X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

ایرج طهماسب یا اصغر فرهادی؟ مسئله این است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر محمدصادق دهنادی دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران، پژوهشگر و معاون بنیاد ملی بازی های رایانه ای در خصوص برنامه مهمونی که توسط ایرج طهماسب برای نمایش خانگی ساخته شده مطلبی نگارش کرده است.

به گزارش سینماپرس، دکتر محمدصادق دهنادی دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران، پژوهشگر و معاون بنیاد ملی بازی های رایانه ای در خصوص برنامه مهمونی که توسط ایرج طهماسب برای نمایش خانگی ساخته شده مطلبی را به نوشته که در ادامه آمده است:

۱- من هم مثل اکثر شما مهمونی طهماسب و عروسک‌هایش را دیده‌ام و اتفاقا با برخی از آیتم‌ها حسابی خندیده‌ام اما در سواد رسانه‌ای یاد گرفتم، لذت چیزی باعث نشود درباره آن فکر نکنم. بنابراین اول کار بگویم هیچ مشکلی با شخص طهماسب و کار جدید او ندارم.

۲- بعنوان یک فعال رسانه که سالها انتظار اصلاح قانون اساسی و راه اندازی تلویزیون خصوصی را داشته بر خلاف خیلی‌ها موافق حضور بزرگان تلویزیون برای پا گرفتن اقتصاد غیردولتی رسانه ها هستم و اتفاقا تقویت رسانه‌های غیردولتی توسط مشاهیری که با پول مردم معرفی و ارتقا یافته‌اند را مفید می‌دانم.

۳- با این همه مهمونی در یک ریل درست، یک اثر اشتباهی برای ایرج طهماسب است. همین که یک کار نیمه عروسکی کارگردان کلاه قرمزی با اغماض رده‌بندی‌سنی مثبت ۱۲ را دریافت کرده و بچه ۱۲ ساله شما هم از متلک‌ها، فحش‌ها و تداعی برخی مسائل صدها سوال دارد. می‌توان گفت تیم سریال مهمونی برای جلب توجه بزرگ‌ترها که دست به جیب برای دیدن آن هستند، به سیم آخر زده است.

۴- فارغ از چند شخصیت که اصلا نگرفته و بازیگران ناوارد و نچسب کار که بود و نبودشان یکی است. دنیای عروسکی آقای مجری سابق بچه مهمونی یک کودک کار شارلاتان و بی‌ادب که دوست داشتنی جلوه کرده، یک پشه پر از کنایات جنسی زناشویی، یک عروسک زشت در نقش دختر ترشیده (از به کار بردن این عبارت عذر خواهم)، دو عروسک موزیسین که با عنوان بی‌بند و بار هجو موسیقی پاپ و جوانان این عرصه هستند.
اما عملا کل کار روی دوش همان فحاشی است که در فضای مجازی بازنشر می‌شود که مثلا مخاطب به هوای او بیاید و لوس بازی قیمه و مگس را ببیند.

۵- استقبال قبیله‌ای و بی‌منطق رسانه‌ها از مهمانخانه طهماسب را از باب دلتنگی یا علاقه به حفظ او در زیست بوم رسانه‌ای اگر حساب نکنیم باید مجدد تاکید کنیم که برای بخشی از کنشگران مدعی کشور مفاهیم بازیچه‌ای برای زدن حریف است و الا چطور می‌توان به استادیوم نرفتن زنان حساس بود ولی به تصاویر زشت و زننده ای که از زن و دختر در این سریال نشان داده شده، واکنش نداد.
در جامعه‌ای که بیش از سه میلیون دختر در معرض تجرد قطعی قرار دارند؛ تولید کارکتر دختری با این ظاهر نازیبا که شوهر نیافته و له له می‌زند برای یافتن خواستگار و تایید شدن آن سریال به عشق فرد یا از لج یک بخش، توسط جناح روشنفکر مدعی دفاع از حقوق زنان چیزی جز نمایش یک جامعه نخبگانی پر از پفیوز اجتماعی(به معنای دقیق کلمه) نیست.

۶- تفاوت اصغر فرهادی با طهماسب، التزام همیشگی اقای مجری به مفهوم خانواده است و اتفاقا انتقاد مهم ما هم به طهماسب هم عبور از همین خط باریک و محل مناقشه است.
آقای مجری برای نسل های ما به امانت داری یک معلم برای آموزش کودکان و نوجوانان شناخته شده است. او کارگردان «درباره الی» نبوده که بخواهیم از او شگردهای کشف روابط فرازناشویی را یادبگیریم.
رد شدن مجری دوست داشتنی بچه‌های دهه شصت و هفتاد و هشتاد از خطوط مهم و حیاتی خانوادگی برای گرفتن مخاطب سطحی در یک محیط آزادتر این شائبه را مطرح می‌کند که یا او تغییر کرده و معتقد است هر طور شده باید مخاطب بگیرد یا از اول هم به این مساله اعتقاد نداشته است.
اصغرفرهادی ها معتقدند اگر مساله ای در یک گوشه جامعه مطرح بود باید آن را نشان بدهند و کاری به خیر و شر آن هم ندارند (کما اینکه در فروشنده با دنیای داستانی روبرو هستید که در آن ۱۰ درصد ادم‌ها هم درست حسابی نیستند) اما ایرج طهماسب برای نسل ما همانی است که حتی در کار بزرگسال (وقتی رفیق بد یا دختر شیرینی فروش را می‌سازد) میانه ای با نشان دادن مسائل غیراخلاقی نداشته است.
ما دلمان می‌خواهد او همچنان که معلم ما بود، معلم نسل آینده هم باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با معجزه‌های «موسیقی» آشنا شوید


افلاطون می‌گوید: «موسیقی به جهانیان روح و به تفکر بال می‌دهد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی بخش «نمایش ویژه» جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جزئیات و اهداف بخش «نمایش ویژه» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، بخش «نمایش ویژه» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به منظور تبادل تجربه و اندیشه هنرمندان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار کشورهای مختلف شکل گرفته و به همین منظور تعدادی از آثار برگزیده جشنواره‌های مختلف جهان به شکل غیررقابتی ارایه می‌شود. همچنین در این بخش به مرور آثار یک مکتب یا سبک پرداخته خواهد شد.

«جشنواره جشنواره‌ها ۱ و ۲»، «گذر از رنگ‌ها: شیوا صادق‌اسدی و جولیا گرومسکایا»، «دو دهه با اسکاری‌های پویانمایی»، «فیلم مستند انیمیشن ایرانی» و «آغازگران: مرتضی ممیز و فرشید مثقالی» عناوین زیرشاخه‌های بخش «نمایش ویژه» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران است.

نمایش ویژه ۱

«جشنواره جشنواره‌ها ۱»

۹ اثر کوتاه از فیلم‌های موفق و مطرح جهان در روزها و سالن‌های مختلف جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.

این فیلم‌ها در ۸ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۲۳ در سالن غدیر و سینما آسمان واقع در خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین در ۹ خرداد نیز از ساعت ۱۹ در سالن شهید بهنام محمدی و سینما کانون که به ترتیب در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، نبش کوچه چهارم قرار دارند، نمایش داده می‌شود.

نمایش ویژه ۲

«جشنواره جشنواره‌ها ۲»

۹ فیلم کوتاه که در جشنواره‌های معتبری چون انسی، زاگرب و هیروشیما درخشیده‌اند در روزها و سالن‌های مختلف نمایش داده می‌شود.

این ۹ فیلم کوتاه ۱۰ خرداد از ساعت ۸:۳۰ در سالن غدیر و سینما آسمان و در تاریخ ۱۱ خرداد از ساعت ۱۰:۳۰ در سالن شهید بهنام محمدی و سینما کانون به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره جشنواره‌ها به سیاق دوره‌های پیشین، مجموعه‌ای از فیلم‌های موفق و مطرح جهان است که در جشنواره‌هایی از جمله انسی، زاگرب، هیروشیما، اتاوا و… درخشیده‌ و می‌تواند برای کسانی که فرصت دیدن تمام رویدادها و فیلم‌های جشنواره را ندارند، مفید باشد.

نمایش ویژه ۳

«گذر از رنگ‌ها (جولیا گرومسکایا و شیوا صادق اسدی)»

۱۰ اثر از گرومسکایا فیلمساز ایتالیایی و شیوا صادق‌اسدی فیلمساز ایرانی ۱۰ خرداد از ساعت ۱۷ در سالن غدیر و سینما آسمان پخش خواهد شد.

شیوا صادق‌اسدی و جولیا گرومسکایا فیلمسازانی هستند که هر یک به شیوه خاص خود تجربه‌ها، رویاها و درونیات خود را در قالب مدیوم انیمیشن به بیان درمی‌آورند و از این حیث فیلم‌های آن‌ها را می‌توان خودبیانگر و شخصی قلمداد کرد. رنگ در فیلم‌های هر دو فیلمساز نقش بیانی مهمی در خدمت فضا و یا داستان فیلم ادا می‌کند. در مولفه‌های موجود در فیلم‌های این دو فیلمساز نقاط مشترک و متضادی وجود دارد که مواجهه با چنین تضادهای نیرومندی در کنار اشتراک‌ها می‌تواند برای مخاطب تجربه‌ای جذاب را رقم بزند.

نمایش ویژه ۴

«دو دهه با اسکاری‌های پویانمایی»

۸ انیمیشن کوتاه برنده جایزه اسکار در تاریخ ۸ خرداد از ساعت ۱۵ در سالن غدیر و سینما آسمان به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در دوره‌های مختلف میزبان و نمایش دهنده تعدادی از انیمیشن‌های کوتاه برنده جایزه اسکار بوده است. این آثار در دوره‌های دوم، سوم، هشتم، دهم و یازدهم جشنواره به نمایش درآمده و مورد استقبال مخاطبان جشنواره قرار گرفته است. در این بخش به نمایش دوباره این آثار پرداخته می‌شود.

نمایش ویژه ۵

فیلم مستند «انیمیشن ایرانی»

این فیلم مستند که از سوی مهرداد شیخان ساخته شده است، در تاریخ ۱۲ خرداد و از ساعت ۱۵ در سالن غدیر و سینما آسمان پخش خواهد شد.

این مستند بر پایه پژوهشی جامع با موضوع انیمیشن ملی ایران، ضمن پیگیری و تحلیل روند پیدایش و شکل‌گیری انیمیشن در ایران، زوایای پنهان و رخدادهای فراموش شده‌ای از آن را به نمایش می‌گذارد. تولیدات انیمیشن در وزارت فرهنگ و هنر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تبلیغات بازرگانی، سریال‌های تلویزیونی، آثار مستقل و تجربی و نیز انیمیشن‌های سینمایی از مهم‌ترین حوزه‌ها و جریان‌های تاریخ انیمیشن ایران به‌شمار می‌رود که این فیلم به آنها پرداخته است.

نمایش ویژه ۶

«آغازگران: مرور بر آثار مرتضی ممیز و فرشید مثقالی»

در این بخش برخی از آثار انیمیشنی که دو هنرمند مطرح کشور زنده‌یاد مرتضی ممیز و فرشید مثقالی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته‌اند، به‌نمایش درمی‌آیند. این آثار به همت اداره‌کل امور سینمایی و تئاتر کودکان ترمیم دیجیتال و اصلاح رنگ شده‌اند.

بر این اساس ۱۵ اثر از مرتضی ممیز و فرشید مثقالی ۸ خرداد از ساعت ۸:۳۰ در سالن غدیر و سینما آسمان به نمایش درمی‌آیند. همچنین این آثار در تاریخ ۱۲ خرداد از ساعت ۱۰:۳۰ در سالن غدیر و سینما آسمان پخش خواهند شد.

اسامی فیلم‌های حاضر در این بخش در ادامه اعلام خواهد شد.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شیراز بهترین منطقه برای برگزاری جشنواره های فرهنگی است


شیراز- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: شیراز به علت غنای فرهنگی و تاریخی که داشته بهترین منطقه برای گردهمایی موسیقی و اقوام ایرانی است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهدای نشان درجه یک هنری به یک هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی اهدا می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درحاشیه سفر به یکی از روستاهای منطقه سردشت از اهدای نشان درجه یک هنری به یکی از هنرمندامن پیشکسوت موسیقی نواحی این منطقه از کشورمان خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ ظهر جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه در حاشیه سفر استانی خود به آذربایجان غربی با خدر قادری گرماوی متخلص به خله درزی از اساتید مطرح موسیقی فولکلور کردی دیدار کرد.

وی ضمن حضور در روستای باغی از توابع سردشت ضمن دیدار با این هنرمند ۱۰۷ ساله از اهدای نشان درجه یک هنری به این هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی طی روزهای آینده خبر داد.

خله درزی در چهارحوزه هنرکردی بیت خوانی، حیران، لاوک و شمشال زنی جزو هنرمندان مطرح محسوب می‌شود. وی در بیشتر فستیوال‌های هنری کشور شرکت داشته است به نحوی که چند سال پیش در سمینار «آرکی‌تایپ‌های آوازی هند و اروپایی» که توسط کنسرواتوار «چایکوفسکی» مسکو در این شهر برگزار شده بود، حضور داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهدای نشان درجه یک هنری به یک هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درحاشیه سفر به یکی از روستاهای منطقه سردشت از اهدای نشان درجه یک هنری به یکی از هنرمندامن پیشکسوت موسیقی نواحی این منطقه از کشورمان خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینما و تلویزیون کامل و مکمل یکدیگر هستند/سینماگران هم ملاحظات تعریف شده و چارچوب‌های اصولی رسانه ملی را مراعات کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم بیان کرد درباره قاچاق فیلم ها دوستان گزارش‌هایی را به ما می‌دهند و این بازرسی‌ها به شکل نامحسوس در برخی سالن‌ها همچنان هم ادامه دارد.

به گزارش سینماپرس، روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در گفتگو با مهر درباره تبلیغ فیلم‌های سینمایی بیان کرد: با توجه به شرایط ویژه حاکم بر اکران و نیاز به تبلیغات وسیع و فراگیر برای جذب مخاطب بیشتر، ضرورت مساعدت صداوسیما بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود. عرصه فرهنگ و هنر بیش از هر چیز مستلزم نگاه ویژه مدیران و دست‌اندرکاران فرهنگی است لذا مدیری که شناخت عمیقی از این عرصه ندارد ناخواسته ضربات جبران ناپذیری به این عرصه بسیار مهم وارد خواهد کرد. سینما و تلویزیون کامل و مکمل یکدیگر هستند و تعامل دو سویه بین این دو حوزه می‌تواند بسیار مفید فایده باشد.

وی افزود: نگاه ویژه و مساعد مسئولان تلویزیون در ایجاد علاقه و میل در میان مخاطبان سینما همراه بسیار موثر بوده و از تمایل صاحبان آثار برای تبلیغ در فضاهای غیرمجاز خواهد کاست. طی سالیان اخیر و به دلیل کمرنگ بودن تعامل دو سویه بین سینما و تلویزیون اصولاً صاحبان آثار بوده‌اند که متحمل خسارت شدند به همین دلیل انتظار از مدیران جدید این است که راه تبلیغ و اطلاع رسانی آثار روی پرده را باز نگه دارند تا تهیه کننده یا پخش کنندگان آثار متوسل به اقدامات نامناسب تبلیغی و دست به دامن شبکه‌های غیرمجاز نشوند.

صداوسیما کماکان می‌تواند حرف اول را در جذب مخاطب بزند

سهرابی بیان کرد: صداوسیما ظرفیت تبلیغی منحصربه‌فردی دارد که با وجود فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، اما کماکان می‌تواند حرف اول و اصلی را در جذب مخاطبان سینمایی بزند که البته این تعامل از سوی سینماگران نیز باید رعایت شود و انتظار می‌رود سینماگران هم ملاحظات تعریف شده و چارچوب‌های اصولی رسانه ملی را مراعات کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم مطرح کرد: طی صحبت‌های مفصلی که طی روزهای اخیر با برخی سینماگران داشته‌ام عموماً از کاهش مخاطب سینما و عدم توجه صداوسیما گله مند بودند و برخی از آنها رفتن به سمت تبلیغات نامتعارف را حاصل بی توجهی تلویزیون به آثارشان عنوان کرده‌اند. فارغ از صحت و سقم این ادعا امیدوارم در دوره تحولی جدید، مدیران با سینما و سینماگران تعامل و همکاری مهربانانه تری داشته باشند چرا که احساس ناامیدی و بی پناهی سینماگران برای تبلیغ در رسانه ملی، موجب مشروعیت بخشی به تبلیغات نامتعارف و سوق داده شدن دست‌اندرکاران این عرصه به سمت و سوی تبلیغ از شبکه‌های غیرمجاز و در فرمت‌های تبلیغی نامناسب خواهد شد.

ترکیب بازرسان سازمان سینمایی برای مبارزه با قاچاق فیلم‌ها

روح‌الله سهرابی در بخش دیگر از صبحت هایش درباره ترکیب بازرسان سازمان سینمایی برای نظارت بر سالن‌های سینمایی و عدم قاچاق فیلم‌ها گفت: از افرادی متشکل از اهالی سینما، دانشجویان علاقمند و فعال در این عرصه و برخی دیگر از فعالان فرهنگی و هنری که علاقمند به دیدن فیلم‌ها هم هستند، کمک دو منظوره می‌گیریم، هم برای تماشای فیلم‌ها و محتوای فیلم‌ها نظر می‌دهند و هم درباره نحوه عملکرد سالن‌ها در زمینه حفاظت از فیلم‌های در حال اکران. دوستان گزارش‌هایی را به ما می‌دهند و این بازرسی‌ها به شکل نامحسوس در برخی سالن‌ها همچنان هم ادامه دارد. در مواردی گزارش این بازرسی‌ها را در اختیار سینماداران هم قرار داده‌ایم.

تعدادی از سینماها که تعدادشان بسیار اندک است، هنوز به دوربین مداربسته مجهز نشده‌اند و طبق صحبت با رئیس صنف سینماداران و طبق قول مساعدی که داده‌اند تا چند روز آینده این مشکل باید برطرف شود. در غیر این صورت طبیعی است که مجدد با قاچاق فیلم‌ها از روی پرده مواجه شویم سهرابی درباره تجهیز سالن‌های سینمایی به دوربین‌های مداربسته برای جلوگیری از قاچاق فیلم هم تأکید کرد: در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق سالن‌ها مجهز به دوربین هستند اما این دلیل نمی‌شود که ما مجدد وضعیت آن‌ها را چک نکنیم. باید ببینیم آیا همین دوربین‌ها صرفاً شکل فرمالیته دارد و فقط برای پاسخگویی به بازبین‌ها نصب شده‌اند یا واقعاً به‌صورت کاربردی و فعال دارند وضعیت سالن‌ها را چک می‌کنند. ما در خیلی از سالن‌های سینمایی اتاق‌های مانیتورینگ داریم که مراقبت اصلی از سالن‌ها اصولاً در همین اتاق‌ها باید اتفاق بیفتد.

وی افزود: ما این مشکل را تا حدود زیادی در شهرستان‌ها داریم و تعدادی از سینماها که تعدادشان بسیار اندک است، هنوز به دوربین مداربسته مجهز نشده‌اند و طبق صحبت با رئیس صنف سینماداران و طبق قول مساعدی که داده‌اند تا چند روز آینده این مشکل باید برطرف شود. در غیر این صورت طبیعی است که مجدد با قاچاق فیلم‌ها از روی پرده مواجه شویم. این بخشی از ماجراست و به هر حال حمایت سازمان سینمایی، ارگان‌های دولتی و مراکز امنیتی و انتظامی هم در این زمینه لازم است. سازمان سینمایی با حمایت مالی در جهت تجهیز و مراقب ساالن‌ها اقدام می‌کند و مذاکرات آن هم آغاز شده است اما سینماداران دست‌اندرکار اصلی و افراد حاضر در خط مقدم این ماجرا محسوب می‌شوند.

ستاد صیانت از فیلم‌ها همچنان فعال است

سهرابی درباره فعالیت ستاد صیانت از آثار سینمایی و بی‌خبری از فعالیت آن در ماه‌های اخیر هم گفت: این ستاد همچنان فعال است کمااینکه کارگروه مبارزه با قاچاق فیلم هم ذیل همین ستاد برگزار می‌شود. در همین ابتدای امر هم برخی کانال‌ها و دیگر بخش‌های فضای مجازی به واسطه اشتراک گذاشتن فیلم‌های قاچاق‌شده، مسدود شده‌اند و باشدت هم این پیگیری ادامه دارد.

وی افزود: بحث فرهنگسازی اولویت اصلی و فوری تمام سازمان‌های فعال در حوزه فرهنگ و هنر است. از سازمان سینمایی تا سازمان صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر ارگان‌ها باید در زمینه فرهنگ‌سازی فعالیت کنند و اجازه ندهند قبح ماجرای قاچاق فیلم بیش از این از بین برود. هنوز عده‌ای ضبط فیلم از روی پرده سینما و قاچاق آن از طریق فلش را صرفاً یک عادت بدون آفت می‌دانند در حالی که این حرکت از هر نوع سرقت و دزدی بدتر است، چراکه تبعات دنباله‌داری بر فرهنگ و هنر کشور دارد. باید حساسیت‌ها به همین میزان افزایش پیدا کند.

سهرابی در پایان تأکید کرد: موضوع مهم این است که سازمان سینمایی و هیچ ارگان دیگری به تنهایی نمی‌تواند با این معضل بزرگ مقابله کند و حتماً همه صنوف از سینماگران و سینماداران تا دیگر صنوف فعال در حوزه سینما و تلویزیون باید

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازرسی نامحسوس از سالن‌های سینمایی علیه قاچاق/ صداوسیما حمایت کند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تبلیغ فیلم‌های سینمایی بیان کرد: با توجه به شرایط ویژه حاکم بر اکران و نیاز به تبلیغات وسیع و فراگیر برای جذب مخاطب بیشتر، ضرورت مساعدت صداوسیما بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود. عرصه فرهنگ و هنر بیش از هر چیز مستلزم نگاه ویژه مدیران و دست‌اندرکاران فرهنگی است لذا مدیری که شناخت عمیقی از این عرصه ندارد ناخواسته ضربات جبران ناپذیری به این عرصه بسیار مهم وارد خواهد کرد. سینما و تلویزیون کامل و مکمل یکدیگر هستند و تعامل دو سویه بین این دو حوزه می‌تواند بسیار مفید فایده باشد.

وی افزود: نگاه ویژه و مساعد مسئولان تلویزیون در ایجاد علاقه و میل در میان مخاطبان سینما همراه بسیار موثر بوده و از تمایل صاحبان آثار برای تبلیغ در فضاهای غیرمجاز خواهد کاست. طی سالیان اخیر و به دلیل کمرنگ بودن تعامل دو سویه بین سینما و تلویزیون اصولاً صاحبان آثار بوده‌اند که متحمل خسارت شدند به همین دلیل انتظار از مدیران جدید این است که راه تبلیغ و اطلاع رسانی آثار روی پرده را باز نگه دارند تا تهیه کننده یا پخش کنندگان آثار متوسل به اقدامات نامناسب تبلیغی و دست به دامن شبکه‌های غیرمجاز نشوند.

صداوسیما کماکان می‌تواند حرف اول را در جذب مخاطب بزند

سهرابی بیان کرد: صداوسیما ظرفیت تبلیغی منحصربه‌فردی دارد که با وجود فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، اما کماکان می‌تواند حرف اول و اصلی را در جذب مخاطبان سینمایی بزند که البته این تعامل از سوی سینماگران نیز باید رعایت شود و انتظار می‌رود سینماگران هم ملاحظات تعریف شده و چارچوب‌های اصولی رسانه ملی را مراعات کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم مطرح کرد: طی صحبت‌های مفصلی که طی روزهای اخیر با برخی سینماگران داشته‌ام عموماً از کاهش مخاطب سینما و عدم توجه صداوسیما گله مند بودند و برخی از آنها رفتن به سمت تبلیغات نامتعارف را حاصل بی توجهی تلویزیون به آثارشان عنوان کرده‌اند. فارغ از صحت و سقم این ادعا امیدوارم در دوره تحولی جدید، مدیران با سینما و سینماگران تعامل و همکاری مهربانانه تری داشته باشند چرا که احساس ناامیدی و بی پناهی سینماگران برای تبلیغ در رسانه ملی، موجب مشروعیت بخشی به تبلیغات نامتعارف و سوق داده شدن دست‌اندرکاران این عرصه به سمت و سوی تبلیغ از شبکه‌های غیرمجاز و در فرمت‌های تبلیغی نامناسب خواهد شد.

ترکیب بازرسان سازمان سینمایی برای مبارزه با قاچاق فیلم‌ها

روح‌الله سهرابی در بخش دیگر از صبحت هایش درباره ترکیب بازرسان سازمان سینمایی برای نظارت بر سالن‌های سینمایی و عدم قاچاق فیلم‌ها گفت: از افرادی متشکل از اهالی سینما، دانشجویان علاقمند و فعال در این عرصه و برخی دیگر از فعالان فرهنگی و هنری که علاقمند به دیدن فیلم‌ها هم هستند، کمک دو منظوره می‌گیریم، هم برای تماشای فیلم‌ها و محتوای فیلم‌ها نظر می‌دهند و هم درباره نحوه عملکرد سالن‌ها در زمینه حفاظت از فیلم‌های در حال اکران. دوستان گزارش‌هایی را به ما می‌دهند و این بازرسی‌ها به شکل نامحسوس در برخی سالن‌ها همچنان هم ادامه دارد. در مواردی گزارش این بازرسی‌ها را در اختیار سینماداران هم قرار داده‌ایم.

تعدادی از سینماها که تعدادشان بسیار اندک است، هنوز به دوربین مداربسته مجهز نشده‌اند و طبق صحبت با رئیس صنف سینماداران و طبق قول مساعدی که داده‌اند تا چند روز آینده این مشکل باید برطرف شود. در غیر این صورت طبیعی است که مجدد با قاچاق فیلم‌ها از روی پرده مواجه شویم سهرابی درباره تجهیز سالن‌های سینمایی به دوربین‌های مداربسته برای جلوگیری از قاچاق فیلم هم تأکید کرد: در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق سالن‌ها مجهز به دوربین هستند اما این دلیل نمی‌شود که ما مجدد وضعیت آن‌ها را چک نکنیم. باید ببینیم آیا همین دوربین‌ها صرفاً شکل فرمالیته دارد و فقط برای پاسخگویی به بازبین‌ها نصب شده‌اند یا واقعاً به‌صورت کاربردی و فعال دارند وضعیت سالن‌ها را چک می‌کنند. ما در خیلی از سالن‌های سینمایی اتاق‌های مانیتورینگ داریم که مراقبت اصلی از سالن‌ها اصولاً در همین اتاق‌ها باید اتفاق بیفتد.

وی افزود: ما این مشکل را تا حدود زیادی در شهرستان‌ها داریم و تعدادی از سینماها که تعدادشان بسیار اندک است، هنوز به دوربین مداربسته مجهز نشده‌اند و طبق صحبت با رئیس صنف سینماداران و طبق قول مساعدی که داده‌اند تا چند روز آینده این مشکل باید برطرف شود. در غیر این صورت طبیعی است که مجدد با قاچاق فیلم‌ها از روی پرده مواجه شویم. این بخشی از ماجراست و به هر حال حمایت سازمان سینمایی، ارگان‌های دولتی و مراکز امنیتی و انتظامی هم در این زمینه لازم است. سازمان سینمایی با حمایت مالی در جهت تجهیز و مراقب ساالن‌ها اقدام می‌کند و مذاکرات آن هم آغاز شده است اما سینماداران دست‌اندرکار اصلی و افراد حاضر در خط مقدم این ماجرا محسوب می‌شوند.

ستاد صیانت از فیلم‌ها همچنان فعال است

سهرابی درباره فعالیت ستاد صیانت از آثار سینمایی و بی‌خبری از فعالیت آن در ماه‌های اخیر هم گفت: این ستاد همچنان فعال است کمااینکه کارگروه مبارزه با قاچاق فیلم هم ذیل همین ستاد برگزار می‌شود. در همین ابتدای امر هم برخی کانال‌ها و دیگر بخش‌های فضای مجازی به واسطه اشتراک گذاشتن فیلم‌های قاچاق‌شده، مسدود شده‌اند و باشدت هم این پیگیری ادامه دارد.

وی افزود: بحث فرهنگسازی اولویت اصلی و فوری تمام سازمان‌های فعال در حوزه فرهنگ و هنر است. از سازمان سینمایی تا سازمان صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر ارگان‌ها باید در زمینه فرهنگ‌سازی فعالیت کنند و اجازه ندهند قبح ماجرای قاچاق فیلم بیش از این از بین برود. هنوز عده‌ای ضبط فیلم از روی پرده سینما و قاچاق آن از طریق فلش را صرفاً یک عادت بدون آفت می‌دانند در حالی که این حرکت از هر نوع سرقت و دزدی بدتر است، چراکه تبعات دنباله‌داری بر فرهنگ و هنر کشور دارد. باید حساسیت‌ها به همین میزان افزایش پیدا کند.

سهرابی در پایان تأکید کرد: موضوع مهم این است که سازمان سینمایی و هیچ ارگان دیگری به تنهایی نمی‌تواند با این معضل بزرگ مقابله کند و حتماً همه صنوف از سینماگران و سینماداران تا دیگر صنوف فعال در حوزه سینما و تلویزیون باید

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کمدی» بغض مردم را آرام می‌کند/ در تدارک خندیدن به «شهر شلوغ» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

یوسف صمدزاده تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شهر شلوغ» به کارگردانی و نویسندگی اسماعیل فلاح‌پور که به تازگی موفق به اخذ پروانه ساخت برای آن شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت تولید این پروژه توضیح داد: مقدمات ساخت این فیلم فراهم بود و به همین دلیل برای دریافت پروانه ساخت آن اقدام کردیم. این فیلمنامه یک کمدی موقعیت به قلم آقای فلاح‌پور است که قصه بسیار خوبی دارد و توافق کردیم با همکاری هم کار را جلوی دوربین ببریم. خانم مریم مهدیاآواتی سرمایه‌گذار این پروژه خواهد بود و ان‌شاءالله تا دو هفته دیگر پیش‌تولید آن را آغاز خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه داستان فیلم در تهران می‌گذرد و قصه به روزی هم دارد، درباره مذاکره با عوامل و بازیگران گفت: فعلاً برمبنای شخصیت‌های فیلمنامه کاندیداهایی را برای ایفای نقش مدنظر داریم اما از آنجایی که هنوز تماس و مذاکره‌ای نداشتیم و هنوز پیش‌تولید کار را رسماً آغاز نکرده‌ایم، باید بیشتر منتظر بمانیم. جنس کار کمدی است و طبیعتاً انتخاب اصلی ما بازیگران توانمند در حوزه کمدی هستند که برای مخاطب هم جذاب باشند.

صمدزاده درباره توفیق فیلم‌های کمدی در گیشه هم اظهار کرد: قصه‌ای که ما انتخاب کردیم از ابتدا در فضای کمدی نوشته شده بود و در کار ما هم اصل بر عرضه و تقاضا است. ما جزو بدنه سینما هستیم و وقتی در آمار فروش می‌بینیم که فیلم‌های کمدی در صدر هستند، سرمایه‌گذارم راغب می‌شود که ما هم به سمت کمدی برویم. ما هم تمایل داریم آنچه می‌سازیم دیده شود و زحمت عوامل مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی در پایان بیان کرد: بعد از دو سال گرفتاری مردم در دوران کرونا که عزیزانی را هم از دست داده‌ایم، مخاطبان بغضی در گلو دارند که دوست داریم با خنده آرام شود. مخاطب هم به همین دلیل از کارهای کمدی در حال اکران استقبال می‌کند. البته این دلیل بر نادیده گرفتن ارزش کارهای جدی نیست اما به هر حال شرایط اینگونه است که فیلم‌های کمدی بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه اکران «سیاوش در آتش» در زوریخ اعلام شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، «سیاوش در آتش» به کارگردانی کیوان مهرگان شنبه هفتم خردادماه ساعت ۱۱ و دوشنبه نهم خردادماه ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ایرانی زوریخ روی پرده خواهد رفت.

در این دوره، پنج فیلم مستند بلند، ۹ فیلم کوتاه اعم از مستند و داستانی و دوازده فیلم بلند سینمایی نمایش داده می‌شوند.

عوامل فیلم «سیاوش در آتش» عبارتند از نویسنده و کارگردان: کیوان مهرگان، مدیر تصویربرداری و تدوین: بهروز داوری، طراحی صدا: ندا محسنی، مجری طرح: افسانه پرچکانی، گفتار متن: امیر پناهی‌فر، مترجم: امیر تخت‌روانچی، طراحی پرتره: علیرضا اکبری‌جاوید، خوشنویسی نامواره: استاد عباس اخوین، تصاویر اختصاصی: میثم شاه‌بابایی، طراحی پوستر: شیرین عربی و تهیه‌کننده: کیوان مهرگان. پخش بین‌المللی این مستند را فانوس‌فیلم (با مدیریت کوروش عطایی) بر عهده دارد.

هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در زوریخ سوئیس به دبیری یدالله داج از پنجم خردادماه آغاز می‌شود و تا یازده خردادماه ادامه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع