X

بایگانی بهمن 21, 1400

دفتر سینمایی

ویژه برنامه «احوالپرسی» برای جشن ۲۲ بهمن


برنامه تلویزیونی «احوالپرسی» امشب میزبان سید جواد هاشمی و محمد گلریز است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوشش زنده اختتامیه جشنواره فیلم فجر از شبکه نمایش


شبکه نمایش سیما، همچون سال‌های گذشته اختتامیه جشنواره فیلم فجر را زنده پخش می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاریخ شفاهی تئاتر دفاع مقدس با «گزارش واقعه» ثبت شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «گزارش واقعه» به عنوان روایت تصویری تاریخ شفاهی تئاتر دفاع مقدس از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، در چهل و سومین بهار انقلاب «گزارش واقعه» روایت تصویری تاریخ شفاهی تئاتر دفاع مقدس و کتاب «بدرود سردار و ۶ نمایشنامه همراه» شامل آثار برگزیده نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» از سوی سازمان فدهنگی هنری و با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر رونمایی شدند.

در این برنامه، سعید اسدی مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره‌کل هنرهای نمایشی، با اشاره به اهمیت مستند «گزارش واقعه» گفت: رخداد تئاتر می‌تواند حاوی مفهوم و معنای عمیق گزارش کردن باشد، «گزارش واقعه» نیز می‌تواند گزارشی از واقعه با اهمیت دفاع مقدس به تاریخ باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: دفاع مقدس به هیچ وجه نمی‌تواند از زندگی ما خارج شود، واقعه پراهمیتی است و باید با آن مسوولانه برخورد کنیم. اما موضعی که امروز در تئاتر دفاع مقدس ما در آن قرار گرفته‌ایم، یک افول و بن‌بست است و شاید در «گزارش واقعه» بتوان طنین این هشدار را شنید.

وی درباره اهمیت تلاش برای ثبت تاریخ شفاهی تئاتر دفاع مقدس در مستند «گزارش واقعه» افزود: معتقدم در فقر تاریخ نگاری در همه حوزه‌ها به سر می‌بریم و تاریخ نوین و تاریخ بعد از انقلاب ما نوشته نشده است، تاریخ تئاتر قبل از انقلاب هم جسته و گریخته نوشته شده است، اینها منابع و مراجع بسیار مهمی خواهد شد برای اینکه تاریخ نگاری اتفاق بیافتد، اگر یک تصویر تاریخی قابل مراجعه‌ای از تاریخ تئاتر ایران بعد از انقلاب شکل بگیرد که قطعاً یک بخشی از آن تاریخ مربوط به تئاتر جنگ خواهد بود.

اسدی گفت: جهان هنر این امکان را به ما می‌دهد که وسیع و متنوع‌تر به یک موضوع نگاه کنیم، جنگ برای ما یک وضعیت هستی‌شناختی بود و فقط یک وضعیت ایدئولوژی نبود. بنابراین اگر با رویکرد جدیدی در تئاتر دفاع مقدس به عنوان یک وضعیت هستی‌شناختی ملاحظه کنیم، می‌تواند به صورت انفجاری این تئاتر را احیا کند و از معضل بازتولید کردن یک نوع شکل و فرم و زیبایی‌شناسی رها شود.

سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم ضمن تبریک دهه مبارک فجر گفت: زندگی شهدا در مواردی بعد از شهادت‌شان آغاز می‌شود، بسترهای فرهنگی و هنری و رسانه‌ای تازه فعال می‌شود و آن بخشی که در زندگی طبیعی این بزرگواران دیده نمی‌شد، آشکار می‌شود. معمولاً در دنیای حاضر که قهرمانان پوشالی می‌سازند، ما با وجود داشتن بزرگان و قهرمانانی به صورت کلان کمی کم‌کاری کردیم، گاهی به این نتیجه می‌رسیم که در آثار هنری خود نمی‌توانیم بخشی از آن بزرگی را نشان دهیم، سینماگران بزرگ در این حوزه ورود می‌کنند که این موضوع جای تقدیر و ستایش دارد گاهی اوقات در قالب یک هنر خاص نمی‌توانیم تمامی آن قهرمانی و اسطوره را بیان کنیم، ما در ساختن قهرمان ملی هم باید رویکرد مستمر و پرقدرتی داشته باشیم.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: در این حوزه، هنرهای نمایشی وظیفه بسیار مهمی دارد و بار سنگینی را به دوش می‌کشد. تلاش داریم که از تمام امکانات سازمان فرهنگی هنری شهرداری در راستای این هدف مقدس و متعالی بهره ببریم و «گزارش واقعه» بخشی از آغاز این جریان.

