. شهریار با موسیقی به وجد می‌آید و این وجد را در شعر او می‌بینیم. موسیقی شعر شهریار در اثر جاودانه‌اش «حیدربابا» چنان است که گویی موسیقی نیز برای کوه‌ها و رودها و دشت‌های حاصلخیز آذربایجان ساخته شده و در عین حال این موسیقی بیانگر زندگی روستایی این خطه با آداب و سنن خاص خود است.

صدای موسیقی یا لحن شعر این منظومه بی اختیار هر آذربایجانی را به یاد طبیعت زیبای آذربایجان می‌اندازد و امروز عاشیق‌های آذربایجان اشعار ترکی او را با نوای ساز خود توأم و موسیقی محلی آذربایجان در دل‌های مردم جاری می‌سازند. شعرهای شهریار از دیدگاه خوانندگان و آهنگسازان نیز همواره مورد توجه بوده و الهام بخش موسیقی‌های زیبا در آثار آن‌ها شده مثل قطعه زیبای «حالا چرا» اثر زنده‌یاد روح الله خالقی با صدای زنده یاد بنان بر روی غزلی از او.

پدر من محمد علی فخرالدینی متخلص به محزون از دوستان شهریار و از شاعران آذربایجان بود. شهریار در سوگ پدر من قطعه دارد که آن را به زبان ترکی نوشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجید عسگری: در ساخت "بی‌فاصله" هر نکته که از اساتید آموختم را پیاده کردم


همزمان با روز شعر و ادب فارسی، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقایی “بی فاصله” به آهنگسازی مجید عسگری و با صدای وحید تاج، امروز شنبه ۲۷ شهریور ماه در باغ خانه شاعران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع