«نگارستان گمشده» نقد میشود
جلسه نقد و بررسی کتاب «نگارستان گمشده» درباره نقاشی و هنر عصر قاجار نوشته لیلا دیبا با ترجمه علیرضا بهارلو برگزار میشود.
جلسه نقد و بررسی کتاب «نگارستان گمشده» درباره نقاشی و هنر عصر قاجار نوشته لیلا دیبا با ترجمه علیرضا بهارلو برگزار میشود.
جدول نشستهای بخش پژوهش سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری بابک خضرایی منتشر شد.
سینماپرس: فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» سوای نظر از تمام کاستیهای خود، همچنان به عنوان اثری موفق ظاهر میشود که توانسته به ترکیب سه عنصر قوامبخش «حس» و «شهود» و «سرگرمی» دست پیدا کند. «فرمولی طلایی» که میتواند هر اثری را بر روی «پرده نقرهای سینما» به اثری شاخص مبدل سازد.
فاطمه سادات ناظمی/ «موقعیت مهدی» عنوان نسخهای سینمایی از مینیسریالی با نام «عاشورا ل ۳۱» میباشد که توسط کارگردان اثر در هفت قسمت برای پخش در تلویزیون تولید شده است. اثری که در قالب در شش اپیزود به «جشنواره فیلم فجر» آمد و روایتگر بخشی از زندگی «سرداران شهید مهدی و حمید باکری» در طول دوران «دفاع مقدس» گردیده است. اثری «پرتره» که از ظرفیت «ملودرام» به خوبی استفاده کرده و به فیلم سینمایی مناسبی در «ژانر دفاع مقدس» تبدیل شده است.
داستان فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» با روایت ازدواج ساده «شهید مهدی باکری» آغاز میشود. «مهدی باکری» بعد از مراسم عقد راهی آبادانِ محاصره شده میشود و پس از چندی از برادرش «حمید» میخواهد که به واسطه تخصص در امور نظامی و مهارتهای تاکتیکی به عنوان معاون فرمانده به یاری او بشتابد. اینگونه است که «حمید باکری» بعد از نوشتن «توبهنامه» راهی جبهه میشود و در کِشاکش «عملیات خیبر» شهید میگردد. اما «مهدی» اجازه بازگشت پیکر برادر خود را تنها به شرط برگرداندن پیکر همه شهدا اعلام میکند. |
فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» سوای نظر از تمام کاستیهای خود که بیش از هر چیز میتوان آنها را محصول تنگی فرصت ۱۰۰ دقیقهای و تلخیص شدنش از یک مینیسریال قلمداد نمود؛ همچنان به عنوان اثری موفق ظاهر میشود که توانسته به ترکیب سه عنصر قوامبخش «حس» و «شهود» و «سرگرمی» دست پیدا کند. «فرمولی طلایی» که میتواند هر اثری را بر روی «پرده نقرهای سینما» به اثری شاخص مبدل سازد.
فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به خوبی میداند که پلانهای پُرتعداد «سینما» نمیسازد و با کمترین پلان ها نیز میشود فضا و اتمسفر خلق کرد. از این جهت است که میتوان طراحی صحنههای جنگی در فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» هوشمندانه دانست و به این نکته توجه داشت که با اینکه تعداد دقایق این صحنهها زیاد نیست، اما تا حد زیادی اثرگذار است. مخصوصا اینکه اکثرا به شکل «سکانس پلان» گرفته شدهاند، که این امر بر سختیهای چنین پروژهای میافزاید.
البته همانگونه که اشاره شد، نقایص فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» چه از لحاظ محتوا و چه از لحاظ فُرم سینمایی کم نیست و باید توجه داشت که این اثر علیرغم تمام توفیقات خود و بالاخص درخشش به عنوان یک اثر سینمایی موفق در «جشنواره چهلم»؛ همچنان در بسیاری از موقعیتها میتوانست بهتر عمل کند و شان و جایگاه «تبیینکننده» خود را به عنوان اثری در «ژانر دفاع مقدس» افزایش دهد. اثری که از منظر «محتوای سینمایی» با صرف تظر کردن از طرح گسترده موضوعات فرعی همچون نحوه پاک شدن سابقه «مجاهد خلق» بودن «حمید باکری» در «سپاه پاسداران» و یا به نوعی نابلد و ناکارآمد نشان دادن برخی فرماندهان دفاع مقدس و …؛ کمی بیشتر به توصیف چیستی و چرایی «دفاع مقدس» ورود مینمود و در باب چگونگی شکلگیری «لشکر ۳۱ عاشورا» و کیفیت حضور و فرماندهی و چرایی «عملیات خیبر» و «عملیات بدر» به مخاطب سینمایی خود توضیح میداد. اثری که با کمی دقت بیشتر، به خوبی میتوانست از منظر «فُرم سینمایی» قدرتمندتر ظاهر شود و آنچنان سر به هوا نشود که در «اپیزود پایانی» و در سکانس «تیر خوردن شهید مهدی باکری» به یکباره دچار انجماد گردد و ظرافت لازم خود را از دست ندهد. سکانسی کلیدی که قطعا با یک میزانسن و دکوپاژ بهتر میتوانست به اندازه کافی مخاطب را متوجه و متاثر از «شهادت مهدی باکری» ساخته و ذهنیت وجود چنین اسطورهای را برای همیشه در روح و جان مخاطب سینمایی خود حک سازد!
در مجموع باید تلاش صورت گرفته در تولید فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» را ارج نهاد و همچنان برای قضاوت عادلانه در باب تولید این اثر تصویری و کیفیت اقتباس صورت گرفته از زندگی «شهید باکری» منتظر تماشای مینیسریال «عاشورا ل ۳۱» ماند و در نقد و بررسی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به این موضوع مهم توجه داشت که عمده این نقایص میتواند محصول «کات خوردن یک سریال» و جمع و جور شدن آن در قالب یک «اثر سینمایی» باشد. از این جهت همچنان باید امیدوار بود که بسیاری از این ضعفها و نقایص در زمان موَسَع یک سریال تلویزیونی مرتفع شود.
سینماپرس: بهروز شعیبی با فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» و آرین وزیردفتری با «بی رویا» به جشنواره فیلم فجر میآیند.
به گزارش سینماپرس، دوشنبه ۱۸ بهمن ماه و هشتمین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر، برج میلاد میزبان فیلمهای سینمایی «بی رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری و «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی است.
آرین وزیردفتری از جمله فیلمسازان کوتاه سینمای ایران است که با اولین تجربه سینمایی خود با نام «بی رویا» در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. طناز طباطبایی، صابر ابر و شادیکرمرودی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند و هومن سیدی تهیه کنندگی آن را برعهده گرفته است.
در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: مواجهه رویا با دختری بینامونشان، آغاز اتفاقاتی عجیب در زندگی رویا و بابک است. این فیلم سینمایی قرار است ساعت ۱۳ در برج میلاد نمایش داده شود.
دومین فیلمی که قرار است در این روز به نمایش گذاشته شود، فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی است که تهیه کنندگی آن را محمود بابایی برعهده دارد. طبق اخباری که پیش از این منتشر شده است، داستان این فیلم سینمایی به نوعی یک برداشت آزاد از یکی از داستانهای مصطفی مستور است.
از جمله بازیگران این فیلم میتوان به پگاه آهنگرانی به عنوان نقش اصلی، مصطفی زمانی، الهام کردا و صابر ابر اشاره کرد. «بدون قرار قبلی» قرار است ساعت ۱۶ نمایش داده شود.
براساس جدول برنامه برج میلاد که برای اهالی رسانه و منتقدان در نظر گرفته شده است، ساعت ۲۰:۳۰ فیلم «دست نوشته ها» به کارگردانی مهرزاد مینویی در بخش گنجینهها نمایش داده میشود.
همچنین در همین ساعت مستند «سرباز شماره صفر» به کارگردانی و تهیهکنندگی محمد سلیمیراد در بخش سینمای مستند نمایش داده میشود.
سینماپرس: حمید ابراهیمی کارگردان نمایش «یک ماه، هزار آسمان» درباره ویژگیهای این نمایش که اثری درباره شهدای مدافع حرم است، توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش سینماپرس، حمید ابراهیمی نویسنده و کارگردان نمایش «یک ماه، هزار آسمان» که در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر حضور دارد درباره اجرای این نمایش در برج آزادی به مهر گفت: «یک ماه، هزار آسمان» را سال گذشته برای اجرا در تالار وحدت پیشنهاد دادم ولی در آن زمان آقای پارسایی کارشان را در وحدت اجرا کردند و امکان اجرای این نمایش فراهم نشد. سالن برج آزادی ممکن است از لحاظ مکانی مناسب نباشد اما سالن تئاتر بسیار درجه یکی دارد و همکاران برج هم بسیار با هنرمندان همراه هستند. طی صحبتهایی که با آقای افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی داشتم ایشان اجرا در برج آزادی را به من پیشنهاد دادند که من هم پذیرفتم. همچنین نهادهای زیادی مانند بنیاد شهید قرار بود از کار ما حمایت کنند که متأسفانه همه شأن جا زدند. این روزها همه راجع به شهدای جنگ و مدافع حرم و مضامین دفاع مقدسی حرف میزنند و به هنرمندان پیشنهاد کار در این زمینهها میدهند اما در نهایت هیچ نهادی پشت کار نمیایستد.
وی ادامه داد: من این کار را دلی و با همراهی عوامل و بازیگران خوب نمایش به صحنه بردم. با آقای مسافرآستانه هم که از قبل صحبت کرده بودیم و ایشان با نمایش نیز آشنا بود از این رو قرار بر این شد که «یک ماه، هزار آسمان» در بخش مهمان جشنواره تئاتر فجر حضور داشته باشد.
ابراهیمی درباره ویژگیهای نمایش یادآور شد: «یک ماه، هزار آسمان» درباره شهدای مدافع حرم است و ماجرای شهیدی است که در یک نامه عاشقانه که بعد از شهادتش به صورت اتفاقی پیدا میشود محل شهادت خودش و تعدادی از همرزمانش را با زبان ستارهها و کدهای عاشقانه ای که به همسر ستاره شناسش میدهد، مشخص میکند. در این میان بعد از یافتن پیکر این شهید، پدر همسرش که رابطه خوبی از لحاظ فکری با او نداشته و قصد دارد نماینده مجلس شود، میخواهد از این نامه و دامادش برای رسیدن به قدرت سوءاستفاده کند اما در نهایت دختر این اجازه را به او نمیدهد و پدر نیز رد صلاحیت میشود. نمایش داستانی پیچیده دارد به همین دلیل اثری دیدنی است و مخاطبانی هم که به دیدن نمایش نشستهاند کار را دوست داشتند.
وی در پایان درباره گروه بازیگران نمایش توضیح داد: بازیگران این اثر نمایشی سیروس اسنقی، بیتا خردمند، حامد آقایی، پژمان کاشفی، ندا قاسمی، فیروز حیدرزاده، اهورا ابراهیمی، رضا روستا هستند. پیش از این نیز حسین سحرخیز در نمایش بازی میکرد که متأسفانه مبتلا به کرونا شد و مجبور شدم خودم در نقش ایشان بازی کنم چون در این فرصت کم کسی را نمیتوانستم جایگزین وی کنم. طراحی صحنه و لباس نمایش را هم مریم نیک روش برعهده دارد که سال هاست با هم همکاری میکنیم. نمایش اثری روایی است و با تغییرات نور و جابه جایی بازیگران فرم و ابزاری که در صحنه داریم، صحنههای مختلف کار را میسازیم.
نمایش «یک ماه، هزار آسمان» از ۱۷ تا ۲۵ بهمن ماه در قالب چهلمین جشنواره تئاتر فجر در برج آزادی به صحنه میرود.
سرود «معمار حرم» یا همان «مسلمانان به پا خیزید» از جمله ملودیهای ماندگار مرتبط با سرودهای دهه فجر است که تبدیل به اثری تاریخی و فراموش نشدنی در عرصه ملودیهای انقلابی شده است.
سینماپرس : نشست خبری فیلم سینمایی«موقیعت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر و با اجرای حامد مهربانی در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه ۱۷ بهمن ماه در بازدید از نمایشگاه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، این نمایشگاه را امیدوارکننده عنوان کرد و این حوزه را از اولویتهای وزارتخانه برشمرد.
فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اولین ساخته هادی حجازیفر یکی از آثار تحسین شده از سوی مخاطبان و کارشناسان است.
بهروز افخمی عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره واکنش اهالی رسانه و منتقدان به حضور فیلمهای سینمایی «ماهان» و «لایههای دروغ» در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: من این ۲ فیلم را ندیدهام، یعنی پنج یا ۶ فیلم از ۶۰ اثری که به ما نمایش داده شد، یا ناقص دیدم و یا اصلاً ندیدم. درباره این فیلمها به آرای اعضای هیات انتخاب مراجعه میکردم تا ببینم فیلم را پذیرفتهاند یا نه.
افخمی ادامه داد: «لایههای دروغ»، «ماهان»، «بیرو» و یک فیلم را دیگر را من ندیدم و به آن نمره ندادم. در حقیقت نمره دیگر اعضای هیات انتخاب را پذیرفتم و متوجه شدم فیلم برای حضور در بخش سودای سیمرغ نمره آورده است. در این میان شنیدهام فیلم «بی رو» خوب و چیزی میان فیلم مستند و داستانی است، اما من هم درباره فیلمهای «لایههای دروغ» و «ماهان» زیاد شنیدهام که در سطح مسابقه نبودهاند.
وی تاکید کرد: باید بگویم اطمینان دارم فیلمی که بهتر از ۲۲ فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر باشد، در باقی مانده آثار نبود. مگر فیلمهایی که پروانه نمایش نگرفته و یا اصلاحات داشتند. من قبلاً هم درباره این موضوع صحبت کردهام که برای هیات انتخاب مهم بود به فیلمسازان به ویژه فیلمسازان جوان و یا آنهایی که فیلماولی هستند، ظلم نشود.
عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر مطرح کرد: در حقیقت غیر از پنج اثری که ما بهعنوان فیلمهای رزرو نگه داشته بودیم و مشکل پروانه نمایش و اصلاحات داشتند، از جمله فیلمهای «عروسک»، «علت مرگ: نامعلوم»، «میرجاوه»، «کوچه ژاپنی» و «ستون چهارده» احتمالاً از ۲ فیلم «لایههای دروغ» و «ماهان» بهتر بودهاند، اما علتهایی خارج از هیات انتخاب داشتند که وارد بخش سودای سیمرغ نشدند.
وی افزود: البته فیلم «میرجاوه» و «ستون چهارده» مشکل پروانه نمایش نداشتند، بلکه سازندگان اثر این ریسک را کرده و فیلمهایشان را بدون موسیقی و صداگذاری ناقص ارسال کرده بودند. در حقیقت این ۲ اثر به همین دلیل صدمه خورد و اگر صداگذاری و موسیقی آن تکمیل میشد، رأی میآورد.
افخمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ارائه نسخه اولیه «مرد بازنده» به هیات انتخاب جشنواره آیا از حضور این فیلم سینمایی به کارگردانی محمدحسین مهدویان در بخش مسابقه راضی است یا نه، گفت: باید بگویم «مرد بازنده» از آنچه که به ما نشان دادند، بسیار بهتر شده است. یعنی دقیقاً همان چیزی که ما حدس میزدیم، اتفاق افتاده است.
عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: از همان ۷۵ دقیقه که ما دیدیم، میتوانستیم حدس بزنیم که مابقی آن اگر ساخته شود فیلم خوبی از آب در میآید.
وی در واکنش به اظهارات منتقد برنامه هفت درباره آنکه «مرد بازنده» در ۲ دقیقه اول تمام میشود، گفت: از نظر من «مرد بازنده» بهترین فیلم محمدحسین مهدویان است. بازی جواد عزتی از نظرم خوب درآمده و گریمش در این فیلم سینمایی قابل پذیرش برای مخاطب است. شاید بهتر است بگویم مجموعاً این پروژه یک حال و هوای یکدست و خوبی دارد.