هنرمندان خارجی جشنواره فجر چه زمان وارد ایران میشوند؟
در بخش بینالملل سی و هفتمین دوره از جشنواره موسیقی فجر، هنرمندانی از پنج کشور ایتالیا، مصر، افغانستان، هلند و مقدونیه برای علاقهمندان ایرانی به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.
در بخش بینالملل سی و هفتمین دوره از جشنواره موسیقی فجر، هنرمندانی از پنج کشور ایتالیا، مصر، افغانستان، هلند و مقدونیه برای علاقهمندان ایرانی به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.
سینماپرس: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به مناسبت درگذشت سعید تشکری نمایشنامه نویس و نویسنده کشورمان پیام تسلیتی منتشر کرد.
به گزارش سینماپرس، در پی درگذشت سعید تشکری نویسنده و نمایشنامه نویس تئاتر کشور انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس پیام تسلیتی صادر کرد.
متن این پیام بدین شرح است:
«انا لله و انا الیه راجعون
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، درگذشت ناباورانه نویسنده متعهد و ارزشمند، نمایشنامه نویس برجسته تئاتر انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت استاد سعید تشکری را به عموم علاقه مندان وی، فرهیختگان و نیز خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می نماید.
بی شک آثار گرانقدر برجای مانده آن فقید سعید جزو میراث ارزشمند تئاتر انقلاب اسلامی خواهد بود و فقدان ایشان محسوس و ضایعه ای بزرگ در حوزه ادبیات و هنرهای نمایشی ایران اسلامی خواهد بود.
از خداوند عالی اعلی (جل جلاله) علو درجات و آرامش خاطر آن مرحوم را مسالت داریم. یادش ماندگار و خاطرش گرامی.»
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» در سال ۱۳۹۲ از مرحوم سعید تشکری یه پاس سال ها حضور مستمر و تاثیرگذار در حوزه ادبیات نمایشی انقلاب و دفاع مقدس تقدیر به عمل آورده بود.
رضا رویگری همراه با ارکستر صبا در پهنه رودکی سرود خاطرهانگیز «الله الله» را اجرا میکند.
سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر صحنه حضور گروههای موسیقی اقوام خواهد بود. بر اساس برنامه، در این جشنواره گروههایی از مناطق مختلف ایران نظیر کرمانشاه، لرستان، کردستان، آبادان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، تربت جام و بندر عباس در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه میروند.
سینماپرس: مهمترین رویداد سینمایی ایران با حضور اساتید دانشگاهی و علمی در حوزههای مختلف هنر و علوم انسانی در چهلمین دوره از برگزاریاش به شکل ایدهآل خود نزدیکتر شد.
به گزارش سینماپرس، این رویداد سینمایی به عنوان مهمترین رکن سینمای ایران و نمایانکننده سیاستهای کلان فرهنگی، سالهای متمادی به محلی برای نمایشهای حاشیهای سینما درآمده بود و عدم توجه به مسائل ریشهای در قالبهای فرهنگی و اندیشهای از یک سو و کمرنگشدن وجوه آموزشی در حوزه سینما از سوی دیگر سینمای ایران را با مشکلات مختلفی مواجه کرده بود تا جایی که فیلمهای سینمای ایران جذابیت و کارکردهای مورد نظر سینما را در مواجه با مخاطبانش تامین نمیکردند.
جشنواره فیلم فجر از ابتدا هم ضمن نمایش فیلم به عنوان محملی برای اندیشهورزی و گفتوگو در نظر گرفته شده بود که در کنار نمایش فیلمهای تازه تولید شده، بحث بر سر چیستی و چگونگی آنها هم مطرح شود.
طی سالهای گذشته اجرای برنامههایی مانند فتوکال و فرش قرمز موجب شده بود تا بسیاری از شخصیتهای فرهنگی، علمی و حتی سینمایی با جشنواره فیلم فجر دچار بیگانگی شوند و عدم حضور این افراد منجر به آن شده بود که سینمای ایران از آگاهیبخشی و اندیشهورزی محروم بماند و به تبع آن فیلمها نیز سیر نزولی داشته باشند.
با تمهیدی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر و در راستای سیاستهای عدالتمحور دولت سیزدهم که در این مدت به آن تاکید شده، طراحی و اجرای نشستهای فرهنگی صورت گرفت؛ بسیاری از اساتید و صاحبنظران در حوزههای مختلف علوم انسانی و هنر پیوند دوبارهای با این رویداد برقرار کردند و این پیوند منجر به آن شد تا به واسطه نوعی اعتمادسازی و ظرفیتهای علمی، جشنواره به نقطه مورد نظر و حقیقی آن که شکل ایدهآل برگزاری چنین رویدادی است نزدیک شود.
در چهلمین جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار در کنار نمایش آثار سینماگران، ۴۰ برنامه تخصصی فرهنگی با حضور ۶۶ صاحبنظر در حوزههای مختلف هنر و علوم انسانی گردهم آمدند و مسائل متعددی در قالب عناوینی چون «سینما، فلسفه، معنا»، «سینما، تاریخ و تمدن»، «سینما و سبک زندگی» و … را مطرح کردند.
از سویی کارگاههایی تخصصی چون «سینما و عصر دیجیتال»، «رنگ در سینمای امروز ایران»، «نگارش برای اجرا» و غیره نیز برگزار شد.
بخش گنجینه سینمای ایران هم که به اکران برخی از فیلمهای مهم تاریخ سینمای ایران میپرداخت جدای از اکران فیلمهای مثل «گاو»، «دیدهبان»، «ناخدا خورشید»، «پرده آخر» و … با نشستهایی علمی همراه بود که بسیاری از صاحبنظران در حوزه سینما در آنها حضور به عمل آوردند و پیرامون مسائلی چون «شیوه روایی در سینمای کیارستمی»، «اقتباس و بومیسازی متون غیر فارسی»، «تنوع فرهنگی و زبانی در سینما» و … صحبت کردند.
از طرفی برگزاری نشستهای تخصصی و وبینارهایی در دانشگاههای کشور موجب پیوند دوباره این حوزه مهم از علم و فرهنگ با مهمترین رویداد سینمایی کشور شد و صاحبنظران و دانشجویان دانشگاههای مختلفی چون «سوره»، «امام صادق(ع)»، «تهران»، «هنر»، «صدا و سیما» و «مرکز مطالعات راهبردی ژرفا» از طریق این نشستها با جشنواره و سینمای ایران ارتباط دوبارهای برقرار کردند و افراد زیادی از طریق سامانههای برخط در سایت آپارات و روبیکا در این نشستها شرکت کردند.
این نشستها که به همت و دبیری «سعید الهی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر صورت گرفت یکی از محملهایی بود که جای خالی آن برای بسط گفتگو پیرامون اهمیت سینمای ایران خالی بود.
حضور اساتید نامی چون «علی نصیریان»، «محمود کلاری»، «مجید میرفخرایی»، «جابر قاسمعلی»، «هوشنگ توکلی»، دکتر «شاهین فرهت»، دکتر «مصطفی مهرآیین»، «حبیب احمدزاده»، «مجید شیخانصاری»، «وحید نیکخواه آزاد»، «مهدی سجادهچی»، «بیژن عبدالکریمی» و … نشانهای از آشتی دوباره چهرههای فرهنگی با مهمترین رویداد سینمایی ایران است که به نظر میرسد برای آینده جشنواره و سینمای ایران یک گام مهم و مستحکم باشد.
سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور، صبح چهارشنبه ۲۰ بهمن، از موزه هنرهای معاصر بازدید کرد.
سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر متذکر شدند: داوران باید به فیلم های متفکر و اندیشه ورز توجه کرده و از اعطای جایزه به فیلم های بی مایه و سطحی پرهیز کنند! داوری پاشنه آشیل جشنواره فجر است و اگر داور انتخاب درستی داشته باشد همه چیز در جشنواره درست پیش می رود.
به گزارش سینماپرس مبحث مهم داوری در جشنواره های کشور به خصوص جشنواره فیلم فجر که مهمترین رویداد سینمایی ما محسوب می شود همیشه بسیار داغ بوده و ما همه ساله شاهد اعتراضات شدید اهالی سینما نسبت به آنچه که ناداوری در جشنواره قلمداد می کنند بوده ایم. داوری های جشنواره فجر باید متناسب با ادعاها در حوزه انقلاب اسلامی و ایدئولوژی دینی باشد و داوران اگر اثر ارزشمند، متعهدانه، ولایتمدارانه، انقلابی و اخلاق مدار در جشنواره وجود دارد باید به آن جایزه بدهند و اگر چنین اثری وجود ندارد به هیچ فیلمی جایزه ندهند!
بخش عمده ای از اهالی سینما تأکید دارند که متأسفانه هرچند که جشنواره عنوان «فجر» را با خود به همراه دارد اما در آن به فیلم های ارزشی، استراتژیک و انقلابی توجه زیادی نمی شود. این دسته از سینماگران به همین دلیل خواستار توجه جدی هیأت داوران و مسئولان جشنواره نسبت به محتوای آثار شدند و تأکید کردند: ملاک داوری در جشنواره های استاندارد جهان بر اساس ایدئولوژی و خطوط قرمزشان است اما در جشنواره فجر به این نکات توجه نمی شود و ما باید به این اصل اساسی توجه جدی و ویژه ای داشته باشیم.
در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران کشور آقایان و خانم ها: امیرحسین شریفی، علی رویین تن، علیرضا سبط احمدی، فریده ذاکری، مهدی صباغ زاده، مریم بحرالعلومی، علی قوی تن، روح انگیز شمس، حمید بهمنی، مهدی عظیمی میرآبادی، اکبر حر و جهانگیر الماسی با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.
امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: چهل سالگی سال بلوغ فکری جشنواره است؛ عنوان این جشنواره «فجر انقلاب» است و بی شک آثار حاضر در این رویداد باید همگی انقلابی و ارزشی باشند اما متأسفانه سال های متمادی است فیلم هایی در جشنواره فجر حضور دارند که به هیچ عنوان با انقلاب اسلامی همخوانی ندارند اما بعضاً شاهد بودیم به آن ها توجه ویژه شده و جایزه هم گرفته اند؛ از این رو امیدوارم امسال در دولت انقلابی سیزدهم آثار برگزیده جشنواره باید در شأن و تراز انقلاب اسلامی باشند و داوران بر اساس سیاست های فرهنگی کلان نظام اسلامی بهترین ها را برگزینند. درست است که آثار حاضر در چهلمین جشنواره فجر دستپخت و محصول دولت قبل است اما اگر این آثار با معیارهای انقلابی همسویی نداشته باشند به راحتی می توان هیچ اثری را به عنوان بهترین انتخاب نکرد و به راحتی اعلام کرد که هیچ فیلمی شایسته بهترین بودن را نداشته است!
علی رویین تن کارگردان سینما در این باره اظهار داشت: جشنواره فجر هیچ اصول و چارچوبی ندارد و همین باعث می شود همواره با عملکرد سلیقه ای دست اندرکاران آن روبرو باشیم؛ عملکرد سلیقه ای در این رویداد سینمایی تنها به داوری ها معطوف نمی شود و ما در نحوه انتخاب فیلم ها، گزینش اعضای هیأت انتخاب، بزرگداشت ها و… همواره با معضل اعمال سلیقه دست اندرکاران این رویداد روبرو بوده و هستیم! بدیهی است وقتی یک جشنواره اساسنامه ندارد و سلیقه ای است هر اتفاقی در آن رخ می دهد و عملکرد دست اندرکارانش شبهه و شائبه ایجاد می کند.
علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما و تلویزیون به سینماپرس گفت: متأسفانه بارها در جشنواره فجر شاهد بوده ایم که فیلم ها جایزه نگرفته اند و این سازندگان آثار بوده اند که از جشنواره جایزه گرفته اند از این رو آنچه اهمیت دارد اینکه اعضای هیأت داوران مرعوب نام فیلمسازان و عوامل آثار نشوند و به کیفیت و محتوای آثار جایزه بدهند! جشنواره فجر باید از اندیشه حمایت کند؛ بی تردید جشنواره فیلم فجر تابع یک سبک، اندیشه و فرهنگ است و باید از آن اندیشه حمایت شود تا بتوانیم با اندازه جشنواره مان فیلم ها را مطرح کنیم نه اینکه به آثار نازل جایزه بدهیم و از کیفیت این رویداد سینمایی بکاهیم.
فریده ذاکری منتقد پیشکسوت سینما در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: تبانی و تقلب همیشه در داوری های جشنواره فجر وجود دارد؛ بنده معتقدم اگر حتی چندین ناظر بر عملکرد داوران نظارت داشته باشند یا حتی مکالمه های آن ها شنود شود باز هم این تقلب ها و تبانی ها وجود خواهد داشت از این رو معتقدم مهمترین اتفاق در وهله اول انتخاب داوران از بین چهره های سینمایی برجسته، دغدغه مند و دلسوز باشد و در وهله دوم برای داوران سیاست هایی تبیین شود تا بر اساس آن مبادرت به داوری آثار کنند. یکی از کارهای بسیار خوب این است که داوران باید از زمان آغاز بازبینی فیلم ها تا اعلام نتایج در قرنطینه کامل باشند، درست همان کاری که با طراحان سوألات کنکور می شود!
مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما به سینماپرس گفت: مسأله دخالت مستقیم دولت برای تغییر نظر هیأت داوران شایعه ای بیش نیست اما معمولاً کسانی که منافع شان در یک فیلم نهفته است چنین شایعاتی را راه می اندازند تا فیلم شان هم بیشتر دیده شود و هم بتوانند به جایزه دست پیدا کنند؛ این مسأله نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی کشورهای دنیا نیز وجود دارد و با همه این اتفاقات این داوران هستند که باید با عملکرد درست و قاعده مند خود و انتخاب آثار استاندارد سینمایی جلوی استمرار این شایعات را بگیرند. شاید بزرگترین مشکل جشنواره فیلم فجر این است که هدف گذاری روشن و شفافی ندارد و به همین علت در هر دوره برگزاری آن شاهد رویه های متفاوت در نحوه برگزیده شدن آثار هستیم که این مسأله نیازمند آسیب شناسی فوری و جدی توسط مسئولان سینمایی است.
مریم بحرالعلومی کارگردان و منتقد سینما در این باره اظهار داشت: هرچه می کشیم از عدم وجود استاندارد نگری و هدف گذاری برای استاندارد سازی در سینما است؛ بی تردید اگر مدیران و مسئولان سینمایی نگاه استاندارد داشته باشند ناخودآگاه زیرمجموعه های آن ها هم ملزم می شوند تا با نگاهی استاندارد سینما را به پیش ببرند؛ اگر برخی سینماگران، رسانه ها و منتقدان معتقدند که جشنواره فیلم فجر در انتخاب و داوری آثار نگاهی غیراستاندارد و سلیقه ای دارد به واسطه آن است که مدیر بالادستی سینما در پی استانداردسازی نبوده و از این رو تا مدیران تغییر نگاه ندهند شاهد هیچ تحول مثبتی در جشنواره هم نخواهیم بود. در خصوص نحوه داوری آثار در جشنواره فیلم فجر بخش عمده ای از اتفاقات بر اساس سلیقه شخصی داوران رقم می خورد اما اگر مدیر برای آن ها قاعده و قانونی تعریف کرده باشد این افراد موظف می شوند بر اساس همان استاندارد و چارچوب از پیش تعیین شده و مشخص مبادرت به داوری آثار کنند.
علی قوی تن کارگردان سینما در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: داوران باید تنها به فیلم های متفکر و اندیشه ورز توجه کرده و از اعطای جایزه به فیلم های بی مایه، سطحی و سرگرم کننده پرهیز کنند! بی شک اگر این اتفاق رخ دهد ما با جشنواره ای استاندارد روبرو خواهیم بود و اگر این اتفاق رخ ندهد ما صرفاً با یک دورهمی مواجه هستیم که بود و نبودش هیچ نفعی برای رشد و سینمای کشور در پی ندارد! سال های متمادی است جشنواره فیلم فجر بدل به یک شو و جشن شده ما شاهد حضور فیلم های گیشه ای در این رویداد سینمایی و اعطای جوایز به آن ها هستیم اظهار داشت: این در حالی است که که در جشنواره باید به فیلم هایی توجه شود که بازار وسیعی ندارند. جشنواره ها باید فیلم هایی را نمایش دهند و به آثاری توجه کنند که تنها افراد اهل فرهنگ و علاقمند به هنر سینما از آن ها لذت می برند.
روح انگیز شمس کارگردان سینما اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر در تمامی زمینه ها از جمله نحوه داوری آثار نیاز به تدوین و تبیین آیین نامه دارد تا تمامی اهالی سینما، شرکت کنندگان و مخاطبان این رویداد سینمایی بدانند و آگاه باشند که در این جشنواره بر اساس چه قواعد و استانداردهایی فیلم ها مورد ارزیابی قرار می گیرند تا هر نوع شائبه در اذهان بعد از اعلام نتایج از بین برود. یکی دیگر از نکات مهمی که وجود دارد و متأسفانه سیاست گذاران و مدیران جشنواره کمتر به آن توجه می کنند انتخاب درست داوران در این رویداد سینمایی است به نحوی که بارها در ادوار مختلف جشنواره دیده شده افرادی برای این سمت مهم به کار گرفته شده اند که نه تجربه کافی در سینما داشته اند و نه از دانش و مهارت کافی برخوردار بودند.
حمید بهمنی کارگردان سینما متذکر شد: داوری پاشنه آشیل جشنواره فجر است و اگر داور انتخاب درستی داشته باشد همه چیز در جشنواره درست پیش می رود؛ مهمترین نکته این است که داوران باید بر محور اهداف انقلاب اسلامی حرکت کنند و باید اعتقاد به نظام و انقلاب داشته باشند تا بتوانند انتخابی شایسته را در جشنواره فجر انقلاب رقم بزنند. جشنواره فجر در تمامی زمینه ها باید عملکردی انقلابی داشته باشد؛ از اجرا و ساختار جشنواره گرفته تا محتوای فیلم ها، انتخاب و داوری آثار و… همه و همه باید در راستای مسیر درخشان انقلاب اسلامی باشد.
مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: انتخاب و داوری آثار جشنواره فجر انقلاب باید در خدمت اهداف اولیه این رویداد باشد؛ ما تا زمانی که فیلتر اولیه جشنواره یعنی هیأت انتخاب را توجیه نکنم که باید تنها فیلم هایی با رویکرد اهداف و آرمان های انقلابی را در جشنواره بپذیرند با مشکل در داوری آثار روبرو خواهیم بود؛ جشنواره فجر هرگز نباید فیلم هایی با نگاه غیرانقلابی یا ضدانقلابی را بپذیرد و در این روش و منش باید بازنگری جدی صورت گیرد. فیلم هایی با رویکرد غیرانقلابی نباید در جشنواره پذیرفته شوند و این مسأله باید توسط مدیران و سیاست گذاران سینما و جشنواره به اعضای هیأت انتخاب جشنواره فجر انقلاب تفهیم شود.
اکبر حر کارگردان سینما در این باره اظهار داشت: داوران اگر اثر ارزشمند، متعهدانه، ولایتمدارانه، انقلابی و اخلاق مدار در جشنواره وجود دارد باید به آن جایزه بدهند و اگر چنین اثری وجود ندارد به هیچ فیلمی جایزه ندهند! جشنواره فیلم فجر جشنواره انقلاب اسلامی است و در این رویداد نباید به فیلم هایی که هیچ سنخیت و قرابتی با فرهنگ ایرانی-اسلامی، اسلام ناب محمدی (ص)، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ارزش های دینی ندارند بهایی داده شود. بنده بارها عرض کرده ام و باز هم تأکید می کنم جشنواره فجر انقلاب اسلامی نباید محلی برای عرضه فرهنگ منحط غربی باشد. این جشنواره رویدادی ارزشی و استراتژیک برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و باید همه جانبه در خدمت اهداف اسلام و انقلاب باشد.
جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: داوری های جشنواره فجر باید متناسب با ادعاها در حوزه انقلاب اسلامی و ایدئولوژی دینی باشد؛ بنده معتقدم آقای خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور باید این مسأله را به تمامی داوران تفهیم کنند به خصوص آنکه قرار است جشنواره از سال آتی به صورت بین المللی برگزار شود و از این رو باید مختصات جشنواره فجر انقلاب به صورت شفاف و واضح تبیین و ترسیم شود تا تنها شاهد برگزیده شدن آثاری در این رویداد سینمایی باشیم که با دغدغه رشد و اعتلای نظام اسلامی مان تولید شده اند. جشنواره فجر باید صراحتاً اعلام کند که در پی چیست؟ می خواهد اسباب توسعه نمایش در کشور شود یا توسعه سیاسی از طریق سینما را محقق سازد؟ هرچه هست و این جشنواره هر هدفی دارد نباید داوری ها در آن به صورت سلیقه ای باشد.
ستار اورکی میگوید «دسته دختران» پنجمین تجربه آهنگسازی او برای فیلمهایی از این دسته است اما تلاشش بر این بوده است که شباهتی به دیگر آثارش نداشته باشد و اثر جدیدی را ارایه بدهد.
سینماپرس: نهمین روز از برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر با حواشی متفاوتی همراه بود؛ با رو به پایان گذاشتن جشنواره چهلم کاخ جشنواره نسبتا خلوت شده چرا که فیلم های مهم و پر سر و صدای جشنواره برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمده اند و از سوی دیگر کیفیت به شدت پایین ساختاری و محتوایی آثار دیگر چندان جذابیتی ندارند و اغلب فعالان رسانه ترجیح می دهند به جای تماشای فیلم های ملال آور به استراحت بپردازند.
به گزارش خبرنگار سینماپرس هرچند در روزهای پایانی میزان استقبال اهالی رسانه و منتقدان از فیلم ها کاهشی شده اما در اقدامی عجیب و حیرت آور در روزهای کرونایی تهران تعداد کثیری کارت های تردد روزانه توسط دست اندرکاران جشنواره صادر شده که به کرات در اختیار افرادی خارج از حیطه سینما و رسانه قرار دارد و افراد دسته دسته و بعضا به صورت خانوادگی از کودک گرفته تا افراد کهنسال برای تماشای فیلم ها به برج میلاد می آیند.
این اتفاقات تلخ در حالی است که پیش از این دست اندرکاران جشنواره به بهانه کرونا برای تمامی اهالی رسانه متقاضی کارت صادر نکرده اند و مدعی آن هستند که در پی صیانت و حفظ جان اهالی رسانه اند در صورتی که شلوغی ملال آور کاخ جشنواره حاکی از اتفاقاتی است که گفته های مسئولان را کاملا نقض می کند. یکی از فعالان رسانه در همین رابطه اظهار داشت: «بنده شخصا برای دو تن از دوستانم طی روزهای اخیر کارت تردد روزانه درخواست کرده ام و با همین کارت ها توانستم آن ها را برای تماشای فیلم ها به داخل سالن بیاورم»
با این شرایط مشخص نیست آیا در مراسم اختتامیه جشنواره هم شاهد همین روند شوم و ناپسند خواهیم بود یا مسئولان برای یک بار هم که شده بر اساس شایسته سالاری مبادرت به تقسیم کارت ها می کنند؟
از سوی دیگر ساختار و محتوای ضعیف فیلم های فجر چهلم و انتقاد و اعتراض اهالی رسانه و کارشناسان سینما در پی داشته است. اکثر فیلم های حاضر در جشنواره چهلم رسما نسبتی با اندیشه جبهه انقلاب ندارند و این در حالی است که توقع از مسئولان مدعی انقلابی گری این بود که حتی اگر یک فیلم در جشنواره حضور می داشت فیلمی انقلابی و ارزشی بود.
دست اندرکاران فجر چهلم سعی کرده اند با نصب پوسترها و تابلوهای کاخ جشنواره فیلم فجر از شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، شهید آوینی و… در ظاهر رنگ و بوی انقلابی به این رویداد بدهند اما از سوی دیگر بساط فتوکال که رسما بدل به فشن شو و جولان دادن سلبریتی ها با پوشش های عجیب و غریبی که هیچ ارتباطی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ندارند در این جشنواره هم دیده می شود. این اتفاق در حالی است که مسئولان فجر چهلم پیش از برگزاری این رویداد تأکید کرده بودند مراسم فرش قرمز نخواهند داشت حالا فرش قرمز جمع شده اما بساط این شو همچنان پابرجاست و مشخص نیست این مراسم چه قرابت و سنخیتی با فجر انقلاب اسلامی دارد و چرا باید برخی افراد با پوشش های عجایبی جلوی دوربین عکاسان و فیلمبرداران رفته و اصل اعتقادی این جشنواره را به ریشخند بگیرند؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر تولید آهنگهای انقلابی و آصار موسیقایی وحدتآفرین و تمدنساز را ضرورتی اجتنابناپذیر توصیف کرد.