X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

«مهرنوش شریعتی» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهرنوش شریعتی بازیگر و عروسک‌گردان سینما و تئاتر که به دلیل ابتلا به کرونا در کما بود درگذشت.

به گزارش سینماپرس ، مهرنوش شریعتی که تجربه ۲۰ سال فعالیت حرفه‌ای در زمینه بازی‌دهندگی، صداپیشگی و کارگردانی نمایش عروسکی و همچنین سابقه اجراهای عروسکی در فرانسه، یونان، تونس، ترکیه، صربستان، لهستان، بلغارستان و… را در کارنامه کاری داشت بر اثر عوارض ناشی از ابتلاء به کرونا درگذشت.

شریعتی عروسک‌گردانی آثار بسیاری از جمله «خواب خورشید» (اکرم صانعی- ۱۳۸۰)، «هیچ نبود» (زهره بهروزی‌نیا- ۱۳۸۳)، «آخرین گل» (زهره بهروزی‌نیا- ۱۳۹۰)، «پری کوچولوی دریایی» (مریم تیموری- ۱۳۹۱) و… را انجام داده بود.

کارگردانی نمایش «سترون» و عروسک‌گردانی فیلم سینمایی عروسکی «گورداله و عمه غولی» ( نادره ترکمانی- ۱۳۹۱) از جمله دیگر فعالیت‌های این هنرمند تئاتر و سینما بود.

مهرنوش شریعتی که به دلیل ابتلاء به کرونا در کما بود امروز، دوشنبه یکم فروردین ۱۴۰۱ درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اثر هنری «اندی وارهول» رکوردشکن می‌شود؟


پرتره‌ای از «مریلین مونرو» که توسط «اندی وارهول» هنرمند مشهور آمریکایی خلق شده است می‌تواند رکورد فروش آثار این هنرمند را بشکند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای اینکه بتوانیم یک فیلم جدید بسازیم باید سرمایه فیلم قبلی خود را بازگردانیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامرضا آزادی تهیه‌کننده و کارگردان سینما می‌گوید آینده سینمای ایران کاملا مشخص است به همین دلیل امیدوارم سینما به گذشته خود بازگردد.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا آزادی تهیه کننده و کارگردان سینما در گفتگو با مهر گفت: می‌توان گفت در حال حاضر به دلیل شرایط موجود امکان تولید فیلم وجود ندارد، چرا که هزینه تولید فیلم به گونه‌ای افزایش پیدا کرده که نمی‌توان به راحتی دست به ساخت فیلم زد. این در حالی است که زمانی در بیشترین حالت ممکن می‌توانستیم با ۶۰۰ هزار تومان فیلم بسازیم و در زمان اکران نیز می‌توانستیم بازگشت سرمایه مناسبی داشته باشیم.

وی توضیح داد: متاسفانه امروز نمی‌توان با چنین بودجه‌هایی فیلم ساخت، حتی اگر هم پول کافی برای ساخت یک اثر سینمایی را فراهم کنید، بعد از ساخت باید آن را چه کار کنیم؟ در واقع برای اینکه بتوانیم یک فیلم جدید بسازیم باید سرمایه فیلم قبلی خود را بازگردانیم و برای این کار فیلم اول باید اکران و بعد فروش خوبی داشته باشد.

آزادی ادامه داد: این در حالی است که قبل از شیوع ویروس کرونا، سینمای کودک تمام شد و امید چندانی به آن وجود نداشت. البته فیلم‌هایی در حوزه سینمای کودک ساخته می‌شود اما این آثار چندان باب میل ما نیست و دوست نداریم چنین آثاری را تولید کنیم.

این تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز همچنان پروژه «آرش کمانگیر» در مرحله تولید است، بیان کرد: در واقع بخش‌های انیمیشن این پروژه باقی مانده و به دلیل افزایش قیمت در این حوزه مجبور هستیم تا کار را در شهرستان ادامه دهیم که همین مساله نیز خود نیازمند بودجه است. این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از افراد جوان تا وارد سینما می‌شوند بودجه‌های قابل توجهی برای تولید در اختیارشان قرار می‌گیرد، البته حضور جوانان در سینما بسیار خوب است اما باید همه جوانب را مورد توجه قرار داد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال، فیلم‌هایی که سال ۱۴۰۰ در بنیاد سینمایی فارابی تولید شد، هرکدام بودجه‌های میلیاردی داشت اما تقریباً نمی‌توان نام یک سینماگر قدیمی چه در پشت دوربین و چه در جلوی دوربین را در این پروژه‌ها دید. این در حالی است که بسیاری از سینماگران در حوزه‌های مختلف در شرایط نامناسبی قرار دارند.

تهیه کننده فیلم‌های کودک بیان کرد: فیلم‌هایی که این روزها در سینمای ایران ساخته می‌شود، یا دولتی است و یا به فرموده است. فیلم‌هایی که در گیشه یک دهم هزینه تولید خود را در نمی‌آورند.

وی توضیح داد: در چنین شرایطی امیدوارم در سال جدید سینمای ایران به گذشته خود بازگردد، من از آینده حرف نمی‌زنم چرا که آینده سینمای ایران مشخص است. ببینید سینمای کودک ایران در گذشته چه اندازه موفق بود و یا سری به موزه سینما بزنید و شاهد جوایزی باشید که سینمای ایران در گذشته دریافت می‌کرد.

وی ادامه داد: امیدوارم فیلمسازان بخواهند دوباره به سینما بازگردند و آثار جذابی بسازند، به یاد دارم زمانی که فیلم «کاکلی» اکران شد، همراه با خانم بهزاد به سینماهای مختلف سر می‌زدیم و با دیدن صف‌های طولانی جلوی در سینماها نسبت به ادامه فعالیت امیدوار می‌شدیم.

آزادی در پایان گفت: مساله دیگر است که سینما رفتن و فیلم دیدن بعد از کرونا، چندان دغدغه مردم نیست، زمانی مردم برای دیدن یک فیلم به سینما می‌رفتند. اما امروز به دلیل افزایش هزینه‌ها، سینما رفتن تبدیل به یک تفریح گران شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدای ایران را در بهار با «ویولنسل» بشنوید/ توضیحات نوازنده پروژه


بهرنگ معتمدی از نوازندگان شناخته شده ساز ویولنسل همزمان با فرا رسیدن بهار طبیعت نماهنگی را در قالب یک اثر تک نوازی پیش روی مخاطبان قرار داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمایت از سینماگران مستقل، تأمین امنیت شغلی هنرمندان و بیدار شدن مدیران از خواب زمستانی؛ آرزوهای سینماگران در سال ۱۴۰۱! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با فرا رسیدن سال جدید، سینماپرس با تعدادی از هنرمندان و فعالان سینما، تلویزیون و تئاتر کشور درباره آرزوهایشان در سال جدید گفتگو کرد که مروری بر آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نوروز یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران باستان است که امروزه همچنان هزاران سال گذشته با شور و اشتیاق خاصی در میان مردم ایران و برخی از کشورهای فارسی زبان گرامی داشته می شود. در اسلام و به ویژه آیین تشیع نیز به نوروز به عنوان روزی خجسته نگاه شده است و برای گرامی داشتن آن تاکیدات فراوانی صورت گرفته است. مردم ایران همه ساله از یک ماه مانده به نوروز با آیین های باشکوهی همچون خانه تکانی، گستراندن سفره هفت سین و امثالهم به استقبال بهار می روند…

سینماپرس برآن شد تا همزمان با نوروز ۱۴۰۱ با هنرمندان راجع به آرزوهایشان در سال جدید به گفتگو نشسته و از آرزوهای آن ها جویا شود. از همین رو با ۸ نفر از هنرمندان سینما و تلویزیون کشور آقایان و خانم ها: مریم دوستی، کاوه سجادی حسینی، ابراهیم فروزش، پویا امینی، مهوش صبرکن، پوراندخت مهمین، امید نیاز و هوشنگ توکلی به گفتگویی کوتاه نشستیم که ماحصل این گفتگوها را در ذیل می‌توانید مرور کنید.

*****************

مریم دوستی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: آرزوی من سلامتی همه مردم دنیا و تمام شدن همه جنگ ها است. وقتی دنیا در آرامش باشد هنرمند با روحیه لطیفش می تواند کارهای بهتری را ارائه کند. همچنین آرزوی سلامتی برای خانواده سینما دارم. امیدوارم در این بحران کرونا کسی آسیب نبیند و همه دلخوش و پرکار باشند.

وی ادامه داد: امیدوارم روزی برسد که نبینیم پیشکسوتان سینما دچار معضلات مالی و معیشتی هستند. امیدوارم این گونه حال سینما بهتر شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه آقای خزاعی خودشان سینماگر هستند و درد همه ما را می دانند انتظار دارم مساوات در سینما رعایت شود؛ اگر قرار باشد این آقا و آن خانم میلیاردها بگیرند تا فیلم بسازند ایشان اجازه ندهند و بگذارند همه فیلم بسازند و پول ها را منصفانه و با مساوات تقسیم کنند.

دوستی خاطرنشان کرد: فیلمسازان اول و دوم در شرایط بسیار سختی هستند. جوانان که باید خودشان را اثبات کنند نیاز به حمایت بیشتر مدیران دارند. ما از دولتی که دم از دیانت و انصاف و عدل و خدا می زند، انتظار بیشتری داریم.

کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما در این باره گفت: حمایت همه جانبه مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی از سینماگران مستقل بزرگترین آرزوی من است. آن ها بدانند که ما دشمن نیستیم و زیر پرچم این کشور فیلمسازی می کنیم. ما برای اخلاق و آگاهی و امیدبخشی به جامعه تلاش می کنیم و باید آن ها ما را از خودشان بدانند. مدیران سینمایی باید به همه فیلمسازان اعتماد کرده و همه را به یک چشم ببینند و امیدوارم روزی برسد که ما شاهد این نگاه از سمت مدیران به سمت جامعه سینمایی کشور باشیم.

ابراهیم فروزش کارگردان پیشکسوت سینما به سینماپرس گفت: سینما به عنوان یک هنر باید آزاد باشد. سینمای ما در بند و قید است و این روش و منش نباید ادامه پیدا کند. هنرمند باید رها باشد. هنرمند باید بتواند حرف دلش را در اثرش بزند و امیدوارم مدیران سینمایی در سال جدید این شرایط را برای اهالی سینما فراهم آورند و سعی نکنند تنها نظرات و سلیقه شخصی شان را به هنرمندان تحمیل کنند.

پویا امینی بازیگر سینما و تلویزیون تأکید کرد: آنچه سال ها است دغدغه اهالی فرهنگ و هنر است مسأله امنیت شغلی است که روی زمین مانده و کسی به آن اعتنا نکرده است. هنرمندان نباید غم نان داشته باشند. اصحاب فرهنگ و هنر امیدی به ثبات اقتصادی ندارند و از آینده و معیشت شان اطمینان ندارند. هنرمندانی هستند که درآمد مکفی دارند اما این عمومیت ندارد و بخش کثیری از هنرمندان در شرایط بدی روزگار می گذرانند. توقع هنرمندان از مدیران این است که شرایط عادلانه برای کار فراهم کنند تا فقط عده ای خاص در سینما کار نکنند. ورود به سینما باید قاعده و قانون داشته باشد و هر کسی نتواند به راحتی وارد آن شود.

وی ادامه داد: هنر این مملکت محتاج به افراد خبره و توانمند است. چه در سینما چه در موسیقی یا هر رشته دیگری؛ باید فضا و بستر مناسبی برای کسانی که در این عرصه خون دل خوردند و کسب تجربه کردند فراهم شود.

مهوش صبرکن بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از مدیران تلویزیون اظهار داشت: من امیدوارم مدیران سازمان صدا و سیما نظارت جدی روی تهیه کنندگان شان داشته باشند. بنده و همسرم مدت ها است که از یک پروژه طلب داریم اما هنوز به رغم تمامی پیگیری های مان طلب مان پرداخت نشده و مدیران سازمان صدا و سیما هم به ما اعتنایی نمی کنند.

وی ادامه داد: اینقدر معضلات زیاد است که نمی دانیم کدام را بگوییم! فقط این را می گویم که ای کاش دستمزدها را درست پرداخت کنند تا وقتی کار می کنیم خستگی به تن مان نماند؛ من و همسرم واقعا به جایی رسیده ایم که دیگر می خواهیم عطایش را به لقایش ببخشم و کاری با فرهنگ و هنر و سینما و تلویزیون نداشته باشیم.

بازیگر سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر (ع)» خاطرنشان کرد: متأسفانه همه ظاهر زندگی ما را می بینند اما این را نمی بینند که بدن ما مستهلک می شود. شب بیداری ها و سختی کشیدن ها و سرما و گرما خوردن های مان را نمی بییند.

صبرکن در پایان افزود: وقتی تهیه کنندگان بامبول در می آورند و مدیران به داد ما نمی رسند چه باید بکنیم؟ شاید یک عده از هنرمندان و بازیگران رستوران و… دارند اما امثال من و همسرم چه باید بکنیم که در زندگی مان فقط به ارتقای فرهنگ و هنر اندیشه کردیم؟ چرا باید التماس کنیم برای گرفتن حق خودمان و حق مان را گدایی کنیم؟ تلویزیون و سینمایی که این است درش تخته بشود بهتر است! من واقعا تا جایی که امکان دارد برای صدا و سیما کار نمی کنم.

پوراندخت مهیمن دیگر بازیگر سینما و تلویزیون نیز به سینماپرس گفت: سینما باید سر و سامان بگیرد و کیفیت کارها بالا برود. من امیدوارم در سال جدید مدیران سینمایی در عمل حساسیت روی کیفیت کارها داشته باشند و به صورت باری به هر جهت به فیلمسازان مجوز تولید فیلم ندهند. امیدوارم حرف های شان تنها در حد حرف باقی نماند و جنبه عملی به خود بگیرد.

امید نیاز کارگردان جوان سینما نیز با انتقاد از شرایط مافیایی سینمای ایران اظهار داشت: سوأل بنده این است که آیا ما در ایران سینما داریم یا آنچه داریم اسمش را سینما گذاشته ایم؟ چرا من نوعی باید ۴ سال فیلم نسازم؟ چرا مافیا در سینمای ایران وجود دارد و تنها چند نفر معدود برای کل سینما و سینماگران تصمیم گیری می کنند؟ چرا سازوکار سینما مشخص نیست؟ چرا فیلمساز و سرمایه گذار امنیت روحی و روانی و اقتصادی ندارند؟ چرا فیلم هایی سال ها در صف اکران هستند اما اثری تدوینش تمام نشده به پخش می رسد؟

وی ادامه داد: با توجه به جمیع این معضلات آرزوی من تحقق عدالت در سینمای کشور است و امیدوارم دیگر شاهد اعمال سلیقه برخی افراد خاص در سینما نباشیم. متأسفانه عدم ثبات مدیریتی باعث این فجایع در سینما شده و این روش روح همه ما را آزار می دهد.

نیاز در بخش پایانی اظهارات خود افزود: از سوی دیگر توجه به سینمای کودک و نوجوان و اهمیت دادن به این ژانر بسیار مهم یکی دیگر از آرزوهای من در سال ۱۴۰۱ است و امیدوارم مدیران به دور از شعار و در عمل به این گونه مهم سینمایی توجه ویژه داشته باشند. سینمای کودک و نوجوان سینمای مهمی است و ما اگر تنها به سینمای پس از انقلاب هم توجه کنیم متوجه می شویم که بسیاری از فیلم هایی که باعث درخشش نام ایران در سراسر دنیا شده اند فیلم های کودک و نوجوان بوده اند و آرزوی قلبی ام این است که مدیران سینما موجبات رشد این گونه مهم را فراهم آورند.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز به سینماپرس گفت: در دوران کرونا سینما در دنیا به خواب زمستانی رفته و شبکه نمایش خانگی جای آن را گرفته است چرا که نیروهای مولد و جوان و توانا جذب این جریان شده و تولیدات انبوه انجام می دهند.

وی ادامه داد: مدیریت سازمان سینمایی یا باید این فرصت را غنیمت بداند و به بازسازی اصولی در حوزه تأثیرگذاری سینما در کنار فرهنگ تراز انقلاب توجه کند یا شرایط را درک نکند و باری به هر جهت جلو برود.

توکلی با انتقاد شدید از چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: در جشنواره چهلم دیدیم انتخاب ها مورد قبول نیروهای مومن به انقلاب و عناصر فرهنگی انقلابی نبود. همه می دانیم در حوزه فرهنگ اگر بالاسری موثری نباشد این حوزه بلاتکلیف می شود از این رو امیدوارم مدیران سینمایی از خواب زمستانی بیدار شوند و هرچه سریع تر به سینمای تراز انقلاب اسلامی توجه ویژه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام اتحاد هنرمند روس و شهروند اوکراینی


یک هنرمند روس و یک شهروند اوکراینی برای خلق اثر هنری صلح‌آمیز با یکدیگر همکاری کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دهقان نسب: بزرگترین معضل سینمای کشور فقدان مدیر جسور، شجاع، دلسوز و دغدغه مند بوده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حبیب دهقان نسب بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با نوروز ۱۴۰۱ در خصوص راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم گفت: بزرگترین معضل سینمای کشور فقدان مدیر جسور، شجاع، دلسوز و دغدغه مند است! ما این مشکل را سال های سال است که شاهدیم و با تغییر دولت ها همین روند ادامه داشته و دارد چرا که رفع معضلات سینما مدیر شجاع و جسور می خواهد که جلوی زیاده خواهی های عده ای را بگیرد اما متولیان ما جسور نیستند و بیشتر دنبال حفظ میز و دفتر و مناصب شان هستند برای همین خودشان را در پستو قایم کرده و فرهنگ و سینما را به حال خود رها می کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «سگ کشی» و «امپراتور جهنم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه گوش شنوایی برای درک سخنان ما وجود ندارد! بارها معضلات سینما از زبان بخش کثیری از هنرمندان مطرح شده اما هیچ کس برای حل این مسائل توجهی به حرف های آن ها نداشته است؛ سال ها است مشکلات زیادی گریبان گیر فرهنگ و هنر شده اما هیچ مدیری در این راستا اقدام موثری انجام نداده و هنرمندان به حال خود رها بوده و هستند.

وی ادامه داد: در تمامی این سال ها تغییر مدیران باعث نشده نابسامانی ها سامان شده و ناهنجاری هنجار شود. تنگ نظری ها و خودبینی ها و مسائلی که در افکار مدیران است همواره وضعیت را بدتر از قبل کرده به نحوی که ما فقط افسوس سال های خوب گذشته را می خوریم.

دهقان نسب در همین راستا یادآور شد: شما فیلم های سینمایی دهه ۶۰ و ۷۰ را با فیلم های امروز مقایسه کنید متوجه ابعاد این بحران خواهید شد. سینمای ایران روز به روز از نظر محتوا و کیفیت بیشتر از گذشته دچار سقوط می شود و دلیل آن حضور مدیرانی بوده که نتوانسته اند برای رشد سینما گام های موثر بردارند.

این سینماگر تأکید کرد: سینمای ما در زمینه تکنیک و بازیگری پیشرفت فردی داشته نه جمعی؛ به معنای آنکه مسئولان امکانات و ابزاری برای رشد سینما فراهم نکردند. این عشق و علاقه افراد بوده که باعث شده تا ما در سینما پیشرفت داشته باشیم. سال ها است سانسور و ممیزی سلیقه ای در سینما ما را آزار می دهد. مدیران نمی گذارند تفکر خود فیلمساز در آثار وجود داشته باشد و می خواهند تفکر خودشان را به فیلم ها تحمیل کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «سفر به چزابه» و «عقاب صحرا» متذکر شد: مسئول دلسوزی که بخواهد خارج از خودبینی و وابستگی به افکار خاص و گروه و دسته خاصی آزادانه فعالیت کند در سینما نمی بینیم و همین باعث شده نهادهای مختلف به بهانه ها و طرق مختلف به سینما و هنر بند کنند!

وی تصریح کرد: سوأل بنده این است که اگر همه مدیران بلد نیستند کار کنند چرا سر کار هستند؟ اگر کار بلد هستند چرا وضعیت اینقدر بحرانی است؟ آیا سواد و معرفت و شناخت این کار را دارند یا به غلط در پست های شان به کار گمارده شده اند؟

دهقان نسب در پایان این گفتگو افزود: من این را می دانم که سینمای ایران نیاز به مدیری جسور و بی پروا دارد که با مشکلات پنجه در پنجه شود و فکر نمی کنم مدیران فعلی این گونه باشند چرا که نتیجه مدیریت آن ها در چهلمین جشنواره فیلم فجر که به اذعان بسیاری افراد چه از نظر ساختاری چه از نظر محتوایی پر از ایراد بود نشان داد ما مدیر مدبری در سینما نداریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدای ایران را در «بهار» با «ویولن» بشنوید/ توضیحات نوازنده پروژه


بهرنگ معتمدی از نوازندگان شناخته شده ساز ویولنسل همزمان با فرا رسیدن بهار طبیعت نماهنگی را در قالب یک اثر تک نوازی پیش روی مخاطبان قرار داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روسیه نقاشی امانتی را به اسپانیا بازگرداند


موزه کرملین تابلو نقاشی را که از اسپانیا برای برگزاری یک نمایشگاه به امانت گرفته بود بازگرداند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۸ معمار زن مشهور دنیا را بشناسید


ورود زنان جهان به عرصه هنر حرفه‌ای در بخش اعظمی از تاریخ دشوار بوده است. اگر فعالیت به عنوان نقاش و مجسمه‌ساز آسان نبوده در نتیجه ورود به عرصه معماری برای زنان دشوارتر نیز بوده است. با این حال شماری از زنان هنرمند تسلیم دشواری‌ها نشدند و نام خود را به عنوان هنرمندان برجسته در تاریخ هنر ثبت کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع