X

بایگانی تیر 4, 1401

دفتر سینمایی

چرا «شیشلیک» اکران نمی‌شود؟/پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

روح‌الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت فیلم سینمایی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که به رغم صدور پروانه نمایش هنوز موفق به اکران عمومی نشده است، توضیح داد: این فیلم همان‌طور که عوامل فیلم هم در فضای مجازی اعلام کرده‌اند پروانه نمایش دارد و در تلاش هستیم تا بلکه با تعامل دو سویه مشکلات پیش آمده را مرتفع و موانع اکران عمومی این فیلم را برطرف کنیم اما به هر حال طبیعی است که هر فیلم بنابر شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که در هر مقطعی بر جامعه حاکم است، با ملاحظاتی هم مواجه باشد. در این شرایط یک جمع هفت هشت نفره از سوی ریاست سازمان معرفی می‌شوند تا درباره فیلمی که ذاتاً حساسیت‌زا و مسئله دار هست و لحن خاصی دارد با در نظر داشتن فضای روحی جامعه و ظرفیت اجتماعی، تصمیم‌گیری کنند تا ببینند آیا این فیلم مناسب اکران در یک مقطع خاص هست یا نه؟

وی ادامه داد: در کنار این ملاحظه کلی، بحث وفادار بودن فیلم‌ها به یک سری اصول و مسائل عرفی، شرعی، اجتماعی و سیاسی هم وجود دارد و اینکه این آثار حداقل باید اصول را مراعات کنند تا بتوانند به نمایش عمومی گذاشته شوند. در پستی که پیش از این در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کردم هم به این موضوع اشاره داشتم که در همان کتاب قانون و مقرراتی که تحت عنوان آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم، مسیر دریافت پروانه ساخت و نمایش را به ما نشان می‌دهد، بندی وجود دارد که صراحتاً می‌گوید «معاونت سینمایی می‌تواند بنا به ضرورت‌های سیاسی و فرهنگی از نمایش فیلمی که دارای پروانه نمایش است جلوگیری نموده و پس از رفع موانع (در صورت امکان) مجدداً اجازه نمایش صادر نماید.» بر این اساس سازمان سینمایی می‌تواند به‌طور موقت از اکران یک فیلم دارای پروانه نمایش هم جلوگیری کند تا زمانی که شرایط برای آن فراهم و موانع رفع شود.

سهرابی تأکید کرد: معنی این تبصره از قانونی که اتفاقاً مصوب این دولت هم نیست و تصویب آن به اوایل دهه ۸۰ برمی‌گردد، این است که مسئولان سازمان سینمایی این حق را در مواجهه با یک فیلم دارای پروانه نمایش دارند. حداقل ۲۰ سال است که طبق همین مبنا در سینما رفتار شده و اگر قانونی مصوب می‌شود، باید به آن رجوع و از آن تبعیت شود. همین تبصره دست سازمان سینمایی را در مدیریت فضای سینمایی کشور باز گذاشته است و نمی‌شود به‌واسطه یک فیلم یا دو فیلم که از میان بیش از صد فیلم ساخته‌شده، با چنین مشکلی مواجه می‌شوند، نسبت به عملکرد سازمان سینمایی بی‌انصافی کنیم و کلیت فضای سینما را زیر سوال ببریم.

وی افزود: توقع من این است که عوامل فیلم‌ها هم ناظر به همین مقررات موجود، مسیر مرسوم و اداری کارها را پیگیری کنند. با وجود همین مقررات تلاش ما هم این است که بتوانیم تا حد ممکن موانع را برطرف کنیم تا مشکل فیلم‌هایی که در این وضعیت گرفتار شده‌اند هم حل شود.

مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره این نکته که فیلم «شیشلیک» برای حضور در جشنواره فجر اصلاحاتی را پذیرفته بود و آیا اکران عمومی آن نیاز به اصلاحات مجدد داشته است هم توضیح داد: تصور من این است که با تعامل دو سویه میان عوامل فیلم و مسئولان سازمان سینمایی، مشکل اکران این فیلم و فیلم‌های مشابه قابل رفع است اما بخشی از این مسئله به میزان همراهی و همکاری صاحبان آثار با سازمان سینمایی بازمی‌گردد. با توجه به شرایط خاص جامعه، نباید به گونه‌ای عمل شود که نمایش یک فیلم باعث ایجاد تنش و ناامیدی در جامعه شود.

سهرابی در پاسخ به اینکه مشخصاً ملاحظات سازمان سینمایی درباره «شیشلیک» چیست؟ توضیح داد: غیر از مصادیق و نکاتی که پیش‌تر به عوامل فیلم اعلام شده است، تحلیل برخی دوستان این است که در کلیت اثر باید مراقبت‌هایی کرد تا منجر به جریحه‌دار شدن برخی احساسات نشود. شاید این مسئله مربوط به جزییات فیلم نباشد اما در یک نمای کلی تحلیل شورا این است که فیلم می‌تواند به آرامش و اعتماد مخاطب که امروزه با مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دست و پنجه نرم می‌کند آسیب وارد کند.

وی تأکید کرد: یک فیلمساز حتماً آن درایت و زیرکی را دارد که بتواند فیلم خود را از شرایطی که در آن قرار گرفته است بیرون بیاورد و نجات دهد. این مسئله به درایت صاحبان فیلم بازمی‌گردد. طبیعتاً وقتی در آن سو شاهد حسن نیت باشیم، در این سو هم تصمیم‌گیرندگان در شوراهای مربوطه با دید بازتر و همراه‌تری اثر را بررسی می‌کنند. معتقدم نمی‌شود در این حوزه مسائل را به‌صورت مطلق دید و قطعی حکم کرد که نمی‌شود کاری کرد. اتفاقاً با تدبیر صاحبان آثار نه این فیلم که همه آثار می‌توانند مسائل‌شان را برطرف کنند.

سهرابی ادامه داد: در بسیاری از موارد ما درگیر عدم گفتگو و تعامل دو سویه هستیم و فکر می‌کنم درباره این فیلم خاص هم اگر دوستان تدبیری بیندیشند و پیشنهادات خود را برای اصلاح و ترمیم لحن و فضای فیلم به سازمان ارائه کنند، می‌توان درباره آنها بحث و بررسی کرد و امیدوار به حل مشکل بود تا فیلم از بن‌بست خارج شود.

مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره تکرار معضل اکران برای برخی فیلم‌های دارای پروانه نمایش و رویکرد سازمان برای جلوگیری از این مسئله هم توضیح داد: واقعیت این است که این مشکل به‌ندرت برای فیلم‌ها پیش می‌آید و اگر اشتباه نکنم از میان بیش از ۲۰۰ فیلم تعداد انگشت شماری باشند که با چنین مشکلی مواجه هستند و این آمار بسیار اندک است. عموماً با تعامل فیلمسازان این مشکلات برطرف می‌شود. ضمناً نباید این نکته مهم را فراموش کرد که تعداد بیشتر این آثار که در محاق توقیف هستند در واقع از دوره‌های گذشته باقی مانده و در اکثر موارد ما میراث‌دار توقیف دوره‌های گذشته هستیم اما به سمتی می‌رویم که برای همین آثار هم فکری بکنیم. درباره یکی دو فیلم خاص هم اگر تعامل دوسویه وجود داشته باشد، بعید می‌دانم مشکل حل نشدنی باشد. همین تعامل است که می‌تواند هزینه‌هایی از این دست را به صفر برساند.

سهرابی افزود: همه دوستانی که از وزارت ارشاد پروانه ساخت دریافت می‌کنند، حتماً در جریان منهیات، توصیه‌ها و تأکیدات سازمان سینمایی قرار دارند. در مقطع صدور پروانه ساخت، همه این موارد به دوستان اعلام می‌شود. حدود ۲۰ بند مشخص درباره اصول کار وجود دارد که همه متقاضیان آن را می‌خوانند و نسبت به آن تعهد می‌دهند. اما متأسفانه در مرحله تولید به دلایلی اتفاقاتی می‌افتد که وقتی دوستان برای دریافت پروانه نمایش اقدام می‌کنند ما با اثر دیگری مواجه می‌شویم که با متن مصوب فاصله دارد. حتی در این موارد هم معمولاً اینگونه بوده که با تعامل کارها پیش‌رفته است تا اثری در توقیف نماند و صاحبان آثار دچار خسارت نشوند.

وی تأکید کرد: چیزی به عنوان «بسته شدن همیشگی پرونده یک فیلم» در سازمان سینمایی نداریم و همه موارد با تعامل قابل حل است، مگر آنکه یک فیلم به‌گونه‌ای باشد که واقعاً بخواهد ریشه و اصل و اساس را تخریب کند و دیگر راه نجاتی برای خود باقی نگذاشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بدون قرار قبلی» هم به طرح قیمت شناور بلیت سینماها پیوست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه بهمن سبز، پس از فیلم سینمایی «هناس» که از هفته گذشته به صورت آزمایشی با بلیت شناور در سینماهای حوزه هنری عرضه شد و با رشد ۷۵ درصدی مخاطبان در یک هفته روبرو شد، از فردا شنبه چهارم تیرماه فیلم «بدون قرار قبلی» نیز با توافق صورت گرفته از سوی تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم به این طرح افزوده می‌شود.

در این طرح قیمت بلیت فیلم‌ها براساس چهار فاکتور، هفته و روز نمایش فیلم، نوع فیلم، کیفیت سالن و ساعت تماشای فیلم ارزش‌گذاری می‌شوند و مخاطبان می‌توانند با تنوع قیمتی مختلفی به سینما بروند.

قیمت‌گذاری شناور بلیت فیلم‌های سینمایی، موضوعی متداول در زنجیره سینماهای جهان است که در روش‌های سنتی مدیریت فرهنگی و هنری در ایران در نظر گرفته نشده است. از همین رو موسسه بهمن سبز حوزه هنری با پیش قدم شدن در استفاده از این روش و با بررسی روند فروش حدود ۱۵۰ سالن سینمایی خود در طول ۸ ماهه اخیر در تلاش است تا به برنامه‌ای جامع و بومی برای قیمت‌گذاری سانس‌های سینما برسد.

فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» تازه‌ترین اثر بهروز شعیبی برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در چهلمین جشنواره فیلم فجر است که پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، صابر ابر، الهام کردا، امین میری، حامی ترابی و رضا صابری در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

می‌گفتندبا این فیلم همکاری کنید بیچاره می‌شوید!/تهدید منافع سینما – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر– گروه هنر- محمد صابری: اکران عمومی فیلم سینمایی «هناس» در حالی در سینماهای سراسر کشور ادامه دارد که هنوز بخش عمده‌ای از ظرفیت بالقوه این فیلم برای جذب مخاطبان هدف خود به سینما، به فعلیت درنیامده است. شرایط نامساعد حاکم بر چرخه اکران سینماها، نبود عزم و اراده‌ای ملی برای معرفی فیلم‌های در حال اکران و فراخوان مخاطبان برای بازگشت به سالن‌ها و دست‌اندازهایی همچون افزایش قیمت بلیت سینماها از جمله مواردی است که می‌توان در تحلیل چرایی این اتفاق به آن‌ها اشاره کرد.

«هناس» اما همچنان به مسیر خود در اکران ادامه می‌دهد و طبق خبرهای منتشرشده، اجرای آزمایشی طرح فروش بلیت با قیمت شناور برای این فیلم سینمایی در سینماهای حوزه هنری، سیر صعودی مخاطبان این فیلم را به همراه داشته است.

همزمان با اکران عمومی «هناس» میزبان محمدرضا شفاه تهیه‌کننده و حسین دارابی کارگردان این فیلم سینمایی در خبرگزاری مهر بودیم تا از مصائب تولید و اکران فیلم با تمرکز بر مضامین استراتژیک در سینمای ایران صحبت کنیم.

شفاه و دارابی در بخش نخست این گفتگوی صریح به طرح برخی گلایه‌ها و ناگفته درباره مواجهه داوران جشنواره فجر با این فیلم پرداختند و در ادامه از نبود عزم ملی برای حمایت از تولید و اکران فیلم‌هایی از جنس «هناس» گفتند.

آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش دوم و پایانی گفتگوی خبرگزاری مهر با تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «هناس» است.

نسخه ویدئویی این گفتگوی صریح را می‌توانید اینجا تماشا کنید.

* درباره «هناس» این نکته حائز اهمیت است که این فیلم چنان سوژه به‌روزی دارد که تنها چند روز مانده به اکران عمومی آن شاهد اتفاقی مشابه به آن در همین خیابان‌های تهران بودیم. در مواجهه با ترور شهید صیاد خدایی، اگر سینمای ایران محصولی مانند «هناس» را نداشت احتمالاً خیلی حسرت می‌خوردیم اما عجیب است حالا که این فیلم را داریم، چرا برای عرضه درست و گسترده آن در واکنش به تکرار حادثه ترور، اقدام نکردیم و نمی‌کنیم؟ چرا در شرایطی که مظلومیت ما در برابر تروریسم تکرار می‌شود همه ارکان پای کار فیلمی مثل «هناس» نمی‌آیند؟

محمدرضا شفاه: وقتی ما تصمیم به اکران یک فیلم می‌گیریم، تقریباً با همه جا باید وارد مذاکره شویم تا مشخص شود هر کس چه کمکی می‌تواند به دیده شدن فیلم داشته باشد. در همین مدت وقتی با مسئولان درباره «هناس» صحبت می‌کردم، متوجه می‌شدم که یا از قبل نام فیلم را شنیده بودند و می‌دانستند چقدر مهم است یا وقتی به آن‌ها معرفی می‌کردیم تأکید می‌کردند که چقدر این موضوع مهم است. هیچکس این اهمیت را نفی نمی‌کند و اتفاقاً همه هم می‌گویند ما چه کمکی از دستمان برمی‌آید؟ در عین حال اما یک بیماری اداری کلان در کشور ما وجود دارد!

مثلاً یکی از نهادها باید خدماتی را برای اکران «هناس» به ما ارائه می‌کرد و این کار را دو هفته قبل باید آغاز می‌کرد، همه مسئولان این نهاد هم با این حمایت موافق بودند و مدیر بالادستی کلانش هم اگر بفهمد این حمایت به تأخیر افتاده همه آن‌ها را اخراج می‌کند! با این حال، این حمایت تازه از دیروز محقق شده است آن هم بعد از صدهزار بار پیگیری ما! درباره کمکی صحبت می‌کنم که هر یک روزش برای ما قیمتی بود اما دو هفته در اجرایی شدن آن تأخیر افتاد. این بیماری درباره سازمانی است که مدیرش می‌گوید من می‌دانم چقدر کارت مهم است و بابت آن سر روی شانه‌ات می‌گذارد و زار زار گریه هم می‌کند، اما وقتی وارد ساختار اداری سازمان می‌شوید، با نمی‌شودها مواجه می‌شوید! نمی‌دانم این مریضی اداری چیست! عمده مشکلاتی که شما به‌عنوان مشکل سیستمی به آن اشاره می‌کنید از این جنس است. اینکه می‌گویم سیستم همین که جلوی ما را نگیرد، ما راضی هستیم، به همین شرایط بازمی‌گردد. واقعاً هم این بیماری گسترده است و محدود به یک سازمان و دو سازمان نیست. اراده‌های بالادستی در جمهوری اسلامی معمولاً به راحتی منجر به اقدام اجرایی نمی‌شود؛ چرا؟ اینگونه است که هرچند کل سیستم برای خدمت به این نوع از فرهنگ و سینمای استراتژیک طراحی شده اما هیچیک از این کارها در آن انجام نمی‌شود! مسائل دیگر چون در ساختارهای خصوصی پیگیری می‌شود هیچ مشکلی ندارند، در یک شرکت خصوصی اگر مدیر تصمیمی بگیرد و در اجرای آن تأخیر بیفتد، همه پایین‌دستی‌ها عوض می‌شوند. در سیستم دولتی اما اینگونه نیست و بالای ۴۰ سال است که همه می‌گوییم باید این ساختار درست شود…

شفاه: دو سه سال پیش هیچ کاری نمی‌توانستیم بکنیم و تأکید هم می‌کنم که منظورمان صرفاً تغییر دولت‌ها نیست. تفاوت نسلی باعث قبراق‌تر شدن نهادها شده است. در عین حال واقعیت اصلی این است که «هناس» باید تبدیل به یک موضوع ملی در کشور می‌شد، اما این اتفاق رخ نداده است حسین دارابی: واقعاً زمان در کار ما بسیار مهم است، به‌خصوص در شرایط امروز. در عین حال به نسل جوانی که به میدان آمده‌اند واقعاً امیدوارم. اتفاقات خوبی در برخی نهادها رخ داده است. دم بچه‌های شهرداری گرم که برای تعامل می‌توان با آن‌ها پای مذاکره نشست و حرف زد. دم بچه‌های صداوسیما و حوزه هنری گرم که می‌توان با آن‌ها تعامل داشت. دم بروبچه‌ها خبرگزاری‌ها گرم که پای کار آمده‌اند تا براساس دغدغه‌های شخصی خود کار را پیش ببرند. همه با تمام وجود پای کار هستند و من بابت آن خدا را شکر مِی‌کنم. اگر همین حرف‌ها را سه سال پیش می‌خواستیم بزنیم، باید می‌گفتیم هیچکس پای کار نیست و تا می‌آمدیم شروع به کار کنیم، فرصت اکران‌مان تمام شده بود، نه به بیلبورد می‌رسیدیم و نه به تیزر و چیزهای دیگر!

شفاه: این حرف درست است که دو سه سال پیش هیچ کاری نمی‌توانستیم بکنیم و تأکید هم می‌کنم که منظورمان صرفاً تغییر دولت‌ها نیست. تفاوت نسلی باعث قبراق‌تر شدن نهادها شده است. در عین حال واقعیت اصلی این است که «هناس» باید تبدیل به یک موضوع ملی در کشور می‌شد، اما این اتفاق رخ نداده است. اینجا حتماً اشکالی وجود دارد. نه به این دلیل که ما این فیلم را ساخته‌ایم، ما هم بخشی از چرخ‌دنده‌های این سیستم هستیم. ما این فیلم را ساختیم چون وظیفه داشتیم درباره این موضوع حرف بزنیم و احساس می‌کنیم وظیفه خود را انجام داده‌ایم. اگر این کار را انجام نداده بودیم، مکلف به پاسخگویی بودیم. حرف من این نیست که ما کارمان را خوب انجام دادیم و چرا دیگران انجام نمی‌دهند؛ حرفم این است که اگر ۱۰ دولت دیگر هم در ایران طی دو سه سال آینده تغییر کند، باز هم مسئله اصلی کشور همان مسئله‌ای است که در «هناس» دارد مطرح می‌شود. این مسئله، مسئله جهانی ما است. چرا کل سیستم با همه توان پشت این فیلم نمی‌آید؟ این ضعف اراده در کجاست؟ همه دوستانی هم که تا امروز پای کار آمده‌اند، ما برایش پیش‌قدم شدیم، در صورتی که سیستم باید خودش چالاک باشد و پیگیر اکران فیلمی از جنس «هناس» باشد. در این مدت خبرنگارها بیشتر پیگیر اکران «هناس» بودند تا مدیران!

* آقای دارابی به‌عنوان یک سوال شخصی می‌خواهم بدانم لحظه‌ای که خبر ترور شهید صیاد خدایی به گوش‌تان رسید، چه احساسی نسبت به فیلمی که با همین موضوع ساخته بودید، پیدا کردید؟ نگاه‌تان بعد از ساخت «هناس» نسبت به موضوع ترور چقدر تغییر کرده است؟

دارابی: حس خوبی داشتم. طبیعتاً از شنیدن خبر ترور این شهید، ناراحت شدیم و در عین حال خوشحال شدیم که او به فیض شهادت رسید. حسم این بود که با این همه ادعایی که درباره حقوق‌بشر وجود دارد، چگونه در خیابان‌های تهران و جلوی چشم مردم عادی دارد ترور اتفاق می‌افتاد و هیچ‌کس آن را در بوق و کرنا نمی‌کند؟ چگونه می‌شود که اینقدر راحت سرمایه‌ها و نخبه‌های کشور را مقابل چشم مردم عادی و مقابل چشم زن و بچه‌شان ترور می‌کنند؟ آن کسی که به میدان جنگ می‌رود و شهید می‌شود هم مظلوم است اما اینکه کسی را در مقابل خانه و مقابل چشم خانواده‌ش شهید کنند، مسئله دیگری است.

ما احساس خوبی نسبت به ساخت «هناس» داشتیم. البته این کار نسبت به دینی که ما بر گردن داریم و باید ادا کنیم، هیچ است، نمی‌خواهم کار خودمان را بزرگ بدانم اما به اندازه خودمان گویی دین‌مان را ادا کرده‌ایم. خاطرم هست جلسه‌ای با خانم شهره پیرانی داشتم و با کراهت از او خواستم که اگر اذیت نمی‌شوند جزییات لحظه ترور را برایم بازگو کنند. ایشان قلم بسیار خوبی دارند و خیلی از پیشنهاد من هم استقبال کردند. دو ساعت جلسه داشتیم و از ریزترین جزییات تجربه خود در آن لحظه برای من گفتند. به پهنای صورت گریه می‌کردند و من هم گریه می‌کردم. آنقدر که این صحنه و تجربه سنگین بوده است، آن هم پس از ۱۰ سال! ما در فیلم «هناس» تنها گوشه کوچکی از این صحنه را توانستیم به تصویر درآوریم. پرده سینما برای نمایش این عظمت، واقعاً محدود و کوچک است.

وقتی خانم پیرانی از آن جلسه رفت، با خودم گفتم خدایا کمک کن بتوانم مظلومیت این خانواده‌ها را به تصویر درآورم. یک زوج که از چادرهای عشایر خودشان را بالا کشیده بودند و تا این مرحله از بالاترین سطوح علمی رساندند، به همین راحتی حذف می‌شوند! چه کسی این تصمیم‌ها را می‌گیرد؟ واقعاً از خدا خواستم که بتوانم بخشی از مظلومیت این خانواده‌ها را تصویر کنم. نه فقط خانواده این شهید، به اندازه تاریخ انقلاب ما خانواده قربانی ترور داریم. زمانی مردم عادی را در کوچه و خیابان ترور می‌کردند تنها به جرم داشتن ریش و یا نصب عکس امام (ره) در مغازه. از خدا توفیق و برکت خواستم که گوشه‌ای از این مظلومیت را نشان دهیم و زمانی که خبر شهید صیادخدایی رسید با خودم گفتم خداراشکر که به اندازه خودمان توانستیم ادای دینی داشته باشیم.

پیش از ساخت فیلم و در روز ترور شهید فخری‌زاده، واقعاً حال همه ما بد بود. وقتی با پسر شهید فخری‌زاده صحبت می‌کردم، می‌گفت ما ۲۰ سال منتظر این لحظه بودیم. این خیلی عجیب است، یعنی ۲۰ سال بود که می‌خواستند از شهید را ترور کنند. وقتی «هناس» را ساختم، بابتش خدا را شکر کردم.

* در میانه صحبت‌های‌تان اشاره‌ای به سختی کار درباره سوژه‌هایی از این دست در بدنه سینما گفتید و اینکه در جریان غالب سینمای ایران، صحبت درباره ساخت آثاری با این مضامین سخت است. چرا به واسطه رفتن سراغ این سوژه‌ها در جامعه سینما غریب واقع می‌شوید؟ آن هم در حالی که فیلمی مانند «هناس» سوای از وجوه استراتژیکش یک فیلم انسانی و عاشقانه است که نمی‌توان ابعاد انسانی آن را نادیده گرفت.

شفاه: دیدگاهی از بیرون نسبت به سینمای ایران وجود دارد که خیلی وقت‌ها توأم با یک بی‌انصافی است. این دیدگاه هم به دلیل اشتباهاتی است که طبیعتاً در هر صنفی وجود دارد و گاهی ممکن است برخی حرفی بزنند که آن را به کل خانواده سینما تعمیم بدهند. دیدگاه دیگری از درون صنف وجود دارد که آرام‌آرام برای ما شکل گرفته است. بالاخره نزدیک ۸ سال است که ما داریم با این آدم‌ها کار می‌کنیم، آدم‌هایی که سال‌ها از بیرون آن‌ها را دیده بودیم و حالا خودمان هم جزوی از آن‌ها شده‌ایم. در برخورد نزدیکی که با بچه‌های سینما در این سال‌ها داشته‌ام، همدلی بسیار بالایی با همه نگاه‌هایی که درباره‌اش صحبت کردیم، دیده‌ام. طبیعتاً آن‌ها هم نقدهایی دارند، کمااینکه ما هم نقدهایی داریم و گاهی که این نقدها را مطرح می‌کنیم، تعجب می‌کنند که مگر شما هم به شرایط نقد دارید!

شفاه: در مسیر ساخت «هناس» برای ما هم پیش آمد که می‌فهمیدیم به برخی عوامل‌مان سیگنال می‌دهند که در این پروژه حضور نداشته باشید. تعداد اندکی از افراد این مسئله را با ما مطرح می‌کردند که ما با آن‌ها گفتگو می‌کردیم تا خیال‌شان راحت شود. درباره فیلم‌های مثل «هناس» شاهد جریان‌هایی از این جنس هم هستیم که گاهی بیرون سینما می‌آیند و اهالی سینما را نسبت به آینده کاری‌شان می‌ترسانند ولی آنچه باعث می‌شود در بعد کلان، اتفاقی که باید رخ ندهد به این دلیل است که ما اساساً در این زمینه‌ها کم کار کرده‌ایم. من اعتقاد دارم شما اگر بخواهید در سینما ژانر جدیدی را به راه بیندازید، فارغ از اینکه مثل «هناس» حاشیه‌های غیرسینمایی هم داشته باشد و یا مانند فیلم‌های فانتزی هیچ حاشیه‌ای نداشته باشد، با همین شرایط مواجه هستید. فکر می‌کنید الان اگر بخواهید فیلم کودک بسازید، اهالی سینما استقبال می‌کنند؟ البته که فیلم‌هایی مانند «هناس» سختی‌های دیگری هم دارد اما یکی از مهمترین ارکان در همه این موارد این است که ما ابتدا باید زبان‌مان برای حرف زدن درباره این گونه‌ها در سینما باز شود. سینما هنوز در این حوزه‌ها زبان باز نکرده است.

میزان علاقه‌ای که مردم و فیلمسازان به مضامین اجتماعی دارند، باعث تولید حجم بزرگی از آثار اجتماعی در سینمای ایران شده است. هر کسی هم که می‌خواهد وارد میدان شود می‌تواند با سینمای اجتماعی این مسیر را ساده‌تر طی کند و البته که کار اشتباهی هم نکرده است. واقعیت این است درباره فیلم‌هایی که عرف سینمای ایران نیست، هنوز زبان باز نکرده‌ایم. ما خیلی باید از این دست فیلم‌ها بسازیم تا سینما نسبت به این سوژه‌ها اهلی شود، تا برسیم به جایی که وقتی سوژه‌ای مطرح می‌شود از آن استقبال شود و همه پای کار بیایند.

علاوه‌بر این نکته، درباره فیلم‌هایی از جنس «هناس» مسئله دیگری هم وجود دارد و آن اینکه بالاخره در سینمای ایران کسانی هستند که اهالی سینما را نسبت به این سوژه‌ها می‌ترسانند. تعداد آدم نه فقط درون سینما که در بیرون سینما هم وجود دارند که به اهالی سینما سیگنال می‌دهند اگر در این پروژه کار کنی، بیچاره می‌شوی! اهالی سینما هم که فعال سیاسی نیستند و آن افراد از همین عدم اشراف این فعالان سینمایی، نهایت استفاده را می‌کنند.

در مسیر ساخت «هناس» برای ما هم پیش آمد که می‌فهمیدیم به برخی عوامل‌مان سیگنال می‌دهند که در این پروژه حضور نداشته باشید. تعداد اندکی از افراد این مسئله را با ما مطرح می‌کردند که ما با آن‌ها گفتگو می‌کردیم تا خیال‌شان راحت شود. درباره فیلم‌های مثل «هناس» شاهد جریان‌هایی از این جنس هم هستیم که گاهی بیرون سینما می‌آیند و اهالی سینما را نسبت به آینده کاری‌شان می‌ترسانند. هم در فیلم «دیدن این فیلم جرم است»، هم در «مصلحت» و هم در «هناس» تعداد کمی را به یاد دارم که از پروژه جدا شده باشند…

* یعنی برخی افراد متأثر از همین فشارها از ادامه همکاری منصرف می‌شوند؟

شفاه: بله اما در همه این سال‌ها شاید یک یا دو نفر بوده‌اند که احساس خطر کردند و خیلی هم‌دلانه اعلام کردند نمی‌توانند همکاری را ادامه دهند…

* و جالب اینکه در عمل برای باقی عوامل هم هیچ مشکلی پیش نیامد.

شفاه: حتی حضور در این فیلم‌ها برای برخی از عوامل باعث اعتبار بیشتر شد. هم برای «مصلحت» این اتفاق رخ داد و هم برای «هناس». حتی در زمیان «دیدن این فیلم جرم است» هم برخی بودند که به عوامل می‌گفتند، با حوزه هنری کار نکنید! این جریان هر احساس کند می‌تواند فشاری وارد کند، این کار را می‌کند ولی در همه این تجربه‌ها، همه عوامل از نتیجه کار راضی بودند و در عین حال متوجه شدند که آن حرف‌ها تا چه حد بی‌مبنا بوده است.

دارابی: گرچه عده‌ای فکر می‌کنند امثال ما در ابتدا ایدئولوژی و استراتژی را می‌بیننند اما وقتی با عوامل کار می‌کنیم از آنجایی که آنها افرادی حرفه‌ای هستند، متوجه می‌شوند که سینما برای ما جدی است من خودم اول می‌گویم ابتدا باید یک فیلم خوب ساخت و اگر حرفی برای گفتن داری باید در ذیل آن ادا کنی. برای من فرم، قاب بندی، مونتاژ، صداگذاری و… مهم است. یک فیلم در ابتدا واقعاً باید فیلم باشد و در مرحله بعد باید آنچه را که مد نظرمان است، با فیلم بگوییم. هنرمندان هم حین کار می‌بینند سینما برای ما جدی است، از مسایلش کوتاه نمی‌آییم، حتی جاهایی دعوا می‌کنیم، پایش می‌ایستیم و هزینه می‌دهیم البته کسانی هم هستند که زاویه دارند که این طبیعی است همه عقایدی دارند اما وقتی پای کار می‌آیند حرفه‌ای برخورد می‌کنند و همه وجودشان را برای کار می‌گذارند.

* وضعیت «هناس» در اکران به چه صورت است؟ احساس می‌کردم ظرفیت بالقوه این فیلم برای فروش خیلی بیشتر از آن چیزی است که این روزها در گیشه تجربه می‌کند، چرا این اتفاق نیفتاد؟

شفاه: من فکر می‌کنم در حال حاضر گیشه سینمای ایران دچار بحران شدید شده نه «هناس» بلکه هر فیلم دیگری از حداقل بخت برای فروش برخوردار است اصلی‌ترین دلیلش را مسایل اقتصادی و مشخصاً قیمت بلیت می‌دانم. برای اینکه ما این موضوع را تجربه کردیم. به نظرم بلیت ۴۵ هزار تومانی برای سینما بسیار بسیار گران است من حتی پیش از افزایش قیمت بلیت هم می‌گفتم این قیمت برای بلیت سینما، گران است در حال حاضر که اینقدر هزینه زندگی بالا رفته باید شناسایی کنیم تا ببینیم جایگاه سینما در ذهن مردم کجاست و بعد دست به گران کردن قیمت بزنیم. بلیت سینما نان نیست که به هر قیمتی ارایه کنیم و مسلم بدانیم مردم به هر ترتیب که شده است، می‌خرند! البته ما متوجه هستیم که نگهداری سینما و… هزینه دارد اما گاهی بی‌توجهی به مساله جامع موضوع باعث می‌شود با گران کردن بلیت مخاطب را از دست بدهیم من معتقدم سینما با افزایش قیمت بلیت منافع خود را به خطر انداخت و حالا نتیجه‌اش را می‌بینیم. نشان به آن نشان که تنها یک روز بلیت یکی از فیلم‌های در حال اکران به صورت نیم بها ارایه شد و شما استقبال از فروش را متفاوت دیدید.

شفاه: بلیت سینما نان نیست که به هر قیمتی ارایه کنیم و مسلم بدانیم مردم به هر ترتیب که شده است، می‌خرند! البته ما متوجه هستیم که نگهداری سینما و… هزینه دارد اما گاهی بی‌توجهی به مساله جامع موضوع باعث می‌شود با گران کردن بلیت مخاطب را از دست بدهیم من معتقدم سینما با افزایش قیمت بلیت منافع خود را به خطر انداخت * مجموع فروش آن سه برابر شد!

شفاه: بله و این نکته بسیار مهمی است. من معتقدم کسانی که نگران منافع اقتصادی سینما هستند دارند راه را غلط می‌روند؛ چه سالن داران، چه پخش کنندگان و چه صاحبان فیلم‌ها. فکر می‌کنم اگر همه با هم به این توافق برسیم که قیمت بلیت را کاهش بدهیم آن موقع مشخص می‌شود که مساله سینما را تازه شناخته‌اند چون مساله سینما در حال حاضر خارج شدنش از سبد مصرف است اما انگار کسی این بحران را به رسمیت نمی‌شناسد! در کشوری که مردم برای تامین مایحتاج خود با سختی مواجهند اگر ما متوجه این موضوع نباشیم که داریم سینما را به طور کامل از سبد آنها حذف می‌کنیم راه را اشتباه رفتیم حذف سینما تازه از سبد مصرفی قشر برخوردار اتفاق می‌افتد چون قشر ضعیف جامعه مدت هاست که به سینما نمی‌آید. به موازات دسترسی و ضریب نفوذی خیلی خوبی که سینمای آنلاین ایجاد کرده است، اگر دسترسی سینما را از طریق کاهش قیمت بلیت تسهیل نکنیم سینما بعد از چند سال تبدیل به یک هنر محفلی می‌شود به طوری فقط دوستانمان به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند آن موقع دیگر سینمایی وجود نخواهد داشت. به نظرم متولیان سینما هنوز متوجه این خطر نشده‌اند که اگر می‌شدند با کاهش قیمت بلیت نفع اقتصادی خود را بالا می‌بردند.

دارابی: ما تمام تلاشمان را کردیم فیلم جذابی بسازیم، فیلمی که حس‌ها را درگیر کند. تاکید می‌کنم «هناس» یک فیلم زنانه است چون معتقدم در این سینما برای خانم‌های کشور خیلی کم فیلم ساخته می‌شود این فیلم کاملاً یک فیلم زنانه است که به دغدغه‌های آنها می‌پردازد. به نظرم اگر خانم‌ها این فیلم را ببینند با حال خوب از سینما خارج می‌شوند. خوشحال می‌شوم که مردم فیلم را ببینند و با ارایه نظرات خود، ما را در مسیری که هستیم کمک کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرنوشت مثل یک «بدون قرار قبلی» است که از قبل به آن فکر نکرده‌اید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، اکران مردمی فیلم «بدون قرار قبلی» با حضور مصطفی زمانی بازیگر این فیلم در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد و این بازیگر خطاب به حاضران در سالن گفت: خوشحالم که امشب در خدمت شما عزیزان هستم، نقش من در فیلم «بدون قرار قبلی» کوتاه اما تاثیرگذار است و معتقدم اثری که ساخته شده بسیار زیباتر از متن آن روایت شده است.

وی گروه عوامل «بدون قرار قبلی» را بسیار درجه یک عنوان کرد و گفت: امیدوارم آنچه که در این فیلم می‌بینید شما را به سمت اتفاقاتی سوق دهد که دوست داشتید در زندگی تان رقم بخورد. اتفاقاتی که ما آن را «سرنوشت» می‌نامیم. این سرنوشت برای هر بشری بنا به طبیعتی که برایش طراحی شده همیشه خوشایند بوده است اما متاسفانه جهان، دغدغه‌ها و همه آنچه که به ما مربوط نیست و ما فکر می‌کنیم که به ما مربوط است را پیگیری و قضاوت می‌کنیم. ما تابع سرنوشتیم و اگر این مساله را بپذیریم، به راحتی می‌توانیم زندگی مان را با خوشی بگذرانیم.

بازیگر فیلم «بدون قرار قبلی» در پایان تصریح کرد: از نظر من این فیلم دوست دارد به انسان‌ها بگوید که سرنوشت مثل یک بدون قرار قبلی است که از قبل به آن فکر نکرده‌اید. بنابراین بهتر است که آدم آرزو نکند و ببیند که سرنوشت چه چیزی را براش رقم زده است.

این مراسم با جشن تولد مصطفی زمانی با حضور مخاطبانی که بدون قرار قبلی را برای تماشا انتخاب کرده بودند، به پایان رسید.

محمود بابایی تهیه کننده فیلم نیز از دیگر حاضران در اکران مردمی «بدون قرار قبلی» در پردیس سینمایی چارسو بود.

فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی محمود بابایی، محصول بنیاد سینمایی فارابی با مشارکت موسسه تصویر شهر است که توسط پخش این موسسه اکران شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیأت انتخاب پویانمایی جشنواره فیلم شهر معرفی شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در بخش‌های مسابقه پویانمایی، سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی، سینمای ایران، محله و اقلام تبلیغات سینمای ایران و آفرینش‌های هنری شهری، مستند و فیلم‌های داستانی کوتاه و نیمه بلند برگزار خواهد شد. در همین راستا اعضای هیأت انتخاب بخش «پویانمایی» هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر معرفی شدند.

بهرام عظیمی، هادی محمدیان و محمدامین همدانی انتخاب آثار در قالب پویانمایی کوتاه و نیمه‌بلند این جشنواره را بر عهده دارند.

بهرام عظیمی، متولد ۱۳۴۵، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته انیمیشن است. او کارگردان آثار انیمیشن همچون «تهران ۱۵۰۰»، انیمیشن‌های تبلیغاتی راهنمایی و رانندگی، «سیاساکتی»، «بابا برقی» و… است. او همچنین برنده ۱۰۵ جایزه ملی و بین‌المللی است و تاکنون داوری جشنواره‌های متعددی را برعهده داشته است.

هادی محمدیان، متولد ۱۳۶۱، فارغ‌التحصیل رشته گرافیک است. او کارگردان آثار پویانمایی همچون «شاهزاده روم»، «فیل‌شاه»، «بچه زرنگ» مجموعه پویانمایی «دره زنجفیل» و… است که در جشنواره‌های مختلف موفقیت‌های زیادی کسب کرده است.

محمدامین همدانی، متولد ۱۳۶۶ و فارغ التحصیل رشته ارتباطات است. او تهیه کنندگی و کارگردانی آثاری چون انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی»، «فهرست مقدس»، و سریال‌های انیمیشنی «همسایه ها»، «بازگشت»، «تندر» و… است. او همچنین سابقه حضور در جشنواره‌های بین المللی را دارد و برنده سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی از جشنواره فیلم فجر در سال ۹۴ است.

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، به دبیری مجید اکبرشاهی تابستان سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لطفا تشویقمان نکنید!


در کنسرت‌های ارکستر سمفونیک، در اجرای هر سمفونی که متشکل از چند موومان‌ است، توقف‌هایی پس از پایان هر موومان صورت می‌گیرد که مخاطب به گمان اینکه قطعه به پایان رسیده، شروع به تشویق می‌کند و این اتفاق، ناخواسته در اجرا اخلال به وجود می‌آورد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینماگران زن تهدید شدند با دولت همکاری نکنند/پیگیری مطالبات ۸۰۰زن – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی برنامه، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در گفتگو با برنامه رادیویی «سینماچی» گفت: تعدادی از کسانی که در فضای مجازی پیگیری جنبش ۸۰۰ زن در ایران بودند حاضر به همکاری برای پیگیری مطالبات‌شان نیستند.

وی در برنامه «سینماچی» که امروز جمعه سوم تیر ساعت ۱۶ از شبکه رادیویی جوان پخش شد، در واکنش به جنبش حمایت از زنان در برابر تعرض و آزار موسوم به جنبش ۸۰۰ زن، گفت: بعد از آنکه تعدادی از این روایت‌ها منتشر شد ما بنا به وظیفه خود از امن‌تر شدن فضای سینما حمایت علنی کردیم، هم از این بانوان سینماگر دعوت خاص کردیم و با آن‌ها تماس گرفتیم که بتوانیم در پیگیری مطالبات‌شان از آن‌ها حمایت کنیم که البته تعدادی از آن‌ها نیامدند و ظاهراً تهدید شده بودند که با دولت همکاری نکنند. البته عده‌ای هم آمدند و در جلسه‌ای که مدیر خانه سینما و نماینده وزارت ارشاد تشکیل شد، گلایه‌هایی درباره عدم شایسته سالاری و مشکلات زنان در سینما مطرح شد که ما هم قول پیگیری موضوع از وزارت ارشاد درباره این موضوع را گرفتیم و پیگیر رفع آن موانع هستیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به عدم همکاری عده‌ای از بانوان جنبش ۸۰۰ زن برای پیگیری مطالبات از مجاری قانونی گفت: تا امروز هیچ شکایتی مبنی بر آزار جنسی به دست ما نرسیده، از طرفی هم تهدید عده‌ای زنان سینماگر برای عدم همکاری با دولت در عینِ حمایت ما از آنها گویای آن است که ظاهراً عده‌ای قصد دارند در پوشش پیگیری حقوق زنان در سینما اهداف دیگری را پیش ببرند. ما از ابتدای این جنبش به طور عملی سعی کرده‌ایم که این مشکلات حل شود، ولی ظاهراً عده‌ای نمی‌خواهند این مشکلات در مسیر منطقی خود حل بشود، قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند و اهداف سیاسی دیگری را پیگیری می‌کنند که ارتباطی به مسائل واقعی حقوق زنان ندارد.

خزعلی در پایان این گفتگو مطرح کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که از هرگونه تلاش برای امن‌تر شدن فضای کاری زنان در جامعه حمایت کنیم و نگاه‌مان این است که معاونت زنان ریاست جمهوری مأمن و پناهی باشد برای همه زنانی که فکر می‌کنند در حق‌شان اجحاف شده است. این محدود به تعرض جنسی هم نیست و در مجراهایی مانند فضاهای اداری و مالی هم تبعیض نسبت به زنان را می‌بینیم که یکی از برنامه‌های مهم ما فراهم آوردن بستر فعالیت امن و توام با آرامش برای زنان است که این موضوع را در اصلاح برخی قوانین و دستورالعمل‌های سازمانی هم پیگیری می‌کنیم. البته ما منتظر شکایت نمی‌مانیم و تلاش می‌کنیم برای احقاق حقوق زنان پیشگیرانه اقدام کنیم.

برنامه رادیویی «سینماچی» با اجرای علی مرادخانی و تهیه کنندگی فاطمه شهبندی جمعه‌ها ساعت ۱۶ از شبکه رادیویی جوان پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صنایع دستی هنر معاصر نیست


حجت‌الله مرادخانی از پژوهشگران حوزه صنایع دستی با تاکید بر اینکه
«صنایع دستی، هنر معاصر نیست» توضیحاتی را درباره این اظهار نظر ارائه کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه های سینمایی تلویزیون در روز جمعه


تلویزیون امروز فیلم‌های سینمایی مانند ماموریت مخفی و ساعت شلوغی را روی آنتن شبکه‌های سیما می‌برد.

مشاهده خبر از سایت منبع