X

بایگانی اردیبهشت 21, 1401

دفتر سینمایی

نمایشگاه «کتاب تهران» با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: افتتاحیه سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عصر امروز در مصلی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از ساعت ۱۷ امروز، سه‌شنبه بیستم اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور رئیس‌جمهور در مصلای امام خمینی (ره) افتتاح می‌شود.

در این مراسم علاوه بر حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه هم حضور دارند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمد کاسبی» از بیمارستان مرخص شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دختر محمد کاسبی با اشاره به اینکه پدرش دو روز پیش از بیمارستان مرخص شده است از آخرین وضعیت سلامتی وی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، یلدا کاسبی دختر محمد کاسبی با اشاره به وضعیت سلامتی پدرش به مهر بیان کرد: پدرم دو روز پیش از بیمارستان مرخص شد و اکنون دوران استراحت را در منزل ادامه می‌دهد.

وی اضافه کرد: خدا را شکر وضعیت پدرم نسبت به زمانی که به بیمارستان مراجعه کردیم خیلی بهتر است. خطر رفع شده و بدن و ریه در حال کنترل است.

کاسبی همچنین توضیح داد: باید از طرفی فیزیوتراپی را هم شروع کنیم که عضلات و ماهیچه‌ها تحلیل نروند و خدایی نکرده توان حرکتی شأن را از دست ندهند.

وی در پایان عنوان کرد: دوران قرنطینه از اسفندماه که عمل انجام شد حدود ۶ ماه ادامه دارد ولی در این مدت باید به پزشک هم مراجعه کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روشی قانونی برای نوشتن قراردادهای سینمایی وجود ندارد/اکثریت قراردادها مشابه و کپی از هم هستند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زهره حمیدی گفت: در حال حاضر نیازمند تشکیل یک شورای حقوقی و قضایی برای حل مشکلات بازیگران در خصوص عدم پرداخت دستمزدهایشان هستیم.

به گزارش سینماپرس، زهره حمیدی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر دو پیشنهاد تازه برای حضور در تلویزیون دارم و علاوه بر آن برای بازی در یک تله فیلم قرارداد بسته‌ام و به زودی جلوی دوربین خواهم رفت.

وی درباره حضور در تله فیلم «عروس هلندی» اضافه کرد: این اثر روایتی اجتماعی با رگه‌های کمدی به کارگردانی «ابوالفضل نداف» است که به زودی در شهر تهران کلید می‌خورد، نقشی که برای من در نظر گرفته شده نقش نسبتا خوبی است، هرچند چالش فراوانی برای ایفای آن در پیش ندارم زیرا پیشتر هم چنین نقش‌هایی را بازی کرده‌ام.

زهره حمیدی پیرامون کم کار بودن خود در سینما اضافه کرد: در کل که پیشنهادات سینما زیاد نیست، اما در دو سال گذشته هم با شیوع بیماری کرونا تعداد تولیدات به شدت کاهش پیدا کرد و همین عاملی بود تا شخصا کم کار شوم، امیدوارم در ادامه سال جدید و با پایان کامل کرونا سینما به روند مطلوب خود در تولید باز گردد و در ادامه من هم پیشنهادات بیشتر و بهتری داشته باشم.

زهره حمیدی

زهره حمیدی: چندین چک برگشتی از تهیه کنندگان روی دستم مانده

بازیگر سریال «خداداد» پیرامون مشکلات حقوقی و قراردادی مرسوم در سینما افزود: متاسفانه اینگونه مشکلات همواره وجود داشته و برای خود من هم پیش آمده که دستمزدم را کامل نگرفته باشم و یا چندین چک دستمزدم برگشت خورده باشد، این اتفاق تازه‌ای نیست اما متاسفانه برخورد جدی و قاطعی با آن نشده است.

حمیدی در همین راستا ادامه داد: به دلیل همین بدقولی‌ها و عدم پرداخت درست و به موقع دستمزدم این روزها اگر قراردادی بنویسم در آن قید می‌کنم که یا پیش از شروع پروژه و یا حداکثر تا اواسط تولید باید دستمزدم را تسویه کنند و اگر نه سر کار حاضر نخواهم شد، شخص من هم از این وضع خوشحال نیستم اما وقتی بدقولی‌های فراوانی را تجربه کنید شما هم مجبور به سخت گیری خواهید شد.

وی درباره لزوم ایجاد شورایی برای حل اختلاف هنرمندان توسط قوه قضاییه اظهار کرد: وقتی چک دستمزد یک بازیگر برگشت می‌خورد وی مجبور می‌شود وکیل بگیرد که گاها مبلغ وکیل از مبلغ آن چک بیشتر است، از سویی خود بازیگر به دلیل مشغله وقت و حوصله پیگیری این شکایت را ندارد و به همین منوال قید آن دستمزد را می‌زند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در همین رابطه تاکید کرد: به نظر من قوه قضاییه می‌تواند شورایی را ایجاد کند تا بازیگران بتوانند برای حل مشکلات حقوقی خود به آن مراجعه کنند، به این صورت که نیازی به شکایت و رفتن به دادگاه نباشد و این شورا بتواند با بازوی اجرایی قدرتمند مشکلات هنرمندان را حل کند.

زهره حمیدی: هنرمندان نیاز به شورایی برای آموزش مسائل حقوقی دارند

وی در همین راستا ادامه داد: این شورا می‌تواند به راحتی به بازیگران مشاوره دهد، این مشاوره می‌تواند در بحث چگونگی نوشتن قرارداد مثمر ثمر باشد، حتی گاها شاید یک بازیگر بتواند به راحتی مشکل حقوقی خود را برطرف کند اما به دلیل نداشتن سواد حقوقی یا مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت شده و یا قید مسئله را می‌زند، به نظر من تشکیل چنین شورایی بسیار واجب است.

زهره حمیدی درباره نبود سندیت در قراردادهای سینمایی اضافه کرد: مشکل از آنجا شروع می‌شود که روشی قانونی برای نوشتن قرارداد وجود ندارد، به همین دلیل اکثریت قراردادها مشابه و کپی از هم هستند، بازیگر در اولین مواجهه همه چیز را منطقی می‌بیند اما در نهایت باز هم سرش کلاه می‌رود.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: به نظر من شورای مورد نظر از سوی قوه قضاییه می‌تواند اجازه فعالیت تهیه کنندگان بدقول و تهیه کنندگانی که چک برگشتی دارند را بگیرد، اگر جلوی فعالیت این افراد گرفته شود دیگر مابقی هم به خودشان اجازه بدقولی نمی‌دهد. از نظر من این شورا می‌تواند علاوه بر افزایش سواد قضایی هنرمندان یک بازوی بازدارنده برای متخلفان باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول و مکمل زن و مرد «جشن منتقدان» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی نامزدهای چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در بخش‌های بهترین بازیگر نقش اول و مکمل مرد و زن اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، اسامی نامزدهای بخش‌های بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بر اساس جمع‌بندی آرای اعضای آکادمی جشن اعلام شد.

پیش از این نامزدهای بخش های فنی، فیلمنامه، کارگردانی، فیلم و جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (ویژه فیلمسازان اول) اعلام شده بود و با اعلام نامزدهای بخش بازیگری، فهرست نامزدهای این جشن تکمیل شد.

اسامی نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول و مکمل زن و مرد چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به شرح زیر است:

بهترین بازیگر نقش اول مرد:

جواد عزتی (شنای پروانه)

هادی حجازی‌فر (آتابای)

پیمان معادی (درخت گردو)

میرسعید مولویان (تومان)

سعید آقاخانی (خون شد)

بهترین بازیگر نقش اول زن:

رویا افشار (مامان)

هدیه تهرانی (بی همه چیز)

الناز شاکردوست (تی تی)

مریم مقدم (قصیده گاو سفید)

نازنین احمدی (ابر بارانش گرفته)

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:

پوریا رحیمی‌سام (زالاوا)

امیر آقایی (شنای پروانه)

جواد عزتی (آتابای)

هوتن شکیبا (ابلق)

بابک کریمی (سینما شهر قصه)

بهترین بازیگر نقش مکمل زن:

طناز طباطبایی (شنای پروانه)

ستاره پسیانی (من می‌ترسم)

باران کوثری (بی همه چیز و عامه‌پسند)

گلاره عباسی (ابلق)

لیلا زارع (خون شد)

برگزیدگان چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به دبیری جعفر گودرزی به زودی معرفی می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه‌کننده «زندگی پس از زندگی» : هر قسمت ۸۰ میلیون تمام شد/ شرم دارم که برخی می‌گویند به مهمانان پول داده‌ایم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عباس موزون تهیه‌کننده و مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» با همراهی محمدامین نوروزی، مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما به ارائه توضیحاتی درباره فصل اخیر این برنامه پرداختند.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» با حضور عباس موزون تهیه‌کننده و مجری این برنامه و محمدامین نوروزی، مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما ظهر امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در سازمان صداوسیما برگزار شد.

محمد امین نوروزی در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فرآیند تولید فصل اخیر برنامه «زندگی پس از زندگی» گفت: به خاطر محدودیت مالی به همه آن چیزی که برای آن برنامه‌ریزی کرده بودیم نرسیدیم. با پربیننده شدن فصل دوم، گفتم برای فصل سوم به هر آنچه مدنظرمان است برسیم. مثلاً می‌خواستیم تجربه‌گر خارجی به ایران بیاوریم تا برنامه بعد بین‌المللی پیدا کند تا همه بدانند این موضوع مختص شیعیان نیست، بلکه موضوع روز جهان است. ما با توجه به بازخوردهایی که از خارج از کشور گرفتیم متوجه شدیم مخاطبان خارجی داریم. مثلاً مخاطبی می‌گفت یکی از آشنایانش از کانادا تحول پیدا کرده‌است.

نوروزی در ادامه افزود: ابایی ندارم بگویم هر قسمت ۸۰ میلیون تمام شد. نیمی از پول خرج دکور و سوله شد. هزینه هنگفتی برای سوله خرج کردیم. همه کارها مستلزم هزینه بود، الان می‌توانیم از هند و اروپا مهمان بیاوریم ولی این موضوعات پول می‌خواهد، ما مهمانان خودمان را از ایران با هزینه حداقلی آوردیم. در فصل سه با اینکه ایده‌هایی داشتیم با محدودیت مواجه بودیم نمی‌دانم خودمان را باید به چه کسی اثبات می‌کردیم تا کار پرتوان‌تر باشد. انگار در یک ندیده شدن در سازمان بودیم!

افتخار صداوسیما ساخت برنامه‌های کپی است!؟

وی ادامه داد: من برنامه ساز می‌دانم همین الان برای برنامه‌های دیگر چندین برابر پول خرج می‌شود، برنامه‌ای که مخاطب خود را دارد چرا نباید با آن با دست بازتر رفتار شود؟ بگذارند همین برنامه را به بهترین شکل انجام بدهیم. افتخار برای صدا و سیما این است که برنامه‌های کپی بسازد؟ در حالی که این برنامه می‌تواند توسط دیگر کشورها کپی شود. من نمی‌گویم مثل برنامه‌های دیگر پول داشته باشیم اصلاً این برنامه اگر این همه پول واردش شود، خراب می‌شود کمااینکه برای فصل دوم مطرح شد اسپانسر بگیریم اما من مخالفت کردم.

نوروزی تأکید کرد: دنبال این نیستم که درآمدهای کذایی برنامه‌های دیگر صرف این برنامه شود، اما این برنامه باعث افتخار است و باید روی دست بگیرند، برنامه‌های کپی که افتخاری ندارد، شما می‌توانید بروید این برنامه را در یوتیوب ببینید، این برنامه‌ای است که موجش در دیگر کشورها راه افتاده و ما در پخش بین‌المللی و توزیعش ضعیف هستیم. خواهشم این است که بتوانیم برای فصل بعد اتفاق خوبی رقم بزنیم. پیدا کردن تجربه‌گر سخت است ما برای حفظ تنوع ساختاری و محتوایی الزاماتی داریم.

وی افزود: به فکر فروش خارجی هم هستیم با آقای برهمانی معاون جدید سیما صحبت کردیم و در یوتیوب به شکل مالی برای این برنامه درآمدزایی می‌شود. با ترکیه و عراق صحبت‌هایی شده چون زمینه این امر وجود دارد.

موزون: معدل واکنش مراجع دینی عالی بوده است

عباس موزون هم در ادامه این نشست بیان کرد: بحث بودجه‌ها و هزینه‌ها مهم است و فکر نمی‌کردم آقای نوروزی این حرف‌ها را بگویند. ایشان سیر تا پیاز مسأله را درون سازمان گفتند. من هم همین بحث را ادامه می‌دهم. یادم است یکی از مسئولان سازمان تماس گرفت و گفت می‌خواهیم از شما تشکر کنم. ایشان گفتند وقتی رقم کار را شنیدم تعجب کردم. همه کسانی که در کار ما هستند چند وظیفه‌ای هستند. در ده‌ها نفری که در این برنامه هستند تنها یک نفر یک کار را انجام می‌دهد و بقیه هر کدام ۶، ۷ کار را بر عهده می‌گیرند. مثلاً آنچه که شما می‌دانید این است که من پنج وظیفه در این برنامه دارم در حالی که تعداد وظایف هر کدام از ما زیاد است. اتفاقاً هر کدام از کارها را هم حرفه‌ای انجام می‌دهیم. ما در مباحث فنی مانند تدوین و تصویربرداری خلاق هستیم.

وی درباره قضاوت مراجع دینی نسبت به این برنامه هم بیان کرد: معدل این واکنش‌ها تا به امروز عالی بوده و تشویق و تمجید و نقدهای دلسوزانه برای تقویت کار داشته‌اند.

موزون درباره واکنش‌های انتقادی نسبت به روایت یکی از تجربه‌گران که از ملاقات با حاج قاسم سلیمانی گفته بود هم توضیح داد: از چپ و راست به این برنامه انتقادهایی را وارد کردند. اصلاً شما فرض کنید حاج قاسم هنوز در بدن خود بود. آقایان سیاسی که به این روایت هجمه کردید آیا زمانی که حاج قاسم در بدن خود بود، تنه‌ای به دیدگاه سیاسی شما می‌زد؟ مشکل شما در برخورد روح آن دو چه بود؟ ایشان که هیچ گاه بحث سیاسی نداشته است.

وی افزود: فصل سوم برنامه بیشتر رسانه‌ای شد، ما سال گذشته هم از نظر تعداد مخاطب به این ارقام رسیده بودیم اما مردم رسانه نیستند، رسانه‌ها هر کدام از یک خطی هستند. بعد از برنامه مربوط به حاج قاسم که تجربه‌گری از ملاقات روح ایشان گفت، خطوط رسانه‌ها و توجه آن‌ها به برنامه بیشتر شد.

موزون درباره واکنش مردم هم گفت: مردم توجه زیادی به برنامه داشته‌اند، مثلاً بعد از برنامه مربوط به تجربه خودکشی، عده‌ای می‌گفتند از خودکشی منصرف شده‌اند. هفته پیش خانم دکتر فیاض در صفحه شخصی خود نوشتند که فردی به او مراجعه کرده و گفته به دلیل خیانت شوهرش می‌خواسته خودش را بکشد اما این برنامه را دیده و منصرف شده است. خانم دکتر گفتند من برنامه «زندگی پس از زندگی» را ندیده‌ام اما اگر تنها فایده این برنامه همین انصراف یک نفر از خودکشی باشد، کار خودش را انجام داده است.

وی افزود: عراق و ترکیه به دنبال این برنامه هستند. ساکنان روسیه با ما تماس گرفتند و گفتند می‌خواهیم این برنامه را ترجمه کنیم. وقتی برنامه‌ای هست که جان نجات می‌دهد، چرا نباید مورد حمایت قرار بگیرد. یادم است هزینه قندان دکور یک برنامه چند برابر کل بودجه فصل سه برنامه ما بود!

مجری و تهیه‌کننده «زندگی پس از زندگی» در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بعضی وقت‌ها تجربه‌گر ها موانع درون خانوادگی دارند، مثلاً می‌گویند اگر این نکته را بگوییم در خانواده دعوا می‌شود اما ما این‌طور نیستیم که مهمان را دعوت کنیم و بگوییم خودت به استودیو ما بیا. ما با خانواده‌ها دوست می‌شویم، با تجربه‌گر رفیق می‌شویم، استخر می‌رویم و بعضاً آنها را آشتی می‌دهیم.

شرم دارم که برخی می‌گویند به مهمانان پول داده‌ایم!

وی ادامه داد: شرم دارم که برخی می‌گویند به مهمانان پول داده‌ایم. در کل سه فصل یک نفر مشکل شدید مالی داشت برای اینکه دخترش را می‌خواست به خانه بخت بفرست، تجربه عالی و درست و صحیحی داشت. به او گفتم چشم این مسأله را حل می‌کنم. با یک موسسه خیریه صحبت کردیم تا جهیزیه او تأمین شود، اما همان لحظه تجربه‌گر را کنار گذاشتیم. از ترس اینکه بگویند چون جهیزیه را دادیم این‌چنین شد. امسال این تهمت را به ما زدند. قوی‌ترین سند ما برای روایت‌ها، تجربه ایمان عبدالمالکی است که آن را برای مراجع تخصصی خارجی هم ترجمه می‌کنیم. این را موسسه‌ها نمی‌توانند تایید نکنند. یک بیمارستان آن را تایید کردند. بیمارستان شهید چمران، آن بخشی که او بود را می‌خواهند به نام او نامگذاری کنند. یکی از تجربه‌گران فصل سه تماس گرفت و گفت کسی با لهجه ایرانی‌های خارج از کشور پیش ما آمد و گفت ما به تو ارز دیجیتال می‌دهیم اما جلوی دوربین ما بگو پول گرفتی و در برنامه حرف زدی!

موزون افزود: ما برای همین به پلیس مراجعه کردیم، نگاه کنید کار الان به این جاها کشیده است. اول تهمت می‌زدند وقتی می‌بینند تهمت نگرفته است، به سراغ تجربه‌گرها و چنین مواردی می‌روند، یا یک نفر از سوئد با تجربه‌گران تماس گرفته و گفته می‌خواهیم به شما پول بدهیم، ببینید به چه دست و پایی افتاده‌اند. ببینید این برنامه تا کجا اثرگذار بوده است.

کارشناس مذهبی حاضر در این نشست هم در توضیحاتی گفت: خاطرم هست فصل اول آقای موزون تماس گرفتند و گفتند احساس می‌کنم این برنامه اگر روی آنتن برود حوزه ممکن است واکنش منفی داشته باشد و کمی نگرانم. به او گفتم اصلاً نگران نباش، مطمئن باش چنان جایگاهی پیدا می‌کند که حد ندارد. من در متن حوزه هستم و می‌دانم چنان به آن در تمام سطوح علمی اقبال شده که گفتنی نیست. من مکرراً شنیده‌ام که مردم گفته‌اند بعد از چهل سال برنامه‌ای در قد و قواره جمهوری اسلامی ساخته شده است. گفته‌اند ما ماهواره داشتیم و هیچ برنامه تلویزیونی نمی‌دیدیم اما الان برنامه «زندگی پس از زندگی» را می‌بینیم. بسیاری هم می‌گفتند چرا برنامه در کل سال پخش نمی‌شود. بسیاری گفتند برنامه‌ای در قد و قواره تلویزیون می‌بینیم که از صدها هزار منبر اثرگذارتر است، از بسیاری کتب دینی بهتر است، فضا به شدت عالی پیش رفته است، قرار بود عالم غیب کاملاً غیب باشد اما حالا آن عالم غیب را از زبان تجربه‌گران لمس می‌کنند.

موزون هم عنوان کرد: در طول تاریخ، دانش بشر مرحله به مرحله د رحال دقیق‌تر شدن است، ارتباطات باعث شده داده‌های پژوهشی با هم مرتبط‌تر شود. در طول تاریخ افراد برای کسانی که غیر سالک، غیر عالم و غیر عارف هستند این تجربه‌ها را خواب می‌پنداشتند، افراد این تجربه‌ها را دسته‌بندی می‌کردند اما صرفاً در دسته‌بندی اشتباه رخ داده درواقع می‌گفتند اگر تو عالمی تجربه تو قبول است اما اگر عالم نیستی تو خواب دیده‌ای، این دسته‌بندی غلط بوده است. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دهقانی: اعتقاد دارم در روند داستانی و فرآیند نویسندگی این سریال هم نسبت به فصل گذشته، پخته‌تر عمل شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محیا دهقانی بازیگر نقش “نجلا” پرده از یک واقعیت برداشت و گفت: می‌رویم با پروژه‌ای قرارداد می‌بندیم و به دورخوانی هم می‌رسد اما در دقیقه ۹۰ خانمی دیگر را جای ما می‌گذارند.

به گزارش سینماپرس، بازیگری است که عده زیادی او را به نام سوسنِ سریال “پایتخت” می‌شناسند؛ برخی با “ماجرای نیمروز” او را به‌یاد می‌آورند و عده زیادی هم این روزها «محیا دهقانی» را به نام “نجلا” صدا می‌زنند، بازیگری که در کارنامه کم‌تعداد فیلم‌های سینمایی‌اش، کارهای درخشانی مثل “شیار ۱۴۳”، “لیلاج” و “قهر و آشتی” دیده می‌شود.

البته او در تلویزیون سالِ پرترافیکی را گذراند؛ او در سریالِ نوروزی “هم‌بازی” و “هم‌سایه” شبکه دو و شبکه سه سیما نقش‌های متفاوتی به نمایش گذاشت، بلافاصله در چند ماه بعد در سریال «خودخواسته» با کاراکتر آتوسا به قاب تلویزیون آمد، اما شاید تمام بار سخت شخصیت‌پردازی «دهقانی» بعد از سوسنِ «پایتخت» و بازخوردهای جالبش، رسیدن به نقش سخت «نجلا» بود که پیش از آن سارا رسول‌زاده ایفایش کرده بود،
نقشی که با انتقاد بسیاری از منتقدین روبه‌رو شد. برخی ضعف‌های سریال را به گردن محیا دهقانی انداختند که در فصل دوم، نقش اول را به‌عهده گرفت، مثلاً در جایی کارشناسی با استفاده از عبارت «بازیگر اشتباهی»، تغییر بازیگر در این سریال تلویزیونی را یکی از عوامل مهم سقوط آن دانست.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، ماه رمضان،

نمایی از محیا دهقانی در سریال پایتخت ۴

در حالی که با رسیدن به قسمت‌های جدّی‌تر سریال برخی از منتقدین هم در تحلیل‌های خودشان آوردند که «محیا دهقانی» به‌لحاظ فنی بازیگر موفق‌تری نسبت به سارا رسول‌زاده (نجلای اول) بود و کاراکتر را پخته‌تر پیش برد، اما در ذهن تاریخی مخاطب، آن نجلا به‌نوعی قلّاب شده است، شاید یکی از دلایل کمتر دیده‌شدن هم تغییر اجباری این بازیگر باشد.

دهقانی وقتی ۲۱ ساله بود با سریال «قهر و آشتی» کار خود را رسماً آغاز کرد. گفته می‌شود او با حضور در کلاس‌های بازیگری داریوش ارجمند با الفبای هنر آشنا شد.

در سال ۱۳۹۲ به‌صورت حرفه‌ای در فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» به‌کارگردانی نرگس آبیار کنار چهره‌هایی چون مریلا زارعی و مهران احمدی بازی کرد، با این حال شهرت او با سریال “پایتخت ۴” در نقش سوسن یک دختر عصبی و یک‌دنده که درگیر بیماری روانی و روحی بود، مورد توجه قرار گرفت.

محیا دهقانی در «ماجرای نیمروز» سال ۱۳۹۵ در قالب کاراکتر اصلی زن فیلم، شخصیت خاکستری، باهوش و توانایی را ایفا کرد.

میان شخصیت‌هایی که ایفا کرده است و کارهایی که حضور دارد این تفاوت دیده می‌شود که خودش هم می‌گوید “بیشتر دوست دارم نقش‌هایی را بازی کنم که از قالب شخصیت خودم دور باشند. خیلی علاقه دارم کاراکتری را بسازم و خلق کنم همان‌طور که نویسنده آن را خلق کرده است، من هم وقتی بازی می‌کنم چیزی به آن اضافه کنم و خودم لذت ببرم. “

محیا دهقانی در جریان گفت‌وگویش با خبرنگار تسنیم درباره روابط ناسالم و فساد در سینمای ایران می‌گوید: بی‌شک مانند هر شغل دیگری در بازیگری هم روابط ناسالم وجود دارد اما خوشبختانه تا امروز خود من با این معضل مواجه نشده‌ام.

کنار پرداختن به بسیاری از مسائل، شاید بحث عمده در این گفت‌وگو تغییر نقش نجلا در فصل دوم و واکنش‌هایی که مطرح شد، باشد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، ماه رمضان،

سخت‌ترین سکانس‌های دوران بازیگری‌ام را تجربه کردم

* بگذارید گفت‌وگو را با سختی‌های پذیرفتن نقش «نجلا» شروع کنیم. بالأخره شخص دیگری این نقش را بازی کرده بود و از هر حیث برای یک بازیگر این ریسک به حساب می‌آمد.

اولین بار که نقشِ “نجلا” پیشنهاد شد، مردد بودم که آیا قبول کنم یا نه، اما خب بعد از مدتی تصمیمم را گرفتم. زیرا بازیگر قبلی یک تعریفی از آن کاراکتر داده و شما به عنوان بازیگر جدید می‌خواهید آن قالب را بشکنید.

هر بازیگری وقتی کاراکتری را بازی کند، برای بازیگر دیگر خیلی سخت است که بتواند طوری آن نقش را بازی کند که مخاطب با آن کاراکتر دوباره همذات‌پنداری کند؛ به مراتب پذیرش چنین نقش‌هایی هم ریسک دارد و هم کار سختی است. من این ریسک را قبول کردم چون به خودم اعتماد داشتم.

سه روز بعد از امضای قرارداد، بازی‌ام در این سریال آغاز شد و اولین سکانس‌هایم هم سکانس‌های سختی بود که هیچ وقت فراموش نمی‌کنم. من حتی با لهجه جنوبی هیچ آشنایی نداشتم.

اولین سکانس‌هایی که بازی کردم سخت‌ترین سکانس‌هایم بود و بیشتر حال و هوای جنگی داشت. البته این را هم بگویم که اصلاً سکانس راحت نداشتیم. شاید بهتر باشد بگویم راحت‌ترین سکانس‌های من سخت‌ترین سکانس‌هایی بود که تا به حال در طول مدت بازیگری‌ام بازی کردم.

حتی برخی گفتند چرا در «نجلای اول» حضور نداشت و بازی نکرد

* فارغ از پذیرفتن این نقش و ریسک‌های آن، درباره اظهارنظرهای منتقدین و مخاطبان و بازخوردهایی که به گوش‌تان می‌رسید بفرمایید. به نظرتان چقدر این همذات‌پنداری اتفاق افتاد؟

بالأخره مخاطب ۱۵ قسمت به بازی خانم رسول‌زاده عادت کرده بود وقتی بازیگر دیگری می‌آید که در فصلِ دیگری از این سریال بازی کند همه‌چیز ۱۸۰ درجه تغییر می‌کند و کمتر در ایران این ریسک را می‌پذیرند و این فضا جاافتاده است. اما در کاری مثلِ «جوکر» می‌بینیم بازیگر دوم حتی اسکار هم می‌گیرد. اما در اینجا چون به‌شکل پدیده با آن برخورد می‌شود این خیلی به‌ندرت اتفاق می‌افتد. من اعتقاد دارم در روند داستانی و فرآیند نویسندگی این سریال هم نسبت به فصل گذشته، پخته‌تر عمل شد.

شخصیت نجلا یک شخصیت تک‌بعدی نبود و این تک‌بعدی نبودنِ آن باعث شد مخاطب آرام‌آرام مرا بپذیرد. من می‌دانستم از روز اول، قرار است کاری را بازی کنم که از قسمت‌های هشتم و نهم به بعد این همراهیِ مخاطب اتفاق می‌افتد. اما واقعیتش این‌طور نبود، بعد از قسمت سوم به بعد مخاطب همراه شد، حتی برخی گفتند چرا در «نجلای اول» حضور نداشت و بازی نکرد.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، ماه رمضان،

تلاش کردم روی “نجلا” مسلط شوم

* شما جایی گفتید که سعی کردید نجلای جدیدی بسازید؛ فکر نکردید که مخاطبین با نجلای قبلی ارتباط گرفته بودند و شاید با نجلای جدید ارتباط نگیرند؟

در هر جای دنیا وقتی بازیگر نقشی عوض می‌شود، دیگر پل ارتباطی مردم با او قطع می‌شود. حالا دیگر مهم نیست که آن بازیگر می‌خواهد چطور بازی کند. به هر حال مخاطب بعد از یکی دو قسمت با شخصیت ارتباط می‌گیرد و عادت می‌کند و من هم تا جایی که توانستم تلاشم را کردم که روی بازی‌ام در نقش نجلا مسلط باشم.

به‌محض گریم‌شدن دوباره “نجلا” می‌شدم

*یکی از ویژگی‌های نقش “نجلا”، لهجه عربی او بود. چقدر در این زمینه دچار چالش شدید و اینکه ادای لهجه برایتان سخت نبود؟

اوایل که خیلی سخت بود و با کمک مشاور لهجه در چند جلسه پیش رفتیم و بعد از آن تسلط نسبی و کاملی بدست آوردم. از سویی بیشتر تلاش کردم تا نجلا را آبادانی‌اش کنم تا عربی و جالب است بدانید حتی وقتی دو روز تعطیل می‌شدم و سر کار نمی‌رفتم، لهجه و نقشم یادم می‌رفت و به محض گریم شدن و لباس پوشیدن همه‌چیز دوباره نجلا می‌شد.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، ماه رمضان،

ماجرای بازیگر اشتباهی/ هیچ‌وقت انتقاد اذیتم نکرده است!

* در روزهای ابتدایی پخش “نجلا”، موجِ انتقادی به راه افتاد که برخی شما را خطاب قرار می‌دادند و می‌گفتند تغییرِ بازیگر، «نجلا» را دچار سقوط کرده و در این راستا از عبارتِ بازیگر اشتباهی هم استفاده کردند. این انتقادها شما را اذیت نکرد؟

خیر. چون با آگاهی این کار را کردم. به خاطر اینکه من تئاتر بازی کردم. بازیگر باید توانایی ایفای هر نقش را در هر موقعیتی داشته باشد و از طرف دیگر مالکیت در هنر معنایی ندارد. هر کاراکتری به نامِ بازیگر، سند نمی‌خورد! ما هزاران نمایشنامه داریم که بازیگران مختلفی می‌توانند بارها کاراکترهای شناسنامه‌دارش را بازی کنند. مثلاً قرار نیست فقط هملت را یک بازیگرِ خاص بازی کند یا برخی نقش‌ها فقط به عده‌ای از بازیگران واگذار شود.

در مورد بازیگر اشتباهی هم که اشتباه کردید باید ببینیم این نگاه از کجا می‌آید؟ برای من انتقادِ منتقدین و نظرات مردم همیشه محترم بوده است. هیچ‌وقت با انتقاد اذیت نشدم بلکه مرا قوی‌تر می‌کند. همه‌جای دنیا خیلی سخت است تو خوبی را ببینی و انگار راحت‌تر می‌توانند درباره بدی‌ها صحبت کنند.

“نجلا” اینجا نمی‌توانست قُدّ باشد!

* یکی از این انتقادها به تغییر رویه کاراکترِ “نجلا” بود، مثلاً می‌گفتند “نجلا” در فصل اول از اقتدار و ابُهت زیادی برخوردار بود و این اتفاق در فصل دوم نیفتاد.

«نجلا ۱» با یک موضوع و نهایتاً دو موضوع برخورد می‌کرد و نسبت به آن دغدغه داشت؛ اول، گم‌شدن بچه‌اش و ثانیاً مواجهه‌ با عشقش. تمامِ تلاشِ او در فصل اول این بود که بچه‌اش را پیدا کند. اما در “نجلا ۲” این اتفاق نیفتاد؛ همه‌چیز از مصیبت جدایی از عشقش شروع شد. “نجلا” واقعاً عاشق شد.

در واقع آن حالتِ قُدّی‌اش شکست. نجلایی که از ابتدایش می‌بینیم نجلای عاشق‌پیشه‌ای است و این بُعد را در نجلای ۱ ندیدیم که عاشق‌پیشه باشد. در وهله بعدی از درون، شکلِ دیگر خودش را نشان داد. آن جدایی شکل گرفت و بعد عبِد وارد قصه شد و عشق شکل گرفت.

تمام اتفاقات آن‌قدر پُشتِ سر هم و نفس‌گیر بود که اگر فرد، قُدّترین آدم هم باشد شرایط برای او سخت می‌شود. به خاطر اینکه در جریان‌ها و موقعیت‌های سخت‌تری به نسبت نجلای اول قرار گرفت و واقعاً نمی‌توان به سادگی از کنار آنها گذشت و نمی‌توانست قُدّی‌اش را به نمایش بگذارد و فرصتِ این کارها نبود.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، ماه رمضان،

* حتی برخی انتقاد کردند برای اینکه کاراکتر نجلای دو را به نجلای یک نزدیک کنند با آرایش غلیظ این کار را کرده‌اند؛ شما قبول دارید؟

من قبول ندارم. چون خانم رسول‌زاده همان گریمی را داشتند که در فصل دوم همین گریم پیاده شد. شاید فرمت چهره من با ایشان فرق داشته باشد و هر گریمی روی هر صورتی یک شکلی را نشان می‌دهد. اما کارِ خاص‌تری نسبت به فصل اول انجام نشده بود. به هر حال کارگردان از فصل اول می‌خواست “نجلا” حالت جنوبی بودنش را به رخ بکشد. چشم و ابروی این مدلی؛ چرا که “نجلا” یعنی زن چشم زیبا! یعنی اگر این شکل و شمایل را از آن بگیریم، ماهیت و معنای کاراکتر از بین خواهد رفت.

* اگر زمان به عقب برگردد با این انتقادات و فضاسازی‌ها باز هم این نقش را می‌پذیرید؟

بله حتماً. چون خیلی این نقش را دوست داشتم.

اولین سریالی بود که آفیش نمی‌شدم دلم تنگ می‌شد

*با توجه به اینکه داستان نجلا در دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ می‌گذرد و همین‌طور فضای‌دفاع‌مقدس را نشان می‌داد؛ شما در آن زمان حضور نداشتید، این نقش چقدر از این منظر، برای خودتان جذابیت داشت؟

دو فیلم برای جشنواره مقاومت کار کرده بودم اما فضا و شرایط کار به این پیچیدگی نبود. هنوز هم بارِ روانی به دنبال دارد، چون بسیاری از سکانس‌ها با جیغ، گریه، آه، زخم و درد زیاد همراه بود. شاید برخی بگویند بازیگر است؛ اما بازیگر این فضاها در روحِ او تأثیر می‌گذارد. یک سال تمام همچون کسی که یک بمب در زندگی‌اش افتاده در این اتفاق دست و پا می‌زدم.

جنگ حتی در تصور هم بغض می‌آورد و نیازی نیست که آن را از نزدیک دیده و لمس کرده باشید. چون به اندازه نیاز فیلم و سریال از جنگ دیدیم و حتی الان هم بازخوردهایش را در اجتماع می‌بینیم. با این حال به عنوان یک بازیگر از بازی کردن در این سریال خیلی لذت بردم و شاید اولین سریالی بود که روزهایی که آفیش نبودم دلم برایش تنگ می‌شد.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، ماه رمضان،

انگار نصف وجودم را در “نجلا” جا می‌گذارم و می‌آیم خانه!

*در این سریال زندگی خانواده‌هایی که در خوزستان دردها و مصائب زیادی را تحمل کردند، روایت شد. چقدر “نجلا” توانست به فضای جنگ و مصائبش در جنوب کشور نزدیک شود؟ بازی کردن در چنین فضایی برایتان چطور بود؟

به نظرمن “نجلا ۲” توانست یک فریم از آن حال و هوای روزگار مردم را نشان بدهد. شاید چون اولین کار طولانی‌ام در نقش‌محوری است. انگار نصف وجودم را در “نجلا” جا می‌گذارم و می‌آیم خانه. شرایط بسیار سخت بوده و ما فقط بازی‌اش کردیم. آن‌قدر بار روانی عجیب و غریبی داشته است. سالیان سال نمی‌توان با هیچ اتفاق و ترفند و شرایطی فراموشش کرد.

من با “نجلا” توانستم برخی از باورها و اعتقاداتم را تکمیل کنم. در واقع نگاهم به دفاع‌مقدس و فضای جنگ کامل‌تر شد.

آن‌قدر بمب در کنارمان منفجر می‌شد که وقتی سرکار می‌رفتم مادرم می‌گفت حداقل در گوشت پنبه‌ای بگذار که آسیب نبیند. اما در کل کارهای جنگی را دوست دارم و هرچه کار برایم سخت‌تر باشد لذت بخش‌تر است چون برایش تلاش می‌کنم.

از کسی الگویی نگرفتم اما مادرم بسیار کمکم کرد

* بنابراین نگاه‌تان به جنگ تغییر کرد و فضای دفاع‌مقدس برایتان ملموس‌تر شد. از کسی در این راه الگوبرداری کردید؟

در وهله اول، از جنگ بدم آمد. اما درباره پرستاران و پزشکان به نکته‌ای رسیدم که برایم جالب بود. همان‌طور که مادر می‌گفت آن روزگار پزشکان ما در چه شرایطی چه قدم‌های بلند و بزرگی برداشتند واقعاً جنگ باعث شد خیلی دوره پزشکی ما پیشرفت کند. اگر این اتفاقات نمی‌افتاد شاید به خیلی از اتفاقات بزرگ دست پیدا نمی‌کردیم. مادرم بسیار کمک کرد تا این نقش باورپذیرتر از آب درآید. اما الگویی نگرفتیم و بیشتر خودم این نقش را ساختم. بیشتر سعی کردم از قوه تخیّل و باورهایی که آدم‌های پیرامونم در آن دوره داشتند، استفاده کنم.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، ماه رمضان،

* چه‌پیام‌هایی از سمت مردم به شما می‌رسید؛ مردم با “نجلا” ارتباط خوبی گرفتند؟

واقعاً سریال “نجلا” را مردم دوست داشتند. خصوصاً نسل ما که بیشتر در فیلم‌ها و سریال‌ها جدایی و خیانت دیده بودند و برایشان این جنس عاشقانه، غریب بود. حتی برخی لقبِ عشق اسطوره‌ای بر روی آن می‌گذاشتند. به نظرمن اولین امتیازِ مثبت این سریال همین ایجادِ فضایی عاشقانه میانِ نجلا و عَبِد بود.

قرار نبود “نجلا” قهرمان بسازد

* برخی از کارشناسان به بحثِ قهرمان در سریالِ “نجلا” انتقاد کرده بودند که دچارِ چند قهرمانی بدون سرانجام است. به نظرشما اصلاً “نجلا” قهرمان‌ساز شد؟

به نظرمن سعی نبود که قهرمان بسازد. تلاش کرد تا یک کار خوب بسازد. هرکسی در جایگاهِ خودش، قهرمانِ خودش باشد.

مردم می‌خواهند ژانرهای مختلف را ببینند نه چند نوع خاص!

* اما انتقاد دیگر به زمانِ پخش سریال بود. برخی می‌گفتند فضای‌دفاع‌مقدسی‌اش با “زیرخاکی” در عید نوروز شباهت پیدا کرد و برخی هم پخش به هنگام افطار را سوژه کردند که چرا به جای این همه درد و ناله و فضای سخت جنگ، سریالی طنز روی آنتن نرفت. به نظرشما “نجلا” زمان دیگری پخش می‌شد بهتر نبود؟

من اعتقاد دارم هنرمند خوراک به مردم می‌دهد. آن‌قدر یک شکل و قالب خوراک دادیم که مخاطب عادت کرد که مثلاً عید نوروز فقط باید آثار خنده‌دار ببیند و کمدی پخش شود. در صورتی‌که قرار نیست چهار شبکه کمدی پخش کنند! واقعاً دلم می‌خواهد ژانرهای مختلف را کنار هم داشته باشیم. ما همچنان در ساختِ ژانرهای مختلف ضعیفیم و نباید پخشِ همین محدود ژانرهایی که سریال می‌شوند را محدودتر کنیم. یعنی در واقع نمی‌توانیم بگوییم کمدی ببینیم یا کارهای غمناک؛ مخاطب امروز ما نیاز به کارهای متفاوت و جذاب و متنوع دارد.

* “نجلا” راه بازیگری محیا دهقانی را تغییر داد؟

قطعا. چون هم بازخوردها و بازتاب‌هایی که از درونِ بچه‌های سینما و بدنه گرفتم و هم از بیرون، مردم نکات خوبی را مطرح کردند؛ به گونه‌ای که به این ۱۰ ماه تلاش پاسخ داده شد.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، ماه رمضان،

به‌دنبال کارهایی‌ام که حرف برای گفتن داشته باشد

* یعنی از این به بعد بیشتر به‌سمت سینمای جنگ می‌روید و این فضا را تجربه خواهید کرد؟

چرا که نه. کارهای تاریخی و بیگ پروداکشن. به معنای واقعی دنبال کارهایی‌ام که حرف برای مخاطب داشته باشند.

*چقدر نجلا شبیه به خودتان است؟

یک دنده بودن و احساسی بودنش تا حدودی شبیه به خودم است.

فیلمنامه و تبلیغات مهم است اما نه به محدودیت!

* امروز برنامه‌ها و سریال‌هایمان به بالای ۳۰ درصد مخاطب هم نرسیدند؛ البته این مشکل به ریزش مخاطب خودِ تلویزیون برمی‌گردد؛ خودتان فکر می‌کنید تلویزیون چطور می‌تواند مخاطبش را حفظ و جذب کند، به گونه‌ای مثلِ گذشته دوران طلایی خودش را داشته باشد؟

فیلمنامه خیلی مهم است که قوی بودن آن می‌تواند مخاطب بیاورد و از طرفی در درونِ آن محدودیت ایجاد نکنیم که محتوا درست و متقن ادا نشود. با جوانان بیشتر راه بیاییم و مسائل را امروزی‌تر نگاه کنیم. در حالی‌که در شبکه‌ نمایش‌خانگی این‌طور نیست. با همین پوشش ما می‌توانیم خیلی کارهای خوب و جریان‌ساز در تلویزیون روایت کنیم.

دومین موضوعی که اهمیت دارد تبلیغات است. اگر صداوسیما همچون سینما، برای سریال‌هایش تبلیغ کند به نظرمن مخاطب و نسل جدید جذبش خواهند شد. من قبلاً این اعتقاد را داشتم که فقط می‌خواهم سینما کار کنم که اشتباه کردم. در زمانی “ماجرای نیمروز” را کار کردم سریال پیشنهاد می‌شد و نزدیک به سه سال سریال کار نکردم و بعد از آن زمان، متوجه شدم اشتباه است و باید برای مردم کار کنم. همه که سینما نمی‌روند و یا سریال خانگی تماشا نمی‌کنند و قشری‌ هم بیننده تلویزیون‌اند؛ من آن قشر را ندیدم.

هیچ چیزی در جغرافیای هنرمندی تافته جدابافته نیست و سینما، تلویزیون و نمایش‌خانگی یک کار آرتیستی می‌طلبد؛ اگر آرتیست واقعی باشیم باید این نگاه را داشته باشیم که تفکیک قائل نشویم. این واقعاً هنرمندانه نیست که آرتیستی به این موضوع نگاه نکنیم. این نکته را هم غافل نشویم که مخاطبی که تلویزیون دارد سینما و مدیوم‌های دیگر ندارند.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، ماه رمضان،

نمایی از بازی “محیا دهقانی” در سریال نوروزی “هم‌بازی”

برای من محتوا مهم است/ این هنرمند است که باید به مخاطب تغذیه بدهد

* یکی از اتفاقاتی که در شخصیتِ شما به چشم می‌خورد این است که در فضای‌مجازی به سبک و سیاق برخی از همکارانتان فعال نیستید. موضع‌گیری نمی‌کنید و حاشیه‌سازی را در دستور کارتان ندارید. همچنین جایی طنز بازی می‌کنید و جایی جدّی و جایی هم مثلِ “ماجرای نیمروز” یک کار سیاسی را می‌پذیرید. سخت انتخاب می‌کنید و این‌طور که قبلاً هم گفته‌اید دوست ندارید با خریدنِ نقش و فالووربازی و از این کارها، وارد عرصه بازیگری شوید؟

خیلی سخت در این جایگاهی که امروز هستم قرار گرفته‌ام. در حدِّ توانم برای رسیدن به موفقیت تلاش کرده‌ام. از سال ۱۳۸۹ که وارد عرصه بازیگری شده‌ام و ۱۱ سال است کار می‌کنم هنوز به آن چیزی که می‌خواستم نرسیده‌ام. به همین خاطر از یک جایی به خودم گفتم همه آن چیزهایی که در دانشگاه یاد گرفتی را باید به صحنه نمایش بیاوری نه حاشیه و برخی از مواردِ خارج از هنر! من برای حاشیه ساخته نشدم.

من آمدم دردی که در درونم است را تبدیل به هنری بکنم که مخاطب بپذیرد. این نکته می‌تواند در تئاتر، سینما و یا سریال باشد؛ برای من محتوا مهم است. سعی کردم در زندگی‌ام مفید باشم. همیشه دنبال تفاوت بودم اما متفاوت بودن به ظاهر و لباس متنوع و متفاوت نیست. اوایل دانشگاه استادی می‌گفت این هنرمند است که باید به مخاطب تغذیه بدهد، مخاطب نباید تغذیه بگیرد. الان روال کار به این سمت رفته، همان چیزی که مخاطب دوست دارد را برای او بسازیم؛ من نمی‌خواهم در این نوع کارها باشم.

سریال “پایتخت” بازی می‌کنم، چون از جنسِ درد و خانواده مردم است. “ماجرای نیمروز”، مادر و پدرم آن دهه را گذرانده‌اند و بسیار کار خوب و مؤثری بود؛ مردم از این فیلم، استقبال کردند و حرفی برای گفتن داشت. به طورکل دوست دارم در کارهایی ایفای نقش کنم که هم برای مخاطب محتوا و مفهومی داشته باشد و هم به دلیلِ جذابیتش، تماشاگر منتظر قسمت‌هایش بماند.

ماجرای امنیت بانوان در سینمای ایران و راهکار محیا دهقانی

* بگذارید آخرین بحثِ ما در این گفت‌وگو، موضوع امنیت بانوان در سینمای ایران و فساد در سینما باشد، راهکارِ شما چیست. به تعبیر برخی از همکاران‌تان با این موضوع باید قانونی برخورد شود تا بازیگری که افشای حقایق می‌کند کنار گذاشته نشود و یا خانواده‌ها نترسند از اینکه فرزندانِ مستعدشان وارد سینما شوند؟

باید شرایط را قانون‌گذاران طوری فراهم کنند افراد بتوانند بدون دغدغه و هراسی، حقایق را مطرح کنند. از طرفی دو سه پیگیری جدّی انجام شود قطعاً حساب کار دست بقیه خواهد آمد.

پدیده‌ای به‌نام جابه‌جایی بازیگر در دقیقه ۹۰

* آیا خودتان با این موضوع مواجه شدید یا همکاران‌تان به شما گفته باشند؟

من بارها گفته‌ام چه در فضای کار و چه خارج از آن، به رفتارِخود فرد هم بستگی دارد. من از همکاران شنیدم و خوشبختانه در این ۱۱ سالِ فعالیت، نکته‌ای برای خودم پیش نیامد. اما یک اتفاقی که وجود دارد می‌رویم با پروژه‌ای قرارداد می‌بندیم و به دورخوانی هم می‌رسد اما در دقیقه ۹۰، خانمی دیگر را جای ما می‌گذارند.

نمونه بارز آن در فضای نمایش‌خانگی برای من این موضوع اتفاق افتاد در دقیقه‌های آخر، خانمی را خیلی راحت جای من قرار دادند.

* دلیلش چیست؟

می‌توان استنباط‌های مختلفی داشت اما من آدم‌ها را قضاوت نمی‌کنم.

* این موضوع در تلویزیون بیشتر است یا سینما؟

در سینما وحشتناک است.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگران «بخارست» تکمیل شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با اضافه شدن غزال نظر و با معرفی پونه عاشورپور فهرست بازیگران فیلم سینمایی «بخارست» به کارگردانی سید مسعود اطیابی تکمیل شد.

به گزارش سینماپرس، دو بازیگر جدید به فیلم سینمایی «بخارست» به تهیه کنندگی علی طلوعی و کارگردانی سید مسعود اطیابی پیوستند.

با اضافه شدن غزال نظر و با معرفی پونه عاشورپور فهرست بازیگران فیلم سینمایی «بخارست» تکمیل شد.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «بخارست» با حضور حسین یاری، پژمان جمشیدی، امیرحسین آرمان، هادی کاظمی، غلامرضا نیکخواه، ایمان صفا، رضا بهبودی و وحید آقاپور در تهران ادامه دارد.

فیلم سینمایی «بخارست» به تهیه کنندگی علی طلوعی، کارگردانی سید مسعود اطیابی و نویسندگی حمزه صالحی جدیدترین محصول نبراس پیکچرز در ژانر کمدی اجتماعی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مردم می‌خواهند تصاویر مجرمان را کامل ببینند؟


جرمش بزرگ، پشیمانی‌اش زیاد؛ اما حکمش قطعی است. مجرمانی که با تأیید حکم نهایی دادگاه حالا انتشار تصاویر و نام کاملشان در رسانه‌های رسمی مجاز شده و سرنوشت زندگی‌شان پس از پایان یافتن مجازاتشان به اهمیت داشتن عنصر اخلاق برای رسانه‌ها بستگی دارد که آیا تصاویر آنان را به صورت کامل منتشر خواهند کرد یا خیر؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شورای نظارت بر اسباب‌بازی» وظیفه هدایت و نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی در کشور را بر عهده دارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تولیت آستان قدس رضوی تربیت مناسب دینی کودکان و نوجوانان را ضامن صیانت از نسل آینده در برابر انحرافات دانست و گفت: اگر پرورش و تربیت دینی کودکان و نوجوانان به‌درستی انجام شود، با وجود طوفان‌های فکری و اعتقادی می‌توان آینده‌ای روشن را برای نسل آتی کشور برای ایستادگی در برابر انحرافات متصور بود.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام‌ احمد مروی در دیدار با مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در حرم مطهر رضوی انجام شد، کودکان و نوجوانان را از مهم‌ترین اقشار جامعه و همت و تلاش کانون پرورش فکری را جزو بااهمیت‌ترین فعالیت‌های فرهنگی دانست و اظهار کرد: دوران کودکی و نوجوانی بی‌تردید از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین سال‌های حیات آدمی است، زیرا در این دوران به‌تدریج پایه‌های شخصیت و تفکر انسان شکل می‌گیرد.
وی کودکی و نوجوانی را مهم‌ترین فصول زندگی انسان برای تربیت خواند و تصریح کرد: به هر میزان امروز برای تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان بکوشیم، نوعی سرمایه‌گذاری است که نتیجه آن در آینده کشور نمایان خواهد شد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نقش مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رشد و شکوفایی نسل آینده کشور، عنوان کرد: از نگاه معنوی و دینی، تربیت انسان جزو ارزشمندترین و مقدس‌ترین اعمال است؛ اگر پرورش و تربیت دینی کودکان و نوجوانان به‌درستی انجام شود، باوجود طوفان‌های فکری و اعتقادی می‌توان آینده‌ای روشن را برای نسل آتی کشور متصور بود، زیرا تربیت درست باعث می‌شود تا فرد بتواند خود را در برابر انحرافات حفظ کند.
وی اضافه کرد: جریان تفرعن، استکبار و صهیونیسم با تهاجم فرهنگی به‌ویژه از طریق فضای مجازی و تبلیغات و سرمایه‌گذاری‌های کلان به دنبال معنویت‌زدایی از جامعه بشری است و تلاش دارد با ترویج مادی‌گرایی و ترغیب انسان‌ها به معنویت‌های کاذب یا معنویت بی‌روح، دین زدایی و دوری از معنویت دینی را در جهان حاکم کند.
حجت‌الاسلام‌ مروی در ادامه به اهمیت فعالیت در حوزه تربیت دینی نسل نوجوان اشاره و اظهار کرد: کسانی که در جهت تربیت اسلامی نسل آینده کشور برگرفته از قرآن و سیره نبوی و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) می‌کوشند و تلاش دارند معنای باطنی آیات الهی و اعمال و افعال رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) را در جامعه ترویج کنند، کار بسیار ارزشمند و مقدسی را انجام می‌دهند.
وی ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از ابزارها و فناوری‌های روز در تربیت کودکان و نوجوانان، به اهمیت ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب همواره نسبت به ارزیابی میزان اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی تأکید دارند و به‌طورکلی وجود نظام ارزیابی اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی از ملزومات مهم برای تمام دستگاه‌های فرهنگی است.
حجت‌الاسلام مروی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های آستان قدس رضوی در حوزه کودک و نوجوان، عنوان کرد: کار کودک و نوجوان در آستان قدس امری جنبی و حاشیه‌ای نیست، بلکه کار اصلی و یکی از وظایف مهم بخش‌های فرهنگی است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اختصاص رواقی ویژه کودکان در حرم مطهر امام رضا(ع)، به فعالیت‌های مؤسسه جوانان آستان قدس اشاره و عنوان کرد: باید همکاری نزدیکی میان مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان شکل بگیرد، ارتباطی تنگاتنگ و همیاری فعال که دو طرف بتوانند از تجربیات و ظرفیت‌های یکدیگر در جهت تربیت هرچه بهتر نسل آینده کشور استفاده کنند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آماده همکاری با آستان قدس است
همچنین در این دیدار مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این کانون ارائه و اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مجموعه‌ای ذیل وزارت آموزش‌وپرورش بوده و بیشتر در حوزه شناسایی استعدادها و شکوفایی آن‌ها در حوزه کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند.
وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری تلاش دارد زمینه بروز خلاقیت‌های کودکان و نوجوانان را فراهم کند، گفت: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیش از کمیت، کیفیت اهمیت دارد و در فضای مراکز این کانون کلیدواژه «ایمان» مورد تأکید است.
علی‌اکبرزاده با اشاره به فعالیت یک هزار و ۳۳ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کشور، اظهار کرد: انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انتشاراتی شناخته شده و مورد اعتماد برای خانواده‌هاست، همچنین این کانون همه ساله فیلم‌های کوتاه و بلندی را در زمینه‌های مختلف تولید می‌کند که نه‌تنها در سطح کشور بلکه در سطح دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد و تمامی آن‌ها بار تربیتی دارند.
وی افزود: همچنین کانون با برخورداری از شورای نظارت بر اسباب‌بازی، وظیفه هدایت و نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی در کشور را بر عهده دارد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: کانون زبان ایران که یکی از بزرگ‌ترین مؤسسه‌های آموزش زبان‌های خارجی در کشور بوده، ذیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت دارد و ۹ زبان زنده دنیا را آموزش می‌دهد که در حال حاضر ۲۲۰ هزار زبان‌آموز در این مرکز مشغول تحصیل زبان‌های مختلف هستند.
علی‌اکبرزاده در بخش پایانی سخنان خود از آمادگی این کانون برای فعالیت در حوزه آموزش سبک و سیره رضوی و شناساندن هر چه بهتر و بیشتر حضرت رضا(ع) به کودکان و نوجوانان خبر داد و عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به توسعه همکاری‌ها و تعاملات با آستان قدس رضوی بوده و آماده است به‌عنوان سربازی فرهنگی در خدمت فعالیت‌های مرتبط با حضرت رضا(ع) باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع