X

بایگانی خرداد 24, 1401

دفتر سینمایی

فتح الله امیری مشاور مدیر شبکه مستند شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر شبکه مستند سیما در حکمی فتح الله امیری را به سمت مشاور خود در تولید مستندهای حیات وحش منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، محسن یزدی مدیر شبکه مستند سیما در حکمی فتح الله امیری را به سمت مشاور خود در تولید مستندهای حیات وحش منصوب کرد.

در متن این حکم آمده است:

«نظر به مراتب تجربه و تخصص جنابعالی در حوزه تولید مستند حیات وحش و اشرافی که بر شرایط حاکم بر حیات وحش کشور دارید، جنابعالی را به سمت مشاور خود در تولید مستندهای حیات وحش منصوب می کنم.

امیدوارم با همکاری و بهره مندی از تجربیات دیگر مستنندسازان این حوزه، فرهنگ عمومی جامعه برای حفاظت از محیط زیست کشور را ارتقاء داده و شاهد تولید مستندهای کیفی تر حیات وحش در شبکه مستند باشیم.»

فتح اله امیری کارشناسی ارشد تهیه کنندگی مستند از دانشگاه صدا وسیما، عضو انجمن مستندسازان ایران، عضو انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران و عضو ستاد محیط زیست سازمان صدا و سیما است.

این مستند ساز بیش از ۵۰ جایزه داخلی و ۲۰ جایزه بین المللی برای آثار مختلف که همگی در عرصه محیط زیست و حیات وحش ایران تولید شده اند، در کارنامه کاری اش دارد و از افتخاراتش می توان به برنده سیمرغ بهترین مستند بلند در سال ۱۳۹۰ برای مستند «در جستجوی پلنگ ایرانی»، تندیس جایزه بزرگ بهترین فیلم جشنواره سینما حقیقت در سال ۹۳ برای مستند «حیات در رگهای سرد»، تندیس سرو بهترین مجموعه مستند سیما جشنواره جام جم سیما ۱۳۹۲ برای تهیه کنندگی مجموعه «خزندگان ایران»، تندیس سرو بهترین کارگردانی مستند سیما جشنواره جام جم سیما ۱۳۹۷ برای مستند «محیط بان و پلنگ» و جایزه بهترین مستند جشنواره ملی دانشجویان ایران برای مستند «زندگی در کسوف» اشاره کرد.

امیری با ساخت «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» موفق شد جایزه «وایلد اسکرین» که یکی از معتبرترین جایزه‌های سینمای حیات وحش و مشهور به اسکار سبز است را دریافت کند.

وی همچنین داور جشنواره های ملی و بین المللی محیط زیستی از جمله جشنواره متسالو استونی در سال ۲۰۱۹ و جشنواره فیلم های محیط زیستی سوندریو ایتالیا در سال ۲۰۲۰ بوده است و از آثار متاخرش می توان به «در گرداب انقراض»، «هوبره» و «قرقبان» اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اخلاص در تولید سرود «سلام فرمانده» موجب برکت و درخشش آن شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ در حاشیه هفتصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور از عوامل تولید سرود «سلام فرمانده» تجلیل کرد.

به گزارش سینماپرس، هفتصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور صبح امروز سه شنبه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و اعضای این شورا در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وزیر فرهنگ در بخشی از این جلسه که به تجلیل شورای فرهنگ عمومی کشور از عوامل سرود «سلام فرمانده» اختصاص داشت، درباره این اثر گفت: این سرود به عنوان یک اثر بزرگ و افتخار ملی، این روزها به تقویت فضای عمومی و توسل به حضرت ولیعصر (عج) منجر شده که با اجتماعات چند ده هزارنفری در سراسر کشور و چندصد هزارنفری در برخی شهرهای بزرگ، اوج اقتدار فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را به رخ بکشد.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه افزود: سرود «سلام فرمانده» در تقویت اشتیاق عمومی پس از شنیدن نام مقدس حضرت ولیعصر (ع) نقش به سزایی داشته است و در راستای همین نقش، شاهد بازخوانی سرود به زبان‌ها و گویش‌های مختلف در کشورهای گوناگون بوده‌ایم که همین موضوع از عظمت بزرگ این اثر نشات گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اخلاص، دستمایه اصلی تولید سرود «سلام فرمانده» بوده که همین اخلاص موجب برکت و درخشش این اثر شده و از سوی دیگر این روزها موجب وحدت، افتخار و مباهات ملت ایران شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند درمانی کرونا در کشورمان، گفت: امروز شاهد هستیم ویروس کرونا همچنان جان مردم برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی را می‌گیرد و آمار و ارقام فوتی‌های کرونا در این کشورها رو به افزایش است؛ از سوی دیگر چند وقتی است با اقدامات اساسی فوتی‌های کرونا در کشورمان به حداقل رسیده است اما رسانه‌های غربی درباره این اتفاق بزرگ سکوت کرده‌اند و حرفی از این دستاورد بزرگ به میان نمی‌آورند.

وزیر فرهنگ در ادامه این جلسه به برپایی افتتاحیه بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) که در آستان مقدس رضوی برگزار شد، اشاره کرد و گفت: هنرمندان اصیل فرهنگ ایرانی اسلامی افتخارشان خدمت به اهل بیت (ع) است و رونمایی از تابلوی «نماز باران» اثر حسن روح الامین و اجرای زیبای موسیقی حجت اشرف زاده در این مراسم تنها بخشی از خدمت و ارادت هنرمندان به اهل بیت (ع) محسوب می‌شود.

ارائه گزارشی از برپایی آخرین دوره نمایشگاه کتاب تهران و بحث و بررسی درباره طرح ملی نشاط اجتماعی پساکرونا از موضوعات مورد بحث در هفتصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراگیری سلام فرمانده اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی را به رخ کشید


وزیر فرهنگ در حاشیه هفتصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور از عوامل تولید سرود «سلام فرمانده» تجلیل کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر خلق خدا را دوست داشته باشیم، هنر متعهد پدید می‌آید


مرتضی گودرزی دیباج معتقد است هنرمند با نگاهی دینی انسانی به این بینش دست می آید برخلاف هنر سوسیالیستی که پشت هنر متعهد آن یک خلأ وجود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شریفی: تمامی بازیگرانی که ترک وطن کرده اند پشیمان و سرخورده و نادم هستند/ از نظر حقوقی پیگیر خیانت در امانت گلشیفته هستم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما با انتقاد از سلبریتی های خودفروخته که جلای وطن کرده اند گفت: تمامی بازیگرانی که ترک وطن کرده اند پشیمان و سرخورده و نادم هستند چرا که در کشورهای دیگر هیچ جایگاهی ندارند! آن ها در سینمای جهان به مثابه ماهی های ریز در یک اقیانوس بی انتها هستند در صورتی که در کشور خودشان می توانستند بدرخشند و همواره مورد توجه باشند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «سیب سرخ حوا» و «ضیافت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: گلشیفته فراهانی قبل از مهاجرت و ترک وطن نسخه ای از فیلم «اشک سرما» با زیرنویس انگلیسی را از من تحویل گرفت اما خیانت و در امانت کرد و آن را در اختیار شرکت های پخش خارجی قرار داد! من به تازگی از این ماجرا مطلع شده ام و از نظر حقوقی پیگیر خیانت در امانت گلشیفته فراهانی هستم.

وی ادامه داد: علاوه بر مسأله خیانت در امانت این بازیگر که نتوانست در آن سوی آب ها به هیچ جایگاهی برسد نکته ای برای من بسیار حائز اهمیت بود و اینکه فهمیدم او خودش فهمیده چه خبطی کرده و هنوز بعد از ۲۰ سال که در آن طرف مرزها زندگی می کند با فیلم های سینمای ایران روی خود مانور می دهد و خود را مطرح می کند.

شریفی با بیان اینکه افرادی مانند گلشیفته فراهانی باید درس عبرتی برای سایر سلبریتی ها باشند اظهار داشت: سلبریتی ها یادشان باشد که اگر روزی از کشور بروند باید برگردند به فیلم های ملی و ارزشی که در ایران بازی کرده اند چرا که در آن سوی مرزها اصلاً به آن ها اجازه عرض اندام داده نمی شود. این در ایران است که مردمان هنردوستی دارد و به هنرمندان توجه ویژه ای می شود و هر کس از ایران برود جز پشیمانی و سرخوردگی چیز دیگری عایدش نخواهد شد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: سلبریتی های وطن فروش و خودفروخته ای مانند خانمی که اخیراً در جشنواره فیلم کن جایزه گرفت باید بدانند این جوایزشان پشیزی نمیرزد چرا که به کشور و ارزش های ملی کشور خود خیانت کرده اند.

وی تأکید کرد: توصیه من به جوانانی که تازه وارد حیطه بازیگری و دنیای سینما شده اند این است که فریب زرق و برق های ظاهری کشورهای دیگر را نخورند و دل در گرو مهر وطن داشته باشند و بدانند آن طرف سرابی بیش نیست! بازیگری که آن سوی مرزها می رود یا باید فید شود یا با وطن فروشی و برهنه شدن در مقابل دوربین بیگانگان و بازی در فیلم های ضد اخلاقی ضد ملی و ضد دینی بتواند خود را مطرح کند.

شریفی تأکید کرد: خوب می دانم که این افراد پشیمان تر از پشیمان هستند اما خود کرده را تدبیر نیست! این ها خودشان در منجلابی گرفتار شده اند که حتی تصور رهایی از این منجلاب برایشان دشوار است اما تلاش مذبوحانه می کنند که همچنان مورد توجه مردم ایران واقع شوند غافل از آنکه ملت ایران به وطن فروشان و خودفروختگان هیچ توجهی نداشته و نخواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراستی: هنر بازتاب ناخودآگاه صاحب اوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود فراستی در نشست «سینمای ایران از امید تا سیاه‌نمایی» با تاکید براینکه سینما آینه‌ اجتماعی خودش نیست، گفت: این موضوع دعوای من با مرتضی آوینی بود.

به گزارش سینماپرس، نشست نقد و بررسی «سینمای ایران از امید تا سیاه‌نمایی» با حضور مسعود فراستی و با اجرای میلاد دخانچی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

دخانچی: کارکرد آینه نفی وضع موجود است
در ابتدا، «میلاد دخانچی» مجری برنامه به فیلم «کاپرا کجاست؟» اشاره کرد و گفت: عمده استدلال این فیلم روی مفهوم سینما به‌مثابۀ آینه و تایید و رد این گزاره طراحی شده است. فیلم انصاری تلاش می‌کند این گزاره را به مشکل تبدیل کند و اثبات کند که این گزاره چقدر درست یا غلط است.
وی گفت: موضع فیلمساز در اثر «کاپرا کجاست؟» این است که فیلمساز با مخفی شدن پشت گزاره سینما به‌مثابۀ آینه یا انعکاس دهنده وضع موجود از مسئولیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خودش شانه‌خالی می‌کند.
این مجری در ادامه به تشریح وضعیت آینه پرداخت و با طرح این سوال که اساساً آینه چیست و اگر بخواهیم آن را فلسفی تجزیه و تحلیل کنیم چه کارکردی دارد، عنوان کرد: آینه در قدم اول چیزی است که انعکاس دهنده ماست. ما جلوی آینه قرار می‌گیریم که بازتابی از خودمان داشته باشیم و این تعریف ساده و منطقی است اما کارکرد آینه ریزه‌کاری‌هایی دارد چراکه هیچ‌وقت ما جلوی آینه قرار نمی‌گیریم که فقط خودمان را ببینیم بلکه خودمان را در معرض آینه قرار می‌دهیم برای سودای بهتر شدن تا خودمان را بهتر کنیم.
دخانچی با تأکید براینکه هیچ‌وقت کارکرد آینه انعکاس نیست، تصریح کرد: آینه سودا و ترغیب بهتر شدن را به‌مثابۀ کارکرد همراه دارد؛ کارکرد آینه نفی وضع موجود است. در ادبیات روان‌کاوی مفهومی وجود دارد و روانشناس معروف فرانسوی درباره مرحله آینه‌ای سخن می‌گوید. در این مرحله کودک با خودِ متفاخر خودش همذات پنداری می‌کند. یعنی با خودِ آرمانی خودش همذات‌پنداری می‌کند لذا در تعالیم روان‌کاوی آینه کارکرد مواجهه ما با نسخه‌ بهتر و متعالی‌تر از ما دارد.
وی اظهار داشت: آینه فقط انعکاس دهنده ما نیست بلکه آینه تولید خودآگاهی می‌کند در عین حالی که ما را از خودمان بیگانه می‌کند. در آینه نفی وضع موجود قرار دارد و سودای متفاخر شدن و بهتر شدن و انعکاس نسخه والا شده‌ ما را قرار است محقق کند. حال اگر همه این کارکردهای آینه را به سینما نسبت بدهیم آن وقت است که می‌توانیم بگوییم آری سینما به‌مثابۀ آینه می‌تواند عمل کند اما آینه‌ای که همه‌ کارکردهای آینه را برای آن متصور شویم.
دخانچی افزود: سینمایی سینماست که تولید خودآگاهی می‌کند و نسخه آرمانی از ما می تواند نشان دهد و حتی ما را در غفلتی حتی کوتاه می‌برد و ضد قهرمان در آن وجود دارد و هرجا ضد قهرمان وجود دارد حتما قهرمان وجود دارد. خلاصه اینکه سینما مثل آینه است اما با درنظر گرفتن همه کارکردهای پیچیده‌ی آینه.
فراستی: سینما آینه‌ی اجتماعی خودش نیست؛ این دعوای من با آوینی بود
مسعود فراستی در بخش دیگر این نشست در پاسخ به سوال دخانچی گفت: من معتقدم سینما آینه نیست و ابداً هنر، آینه نیست. هنر به‌نظر من اگر هم آینه باشد، آینه هنرمند است. سینما وقتی آینه فیلمساز است [فیلمسازی که من دوست داشته باشم یا نداشته باشم]؛ فیلم مشخص است که متعلق به او یا تهیه کننده و یا هردو نفر آن‌ها است و در چه دوره‌ای ساخته شده است.
این منتقد سینما با تاکید براینکه هیچ فیلمسازی در تاریخ سینما آینه‌ اجتماعی خودش نیست، گفت: این مسئله دعوای قدیمی من و مرتضی آوینی عزیز بود. اما سینمای امروز ما خیلی آینه اوضاع است؛ نه‌اینکه فیلمساز اینقدر تعهد داشته است که اوضاع را منعکس کند؛ نه! اصلا تعهدی ندارد اما این میزان رانت‌خواری در سینما آینه اوضاع فیلمساز است. این میزان بی‌ارتباطی با مخاطب و مسائل او واقعا نوبر است.
وی گفت: در سینمای جدی دنیا از شکل و ریتم و شکل آن خواهید فهمید یک اثر متعلق به چه مقطعی از زمان است اما مخاطب از سینمای ایران چنین چیزی نمی‌فهمد؛ مقداری کهنگی فیلم‌ها می‌گوید دهه ۶۰ است و یا آپارتمان نشینی آثار ۲۰ سال اخیر نشان می‌دهد فیلم متعلق به دو دهه اخیر است، همین. سینمای ایران هیچ ارتباطی با مخاطب ندارد و در سال تنها یک یا دو فیلم ممکن است با مخاطب ارتباط جدی داشته باشد.
فراستی با تاکید براینکه سینمای ایران آینه آدم‌های خودش است، افزود: سینمای ایران به‌جای اینکه خودآگاه را به مخاطب نشان دهد، ناخودآگاه را نشان می‌دهند؛ یعنی تمام بیماری‌هایش را نشان می‌دهد. نه‌فقط درباره ما هنر بازتاب ناخودآگاهی صاحب اوست، بلکه در جهان نیز چنین است. اگر هنر خودآگاه بود هنری خلق نمی‌شد چراکه انگیزه‌ای برای نوشتن و ساختن آنچه به آن آگاه است وجود ندارد.
این منتقد پیام را خودآگاه دانست و گفت: فیلمساز اگر قصد انتقال پیام داشته باشد باید به تلگراف خانه برود و ربطی به سینما ندارد چراکه هنر پیام نمی‌دهد، بلکه حس‌های انسانی را برمی‌انگیزد؛ کاری که فلسفه و هیچ چیز دیگر از انجام آن عاجز است لذا برانگیختگی حس اساساً کار هنر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شجریان نوازندگان کنسرت «به رنگ صدا» را معرفی کرد/ گزارش یک حاشیه


همایون شجریان پس از حواشی که در پی متوقف شدن روند فروش بلیت تازه‌ترین دور کنسرت‌هایش با آن رو به رو شد، ضمن ارائه توضیحانی در این زمینه، اعضای ارکستر «سیاوش» را هم معرفی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ایران‌شهر» از این هفته میزبان مسئولان می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «ایران‌شهر» با بررسی روند یکساله اجرایی کشور در گفتگو با مسئولان، مهمان مردم خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، «ایران‌شهر» با اجرای سیدحسین حسینی و تهیه کنندگی سیداحمد حجازی از روز چهارشنبه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه افق می‌رود.

این برنامه که گفتگویی صریح با مسئولین دولتی، شهری و قضایی است عملکرد یکساله و اتفاقات و رویدادهای کشور را بررسی کرده و تصمیمات اجرایی آینده را برای مردم شفاف می‌کند. گفتگوهای چالشی و بیان صریح و صادقانه با مردم رسالت «ایران‌شهر» است و قرار است این برنامه زبان مردم در برابر مسئولین باشد.

«ایران‌شهر» هر هفته چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۳ از شبکه افق پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مناسبات موسیقایی ایران و عراق گسترش پیدا می‌کند


مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با مدیرکل امور موسیقی وزارت فرهنگ عراق بر گسترش مناسبات موسیقایی دو کشور ایران و عراق تاکید کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیدار وزیر فرهنگ و گردشگری عراق از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران


حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در رأس هیأتی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع