X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

عکس/ سینما در سالی که گذشت-۴


سینماپرس : سال ۱۴۰۰ با همه اتفاقات متفاوت خود به پایان رسید. در گزارش های پیش‌رو همه این اتفاقات را در قالب گزارش تصویری برای مخاطبان مرور خواهیم کرد. سینمای ایران نیز در این سال با فراز و نشیب، تلخی و شیرینی، حواشی و اخبار مختلف روبرو بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش درخت گردو از ۵ فروردین در تلوبیون پلاس


فیلم سینمایی «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان از ۵ فروردین به صورت رایگان در تلوبیون پلاس به نمایش در می‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تار و تاریخ» به حافظیه شیراز رسید/ بازنوازی یک قطعه قدیمی


تازه‌ترین پروژه موسیقایی «تار و تاریخ» با مدیریت هنری میدیافرج‌نژاد نوازنده تار و آهنگساز موسیقی ایرانی از حافظیه شیراز پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وظیفه رسانه ملی معرفی قهرمانان گمنام از میان مردم است


حجت الاسلام امرودی گفت: برنامه «فرمول یک» به درستی به بخش‌هایی از جامعه توجه نشان داده که شاید پیش از این از آن‌ها غافل بودیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدیه نوروزی نوازنده سریال «پایتخت»/ «نوروزخوانی» از خطه مازندران


جلال محمدی نوازنده دو تار و سرپرست گروه موسیقی «آوای تبری» مازندران همزمان با فرارسیدن فصل بهار قطعه‌ای کوتاه مشتمل بر نوروزخوانی در منطقه مازندران را پیش روی مخاطبان خبرگزاری مهر قرار داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چگونه یک «زن» به مرحله کارتن‌خوابی می‌رسد؟/ صدایی که نمی‌شناختم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

رزیتا علیزاده بازیگر تئاتر که در مستند-انیمیشن «کاغذپاره‌ها» به کارگردانی بهزاد نعلبندی که این روزها روی پرده سینماهای «هنروتجربه» است، نقش یکی از شخصیت‌های این اثر را ایفا کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با بهزاد نعلبندی در سالن موج نو آشنا شده است، بیان کرد: رفت‌وآمد من به این سالن به واسطه اجرایی که آنجا داشتم، باعث شد با بهزاد نعلبندی آشنا شوم و درباره پروژه باهم صحبت کنیم.

وی درباره مهمترین دلیلی که باعث شد پیشنهاد حضور در «کاغذپاره‌ها» را بپذیرد، گفت: آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد و قصه زنانی که در اطراف ما کم نیستند، جزو مهمترین دلایل من برای کار در این مستند-انیمیشن بود همچنین آشنایی با ایده‌ای که بهزاد نعلبندی پیش از کار برایم تعریف کرده بود، من را به این نتیجه رساند که خروجی کار جالب خواهد بود.

این بازیگر تئاتر با اشاره چالش‌های این پروژه عنوان کرد: من تنها یک صدا در اختیار داشتم که با استفاده از آن باید خود را جای زنی می‌گذاشتم که زندگی‌اش را تجربه نکرده بودم و اساساً چنین زندگی برایم غیرقابل تصور است، اگرچه در اطراف همه ما وجود دارد. از سوی دیگر هیچ شناختی نسبت به اینکه قرار است چه کاری را انجام بدهم، نداشتم و این قضیه چالش عجیبی برایم بود.

علیزاده افزود: برای رسیدن به این نقش تنها صدایی که قرار بود نقشش را بازی کنم، مدام گوش و تصور می‌کردم که فرد چه شرایطی را پشت سر گذاشته و چه اتفاقی برایش رخ داده که به چنین مرحله‌ای یعنی کارتن‌خوابی رسیده است. همچنین دیدن افرادی که در چنین شرایطی قرار دارند بدین منظور که حالت بدن‌شان چه می‌تواند باشد، چه تیک‌هایی دارند و… بسیار به من کمک کرد. ناگفته نماند که در گفتگو و هم‌فکری با بهزاد نعلبندی مواردی که برای کار مفید بود، پُررنگ و نکاتی که نبودن آن به کار آسیبی نمی‌زد، حذف کردم.

وی درباره تجربه کار با صدا برای ایفای یک نقش تصریح کرد: شاید اینکه از صدا بتوان چیزهایی را خلق کرد، عجیب و غریب باشد اما برای فردی مثل من که به شنیدن قصه عادت دارم و حتی در سنین پایین تلاش می‌کردم قصه‌ای را ضبط کنم، نداشتن متن در این پروژه برایم عجیب نبود اما در عین حال باید به جای شخصیتی صحبت می‌کردم که هیچ آشنایی با او نداشتم و این کار را سخت می‌کرد.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: من صداها را به گونه‌ای می‌شنیدم که انگار فردی قصد دارد قصه زندگی‌اش را برای من تعریف کند پس به عنوان کسی که قصه‌ای را می‌شنیدم باید تلاش می‌کردم ما به ازای بیرونی‌اش را نشان بدهم و آن را برای کسی که صدا را نشنیده است، نمی‌داند کیست و… با خلاقیت خود و راهنمایی کارگردان زنده می‌کردم.

علیزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مهمترین کاری که فیلمساز و یا کسی که در تئاتر مشغول است، می‌تواند انجام بدهد، پرداختن به موضوعاتی است که «کاغذپاره‌ها» به گوشه‌ای از آن اشاره کرده است، مطرح کرد: قطعاً همه می‌دانند در این جامعه و شهر چه اتفاقاتی در حال رخ دادن و چه زندگی‌های عجیب و غریب و سختی در جریان است اما مهمترین وظیفه هنرمند این است که این مسایل را موشکافانه‌تر نگاه و موضوع را نمایان کند تا جایی که به چشم بیاید در این صورت می‌توان به آدم‌هایی که ساده از کنار این مسایل عبور می‌کنند، فهماند که چیزهای مهمی در این جامعه هست که کمتر به آن نگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه نقطه قوت «کاغذپاره‌ها» برخورد متفاوت کارگردان نسبت به موضوع مطرح شده است، اظهار کرد: استفاده از متریالی که کمتر به کار برده شده و به کارگیری انیمیشن برای قصه‌ای که به شدت تلخ است از جمله نقاط قوت اثر محسوب می‌شود و کار را متفاوت می‌کند.

علیزاده در پایان با اشاره به اینکه باید از سینمای مستندی که به موضوعات اجتماعی می‌پردازد، حمایت کنیم، خاطرنشان کرد: قصه آدم‌های این مستند-انیمیشن بسیار مهم است و همه باید آن را بشنوند و ببیند تا متوجه آنچه که در اطرافشان در حال رخ دادن است، بشوند چراکه تصور ما بر این است که این اتفاقات فقط برای دیگران رخ می‌دهد در صورتی که اینگونه نیست و از این دست مسایل ممکن است برای هر کس رخ بدهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چکش های گرانی که برای هنر کوبیده شد


کریستیز، ساتبیز، حراج تهران و … از جمله رویدادهای حراجی‌ هستند که در داخل و خارج از کشور، رقم‌های جدیدی را در سالی که سپری شد به ثبت رساندند و به رکوردهای تازه‌ای در زمینه فروش دست پیدا کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یکی از برنامه های جدی ما حمایت از فیلم های فاخر در عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در هر استان یک شخصیت برجسته در حوزه ایثار و شهادت در قالب فیلم باید معرفی شود ما نیز تا سقف ٣٠ درصد حمایت مالی آن را بر عهده می‌گیریم.

به گزارش سینماپرس، سیدامیر حسین قاضی‌زاده هاشمی در گفت و گو با ایرنا افزود: در اولین مرحله از اجرای این طرح ساخت پنج فیلم از شهدای شاخص استان های تهران، مازندران، همدان، گیلان و قم همزمان با روز شهید آغاز شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: متولی ساخت فیلم ها وزارت فرهنگ و ارسال اسلامی است اما ما نیز حمایت و مشارکت مالی در ساخت تولیدات را انجام می دهیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: نگاه ما این است مسئولان در استان ها معطل کسی نباشند و خود کار را آغاز کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که ساخت فیلم تا چه حد می تواند در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موثر باشد نیز گفت: فیلم های سینمایی گفتمان ساز و فرهنگ ساز هستند یکی از برنامه های جدی ما حمایت از فیلم های فاخر در این عرصه به صورت مشارکتی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراهانی: رقم عیدی یک میلیون و پانصد هزارتومانی برای هنرمندان برخورنده بود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پدر گلشیفته فراهانی گفت: نگاه خشک در تولیدات هنری بازدارنده است، سیاست های کلان نیاز به بازنگری دارند و اگر آنها تغییر کنند، سریال‌ها هم راه خودشان را خواهند یافت.

به گزارش سینماپرس، بهزاد فراهانی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در ایام نوروز مشغول بازی در یک فیلم سینمایی هستم و پس از اتمام آن به سفر خواهم رفت.

فراهانی در پاسخ به این پرسش که سریال‌های تلویزیونی نوروزی باید دربردارنده چه مولفه‌هایی برای جذب مخاطب باشند، تصریح کرد: در حقیقت مشکل در سطحی بالاتر است و باید به این نکته توجه شود که نگاه خشک در تولیدات هنری بازدارنده است، سیاست های کلان نیاز به بازنگری دارند و اگر آنها تغییر کنند، سریال‌ها هم راه خودشان را خواهند یافت.

بازیگر سریال رعنا (داود میرباقری ۱۳۶۷) در توضیح فعالیت‌های خود در زمان فراغت خاطرنشان کرد: وقتی خیلی خسته می‌شوم شطرنج بازی می‌کنم و اگر خسته تر باشم آثار گابریل گارسیا مارکز (نویسنده کلمبیایی)، خورخه لوئیس بورخس (نویسنده آرژانتینی)، آلخو کارپونتیه (نویسنده کوبایی) و در حقیقت آنچه موسوم به رئالیسم جادویی (به انگلیسی: magical realism؛ یکی از شاخه‌های واقع‌گرایی – رئالیسم- در مکاتب ادبی است که در آن ساختارهای واقعیت دگرگون می‌شوند و دنیایی واقعی اما با روابط علت و معلولی خاص خود آفریده می‌شود؛ درواقع، رئالیسم جادویی، ترکیبی از واقعیت، افسانه و تاریخ است) را می‌خوانم.

وی افزود: از نویسندگان کلاسیک ایرانی هم صادق چوبک را دوست دارم و خوانش آثارش یکی از لذت‌های من بوده است به اضافه این که در اوقات فراغتم شعر جهان می‌خوانم، داستان کوتاه و سناریو یا نمایشنامه می‌نویسم.

بازیگر فیلم سینمایی طوطیا (ایرج قادری ۱۳۷۷) در توضیح حال و هوای خود از رسیدن فصل بهار و نوروز گفت: با نوروزهای اخیر کاری ندارم اما سالیان بسیار نوروز برایم همه چیز بود، نفیر خوشبختی بود و شادی و خوشحالی. دلم می‌خواهد به دوران ۱۸ سالگی بازگردم. وقتی نوروز می‌شود عطر پاک و منزه کوچه باغ های روستای خودم و مادرم به مشامم می‌رسد؛ بی کم و کاست.

بازیگر سریال کت جادویی (محمدحسین لطیفی ۱۳۷۷) در انتها و با گلایه از شرایط هنرمندان در زمان حاضر تاکید کرد: امسال رقم عیدی یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی برای هنرمندان برخورنده بود. این‌ها موضوعاتی است که باید دیده شود.

فراهانی گفت: در این سال جدید و نوروز ۱۴۰۱ آرزو می‌کنم عدالت اجتماعی محقق شود و همه مردم کشورم سالی خوب توأم با سلامتی داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مارمولک» فردا به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با ایام تعطیلات نوروز فیلم سینمایی «مارمولک» و برنامه «تاک» از شبکه‌های یک و دو سیما روی آنتن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «مارمولک» به تهیه کنندگی منوچهر محمدی و کارگردانی کمال تبریزی روز پنج شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۱ روی آنتن می‌رود.

داستان سینمایی مارمولک ماجرای رضا مثقالی معروف به رضا مارمولک دزد سابقه داری است که بارها دستگیر و زندانی شده، اما در آخرین دستگیری، اتهام او سرقت مسلحانه است. رضا را به زندانی تحویل می‌دهند که رئیس آن (آقای مجاور) مردی بسیار سختگیر و انعطاف‌ناپذیر است. او عقیده دارد باید آنقدر نسبت به مجرمان ـ با روش هایی خاص ـ سخت گیری کند که حتی فکر اعمال خلاف به مغزشان نرسد. رضا مثقالی در حادثه ای مجروح می‌شود و به بیمارستان خارج از زندان منتقل می‌شود. در آنجا لباس یک روحانی بیمار را می‌رباید و در لباس روحانیت موفق به فرار از زندان می‌شود. او با جایگاه اجتماعی که در لباس تازه پیدا کرده به یک شهر مرزی می‌رود تا از این طریق و با گذرنامه جعلی از کشور خارج شود اما به دلایلی با یک روحانی دیگر اشتباه گرفته می‌شود و امامت جماعت محلی را برعهده اش می‌گذارند. او با شیوه‌های خودش مردم را موعظه و راهنمایی می‌کند و چندین بار اعمال خلافکارانه اش با برداشت اشتباه دیگران، نیکوکاری قلمداد می‌شود.

 «مارمولک» فردا روی آنتن می‌رود

به هر حال در روستا مریدهای زیادی پیدا می‌کند و خود او نیز کم کم تحت تأثیر لباس و موقعیت جدید به اعمال مثبتی روی می‌آورد تا اینکه آقای مجاور رئیس زندان که همه جا به دنبال او می‌گردد، به سراغش می‌آیند اما او هم دیگر مایل نیست رضا را با دستبند دستگیر کند.

فیلم سینمایی «مارمولک»، بامداد جمعه ۵ فروردین از شبکه نمایش بازپخش می‌شود.

اردشیر رستمی (کاریکاتوریست، تصویرساز، مجسمه‌ساز، معمار، طراح لباس، شاعر و بازیگر) در سومین روز فروردین مهمان برنامه «تاک» می‌شود.

وی قبل از اینکه بازیگری را تجربه کند، کاریکاتورهایش در نشریات مختلف چاپ می‌شد و در این زمینه هم تبحر خود را نشان داده بود. آثار کاریکاتور، تصویرگری و نقاشی او در کتاب‌های دیگ دودزده، تیله‌ها، شب هزار و دوم، شهروند خط صفر، اناری‌ها، آفتاب مهتاب: قصه‌های پریان از سرزمین کره، گؤی اوزو داش ساخلاماز، به شیوه همه مادران‌ام، یاغیشلی نغمه، تلنگر، اردشیرنامه: طرح‌ها و نوشته‌ها و کشکول تحت ویندوز چاپ شده است. در پیشهٔ بازیگری، در نقش جوانی استاد شهریار در مجموعه تلویزیونی شهریار به کارگردانی کمال تبریزی، در نارنجی‌پوش به کارگردانی داریوش مهرجویی، لانتوری به کارگردانی رضا درمیشیان نیز ایفای نقش کرده است.

 «مارمولک» فردا روی آنتن می‌رود

ویژه برنامه نوروزی «تاک» با شعار «روایت ایده‌های قابل گسترش» در ایام نوروز ۱۴۰۱، میزبان چهره‌های مطرح حوزه‌های مختلف هنر و ورزش خواهد بود. مهمانان این برنامه در بخش اول برنامه به صورت تد اکس، روایت شکست‌ها و موفقیت‌ و فراز و نشیب زندگی خود را برای مخاطب بازگو خواهند کرد و در بخش دوم به سؤالات جذاب و متفاوت داریوش کاردان پاسخ خواهند گفت.

این برنامه کاری از گروه خانواده شبکه دو به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مریم نوابی‌نژاد است که در ایام نوروز، هرشب ساعت ۲۴ پخش می شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۱۳:۳۰ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع