X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

مصطفی زمانی به «عطرآلود» پیوست/ یک ملودرام عاشقانه و انسانی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، «عطرآلود» تازه‌ترین اثر سینمایی هادی مقدم‌دوست یک ملودرام عاشقانه است که با نگاهی انسانی به دغدغه‌های اخلاقی بشرِ امروز می‌پردازد.

مصطفی زمانی ایفای نقش شخصیت اصلی مرد این فیلم را برعهده دارد. همچنین روزبه رایگا به عنوان مدیر فیلمبرداری، محمدرضا میرزامحمدی در مقام طراح صحنه و محمود دهقانی طراح چهره‌پردازی، از عوامل پشت صحنه هستند که مقدم‌دوست را در این پروژه همراهی می‌کنند.

فیلمنامه «عطرآلود» در ادامه سینمای مقدم‌دوست پس از پروژه‌های «سر به مهر» و «هیهات»، وجهی فطری و انسانی دارد و توسط سیدحسین حسنی به نگارش درآمده است.

«عطرآلود» به تهیه کنندگی یوسف منصوری تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درها را به روی هنرمندنماها می بندیم


صندوق اعتباری هنر، مجموعه‌ای گسترده از هنرمندان حوزه تجسمی تا اهالی رسانه و اعضای قدیمی صنایع دستی را تحت پوشش حمایتی خود قرار می‌دهد. یکی از مسائلی که اما با توجه به گسترده بودن مخاطبان این مجموعه مطرح می‌شود، این است که با توجه به ظرفیت بودجه مالی، آیا صندوق اعتباری هنر ظرفیت ارائه‌ی خدمات به تمام این افراد را داراست؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صحبت از «شطرنج باد» بازگشایی زخمی کهنه است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزار ی مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، آئین رونمایی از کتاب «شطرنج باد» به کوشش امیرحسین سیادت و سحر خوشنام شامل مجموعه نقدها و گفتگوهایی درباره فیلم «شطرنج باد» به کارگردانی محمدرضا اصلانی در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه امیرعطا جولایی میزبان و مجری برنامه توضیحاتی را درباره فیلم و کتاب «شطرنج باد» ارائه کرد.

در ادامه ناصر فکوهی انسان شناس که به صورت ارتباط تصویری در برنامه حضور داشت، بیان کرد: من از علاقمندان سینمای محمدرضا اصلانی هستم. درباره «شطرنج باد» نیز بسیار نوشته‌ام و گفتگوهای زیادی با آقای اصلانی داشته‌ام. همچنین تحلیلی ساختاری از شخصیت‌های فیلم ارائه دادم و از تقابل سنت و مدرنیته در فیلم صحبت کردم. درست است که فیلم به دوره خاصی از تاریخ ایران رفرنس می‌دهد، اما یک بی‌زمانی نیز دارد.

وی با ارائه تحلیل‌هایی از این فیلم عنوان کرد: بعد از ترمیم «شطرنج باد» توانستم آن را در نسخه رنگی ببینم و وقتی نقش رنگ را در فیلم دیدم، می‌توانم بگویم ابتدا ذهنم به تکنیک‌های نقاشی رسید که تضاد شدیدی بین رنگ و عدم رنگ و تاریکی و نور مطرح می‌کرد و بهترین مثال‌های آن را در آثار رامبرانت در قرن ۱۷ می‌بینیم.

این انسان شناس توضیح داد: فیلم «شطرنج باد» ارزش بسیار بالایی دارد و به دلیل به روز بودن آن است. من این به روز بودن را سعی کرده‌ام در تحلیل‌هایم که به واسطه نقاشی می‌توان ارائه کرد، نشان بدهم.

سعید عقیقی نیز در ادامه مراسم بیان کرد: اولین بار سال ۶۹ فیلم «شطرنج باد» را در نسخه رنگی دیدم که انتهای فیلم آنونس اثر با صدای منوچهر انور را هم دربرمی‌گرفت. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که فیلم‌های خارجی را معمولاً در نسخه‌ای غیر از روی پرده سینما دیده‌ایم. اما در همان فرمت‌ها هم فیلم خوب را می‌توان تشخیص داد. بنابراین مباحثی درباره تاریک بودن فیلم که قبلاً گفته شده است، برایم جای تعجب داشت. متأسفانه نظرات آن دوران درباره فیلم عمدتاً منفی بود. اما در نسخه وی اچ اسی که من در اختیار داشتم، هم افراد در آن دیده می‌شدند و هم داستان فیلم قابل فهم بود. همچنین تا حدی حرکات دوربین را مخاطب می‌فهمید و ابزار بیان موضوع فیلم را می‌شد کاملاً فهمید. فیلم را می‌شد کاملاً با داستانگویی‌اش، فراروی‌اش از نوع رایج داستانگویی درباره طرح ماجرای جنایت که به تدریج آن را حل می‌کند، به خوبی درک کرد. من آن زمان آثار برگمان، پازولینی، آنتونیونی را زیاد می‌دیدم و تشابهی بین الگوی مدرن آثارشان با «شطرنج باد» احساس کردم.

این نویسنده و مدرس سینما با اشاره به برخی انتقادات ناروا به فیلم «شطرنج باد» در دوران ساخت اثر ادامه داد: متن‌های موجود درباره «شطرنج باد» درباره سرهم بندی کارگردان در این کار بوده است! متأسفانه شرایط جوری است که گویی در ایران همه روشنفکر هستند تا وقتی که از آن‌ها نخواهیم درباره فیلمی نظر بدهند! همچنان می‌بینم هنوز عزیزانی هستند که شبیه به دهه ۵۰ درباره «شطرنج باد» نظر می‌دهند اما نکته کلیدی آن ساده است؛ اینکه چگونه باید فیلم ببینیم؟

وی ادامه داد: اگر درک فیلم «شطرنج باد» برای جامعه روشنفکری سخت است، پس کارهای ویسکونتی را چطور می‌بینند و می‌فهمند!؟

محمدرضا اصلانی از فلسفه می‌آید و اندیشه‌اش تناور و عمیق است

این منتقد عنوان کرد: حالا جالب است بگویم اکنون محمدرضا اصلانی به عنوان فیلسوف سینمای ایران شناخته می‌شود و دقیقاً از سوی همان‌هایی که درباره «شطرنج باد» گفتند کارگردانش سینما را بلد نبوده است! دست‌کم باید آدم به یک حرف اعتقاد داشته باشد.

عقیقی درباره «شطرنج باد» گفت: برای تحلیل «شطرنج باد» به ابزاری نیاز است که یکی از راه‌های آن از طریق نقاشی و الگوی روایت مدرن است که ایده محرکی دارد و از مرحله‌ای که به راه می‌افتد به تدریج تغییر مسیر داده و به سمت الگوی تماتیک می‌رود.

مرتضی پورصمدی نیز در ادامه درباره کیفیت فیلمبرداری هوشنگ بهارلو در «شطرنج باد» بیان کرد: پنجاه سال پیش سربالایی خیابان جام جم هنوز خاکی بود و یک دوره فیلمنامه نویسی با تدریس فرمان آرا برگزار می‌شد. چند سال بعد او تصمیم گرفت مقابل فیلم فارسی تشکیلاتی را راه بندازد که متفاوت از جریان رایج فیلمسازی باشد. اولین فیلمنامه مصوب بعد از این تصمیم «شطرنج باد» بود و بهمن فرمان آرا استوار پای این کار ایستاد. سال ۷۵ آشنایی من با اصلانی آغاز شد و بعدتر شانس همکاری در ده‌ها مستند با او و همچنین فیلم بلند «آتش سبز» را نیز داشتم.

وی افزود: محمدرضا اصلانی از فلسفه می‌آید و اندیشه‌اش تناور و عمیق است. کار کردن با او ساده نیست. در نتیجه رنج بسیار خوشی است که وقتی با او رو به رو هستیم.، در کار نصیب‌مان می‌شود، جذابیت آن در یادگیری است. او یک بار قبل از شروع کار ۵۰ نقاشی را آورده بود و چند ماه این نقاشی‌ها را با یکدیگر می‌دیدیم. و در چند تایی از آن‌ها منبع نور شمع بود. شمعی که گاهی پنهان است و بازتاب آن روی اشیا و صورت‌ها وجود دارد. قطعاً اصلانی در شطرنج باد بارها نقاشی‌ها را با آقای بهارلو چک کرده است و ذره‌ای نیز از تفکرش کوتاه نیامده است. ترکیب عوامل این فیلم از الیت‌ترین افراد آن روزگار است. «شطرنج باد» محصول تلاش حیرت‌آوری از بهارلو و محمدرضا اصلانی است.

وی افزود: بهارلو نیز در این فیلم دست همه ما را می‌گیرد و به جهان نیمه تاریکی با ده‌ها نقاشی درخشان می‌برد.

جامعه امروز چشم‌انداز زیبایی ندارد

در ادامه محمدرضا اصلانی بیان کرد: در زمانه‌ای که مردم گرفتار نان و جان با هم هستند، شاید چندان خوشایند نباشد اینجا درباره شطرنج باد بگویم، من دل چرکین‌تر از آن هستم که درباره اثری از دست رفته صحبت کنم. این فیلم همان‌طور که ۵۰ سال پیش به معنایی از دست رفت نمادی از دست رفتن سرزمین خودم نیز هست. شاید حق ناشناسانه هست اگر بگویم چندان خوشحال نیستم که امروز به این فیلم توجه می‌شود. نه به معنای بی احترامی من بلکه معتقدم این اثر می‌توانست در زمان خود نقش راهگشایی داشته باشد و اگر نتوانست، اکنون هم نقشی ندارد و این مراسم فقط یک ستایش است و راهی را باز نمی‌کند؛ تنها هشداری است که جامعه کنونی دریابد سره را از ناسره درست تشخیص بدهد. اما این هم نامحتمل است. زیرا ناسره‌ها چنان فضای جامعه را پر کرده‌اند که جایی برای سره‌ها نیست.

وی افزود: بازگشایی صحبت درباره این فیلم برای من بازگشایی زخمی کهنه است که تا قبل از آن بسته مانده بود. این رنج دوباره‌ای برای من است. انگشت اتهام خودم را بلند می‌کنم به سوی زخمی که نه فقط بر سینما که برفرهنگ و هنر و ملیت وارد شده است. مساله بعدی تشکر از سعید عقیقی است که در دهه ۶۰ فیلم را به اصطلاح با قلدری دید! همچنین باید بگویم من می‌خواستم صدا در صحنه کار کنم اما امکان پذیر نبود و خود بازیگرها جای خود صحبت کردند و این کاری نبود که در آن تاریخ معقول باشد.

این سینماگر برجسته خاطر نشان کرد: وقتی راهی بسته می‌شود، تنها راه یک فیلم نیست که بسته شده است. بلکه راه یک جامعه و نگرش آن است که تنزل می‌یابد. به دنبالش خرافه‌ها به جامعه راه می‌یابند که عمدتاً اجتماعی هستند. جامعه‌ای که زیبا نمی‌بیند اخلاقی نیست. اگر این جامعه اکنون پوشش غیراخلاقی به خود گرفته به این دلیل است که چشم‌انداز زیبایی ندارد و این کاری است که منتقدان آن دوران و این دوران و مدیران حوزه‌ای مختلف با هم انجام می‌دهند.

اصلانی بیان کرد: ما با حذف فیلم‌های مهم تاریخ ایران تاریخیت سینمای خود را از دست داده‌ایم و سینما که امروز پرچم همه ملت‌هاست در ایران گویی افراشته نیست. زخم کهنه من هم یک زخم کهنه ملی است. در نهایت باید از تهیه کننده و بازیگرانم و همه کسانی که در «شطرنج باد» با اشتیاق با من همراهی کردند، تشکر کنم. از نویسندگان کتاب «شطرنج باد» به ویژه مقاله اول ممنونم. روند این کتاب را راسخ دیدم و همچنین مطلب سحر خوشنام ظرافت‌مندی دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد رودکی برای درگذشت عثمان محمدپرست


مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل بنیاد رودکی با انتشار پیامی درگذشت عثمان محمدپرست نوازنده پیشکسوت موسیقی مقامی منطقه خراسان را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرحوم محمدپرست هنر را در خطه خواف زنده نگاه داشت


یک استاد بازی‌ها و رسوم آئینی با اشاره به جایگاه هنری عثمان محمدپرست گفت: مرحوم عثمان محمدپرست از پیشکسوتان حوزه هنر بود که توانست با استعداد و فعالیت‌های خود هنر را در خطه خواف زنده نگاه دارد و در این حوزه شاگردانی هم تربیت کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داوران دوازدهمین آکادمی فیلم کوتاه ایران معرفی شدند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا)، اسامی داوران این دوره مشتمل بر ۱۲۴ داور عضو آکادمی و ۱۲ داور میهمان و مجموع ۱۳۶ فیلمساز و هنرمند فعال در صنف سینمای کوتاه معرفی شدند.

بر این اساس، جوایز این دوره از جشن آکادمی ایسفا بر مبنای آرای این داوران اهدا خواهد شد. فهرست داوران دوازدهمین دوره جایزه آکادمی ایسفا بدون اولویت عبارتند از:

ابوالفضل کریمی اصل، ابوذر ضرابی، احسان شادمانی، احمد بهرامی، اسماً ابراهیم‌زادگان، اصغر سیدحسینی (آتبین حسینی)، اعظم نجفیان، الهام آقالری، الهام حسین‌زاده، الهام معروفی، امید عبدالهی، امید وفایی، امیر توده‌روستا، امیرحسین حیدری، امیررضا جلالیان، امیرحسین حداد خوشبین، امیرحسین دیباج، امیرحسین سیاح، انسیه ملکی، آرمان خوانساریان، آرمان فیاض، آرین وزیردفتری، بهروز بادروج، بهزاد آزادی، بهمن اردلان، بهمن دادفر، بیژن زمان‌پیرا، ‌ پویان شعله‌ور، پیام دهکردی، پیام عزیزی، ‌ پیروز کرمی، ‌ پیمان حقانی، جهان آذری، ‌ حامد ثابت، حامد اصلانی، حسن اصلانی، حسن میرزایی، حسین توکلی، حسین ریگی، حمید ناصری مقدم، حمیدرضا زبیر، داریوش یاری، داود عباسی قشلاقی، ‌ راضیه پروین‌نیا، رامین ابوالصدق، رضا شاد، ‌ رضا نجاتی، ‌ رقیه توکلی گردفرامرزی، روح‌اله مولوی، زاهد ملکی، سالم صلواتی، سروش علیزاده، سعید پوراسماعیلی، سوگل رضوانی دهاقانی، سیامک کاشف آذر، سید عباسعلی قاسم‌نژاد، سید مرتضی سبزقبا، سیدمحمدحسین محجلین، سینا گنجوی، شاهین پورداداشی، شاهین کربلایی طاهر، شهرام مکری، شهرزاد دادگر، ‌ شیرین برق‌نورد، عارف نامور، عاطفه خادم الرضا، ‌ عباس فتحی اشکانی، علی رشیدی‌فر، ‌ علی تاجیک، ‌ علی حسین‌زاده، علی درخشنده، علی رضا بختیان، علی قاضی، ‌ علی کاظمی‌نژاد، علیرضا قاسمی، عماد خدابخش، غلامرضا حیدری، غلامرضا رضوی، فراز مدیری، فرشاد محمدی، فرود عوض‌پور، قصیده گلمکانی، کامیاب امین عشایری، کاوه قهرمان، کاوه مظاهری، کوروش عسگری، ‌ کیارش اسدی‌زاده، کیوان معتمدی، گلاب آدینه، لقمان خالدی، مجید موثقی، ‌ مجید پیل‌افکن، مجید قربانی‌فر، مجید گرجیان، مجید نجاتی، مجید یزدانی، محمد ارژنگ، محمد پوستین‌دوز، محمدتقی فکوری‌نیا، محمد حمزه‌ای، محمد خوش‌لحن، محمدمهدی جواهری‌زاده، محمدحسن شاه محمدی، محمدرضا جهان‌پناه، محمدرضا سرمدی، محمدرضا کارکوش، محمدرضا گوهری، محمد مجلل نجار، محمدمهدی باقری، مرتضی جذاب، مرجان اشرفی‌زاده، مرجان ریاحی، مریم اسمی‌خانی، مستانه مهاجر، مسعود امینی‌تیرانی، مصطفی امامی، مصطفی آل‌احمد، مصطفی گندمکار، مهدی رضایی، مهدی بوستانی شهربابکی، مهدی دوایی، مهدی قربان‌پور، مهران رسول‌زاده، میردولت موسوی، میثم صمدی بهرامی، ناصر ضمیری، ناهید طباطبایی، نگین امین‌زاده، نوید صولتی، هادی معنوی‌پور، وحید ابراهیمی، وحید حاجیلویی، وحید حسن‌زاده، وحید صادقی صفت، وریا عبدیانی.

مراسم اهدای جوایز دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) و اهدای نشان ایسفا به دبیری مرجان اشرفی‌زاده، روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۷ در پردیس سینمایی صبامال برگزار می‌شود.

حضور در این مراسم برای همه سینماگران، اهالی رسانه و علاقمندان به فیلم کوتاه آزاد است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

غم عثمان محمد پرست بر نهان خانه دل دوستدارانش نشست


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت عثمان محمد پرست نوازنده پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان را تسلیت گفت .‌

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش ۹ انیمیشن از «کوجی یامامورا» در جشنواره پویانمایی تهران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان، بخش «چشم‌انداز» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با تاکید بر جنبه‌های آموزشی و اطلاعاتی، به شیوه غیررقابتی و با گزینش از میان تولیدات کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

در بخش «چشم انداز» موضوع‌هایی مانند استعدادهای نوپا، تبیین جایگاه پویانمایی در آثار تبلیغی، مروری بر آثار یک فیلمساز و مواردی از این دست مورد توجه قرار می‌گیرد.

«خیال نقش: مروری بر آثار کوجی یامامورا»، «در طول مسیر: چهارده انیمیشن کوتاه بی‌کلام از ژرژ شوئیزگبل»، «مروری بر انیمیشن‌های مدرسه فیلم فامو»، «پیشرو در ایران: شرکت گنبد کبود» و «سرزمین آفتاب تابان: انیمیشن مستقل در ژاپن» برای بخش «چشم‌انداز» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درنظر گرفته شده‌اند.

چشم‌انداز ۱

«خیال نقش: مروری بر آثار کوجی یامامورا»

۹ فیلم کوتاه از کوجی یامامورا فیلمساز مطرح ژاپنی در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۷ در سینما آسمان واقع در خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش در می‌آید.

کوجی یامامورا بیش از چهل سال است که با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف داستان‌پردازی به ساخت انیمیشن مشغول است. فیلم‌های او گستره‌ای از آثار تمثیلی، ادبی و فراداستان «متافیکشن «های واقعی تا تجربه‌هایی مطلقاً تصویری دارند. روایت در آثار او چند لایه و چند وجهی و کنکاشی دیگرگونه در باب ماهیت انیمیشن است. فیلم‌های او در بسیاری از جشنواره‌های جهان جوایز و افتخارهایی کسب کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به فیلم نامزد اسکار «کوه سر» اشاره کرد. فیلم‌های این برنامه به ترتیب سال ساخت به نمایش درخواهد آمد.

چشم‌انداز ۲

«در طول مسیر: چهارده انیمیشن کوتاه بی‌کلام از ژرژ شوئیزگبل»

۱۴ انیمیشن کوتاه بی‌کلام از ژرژ شوئیزگبل فیلمساز سوئیسی در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۹ در سینما آسمان نمایش داده می‌شود.

فیلم‌های شوئیزگبل که همواره از اجرای فنی چیره‌دستانه‌ای برخوردارند با رویکرد بازیگوشانه‌شان به روایت، صورت‌گرایی «فرمالیسم» چشمگیر و پیوند ظریف موسیقی و تصویر خود شناخته می‌شود. شوئیزگبل دانش‌آموخته هنرهای تجسمی است و در سال ۱۹۷۴ اولین فیلم خود را با نام «پرواز ایکاروس» ساخت و همین اثر آغازگر کارنامه‌ای شد که هم اینک بیست فیلم در آن دیده می‌شود؛ فیلم‌هایی که جوایز متعددی را از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی از جمله کن، انسی، زاگرب، هیروشیما، اشتوتگارت، اُتاوا و اسپینیو کسب کرده است.

چشم‌انداز ۳

«مروری بر انیمیشن‌های مدرسه فیلم فامو»

۱۳ فیلم کوتاه تولید شده در مدرسه فیلم فامو در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۸:۳۰ در سینما کانون واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، نبش کوچه چهارم نمایش داده می‌شود.

مدرسه فیلم و تلویزیون آکادمی هنرهای اجرایی پراگ (فامو) یکی از سه دانشکده آکادمی هنرهای اجرایی پراگ (دامو، فامو و هامو) و پنجمین مدرسه با قدمت اروپا است. فیلم‌های دانشجویان این مدرسه همه ساله در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی فیلم، جوایز و افتخارات متعددی کسب می‌کنند. تحصیلات در این مدرسه شامل دو بخش عملی و نظری است و به دلیل همین ساختار آموزشی دانشجویان مجموعه جامعی از دانش و مهارت‌های لازم برای فعالیت در تمامی حوزه‌های سینما، تلویزیون، عکاسی و رسانه‌های جدید را فرا می‌گیرند.

چشم‌انداز ۴

«پیشرو در ایران: شرکت گنبد کبود»

۱۳ اثر تولید شده در شرکت گنبد کبود در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۵ در سینما آسمان به نمایش درمی‌آید.

استودیو گنبد کبود در سال ۱۳۸۶ با هدف تولید انیمیشن‌های باکیفیت تأسیس شد و همزمان با توسعه آن، ساخت انیمیشن‌های تأثیرگذار و ارتقای جایگاه انیمیشن ایران مورد هدف قرار گرفت. تعدادی از آثار تولید شده در استودیو گنبد کبود توانسته‌اند به جشنواره‌های مطرح ایرانی و خارجی راه پیدا کرده و جوایزی به ارمغان بیاورند. انیمیشن کوتاه «استریپی» اولین انیمیشن ایرانی راه یافته به اسکار و سریال انیمیشنی «روبی و جوجه‌ها» از شاخص‌ترین تولیدات این استودیو است.

چشم‌انداز ۵

«سرزمین آفتاب تابان: انیمیشن مستقل در ژاپن»

۹ انیمیشن ژاپنی این بخش در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۰:۳۰ در سینما آسمان نمایش داده می‌شود.

انیمیشن مستقل در سینمای ژاپن سابقه‌ای دیرینه دارد که سرآغاز آن به سال ۱۹۱۷ باز می‌گردد. این سینما پس از جنگ در دهه شصت میلادی نقطه عطف جدیدی را از سر گذراند و در دهه هشتاد به اوج خود رسید.

برنامه امسال دوسالانه پویانمایی تهران مشتمل بر آثاری از کیهاچیرو کاواموتو و تاکو فوروکاوا و عمدتاً بر آثار کارگردانان مستقل انیمیشن معاصر دهه ۲۰۱۰ متمرکز است.

اسامی فیلم‌های حاضر در این بخش در ادامه اعلام خواهد شد.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خوشنویسی چطور مخاطب جهانی پیدا می‌کند/ تفرجگاه شکسته در «خم گیسو»


صفر نورزاد معتقد است خوشنویسی باید با تلفیق چند هنر سنتی وابسته به ترکیب فضای سنتی و فضای گرافیکی جدید همراه باشد که غیر از مضمون خوشنویسی، از قابلیت گرافیکی خط نیز بهره گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چطور طرح را به تهیه‌کننده ارائه کنیم/ تاکید بر ساخت هویت دیجیتال – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «چگونه ایده و فیلمنامه خود را به تهیه‌کننده ارائه دهیم؟» با حضور پویان صدقی، جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه در روز دوم برپایی سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه سایه در سینما سپیده برگزار شد.

پویان صدقی تهیه‌کننده فیلم کوتاه در نشست تخصصی «چگونه ایده و فیلمنامه خود را به تهیه‌کننده ارائه دهیم؟» گفت: این جلسه یا کارگاه، مبتنی بر تجارب شخصی و حرفه‌ای من در حوزه فیلم کوتاه و تهیه‌کنندگی آن است.

وی در ابتدا به تفاوت تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار اشاره کرد و افزود: باید تعریف دقیق و درستی از اسپانسر و تهیه‌کننده وجود داشته باشد. نمی‌دانم در دیالوگ‌های‌تان چقدر واژه اسپانسر را به کار می‌برید اما سرمایه‌گذار با تهیه‌کننده در این ساختار متفاوت است. الان که در شرایط اقتصادی عجیبی قرار داریم، باید بده بستان دقیق و صحیحی را داشته باشیم.

صدقی با طرح پرسش اینکه از کجا شروع کنیم؟ در مورد پرزنت طرح برای جذب سرمایه‌گذار سخن گفت و از حاضران خواست که درباره طرح‌هایشان سخن بگویند به صورت موردی درباره ارائه طرح صحبت کرد.

وی همچنین تاکید کرد: اهمیت معرفی طرح به سرمایه‌گذار یا تهیه‌کننده به حدی زیاد است که در واقع اگر تحقق نیابد، فیلمی ساخته نخواهد شد. بنابراین وجوه طرح باید به صورت دقیق ارائه شود تا برای تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار مبهم نباشد.

این تهیه‌کننده جوان با تاکید بر ساخت هویت دیجیتال برای فیلمسازان، گفت: امروزه مراودات روزمره ما به صورت دیجیتال است و آن چیزی که مهم است پیدا شدن یک فیلمساز برای تهیه‌کننده در فضای مجازی و گوگل ایندکس شده باشید؛ در واقع رزومه دیجیتالی باید داشته باشید. خیلی مهم است که طرف مقابل را درک کنید و معرفی کاملی از خود برای او داشته باشید، بنابراین به مستندسازی کارهایتان توجه کنید. وقتی خودتان را درست معرفی نمی‌کنید فرصت‌تان می‌سوزد.

وی با بیان اینکه مراوده تهیه‌کننده با فیلم اولی‌ها، تنها یک فرصت است، درباره انتخاب روش تعامل با یک تهیه‌کننده اظهار کرد: بدون بررسی رزومه تهیه‌کننده و کسب اطلاعات کافی، پیغامی برای تهیه‌کننده ارسال نکنید. بنابراین هم رسانه درست ارسال پیام و هم نحوه نوشتن یا بیان پیام در انتخاب روش مراوده با تهیه‌کننده مهم است.

صدقی همچنین گفت: اهداف خود را با سابقه اجرایی تهیه‌کننده تطبیق دهیم چراکه شناخت درست از یک تهیه‌کننده برای یک فیلمساز بسیار مهم است و حتی ممکن است تهیه‌کننده موارد و خواسته‌هایش را تحمیل کند. در زمان ارائه طرح به تهیه‌کننده، برنامه اجرایی، نام عوامل پیشنهادی و بودجه حدودی (بسیار با دقت) را همراه خود داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه اهداف تولید یک فیلم کوتاه باید مشخص باشد، عنوان کرد: باید در نظر داشته باشید که با تولید یک فیلم کوتاه قرار است چه دستاوردی داشته باشید تا این پروژه موفقیت‌آمیز باشد. همچنین در این مورد، پیش‌بینی برای آینده در تعامل با تهیه‌کننده نیز مهم است.

صدقی در ادامه گفت: وقتی کار با تهیه‌کننده پیش رفت، قرارداد را جدی بگیرید؛ حتی اگر قرار است کسی رایگان با شما کار کند حتماً قرارداد ببندید و شفاف باشید. چراکه اشتباه عقد قرارداد صدمات بسیاری برجا خواهد گذاشت. همچنین این مهم است که سهم تمامی جوایز و درآمدها را مشخص کنید. بند به بند قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی مهم و حیاتی است؛ برای خواندن قرارداد جدی باشید و سخت بگیرید.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نمونه موجود قرارداد بیان کرد: نمونه قرارداد درست باید از طریق مرجعی درست مثل ساختار صنفی، در اختیار قرار گیرد. قرارداد باید به گونه‌ای باشد که جایی مثل انجمن سینمای جوان پشت آن باشد.

صدقی خاطرنشان کرد: ساخت فیلم کوتاه را سخت بگیرید اما پیچیده نکنید و فرصت کسب تجربه را از خود نگیرید. توصیه من به شما این است که کارهای خود را به معرض نمایش بگذارید و بازخورد بگیرید چراکه باید توانایی خود را بسنجید.

این تهیه‌کننده سینما در پایان درباره معیارهای پیدا کردن تهیه‌کننده فیلم کوتاه گفت: سرمایه خصوصی آوردن در فضای کنونی سخت است اما در حال حاضر خیلی سخت‌تر شده است. لیست مشخصی از تهیه‌کنندگان نیز نداریم چراکه صنف مشخصی نیست و صنف فیلم کوتاه هم تهیه‌کنندگان را وارد نکرده است.

عکس کنار خبر از فاطمه ازوار است.

مشاهده خبر از سایت منبع