پیام معاون امور هنری به جشنواره موسیقی فجر
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر پیام داد.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر پیام داد.
سینماپرس: دهمین روز از برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر با حواشی متفاوتی همراه بود؛ تهیه کننده یکی از فیلم های جشنداره با انتقاد از شیوه رای گیری برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم به یکی از خبرگزاری ها گفت: برخی قبل از جشنواره فیلم فجر امسال میگفتند که در سالهای گذشته برای دریافت سیمرغ مردمی، بعضی از تهیهکنندهها هزینه های میلیونی میکردند!
به گزارش خبرنگار سینماپرس عباس نادران تأکید کرد: آن چیزی که با توجه به شواهد وجود دارد، تخلف سامانه سمفا جشنواره برای برخی از فیلمها است؛ اینکه برای مخاطبان حاضر در سالن سینما پیام آرای مردمی ارسال نمیشود، وقتی ارسال میشود که زمان رأی دادن منقضی شده یا اینکه پیام میرود، کُد تعریف نمیرود؛ در هر سیستمی یک درصد خطا قابل قبول است. یعنی برای یک سیستم ۳ درصد تا ۵ درصد اشتباه و ایراد سیستماتیک وجود دارد، اما دو روز قبل در یک سالن سینما، ۳۹۷ نفر حضور داشتند. فقط و فقط برای ۲۰ نفر از آن ۳۹۷ نفر پیامک نظرسنجی ارسال شده است! این دیگر یک اشتباه سیستماتیک نیست.
وی در ادامه افزود: این ماجرا را از روز اول جشنواره متوجه شدیم، اسناد و مدارک آن هم محفوظ است. با حراست سازمان سینمایی این موضوع را مطرح کرده و در حال پیگیری هستیم. از همکاری آقای خزاعی و نقاشزاده خیلی ممنونم. به ما قول مساعد دادند بابت اینکه این ماجرا را به نتیجه برسانیم. صحت و سقم تمام اسناد و مدارک ما بررسی شده است. اجازه نمیدهیم حق ما پایمال شود!
نادران در ادامه خاطرنشان کرد: مطالبه ما دو چیز است؛ آرایی که در آن به نفع یک فیلم مشخص تخلف شده باید ابطال شود. نکته دیگر اینکه برای مخاطبان فیلمهای «شادروان»، «مرد بازنده»، «دسته دختران» و چند فیلم دیگر که امکان رأی مردمی را نداشتند، پیامک برای همه افرادی که بلیت تهیه کردند، ارسال شود تا برای امکان رأیدهی در دسترس آنها قرار بگیرد. اگر ما نتوانیم در طول این جشنواره حق خودمان را از سامانه سمفا بگیریم، من خودم شخصاً تا حصول نتیجه از همه مراجع قانونی که لازم باشد این ماجرا را پیگیری میکنم و کوتاه نمیآیم. دلیلاش این است که یک عده که در این قصه منافع مشترک دارند، حیثیت جشنواره فجر را به بازی گرفتهاند.
لازم به ذکر است رأیگیری از طریق سمفا برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم سال گذشته حاشیههای فراوانی به دنبال داشت و امسال نیز که سمفا برای بار دوم مسئولیت ثبت آرای مردمی را بر عهده دارد زمزمههایی از تخلف در آن شنیده میشود.
حاشیههایی که سال گذشته بر سر سرنوشت بهترین فیلم آرای مردمی به وجود آمد و یکباره یک فیلم در روزهای آخر جهش زیادی پیدا کرد، باعث شده از روزهای نخست جشنواره حساسیتها روی این بخش زیاد شود؛ برخی تماشاگران سینماها مدعی شدند که لینکی که برای آنها، برای شرکت در رأیدهی فیلمها ارسال شده کارایی لازم را ندارد و دو تهیهکننده نیز از مکانیسم رأیگیری آرای مردمی جشنواره اظهار بیاطلاعی کردند.
حسن مصطفوی، تهیهکننده فیلم «برف آخر» نیز با انتشار یک استوری ضمن تأیید صحبتهای نادران به انتقاد از سیستم رأیگیری سمفا پرداخت. همچنین محمدرضا منصوری، تهیهکننده فیلم سینمایی «دسته دختران» درباره اختلالات اخیر در سامانه ثبت آرای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: «در روزهای اخیر بسیار شاهد عدم ارسال پیامک نظرسنجی یا تاخیر در ارسال پیامک در برخی سینماهای خاص برای مخاطبان فیلم بودیم. در حالی که انتظار میرفت با آنلاین و هوشمند شدن سامانه ثبت آرای مردمی در جشنواره فجر توسط سامانه سمفا، از میزان شائبهها و نگرانیها درباره صحت و سقم آرای مردمی کاسته شود، در یکی دو سال اخیر شاهد اتفاقات عجیب و غریبتری هستیم. به طوری که مواردی بوده که حتی فیلم دیگری را دیدهاند، اما پیامک نظرسنجی فیلم دیگری برای آنها ارسال میشود!»
در همین راستا رئیس سازمان سینمایی از دبیر جشنواره چهلم خواست در زمینه اخذ آرای مردمی این دوره جشنواره، شفافسازی کند.
متن این درخواست به شرح زیر است: احتراماً، نظر به ادعاهای مطرح شده و اظهارات متناقض تعدادی از صاحبان آثار مبنی بر روند مبهم فرایند آرای مردمی و تشکیک در این زمینه بهمنظور حفظ و صیانت از حقوق همه آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ و در راستای شفافسازی فرایند آرای مردمی، شایسته است در اسرع وقت با تشکیل کمیتهای متشکل از مدیران کمیته نمایش و سالنهای سینما، فناوری و اطلاعات، سمفا و حراست نسبت به بررسی دقیق وضعیت و واکاوی شبهات مطرح شده، راستیآزمایی صورت گرفته و نتیجه در اولین فرصت به اینجانب گزارش شود.»
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز درپی نامه رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: صیانت از آرای مردمی و صحت نتایج نظرسنجی برای ما اصل است.
درپی برخی ابهامات و پرسشها درباره صحت و دقت نظرسنجی مردمی درباره فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران، روز گذشته به دستور دبیر جشنواره فجر کمیتهای متشکل از مدیر امور سینماها، مدیر کمیته نمایش، مدیر روابط عمومی، مدیر حراست سازمان سینمایی، مدیر فناوری اطلاعات جشنواره و مدیر مؤسسه سمفا برای بررسی موضوع و رسیدگی به پرسشهای مطروحه توسط برخی از صاحبان آثار، تشکیل و مقرر شد ادعاهای مطروحه بررسی و گزارش نتایج آن در اسرع وقت به دبیر جشنواره ارائه شود.
این جلسه در پی نامه رییس سازمان سینمایی به دبیر جشنواره برای رسیدگی به موضوع این ادعاها برگزار شده است.
مسعود نقاشزاده دبیر جشنواره در حاشیه این جلسه گفت: صیانت از آرای مردمی و حقوق صاحبان آثار در نظرسنجی برای ما اصل است و این موضوع را با جدیت رسیدگی و نتایج آن را هر چه باشد اعلام خواهیم کرد.
علاوه بر این اتفاقات اغلب اهالی رسانه و منتقدان که معتقدند جشنواره چهلم با مشکل جدی در ساختار، اجرا و مدیریت روبرو است امروز در انتظار اعلام اسامی کاندیداها بودند و پیش بینی های خود را از اینکه کدام فیلم ها پیشتاز دریافت سیمرغ می شوند با یکدیگر مطرح می ساختند.
یکی دیگر از اتفاقات حاشیه ای روز دهم اعلام تعدادی از اهالی رسانه و عکاسان در خصوص ابتلای شان به ویروس امیکرون در جشنواره فیلم فجر بود. جشنواره ای که از ابتدا ادعای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را داشت اما در عمل فاجعه آفرید و با صدور تعداد انبوهی کارت تردد روزانه و… باعث شد تا جان اهالی رسانه و خانواده های شان در خطر بیفتد.
روزهای منتهی به ۲۲ بهمن ۵۷، صحنههایی تاریخی در شهرهای مختلف ایران به تصویر کشیده شد و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد. عکسهای سیاه و سفید آن روزها، روایتی از این اتفاق تاریخی را ثبت و ضبط کردهاند و «محمدباقر قاسم» یکی از عکاسان پیشکسوت روزهای انقلاب در سمنان است که توانست چند فریم از آن روزها را با دوربینش ماندگار کند.
سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما که با فیلم سینمایی «نمور» در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: کانسپت اصلی «نمور» سوءتفاهم است و ما سعی کردیم در این فیلم تعریفی را به مخاطب ارائه دهیم که تا چه میزان روابط انسان ها با یکدیگر می تواند موجب بروز سوءتفاهم شود و اگر هر رابطه ای به صورت ساده و شفاف شکل بگیرد تا چه اندازه در بهبود روابط انسانی موثر خواهد بود.
کارگردان فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته ای که بسیاری از انسان ها در طول زندگی شان تجربه کرده اند این است که اگر از یک سوءتفاهم مدت زمان طولانی بگذرد آن سوءتفاهم کم کم بدل به کینه می شود. این مسأله دغدغه اصلی «نمور» است.
وی ادامه داد: فیلمنامه «نمور» ۳ بار بازنویسی شد تا قصه خانوادگی فیلم بتواند برای مخاطب باورپذیر باشد. من این فیلم را یک ملودرام در نظر می گیرم اما ممکن این سبک از سوی برخی افراد به دلیل فضای خاضی که دارد ضد ژانر نیز تعبیر شود.
بیدل سپس در پاسخ به این سوأل که چطور علاقمند شدید این فیلمنامه را برای اثر جدید سینمایی تان بسازید اظهار داشت: از زمانی که تصمیم گرفتم اثر بعدی سینمایی ام را شروع کنم فیلمنامه های زیادی در ژانرهای گوناگون به دستم رسید از ژانر وحشت گرفته تا کمدی و اجتماعی اما هیچ کدام از آن ها به مذاقم خوش نیامد اما زمانی که فیلمنامه اولیه «نمور» را مطالعه کردم به این مسأله رسیدم که در زندگی اتفاقات مهمی وجود دارد که ما از آن به راحتی عبور می کنیم و یکی از آن ها همین روابط مان با خانواده درجه یک، درجه دو، دوستان، همسایگان، هم وطنان و… است.
این کارگردان سینما متذکر شد: روابط انسان ها با توجه به شرایط و موقعیت ها شکل می گیرد و ما سعی کردیم این شکل گیری روابط را در «نمور» به تصویر بکشیم. در این فیلم به لحاظ فن فیلمسازی تعلیق های ملویی نیز وجود دارد و ما حتی در خصوص احترام به مقام مادر نیز نکاتی را مطرح کرده ایم.
وی در خصوص نحوه ساخت این فیلم گفت: فیلمبرداری «نمور» تنها ظرف مدت ۲۰ جلسه به اتمام رسید اما پست پروداکشن فیلم زمان بسیاری از ما گرفت و با وسواس زیاد روی تروکاژ، تدوین، صداگذاری، آهنگسازی و… کار کردیم.
بیدل در پاسخ به این سوأل که «نمور» را شایسته کاندیداتوری در کدامیک از رشته ها می داند اظهار داشت: تمام تلاش همکاران من در این فیلم آن بود که در مقطع کاری خودمان بهترین اتفاق را رقم بزنیم و کاندید شویم و من قاطعانه عنوان می کنم که یکایک همکارانم شایستگی کاندیداتوری در جشنواره را دارند.
این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: حضور در جشنواره فیلم فجر برای هر فیلمی به مثابه یک نقطه عطف محسوب می شود چرا که این جشنواره مهمترین رویداد سینمایی کشور است. برخی فیلم ها که با پروپاگاندا و تبلیغات فراوان سعی در جذب مخاطب دارند وضعیت شان فرق می کند اما برای آثاری مانند «نمور» که حرفی جدی برای گفتن دارد و بر اساس دغدغه مندی تولید شده است جشنواره فجر یک ویترین فوق العاده است که می تواند از آن به خوبی بهره ببرد.
منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نخستین کارگاه جامع و رایگان عکاسی طبیعت و منظره را با حضور هنرمندان عکاسی به مدت ۶ روز از ۲۳ بهمن تا ۲۷ بهمنماه برگزار کرده و به شرکت کنندگان در این کارگاه گواهینامه معتبر آموزشی اعطا میکند.
سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از روز چهارشنبه بیستم بهمن با اجرای دو کنسرت در بخش موسیقی پاپ به خوانندگی علی زند وکیلی و میثم ابراهیمی در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران آغاز شد.
سینماپرس: در آخرین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر، دو فیلم سینمایی «درب» و «نمور» در خانه جشنواره به نمایش گذاشته میشود.
به گزارش سینماپرس، امروز پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه آخرین روز از نمایش فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره واقع در برج میلاد است. خانه جشنواره در روز آخر میزبان دو فیلم سینمایی «درب» و «نمور» است.
فیلم سینمایی «درب» به کارگردانی هادی محقق و تهیهکنندگی رضا محقق قرار است ساعت ۱۳ به نمایش گذاشته میشود. این فیلم روایتگر مامور اداره برقی است که قرار است برق خانهای تَک و دورافتاده را وصل کند. هادی محقق و محمد اقبالی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
همچنین فیلم «نمور» به کارگردانی داوود بی دل و تهیهکنندگی یاسر جعفری نیز ساعت ۱۶ در برج میلاد اکران میشود. این فیلم یک ملودرام ملتهب اجتماعی است که در خلاصه داستان آن آمده است: تالاب رو از زندگی من نقاشی کردند، لجنزار و نمور.
محمدرضا علیمردانی، سمیرا حسنپور، نسیم ادبی، باربد بابایی، پریسا شاهولیان، محمدرضا عباسی، سید بنیامین شهیدزاده و با حضور بهاره کیان افشار بازیگرانی هستند.
همچنین در بخش مستند، فیلم «احتضار» به کارگردانی حجت طاهری ساعت ۲۰:۳۰ نمایش داده میشود.
در همین ساعت و در بخش گنجینه فیلم «بچه های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی نمایش داده میشود.
با حضور هنرمندان، نماینده ایلام در مجلس، فرماندار و امام جمعه چوار، مدیر کل ورزش و جوانان، رییس بسیج هنرمندان استان و جمعی از مسئولان، جشنواره ملی گرافیک «دقیقه ۵۵» با ادای احترام و نثار گل به مقام شامخ شهدا در محل زمین فوتبال چوار آغاز به کار کرد
سینماپرس: معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با آغاز جشنواره موسیقی فجر در پیامی برگزاری این رویداد را فرصتی مغتنم برای بهره برداری از ارزشها و آموزههای اصیل کشورمان توصیف کرد.
به گزارش سینماپرس، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با آغاز سی هفتمین جشنواره موسیقی فجر پیامی را منتشر کرد.
در متن پیام محمود سالاری آمده است:
«از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر | یادگاری که در این گنبد دوار بماند
موسیقی، صدای سخن عشق است و نغمه هایش، نوای همدلی هنرمندان ایران اسلامی. هنرمندان عرصه موسیقی با آفرینش آثار متناسب با شرایط تحول خواه اجتماعی مردم در برابر ظلم و استبداد با همت و تعهد اجتماعی از روزهای آغازین انقلاب اسلامی در خدمت باورها و خواسته های مردم به صحنه آمدند تا همگامی هنرمندان را با انقلاب اسلامی شاهد باشیم.
حقیقتی درخشان که باید به آن اذعان داشت، یادآوری این نکته است که فرهنگ و هنر ایران اسلامی، شناسنامه ملی و نماد تفکر ملت ماست و موسیقی از میان گونههای مختلف هنری، با اتکا بر ظرفیتهای خود و بینیاز از ترجمه به تنهایی سهلالوصولترین اثر هنری است که می تواند پیام انسانی و فضیلتخواه فرهنگ و هنر این مرز و بوم را به گوش مخاطبان در اقصی نقاط جهان برساند.
برگزاری جشنواره موسیقی فجر به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای موسیقی کشور که سرمایه اصلی خود را فرهنگ و هنر می داند، فرصتی مغتنم برای بهرهبرداری از آموزههای اصیل و ریشه دار ماست که همراه با تجربه و شناخت پیشکسوتان و نیز بروز و ظهور استعدادهای جوانان برومند در این عرصه متضمن حفظ معیارهای اصیل و انقلابی است.
حضور هنرمندان صاحبنام در گستره ایران اسلامی با رویکردی هدفمند و شایسته در این جشنواره نویدبخش تداوم حیات غرور آفرین هنر موسیقی فاخر است.
اینجانب از تلاش های ارزشمند هنرمندان حاضر، شورای سیاستگذاری، هیئت انتخاب آثار و گروه ها، همکاران دفتر موسیقی، انجمن موسیقی ایران و دبیر محترم جشنواره سی و هفتم فجر تقدیر می کنم و توفیق روزافزون و سربلندی همه عزیزان را آرزو مینمایم.»
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با آغاز جشنواره موسیقی فجر در پیامی برگزاری این رویداد را فرصتی مغتنم برای بهره برداری از ارزشها و آموزههای اصیل کشورمان توصیف کرد.