محمد اصفهانی برای «مرد نقرهای» خواند/ اکران از ۲۲دیماه
نماهنگ فیلم سینمایی «مرد نقرهای» به کارگردانی محمد حسین لطیفی با صدای محمد اصفهانی رونمایی شد.
نماهنگ فیلم سینمایی «مرد نقرهای» به کارگردانی محمد حسین لطیفی با صدای محمد اصفهانی رونمایی شد.
نمایشگاه نقاشی مهتاب رخصتی با عنوان «کارما» با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد استان تهران در گالری رسول مهر افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، تهیهکنندگان فیلمهای بنیاد سینمایی فارابی در چهلمین جشنواره فیلم فجر با سید مهدی جوادی مدیرعامل این بنیاد دیدار و گفتگو کردند.
در این جلسه که با دعوت بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، تهیهکنندگان سینما همچون مجید برزگر، محمود بابایی، سیدصادق میرکریمی، عباس نادران و محسن صرافی حضور داشتند.
سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد در این دیدار گفت: برای هم افزایی در آثار بنیاد سینمایی فارابی نیاز است تهیهکنندگان پیشکسوت سینما به تهیهکنندگان جوان مشاوره و تجربیات خود را به آنها انتقال دهند تا در جشنواره فیلم فجر شاهد حضور یکپارچه و درخشان فیلمها باشیم.
جوادی با توجه به حضور پررنگ بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: در فضای رسانهای نیز در زمینه معرفی هرچه بهتر آثار همراه و پشتیبان دوستان هستیم تا فیلمها را آنطور که شایسته هستند به مخاطبان معرفی کنیم.
حبیب ایلبیگی سرپرست بخش فرهنگی بنیاد و معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز در این نشست گفت: تنوع آثار فارابی در چهلمین جشنواره فیلم فجر یکی از اتفاقات مهم امسال است که هرکدام جنس خاص خود را دارا هستند، این تنوع آثار میتواند به سبد اکران کمک کند و مخاطبان متنوعی را جذب و به سینما بکشاند.
در پایان تهیهکنندگان حاضر در جلسه پیشنهادات و نقطه نظرات خود را بیان کردند.
بنیاد سینمایی فارابی در چهلمین جشنواره فیلم فجر با فیلمهای «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی، «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی، «نگهبان شب» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی، «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی، «لایههای دروغ» به کارگردانی رامین سهراب و «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) حضور دارد.
مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایعدستی کشور گفت: «تعدادی از آثار برگزیده دارای مهر اصالت ملی برای دریافت نشان بین المللی در سال آینده به کشور ازبکستان و شهر بخارا ارسال میشوند.»
مهدی عظیمی میرآبادی تهیهکننده فیلم سینمایی «عینک» به کارگردانی رضا آقایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط اکران این فیلم توضیح داد: این فیلم به تازگی پروانه نمایش گرفته اما برای اکران باید منتظر تعیین شرایط باشیم. مقدماتی باید طی شود تا ببینیم چه زمانی مناسب اکران این فیلم است. «عینک» بهشدت متکی بر مخاطبان کودک و نوجوان است و باید موقعیتی را برای اکران آن در نظر بگیریم که بتوانیم دانشآموزان را هم به سالن سینما بکشانیم.
وی درباره پیشبینی خود از وضعیت استقبال از یک فیلم کودک در شرایط فعلی سینما گفت: نمیدانم شرایط به چه صورت خواهد بود. هنوز با شورای صنفی نمایش هم مذاکرهای نکردهایم و نمیدانم واکنش این دوستان چگونه خواهد بود که بتوانیم براساس آن برنامهریزی مناسبی هم داشته باشیم. برداشت خودم اما این است که «عینک» در صورت اکران، مورد استقبال خانوادهها قرار خواهد گرفت.
این تهیهکننده سینما ادامه داد: از آنجایی که در سالهای اخیر فیلمهای کودک بازخورد مالی متناسب با فیلمهای بفروش دیگر را نداشتهاند، کمتر کسی سراغ ساخت این آثار میرود و به همین دلیل معمولاً دستان سینما از فیلمهای کودک خالی است. جشنواره فیلمهای کودک اصفهان هم گاهی با حداقل آثار تولیدی مواجه است و این مشکلی است که باید سازمان سینمایی بهطور جدی برای رفع آن برنامهریزی داشته باشد.
انجمن سینمای انقلاب باید محل رجوع سینماگران انقلاب باشد
عظیمیمیرآبادی درباره دیگر فعالیتهای خود هم توضیح داد: در حال حاضر کار خاصی را در دست ندارم اما یکی دو پروژه نیمهکاره دارم که پیگیر هستم تا آنها را به نتیجه برسانم. من از ابتدا هم مدیر نبودم و بیشتر تهیهکننده سینما هستم. در مقطع کوتاهی به حوزه مدیریتی ورود کردم و شکر خدا توانستیم از آنها عبور کنیم.
مدیر سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در بخش دیگر از صحبتهایش درباره زاویه نگاه فعلی خود نسبت به عملکرد این انجمن گفت: یکی از مباحثی که در زمان مسئولیت بنده هم مطرح بود و با دوستان دربارهاش صحبت میکردیم این بود که بنده اصرار داشتم این انجمن در کنار فعالیتهای تولیدی باید تبدیل به محل رجوع سینماگران انقلاب و دفاع مقدس شود. به این معنا که هر فیلمسازی گلایه و مشکلی دارد باید خود را متصل به این انجمن بداند و از این طریق مسائلش را پیگیری کند. نگاه دیگری در برابر این نگاه وجود داشت که معتقد بود انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تنها باید روی تولید متمرکز باشد.
ای کاش برای اکران «تکتیرانداز» فکر بهتری میکردند
وی ادامه داد: انجمن انقلاب و دفاع مقدس در سالهای گذشته در هر دو حوزه دچار مشکل بوده است. هم از منظر محل رجوع بودن و هم از منظر تولید. برخی تولیدات ساخته شده در انجمن نیاز به بازنگریهای جدی دارد و برخی از آثار هم به رغم گذشت سالها هنوز به نقطه قابل اتکا نرسیدهاند! سال گذشته که فیلم «تکتیرانداز» کار شد، یکی از کارهای قابل قبول انجمن بود که بعد از مدتها توانست مطرح شود اما ایکاش برای اکران آن فکر بهتری میکردند و پیش از پخش تلویزیونی آن را روانه پرده سینما میکردند. با تصمیمی که دوستان گرفتند یکی از ظرفیتهایی که میتوانست در سالن سینما برای این فیلم بهوجود بیاید از بین رفت.
عظیمیمیرآبادی در عین حال تأکید کرد: به رغم پخش تلویزیونی «تکتیرانداز» اما بازخوردهای خوبی که داشتیم نشان داد این شرایط همواره برای انجمن وجود دارد که کارهای ارزشمندی را تولید کند. آنچه به نظرم میرسد این است که حتی اگر انجمن بخواهد بهمانند یک کمپانی صرفاً روی تولید متمرکز شود، بازهم جای خالی یک مرکز برای رجوع سینماگران دفاع مقدس محسوس است و باید برای جبران آن فکری کرد.
این تهیهکننده سینما در پایان درباره از دست رفتن جایگاه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در میان سینماگران این حوزه اظهار کرد: به نظرم اینگونه نیست. از همان زمانی که در سال ۷۲ انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس رسماً آغاز به کار کرد، ارتباط و علقهای میان سینماگران و انجمن بهوجود آمد که شاید امروز کمرنگ شده باشد، اما آن علقه همچنان ادامه دارد. اگر انجمن بتواند خودش را ثابت کند، مجدد محل رجوع سینماگران هم خواهد شد. کمااینکه در سال گذشته وقتی جشنواره «مقاومت» برگزار شد، بالغ بر ۱۰ هزار اثر متقاضی حضور در جشنواره بودند که همین آمار نشاندهنده اعتنای فیلمسازان به جشنواره ««مقاومت» و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است. ۳۵۰ داور هم در این رویداد همراه ما بودند که این عدد هم یک رکورد است که در دیگر جشنوارههای سینمایی سراغ نداریم. اینها برآمده از اعتماد سینماگران به انجمن انقلاب و دفاع مقدس است.
فراخوان ششمین جشنواره فجر صنایعدستی و هنرهای سنتی با محوریت ترویج فرهنگ اصالت و کاربرد در صنایعدستی منتشر شد.
«امید یک تالاب» به تهیه کنندگی و کارگردانی علی تک روستا در شبکه مستند تولید شد.
فرهنگسرای نیاوران میزبان چهارمین نمایشگاه «اُبژه» در تاریخ ۲۴ دی ماه در گالری شماره ۲ و ۱ خواهد بود.
نوزدهمین دوره جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از ششم تا بیست و ششم اسفندماه ۱۴۰۰ همچون دورههای گذشته در رشتههای عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم با همراهی خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست «سینمای تمدن ساز» از سلسله نشستهای جشنواره فیلم عمار با حضور حسن رحیمپور ازغدی عصر امروز یکشنبه ۱۹ دی ماه در محل برگزاری این جشنواره در سینما فلسطین تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست رحیمپور ازغدی گفت: زمانی از نسبت سینما و تمدنسازی بحث میشود میتوان از مولفههای مختلف استفاده کرد. چه تمدنهایی چه سینماهایی را تقویت و چه سینماهایی را تضعیف میکنند؟ عنصری که بر ظرفیت تمدنسازی هنر و به خصوص سینما اثر میگذارد قوه تخیل، شخصیتسازی و الگوسازی است. همه بخشهای سینما موثر در شخصیتپردازی هستند و از طریق آن بر افکار و اخلاق عمومی تاثیر میگذارند. به همین دلیل سینما امروز در تمدنسازی موثر است.
وی ادامه داد: تمدن یک بخش سختافزاری دارد و نباید فراموش کرد که مخاطبش انسان است و سینما با مخاطب مربوط است. مخاطب انسان دین است و مخاطب دین انسان است و هرچه که با افکار، اخلاق و انسانیت انسان سروکار دارد با دین نیز سروکار دارد. هر کدام از هنرها که انسانیت را تقویت کند دینی است و سینمای دینی را از آثار و فلسفه پشت آنها میتوان شناسایی کرد.
راحتترین معیار درجهبندی سینمای دینی چیست؟
این کارشناس فرهنگی ادامه داد: یک عده سینمای دینی را سینمای عدالت خواه، عدهای سینمای معنوی و عدهای سینمای سرگرمی میدانند. راحتترین معیار برای درجهبندی سینمای دینی و دینیتر توجه به خروجی یک اثر هنری و تاثیر آن بر مخاطب است. اگر اثر بر مخاطب او را به معیارهای دینی نزدیک کند، به همان اندازه دینی است و هرچه دورتر کند سینمای غیردینی. اگر یک اثر هنری معنویت و اخلاقیات را در مقولههای مختلف، به این عقیده و سبک زندگی فرد نزدیک کند، یک اثر دینی است و اگر از چنین ارزشهایی دور کند یک اثر غیردینی است.
رحیمپور ازغدی تاکید کرد: نمیتوان گفت سینمای دینی یک ژانر خاصی است بلکه همه ژانرها میتواند دینی یا غیردینی باشد. قوه خیال واسطه بین عقل و حس است که خداوند در اختیار انسان گذاشته است که انسان آن را در اختیار شیطان میگذارد و یا در اختیار فرشتگان میگذارد. در این میان تاکید میکنم همه ژانرهای سینمایی از جمله پلیسی، تخیلی، عشقی، جنگی و … میتوانند سینمای دینی یا غیردینی باشد. حتی سینمای زرد و سیاه نیز در این دستهبندی قرار دارند. حتی سرگرمی هم در همین راستا قرار دارد، اگر تولیدات سینما در راستای رشد معنوی انسان باشد سینما تبدیل به معبد میشود.
وی تأکید کرد: همه هنرمندان باید پاسخگو باشند که چه میخواهند بگویند و چگونه میخواهند آن را بگویند. هم ظرف و هم مظروف مهم است، اگر ظرف درست نباشد سینما نیست و اگر مظروف درست نباشد دینی نیست. نباید فراموش کرد که سینمای مسلمانی و دینی نیز مراتبی دارد که باید به آن توجه کرد. برخی میگویند سینما خاکستری است اما خودشان سیاه یا سفید میسازند. فقط جای قهرمان و ضدقهرمان عوض شده است.
همه فیلمها ایدئولوژیک هستند
وی توضیح داد: همه فیلمها ایدئولوژیک هستند، هیچ سینمای بی طرفی وجود ندارد و همه آثار سراسر پیام است. در این سالها فیلمهای انقلابی را مسخره کردند و گفتند سینما هنر است و نباید ایدئولوژی داشته باشد.
رحیمپور ازغدی افزود: میگویند وقتی زمان و مکان داستان را شرح میدهید، باید مضمون اینکه چه کسی باید قهرمان باشد را در ذهن داشته باشید، در همین راستا صفات خوب و مخاطب پسند را برای شخصیت در نظر بگیرید، اما شرایط را به گونهای میچینید که این مخاطب مجبور به آدم کشی میشود. اینجاست که تفاوت میان خوب و بد مشخص نمیشود.
وی تأکید کرد: در سینمای اسلامی چهارتا صفت خوب نمیتواند قتل را توجیه کند، چرا که قتل ذاتاً بد است. آمریکا با سینما تفکرات مخاطب جهانی را تغییر داده و مذهبیترین افراد یا کسانی که برای کشورشان میجنگند را قاتل و قاتلان را قهرمان نشان میدهد. این قاسم سلیمانی بود که نشان داد اینها چه کسانی هستند.
رحیمپور ازغدی در پایان گفت: شهید سلیمانی به من میگفت فیلم از پشت جبهههای انگلیس و آمریکا از طریق نفوذیهای خود به پشت جبهه آنها داریم. حتی سربازان آمریکایی از ترسشان پوشک بزرگسال میگذراند! به همین دلیل آنها نمیتوانند روی زمین با ما بجنگند. آمریکاییها بزرگترین تروریستهای دنیا هستند که از طریق سینما چهره خود را تغییر میدهد. در نهایت باید بگویم که هدف فیلم همان هدف فیلمساز است و فیلمساز همان کارگردان، تهیهکننده و سناریست است.