X

بایگانی آبان 19, 1400

دفتر سینمایی

حسن عظیمی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر درگذشت/ اعلام زمان تشییع – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عظیمی از فعالان قدیمی تئاتر و نمایش‌های آئینی و سنتی دار فانی را وداع گفت. محسن افشار نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درگذشت این هنرمند پیشکسوت را که در سن ۷۴ سالگی بعد از مدتی درگیری با بیماری از دنیا رفت، تایید کرد.

وی در این باره گفت: مرحوم عظیمی چندسالی بود که با بیماری کلیه دست و پنجه نرم می‌کرد و یک روز در میان مجبور به دیالیز بود. این اواخر نیز به دلیل وخامت حالش در بیمارستان بستری شده بود اما چند روز قبل از بیمارستان مرخص و به منزل آمده بود که مجدداً وضعیت سلامتی‌اش وخیم شد و صبح امروز ۱۹ آبان ماه در منزل شخصی‌اش از دنیا رفت.

این هنرمند درباره مراسم تشییع و خاکسپاری وی بیان کرد: در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم تشییع پیکر این هنرمند هستیم. قرار است خاکسپاری مرحوم عظیمی صبح فردا ۲۰ آبان ماه انجام گیرد و وی در قطعه هنرمندان و در طبقه فوقانی مزار ناصر گیتی جاه به خاک سپرده شود.

وی نمایش‌های مختلفی را نوشته و کارگردانی کرده بود و به عنوان بازیگر نیز در آثار خود حضور داشت. زنده یاد عظیمی را به‌عنوان رکوردار اجرا در تئاتر نصر می‌شناسند. وی در جشنواره‌های بین‌المللی فرانسه، اسپانیا، ارمنستان و بلاروس نیز اجرا داشت و کتاب «از لاله‌زار تا شانزه لیزه» را نیز به نگارش درآورده بود که توسط نشر افراز به چاپ رسیده است.

حسن عظیمی در سال ۱۳۷۶ با بازی در فیلم سینمایی «اسکادران عشق» به کارگردانی سعید حاجی میری به طور جدی بازیگری در سینما را آغاز کرد. بازی در فیلم‌های سینمایی «دو زن» و سریال‌هایی چون «هزاردستان» و «روزگار جوانی» از جمله دیگر فعالیت‌های این هنرمند به شمار می‌رود.

«آرزوهای طلایی»، «زندگی شیرین است»، «بازی‌سازان»، «کوزه شکسته»، «گلوله ای برای شازده» و «خواستگاری» از جمله نمایشنامه‌های او هستند.

خبرگزاری مهر درگذشت این هنرمند را به خانواده و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقیدان ژاپنی کتاب «بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران» را نوشت


کتاب «بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران» نوشته ماساتو تانی به زبان ژاپنی در توکیو منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهل سال طراحی جلد در «زیرِ رویِ جلد»


نمایشگاهی از برترین طرح جلد کتاب‌های منتشر شده از سوی حوزه هنری و نشر سوره مهر در چهل سال گذشته، به نمایش در می‌آیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان چهلمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد/ اعلام سه شیوه برگزاری – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، فراخوان چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش زاده به شرح ذیل منتشر می‌شود.

«با استعانت از خداوند متعال، چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در تهران برگزار خواهد شد. به دلیل ضرورت مراقبت‌های عمومی در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بر پایه دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

اهداف

سینمای نوین ایران به عنوان پرتو درخشانی از فرهنگ ایرانی و اسلامی، همواره در سراسر جهان با ارزش‌های انسانی، اخلاقی، انقلابی و معنوی شناخته شده است. جشنواره فیلم فجر با تکیه بر این کلان‌ارزش‌ها و با هدف حمایت از سینمای اخلاق‌مدار، امیدآفرین و آگاهی‌بخش، به منظور معرفی آثار برگزیده یک سالِ سینمای ایران و تقدیر از تلاش هنرمندانه سینماگران خلاق، و فراهم آوردن زمینه رشد و اعتلای آثار سینمایی بر پایه هویت ملی و دینی، به شرح زیر برگزار می‌شود.

برنامه‌های جشنواره

جشنواره فیلم فجر شامل دو گروه برنامه، در «بخش‌های فرهنگی» و «بخش‌های رقابتی» است و هر یک از این دو، شامل بخش‌هایی است که در ادامه تشریح خواهد شد.

بخش‌های فرهنگی جشنواره

برنامه‌های فرهنگی جشنواره فیلم فجر، شامل بخش‌های زیر است:

۱. گنجینه‌های سینمای ایران

بخش گنجینه‌های سینمای ایران، شامل نمایش منتخبی از بهترین فیلم‌های دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر با عنایت به اهداف جشنواره و وجود شرایط فنی روزآمد برای نمایش است.

۲. همایش‌های علمی سینمای ایران

هدف از برپایی همایش‌های علمی سینمای ایران، ایجاد مفاهمه و هم‌افزایی در افق اندیشه‌های سینمایی و اندیشه‌های فرهنگی، با رویکرد مطالعات میان‌رشته‌ای و با حضور بزرگان و اندیشمندان عرصه فرهنگ و سینماست.

۳. نشست‌های مطبوعاتی سینمای ایران

هدف از برپایی نشست‌های مطبوعاتی سینمای ایران، فراهم آوردن زمینه گفتگو و تبادل آرای فیلمسازان، مخاطبان و منتقدان، به منظور رشد و اعتلای گفتمان حرفه‌ای در سینمای ایران است.

۴. بزرگداشت و نکوداشت سینماگران ایران

هدف از برگزاری بزرگداشت و نکوداشت سینماگران ایران، قدرشناسی از دستاوردهای فرهنگی، هنری و حرفه‌ای نام‌آوران سینمای ایران، به منظور شناخت تجارب و اعتلای گفتمان حرفه‌ای‌گری در سینمای ایران است.

بخش‌های رقابتی جشنواره

برنامه‌های رقابتی جشنواره فیلم فجر شامل بخش‌های زیر است:

۱. چشم‌انداز سینمای ایران

۲. تبلیغات سینمای ایران

بخش چشم‌انداز سینمای ایران

در این بخشِ رقابتی، با هدف شناسایی، معرفی و تحسین برترین و ارزشمندترین آثار و دستاوردهای فرهنگی، هنری، فنی و حرفه‌ای در سینمای ایران، مسابقه‌های زیر برگزار می‌شود:

۱. مسابقه فیلم‌های سینمای ایران (سودای سیمرغ)

۲. مسابقه فیلم‌های مستند سینمایی

۳. مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی

مقرّرات عمومی بخش چشم‌انداز سینمای ایران

به عنوان قاعده کلّی، جشنواره فیلم فجر، فقط فیلم‌هایی را که حداکثر در سالِ پیش از برگزاری جشنواره تولید شده و قبلاً به جشنواره ارائه نشده، می‌پذیرد. بنابراین، کلیه فیلم‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های رقابتی، باید از سال ۱۳۹۹ به بعد تولید شده و در دوره گذشته جشنواره نیز مورد بازبینی هیأت انتخاب قرار نگرفته باشند. علاوه بر این:

۱) فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های سینمای ایران» (سودای سیمرغ)، باید واجد شرایط زیر باشند:

دارای پروانه ساخت یا نمایش سینمایی از سازمان امور سینمایی و مدت زمان نمایش حداقل ۷۵ دقیقه باشند.

در هیچیک از رویدادها، جشنواره‌ها و بازارهای سینمایی داخلی و خارجی به نمایش درنیامده باشند.

تا پیش از بیست و دوم بهمن ماه ۱۴۰۰ در هیچیک از سامانه‌های نمایش عمومی (اعم از سالن‌های سینما، شبکه‌های تلویزیونی، تلویزیون‌های اینترنتی، شبکه نمایش خانگی، سامانه‌های نمایش درخواستی، یا سایر پلتفرم‌های نمایش اینترنتی)، هیچ‌گونه نمایشی نداشته باشند.

تبصره: فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از این قاعده مستثنی خواهند بود.

۲) فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های مستند سینمایی» باید واجد شرایط زیر باشند:

دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه‌یافته به بخش مسابقه پانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت باشند. دارای مدت زمان نمایش حداقل ۷۵ دقیقه باشند.

۳) فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی» باید واجد شرایط زیر باشند:

دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه یافته به بخش مسابقه سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه تهران باشند. دارای مدت زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه باشند.

مقررات اجرایی بخش چشم‌انداز سینمای ایران

کلیه فیلم‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های جشنواره، بایستی در سامانه جشنواره ثبت‌نام کنند.

مهلت ثبت نام در سامانه جشنواره، از روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان لغایت ساعت ۲۴ روز یک‌شنبه ۳۰ آبان خواهد بود.

فقط تهیه‌کنندگان حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره، مراحل ثبت نام فیلم خود را تکمیل و اطلاعات و مستندات فیلم (تصویر پروانه ساخت سینمایی، عکس صحنه، و عکس کارگردان) را در سامانه ثبت و بارگذاری نمایند. مسئولیت صحت و دقت اطلاعات مندرج در سامانه جشنواره و تبعات آن، تماماً به عهده تهیه‌کننده فیلم خواهد بود.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام، تهیه‌کننده‌ی فیلم بایستی نسخه کامل فیلم (بدون در نظر گرفتن تکمیل فرآیندهای فنی پس‌تولید، از قبیل موسیقی، صداگذاری، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، رنگ‌پردازی و …) را در اسرع وقت برای بازبینی به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید.

هیأت انتخاب مسابقه فیلم‌های سینمای ایران، بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره را از تاریخ ۱۰/‏۰۹/‏۱۴۰۰‬ شروع خواهند کرد.

هیأت انتخاب مسابقه فیلم‌های سینمای ایران، در تاریخ ۰۵/‏۱۰/‏۱۴۰۰‬ از میان تمامی فیلم‌های سینمایی واجد شرایط حضور در جشنواره (اعم از فیلم‌های اول و پویانمایی)، اسامی حداکثر ۲۲ عنوان فیلم منتخب برای بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) را اعلام خواهند کرد.

تهیه‌کنندگان فیلم‌های منتخب، بایستی حداکثر تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۵/۱۰/۱۴۰۰ نسخه نهایی فیلم با استاندارد فنی نمایش (DCP)، عکس‌های صحنه و کارگردان، تیزر و یا حداقل سه دقیقه از فیلم خود را برای استفاده تبلیغاتی در رسانه‌ها، به دبیرخانه تحویل دهند. ثبت‌نام در سامانه به منزله پذیرش و رعایت کامل آیین‌نامه و مقررات جشنواره و ضوابط تولید و نمایش فیلم در ایران، از سوی صاحبان قانونی فیلم‌هاست.

در صورت عدم ارائه نسخه نهایی فیلم تا تاریخ مقرر (۲۵/۱۰/۱۴۰۰) به دبیرخانه جشنواره، نام فیلم از فهرست متقاضیان شرکت در جشنواره خارج و فیلم یا فیلم‌های رزرو هیأت انتخاب، با نظر دبیر جایگزین خواهد شد.

جدول نمایش فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران در تاریخ ۲۶/‏۱۰/‏۱۴۰۰‬ اعلام خواهد شد و بر اساس این جدول، سامانه فروش بلیط فیلم راه‌اندازی خواهد شد.

پس از اعلام جدول نمایش، به هیچ‌وجه امکان خارج کردن فیلم از جشنواره وجود ندارد.

هیأت داوران جشنواره، حداکثر ۲۴ ساعت قبل از مراسم پایانی، نامزدهای دریافت جوایز را معرفی خواهند کرد.

هیچ جایزه‌ای در بخش رقابتی به طور هم‌ارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمی‌شود.

نمایش فیلم‌ها در جشنواره، مطابق با ضوابط و مقررات سازمان سینمایی و مشروط به موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود.

دستورالعمل و شرایط حضور سینماهای متقاضی میزبانی جشنواره، در قالب آئین‌نامه‌ی جداگانه‌ای از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.

درآمد حاصل از نمایش فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره پس از کسر هزینه‌ها در وجه مالک / یا مالکان فیلم پرداخت خواهد شد.

تفسیر و رفع ابهام از مفاد و مقررات این آیین‌نامه و موضوعات پیش‌بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.

انتخاب و داوری در بخش چشم‌انداز سینمای ایران

هیأت‌های انتخاب و داوری جشنواره، گروهی از سینماگران و صاحب‌نظران فرهنگی و هنری کشور هستند.

در بخش مسابقه فیلم‌های سینمای ایران، هیأت انتخاب از میان کلیه فیلم‌های متقاضی و واجد شرایط حضور در جشنواره (اعم از فیلم‌های اول و پویانمایی)، حداکثر ۲۲ فیلم سینمایی را برای داوری در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) برمی‌گزینند.

هیأت داوران بخش مسابقه فیلم‌های سینمای ایران، کلیه آثار منتخب هیأت انتخاب جشنواره در بخش سینمای داستانی (اعم از فیلم‌های اول و پویانمایی) را برای کلیه رشته‌ها مورد داوری قرار می‌دهند.

اهدای جایزه بهترین فیلم اول سینمایی* و بهترین فیلم سینمایی پویانمایی، منوط به حضور حداقل سه عنوان فیلم برای رقابت در هر یک از این موارد خواهد بود.

هیأت انتخاب و داوری در بخش مسابقه فیلم‌های مستند سینمایی، یک هیأت واحد خواهد بود.

هیأت انتخاب و داوری بخش مسابقه فیلم‌های مستند بلند سینمایی، از میان فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، به یک فیلم سیمرغ بلورین اهدا می‌کند.

هیأت انتخاب و داوری در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی، یک هیأت واحد خواهد بود.

هیأت انتخاب و داوری بخش مسابقه فیلم‌های فیلم‌های کوتاه داستانی، از میان فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، به یک فیلم سیمرغ بلورین اهدا می‌کند.

دست اندرکاران اصلی تولید فیلم‌های بخش‌های رقابتی، نمی‌توانند در هیات‌های داوری و انتخاب فیلم‌های بخش مرتبط حضور داشته باشند.

* فیلم اول فیلمی است که توسط کارگردانی ساخته شده که برای اولین بار یک فیلم سینمایی داستانی را با اخذ پروانه ساخت سینمایی و مجوزهای قانونی از سازمان سینمایی، کارگردانی کرده و پیش از آن هیچ فیلم سینمایی از وی به نمایش عمومی در نیامده باشد.

جوایز بخش چشم‌انداز سینمای ایران

هیأت داوران جشنواره، از میان تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره، جوایز را به شرح ذیل اهداء خواهند کرد:

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه ویژه سردار شهید سلیمانی)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی

سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اصلی زن

سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اصلی مرد

سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ زن

سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ مرد

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری

سیمرغ بلورین بهترین تدوین

سیمرغ بلورین بهترین موسیقیِ متن

سیمرغ بلورین بهترین صدا (صدابرداری، صداگذاری)

سیمرغ بلورین بهترین طراحیِ هنری (صحنه و لباس)

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری‌

سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول سینمایی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند سینمایی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی

تبصره ۱: سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی بنا به پیشنهاد هیأت داوران و با تصمیم نهایی دبیر، اهدا خواهد شد.

تبصره ۲: در صورت اکران آثار بخش مسابقه سینمای ایران در سینماهای مردمی، سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران با مراجعه به آرای تماشاگران، به تهیه‌کننده فیلم منتخب اهداء خواهد شد.

تبصره ۳: سیمرغ بهترین فیلم اول به کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.

تبصره ۴: سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی به تهیه‌کننده و کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.

تبصره ۵: سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند سینمایی به تهیه‌کننده و کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.

تبصره ۶: سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.

تبلیغات سینمای ایران

این بخش با هدف شناسایی، معرفی و تشویق آثار و شیوه‌های خلاقانه و مؤثر در عرصه بازاریابی و پخش آثار سینمایی، و به منظور ارتقای سطح کیفی تبلیغات و اطلاع‌رسانی در عرصه صنعت سینما، در بخش‌های عکس، پوستر، آنونس و تیزرِ فیلم‌های سینمایی ایرانی برگزار می‌شود.

مقرّرات بخش تبلیغات سینمای ایران

کلیه آثار متقاضی شرکت در این بخش، بایستی در سامانه جشنواره ثبت‌نام کنند.

متقاضیان شرکت در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران باید از طریق مراجعه به سایت رسمی جشنواره به آدرس fajrfilmfestival.com، نسبت به عضویت، ثبت نام، تکمیل فرم شرکت در جشنواره و بارگذاری نمونه‌های آثار خود، مطابق بند شرایط اختصاصی مقررات اقدام نمایند.

مهلت ثبت نام در سامانه جشنواره، از چهارشنبه ۱۵ دی ماه لغایت ساعت ۲۴ دوشنبه ۲۰ دی ماه خواهد بود.

تمام مواد تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی (داستانی، پویانمایی و مستند) که از ۱۵ دی ماه سال ۱۳۹۹ لغایت ۱۵ دی‌ماه سال ۱۴۰۰ در داخل کشور اکران عمومی شده باشند و یا در سامانه‌های نمایش درخواستی به صورت آنلاین به نمایش عمومی درآمده باشند، می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

آثار ارزیابی شده در دوره‌های گذشته، پذیرفته نمی‌شوند.

دبیرخانه مجاز به استفاده از آثار ارسالی در بخش‌های مختلف رسانه‌ای جشنواره (کتاب، نشریه روزانه، تیزر، فضای مجازی و سایر رسانه‌ها) خواهد بود.

تفسیر و رفع ابهام از مفاد و مقررات این آیین‌نامه و موضوعات پیش‌بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.

شرایط اختصاصی بخش عکس:

فایل عکس‌ها باید با فرمت JPG و کیفیت حداقل ۶ مگاپیکسل در سایت جشنواره بارگذاری شود.

در صورت تعدد آثار، عکس‌های هر فیلم باید به صورت جداگانه در سامانه جشنواره بارگذاری شود.

تعداد آثار ارسالی برای هر عنوان، ۵ عکس صحنه و ۳ عکس پشت صحنه است.

هرگونه دخل و تصرف در عکس به گونه‌ای که اصالت آن را مخدوش کند، موجب کنار گذاشتن عکس از چرخه‌ی داوری خواهد شد.

شرایط اختصاصی بخش پوستر:

فایل پوستر باید با فرمت JPG و کیفیت DPI۱۵۰ و در قطع ۷۰x ۱۰۰ در سایت جشنواره بارگذاری شود.

پوسترهای ارائه شده باید از میان آثار استفاده شده در تبلیغات فیلم دارای مجوز سازمان سینمایی باشند.

در این بخش تنها پوستر فارسی فیلم‌ها مورد داوری قرار می‌گیرند.

شرایط اختصاصی بخش آنونس و تیزر:

فایل هریک از موارد باید به‌صورت مجزا و با فرمت ۴MP و حجم حداکثر ۵ مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری شود.

ارائه نامه رسمی تهیه کننده و یا موسسه پخش، مبنی بر تأیید استفاده از نسخه ارائه شده در تبلیغات فیلم برای هر عنوان الزامی است.

جوایز بخش تبلیغات سینمای ایران

۱. سیمرغ بلورین بهترین عکس

۲. سیمرغ بلورین بهترین پوستر

۳. سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر

گاه‌شمار جشنواره

۱) گاه‌شمار مسابقه سینمای ایران

آغاز ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره ۲۰/۸/۱۴۰۰

پایان ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره ۳۰/۸/۱۴۰۰

شروع بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره ۱۰/۹/۱۴۰۰

اعلام اسامی حداکثر ۲۲ فیلم راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران ۵/۱۰/۱۴۰۰

آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم با استاندارد فنی نمایش (DCP) ۲۵/۱۰/۱۴۰۰

اعلام جدول نمایش فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران ۲۶/۱۰/۱۴۰۰

بارگذاری جدول نمایش در سامانه‌های فروش و اختصاص بلیط ۲۸/۱۰/۱۴۰۰

آزمایش و آماده سازی سامانه‌های فروش بلیت ۳۰/۱۰/۱۴۰۰

آغاز اختصاص بلیت به صاحبان آثار، صنوف سینمایی و رسانه‌های تخصصی ۱/۱۱/۱۴۰۰

پایان اختصاص بلیت به صاحبان آثار، صنوف سینمایی و رسانه‌های تخصصی ۴/۱۱/۱۴۰۰

آغاز فروش بلیت برای تماشاگران سینمای ایران ۵/۱۱/۱۴۰۰

پایان فروش بلیت برای تماشاگران سینمای ایران* ۸/۱۱/۱۴۰۰

آغاز نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر ۱۲/۱۱/۱۴۰۰

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر ۲۲/۱۱/۱۴۰۰

* چنانچه پس از پایان زمان فروش بلیط، برخی از سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره، همچنان ظرفیت داشته باشند، سامانه فروش بلیط تا ۲۱ بهمن ماه، خدمات فروش بلیط به تماشاگران را ارائه خواهد کرد.

۲) گاه‌شمار مسابقه سینمای مستند

آغاز ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره ۲۰/۸/۱۴۰۰

پایان ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره ۳۰/۸/۱۴۰۰

آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم به دبیرخانه جشنواره ۲۵/۹/۱۴۰۰

شروع بازبینی و داوری فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره ۳۰/۹/۱۴۰۰

پایان بازبینی و داوری فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره ۱۵/۱۰/۱۴۰۰

اعلام اسامی ۱۰ فیلم منتخب مسابقه سینمای مستند ایران ۲۵/۱۰/۱۴۰۰

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر ۲۲/۱۱/۱۴۰۰

۳) گاه‌شمار مسابقه سینمای کوتاه

آغاز ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره ۲۰/۸/۱۴۰۰

پایان ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره ۳۰/۸/۱۴۰۰

آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم به دبیرخانه جشنواره ۵/۹/۱۴۰۰

شروع بازبینی و داوری فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره ۱۰/۹/۱۴۰۰

پایان بازبینی و داوری فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره ۱۵/۹/۱۴۰۰

اعلام اسامی ۱۰ فیلم منتخب مسابقه فیلم‌های کوتاه ایران ۲۵/۱۰/۱۴۰۰

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر ۲۲/۱۱/۱۴۰۰

۴) گاه‌شمار مسابقه تبلیغات سینمای ایران

آغاز ثبت نام آثار متقاضی حضور در سامانه جشنواره ۲۰/۸/۱۴۰۰

پایان ثبت نام آثار متقاضی حضور در سامانه جشنواره ۳۰/۸/۱۴۰۰

داوری آثار تبلیغات سینمای ایران ۱۵/۱۱/۱۴۰۰

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر ۲۲/۱۱/۱۴۰۰

شرایط برگزاری

از آنجا که شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در زمان برگزاری جشنواره قابل پیش‌بینی نیست، چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بر اساس مجوز صادره و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، به یکی ازشیوه‌های زیر برگزار خواهد شد:

الف) برگزاری جشنواره و نمایش فیلم‌های برگزیده برای داوران، سینماگران، اصحاب رسانه و تماشاگران علاقمند

ب) برگزاری جشنواره و نمایش فیلم‌های برگزیده برای داوران، سینماگران و اصحاب رسانه

ج) برگزاری جشنواره و نمایش فیلم‌های برگزیده برای داوران»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم تشییع پیکر پورنگ پورشیرازی


مراسم تشییع پیکر پورنگ پورشیرازی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زندگی علیرضا بیرانوند فیلم شد/ گزارش فارابی از تولیداتش – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، وضعیت تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در سال ۱۴۰۰، نمایشگر ارائه آثاری در دوران کرونا است.

لیست فیلم‌های مورد حمایت یا تولید شده توسط بنیاد سینمایی فارابی در این دوره منتشر شد.

تطبیق با چشم‌انداز سازمان سینمایی

بنیاد سینمایی فارابی در سال ۱۴۰۰ با هدف نمایش آثار ارزشمند در حوزه سینمای انقلابی، دینی و اجتماعی با رویکرد «خانواده، اخلاق و امید» ضمن بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های سینمایی ایران آثار متنوعی را تولید کرده که در حال آماده سازی برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر هستند.

یک فیلم با موضوع دفاع مقدس

فیلم سینمایی «دسته دختران» به نویسندگی و کارگردانی منیر قیدی، تصویری از مقاومت و ایثار زنان در روزهای پر تلاطم ابتدای جنگ و بر اساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع مقدس.

یک فیلم با موضوع انقلاب اسلامی

فیلم سینمایی «خط نجات» به کارگردانی وحید موساییان، فیلمی درباره انقلاب اسلامی و روزهای پایانی رژیم پهلوی، نقش‌آفرینی افسران مسلمان در ارتش و مبارزات آنها است.

دو فیلم اجتماعی

فیلم سینمایی «نگهبان شب» به نویسندگی و کارگردانی سیدرضا میرکریمی که فیلمی اجتماعی است.

فیلم سینمایی «شادروان» به نویسندگی و کارگردانی حسین نمازی، فیلمی اجتماعی درباره زندگی خانواده‌ای حاشیه‌نشین در شهر تهران است.

یک فیلم با مضمون معناگرا و دینی

فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی، فیلمی معناگرا و دینی که از هویت و عشق ایرانیان به حضرت علی ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام حرف می‌زند.

چهار فیلم برای کودک، نوجوان و خانواده

فیلم سینمایی «بی رو» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی، درباره زندگی توأم با مشکلات دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران علیرضا بیرانوند است. فیلم تلاش‌های یک نوجوان علاقه‌مند فوتبال را برای رسیدن به سکوهای جهانی نشان می‌دهد. فیلم تلاش دارد تا امید را در بین نوجوانان زنده کند و نمونه‌ای را برای آنها به تصویر بکشد.

فیلم سینمایی «لیپار» به نویسندگی و کارگردانی حسین ریگی اولین فیلم سینمایی یک فیلمساز بلوچستان است. این فیلم در ژانر نوجوان در شهرستان چابهار ساخته شده و تلاش دارد تا زیبایی‌های استان سیستان و بلوچستان را به نمایش درآورد.

فیلم سینمایی «بام‌بالا» به نویسندگی و کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی، فیلمی خانوادگی در جهت تحکیم خانواده و تلاش کودکان برای حفظ خانواده خودشان است.

فیلم سینمایی «پسران دریا» به کارگردانی افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی هم با موضوع نوجوان ساخته شده و از معدود فیلم‌های موجود در حوزه نوجوان است که روایت آن در ۲ اپیزود با ۲ قصه مستقل و در ۲ نقطه جغرافیایی متفاوت ارائه شده است.

یک فیلم حادثه‌ای

فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» به نویسندگی و کارگردانی رامین سهراب، فیلمساز جوان ایرانی – فنلاندی که در اولین فیلم خود، به یک موضوع اکشن و حادثه‌ای پرداخته است.

تداوم توجه به فیلمسازان زن

منیر قیدی که فیلم اولش «ویلایی‌ها» در بنیاد سینمایی فارابی تولید شد، امسال هم فیلم «دسته دختران» را تولید کرده است. هر دو فیلم این فیلمساز زن با مضمون دفاع مقدس ساخته شده است.

همچنان تأکید بر تنوع اقلیمی

امسال نیز فیلم‌هایی که در بنیاد سینمایی فارابی تولید شده، در نقاط مختلف کشور جلوی دوربین رفته‌اند که از آن جمله می‌توان به تولید «بدون قرار قبلی» در استان خراسان رضوی، «لیپار» در استان سیستان و بلوچستان و «پسران دریا» در استان مازندران و جزیره قشم استان هرمزگان اشاره کرد.

تولید مشترک در سال سخت

در ادامه برنامه‌های بنیاد در ارتقای کمی و کیفی تولیدات مشترک، امسال نیز فیلم «لایه‌های دروغ» در ایران و فنلاند فیلمبرداری شده و جزو تولیدات مشترک بنیاد سینمایی فارابی و شرکت‌های فنلاندی است.

حضور چهره‌های شاخص پشت دوربین

از فیلم‌های فهرست بالا که در آنها فیلمسازان شاخصی دیده می‌شود تا ۶ فیلم سینمایی دیگری که در مراحل ساخت و تولید قرار دارند، تلاش شده تا به حضور چهره‌های شاخص سینمای ایران پشت دوربین توجه شود. همان طور که پیش‌تر اعلام شده بود با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ و اثرات مستقیم آن بر اکران سینماها، بنیاد سینمایی فارابی علاوه بر اکران عمومی در سالن‌های سینما، جهت ارائه آثار سینمایی در پلتفرم‌ها و رسانه ملی باهدف ارتباط آثار با مخاطب و منتفع شدن صاحبان آثار، برنامه‌های خود را در این حوزه به اجرا درآورد و در این زمینه نیز فعالیت تولید اثر را توسعه خواهد داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت بیش از ۱۲۰۰ درخواست تأسیس آموزشگاه هنری


یک‌هزار و ۲۱۹ درخواست پروانه آموزشگاه جدید و سه هزار و ۳۶۰ پروانه تائید آموزشگاه موجود در سامانه آموزشگاه‌های آزاد هنری ثبت شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز به کار جشنواره جهانی فیلم‌های ورزشی میلان ۲۰۲۱ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم های ورزشی ایران، سیدمجتبی علوی دبیر جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی ایران اظهار کرد: مستند «جایی برای فرشته ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری، مستند «رویاهای خالکوبی شده» به کارگردانی‌ مهدی گنجی، «پیاده در زمان» به کارگردانی اعظم نجفیان و علی محمد قاسمی، «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» به کارگردانی الله‌کرم رضایی‌زاده، «پوکر» به کارگردانی محسن خان جهانی و «افسانه یک عقاب» به کارگردانی امیر رفیعی از ایران در بخش های مختلف این رویداد حضور دارند.

وی افزود: به علت عدم تعیین وقت دریافت مدارک از سوی شرکت کارگزار سفارت ایتالیا این فرصت بسیار مغتنم برای فیلمسازان جهت حضور در جشنواره میلان از دست رفت که به رغم پیگیری رایزن فرهنگی متاسفانه به علت کمبود وقت میسر نشد.

دبیر جشنواره فیلم های ورزشی ایران با اشاره به اینکه جشنواره ایران به عنوان یکی از ۱۶ پایگاه جهانی و میزبان ۲۸ کشور آسیایی و منطقه برای ورود به جشنواره جهانی میلان مورد توجه فیلمسازان و سینماگران این کشورها است و با توجه به جایگاه بین المللی این جشنواره و استقبال از آن، آثاری از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها نیز مهمان این رویداد هستند، تصریح کرد: امیدواریم کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان به این جشنواره و همچنین اهمیت حفظ کرسی بین المللی ایران در مقر فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی (FICTS) بیش از پیش توجه کنند.

علوی در پایان تصریح کرد: انتظار می رود کمیته ملی المپیک و به ویژه معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان از این جشنواره حمایت کنند اما ظاهرا هنوز به اهمیت این رویداد و جایگاه رفیعی که در این چند دوره نصیب ایران شده است، اهتمامی ندارند و هنوز نشستی برای تنطیم راهبرد و تبادل نظر در پیشبرد اهداف و اعلام فراخوان جدید سیزدهمین دوره جشنواره برگزار نشده است که امیدواریم با حمایت وزارت ورزش و جوانان به زودی تحقق یابد.

در دوره دوازدهم جشنواره فیلم های ورزشی ایران که سال گذشته برگزار شد، علاوه بر فیلم‎های سینمایی، داستانی در قالب‎های کوتاه، بلند و پویانمایی، فیلم‎های مستند، برنامه‌های تلویزیونی، تیزر و نماهنگ تولید شده در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، آثاری با موضوعات المپیک و پارالمپیک، ورزش و مبارزه با اعتیاد و فیلم‌های کوتاه موبایلی و ویدئویی با موضوع بازی‌های محلی، بومی و عشایری در بخش ویژه این رویداد حضور داشتند که بیش از ۷۰۰ اثر از ۵۴ کشور به جشنواره رسید و داوری شد.

جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران، نماینده انحصاری فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی (FICTS) است. مقر (FICTS) در میلان ایتالیا است که بیش از ۱۲۰ کشور عضو این فدراسیون هستند. جشنواره ایران به عنوان یکی از ۱۶ پایگاه جهانی و میزبان ۲۸ کشور آسیایی و منطقه برای ورود به جشنواره جهانی میلان مورد توجه فیلمسازان و سینماگران این کشورها است و با توجه به جایگاه بین المللی این جشنواره و استقبال از آن، همواره آثاری از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها نیز مهمان این رویداد هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکسی تکان‌دهنده از نژادپرستی در امریکا


برنامه «عکس‌های تکان‌دهنده» شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی، در این قسمت با انتخاب عکسی تاثیرگذار از آبخوری‌های جداگانه برای سفیدپوستان و رنگین پوستان در آمریکا، نژادپرستی در این کشور را به تصویر می‌کشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیچوقت اینکه اسمم کجا باشد برایم مهم نبود/ روایت چند خاطره – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز زنده یاد نیکو خردمند بازیگر و دوبلور سینما و تلویزیون بخش‌هایی از گفتگو با این هنرمند را که در سال ۱۳۸۷ انجام داده، منتشر کرده است.

نیکو خردمند با بیان اینکه سال ۱۳۱۱ در پامنار به دنیا آمده است، گفت: پدر و عموی کوچکم هر ۲ علاقه‌مند به تئاتر و سینما و از بنیانگذاران تئاتر در ایران بودند. تمامی فیلم‌هایی که برای نمایش به ایران می‌آمدند پدرم جز اولین مخاطبانی بود که آنها را می‌دید.

وی ادامه داد: هنوز دیپلم نگرفته بودم که به میدان ارگ اداره رادیو رفتم و به مدیر آنجا که آقای بزرگمهر بود گفتم می‌خواهم گوینده شوم و بعد از صحبت و تست گرفتن گوینده شدم. البته در ابتدا به من می‌گفتند که فقط ساعت بگویم و دیالوگش هم یادم است که باید می‌گفتم «اینجا تهران است».

خردمند با بیان اینکه در خانواده ما سینما اهمیت زیادی داشته است، عنوان کرد: یکی از کارهای ضروری که ما همیشه انجام می‌دادیم و ضروری بود رفتن به سینما با خانواده بود و علاقمندی من از دوبله با دیدن فیلم‌ها از کودکی شروع شد؛ از دوبله‌ای که برای شخصیت‌های خارجی فیلم‌ها انجام می‌شد.

وی همچنین گفت: حتی الان که بیشتر بازیگر هستم تا دوبلور باز هم گویندگی را ترجیح می‌دهم. یکی از فیلم‌هایی که در آن دوبلور بودم و همیشه در خاطرم مانده است فیلم «ناگهان تابستان» بود که به جای الیزابت تایلور صحبت کردم. در آن زمان خیلی تجهیزات حرفه‌ای دوبله وجود نداشت و کار ما سخت بود به طور مثال، زمانی‌که جمله یا کلمه‌ای را اشتباه می‌گفتیم باید دوباره از ابتدا شروع به گفتن می‌کردیم.

خردمند با اشاره به اینکه اولین کارم در سینما با واروژ کریم مسیحی بوده است، ادامه داد: اولین فیلمم در بازیگری «پرده آخر» بود که برای آن نقش جایزه هم گرفتم. یادم می‌آید که فیلمبرداری آن طولانی شد و کریم مسیحی برای رساندن به جشنواره فشرده کار می‌کرد.

وی درباره فعالیت‌های تلویزیونی خود نیز بیان کرد: سریال‌های «آوای فاخته»، «آژانس دوستی» و «آپارتمان» را خیلی دوست دارم و در زمانی‌که این سریال‌ها پخش می‌شدند، طرفداران زیادی داشتند.

خردمند درباره حضورش در فیلم «مسافران» نیز گفت: خوشحالم از اینکه مخاطبان واقعی سینما بازی من در «مسافران» را با اینکه کوتاه بود، بسیار پسندیدند.

این بازیگر مطرح کرد: هیچوقت در سینما و تلویزیون کوتاهی و بلندی نقش و اینکه اسمم کجا باشد برایم خیلی مهم نبود. زمانی‌که با بهمن فرمان آرا درباره نقش در فیلم «خاک آشنا» صحبت کردیم خیلی خوشحال شدم هم برای همکاری با فرمان آرا و هم برای نقشم زیرا بسیار متفاوت بود؛ زنی که صاحب نمایشگاه نقاشی بود.

خردمند درباره خواهرش آهو نیز گفت: آهو مثل دختر من است و به جز زندگی خودش زمان زیادی هم برای من می‌گذارد و حتی درباره فعالیت‌های هنریمان باهم مشورت می‌کنیم.

وی در پایان گفت: از مردم خیلی تشکر می‌کنم و همیشه دوستشان دارم زیرا همیشه به من لطف دارند.

این هنرمند پیشکسوت برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «پرده آخر» در نهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۹ و برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «بازیچه» در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۲ شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع