X

بایگانی آبان 19, 1400

دفتر سینمایی

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی منصوب شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی طی حکمی حبیب ایل بیگی را به سمت معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی منصوب کرد.

متن این حکم به این شرح است:

«برادر گرامی جناب آقای حبیب ایل بیگی

با عنایت به تجارب، تخصص و تعهد به موجب این حکم به عنوان معاون نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی منصوب می‌شوید.

اهمیت، پیچیدگی و لزوم تعامل و تدبیر در این معاونت و زیر مجموعه‌های حساس آن با عنایت به پیوستگی و ارتباط تنگاتنگ با صنوف سینمایی و انتظارات خاص اقشار مختلف مردم، نخبگان و فرهیختگان جامعه از سینما نیازمند تدبیر، تعامل، برنامه ریزی و آینده نگری در امور حساس و مرتبط این معاونت است.

اهم وظایف و انتظارات از حضرتعالی به شرح ذیل است:

– مدیریت موثر در تشکیل و نظارت بر حسن جریان امور در شوراهای پروانه ساخت و نمایش بر اساس مقررات و آیین نامه‌های مربوطه.

– نظارت و مدیرت راهبردی در ادارات کل تابعه به عنوان درگاه‌های اصلی مراجعه و تعامل اهالی و فعالان سینمایی با سازمان سینمایی.

– تصحیح و تدوین آیین نامه‌های تولید و عرضه آثار با عنایت به نیازهای روز، ضرورت‌ها، تکثر و تحولات حوزه تولید و عرضه فیلم‌ها با توجه به تنوع گونه و ساختارها.

– مدیریت و نظارت بر نحوه تاسیس، فعالیت و عملکرد موسسات فیلمسازی و دفاتر عرضه و پخش.

– تعامل و همفکری با مدیران موسسات تابعه سازمان در خصوص تولید محتوا و برگزاری جشنواره‌های ملی و تخصصی.

بدیهی است انتظارات واقعی مردم، نخبگان و گروه‌های مرجع در بهره گیری از هنر – صنعت سینما و تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری و انتظارات ایشان از این هنر متعالی و رهنمودهای ارزشمندشان در بیانیه گام دوم و تحولات ساختاری عرصه فرهنگ جهت نیل به سینمای مطلوب و انقلابی می‌بایست وجهه همت شما در این مسند خطیر و همچنین، همه همکاران در دوره جدید باشد. توفیق روز افزونتان را از خداوند سبحان خواهانم.»

حبیب ایل بیگی متولد ۱۳۴۵ دانش آموخته کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد روابط بین الملل است. قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی خرداد ۱۳۹۶ تا آبان ۱۴۰۰، معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی اسفند ۱۳۹۸ تا آبان ۱۴۰۰، مدیر سه دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بهمن ۱۳۹۳ تا خرداد ۱۳۹۶، رییس هیات مدیره و مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران آذر ۱۳۹۲ تا بهمن ۱۳۹۳، دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۱۳۹۳، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری آذر ۱۳۸۹ تا آذر ۱۳۹۲ از جمله مسئولیت‌های وی بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دبستان پارسی» تمام شد/ متعصبان قاجار با مدرسه چه کردند؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، تولید جدیدترین مستند حسن نقاشی با عنوان «دبستان پارسی» با موضوع تاسیس مدارس نوین در عهد قاجار به پایان رسید.

حسن نقاشی درباره این مستند به خبرنگار مهر توضیح داد: از کهن‌ترین مدارس نوین در عهد قاجار، دبستان کیخسروی است که همزمان با تاسیس دارالفنون در ۱۲۶۸ خورشیدی در یزد رونق داشت و با هزینه کیخسرو مهربان رستم، تاجر نامدار پارسی رونق گرفت. او معلم‌های مدرسه را از یزدی‌های مقیم هند برگزید و در تلاش بود تا شعب این دبستان را در روستاهای محروم افزون کند که با فشار متعصبان روبه‌رو شد.

وی در پایان عنوان کرد: در این مستند که تولید آن ۴ سال ادامه یافت به تلاش بانیان مدارس نوین معروف به دبستان پارسی می‌پردازیم. «دبستان پارسی» روایتی از تلاش این افراد در امر آموزش کودکان کویر است.

عوامل تولید مستند «دبستان پارسی» عبارتند از نویسنده، پژوهشگر، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: حسن نقاشی، فیلمبرداران: صادق سوری و صادق میرپویا، صدابرداران: مهدی حاج‌زینلی و محسن عسگری‌زاده، صداگذار: مینا مشهدی‌مهدی، مدیر تولید: کامران فرضی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند تجربی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تریپلکس» در ژانر وحشت ساخته شد/ آغاز تدوین – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلم کوتاه «تریپلکس» اولین تجربه فیلمسازی علی کیان‌ارثی، در ژانر وحشت مقابل دوربین رفته و هم‌اکنون روی میز تدوین سینا گنجوی است.

این فیلم که ساختار و فضایی بسیار متفاوت دارد، طی هشت شب فیلمبرداری شده است و به‌زودی آماده نمایش می‌شود.

علی کیان‌ارثی کارگردان و تهیه‌کننده «تریپلکس» با سابقه سال‌ها فعالیت در حوزه صدا در سینما و تلویزیون، به عنوان مدیر صدابرداری شناخته می‌شود و همچنین تجربیاتی به عنوان بازیگر و مجری طرح در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

سیداحمد حسینی، یاسمن ترابی، مینو آذرمگین و غزال نظر بازیگران «تریپلکس» هستند.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از کارگردان و تهیه‌کننده: علی کیان‌ارثی، نویسنده فیلمنامه: مریم بحرالعلومی، مدیر فیلمبرداری: آرش سیفی، مدیر صدابرداری: اردلان کیان‌ارثی، تدوین‌گر: سینا گنجوی، طراح صحنه و لباس: سادیا جلالی‌پور، طراح چهره‌پردازی: فرزانه بیضایی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: کتایون درخشان، منشی صحنه: شبنم وطن‌پور، عکاس: محمد گل‌محمدی، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، مدیر تولید: ارسلان کیان‌ارثی و مجری طرح: گروه فیلمسازی بحرفیلم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام اسامی راه‌یافتگان به بخش پیچینگ «سینماحقیقت» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ۲۱ طرح از مجموع ۱۰۵ طرح دریافتی برای حضور در رویداد پیچینگ پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» انتخاب شده‌اند. در این رویداد که با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و به صورت رایگان برگزار می شود، صاحبان طرح‌ها فرصت دارند تا در جلسات آنلاین پیچینگ شرکت کرده و جهت جذب سرمایه، طرح های خود را به نمایندگان و سرمایه‌گذاران شرکت های سرشناس تولید فیلم مستند، پخش کنندگان خارجی و شبکه‌های‌ تلویزیونی از سراسر جهان ارائه کنند.

ثریا اخلاقی، مهدی جبین‌شناس، فرزاد جعفری، حسن خادمی، امیرحسین خلیل‌زاده، رویا ربانی، مسعود زارعیان، مهدی زمان‌پور کیاسری، محسن سخا، رضوان سرمد، جعفر صادقی، به آفرین عزیزی، پیام عزیزی، محمد فرزین‌نیا، حامد کلجه‌ای، آذر محرابی، میترا مهتریان، معصومه نورمحمدی، زهرا نیازی، شروین وحدت و حانیه یوسفیان به بخش پیچینگ پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» راه یافتند.

متقاضیان بخش پیچینگ این دوره نسبت به دوره قبل افزایش قابل توجهی داشته‌اند. در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» ۹۱ طرح برای این بخش، ثبت نام کرده بودند. افرادی که نامشان برای حضور در بخش پیچینگ اعلام شده است، حداکثر تا ۱۰ آذرماه فرصت دارند خلاصه تصویری سه دقیقه‌ای پروژه خود را به جشنواره تحویل دهند.

فیلمسازان برای آشنایی بیشتر با مقوله پیچینگ به صورت رسمی و بالا بردن دانش دریافت فاند می‌توانند به مطالب ارائه شده در کارگاه‌های EDN هشتمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» که در قالب DVD ارائه شده است و یا بخش جلب سرمایه و DocPro در کارگاه‌های آموزشی جشنواره نهم و دهم «سینماحقیقت» مراجعه کنند. جلسات آموزشی و منتورینگ به صورت آنلاین برای راه‌یافتگان برگزار خواهد شد.

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پنجمین دوسالانه کارتون کتاب به ایستگاه پایانی رسید


طی مراسمی با حضور دبیرکل، مسئولان نهاد، مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان عرصه کارتون و کاریکاتور، برگزیدگان پنجمین دوسالانه کارتون کتاب معرفی و تجلیل شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید وزیر ارشاد از روند آماده‌سازی آثار حبیب الله صادقی


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه (۱۹ آبان ماه) با حضور در موزه هنرهای معاصر فلسطین از کارگاه نقاشی حبیب الله صادقی نقاش پیشکسوت کشورمان بازدید کرد و در گفت و گو با حبیب الله صادقی در جریان روند آماده‌سازی آثار وی قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت، تهیه کنندگی رسول صدرعاملی در ادامه موفقیت‌های خود در بخش ویژه جشنواره فیلم‌های آسیایی بارسلونا حضور داشت و جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.

این جشنواره ۶ تا ۱۵ آبان ۱۴۰۰ در اسپانیا برگزار شد.

محمد کارت، حسین دوماری، پدرام پورامیری فیلمنامه «شنای پروانه» را به نگارش درآورده‌اند.

پخش بین‌المللی این فیلم توسط شرکت ایریماژ انجام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ژاپنی‌ها هم می‌توانند سنتور را بداهه‌نوازی کنند


ماساتو تانی استاد دانشگاه کوبه ژاپن و هنرمند ژاپنی که به موسیقی سنتی ایرانی تسلط داشته و سنتور را به صورت حرفه‌ای می‌نوازد، به تازگی کتاب “بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران” را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرانجام شورای جنجالی «درجه‌بندی سنی فیلم‌ها»/ قانون نداریم! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، سال ۹۸ بود که حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی از راه‌اندازی شورایی تازه خبر داد که به واسطه آن تماشای فیلم‌هایی سینمایی برای برخی گروه‌های سنی محدود می‌شد؛ این شورای تازه تأسیس با عنوان «شورای رده بندی سنی فیلم‌های سینمایی» گرچه طرحی نو در دل خود داشت اما تمام کارکردش منحصر به زدن برچسب‌هایی با عنوان ۱۸+، ۱۲+و…. بر گوشه فیلم‌ها شد. این شورا اما خیلی زود در سرازیری چالش با مبانی حقوقی گرفتار شد.

دیوان عدالت اداری به فاصله تنها ۴ ماه از اجرایی شدن این قانون، با شکایت دادستان کل کشور حکم به توقف رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی داد. در آن زمان دادستانی کل کشور درخواست ابطال دستورالعمل رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را به دیوان عدالت اداری داد و دیوان هم دستور توقف اجرای آن را صادر کرد که طبق قانون یکی از دلایلش این بود که «حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.»

روز گذشته اما دیوان عدالت اداری در خبری رسمی عنوان کرد که رده‌بندی سنی آثار سینمایی از اختیارات سازمان سینمایی خارج شد. در این خبر آمده بود: «به دنبال شکایت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور سینمایی و امور سمعی و بصری مبنی بر درخواست ابطال کل شیوه نامه (آئین نامه) رده بندی سنی آثار سینمایی مصوب ۹۸/۶/۲ رئیس سازمان امور سینمایی و امور سمعی بصری، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی رده بندی آثار سینمایی با لحاظ قید اصل ۱۳۸ قانون اساسی را ضروری دانست، اما تصویب ضوابط مربوطه را از شئون سازمان سینمایی خارج دانست و از بُعد عدم صلاحیت معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی در صدور شیوه نامه مذکور، مقرره مربوط را ابطال کرد.»

بزرگ‌ترین چالش فعلی سینما، فقدان قانون است

یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سرنوشت شورای درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی که پیش از این از سوی حسین انتظامی رئیس سابق سازمان سینمایی منصوب شده بودند، پس از صدور حکم دیوان عدالت اداری مبنی‌بر «خروج رده بندی سنی آثار سینمایی از اختیارات سازمان سینمایی» توضیح داد: در کشور ما قانون مصوب مجلس برای سینما وجود ندارد بلکه ملاک آئین نامه‌های اجرایی مصوب هیأت وزیران است و کلیه دستورالعمل‌ها در وزارت ارشاد می‌بایست منطبق بر آئین نامه‌های مصوب هیأت وزیران باشد و شورای درجه بندی این انطباق را نداشت. بزرگ‌ترین چالش فعلی سینمای ایران، فقدان قانون مصوب مجلس در حوزه سینماست. امروز وقتی از قوانین سینما صحبت می‌کنیم، تنها ناظر به مجموعه آئین‌نامه‌های مادری هست که مصوبه هیأت وزیران بوده است. کلیه آئین‌نامه‌ها و مقررات فعلی سینما، ذیل همین مصوبات هیأت وزیران سیاست‌گذاری و تصویب می‌شود.

طبق مطالبه‌ای که در افکار عمومی و جامعه سینمایی به وجود آمده بود، به‌خصوص تبعات و آسیب‌های ناشی از برخی محصولات در حال اکران، در سال ۹۸ به‌صورت عجولانه نسبت به تدوین آئین‌نامه‌ای برای رده‌بندی سنی آثار سینمایی اقدام شد و شورایی را هم در این حوزه معرفی کردند وی ادامه داد: در آئین نامه‌های اجرایی مادر، شیوه‌نامه و آئین‌نامه‌ای تحت عنوان رده‌بندی سنی آثار سینمایی، مطابق آنچه توسط دوستان دوره قبلی مدیریت سازمان سینمایی در سال ۹۸ اعلام و برای آن شورایی هم تشکیل شد، وجود ندارد. به تعبیر دیگر تشکیل این شورا از ابتدا مبتنی بر آئین‌نامه‌های مادر مصوب هیأت وزیران نبود و سازمان سینمایی وقت اجازه تدوین چنین شیوه‌نامه‌ای را نداشته است

عشیری افزود: طبق مطالبه‌ای که در افکار عمومی و جامعه سینمایی به وجود آمده بود، به‌خصوص تبعات و آسیب‌های ناشی از برخی محصولات در حال اکران، در سال ۹۸ به‌صورت عجولانه نسبت به تدوین آئین‌نامه‌ای برای رده‌بندی سنی آثار سینمایی اقدام شد و شورایی را هم در این حوزه معرفی کردند. از نظر وجاهت قانونی، سازمان سینمایی در هیچ شرایطی صلاحیت وضع و صدور شیوه‌نامه در این زمینه را نداشته و ندارد.

وی تأکید کرد: این دست مسائل مرتبط با رده‌بندی سنی و شرایط اکران فیلم‌های سینمایی جزو ضرورت‌هایی محسوب می‌شود که در بندهایی از ماده سه آئین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید، از دهه ۶۰ گنجانده شده است و وظیفه آن برعهده شورای صدور پروانه نمایش است. این شورا صلاحیت آن را دارد که نسبت به صحنه‌هایی که خلاف فرهنگ عامه باشد، از آثار حذف کند.

مشاور رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در دوره جدید، آقای خزاعی کارگروهی مطالعاتی را مأمور بازنگری و به‌روزرسانی این آئین‌نامه‌ها کرده است. حتی ادبیات آئین‌نامه‌های موجود کهنه و قدیمی است و در آن واژه‌هایی به کار رفته که ممکن است در حال حاضر، منسوخ شده باشد. در بازنگری آئین‌نامه‌های جدید مرتبط با پروانه ساخت و نمایش، این امیدواری وجود دارد که براساس الزامات و مقتضیات امروز بسیاری از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها رفع شود.

شورای درجه‌بندی سنی فیلم‌ها از ابتدا وجاهت قانونی نداشت

مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی درباره انحلال شورای درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی منصوب‌شده از سوی رئیس سابق سازمان سینمایی، بار دیگر تأکید کرد: آن شورا از ابتدا وجاهت قانونی نداشت که منحل شود و براساس شکایتی هم مطرح شده بود، دیوان عدالت اداری با رأی به سلب اختیار سازمان در این زمینه، آن شورا را منحل کرده است.

وی درباره اعمال درجه‌بندی سنی روی فیلم‌های سینمایی هم گفت: این درجه‌بندی و تعریف شرایط اکران با نظر شورای پروانه نمایش صورت می‌گیرد و در شرایط فعلی تنها این شورا حق چنین اعمال نظری را دارد.

عشیری در پایان درباره سرانجام درخواست‌های صنفی مطرح شده برای حذف پروانه ساخت هم توضیح داد: این پیشنهاد از سوی صنف تهیه‌کنندگان مطرح شده بود و آقای خزاعی در جلسه با جامعه صنفی تهیه‌کنندگان رسماً خواستند که سازوکار و مکانیزم جایگزینی پیشنهاد شود تا بتوان براساس آن به جمع‌بندی کارشناسانه در این زمینه برسیم. اما این اتفاق رخ نداد و در حال حاضر هم سیدضیا هاشمی به نمایندگی از صنف در شورای صدور پروانه ساخت حضور دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی از برترین جلدهای کتاب‌


نمایشگاهی از برترین طرح جلد کتاب‌های منتشر شده از سوی حوزه هنری و نشر سوره مهر در چهل سال گذشته، به نمایش درمی‌آیند.

مشاهده خبر از سایت منبع