شهرام کرمی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ و نماینده داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» هم با تبریک دهه مبارک فجر اظهار کرد: متاسفانه سعید تشکری یکی از بهترین درام نویسان هنر انقلاب اسلامی را از دست دادیم، مردی که عمر خود را صرف هنر دینی کرد و به خصوص در هنر جنگ آثار ارزشمندی داشت.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به رونمایی از کتاب «بدرود سردار و ۶ نمایشنامه همراه» آثار برگزیده نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» گفت: سردار سلیمانی شخصیتی مردمی بود، خصلت‌های رفتاری ممتازی داشت که بسیار قابل احترام برای مردم و جامعه هنری است. گردآوری آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» در قالب کتاب و رونمایی از آن، اقدامی پسندیده است، امیدوارم این حرکت تداوم داشته باشد که می‌تواند باعث یک اتفاق مهم هنری شود.

کرمی درباره مستند «گزارش واقعه» گفت: ثبت تاریخ شفاهی کاری لازم و بزرگ است. چنین کاری تا کنون در تئاتر ایران صورت نگرفته است. تئاتر ایران پیش از انقلاب که جسته گریخته انجام شده و پس از انقلاب هم اقدام ویژه‌ای در این زمینه دیده نشده‌است. ثبت تاریخ شفاهی تئاتر دفاع مقدس برای اولین بار در کشور در سازمان به دست آقای عطایی و همکاران عزیزم اتفاق افتاده است.

«گزارش واقعه» با بررسی نحوه شکل‌گیری و وضعیت امروز و فردای تئاتر دفاع مقدس به همت مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تهیه و تولید شده است و در آن نویسندگان و کارگردانان شاخص حوزه تئاتر جنگ درباره علل شکل‌گیری این گونه تئاتری گفته‌اند.

این مجموعه به کارگردانی و تدوین احمد عرب‌سعیدی و تهیه‌کنندگی علی عطایی پژوهشی دیداری درباره چیستی و چگونگی تئاتر دفاع مقدس است و سعید اسدی، ایوب آقاخانی، فارس باقری، امیرحسین شفیعی، سیدحسین فدای حسین، لیلی عاج، شهرام کرمی، کیومرث مرادی، رحیم نوروزی، حمید نیلی و سیروس همتی در این مستند درباره حضور و آثار خود در حوزه تئاتر مقاومت و وضعیت فعلی و گذشته آن می‌گویند.

کتاب «بدرود سردار و ۶ نمایشنامه همراه» نیز شامل آثار برگزیده نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» است، نخستین دوره مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ابهامات درمورد آرا، اهدای سیمرغ مردمی فجر را لغو کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: به خاطر صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار، و جلوگیری از ضایع شدن کوچکترین حقی از فیلمسازان، در این دوره جایزه داوری مردمی را نخواهیم داشت.

به گزارش سینماپرس، مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: در پی ابهامات مطرح شده از سوی برخی فیلمسازان و صاحبان آثار در مورد اعتبار نظرسنجی مردمی درباره فیلم‌های بخش مسابقه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، دبیر جشنواره، کمیته‌ای را مأمور بررسی و پیگیری ادعاهای مطروحه در مورد صحت و دقت آرای مردمی جشنواره کرد.

وی افزود: گزارش‌های کمیته پیگیری نظرسنجی مردمی جشنواره نشان می‌دهد، علیرغم تلاش بخش‌های مختلف زنجیره ثبت آرای مردمی، به دلیل پیچیدگی این فرآیند و وجود متغیرهای متعددی که در صحّت و دقت نتایج نظرسنجی دخالت دارند، اطمینان کامل از صحت نتایج در بخش‌های مختلف به سادگی حاصل نمی‌شود. زیرا از خرید بلیت توسط تماشاگران واقعی، تا حضور تماشاچی در سینما، دریافت بلیط فیزیکی و دریافت مطمئن پیامک توسط تماشاگر و نهایتاً ثبت رأی در سامانه، زنجیره‌ای از فرآیندهای فنی و انسانی مختلف را در بر می‌گیرد که باید در همه مراحل اطمینان‌بخش باشد تا بتوان به دقت نتایج اعتماد کرد.

دبیر جشنواره عنوان کرد: بررسی تیم‌های کارشناسی نشان می‌دهد به دلیل پاره‌ای اشکالات و از جمله اشکال فنی در ارسال پیامک که باعث شده بعضی از مخاطبان دریافت نکنند، و نیز قطعی و اختلال اینترنت در بعضی سینماها، نتایج نظرسنجی مردمی برای ستاد جشنواره اطمینان‌بخش نیست.

وی تاکید کرد: بنابراین، ضمن سپاس و پوزش توأمان از تماشاگران عزیز که در فرآیند نظرسنجی مردمی مشارکت کردند، به خاطر صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع شدن کوچک‌ترین حقی از فیلمسازان، در این دوره جایزه داوری مردمی را نخواهیم داشت، زیرا صحّت و دقت نتایج آرای مردمی برای ما یک اصل است و این تصمیم یک جراحی دشوار و البته ناگزیر در جهت استانداردسازی و اعتبار هر چه بیشتر جشنواره فیلم فجر به شمار می‌رود.

نقاش‌زاده با اشاره به اینکه فرآیند نظرسنجی مردمی از ساعت ۱۴ امروز متوقف خواهد شد، اظهار کرد: برای این دوره جایزه آرای مردمی سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اعلام نخواهد شد. البته رجوع به آرای مردمی برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، در سال‌های گذشته نیز همواره محل بحث و گاه مناقشه جدی بوده است. علت این امر هم فقدان یک سازوکار مطمئن برای دسترسی به آرای واقعی تماشاگران بوده است و کمیته پیگیری آرای مردمی ستاد جشنواره، امیدوار است در سال‌های آینده با مطالعه عمیق این فرآیند، نتایج بهینه‌ای حاصل شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بخش فرهنگی «فجر ۴۰» ادامه خواهد داشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر برنامه‌های فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: با توجه به شرایط کرونا استقبال از نشست‌های تخصصی این رویداد قابل‌ قبول است.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی مدیر برنامه‌های فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره این بخش به مهر گفت: فضای سینما یک فضای گفتمان است و از این بستر باید کمال استفاده را برد و سعی می‌کنیم این گفتمان را حداقل به لحاظ مفهومی به خوبی تبیین کنیم. در کنار جشنواره فیلم فجر و بهانه برگزاری آن، دست‌اندرکاران این رویداد مهم می‌توانند با انواع همایش‌ها و برگزاری نشست‌ها و بهره‌مندی از دیدگاه صاحب نظران و اساتید حوزه علم و دانشگاه و فرهنگ و ادب، فضای گفتگو و تعامل و خردورزی را به نحو متعالی ایجاد کند.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر فرصت بسیار مهمی است برای اهالی فرهنگ و سینما که بتوانند از این مباحث نظری و هنری کمال استفاده را ببرند. در واقع دبیرخانه جشنواره فیلم فجر تلاش کرد تا همراه با نمایش فیلم‌ها، بستر بهره‌مندی علمی –پژوهشی را برای همه اهالی فرهنگ و هنر در برج میلاد و در سراسر کشور فراهم کند.

این مدیر سینمایی بیان کرد: تاکید می‌کند که اولین ایده ما برای برگزاری نشست‌ها، با توجه به شرایط کرونا حضور فیزیکی افراد و استفاده از سامانه‌های برخط بود که در طول همکاری با حامیان جشنواره، با سامانه‌های برخط از جمله «آپارات»، «روبیکا»، «آی گپ»، «ذربین» به توافق رسیدیم و خوشبختانه با برگزاری فیزیکی نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم فجر، بسیاری از مردم از سراسر کشور همزمان با عزیزانی که در پایتخت و در برج میلاد هستند از نشست‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه این مسیر در جهت تحقق سیاست عدالت محورانه دولت انقلابی و دولت سیزدهم است، توضیح داد: امیدوارم این حرکت درباره تمامی وجوه حوزه سینما، فرهنگ و هنر نیز اتفاق افتد و تنها در برگزاری نشست‌های جشنواره خلاصه نشود. نکته مهم این است که از پیش از برگزاری جشنواره با بیش از ۱۰۰ صاحب‌نظر سینمایی و فرهنگی مذاکره کردیم و از این تعداد موفق به جلب مشارکت و دعوت بیش از ۶۶ صاحب‌نظر سینمایی و دانشگاهی در ۴۰ نشست فرهنگی جشنواره فیلم فجر شدیم که با حضور بسیار گرم و متعهدانه آنها روبرو شدیم.

الهی گفت: در طول این نشست‌ها گفتگوهای متعددی صورت گرفته است که امیدوارم در پایان برگزاری جشنواره پیاده سازی شود و در قالب کتاب‌ها و مجلاتی که از سوی سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و ستاد جشنواره تدارک دیده می‌شود در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

وی ادامه داد: لازم است یادآور شوم که به هیچ عنوان برنامه‌های فرهنگی با زمان نمایش فیلم‌ها در برج میلاد همپوشانی نداشته است و سعی کردیم تا این جلسات در بین نمایش ۲ فیلم برگزار شود. همچنین تاکید می‌کنم که این نشست‌ها زمان نمایش فیلم‌ها را ضایع نکرده است.

مدیر برنامه فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره استقبال حضوری از این نشست‌ها بیان کرد: از یک سالن ۱۰۰ نفره که با شرایط موجود باید با یک ظرفیت ۵۰ درصدی اشغال شود، وقتی حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر و یا حتی کمتر یا بیشتر در یک جلسه شرکت می‌کنند از لحاظ فیزیکی و حضوری این عدد برای ما قابل توجه است، ضمن اینکه از ابتدا نیت ما در برگزاری این نشست‌ها حضور فیزیکی این افراد نبود و این پیش‌بینی را می‌کردیم، چرا که ما در صدد تغییر یک فرهنگ و یک نگرش هستیم و تلاش کردیم وجه بصری و نمایشی جشنواره را در کنار وجه فرهنگی، علمی و پژوهشی با هم جلو ببریم که این اتفاق به نوعی برای اولین بار اتفاق می‌افتد.

وی توضیح داد: البته چنین روندی در گذشته و در جشنواره جهانی فیلم فجر دنبال می‌شد، اما هیچ‌وقت این حجم از نشست‌های تخصصی طراحی نشده بود و شاید فقط در حد چند کارگاه آموزشی تدارک دیده شده بود. چون در صدد تغییر نگرش و فرهنگ هستیم برای سال اول استارت خوبی زدیم و امیدوارم این برنامه در آینده نیز ادامه داده شود. طبق آخرین آمار ارائه شده درباره بازدید اینترنتی از برگزاری این نشست‌ها نزدیک به ۴۲۹ نفر بودند.

این مدیر سینمایی درباره اکران فیلم‌های بخش گنجینه بیان کرد: در برنامه‌های فرهنگی تلاش بر این شده است تا علاوه بر نمایش فیلم و یا پرداختن به افرادی مانند هنرمندان فقید و اجرای یک سری برنامه‌های سنتی و آنچه که در جشنواره‌ها مرسوم است مانند نکوداشت هنرمندان و یا نمایش آثار گنجینه، سعی کنیم برای همه این موارد یک موضوع پژوهشی تعریف کنیم و پیرامون آن موضوع صحبت کنیم. به همین خاطر در بخش گنجینه اگر چه ۱۰ فیلم از آثار مرمت شده فیلمخانه ملی و بنیاد سینمایی فارابی در اختیار جشنواره قرار داده شده است، اما یک ساعتی در نظر گرفته شده تا مبحثی درباره موضوعات مختلف مرتبط با آن فیلم مورد بحث و واکاوی قرار گیرد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال اگر فیلمی تحت عنوان فیلم «ناخدا خورشید» آقای ناصر تقوایی را نمایش می‌دهیم، در مورد اقتباس ادبی از متون غیرفارسی با آقای مهدی سجاده‌چی و با استناد به فیلم «ناخدا خورشید» صحبت می‌کنیم. به آن معنا که برخلاف رویه ۴۰ سال گذشته در کنار نمایش فیلم تنها نیت نقد و بررسی آن فیلم را به طور مشخص نداشته و نداریم. به همین دلیل بسیاری از اساتید دانشگاه و هنرمندان برجسته در این جلسات شرکت کرده‌اند و از حضور برخی از منتقدانی که همواره نامشان را می‌شنویم محروم مانده‌ایم. همچنین برای اکران فیلم «دست نوشته ها» به کارگردانی زنده یاد مینویی، در مورد سینمای سیاسی و فقدان فیلمنامه با آقای مجتبی راعی گفتگو کرده‌ایم.

الهی در پایان گفت: معتقدم این مطالعات میان رشته‌ای و این نسبت‌ها در سینما یک امر ضروری است که اگر به آن پرداخته شود، پایه‌های علمی و تئوریک هنرمندان سینما و علاقه مندان به این حوزه را تقویت کردیم. در مورد ادامه این نشست‌ها در طول سال تا زمانی که جشنواره چهل و یکم برگزار شود، با آقای خزاعی رییس سازمان سینمایی و آقای جوادی رییس بنیاد سینمایی فارابی صحبت می‌کردم، اراده بسیار خوبی برای ادامه این جلسات نشان دادند تا با تجمیع این جلسات در زمان برگزاری جشنواره مواجه نشویم. به این معنا که از این فرصت استفاده کنیم تا زمینه فرهنگسازی برای ادامه این فعالیت‌ها را داشته باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعتراف سازنده اثر؛ «درب» مناسب اکران عمومی نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست فیلم سینمایی «درب» به کارگردانی هادی محقق برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، عصر امروز پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه، نشست خبری فیلم سینمایی «درب» به کارگردانی هادی محقق در خانه جشنواره واقع در برج میلاد برگزار شد.

و با حضور رضا محقق تهیه کننده، محمد اقبالی، بازیگران، سامان مجدوفایی اصلاح رنگ، حسین قورچیان صداگذار، محمد دارابی فر آهنگساز، فرشاد عباسی تدوینگر، امیرمهدی نوری مدیر صدابرداری، عیسی خیبرمنش طراح صحنه و لباس، منصور عبدرضا یی مدیر فیلمبرداری برگزار شد.

در ابتدای نشست، رضا محقق گفت: تمام کسانی که در فیلم حضور دارند برای ساخت این پروژه گذاشته‌اند.

عباسی درباره موسیقی فیلم بیان کرد: درب یک فیلم شاعرانه است و من سعی کردم تا موسیقی از این حس شاعرانه بیرون نزند.

قورچیان ادامه داد: درب یک فیلم کاملاً مستقل است، شاید تعداد کمی پشت دوربین بودند، اما این فیلم حس و روحی دارد که فیلم‌های پرهزینه نداشتند و یک فیلم بسیار محترم است.

هادی محقق درباره انتخاب نابازیگران در فیلم توضیح داد: معتقدم ضرورت در این جنس آثار این است که مخاطب آن را باور کند و استفاده از بازیگر باعث می‌شود حس باورپذیری در مخاطب کم می‌شود. به همین دلیل از نابازیگر در فیلم استفاده نکردیم و تاکید می‌کنم که مشکل مالی برای انتخاب بازیگر نداشتیم. ما هنر را می‌بینیم که باور کنیم به همین دلیل از المان‌هایی استفاده می‌کنیم تا باورپذیری را بیشتر می‌کند و انتخاب نابازیگر برای رسیدن به باورپذیری در مخاطب بسیار مهم است.

وی درباره فرم روایی فیلم توضیح دهد: سال هاست تلاش می‌کنم تا بدانم فرم و محتوا است اما آنچه که به آن رسیدم این است که فرم همان محتوا است. زمانی که می‌خواهیم چیزی را بیان کنیم باید آن را در یک ظرف برسیم و این ظرف برای من براساس تجربیات زندگی ام و خاطراتی که پشت سر گذاشتم شکل گرفته است. ما باید اول به محتوای مناسب برسیم که فرم شکل گیرد، ای کاش ترجنه درستی از آقای کیارستمی می‌شد، ای کاش دقیق‌تر به او نگاه می‌کردیم و ای کاش با احتیاط از او صحبت کنیم.

وی درباره بازی خود در فیلم بیان کرد: ادل بدنبال بازیگر برای فیلم بودم اما در نهایت برای اینکه نقش بهتر شکل گیرد جلوی دوربین، خود یکی از نقش‌ها را بازی کردم. اولین سفیر تصویر بازیگر است،

هادی محقق گفت: بدترین حالت انسان ریاکاری است و اگر فردی در کار خیری هست بخواهد آن را فریاد زند. در سکانس پایانی شخصیت اصلی در حالتی قرار می‌گیرد که تصمیم می‌گیرد که دیدن کار خیر وی برای دیگران مهم نیست.

وی درباره نادیده گرفتن نقش زن توضیح داد: من برای جنس زن بیشمار احترام قائلم مگر می‌شود نقش زن را نادیده گرفت درباره نگاهم به سینما نیز باید بگویم که همچنان این نگاه را ادامه می‌دهم و اگر نگاهم را تغییر دهیم یعنی تا امروز راهم را اشتباه رفته‌ام. آن زنی که ایستاده و امر امانت داری را به ما تذکر می‌دهد، مگر زن نیست. احترام به زن در فیلم واقعاً وجود داشت.

سامان مجدوفایی درباره حضور درب در فیلم بیان کرد: ما در همه جشنواره‌های بزرگ دنیا بخش‌های مختلفی داریم که آثار مختلفی را در برمی گیرد. اما در جشنواره فیلم فجر مشغول حذف بخش‌ها هستیم.

رضا محقق نیز در این‌باره گفت: این فیلم، فیلم جشنواره است و جشنواره جای سینما است و کسانی که سینما را خوب بشناسند از این فیلم لذت می‌برند.

وی بیان کرد: از سال ۸۸ که با برادرم کار می‌کنم، اولین کارم او خوب سنگ می‌زند در جشنواره حضور داشتم. فیلم ممیرو توسط آقای برزگر تدوین شده و آنچه در فیلم‌های هادی محقق است مولفه‌های ذهنی خودش است و متعلق به کسی نیست.

هادی محقق نیز توضیح داد: فایل ذهنی من در کنار مجید برزگر تغییر کرد، ۲ سال در دفتر او بودم و مسائل بسیاری از وی یاد گرفتم، او معلم بسیار خوبی است و در بعد کاری من تاثیر گذاشت و برای تک تک راهنمایی‌هایی که به من کرد ممنون هستم.

این کارگردان گفت: اکران با جشنواره ۲ امر متفاوت است. اعتراف می‌کنم که شاید این فیلم مناسب اکران سرگروه نباشد. اما جشنواره اکران محفلی است و چنین آثاری می‌تواند در این جشنواره دیده شود. معتقدم فیلم‌هایی از این دست ریشه‌های سینمای ایران را محکم می‌کند. مخاطبان این فیلم مانند خودش باید خلوت باشد. اگر سالن پر بود باید به ساخته خود شک می‌کردم. فاصله ما یا آقای کیارستمی کهکشانی است، فیلم‌های او همین حالا نیز می‌تواند در سینماها فروش داشته باشد. سینمای مستقل این است که اول خود فیلم و نیازهای فیلم را در نظر بگیریم، نه اینکه به مخاطب فکر کنیم و این یعنی باج ندادن به بسیاری از امور است، مستقل یعنی به آنچه که می‌اندیشی باور داشته باشیم.
فرشاد عباسی نیز گفت: اینکه یک فیلم با هزینه شخصی تولید شده باشد مستقل است غلط است. در واقع فیلم مستقل یعنی اینکه تصورات ذهنی را فارق از ترس از سانسورها به تصویر کشد.

محمد اقبالی بازیگر فیلم از برادران محقق و دیگر عوامل فیلم تشکر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رخ به رخ» میزبان نویسنده فیلم‌های ضدجنگ «۵۰ قدم آخر» و «اتوبوس شب» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حبیب احمدزاده نویسنده، فیلمنامه نویس و مستندساز روز جمعه ۲۲ بهمن مهمان برنامه «رخ به رخ» می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در تازه‌ترین قسمت از برنامه گفتگو محور «رخ به رخ» امیرعلی دانایی از حبیب احمدزاده نویسنده و مستندسازِ اهل آبادان میزبانی می‌کند.

از شاخص‌ترین آثار احمدزاده می‌توان به نگارش فیلمنامه «اتوبوش شب» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، کتاب‌های داستان‌های شهر جنگی و شطرنج با ماشین قیامت و ساخت مستند بهترین مجسمه دنیا اشاره کرد.

در برنامه «رخ به رخ» گفتگو با هدف نزدیک شدن به بخش‌های عمیق‌تر شخصیتی مخاطب پیش می‌رود و با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد مهمانان، هر برنامه حال و هوایی ویژه می‌یابد.

«رخ به رخ» برنامه‌ای از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو به تهیه‌کنندگی مهدی بابایی، کارگردانی حسین فاطمیان و نگارش یاسر حقیقی‌پور است که جمعه‌ها حوالی ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه دو خواهد رفت. بازپخش این برنامه یکشنبه ساعت ۱۴ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستور رئیس سازمان سینمایی برای شفاف‌سازی آرای مردمی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی از دبیر جشنواره چهلم خواست در زمینه اخذ آرای مردمی این دوره جشنواره، شفاف‌سازی کند.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی از مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر خواست در زمینه اخذ آرای مردمی این دوره، شفاف‌سازی کند.

متن این درخواست به شرح زیر است:

«جناب آقای نقاش زاده

دبیر محترم چهلمین جشنواره فیلم فجر

سلام علیکم

احتراماً، نظر به ادعاهای مطرح شده و اظهارات متناقض تعدادی از صاحبان آثار مبنی بر روند مبهم فرایند آرای مردمی و تشکیک در این زمینه به‌منظور حفظ و صیانت از حقوق همه آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ و در راستای شفاف‌سازی فرایند آرای مردمی، شایسته است در اسرع وقت با تشکیل کمیته‌ای متشکل از مدیران کمیته نمایش و سالن‌های سینما، فناوری و اطلاعات، سمفا و حراست نسبت به بررسی دقیق وضعیت و واکاوی شبهات مطرح شده، راستی‌آزمایی صورت گرفته و نتیجه در اولین فرصت به اینجانب گزارش شود.»

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز درپی نامه رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: صیانت از آرای مردمی و صحت نتایج نظرسنجی برای ما اصل است.

درپی برخی ابهامات و پرسش‌ها درباره صحت و دقت نظرسنجی مردمی درباره فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران، روز گذشته به دستور دبیر جشنواره فجر کمیته‌ای متشکل از مدیر امور سینماها، مدیر کمیته نمایش، مدیر روابط عمومی، مدیر حراست سازمان سینمایی، مدیر فناوری اطلاعات جشنواره و مدیر مؤسسه سمفا برای بررسی موضوع و رسیدگی به پرسش‌های مطروحه توسط برخی از صاحبان آثار، تشکیل و مقرر شد ادعاهای مطروحه بررسی و گزارش نتایج آن در اسرع وقت به دبیر جشنواره ارائه شود.

این جلسه در پی نامه رییس سازمان سینمایی به دبیر جشنواره برای رسیدگی به موضوع این ادعاها برگزار شده است.

مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره در حاشیه این جلسه گفت: صیانت از آرای مردمی و حقوق صاحبان آثار در نظرسنجی برای ما اصل است و این موضوع را با جدیت رسیدگی و نتایج آن را هر چه باشد اعلام خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیدار رییس جمهور از جشنواره هنرهای تجسمی فجر اتفاق مبارکی است


میرهاشمی در واکنش به بازدید رییس جمهور گفت: «دیدار آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محترم از نمایشگاه آینه در آینه در موزه هنرهای معاصر که بخشی از چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است، قطعا برای هنرهای تجسمی پیام مثبت و خوبی را به همراه دارد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرداخت قسط اول کمک‌هزینه گروه‌های «تئاتر فجر۴۰» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر اجرایی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام کرد قسط اول کمک‌هزینه گروه‌های شرکت کننده در جشنواره پرداخت و بعد از پایان اجرای هر گروه، تسویه می‌شود.

به گزارش سینماپرس، اتابک نادری مدیر اجرایی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره میزان کمک‌هزینه‌های در نظر گرفته شده برای گروه‌های نمایشی و وضعیت پرداخت آن به گروه‌ها، به مهر گفت: طبق فراخوان کمک‌هزینه گروه‌های حاضر در بخش غیررقابتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان و گروه‌های حاضر در بخش رقابتی ۲۰ تا ۳۰ میلیون در نظر گرفته شده است. همچنین برای گروه‌های تئاتر خیابانی هم کمک‌هزینه ۱۵ میلیون تومانی لحاظ شده است.

وی اظهار کرد: قسط اول کمک‌هزینه گروه‌های نمایشی و همچنین کمک‌هزینه اعزام گروه‌ها برای اجرا در شهرهای یزد و رشت پرداخت شده است.

نادری با اشاره به اینکه کمک‌هزینه‌ها در ۲ قسط پرداخت می‌شود، درباره زمان تسویه مبالغ مدنظر با گروه‌ها یادآور شد: به محض اینکه گروه‌ها نمایش خود را در جشنواره اجرا کنند و گزارش اجرای آن‌ها ارائه شود، قسط دوم پرداخت و مبلغ کمک‌هزینه تسویه می‌شود.

مدیر اجرایی جشنواره درباره هزینه در نظر گرفته شده برای گروه‌های خارجی حاضر در جشنواره نیز تأکید کرد: ما برای گروه‌های خارجی حاضر در جشنواره هزینه ارزی نداریم و به شکل فرودگاه تا فرودگاه برخورد می‌کنیم. یعنی گروه‌ها با هزینه خود به ایران آمده‌اند و ما هزینه ایاب و ذهاب، اسکان، هدایای فرهنگی و گشت و گذار فرهنگی آن‌ها را متقبل شده‌ایم.

وی در پایان سخنان خود درباره وضعیت دریافت بودجه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون بخش‌هایی از بودجه در اختیار دبیرخانه قرار گرفته و مشکل بودجه نداشته‌ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع