X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

«هنر و تجربه» تعطیل نمی‌شود/ تصمیم‌گیری برای چگونگی اکران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: سال ۱۴۰۰ نام مرکز گسترش تغییر کرد و به «مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی» تبدیل شد. این عنوان، بار مسئولیتی بیشتری به مرکز اضافه کرد. حمایت از تولید پویانمایی از وظایف ما بود، اما قرار است توجه ویژه‌تری به این حوزه داشته باشیم. تولید فیلم بلند و تقویت این هنر- صنعت از برنامه‌های سال بعد است. مرکز، محل تلاقی استعدادها، سرمایه‌ها و هنرمندان پویانمایی است. به خصوص در حوزه تولید، توزیع و نمایش انیمیشن‌های بلند که سرمایه و شرایط تولید آن با انیمیشن‌های کوتاه متفاوت است.

وی ادامه داد: تشکیل صندوق‌های حمایتی مشترک، بین نهادهای مختلف و تجمیع سرمایه‌گذاری بین شرکت‌های متعدد، برای تولید انیمیشن‌های بلند از برنامه‌ها و اولویت‌های مرکز گسترش در سال ۱۴۰۱ است.

حمیدی مقدم درباره تولید فیلم مستند در سال پیش رو توضیح داد: موضوع‌ها، اولویت‌ها و معیارها برای تولید را شفاف ارائه خواهیم کرد. شیوه‌نامه‌ها و آیین نامه‌های جذب طرح، در حوزه پویانمایی و مستند را با توجه به راهبرداها، نیازها و چشم‌اندازی که مرکز تعریف کرده، در دسترس خواهد بود. فیلمسازان سینمای مستند و پویانمایی، می‌توانند طرح‌هایشان را ارائه کنند و از حمایت مرکز برخوردار شوند. پس از پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» درگیر بررسی و به روزکردن شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها برای تصویب و جذب طرح بودیم، به زودی این آیین‌ها در سایت مرکز بارگذاری خواهند شد.

مدیر عامل مرکز گسترش تاکید کرد: خود را برای حمایت همه جانبه از نگاه‌ها، سلایق و فیلمسازان مختلف که طرح‌هایشان مبتنی بر راهبردهای تازه مرکز گسترش باشد، آماده کرده‌ایم. شوراهای قبلی، بهمن و اسفندماه به کار خود پایان دادند، توانستیم در وضعیت موجود و استقرار سیاست‌های جدید طرح‌هایی که تصویب شده بود را به سرانجام برساندیم. خوشبختانه با حمایت مالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای خزاعی، توانستیم بخش عمده تعهدات مالی به فیلمسازان را پرداخت کنیم. در نتیجه برای سال ۱۴۰۱ می‌توانیم پذیرای طرح‌های جدید با بودجه‌های جدید باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به مساعدت وزیر، در زمینه افزایش حمایت مالی، کاهش پیک کرونا و عادی شدن شرایط، می‌شود به رونق تولید مستند و پویانمایی در سال آینده امیدوار بود.

حمیدی مقدم از تعامل با نهادها و ارگان‌های مختلف خبر داد: در راستای ایجاد اشتغال برای مستندسازان و همکاری با نهادها و ارگان‌ها برای جذب سرمایه و تولید مشترک مستندهای فاخر با ستاد مبارزه با مواد مخدر مجموعه‌ای از همکاری‌ها را آغاز کرده‌ایم.

بودجه فیلم سینمایی از مرکز می‌رود

حمیدی مقدم با اشاره به تمرکز تولید فیلم سینمایی در بنیاد سینمایی فارابی درباره بودجه‌ای که برای تولید فیلم به مرکز اختصاص می‌یافت، گفت: ردیف بودجه مشخص است، آن ردیف بودجه برداشته خواهد شد. با قول آقای خزاعی در بخش مستند و پویانمایی افزایش بودجه خواهیم داشت. با تمرکز بر تولید فیلم خارج از پایتخت و در نقاط مختلف ایران و توجه به امر آموزش در سراسر کشور در حوزه مستندسازی، بودجه مناسب دریافت خواهیم کرد.

وی درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سال ۱۴۰۱ گفت: تمرکز بر آموزش فیلمسازی به شیوه آنلاین و برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه پویانمایی و مستند از برنامه‌های سال آینده است. سعی داریم برای نقاط مختلف ایران و مناطق محروم، برنامه‌ریزی آموزشی داشته باشیم، تا جوانان و علاقه‌مندانی که در شهرها و روستاهای مختلف هستند و دسترسی به مرکز ندارند، از عدالت آموزشی و فرهنگی برخوردار شوند. آنها می‌توانند فیلمسازانی باشند که بر اساس فرهنگ و زیست بوم خود، موضوع‌ها و مسائلی را مطرح می‌کنند که برای مخاطب تازه و جذاب است. آثار مستند و پویانمایی که هم به عنوان سند تاریخی مطرح هستند، هم قابلیت نمایش در جشنواره «سینماحقیقت» و تلویزیون را داشته باشند.

حمایت از پخش بین‌المللی آثار مستند و پویانمایی

حمیدی مقدم با اشاره به اهمیت پخش بین‌المللی فیلم‌های مستند و پویانمایی گفت: دفاتر خصوصی و بخش‌های دولتی در این زمینه فعال هستند، از همکاری با دفاتر و دوستانی که معیارهای حرفه‌ای داشته باشند، برای پخش آثارمان استقبال می‌کنیم. ما امکانات و اعتبار هنری و هویتی داریم و همراهی این موسسات با ما، به معرفی آنها هم کمک می‌کند. امیدواریم با اجرای این طرح، ارزآوری و کسب درآمد کنیم. نگاه ما، فقط به جشنواره‌ها نیست، ما می‌خواهیم تولیدات مرکز با مخاطب و مردم ایران و سایر کشورها ارتباط برقرار کند.

وی درباره ادامه طرح «اکران حقیقت» گفت: پس از تجربه برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت»، به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم تولیدات مرکز را به شکل آنلاین عرضه کنیم. با سایت و پلتفرمی که در جشنواره با ما همکاری داشت، کار را شروع کردیم. قرار بود، همزمان با اکران آنلاین، شکل گعده‌ای و محفلی نمایش مستندها را ادامه دهیم. برنامه آماده بود تا اسفندماه مرحله تازه را شروع کنیم، می‌خواستیم سالن‌های سینما را به چرخه نمایش اضافه کنیم که نیاز به پروانه نمایش داشتیم. اما از اسفندماه اتفاق تازه‌ای افتاد. طبق دستور رئیس سازمان سینمایی، ماموریت تازه‌ای برای مرکز تعریف شد و اکران فیلم‌های هنری و تجربی هم بر عهده ما گذاشته شد.

حمیدی مقدم افزود: با توجه به ماموریت‌های پرشمار قبلی و برگزاری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به صورت فیزیکی و آنلاین، نمی‌توانستیم پذیرای مسئولیت بزرگی مثل اکران فیلم‌های هنری و تجربی باشیم، دو ماه طول کشید و طرح بین مرکز و سازمان سینمایی بررسی شد. اواخر اسفندماه با تاکید و حمایت رئیس سازمان سینمایی، مرکز گسترش مامور به اجرای طرح «هنر و تجربه» شد.

«هنر و تجربه» تعطیل نمی‌شود

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ادامه داد: از سال ۹۲ اکران فیلم‌های هنری و تجربی در موسسه سینمایی هنر و تجربه ایرانیان، آغاز شد. این طرح و ایده آن متعلق به سازمان سینمایی است و موسسه سینمایی هنر و تجربه ایرانیان، مجری بود. دوستان ما در «هنر و تجربه» زحمت زیادی کشیدند. هویتی به وجود آوردند و باعث شدند فیلم‌های هنری که پشت خط اکران مانده بودند، روی پرده بروند. «هنر و تجربه» متعلق به سینمای ایران است.

وی گفت: با آمدن آقای خزاعی به سازمان سینمایی، همواره صحبت از حفظ «هنر و تجربه» و تداوم اکران فیلم‌های هنری و تجربی بود. مهم است که این سرمایه سینمای ایران، از بین نرود. «هنر و تجربه» حفظ و بیشتر حمایت خواهد شد، واژه «هنر و تجربه» سرمایه سازمان سینمایی است و به کشف استعدادهای بسیاری منجر شده، پس مهم است که حفظ و حراست شود. آنچه نباید لطمه بخورد، تداوم نمایش این فیلم‌ها برای مخاطبان است.

حمیدی مقدم ادامه داد: با قول و حمایت آقای خزاعی هیچ وقفه‌ای در جریان نمایش فیلم‌های «هنر و تجربه» نخواهیم داشت، به سالن‌های نمایش اضافه خواهد شد. همچنان چرخه نمایش فیلم‌های مستند، کوتاه و پویانمایی هم وجود دارد. حتی فیلم‌هایی که در دوگانه سینمای تجربی و بدنه هستند، در این تعریف تازه، راه خواهند یافت. مثل فیلم «پوست» که این روزها روی پرده است. کلیت کار همان است، امیدواریم ابداعات و نوآوری‌های برای ارتقای «هنر و تجربه» داشته باشیم. شورای سیاست گذاری جدیدی زیر مجموعه مرکز به این گروه اضافه می‌شود و مسئول مشخصی برای آن تعیین خواهد شد.

مدیر عامل مرکز تاکید کرد: فیلم‌ها مثل چرخه قبلی، در شورا بررسی و برای نمایش انتخاب می‌شوند. فیلم‌هایی که پروانه نمایش دارند، مثل سابق در این چرخه قرار می‌گیرند. نشست‌های نقد و بررسی فیلم، رونمایی از فیلم‌ها، خبررسانی و جریان‌سازی درباره نمایش فیلم‌ها در «هنر و تجربه» را ادامه خواهیم داد.

حمیدی مقدم درباره اضافه شدن «اکران حقیقت» به این چرخه گفت: با توجه به افزایش سالن‌ها و علاقه مندی برای نمایش مویرگی تولیداتمان در مراکز مختلف و مناطق متعدد ایران، «هنر و تجربه» یک ظرفیت تازه برای «اکران حقیقت» است. برای ما مهم است افرادی که علاقه مند به ایجاد پاتوق‌های فرهنگی برای نمایش مستند هستند در اجرای این طرح به ما بپیوندند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره روند اکران فیلم‌ها در «هنر و تجربه» گفت: اینکه شکل اکران طولی و به روش قبلی باشد، یا با افزایش سالن‌ها، سانس نمایش فیلم‌ها و نحوه اکران شکل تازه‌ای بگیرد، نیاز به بررسی بیشتر دارد. گروه جدید «هنر و تجربه» تحقیق و بررسی خواهد کرد، با همه پخش کنندگان و فیلمسازانی که تجربه حضور در «هنر و تجربه» را دارند، وارد بحث و گفتگو می‌شویم، آسیب‌شناسی و کارشناسی خواهیم کرد تا به بهترین روش برسیم.

محمد حمیدی مقدم ادامه داد: با توجه به اتمام کار همکاران و دوستانمان در موسسه هنر و تجربه، ازدحام کارهای آخر سال و ماموریت‌هایی که باید در مرکز به سامان و سرانجام برسانیم، آغاز تعطیلات نوروز و فیلم‌هایی که قراردادشان قبلاً ثبت شده، نمایش فیلم‌ها طبق برنامه قبلی ادامه می‌یابد و چرخه نمایش متوقف نمی‌شود. پس از آن، با انتشار شیوه‌نامه‌ها و مستقر شدن شوراها، آغاز به کار دوره تازه، با نمایش فیلم‌های جدید از عید فطر خواهد بود.

مدیر عامل مرکز تاکید کرد: با توجه به این زمان کوتاه پیش تولید، امیدواریم که خودمان را در طول زمان و به مرور ترمیم کنیم. مشکلات را، آسیب‌شناسی کرده و روش‌های تازه اکران و پخش فیلم‌های هنری را تجربه کنیم.

وی ادامه داد: در شکل جدید «هنر و تجربه» مرکز گسترش متولی برگزاری این طرح است، اما شرکت‌های پخش مختلفی وجود دارند که فیلم هنری تولید می‌کنند اما آنها را اکران نمی‌کنند، این شرکت‌های فعال می‌توانند وارد چرخه همکاری با ما شوند، ما برای هر فیلمی که در جدول اکران «هنر و تجربه» قرار می‌گیرد، یک حمایت تبلیغاتی و اکرانی در نظر می‌گیریم، شورای تسهیلات خواهیم داشت، هر شرکت پخش می‌تواند از این همکاری استفاده کند، فیلم را خودش اکران کند، اما به دلیل قراردادی که با ما دارد از حمایت‌ها برخوردار شود. از سینماهای «هنر و تجربه» استفاده کند، حقوق مادی هم به خود او متعلق است، این یک اتفاق تشویقی است، دفاتر خصوصی که فیلم‌های پرفروش و سینمای بدنه اکران می‌کنند، بین آنها، آثار متفاوت و هنری هم اکران خواهند کرد. از فیلمسازان جوان حمایت می‌کنند و فضای اکران هم متنوع می‌شود. این قوانین و قواعد به زودی منتشر خواهد شد.

فیلمسازان هم می‌توانند متقاضی اکران «هنر و تجربه» باشند

وی در ادامه تاکید کرد: فیلمسازانی که تهیه کننده و سرمایه گذار فیلمشان هستند، می‌توانند مستقیم با مرکز وارد تعامل و گفتگو شوند، می‌توانند در سایت فرم اکران را پر کرده و متقاضی اکران در «هنر و تجربه» شوند. اگر در شورا پذیرفته شود از حمایت‌ها برخوردار خواهد شد.

حمیدی مقدم افزود: در شکل «هنر و تجربه» بخش آنلاین را به عنوان یک ظرفیت مهم در نظر داریم. البته این بخش هم قبلاً بوده، شاید فرصت تازه‌ای به وجود بیاوریم، بعضی فیلم‌ها اصلاً از ابتدا وارد طبقه بندی دوم بشوند، یعنی به جای اکران فیزیکی، از اول وارد اکران آنلاین شود. این اتفاق با تعامل با سازنده اثر انجام می‌شود.

مدیر عامل مرکز ادامه داد: در شکل جدید اکران «هنر و تجربه»، برای هر فیلمساز، درگاهی برای هر فیلمساز در نظر می‌گیریم تا نحوه اکران فیلمش، شفاف و روشن و قابل پیگیری باشد. تعداد سالن‌ها، فروش بلیتِ هر روز و مسائلی از این نظر بدون واسطه در اختیار فیلمساز قرار می‌گیرد تا تصویر شفافی درباره نمایش و مخاطبان فیلمش داشته باشد.

وی درباره شورای سیاست گزاری تازه «هنر و تجربه» گفت: این شورا مثل شورای قبلی «هنر و تجربه» متشکل از افراد حرفه‌ای، معتبر و قابل وثوق سینمایی است. «هنر و تجربه» هویت خود را حفظ می‌کند و قصدمان این است بر غنا و اعتبار آن بیفزاییم. چه باشیم و چه نباشیم، مهم ادامه این مسیر است.

آغاز به کار شورای برگزاری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»

محمد حمیدی مقدم درباره شروع به کار شوراهای شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: آقای خزاعی تاکید داشت زمانی که جشنواره‌ها تمام می‌شود، برگزار کنندگان پس از استراحتی کوتاه، آسیب شناسی و بررسی مسائل جشنواره قبلی را آغاز کرده و برای شروع جشنواره تازه برنامه‌ریزی کنند. ما در مرکز، پس از جشنواره پانزدهم «سینماحقیقت» به تیم برگزاری جشنواره فیلم فجر پیوستیم و از اسفندماه، شورای برگزاری جشنواره شانزدهم آغاز به کار کرد، چند جلسه تشکیل دادیم، برای تنظیم آیین نامه و فراخوان و رفع آسیب‌های دوره قبلی بحث و تبادل نظر کردیم. انشالله فراخوان جشنواره فروردین ماه ۱۴۰۱ اعلام می‌شود و همه قواعد و قوانین شفاف تشریح می‌شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: فروردین ماه سال آینده شیوه نامه‌های جذب اثر و تصویب طرح را هم اعلام می‌کنیم تا فیلمسازان و هنرمندان محترم که تمایل به همکاری با مرکز دارند با مراجعه به سایت و ارائه اثر در مسیر ساخت اثرشان، قرار بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پژمان جمشیدی موفق‌ترین بازیگر در سال ۱۴۰۰ شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، برنامه «ترین ها» در این شبکه با رویکرد معرفی بهترین‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی، ورزشی، سینمایی و هنری روز جمعه همراه مخاطبان رادیو صبا می‌شود.

این برنامه به تازگی سراغ ترین ها در حوزه ورزشی رفت و به معرفی «موفق‌ترین بازیگرهای سال ۱۴۰۰ به انتخاب ترین ها» پرداخت.

در لیست انتخابی ترین ها «رعنا آزادی ور، سوسن پرور، امیر جدیدی، پژمان جمشیدی، هادی حجازی فر، فرشته حسینی، امین حیایی، نادر سلیمانی، جواد عزتی و طناز طباطبایی» به عنوان بازیگران موفق در سال ۱۴۰۰ قرار گرفتند.

طبق نظرسنجی صورت گرفته در صفحه برنامه «ترین ها» در فضای مجازی و پیامک‌های ارسالی مخاطبان در زمان پخش این برنامه پژمان جمشیدی به عنوان موفق‌ترین بازیگر در سال ۱۴۰۰ معرفی شد و در این رقابت جواد عزتی و امین حیایی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

در آیتم جالب و پر چالش «زرشک زرین» با اجرای شهره احمدوند در این هفته افراد زیر کاندیدای دریافت زرشک زرین در این برنامه شدند.

گزینه ۱ بهنوش بختیاری به علت صحبت‌های متناقض در فضای مجازی

گزینه ۲ شورای صنفی نمایش به علت تصویب افزایش قیمت بلیت سینما

گزینه ۳ بازیگرانی که مسائل خصوصی یکدیگر را در فضای مجازی مطرح می‌کند

طبق نتیجه نظرسنجی در صفحه مجازی برنامه مخاطبان «زرشک زرین» این برنامه را به شورای صنفی نمایش به علت تصویب افزایش قیمت بلیت سینما دادند.

برنامه «ترین ها» به تهیه کنندگی نازنین حاج سیف الله و اجرای شاهین جمشیدی به نویسندگی فرزانه عرفانی تبارو صدابرداری رضا سلیمانی به مدت ۹۰ دقیقه پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی انیمیشن ایرانی در کالج شرق لس‌آنجلس – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رویداد، هدف جشنواره بین‌المللی انیمیشن ELAC ارائه‌ای متفاوت و سرگرم‌کننده از انیمیشن‌های بین‌المللی روز دنیاست. نمایش فیلم‌های انیمیشن کوتاه از سراسر جهان، تجزیه و تحلیل و پرسش و پاسخ با حضور کارشناسان صاحب‌نام انیمیشن و قدردانی از یک هنرمند بین‌المللی بخش‌های این رویداد هستند.

روز انیمیشن ایران در روز شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۱ در کالج شرق لس‌آنجلس برگزار می‌شود و نه فیلم کوتاه انیمیشن به انتخاب امیر مهران به‌نمایش درمی‌آید. فیلمهایی چون: بارون میاد جرجر (مهین جواهریان)، درخت (ساره شفیعی‌پور)، وقتی که بچه بودم (مریم کشکولی‌نیا)، سوزنبان (مهدی خرمیان)، روباه (صادق جوادی)، گرگم و گله می‌برم (امیر هوشنگ معین)، ملکوت (فرنوش عابدی)، رفت (سمانه اسدی) و نهنگ سفید (امیر مهران).

در بخش دیگری از این مراسم، ضمن معرفی آثار و نمایش پیام تصویری بهرام عظیمی طراح، فیلمنامه‌نویس و کارگردان انیمیشن مطرح ایرانی، فیلم کوتاه سیم ششم به‌نمایش در خواهد آمد.

در این جشنواره همراه با نمایش فیلم گلباران، بزرگداشتی از نقاش و انیماتور اسطوره‌ای ایرانی، استاد علی‌اکبر صادقی خواهد شد.

این جشنواره به دبیری بیژن (حسن) تهرانی فیلمساز، تهیه‌کننده و خالق مجموعه‌ی نیمه انیمیشن علی کوچولو، نویسنده، روزنامه‌نگار و بنیان‌گذار بنیاد سینمای بدون مرز برگزار می‌شود و هیات برگزارکننده این رویداد افرادی چون تام سیتو (استاد انیمیشن و انیماتور آثاری چون علاءالدین، شیرشاه، پری دریایی کوچک و….)، سارابیزلی (سردبیر مجلات انیمیشن و روزنامه‌نگار)، مایک لیبوناتی (استاد انیمیشن و جلوه‌های بصری) هستند که امیر مهران (نویسنده و کارگردان انیمیشن) در انتخاب فیلم‌ها و هماهنگی در برگزاری این مراسم نیز مشارکت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شرایط «سینماها» بحرانی‌تر می‌شود!/ قطع حمایت‌های «سینماشهر» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه هنر- زهرا منصوری: در حالی که همین چند روز پیش محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در خبری رسمی جزئیات حمایت ۵ میلیارد تومانی این سازمان از چرخه اکران و مشخصاً تخصیص بودجه برای جبران خسارت صاحبان آثار و سینماداران را تشریح کرد، حالا خبر رسیده که مؤسسه «سینماشهر» به‌عنوان بازوی اجرایی این سازمان در حوزه حمایت از سالن‌های سینمایی، مدتی است که حمایت‌های معمول خود از مجموعه سالن‌های سینمایی را قطع کرده است!

افزایش هزینه جاری سالن‌های سینمایی و کاهش مخاطبان همزمان با فراگیری کرونا از اصلی‌ترین مصائبی به شمار می‌رود که سینماداران در طول دو سال کرونایی با آن مواجه بوده‌اند تا آنجا که قهر مخاطبان را از سینماها را به همراه داشته و گزینه جدیدی تحت عنوان «تغییر کاربری سینماها» را پیش روی سالن داران قرار داده است.

تجهیز و بازسازی سالن‌های سینمایی اما موضوعی است که سینماداران از افزایش هزینه‌هایش می‌گویند، مسأله‌ای که حالا با روی برگرداندن مؤسسه سینماشهر از آن وجهه‌ای تازه پیدا کرده و شرایط سینماداران را بحرانی‌تر کرده است.

ماجرای حمایت‌های «سینماشهر» چه بود؟

«مؤسسه سینماشهر همزمان با پیشرفت تکنولوژی و لزوم به روز رسانی سیستم‌های نمایش فیلم در کشور و همچنین برنامه ریزی مدیریت سینما برای ساماندهی به سالن‌های سینما در سراسر ایران و بازسازی و تجهیز سالن‌های سینما به عنوان متولی تأمین تجهیزات اکران فعالیت خود را آغاز کرد.» این جملات آغازین سایت مؤسسه سینماشهر به عنوان یکی از بازوهای اصلی بازسازی و تجهیز سینماهای کشور است. مؤسسه‌ای که از زیر مجموعه‌های سازمان سینمایی محسوب می‌شود و کمک‌هایش از آغاز مدیریت مجید مسچی در سال ۸۴ به سینماداران جدی تر شد.

حمایت از ساخت سینماهای جدید، حمایت از بازسازی سینماهای قدیمی، کمک به ایجاد سالن استاندارد برای بررسی کیفیت فنی آثار سینمایی، حمایت از ارتقای وضعیت نمایش سینماهای فعال، حمایت از آماده سازی و اکران فیلم‌های سینمایی، کمک به نصب و استقرار سیستم مکانیزه فروش بلیط در سینماها، کمک به تبدیل سالن مجتمع‌های فرهنگی استان‌ها به سالن سینما، حمایت از نگهداری و تأمین قطعات یدکی، لامپ پروژکتور و…. از جمله ماموریت‌هایی است که برای این مؤسسه تعریف شده است اما به گواه سینماداران همزمان با استقرار هاشم میرزاخانی به عنوان مدیر جدید این مؤسسه این حمایت‌ها نیز قطع شده است.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار مهر، طی ابلاغیه‌ای که این مؤسسه داشته این حمایت‌ها در سه ماهه گذشته در چهار کلانشهر تهران، مشهد، شیراز و اصفهان به طور کامل قطع شده و مدیرانش در پاسخ به اعتراضات سینماداران عنوان کرده‌اند که قرار است این بودجه به سالن سازی و تجهیز سینماها در نقاط محروم اختصاص پیدا کند. اینکه اساساً بودجه‌ای صرف تأسیس سالن‌های سینمایی در مناطق محروم شود اتفاق فرخنده ای است اما قطع این حمایت از سینماداران دیگر، در شرایطی که سینماها به تازگی کمی از وضعیت بحرانی دوران کرونا فاصله گرفته‌اند می‌تواند آنها را با معضلات جدی رو به رو کند.

قطع حمایت‌هایی از این دست احتمالاً وضعیت سالن‌های سینمایی را به اندازه‌ای بحرانی کرده است که رئیس انجمن سینماداران در واکنش به برخی اعتراضات نسبت به افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت سینما و عبور آن از مرز ۴۵ هزار تومان، اعتراضات را وارد ندانسته و حتی تأکید کرده بلیت ۵۰ هزارتومانی هم برای سینماها ارزان است!

به این ترتیب به نظر می‌رسد قرار است بار حمایت مالی از سالن‌های سینمایی هم بر دوش مخاطبان حداقلی سینمای ایران تحمیل شده و بودجه آن از جیب آن‌ها تأمین شود!

از نگاه مدیر سینمای دولتی

مهدی نیک آئین مدیر سینما «سپیده» تهران درباره قطع حمایت مؤسسه سینماشهر از سالن‌های سینمایی در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: از آنجایی که ما از سینماهای زیرمجموعه حوزه هنری هستیم و از حمایت‌های این نهاد استفاده می‌کنیم، به‌صورت مستقیم در ارتباط با مؤسسه «سینماشهر» نبوده‌ایم اما در جریان هستیم که تغییراتی در فرآیند حمایت این مؤسسه از سینماها در حال وقوع است. 

وی ادامه داد: مؤسسه «سینماشهر» با توجه به اساسنامه و اهدافی که برای تشکیل آن ذکر شده است، متولی اصلی تجهیز و بازسازی سالن‌های سینمایی است. در زمینه سخت‌افزاری و به‌روزرسانی سالن‌های سینمایی این مؤسسه حمایت‌های بسیار خوبی از سالن‌های سینمایی داشته و فعالیت‌های بسیار خوبی را هم در این زمینه داشته‌اند. این مؤسسه همراهی بسیار خوبی از سینماهای بخش خصوصی داشته است.

این سینمادار تأکید کرد: سینماداران آنقدر طی دو سال گذشته درگیر چالش‌های مختلف بوده‌اند که این مسئله در میان چالش‌های اساسی آن‌ها گم است! اتفاقات و تصمیماتی در حوزه سینما رقم خورده است، از برنامه‌ریزی برای ترکیب اکران گرفته تا قیمت‌گذاری بلیت‌ها، فشارهای مالی و روانی بسیاری به سینماداران تحمیل کرده است. در این شرایط بحث کیفیت حمایت‌هایی از این دست چندان موضوعیت نمی‌تواند داشته باشد.

از نگاه مدیر سینمای خصوصی

محسن خباز مدیر پردیس سینمایی «شمیران» از سینماهای بخش خصوصی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تأیید خبر قطع حمایت‌های مؤسسه «سینماشهر» از سالن‌های سینمایی در این زمینه توضیح داد: این ماجرا برای ما بسیار جدی است به‌خصوص که ما از مجموعه‌هایی هستیم که رویکردهای توسعه‌ای برای فعالیت‌های خود داریم. پرونده مربوط به مجموعه جدید ما نزدیک به سه ماه است که روی میز مؤسسه «سینماشهر» مانده و هیچ اقدامی درباره آن صورت نگرفته است. حتی برای تأمین لامپ و تجهیزات مرتبط با اکران هم دیگر دوستان مؤسسه پاسخگو نیستند.

وی درباره دلیل قطع حمایت «سینماشهر» از سالن‌های سینمایی هم گفت: در پاسخ به پیگیری‌ها دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند و مدام اعلام می‌شود که ما در حال رسیدگی هستیم اما شخصاً درکی از این شرایط ندارم. هیچ سقف زمانی هم برای قطع این حمایت‌ها اعلام نشده و اگر پیگیری رسانه‌ای شما هم نبود، شاید اعتراضی به این ماجرا هم صورت نمی‌گرفت.

این سینمادار ادامه دارد: بعد از نزدیک به ۲۰ ماه تحمل بحران‌های ناشی از فراگیری کرونا، مؤسسه «سینماشهر» که وظیفه اصلی‌اش حمایت و پشتیبانی از سینماهاست، به این صورت برخورد می‌کند که بسیار عجیب است! در دوره آقای مسچی همه چیز با سرعت پیگیری می‌شد و شاهد تسهیل شرایط بودیم و نمی‌دانیم چرا بعد از سه ماه از ورود مدیریت جدید، هنوز شاهد هیچ اتفاقی در زمینه حمایت‌ها نیستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار نسخه ویژه نابینایان «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سوینا، نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی روز پنجشنبه ۲۶ اسفند ماه در چارچوب برنامه فیلمخانه توسط گروه سوینا منتشر می‌شود.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت آن را محدثه واعظی‌پور نوشته است. این برنامه در استودیو فراز ضبط شده و مسعود زرگران آن را میکس و تدوین کرده است.

این گروه پیش‌تر نسخه توضیح‌دار فیلم‌های سینمایی ایرانی «روز واقعه» با صدای افشین زی‌نوری، «دلشدگان» با صدای شبنم مقدمی، «مادر» با صدای احترام برومند، «بنفشه آفریقایی» با صدای علیرضا شجاع‌نوری، «باشو غریبه کوچک» با صدای پریناز ایزدیار، «خانه دوست کجاست» با صدای ستاره اسکندری، «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا، «من، ترانه ۱۵ سال دارم» با صدای سارا بهرامی، «هامون» با صدای پرویز پرستویی، «روسری آبی» با صدای رخشان بنی‌اعتماد، «مسافران» با صدای صابر ابر، «اجاره‌نشین‌ها» با صدای هوتن شکیبا، «درباره الی» با صدای فرشته صدرعرفایی، «به همین‌سادگی» با صدای مهراوه شریفی‌نیا، «بودن یا نبودن» با صدای بهناز جعفری، «گل‌های داوودی» با صدای ژرژ پطروسی، «مارمولک» با صدای بهرام افشاری، «لیلا» با صدای بی‌تا فرهی و «کلاه قرمزی و پسرخاله» با صدای نازنین بیاتی را در قالب برنامه فیلمخانه منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قیمت بلیط‌ کنسرت‌ها در سال آینده چگونه است؟


شرایط حاصل از کرونا برای اهالی هنر هیچ‌ خوب نیست‌. از همان ابتدا هم خوب نبود. در واقع از همان اول که آمد سر جنگ داشت و وضع را سخت کرد. به تبع چنین شرایطی عده‌ای از هنرمندان موسیقی ترک هنر گفتند، سازشان را فروختند و به کارهای غیرمرتبط متوسل شدند. ولی اکنون مدتی است که خوشبختانه امکان بازگشت به صحنه فراهم شده است که البته همین روند هم هر بار با آمدن موج جدیدی از کرونا با موانعی مواجه می‌شود و یک امر حتمی نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیرحسین علم‌الهدی مدیرعامل «هنروتجربه» شد/ استعفای صانعی‌مقدم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه «هنروتجربه»، هیات مدیره موسسه هنروتجربه سینمای ایرانیان با استعفای جعفر صانعی‌مقدم مدیرعامل این موسسه موافقت و از تلاش‌های وی در سه سالی که مسئولیت مدیرعاملی «هنروتجربه» را عهده‌دار بوده است، تشکر کرد.

همچنین پس از استعفای جعفر صانعی‌مقدم، امیرحسین علم‌الهدی به عنوان مدیرعامل جدید موسسه هنروتجربه سینمای ایرانیان انتخاب شده است.

در آخرین هفته سال ۱۴۰۰ با تصمیم محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی رویکرد وزارت ارشاد در حمایت از فیلم‌های هنری و تجربی تغییر و وی اعلام کرد که «مرکز گسترش از این پس مدیریت، هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های این حوزه و همچنین، وظیفه حمایت و کمک به چرخه اکران فیلم‌های هنری و تجربی را برعهده خواهد داشت.»

در پی این تصمیم، موسسه هنروتجربه نیز در اطلاعیه‌ای از هشت سال یاری فرهیختگان کشور به ویژه در حوزه سینما تشکر و اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک با توانی بیشتر خدمات خود را به این بخش تاثیرگذار سینمای ایران ارایه دهد.

همچنین این موسسه در نظر دارد فصل جدیدی از ارائه خدمات به سینمای مستقل و هنری و تجربی در ابعاد متنوع‌تر از گذشته را دنبال کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محسن امیریوسفی «قیف» می‌سازد/ همکاری با سعید ملکان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، فیلمنامه «قیف» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان و کارگردانی و نویسندگی محمدحسن (محسن) امیریوسفی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موقعیت مهدی» اولین فیلم میلیاردی نوروز ۱۴۰۱/ تیزر رسمی منتشر شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، همزمان با سالروز شهادت شهید مهدی باکری و با ادامه اکران فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب والی نژاد، اولین تیزر رسمی این فیلم سینمایی رونمایی شد.

«موقعیت مهدی» که اولین ساخته هادی حجازی‌فر در مقام کارگردان است؛ از ۱۸ اسفند اکران خود را آغاز و با حضور بیش از ۳۰ هزار مخاطب، اولین فیلم اکران نوروز ۱۴۰۱ است که به فروش یک میلیاردی در سینماها رسیده است.

در این فیلم سینمایی که با نگاهی متفاوت و به دور از کلیشه، به ابعاد مختلفی از زندگی شهید مهدی باکری، فرمانده لشگر عاشورا در دل ماجراهای جنگ می‌پردازد، هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی نقش آفرینی می‌کنند.

امید میرزایی ساخت این تیزر را برعهده داشته و پخش فیلم توسط موسسه بهمن سبز انجام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز به کار پخش رویش با اکران مستند «خون‌ریزی» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بهمن سبز، سازمان سینمایی سوره حوزه هنری پس از ایجاد کامل‌ترین زنجیره توزیع محصولات سینمایی، به دنبال فراهم آوردن ساز و کاری با نام «رویش» در صدد است تا با شناسایی هنرمندان و امکان رشد آن‌ها گامی برای ظهور و بروز نسلی نو از فیلمسازان دغدغه‌مند با نگاهی ملی و دینی در سراسر ایران بردارد.

پخش «رویش» با وصل کردن زنجیره توزیع برای دیده شدن و توجه به هنرمند و آثارش در پی کشف و ایجاد مسیر رشد برای هنرمندان جوان در زنجیره توزیع و اتصال آثار متنوع از جهت قالب (مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن، داستانی) به زنجیره نمایش در سینماها است تا با تمرکز روی استعدادهای کمتر دیده شده در شهرها و روستاهای کشور و همچنین ایجاد بستری برای توجه بیشتر به مخاطبان خاص پسند سینما از جهت مضمون و قالب در سراسر نقاط جغرافیایی ایران گام بردارد.

در همین راستا مستند «خون‌ریزی» ساخته محمد خوشدل‌فر که به رویه قانونی شدن سقط جنین در آمریکا و مخالفان و موافقان این کار در این کشور می‌پردازد، به عنوان نخستین اثر در پخش رویش با همراهی موسسه بهمن سبز دوشنبه شب طی مراسمی در برج میلاد رونمایی شد.

این مستند در روزهای ۲۵ و ۲۶ اسفند در سینماهای هویزه مشهد، ساحل اصفهان، سپیده تهران و سپهر ساری اکران می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع