X

بایگانی بهمن 21, 1400

دفتر سینمایی

معرفی نامزدهای بهترین «فیلم کوتاه» و «مستند» در جشنواره فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نامزدهای دو بخش کوتاه داستانی و مستند بلند جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، نامزدهای ۲ بخش کوتاه داستانی و مستند بلند چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

جلسه جمع‌بندی داوری فیلم‌های بخش مستند و کوتاه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در دبیرخانه جشنواره فیلم فجر برگزار شد. محمد تهامی‌نژاد، مرتضی شعبانی، احمد ضابطی جهرمی، محمدرضا عباسیان و محمدعلی فارسی داوران فیلم‌های مستند و دانش اِقباشاوی، حامد جعفری و احمدرضا معتمدی داوران فیلم‌های کوتاه هستند.

نامزدهای این دوره از جشنواره در دو بخش به شرح زیر اعلام شدند:

فیلم‌های کوتاه داستانی

۱. ارفاق (کارگردان: رضا نجاتی، تهیه‌کننده: سولماز وزیرزاده)

۲. گذشته (کارگردان: حمید محمدی، تهیه‌کننده: حمید محمدی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)

۳. ویار (کارگردان و تهیه‌کننده: حورا طباطبایی)

فیلم‌های مستند

۱. احتضار (کارگردان: حجت طاهری، تهیه‌کننده: حجت طاهری، عبدالخالق طاهری)

۲. دبستان پارسی (کارگردان و تهیه‌کننده: حسن نقاشی)

۳. سرباز شماره صفر (کارگردان و تهیه‌کننده: محمد سلیمی‌راد)

چهلمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن در ۲ بخش رقابتی و فرهنگی به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترانه‌ای ضداستکباری که با «فجر» گره خورد/ حکایت «ننگ به نیرنگ تو»


سرود معروف «آمریکا آمریکا – ننگ به نیرنگ تو» به خوانندگی اسفندیار قره‌باغی از سرودهای مشهور انقلاب اسلامی است که همچنان از آن به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین سرودها یاد می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از اینکه برج میلاد خانه دایمی جشنواره فیلم فجر باشد استقبال می‌کنیم/ سینمای ما کم به دفاع مقدس پرداخته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا زاکانی شهردار تهران پس از تماشای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره این اثر سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، علیرضا زاکانی شهردار تهران عصر روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه در برج میلاد تهران به تماشای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر که در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، نشست. او بعد از تماشای این فیلم در جمع خبرنگاران درباره فیلم «موقعیت مهدی» عنوان کرد: فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» جلوه ها و پیام های مهمی را با جنبه های هنری به نسل جوان منتقل می کند. این فیلم تلاش دارد تا برداشتی از یک حقیقت را بیان کند اما به هرحال نمی توانیم حقیقت را به طور کامل نشان دهیم و بزرگی امثال شهیدان باکری را در یک فیلم به تصویر بکشیم.

شهردار تهران با موفق دانستن تصویرسازی فیلم «موقعیت مهدی» بیان کرد: این فیلم تلاش بسیار زیبایی دارد تا پیام و عظمت ایثار را برای نسل امروز و فردا به تصویر بکشد.

زاکانی ادامه داد: این فیلم نشان می‌دهد که ما چه میراث بزرگ و گرانبهایی در دست داریم چه میراث بزرگی است و چه ایثارها و اخلاص هایی پای آن هزینه شده است تا ما هم بتوانیم در این عرصه از انقلاب اسلامی ایمان عمیق و ماندگاری به این پیام های اساسی داشته باشیم.

او تاکید کرد: باید از کارگردان، فیلمنامه‌نویس و همه دست‌اندرکارانی که چنین فیلمی را فراهم کردند، تشکر کرد. به هر حال تمام این فیلم حکایت از مرد بودن مردانی دارد که ما به آنها افتخار می کنیم، چراکه برای ما الگو، محل اعتبار و اعتنا هستند.

زاکانی درباره فعالیت های فرهنگی شهرداری تهران اظهار کرد: هدف‌گذاری ما در شهرداری تهران ایجاد یک تحول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در شهر است و به دنبال این هستیم که بتوانیم در عرصه های مختلف زندگی مردم نقش‌آفرین باشیم. ما خود را حاشیه نشین و مهمان نمی دانیم بلکه خود را نوکر مردم می دانیم از این جهت توجه به هنر برای رساندن این پیام برای شهرداری تهران یک اصل اساسی است.

او ادامه داد: ما از همه فیلم‌ها، سریال‌ها و مواردی که جنبه‌های امیدبخش و تعالی بخش را برای جامعه فراهم کنند و بتوانند آن جنبه‌های جهادی را با روح امید تبیین کنند، حمایت می کنیم و امیدواریم که بتوانیم در این مسیر صادقانه وارد شویم و با اخلاص و تاسی از شهدایی چون باکری این مسیر را طی کنیم.

زاکانی درباره تعامل با جشنواره فیلم فجر برای اینکه برج میلاد به عنوان خانه دایمی جشنواره باشد، مطرح کرد: از اینکه برج میلاد خانه جشنواره باشد، استقبال می کنیم و این استقبال در مقام بیان نیست همانطور که برای برگزاری این جشنواره با ستاد همکاری کردیم برای این موضوع نیز مشارکت می کنیم تا به امید خدا این مساله حل شود.

سینما بسیار اندک توانسته است جایگاه دفاع مقدس را نشان دهد

شهردار تهران درباره اینکه سینما چقدر در نشان دادن جایگاه دفاع مقدس در ایران موثر بوده است، اعلام کرد: سینما بسیار اندک توانسته است جایگاه دفاع مقدس را نشان دهد. به این دلیل که خیلی از اتفاقات دفاع مقدس هنوز بیان نشده است و دیگران دارند روایت های غلط خود را بیان می کنند و ما نیازمند این هستیم که روایت درست از دفاع مقدس داشته باشیم.

او افزود: دلیل دیگر اینکه به دفاع مقدس کمتر پرداخته شده است، ناشناخته بودن جنگ است و هنوز بسیاری از ابعادش مشخص نیست و به همین دلیل بی عنایتی های زیادی به آن شده است و البته افرادی هم هستند که سعی می کنند تا عظمت دفاع مقدس به رخ کشیده نشود چون این افراد حاشیه نشین بودند و در متن دفاع مقدس حضور نداشتند.

علیرضا زاکانی در پایان بیان کرد: امیدوارم کسانی که از دفاع مقدس برداشت ها و داشته هایی را دارند به میدان بیایند و در کنار کارهایی که به عنوان کتاب و خاطرات دفاع مقدس در گذشته بیان شده است، بایستند و این داشته ها را به زبان و بیان هنر به جامعه منتقل کنند تا فرهنگ ایثار، فداکاری و شهادت را زنده نگه دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رادیو «آوا» برای جشنواره «موسیقی فجر» برنامه‌سازی می‌کند


شبکه‌های رادیویی «پیام» و «آوا»، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را پوشش رسانه‌ای می‌دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر جدید «خائن‌کشی» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر جدید فیلم سینمایی «خائن‌کشی» رونمایی و منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، در آستانه اکران «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی در خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر (برج میلاد) پوستر این فیلم که توسط روژان ایرجی طراحی شده، رونمایی شد.

پوستر جدید «خائن‌کشی» رونمایی شد

زمان نمایش «خائن کشی» در خانه جشنواره، ۲۰ بهمن ماه ساعت ۱۶ است.

امیر آقایی، پولاد کیمیایی، پانته‌آ بهرام، سارا بهرامی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، نرگس محمدی، رضا یزدانی، الهام حمیدی، نسیم ادبی، فریبا نادری، شکیب شجره، پردیس پورعابدینی با حضور فرهاد آئیش، اکبر معززی، سعید پیردوست، امیررضا دلاوری، ایوب آقاخانی، سام نوری، امیرکاوه آهنین جان، سپند امیرسلیمانی، ایلیا کیوان، شکرخدا گودرزی، شاپور کلهر، امیرحسین نوروزبیگی، مانی حیدری، سوگل خالقی، امیرحسین هشترودی، مریم عباس‌زاده، ‌بشیر ادریسی، شاین عیسایان و کیانوش گرامی و بهرام بهرامیان، سامان سالور، جواد طوسی با هنرمندی مهران مدیری از بازیگران این فیلم‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدردانی از یک حرکت احیا شده با رمز «حاج قاسم سلیمانی»


مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی سرود «رفیق خوشبخت ما» با محوریت بزرگداشت شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی روز چهارشنبه بیستم بهمن در مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادای شبه‌روشنفکری مسعود کیمیایی برای عدم حضور در جشنواره/ اگر با جشنواره مشکل دارید چرا فیلم خود را در آن نمایش می‌دهید؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود کیمیایی که مدتهاست تمام شده و دیگر در سینما حرفی برای گفتن ندارد، چندسالی‌ست به ساخت هجویه و بیانیه‌های سیاسی علیه نظام رو آورده است و آنچنان ترسوست که حتی پای گفته‌های خود نمی‌ایستد و به بهانه‌های واهی و البته با ژست شبه‌روشنفکری از حضور در جشنواره سرباز می‌زند.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی خائن کشی به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه کنندگی علی اوجی بدون حضور این کارگردان، با حضور دیگر عوامل این فیلم از جمله مهران مدیری، رضا یزدانی، سارا بهرامی، فرهاد آییش، حمیدرضا آذرنگ، شکیب شجره بازیگران، سهیل دانش اشراقی طراح صحنه، محسن دارسنج طراح گریم، مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری، ستار اورکی آهنگساز برگزار شد.

در ابتدای نشست علی اوجی گفت: اگر این نشست را بدون حضور کارگردان فیلم برگزار کردیم برای احترام به اهالی رسانه است. آقای کیمیایی روی پای خود جراحی کرده و نتوانست به نشست بیاید، امیر آقایی نیز مبتلا به کرونا است و نمی‌توانست در اینجا حضور داشته باشد.

مهران مدیری گفت: جراحی پا برای آقای کیمیایی بهانه است و وی نمی‌خواست که در نشست حضور داشته باشد و دلیل این را همه شما می‌دانید.

اوجی درباره دلیل اعتراض‌ها و کناره‌گیری کیمیایی ها از جشنواره بیان کرد: درباره پولاد نمی‌دانم و همه شما درباره اختلافاتی که از گذشته وجود داشت مطلعید. درباره مسعود کیمیایی هم وی نامه‌ای نوشته و همه چیز را در آن نوشته است. آقای کیمیایی با ۵۵ سال سابقه فیلم سازی و ۸۰ سال سن نخواست قضاوت شود. شان این الماس‌های سینمای ایران باید حفظ شود، آقای کیمیایی یک تصمیم شخصی و قابل احترام گرفته است.

مهران مدیری درباره بازی در خائن کشی توضیح داد: نقش من در درخت گردو برای من نبود اما در دوستی و رودربایستی آن نقش را پذیرفتم. اما درباره خائن کشی باید بگویم مگر می‌شود در فیلم آقای کیمیایی بازی کنید و بد شود. او تنها با یک کلمه بازیگران را هدایت می‌کند. درباره سیمرغ هم باید بگویم اگر سیمرغ بدهند آن را می‌برم، هرجایی که انسان جایزه بگیرد احساس می‌کند که زحماتش دیده شده است.

علی اوجی تاکید کرد: وقتی کارگردان فیلم نیست خیلی سخت است که من نشست را برگزار کنم اما شما اینجا نشسته‌اید و برای سینما می‌نویسید و زحمت می‌کشید، این تصمیم با تهیه کننده است که نشست برگزار شود.

مهران مدیری بیان کرد: بین گروه صحبت کردیم نشست نداشته باشیم اما من از همه خواهش کردم نشست برگزار شود تا نبودن آقای کیمیایی احساس می‌شود، یعنی وی خواست که نباشد.

دانش اشراقی درباره طراحی صحنه فیلم گفت: برای من افتخار بزرگی بود که طراح صحنه آقای کیمیایی باشم و در کنار وی چیزهای بسیاری یاد گرفتم. آقای کیمیایی به دکور اعتقاد ندارد و ما سعی کردیم فضاسازی لازم را ایجاد کنیم تا آقای کیمیایی کار خود را انجام دهد.

اوجی ادامه داد: بانک ملی ایران در شهرک سینمایی ساخته شده بود و آقای کیمیایی دکور را دوست داشت، می‌توان گفت ۸۰ درصد فیلم در دکور ساخته شده است.

مهران مدیری بیان کرد: هر بازیگری باید حداقل یک بار با آقای کیمیایی کار کند، این کارگردان آنقدر به همه چیز اشراف دارد که از در هر لحظه در حال یاد گرفتن از آقای کیمیایی هستید.

مسعود سلامی نیز ادامه کرد: من هم باورم نمی‌شد در کار آقای کیمیایی حضور داشتم. وی ماه‌ها قبل از شروع فیلمبرداری فیلم‌های وسترن بسیاری را به من معرفی کرد. من هم تمام تلاش خود را کردم تا از تاریکی نترسم و تصاویر نوآر بگیرم. بزرگترین چالش من، ساخت و فیلمبرداری کسوف بود که تلاش بسیاری برای آن کردیم.

اوجی گفت: آقای کیمیایی ۲ نسخه از خائن کشی فیلمبرداری کرده است که یک نسخه سینمایی با ۱۲۰ دقیقه و یک نسخه بیش از ۲۰۰ دقیقه است که آن را برای وی او دی آماده کنیم.

وی درباره هزینه ساخت فیلم توضیح داد: چرا باید هزینه تولید فیلم را بگویم. شایعه‌هایی بود که فیلم متعلق به فیلم مارکت است، اما این فیلم کاملاً با هزینه شخصی تولید شده است در واقع ۵ نفر بودیم که برای فیلم سرمایه گذاری کردیم حتی خود من ماشینم را برای این کار فروخته‌ام.

فرهاد آییش برای بازی در نقش دکتر مصدق بیان کرد: من صورتم شبیه دکتر مصدق است و به همین دلیل کارهای بسیاری را با نقش آقای مصدق بازی کرده‌ام. در این فیلم باید با نگاه آقای کیمیایی نقش مصدق را بازی می‌کردم، هرچند از قبل ویدیوهای مصدق را دیده بودم اما باز هم برای این فیلم تصمیم به شناخت او کردم و در این فیلم تلاش کردم به مصدق وفادار باشم.

مهران مدیری درباره عینک دودی خود بیان کرد: من هنوز نخوابیده‌ام و امیدوارم در جشنواره بعدی خواب باشم. من هم دوست دارم نقش‌های متفاوت و کار کردن با آدم‌های بزرگ را تجربه کنم و هیچ هدفی پشت آن نیست.

ستار اورکی در موسیقی فیلم توضیح داد: اکثر موسیقی فیلم ارکستر بود، آقای کیمیایی می‌گفت اگر کارگردان نمی‌شد حتماً آهنگساز می‌شد چرا که موسیقی را به خوبی می‌شناسد.

دارسنج نیز درباره طراحی گریم گفت: آقای کیمیایی خیلی از جاها می‌خواست که چهره خون آلود باشد و براساس سکانس‌ها طراحی گریم صورت گرفت.

مهران مدیری بیان کرد: همه ما هرچقدر جلوتر برویم نسبت به حرفه خود پخته‌تر می‌شویم چرا که بیشتر تجربه می‌کنیم. البته در این فیلم بازی‌های درخشان بسیار می‌بینیم چرا که آقای کیمیایی هدایت گر بازیگران بود.

سارا بهرامی نیز توضیح داد: حضور در کنار آقای کیمیایی نتیجه اش می‌شود آنچه که روی پرده می‌بینید.

آذرنگ گفت: خوشحالم که حسرت حضور در کنار آقای کیمیایی را به دل ندارم و امیدوارم که این تجربه ادامه داشته باشد.

اوجی گفت: این گمانه زنی مطبوعات بود که فیلم درباره مهدی بلیق است آن هم به خاطر این بود که آقای کیمیایی در گذشته اعلام کرده بود که فیلمنامه‌ای درباره این فرد نوشته است. هنگام خواندن فیلمنامه از آقای کیمیایی درخواست کردم که نقش مهدی بلیق را حذف کرده و دوباره فیلمنامه را بازنویسی کند.

اوجی درباره بازی نرگس محمدی در فیلم‌های خود گفت: من با خانم محمدی ازدواج کردم بازیگر بود، تا امروز ۹ فیلم تهیه کردم که نرگس تنها در ۲ فیلم من حضور دارد، تعدد نقش در خائن کشی دست من را باز کرد تا از حضور نرگس محمدی استفاده کنم. اگر در فیلمی نقشی به نرگس بخورد حتماً از حضورش استفاده نمی‌کنم. از بازی درخشان او بسیار خوشحالم و امیدوارم همیشه بدرخشد.

رضا یزدانی نیز بیان کرد: از ۲۰ سال پیش با آقای کیمیایی آشنا هستم و در تعدادی از کارهای وی خوانده‌ام. در این فیلم به عنوان بازیگر حضور داشته‌ام. این را هم باید بگویم که علی اوجی واقعاً عاشقانه برای این فیلم زحمت کشیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاطره بازی با یک سرود مهم در پهنه رودکی


رضا رویگری بازیگر و خواننده پیشکسوت موسیقی همراه با ارکستر صبا در پهنه رودکی سرود خاطره‌انگیز «الله الله» را اجرا می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سومین جشنواره سراسری موسیقی «موغام» در تبریز


سومین جشنواره سراسری موسیقی «موغام» در دو بخش نوازندگی و خوانندگی از ۱۸ بهمن در فرهنگسرای الغدیر تبریز آغاز شده و تا ۲۱ بهمن ادامه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای عدالت محور در ۱۰۰ منقطه محروم کشور فعال شد/اعلام بودجه فیلم‌های حمایتی فارابی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره رویکرد اقتصادی و سیاست‌های حمایتی این بنیاد از تولیدات آثار سینمایی توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شامگاه ۱۹ بهمن ماه در نهمین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور در جمع خبرنگاران و اهالی رسانه به سوالات آن‌ها درباره فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی و حمایتی‌های مالی و معنوی که این بنیاد از آثار سینمایی راه یافته به جشنواره چهلم داشته است، توضیح داد.

سید مهدی جوادی در پاسخ به این پرسش که طرح تحولی بنیاد سینمایی فارابی با چه رویکردی انجام خواهد شد، به صبا گفت: هر سازمانی بعد از مدت‌ها نیاز به بازنگری در فرآیندها و ساختارهای خود دارد و بدون شک بنیاد سینمایی فارابی در سی و هشتمین سال فعالیت خود نیاز دارد که نسبت به فرآیندها و ساختارهای خود یک بازنگری و بازطراحی صورت دهد تا بتواند با نیازی که در نظام جدید سینمای ایران ایجاد شده است، همراه شود.

وی درباره فعالیت‌ها و نوع حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی در دوره مدیریت جدید گفت: بنیاد فارابی در سال آینده بنا دارد که پرقدرت‌تر و با توان بیشتر به تولید آثار فاخر و آثار استراتژیک ورود کند و همان طور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی در مصاحبه‌های خود اشاره کرده‌اند، برای حمایت از تولیدات سینمایی برنامه‌های مفصلی در نظر داریم و مطمئن هستم که سال آینده شاهد سال پربارتری در سینمای ایران خواهیم بود.

رییس بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه این بنیاد در چهلمین جشنواره فیلم فجر با ۶ فیلم حضور یافته است، گفت: بنیاد فارابی با همت مدیران پیشین بنیاد در تولید ۶ فیلم مشارکت داشته است که در تمام این فیلم‌ها به صورت مشارکت در تولید حضور یافته است که جزئیات این مشارکت‌ها بدین شکل است که فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» با ۸۰ درصد مشارکت معادل ۷، ۸۸۷، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان، «نگهبان شب» با ۵۰ درصد مشارکت معادل ۴، ۵۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان، «دسته دختران» با ۶۰ درصد مشارکت معادل ۱۱، ۱۷۵، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان، «شادروان» با ۳۰ درصد مشارکت معادل ۲، ۰۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان، «بیرو» با ۳۰ درصد مشارکت معادل ۲، ۰۴۰، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان و «لایه های دروغ» با ۲۰ درصد مشارکت معادل ۱، ۰۵۰، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان.

جوادی با اشاره به اینکه ورود سینما به ژانرهای جدید مانند ژانر اکشنی که فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» با خود به چهلمین جشنواره فیلم فجر آورده است، عنوان کرد: اصولا سرمایه گذاری در آثار سینمایی با ریسک پذیری همراه است و هنر مدیریت در فرآیند تولید در چنین شرایطی کاهش ریسک این تولیدات با استفاده از مدل‌های به‌روز و کارآمد کنترل و تصمیم‌سازی است تا حاشیه ریسک و ضرر برای این تولیدات کاهش یابد و به نوعی سرمایه گذاری‌ها بهینه‌تر و کارآمدتر انجام شود.

سینمای عدالت محور در ۱۰۰ منقطه محروم کشور فعال شد

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر رویکرد عدالت‌محور در حوزه سینما در سال‌های آینده اظهار کرد: یکی از اولویت‌های دولت، عدالت محوری است و راهبرد سینمای ایران هم به عنوان تجلی‌گر فرهنگ و هنر هم بر اساس همین عدالت محوری است، به همین دلیل ما در نظر داریم در مناطق محرومی که حتی از زیرساخت‌های اکران فیلم برخوردار نیستند، تولیدات آثار سینمایی را اکران کنیم. به هر حال بودجه و سرمایه گذاری‌های حوزه سینما برای تمام مردم ایران است و سعی داریم در تمام مناطق کشور مردم را از آثار سینمایی بهره مند کنیم.

وی افزود: با همت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمایی جوانان ایران، در صد نقطه محروم ایران همزمان با جشنواره فیلم فجر برخی از آثار جشنواره را اکران کرده‌ایم. معتقد هستم که دستاورد این اتفاق مبارک صرفا اینکه آثار در آن مناطق نمایش داده شود نیست بلکه می‌تواند به ترغیب جوانان به سمت فرهنگ و هنر و صنعت سینما کمک کند. معرفی جوانان مستعد این صد منطقه به سینمای ایران هم یکی از اجزای عدالت محوری در سینما است.

جوادی همچنین توضیح داد: بنیاد سینمایی فارابی در کنار ویژگی حمایتی و تحصیل‌گری قصد دارد که به مساله اقتصاد سینما هم توجه کند و در حوزه اقتصاد سینما هم راه‌های جدید تامین سرمایه را در کنار بخش حمایتی خود و دیگر ارگان‌ها لحاظ کند. شکل‌گیری مدل‌های سرمایه پذیری در اقتصاد سینما و حضور فعالان حوزه اقتصادی در فضایی مدیریت شده یکی از اولویت‌های ما در بنیاد سینمایی فارابی است و ما حتما همان طور که گفته بودم در حوزه حمایت از آثار استراتژیک و ارزشی هم ورود خواهیم کرد.

او بعد از این گفتگو در جمع خبرنگاران گفت: امسال و در چهلمین جشنواره فیلم فجر یکی از سال‌هایی بود که بنیاد فارابی به همت مدیران قبلی با دست پر حضور داشت و جا دارد از زحمات مدیران قبلی تشکر کنم. مدیریت مانند یک دوی امدادی است و زحماتی که دوستان در دوره‌های قبل انجام داده‌اند به ما تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: بنیاد فارابی در جشنواره چندین فیلم داشته است که مشارکت فارابی همان طور که گفته‌ام با بیست درصد سرمایه در این فیلم قرار داشت و به دلیل ژانر جدید، مشارکت با یک کشور خارجی و کارگردانی یک جوان کار اولی چالش‌هایی بود که بنیاد فارابی در فیلم «لایه‌های دروغ» پیش روی خود داشت.

جوادی با اشاره به آمار مشارکت دیگر نهادها با فیلم‌هایی که بنیاد فارابی در آن‌ها سرمایه گذاری کرده است، عنوان کرد: فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» با مشارکت ۸۰ درصدی بیناد فاربی و ۲۰ درصدی موسسه تصویر شهر همراه بود. فیلم ژانر دفاع مقدس ما، «دسته دختران» هم بیشترین رقم سرمایه گذاری بنیاد فارابی با ۶۰ درصد مشارکت انجام شد که ۴۰ درصد باقی با مشارکت سازمان سینمایی سوره و حوزه هنری همراه بود.

خروجی فیلم‌ها روی کاغذ فیلمنامه قابل پیش بینی نیست

رییس بنیاد فارابی اظهار کرد: ما از همه آثارمان در فارابی دفاع می‌کنیم و استنباط من این است که همه این آثار با منطقی با مشارکت بنیاد فارابی تولید شده است. سرمایه گذاری در فیلم‌ها مانند سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها با ریسک سودرسانی بالا است، خاطر دارم در همین سالن که با شما گفتگو می‌کنم در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر شاهد آثاری از بزرگان سینمای ایران بودیم که به شدت مورد انتقاد اهالی رسانه و صاحب نظران قرار گرفت، این نشان می‌دهد که نتیجه یک فیلم سینمایی روی کاغذ و فیلمنامه قابل پیش بینی نیست.

جوادی ادامه داد: باز هم تاکید می‌کنم که منطقی پشت مشارکت بنیاد فارابی در این فیلم‌ها بوده است و در جریان هستم شوراهایی برگزار شده و فیلمنامه‌هایی خوانده شده است که نتیجه آن مشارکت در تولید چنین آثاری شد، گرچه معتقدم باید نظارت و دقت بیشتری در فرآیند تولید آثار هم لحاظ می‌شد.

وی با اشاره به رویه جدید بنیاد فارابی گفت: آن چیزی که ما در دوره جدید مدیریت بنیاد فارابی در نظر داریم، تصحیح فرآیندهای تصمیم سای و کنترل پروژه با متدهای جدید مدیریت اقتصادی است تا حاشیه ریسک پذیری تولیدات سینمایی را کاهش دهیم.

این مدیر سینمایی با تاکید بر اینکه اکران و اقبال به یک اثر سینمایی باید کنار هم در نظر گرفته شود، عنوان کرد: ما شاخص برگشت سرمایه فیلم‌ها و تاثیرگذاری فرهنگی بعد از اکران را در کنار هم در نظر داریم، ما هر اثری که در بنیاد فارابی تولید کنیم با پیوست اقتصادی برای رشد صنعت سینما و پیوست فرهنگی جهت اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی مدنظر قرار می‌دهیم.

وی افزود: علی رغم اینکه به برخی از آثار در خانه جشنواره اقبال نشان داده نشده است مانند فیلم «لایه‌های دروغ» که خود من در اولین بازبینی خود پیشنهاد تدوین دوباره آن را به عوامل فیلم دادم. این فیلم تنها فیلمی است که قراردادهای اکران‌های بین المللی خود را در دستور کار دارد و حدس من این است که همان قدر که بنیاد فارابی در این فیلم سرمایه گذاری کرده است، بازگشت سرمایه حتی بیشتر هم خواهیم داشت و من به باقی فیلم‌های بنیاد فارابی در اکران عمومی خوش بین هستم.

جوادی درباره استقبال رده سنی کودک و نوجوان از فیلم‌های «بیرو» و «لایه‌های دروغ» توضیح داد: استقبال کودکان و نوجوانان با آمارهایی که از سینماداران به دست من رسیده است، از فیلم «لایه‌های دروغ» به دلیل ژانر اکشن آن بسیار قابل توجه است. اینکه آثار در کدام دسته بندی سنی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد در زمان اکران عمومی آثار مشخص می‌شود، به عنوان مثال فیلم «بیرو» در دسته بندی ما برای کودک و نوجوان نبوده است حال اینکه کودکان و نوجوانان از این فیلم استقبال کرده‌اند باعث خوشحالی ماست و به نظر می رسد به دلیل محتوای امیدآفرین آن است.

وی در پایان عنوان کرد: ما در حال طرح ریزی ساختارها و فرآیندهای جدید بنیاد فارابی هستیم، به زودی تحولات ساختاری در این بنیاد اطلاع رسانی می‌شود و مبتنی بر این تحولات چیدمان مدیران جدید با محوریت هیات مدیره اقتصادی اعلام خواهد شد. وقتی به سینما به عنوان یک صنعت نگاه می‌شود باید اجزا صنعتی سازی این صنعت هم با توجه به بروزترین فرآیندهای اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرد و ساختار جدید هیات مدیره بنیاد فارابی با همکاری کارشناسان و فعالان اقتصادی در کنار فعالان فرهنگی و هنری می‌تواند ما را به غنای صنعتی سازی سینما کمک کند.

مشاهده خبر از سایت منبع