X

بایگانی بهمن 12, 1400

دفتر سینمایی

«بی» منتخب نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دوبلین شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه‌، فیلم کوتاه «بی» به نویسندگی مهرگان شمس و کارگردانی مهدی صفوی، محصول مشترک ایران و روسیه در نوزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه ویرجین مدیا دوبلین کشور ایرلند منتخب شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم ویرجین مدیا دوبلین برترین رویداد کشور ایرلند است و هر سال از تاریخ ۲۳ فوریه الی ۶ مارچ (۴ الی ۱۳ اسفند ماه) برگزار می‌شود. این جشنواره به عنوان محبوب‌ترین جشنواره فیلم ایرلند و یکی از ۱۰ جشنواره فیلم برتر اروپا است.

معتبرترین افتخار این جشنواره ولتا است. جوایز Voltas که از نام اولین سینمای اختصاصی ایرلند گرفته شده است، هر ساله به افرادی اعطا می‌شود که سهم برجسته‌ای در دنیای فیلم داشته باشند. دریافت کنندگان قبلی چهره‌های نمادینی مانند آل پاچینو، جولی اندروز، انیو موریکونه، دانیل دی لوئیس، کلودیا کاردیناله، مارتین شین، کریستین اسکات توماس، برندان گلیسون، تری گیلیام و آن جلا لنزبری بوده‌اند.

داریا شلوکووا و پاول کورچفسکی در فیلم کوتاه «بی» ایفای نقش داشته‌اند. در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «همخانه ساشا از اتفاقی عجیب برای او می‌گوید، اما ماجرا برای ساشا پیچیده‌تر از آن اتفاق است…»

فهرست عوامل این فیلم کوتاه عبارت است از: کارگردان: مهدی صفوی، نویسنده: مهرگان شمس، مدیر فیلمبرداری: ویچسلاو موتو، طراح صحنه و لباس: مهرگان شمس، طراح گریم: هلنا اراستووا، صدابردار: یوگنی مورزیکوف، تدوین: نوید توحیدی، پست پروداکشن: رضا اخلاقی، صداگذاری: شاهین پورداداشی، طراح تریلر: بنیامین قچاق، موسیقی: احسان بیرقدار، مدیر تولید: ویچسلاو سینگایفسکی، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، تهیه کننده: لیلی صدری، پخش بین‌الملل: میدیا کیاست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اقتباس از ۱۵ پرونده مرتبط با «تجاوز» در «علفزار»/پوستمان کنده شد! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر -گروه هنر-نیوشا روزبان: فیلم سینمایی «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه کنندگی بهرام رادان امروز سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه در خانه جشنواره واقع در برج میلاد به نمایش گذاشته می‌شود. این فیلم برگرفته شده از تعدادی پرونده‌های قضائی با موضوع تجاوز ساخته شده است و در آن بازیگرانی چون پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ناصری، یسنا میرطهماسب، مائده طهماسبی حضور دارند.

با کاظم دانشی کارگردان جوانی که اولین تجربه سینمایی خود را با چنین سوژه‌ای آغاز کرده گفتگو کردیم، وی در این گفتگو درباره چگونگی نگارش فیلمنامه و انتخاب پرونده‌های مورد نظر برای روایت داستان صحبت کرده است.

* با توجه به داستانی که در «علف‌زار» روایت می‌شود، فیلم نزدیک به اتفاقاتی است که در پرونده «خمینی شهر» رخداده است. این فیلم تا چه اندازه برگرفته از اتفاقات این پرونده است؟

پیش از هر چیز باید تاکید کنم که داستان «علف‌زار» درباره پرونده خمینی شهر نیست، بلکه می‌توان گفت به نوعی روایتگر فجایع و تجاوزهایی است که در باغ‌ها اتفاق می‌افتد. برای نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی پرونده‌های بسیاری در این رابطه خوانده، بررسی و تحقیق کرده‌ام و در این میان سعی کرده‌ام تا اشتراکات و فضای به‌وجود آمده بعد از ماجرای تجاوزها که برای خانواده‌ها پیش آمده را انتخاب و آسیب شناسی کنم.

متأسفانه در کشورمان پرونده‌های بسیاری از این دست وجود دارد به همین دلیل تمام تلاش خود را کردم تا پرونده‌های مشابه را خوانده و با برخی از سوژه‌های واقعی دیدار داشته و با خانواده آنها گپ بزنم. در نهایت بعد از تحقیقات انجام شده فیلمنامه «علف‌زار» به نگارش درآمد. تاکید می‌کنم داستانی که در «علف‌زار» روایت می‌شود مبتنی بر یک پرونده خاص نبوده است. البته این را هم باید بگویم که چنین بررسی هم نمی‌توانست از نظر اخلاقی درست باشد به همین دلیل فیلم به نوعی ترکیب چند پرونده و برگرفته از اتفاقات واقعی است.

اقتباس از ۱۵ پروند مرتبط با «تجاوز» در «علفزار»/ پوستمان کنده شد!

* چه چیز باعث شد تا برای اولین فیلم سینمایی خود دست روی چنین سوژه‌ای بگذارید و چگونه با چنین سوژه‌ای آشنا شدید؟

علاقه‌مندی من به سوژه‌های جنایی و ساخت فیلم‌های جنایی است و در واقع ژانری که برای خود در سینما انتخاب کرده‌ام، داستان‌های جنایی است و سال‌ها در این زمینه کار کرده و مستندهای مختلفی را تولید کرده‌ام. قصه «علف‌زار» در واقع من را بسیار درگیر خود کرد و احساس کردم که حرف نزده و مساله جدیدی است که جزو دغدغه‌های من به شمار می‌رفت و دوست داشتم سینما را با چنین داستانی شروع کنم.

تاکید می‌کنم سال‌ها در حوزه مستند فعال بوده و برای نیروی انتظامی و مجموعه قوه قضائیه مستندهای مختلفی را تولید کردم. در واقع آشنایی با این فضا و علاقه‌مندی‌ام نسبت به چنین سوژه‌هایی و قرار گرفتن خودخواسته در مسیرهایی که بتوانم با این پرونده‌ها آشنا شوم به من این کمک را کرد تا بتوانم دست روی چنین سوژه‌ای بگذارم. برخی از مستندهایی نیز که تولید کرده‌ام کاملاً شخصی بوده و با نامه‌نگاری و پیگیری‌هایی که انجام دادم توانستم به منابعی برای ساخت مستندهای خود دسترسی داشته باشم. اینکه بر چه اساس با سوژه‌ای که در «علف‌زار» مطرح شده آشنا شدم، باید بگویم آشنایی با چنین سوژه‌ای براساس مطالعه خبری مربوط به پرونده خمینی شهر در رسانه‌ها بود. این پرونده در آن دوران ذهن من را بسیار مشغول کرد و تصمیم گرفتم تا درباره آن پرونده و پرونده‌های مشابه تحقیق کنم. در همین راستا به شهرهای مختلف از جمله استان فارس سفر کرده تا با خانواده پرونده‌هایی از این دست آشنا شده و اطلاعاتی نیز از دادستان پرونده‌های مورد نظر دریافت کنم. در نهایت با جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر فیلمنامه «علف‌زار» به نگارش درآمد.

درست است که مطالعه کردن و شنیدن اخبار مربوط به یک پرونده قضائی از این دست می‌تواند برای مخاطب عجیب غریب و سرگرم‌کننده باشد، اما وقتی همین پرونده قرار باشد در ساحت سینما روایت و نمایش داده شود نیاز به تعلیق و گره‌هایی دارد. به همین دلیل از پرونده‌های مختلف برای سرپا نگهداشتن قصه خود استفاده کردم * با توجه به مشکلاتی که در زمینه دسترسی به پرونده‌های قضائی وجود دارد، تا چه اندازه موفق به انجام چنین کاری شدید؟

باید بگویم در سینمای ایران چنین چیزی وجود ندارد که یک فیلمساز یا یک پژوهشگر بتواند به پرونده‌های مورد نظر دسترسی پیدا کند. اینکه می‌گویم پرونده‌های مورد نظر را بررسی کردم به این معنا است که تنها به تعدادی از این پرونده‌ها آن هم به سختی دسترسی پیدا کردیم حتی نتوانستیم بسیاری از این پرونده‌ها را بخوانیم و تنها توانستیم با قاضی و یا وکیل پرونده و یا خانواده قربانی‌ها صحبت کنیم که البته برای پیدا کردن این افراد و حرف زدن با آن‌ها به معنای کامل پوستمان کنده شد. البته این را هم باید بگویم ملاحظاتی مبنی بر آبروی افراد وجود دارد و ما تمام تلاش خود را کردیم تا برای نگارش فیلمنامه تمام ملاحظات اخلاقی را رعایت کنیم.

* اشاره کردید که برای نگارش فیلمنامه با خانواده قربانی‌ها دیدار داشتید، آیا در کنار آن با مجرمان و خانواده آنها نیز گفتگو داشتید؟

مساله این است زمانی که با پرونده‌های مورد نظر مواجه شدم، تعدادی از این مجرمان اعدام شده بودند، اما توانستم با تعدادی از متجاوزانی که در بازداشت بودند، دیدار و گفتگویی داشته باشم. البته این را هم باید بگویم که همه عوامل فیلم «علفزار» که پشت و جلوی دوربین در مرحله دورخوانی فیلمنامه به دادسرای جنایی برده تا با محیط دادگاه آشنا شوند، حتی بازیگران فیلم در چند دادگاه واقعی نیز حضور پیدا کردند.

* برای نگارش فیلمنامه چند پرونده مشابه در این زمینه را بررسی کردید؟

داستانی که در «علفزار» روایت می‌شود ترکیب نزدیک به ۱۵ پرونده مشابه در این زمینه است و تمام ماجراها و داستانک هایی که در فیلم وجود دارد مربوط به پرونده‌های مختلف است. البته این را باید بگویم در پروسه تحقیقی که پشت سر گذاشتم بالای ۳۰۰ پرونده مطالعه کردم اما در فیلم از ۱۵ پرونده استفاده شده است و ماجرای این پرونده‌ها در چارچوب یک داستان به هم تنیده شده است که می‌توان گفت برخی از این داستان‌ها برای یک شهر است. می‌توانم بگویم که از اتفاقات واقعی استفاده کردم تا بتوانم یک داستان را خودم تألیف کنم و سعی نکردم که تنها یک پرونده تجاوز را بررسی کرده و نعل به نعل آن را بازسازی کنم، چرا که سعی کردم داستان دارای ریتم و تعلیق لازم برای جذب مخاطب باشد.

درست است که مطالعه کردن و شنیدن اخبار مربوط به یک پرونده قضائی از این دست می‌تواند برای مخاطب عجیب غریب و سرگرم‌کننده باشد، اما وقتی همین پرونده قرار باشد در ساحت سینما روایت و نمایش داده شود نیاز به تعلیق و گره‌هایی دارد. به همین دلیل از پرونده‌های مختلف برای سرپا نگهداشتن قصه خود استفاده کردم. تاکید می‌کنم برای نگارش این فیلمنامه تحقیقات بسیاری کردم تا بتوانم یک قصه پرمخاطب را به تصویر بکشم.

اقتباس از ۱۵ پروند مرتبط با «تجاوز» در «علفزار»/ پوستمان کنده شد!

* تا چه اندازه از کارشناسان قوه قضائیه برای نگارش فیلمنامه استفاده کردید؟

در مرحله نگارش فیلمنامه از همکاری و مشورت دوستی که سال‌ها بازپرس ویژه قتل بوده استفاده کردم. در کنار آن تعدادی از دوستانم که از وکلای درجه یک بشمار می‌روند در مرحله نگارش فیلمنامه از صفر تا صد و حتی در مرحله فیلمبرداری کنار من بودند. البته هنگام دریافت پروانه ساخت معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه کمیسیونی با حضور تعدادی از دادستان‌های مشهور تهران تشکیل داد که مشاوره‌هایی داشتند که در اعمال کردم.

* این مشاوره‌ها در حد راهنمایی بود و یا اعمال خط قرمز برای به تصویر کشیدن برخی از مطالب در فیلم؟

داستان «علف‌زار» در یک دادگاه می‌گذرد به همین دلیل از مشاوره قوه قضائیه استفاده کردیم، برخی از این مشاوره‌ها برادرانه بود و می‌گفتند اگر اینگونه باشد بهتر است و برخی از مشاوره‌ها نیز اینگونه بود که می‌گفتند مثلاً در این بخش درست این است و باید این کار را انجام دهید که البته تمام این مشاوره‌ها کاملاً درست بود چرا که در حوزه حقوقی آنها از ما مسلط‌تر هستند.

* همکاری شما با بهرام رادان به عنوان تهیه کننده پروژه بر چه اساس صورت گرفت؟

ماجرا این است که به خانم شکوری که مدیربرنامه ریز فیلم و خانم سنگ سفیدی مدیر تولید پروژه گفتم یک فیلمنامه‌ای دارم با چنین داستانی و می‌خواهم آن را بسازم، با توجه به اینکه خانم شکوری با آقای رادان در پروژه‌ای همکاری داشت، از وی بسیار تعریف کرده و گفت که می‌خواهی با آقای رادان کار کنی؟ من هم از این پیشنهاد بسیار خوشحال شدم و آن را قبول کردم. آقای رادان نیز بعد از خواندن فیلمنامه، جلسه‌ای با من گذاشت و در نهایت تهیه کنندگی این پروژه را برعهده گرفت.

* بازیگرانی که در «علف‌زار» حضور دارند بر چه اساس انتخاب شدند؟

بیشتر می‌توان گفت انتخاب بازیگران برای این فیلم، یک کار تیمی بود. در واقع تمام بازیگرانی که برای «علف‌زار» انتخاب شدند همان کسانی بودند که می‌خواستم، اما این را هم باید بگویم این تعداد بازیگر را برای اینکه بتوان برای ۴۰ روز دور هم جمع کرد کار بسیار سخت بود چرا که این روزها همه درگیر سریال‌های شبکه نمایش خانگی هستند، اما در نهایت ترکیب بازیگران فیلم انتخاب من بوده و آقای رادان نیز نهایت همکاری را کرد تا بازیگران بتوانند در پروژه حضور داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اقتباس از ۱۵ پروند مرتبط با «تجاوز» در «علفزار»/ پوستمان کنده شد! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر-گروه هنر-نیوشا روزبان: فیلم سینمایی «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه کنندگی بهرام رادان امروز سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه در خانه جشنواره واقع در برج میلاد به نمایش گذاشته می‌شود. این فیلم برگرفته شده از تعدادی پرونده‌های قضایی با موضوع تجاوز ساخته شده است و در آن بازیگرانی چون پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ناصری، یسنا میرطهماسب، مائده طهماسبی حضور دارند.

با کاظم دانشی کارگردان جوانی که اولین تجربه سینمایی خود را با چنین سوژه‌ای آغاز کرده گفتگو کردیم، وی در این گفتگو درباره چگونگی نگارش فیلمنامه و انتخاب پرونده‌های مورد نظر برای روایت داستان صحبت کرده است.

* با توجه به داستانی که در «علف‌زار» روایت می‌شود، فیلم نزدیک به اتفاقاتی است که در پرونده «خمینی شهر» رخداده است. این فیلم تا چه اندازه برگرفته از اتفاقات این پرونده است؟

پیش از هر چیز باید تاکید کنم که داستان «علف‌زار» درباره پرونده خمینی شهر نیست، بلکه می‌توان گفت به نوعی روایتگر فجایع و تجاوزهایی است که در باغ‌ها اتفاق می‌افتد. برای نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی پرونده‌های بسیاری در این رابطه خوانده، بررسی و تحقیق کرده‌ام و در این میان سعی کرده‌ام تا اشتراکات و فضای به‌وجود آمده بعد از ماجرای تجاوزها که برای خانواده‌ها پیش آمده را انتخاب و آسیب شناسی کنم.

متاسفانه در کشورمان پرونده‌های بسیاری از این دست وجود دارد به همین دلیل تمام تلاش خود را کردم تا پرونده‌های مشابه را خوانده و با برخی از سوژه‌های واقعی دیدار داشته و با خانواده آنها گپ بزنم. در نهایت بعد از تحقیقات انجام شده فیلمنامه «علف‌زار» به نگارش درآمد. تاکید می‌کنم داستانی که در «علف‌زار» روایت می‌شود مبتنی بر یک پرونده خاص نبوده است. البته این را هم باید بگویم که چنین بررسی هم نمی‌توانست از نظر اخلاقی درست باشد به همین دلیل فیلم به نوعی ترکیب چند پرونده و برگرفته از اتفاقات واقعی است.

اقتباس از ۱۵ پروند مرتبط با «تجاوز» در «علفزار»/ پوستمان کنده شد!

* چه چیز باعث شد تا برای اولین فیلم سینمایی خود دست روی چنین سوژه‌ای بگذارید و چگونه با چنین سوژه‌ای آشنا شدید؟

علاقه‌مندی من به سوژه‌های جنایی و ساخت فیلم‌های جنایی است و در واقع ژانری که برای خود در سینما انتخاب کرده‌ام، داستان‌های جنایی است و سال‌ها در این زمینه کار کرده و مستندهای مختلفی را تولید کرده‌ام. قصه «علف‌زار» در واقع من را بسیار درگیر خود کرد و احساس کردم که حرف نزده و مساله جدیدی است که جزو دغدغه‌های من به شمار می‌رفت و دوست داشتم سینما را با چنین داستانی شروع کنم.

تاکید می‌کنم سال‌ها در حوزه مستند فعال بوده و برای نیروی انتظامی و مجموعه قوه قضائیه مستندهای مختلفی را تولید کردم. در واقع آشنایی با این فضا و علاقه‌مندی‌ام نسبت به چنین سوژه‌هایی و قرار گرفتن خودخواسته در مسیرهایی که بتوانم با این پرونده‌ها آشنا شوم به من این کمک را کرد تا بتوانم دست روی چنین سوژه‌ای بگذارم. برخی از مستندهایی نیز که تولید کرده‌ام کاملاً شخصی بوده و با نامه‌نگاری و پیگیری‌هایی که انجام دادم توانستم به منابعی برای ساخت مستندهای خود دسترسی داشته باشم. اینکه بر چه اساس با سوژه‌ای که در «علف‌زار» مطرح شده آشنا شدم، باید بگویم آشنایی با چنین سوژه‌ای براساس مطالعه خبری مربوط به پرونده خمینی شهر در رسانه‌ها بود. این پرونده در آن دوران ذهن من را بسیار مشغول کرد و تصمیم گرفتم تا درباره آن پرونده و پرونده‌های مشابه تحقیق کنم. در همین راستا به شهرهای مختلف از جمله استان فارس سفر کرده تا با خانواده پرونده‌هایی از این دست آشنا شده و اطلاعاتی نیز از دادستان پرونده‌های مورد نظر دریافت کنم. در نهایت با جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر فیلمنامه «علف‌زار» به نگارش درآمد.

درست است که مطالعه کردن و شنیدن اخبار مربوط به یک پرونده قضایی از این دست می‌تواند برای مخاطب عجیب غریب و سرگرم‌کننده باشد، اما وقتی همین پرونده قرار باشد در ساحت سینما روایت و نمایش داده شود نیاز به تعلیق و گره‌هایی دارد. به همین دلیل از پرونده‌های مختلف برای سرپا نگهداشتن قصه خود استفاده کردم * با توجه به مشکلاتی که در زمینه دسترسی به پرونده‌های قضایی وجود دارد، تا چه اندازه موفق به انجام چنین کاری شدید؟

باید بگویم در سینمای ایران چنین چیزی وجود ندارد که یک فیلمساز یا یک پژوهشگر بتواند به پرونده‌های مورد نظر دسترسی پیدا کند. اینکه می‌گویم پرونده‌های مورد نظر را بررسی کردم به این معنا است که تنها به تعدادی از این پرونده‌ها آن هم به سختی دسترسی پیدا کردیم حتی نتوانستیم بسیاری از این پرونده‌ها را بخوانیم و تنها توانستیم با قاضی و یا وکیل پرونده و یا خانواده قربانی‌ها صحبت کنیم که البته برای پیدا کردن این افراد و حرف زدن با آن‌ها به معنای کامل پوستمان کنده شد. البته این را هم باید بگویم ملاحظاتی مبنی بر آبروی افراد وجود دارد و ما تمام تلاش خود را کردیم تا برای نگارش فیلمنامه تمام ملاحظات اخلاقی را رعایت کنیم.

* اشاره کردید که برای نگارش فیلمنامه با خانواده قربانی‌ها دیدار داشتید، آیا در کنار آن با مجرمان و خانواده آنها نیز گفتگو داشتید؟

مساله این است زمانی که با پرونده‌های مورد نظر مواجه شدم، تعدادی از این مجرمان اعدام شده بودند، اما توانستم با تعدادی از متجاوزانی که در بازداشت بودند، دیدار و گفتگویی داشته باشم. البته این را هم باید بگویم که همه عوامل فیلم «علفزار» که پشت و جلوی دوربین در مرحله دورخوانی فیلمنامه به دادسرای جنایی برده تا با محیط دادگاه آشنا شوند، حتی بازیگران فیلم در چند دادگاه واقعی نیز حضور پیدا کردند.

* برای نگارش فیلمنامه چند پرونده مشابه در این زمینه را بررسی کردید؟

داستانی که در «علفزار» روایت می‌شود ترکیب نزدیک به ۱۵ پرونده مشابه در این زمینه است و تمام ماجراها و داستانک هایی که در فیلم وجود دارد مربوط به پرونده‌های مختلف است. البته این را باید بگویم در پروسه تحقیقی که پشت سر گذاشتم بالای ۳۰۰ پرونده مطالعه کردم اما در فیلم از ۱۵ پرونده استفاده شده است و ماجرای این پرونده‌ها در چارچوب یک داستان به هم تنیده شده است که می‌توان گفت برخی از این داستان‌ها برای یک شهر است. می‌توانم بگویم که از اتفاقات واقعی استفاده کردم تا بتوانم یک داستان را خودم تالیف کنم و سعی نکردم که تنها یک پرونده تجاوز را بررسی کرده و نعل به نعل آن را بازسازی کنم، چرا که سعی کردم داستان دارای ریتم و تعلیق لازم برای جذب مخاطب باشد.

درست است که مطالعه کردن و شنیدن اخبار مربوط به یک پرونده قضایی از این دست می‌تواند برای مخاطب عجیب غریب و سرگرم‌کننده باشد، اما وقتی همین پرونده قرار باشد در ساحت سینما روایت و نمایش داده شود نیاز به تعلیق و گره‌هایی دارد. به همین دلیل از پرونده‌های مختلف برای سرپا نگهداشتن قصه خود استفاده کردم. تاکید می‌کنم برای نگارش این فیلمنامه تحقیقات بسیاری کردم تا بتوانم یک قصه پرمخاطب را به تصویر بکشم.

اقتباس از ۱۵ پروند مرتبط با «تجاوز» در «علفزار»/ پوستمان کنده شد!

* تا چه اندازه از کارشناسان قوه قضائیه برای نگارش فیلمنامه استفاده کردید؟

در مرحله نگارش فیلمنامه از همکاری و مشورت دوستی که سال‌ها بازپرس ویژه قتل بوده استفاده کردم. در کنار آن تعدادی از دوستانم که از وکلای درجه یک بشمار می‌روند در مرحله نگارش فیلمنامه از صفر تا صد و حتی در مرحله فیلمبرداری کنار من بودند. البته هنگام دریافت پروانه ساخت معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه کمیسیونی با حضور تعدادی از دادستان‌های مشهور تهران تشکیل داد که مشاوره‌هایی داشتند که در اعمال کردم.

* این مشاوره‌ها در حد راهنمایی بود و یا اعمال خط قرمز برای به تصویر کشیدن برخی از مطالب در فیلم؟

داستان «علف‌زار» در یک دادگاه می‌گذرد به همین دلیل از مشاوره قوه قضائیه استفاده کردیم، برخی از این مشاوره‌ها برادرانه بود و می‌گفتند اگر اینگونه باشد بهتر است و برخی از مشاوره‌ها نیز اینگونه بود که می‌گفتند مثلاً در این بخش درست این است و باید این کار را انجام دهید که البته تمام این مشاوره‌ها کاملاً درست بود چرا که در حوزه حقوقی آنها از ما مسلط‌تر هستند.

* همکاری شما با بهرام رادان به عنوان تهیه کننده پروژه بر چه اساس صورت گرفت؟

ماجرا این است که به خانم شکوری که مدیربرنامه ریز فیلم و خانم سنگ سفیدی مدیر تولید پروژه گفتم یک فیلمنامه‌ای دارم با چنین داستانی و می‌خواهم آن را بسازم، با توجه به اینکه خانم شکوری با آقای رادان در پروژه‌ای همکاری داشت، از وی بسیار تعریف کرده و گفت که می‌خواهی با آقای رادان کار کنی؟ من هم از این پیشنهاد بسیار خوشحال شدم و آن را قبول کردم. آقای رادان نیز بعد از خواندن فیلمنامه، جلسه‌ای با من گذاشت و در نهایت تهیه کنندگی این پروژه را برعهده گرفت.

* بازیگرانی که در «علف‌زار» حضور دارند بر چه اساس انتخاب شدند؟

بیشتر می‌توان گفت انتخاب بازیگران برای این فیلم، یک کار تیمی بود. در واقع تمام بازیگرانی که برای «علف‌زار» انتخاب شدند همان کسانی بودند که می‌خواستم، اما این را هم باید بگویم این تعداد بازیگر را برای اینکه بتوان برای ۴۰ روز دور هم جمع کرد کار بسیار سخت بود چرا که این روزها همه درگیر سریال‌های شبکه نمایش خانگی هستند، اما در نهایت ترکیب بازیگران فیلم انتخاب من بوده و آقای رادان نیز نهایت همکاری را کرد تا بازیگران بتوانند در پروژه حضور داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک شروع فوتبالی در خانه جشنواره/ «مرد بازنده» به «میلاد» می‌آید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، امروز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده به صورت رسمی در خانه جشنواره واقع در برج میلاد کار خود را آغاز می‌کند. سانس‌هایی که برای اکران آثار در خانه جشنواره در نظر گرفته شده ساعت‌های ۱۳ و ۱۶ است.

با توجه به برگزاری مراسم قرعه کشی نمایش فیلم‌های این دوره در خانه جشنواره که میزبان اهالی رسانه و منتقدان است، چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «بی رو» و در ساعت ۱۳ آغاز به کار می‌کند؛ یک شروع فوتبالی برای یک جشنواره سینمایی.

یک شروع فوتبالی در خانه جشنواره/ «مرد بازنده» به «میلاد» می‌آید

فیلم سینمایی «بی رو» که سومین ساخته مرتضی علی عباس میرزایی و تهیه کنندگی مجید برزگر به شمار می‌رود، داستان زندگی علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی کشورمان است. می‌توان گفت این برای اولین بار است که سینمای ایران به سراغ به تصویر کشیدن زندگی یک فوتبالیست رفته است. «بی رو» قرار است دوران کودکی تا ورود به فوتبال حرفه‌ای و عضویت در تیم ملی فوتبال این دروازه بان را به تصویر بکشد.

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون حسن بیرانوند، رضا داوود نژاد، سعید داخ، صحرا اسدالهی، سهیل قنادان، سیاوش چراغی پور، مهدی زمین پرداز، ستایش تارانی، سارا والیانی، ابوذر فرهادی، مبین بهاروند، محمد نیکبخت، مجید پتکی، مهران نائل، محمد عسگری، امین میری، مرتضی تقی زاده، وحید نفر، حامد نساج و علیرضا جلیلی حضور دارند.

یک شروع فوتبالی در خانه جشنواره/ «مرد بازنده» به «میلاد» می‌آید

سانس دوم از اولین روز جشنواره فیلم فجر در ساعت ۱۶ اختصاص دارد به هفتمین فیلم محمدحسین مهدویان با نام «مرد بازنده»، هرچند گمانه زنی‌هایی درباره این فیلم و داستان آن در رسانه‌ها و فضای مجازی صورت گرفته است، اما روابط عمومی این پروژه رسماً خط داستانی درباره آن ارائه نکرده است. البته گریم جواد عزتی به عنوان بازیگر نقش اصلی این پروژه نشان می‌دهد که فیلم قرار است چالش‌های مردی در آستانه ۶۰ سالگی را روایت کند که درگیر برخی از ماجراها می‌شود.

مهدویان در این فیلم سینمایی از بازیگرانی چون جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی، ملیکا پازوکی استفاده کرده است. هرچند جواد عزتی و مهدویان بارها با یکدیگر تجربه همکاری داشته‌اند، گویا ترکیب موفق جواد عزتی و رعنا آزادی ور در «زخم کاری» سبب شده است تا این کارگردان برای «مرد بازنده» بازهم به این دو بازیگر اعتماد کند.

آخرین فیلمی که مهدویان با آن در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد فیلم کمدی «شیشلیک» بود که در جشنواره بیست و نهم به نمایش در آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس‌های «جشن انقلاب» به نمایش درمی‌آید


نمایشگاه عکس «جشن انقلاب» با نمایش آثاری از عکاسان در فرهنگ‌سرای ارسباران به نمایش درآمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا فکر می کنیم تکانده های علمی را می فرستند هنر بخوانند؟!


«دولت ها فکر می‌کنند هنر یک اتفاق عملیِ از سر ذوق است، ولی نمی‌دانند ناخودآگاه افراد است که یک دانش را از خود نشان می‌دهد. مساله دوم اهمیتی است که نظام آموزشی باید به هنر می‌داد؛ چرا ما به اصطلاح خودمان می‌گوییم تکانده‌های علمی را می‌فرستند هنر؟!»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه فارسینما به جشنواره فجر رسید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی صالحی، دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی و دبیر جایزه فارسینما درباره حضور این جایزه در جشنواره امسال فیلم فجر گفت: این جایزه نخستین‌بار در سال ۱۳۹۷ وارد بخش تجلی اراده ملی شد که در آن سال نخستین جایزه در حوزه مشترک سینما، زبان و ادب فارسی و نخستین حضور یک انجمن مردم نهاد در جشنواره را با خود به همراه داشت و امسال نیز با حمایت شورای فرهنگ عمومی در جشنواره حضور دارد.

وی افزود: در فارسینما، هیئت‌داوران فیلم‌ها را از نظر کاربرد زبان فارسی بررسی می‌کنند. توجه به لهجه‌ها و گویش‌ها و درستی استفاده از آن‌ها، یکدستی لحن و لهجه، یکدست‌بودن زبان بازیگران، درستی کاربرد خط فارسی، توجه به واژگان فارسی در عنوان‌بندی‌ها و زیرنویس‌ها از جمله معیارهای داوران این جایزه است.

دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی در ادامه گفت: هیئت داوران برگزیدگانی در تخصص‌های مختلف زبانی مانند زبان شناسی، نویسندگی، ادبیات و شعر، ویرایش، ترجمه، کارگردانی و مستندسازی هستند که بیش از دو سال در جلسات منظمی فیلم‌ها را از نظر زبانی بررسی کرده اند و بر روی چارچوب‌های داوری زبانی سینمایی به توافق رسیده اند.

صالحی گفت: امسال گروهی از منتقدان و کارگردانان سینمایی نیز مشاوران جایزه هستند و امید داریم با حمایت نهادهای سینمایی به زودی دبیرخانه جایزه راه اندازی شود تا بتوانیم فرهنگسازی و جریان سازی در این عرصه را پیگیری کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع