X

بایگانی بهمن 18, 1400

دفتر سینمایی

نیرومند: قرار بود این مستند منطق روایی داشته باشد و منطق آن هم براساس تاریخ رخ می‌دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست خبری مستند «بی‌دربار» برگزار و طی آن مطرح شد که این مستند پاسخی است به تطهیری که طی یک دهه از سوی رسانه‌های بیگانه نسبت به دربار محمدرضا شاه پهلوی صورت گرفته است.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری مستند «بی‌دربار» امروز دوشنبه ۱۸ بهمن با حضور مهدی نقویان کارگردان، محمدرضا نیرومند مشاور وزیر ارشاد و موسی حقانی استاد تاریخ در سالن جلسات اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

موسی حقانی پژوهشگر تاریخ در این جلسه بیان کرد: مسأله استقلال برای مردم ما مهم است و اولین واژه‌ها درباره استقلال است. ایران بعد از کاپیتولاسیون به نحوی مستعمره آمریکا شد. رفتارهایی نظیر جشن هنر شیراز پر از فساد بود. کارهایی انجام شد که در ایران برگزار کردند و در کشورهای خارجی حتی صورت نمی‌گرفت.

وی درباره قسمت‌های مختلف این مجموعه مستند نیز بیان کرد: ای کاش برای هر قسمت عنوان انتخاب می‌شد عنوان «بی دربار» برای کل آن کفایت نمی‌کند.

محمدحسین نیرومند مشاور وزیر ارشاد که در ساخت مستند هم نقش داشته است در این باره اظهار کرد: من حدود یک دهه پیش در مؤسسه‌ای کار می‌کردم و چند جلد کتابی مثل جزوه که در خارج از کشور منتشر شده بود به دستم رسید. در این کتاب‌ها با کارگزارهای رژیم پهلوی مصاحبه گرفته بودند و به عنوان تاریخ شفاهی ثبت کرده بودند که توسط حبیب لاجوردی انجام شده بود. آن زمان اینها برای من جالب بود و البته به صورت قطره چکانی منتشر شد.

وی اضافه کرد: همانطور که آقای حقانی گفت ما آنطور که باید و شاید به این مقطع نپرداخته‌ایم. من در آن مقطع مسئولیت هم نداشتم و شروع کردم به گوش دادن نوارهای همان گفتگوها. از میان ۱۳۴ گفتگو حدود ۵۴ نفر را انتخاب و مصاحبه‌هایشان را گوش کردم و بحث‌های مربوط به سال ۵۶ تا ۵۷ را با دقت بیش‌تر بررسی کردم. کلید واژه‌های آنها را هم آرشیو کردم، سپس ۱۰ برنامه ۳۰ دقیقه‌ای از مجموع این گفتگوها درآوردم و اولین بار بود که روایت‌هایی داشتیم که از درون خود این افراد بود و حتی پیش از این آقای نقویان می‌خواست اسمش را «اعتراف می‌کنم» بگذارد.

وی تصریح کرد: از ۳۰۰ دقیقه صوتی که تدوین شد حدود یک سوم از طرف آقای نقویان استفاده شد و من می‌خواهم صداوسیما کمک کند تا آقای نقویان بقیه کار را هم بسازد و در طول سال پخش شود و این کار ظرفیت کاملی دارد که توضیحی درباره چگونگی روند انقلاب باشد.

نقویان نیز در ادامه درباره چرایی ساخت مستند عنوان کرد: اینها را باید تبدیل به فرمی کنیم که مستند روی آن بخورد و مخاطب هم جذب شود. «بی‌دربار» چرایی سقوط شاه نیست بلکه یک دهه است که به شدت پهلوی و شخص محمدرضا شاه را تطهیر می‌کنند و من حتی می‌خواهم رسانه‌های فارسی زبان مثل بی‌بی‌سی که محمدرضا شاه فرد دموکرات بوده است. من می‌خواهم این مستند این نگاه را خدشه دار کند.

حقانی نیز درباره مصاحبه‌هایی که تحت عنوان تاریخ شفاهی هاروارد منتشر شد گفت: مصاحبه‌ها اوایل دهه ۶۰ انجام شد، من بعداً متوجه شدم لاجوردی ضبط را روشن می‌کرده، سیگارش را هم روشن می‌کرده و اینها صحبت می‌کردند. اینها را گفتم که برخی فکر نکنند کاملاً پر از ناگفته هاست و ابهاماتی هم دارد.

وی درباره عنوان «بی‌دربار» دوباره یادآور شد: شاید اگر هر قسمتی اسم می‌داشت چینش‌ها هم بر همان اساس صورت می‌گرفت مثلاً قسمت اول از نماز عید فطر ۵۷ شروع می‌شود و بعد با انسجام پیش می‌رود. اما در برخی قسمت‌ها گویی انسجام نیست مثلاً قسمت سوم از رقابت آموزگار و هویدا شروع می‌شود و وارد موضوعات دیگر می‌شود. از بحرین هم می‌گوید که موضوعات پرش دارد و علی رغم جذابیت موضوع بحرین لازم بود یا روال انتقادی ادامه پیدا می‌کرد و یا کلاً به سیاست خارجه و بحث بحرین می‌پرداخت. موضوعات خوب است و جانمایی در قسمت‌ها نیاز به بررسی بیشتری داشت.

نیرومند نیز در پاسخ به حقانی بیان کرد: قرار بود این مستند منطق روایی داشته باشد و منطق آن هم براساس تاریخ رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: با این حال رفت و برگشت‌ها بر اساس منطق قصه بوده است، ما سوءاستفاده دربار را مطرح کردیم اما از ۱۷ شهریور به بعد همه حوادث را تاریخی بیان کردیم.

وی درباره تحریف مصاحبه‌های «تاریخ شفاهی هاروارد» تاکید کرد: این مصاحبه‌ها پر از تحریف است اما ما قسمت‌هایی را انتخاب کردیم که به کارمان می‌آمد.

نقویان در ادامه در پاسخ به چرایی حذف نریشن از مستند عنوان کرد: من سعی کردم از نظر فرمی کار متفاوت‌تری باشد و جذابیتی برای مخاطب ایجاد کند. مستندهای این حوزه از نظر موضوعی و فرمی آنقدر شبیه هم بود که من دیگر انگیزه نداشتم. برخی از نقدها به این دلیل است که برخی صوت‌هایی که از آن گفتگوها گذاشتیم بی کیفیت است.

این مستندساز در پاسخ به پرسشی درباره چالش کار روی چنین آثاری اظهار کرد: من خودم را در مقابل فیلمم قرار می‌دهم و دانای کل نمی‌دانم. مثلاً اینها دائم از مقدم نام می‌برند اما من باز هم فرض را بر این می‌گذارم که مخاطب نمی‌داند مقدم رئیس ساواک است. سعی کردم این روایت را ساده کنم تا همه بپذیرند.

حقانی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره آرشیو صداوسیما و سختی بهره‌گیری از این آرشیو عنوان کرد: تطهیر پهلوی شاید بعضی‌ها را دچار شبهه کرده است و شاید به این دلیل است که ما امکانات را فراهم نمی‌کنیم و مثلاً از فیلم‌هایی که برای سال‌های پیش است و دیگر محرمانه نیست استفاده نمی‌کنیم.

حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما نیز در پایان جلسه بیان کرد: در دوره تحولی صداوسیما فکر کردیم که به برنامه‌هایی که ویژه به انقلاب می‌پردازند توجه ویژه‌تر داشته باشیم. درباره انقلاب در حوزه مستند کم کار شده است، «بی‌دربار» کار خوبی است و ما دوست داشتیم چنین آثاری را بیشتر ضریب دهیم. «آلزایمر» یا «سرچشمه» از این جمله است. ما نه تنها اسوه‌های انقلاب را معرفی نکرده ایم که تاریخ آنها را نگفته ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری کارگاه هنری«روایت یاران» با هدف گسترش فرهنگ ایثار و شهادت


اولین دوره ورک شاپ‌های هنری «روایت یاران» با هدف گسترش فرهنگ ایثار و شهادت از ۲۰ تا ۲۲ بهمن در استان بوشهر برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رئیس سازمان سینمایی به عیادت جمال شورجه رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با همراهی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به عیادت جمال شورجه کارگردان سینما رفت.

به گزارش سینماپرس، سیدمجید پوراحمدی مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، شیخ علی ظاهر رئیس موسسه الرسالات لبنان به همراه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، شامگاه یکشنبه ۱۷ بهمن ماه با حضور در منزل جمال شورجه کارگردان پیشکسوت سینمای ایران، از وی عیادت کردند.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور در این دیدار جویای حال این سینماگر پیشکسوت شد و در جریان روند درمانی وی قرار گرفت.

خزاعی در این دیدار برای فیلمساز ارزشمند سینمای ایران آرزوی عافیت و شفای عاجل کرد و برای هرگونه کمک به تسریع روند درمان او اعلام آمادگی و اظهار امیدواری کرد که جمال شورجه بتواند با بازیابی سلامت جسمی اش بار دیگر به پشت دوربین فیلمسازی برگردد.

وی همچنین، پیگیر آخرین ساخته وی در الجزایر شد.

خزاعی با اشاره به شخصیت ممتاز و وارسته شورجه به عنوان یک هنرمند و سینماگر انقلابی عنوان کرد: فارغ از کارنامه درخشان سینمایی، آقای شورجه انسانی والا و برای بسیاری مرجع و شخصیتی مثال زدنی است و می‌توان از وی به عنوان نمونه یک سینماگر و کارگردان با دانش و متعهد و انقلابی نام برد؛ هنرمندی که همواره پای باورها، اخلاق و اصولش ایستاده است.

نمایندگان وزیر ارشاد نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کسب اطلاع از روند درمان این هنرمند برای وی آرزوی سلامتی کردند.

سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه هنرمندان متعهدی چون جمال شورجه سرمایه‌های ارزشمند کشور هستند، گفت: ایشان از چهره‌های شاخص سینمای انقلاب و دفاع مقدس هستند که هنرش را در راه صحیحی که به آن اعتقاد دارد به کار گرفته است. افتخار می‌کنیم که جمال شورجه یکی از اعضای برجسته خانواده بزرگ صندوق اعتباری هنر است و با تمام توان و ظرفیت خود تا بهبودی کامل در کنار ایشان خواهیم بود.

شورجه کارگردان مطرح سینمای ایران با تولید آثار بسیاری در ژانر دفاع مقدس و حضور مداوم در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر مورد تکریم سینماگران، کارشناسان و منتقدان بسیاری است. او چندی پیش عمل جراحی را از سر گذراند و اکنون دوران نقاهت را سپری می‌کند.

فیلم‌های سینمایی «باشگاه سری»، «حماسه مجنون»، «سی و سه روز» از جمله آثار وی هستند و آخرین ساخته شورجه کارگردانی فیلم سینمایی «احمد بای» قاری و مبارز انقلابی کشور الجزایر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تابلوهای حبیب‌الله صادقی راوی خوبی برای تاریخ معاصرند؟


در ادامه بازدیدهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری از کارگاه نقاشی‌های حبیب‌الله صادقی، دوشنبه ـ ۱۸ بهمن ماه ـ نیز تنی چند از مسوولان عرصه فرهنگ و هنر به این مکان رفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مثنوی «عقاب» ناتل خانلری با تصویرگری زرین‌کلک


مثنوی «عقاب» پرویز ناتل خانلری با مقدمه محمدرضا شفیعی کدکنی و تصویرگری نورالدین زرین‌کلک منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سفر برفی» در مرکز تولید تئاتر کانون آغاز می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایش زنده و عروسکی «سفر برفی» به کارگردانی کبری مالمیر و فرهاد اسماعیلی از ۲۱ بهمن در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری روی صحنه می‌رود.

به گزارش سینماپرس، نمایش زنده و عروسکی «سفر برفی» به نویسندگی فرهاد اسماعیلی و کارگردانی کبری مالمیر و فرهاد اسماعیلی از روز پنجشنبه ۲۱ بهمن در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری به صحنه می‌رود.

این نمایش ویژه خردسالان هر روز به جز روزهای شنبه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

در خلاصه نمایش «سفر برفی» آمده است: نخستین برف زمستانی باریده و گلوله‌های برفی در محله‌ها و کوچه‌ها مشغول بازی و شادی با کودکانند. خانواده پاروها نیز تولد «پاروچه» را جشن گرفته‌اند و تمام محله را کوچه به کوچه پارو می‌کنند. ۲ گلوله برفی در سفر به این محله با گلوله زغال روبرو می‌شوند که آرزو دارد کرسی بی‌بی جان را روشن کند. آنها با کمک بچه‌ها گلوله زغال را به آرزوی خود می‌رسانند در حالی‌که خودشان آب می‌شوند.

کبری مالمیر، پویا یزدان‌جو، الهه امام‌زاده و زهرا براز بازیگران و بازی‌دهندگان عروسک این نمایش هستند.

طراحی صحنه و دکور نمایش «سفر برفی» را غزل اسماعیلی، طراحی و ساخت عروسک را فرهاد اسماعیلی و علیرضا حسین‌پور، طراحی پوستر و بروشور را سمیرا عاکف، طراحی نور را محمدرضا شاملوفرد، طراحی لباس را کبری مالمیر و نظارت کیفی را آتسا شاملو بر عهده دارند.

آهنگساز این نمایش سعید جویان‌شاد، منشی صحنه زهرا براز، ساخت تیزر و افکت سمیع اسماعیلی و مسئول روابط عمومی ریحانه مطهری هستند.

به گفته کارگردانان این نمایش، آموزش و تجربه موقعیت‌های متفاوت و مهم در زندگی خردسالان از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه آموزش غیرمستقیم و کاربردی باشد تا سال‌های سال تاثیرش باقی خواهد ماند.

این ۲ کارگردان باسابقه تئاتر کودک و نوجوان یادآور شدند که در این نمایش، خردسالان با مفاهیم مسئولیت‌پذیری، احترام به خود و دیگران، کمک کردن در کارهای خوب را با همراهی و مشارکت شخصیت‌های نمایش تجربه می‌کنند و پیامد اتفاق‌های پیش آمده را هم می‌آموزند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ورود موسیقی به یک دانشگاه جدید


خانه موسیقی ایران و دانشگاه معماری و هنر پارس تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار جدول بخش پژوهش جشنواره موسیقی فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست‌های بخش پژوهش سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از روز جمعه بیست و دوم بهمن به دبیری بابک خضرایی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

جدول نشست‌های بخش پژوهش سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری بابک خضرایی منتشر شد. این نشست‌ها به مدت ۴ روز به میزبانی خانه هنرمندان ایران در سالن امیرخانی از ساعت ۱۵ الی ۱۷ برگزار و در طی این نشست‌ها هنرمندان موسیقی و کارشناسان پیرامون موضوعات جدول به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

اولین روز از این نشست‌ها جمعه ۲۲ بهمن به موضوع «موسیقی و نظامی گنجوی» با حضور محمد جعفری، سعید شفیعیون و ارسطو میهن دوست می‌پردازد.

روز شنبه ۲۳ بهمن علی توکلی، نسیم خوش نواز و فاروق رحمانی به موضوع «رباب در موسیقی ایران و افغانستان» خواهند پرداخت.

یکشنبه ۲۴ بهمن، موضوع «شناخت مقدماتی اجزا و ساختار مقام العراقی» با حضور معنی جهاد، عیسی زارعی و محمد زرین مهر برگزار خواهد شد.

آخرین جلسه از این سری نشست‌های پژوهشی نیز روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه با موضوع «موسیقی فیلم در ایران» با حضور فردین خلعتبری، بهرام دهقانیار و کاوه میرحسینی برگزار خواهد شد.

سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر هم‌زمان و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می‌شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

برای مشاهده جدول بخش پژوهش سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر اینجا را کلیک کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جدول بخش پژوهش سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد


نشست‌های بخش پژوهش سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از روز جمعه بیست و دوم بهمن به دبیری بابک خضرایی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرودهای خاطره‌انگیز انقلاب در میدان‌های تهران اجرا می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سرودهای خاطره‌انگیز دوران انقلاب در قالب کاروان سرود «پرچم افتخار» با همراهی چند مجموعه فرهنگی در میدان‌های تهران اجرا شد.

به گزارش سینماپرس، میدان‌های حسن‌آباد، امام خمینی (ره) و خیابان آیت‌الله طالقانی تهران همزمان با ایام دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی میزبان کاروان سرود «پرچم افتخار» بودند.

کاروان سرود «پرچم افتخار» متشکل از ۸۰ نوجوان عضو گروه سرود ابناءالحسن (ع) است که بزرگترین گروه سرود مستقل نوجوان کشور لقب گرفته‌اند و با سرپرستی حاج حسین درویش قرار است به مدت ۱۳ روز در میدان‌های مهم تهران به‌صورت ویژه سرودهای انقلابی را بازخوانی کنند.

اجرای زنده سرودهای این گروه در میدان‌های مهم تهران با بازخوردهای مثبت و استقبال همراه بود و در جهت انعکاس حداکثری این فعالیت هنری در ایام دهه فجر کلیپ‌های تولید شده از کاروان «پرچم افتخار» هر روز از ساعت ۱۵:۳۰، ۱۸ و ۲۱:۳۰ از شبکه سه پخش خواهد شود.

سرودهای «ایران ایران؛ رگبار مسلسل‌ها»، «یار دبستانی من»، «بهمن خونین جاویدان» از جمله‌ی سرودهایی بودند که توسط نوجوانان گروه سرود ابناءالحسن (ع) اجرا شد که با مشارکت و حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مرکز رسانه‌ای سازمان تبلیغات اسلامی و شبکه سه تهیه شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع