نمایشگاه گروهی خوش نویسی با عنوان «آوای خط» در مشهد برگزار شد
مشهد ـ رئیس اداره آموزش و پژوهش مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی گفت: نمایشگاه گروهی خوشنویسی با عنوان «آوای خط» در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد.
مشهد ـ رئیس اداره آموزش و پژوهش مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی گفت: نمایشگاه گروهی خوشنویسی با عنوان «آوای خط» در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد.
مدیر اجرایی جشنواره هنری «آوای مهر» ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های انجام گرفته برای برگزاری این رویداد فرهنگی هنری به بیان جزییاتی از نحوه شرکت هنرمندان متقاضی این جشنواره پرداخت.
سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در خصوص طوفان سهمگین جشنواره های جهانی علیه فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و انفعال مدیران فرهنگی در مواجهه با این پدیده شوم گفت: مدیران سینمایی برای متخلفانی که بدون پروانه نمایش در جشنواره های جهانی حضور پیدا می کنند باید محدودیت های سخت گیرانه تری در نظر بگیرند! همانطور که کسی که در رانندگی تخلف می کند و نمره منفی در گواهینامه اش ثبت می شود باید فیلمسازی که تخلف می کند و بدون پروانه فیلمش را به جشنواره های جهانی می فرستد نیز با محدودیت مواجه شود و مثلاً او را حداقل دو سال ممنوع الفعالیت کنند.
این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی باید پشت خوب ها باشند و در نقطه مقابل با کسانی که خارج از ضوابط و چارچوب های پیش بینی شده فعالیت می کنند برخورد داشته باشند.
وی ادامه داد: بنده معتقدم ما برای حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی نیاز به قانون نوینی نداریم و همین قانون موجود هم کافی است. یک فیلم باید برای حضور در جشنواره ها از مجرای قانونی پروانه ساخت و پروانه نمایش داشته باشد. اگر فیلمی دارای این شرایط باشد به آن معنی است که مسئولی مسئولیت اثر او را بر عهده گرفته و اگر مشکلی در فیلم هر فیلمسازی وجود دارد مسئولیتش بر عهده عناصر شوراها در سازمان سینمایی است.
سلطان محمدی خاطرنشان کرد: علاوه بر این اگر قرار است با فیلمساز متخلفی برخورد شود باید بی سر و صدا این کار را انجام دهند؛ متأسفانه ما طی ماه های اخیر عکس این قضیه را شاهد بودیم به نحوی که آمدند و اعلام کردند یک لیستی از افراد ممنوع الکار شده اند و سازمان سینمایی در حال رایزنی است تا تعداد افراد حاضر در این لیست را کاهش دهد!
این کارشناس فرهنگی در همین راستا تصریح کرد: این حرف چه معنایی داشت؟ آیا مسئولان می خواستند با این حرف محبوب القلوب شوند؟ یعنی چه که تعداد افراد لیست زیاد است و ما می خواهیم آن ها را کم کنیم؟ اصلاً این را برای چه اعلام کردید که بازتاب منفی آن به خود شما بازگشت کند؟
وی تأکید کرد: مثلاً عنوان شده بود آقای نوید محمدزاده ممنوع الکار هستند اما ایشان در کنفرانس خبری فیلمشان در جشنواره ونیز این را تکذیب کردند و گفتند مشغول بازی در یک سریال هستند؛ حالا این قابل پرسش است و مدیران باید پاسخ دهند چرا و چگونه ایشان علیرغم اعلام قبلی مشغول به فعالیت هستند؟
سلطان محمدی در بخش دیگری از این گفتگو صرف حضور سینمای جمهوری اسلامی ایران در جشنواره های جهانی را مهم ارزیابی کرد و در این باره اظهار داشت: خوب است که نام و پرچم پر افتخار کشورمان در تمامی جشنواره های فرهنگی و هنری دنیا بدرخشد و ما قطعاً از این مهم استقبال می کنیم اما باید دید که جشنواره ها چه نوع آثاری از سینمای ما را پذیرش می کنند.
وی در همین راستا متذکر شد: مشخص است وقتی به فیلمی مانند «خرس نیست» جعفر پناهی پذیرش می دهند چه دیدگاهی در ورای این جشنواره ها نهفته است؛ ما باید در مواجهه با این دیدگاه ها قدرت تشخیص و تأمل خوبی داشته باشیم و راه را خطا نرویم. ما باید بر سر محتوایی که قرار است از ایران اسلامی در جشنواره های خارجی حضور پیدا کند بحث کنیم و ببینیم چه محتوایی در راستای تقویت اهداف و مصالح کشور است.
این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: به هر صورت ابزار مهم و بازدارنده برخورد قاطع هست. اینکه چه مصلحت اندیشی هایی وجود دارد و چرا تظاهر می شود که عده ای ممنوع الفعالیت هستند جای سوأل دارد و این ایراد به مدیری است که تدبیر رسانه ای اش قابل دفاع نبوده است!
۲۱ عکس منتخب از پشت صحنه فیلم های کوتاه ۲۱ فیلمساز کشورمان از روز بیست و یکم مهر در فرهنگسرای ارسباران تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
سینماپرس: محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی پیشنهاد داد که نهاد کتابخانههای عمومی از سینماگران شاخص و موثر بهعنوان سفیران کتابخوانی استفاده کند.
به گزارش سینماپرس، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور به همراه اصغر گودرزی معاون اداره کل توسعه کتابخانه و مشارکتها، محمدرضا هراتی معاون توسعه و ترویج کتابخانه، محمدرضا اسفاری سرپرست اداره کل امور فرهنگی کتابخانهها، محمدمهدی زرافشان مدیر کل روابط عمومی و امور بینالملل، سید باقر میرعبداللهی مدیر کل تامین منابع نهاد کتابخانههای عمومی و زهرا جعفری مشاور رسانهای با محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور در راستای گسترش همکاری بین حوزه سینما و کتاب صبح امروز ۲۵ مهرماه دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی و نقش کتاب در رشد و ارتقای فرهنگ عمومی گفت: به طور قطع، بهرهگیری از ابزارهای چون سینما برای تبیین و ترویج موضوع کتابخوانی بسیار مهم است و میتوان با همکاریهای متقابل از ظرفیتهای مغفول مانده در این دو حوزه به نفع هم استفاده کنیم.
خزاعی با اشاره به وضعیت سینماها در کشور و مقایسه آماری آن با دیگر کشورهای منطقه عنوان کرد: از ظرفیتهای زیرساختی نهاد کتابخانهها چنانچه از استانداردهای لازم برای بهرهمندی سینمایی برخوردار باشند، میتوان استفاده کرد.
وی ادامه داد: کتاب و کتابخانه با سینما پیوند ناگسستنی دارد بنابراین میتوان با شناسایی شرایط و زمینههای لازم، پیوند بین این دو بخش را تقویت کرد.
رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه شناسایی و معرفی کتابهایی که قابلیت مرجعیت اقتباس را دارند از نیازهای سینمای کشور است مطرح کرد: نهاد کتابخانهها میتواند در این زمینه با کمک کارشناسان و خبرگان آثار واجد شرایط را به تناسب نیاز جامعه معرفی کند.
خزاعی به ایجاد کتابخانههای تخصصی سینما در استانهای مختلف کشور، تقویت رویکرد سینما در مراکز کتابخانهها و حضور این نهاد در رویدادهای مهمی همچون جشنواره فیلم فجر بهویژه تجلی اراده ملی اشاره کرد: این نهاد میتواند در قالب همکاری مشترک با بنیاد سینمایی فارابی اقدام به تولید آثار کند که فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور ارتقا و گسترش یابد.
رئیس سازمان سینمایی در پی پیشنهاد دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی برای استفاده از ظرفیتهای زیرساختی این نهاد با بهرهوری سینمایی عنوان کرد: این برنامه میتواند با نظر کارشناسی موسسه سینما شهر پیگیری شود.
خزاعی پیشنهاد داد: نهاد کتابخانههای عمومی از سینماگران شاخص و موثر به عنوان سفیران کتابخوانی استفاده کند.
در ادامه این جلسه مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور ضمن ارائه گزارشی از مراکز کتابخانهای کشور گفت: نهاد کتابخانه به لحاظ برخورداری از گستردگی و زیرساخت در منطقه اول و در آسیا در رتبه دوم قرار دارد. این در حال حاضر از بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کتابخانه در سراسر کشور بهرهمند است.
وی با بیان اینکه نهاد کتابخانهها در کنار مساجد و مدارس یکی از گستردهترین مراکز هنری کشور محسوب میشود افزود: بنابراین میتوان از ظرفیت کتابخانهها در زمینه آموزش، نمایش فیلم، مشارکت در جشنوارهها و لوکیشن فیلمها بهره برد.
رمضانی با اشاره به تعدد مراکز زیرساختی در نهاد کتابخانه در مناطق و استانهای مختلف کشور پیشنهاد داد: در استانهایی که فاقد سینما هستند میتوان از این ظرفیت برای اکران فیلم و پاتوقهای سینمایی استفاده کرد.
وی با اشاره به برنامههایی چون کتاب فیلم و اقتباس در سینما از آمادگی این نهاد برای تولید مشترک، همکاری در رویدادهای فرهنگی و جشنوارهها و هم افزایی سالنهایی از این نهاد به ناوگان سینمایی کشور خبر داد و از پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی برای انتخاب سفیران کتابخوانی از میان چهرههای سینمایی استقبال کرد.
دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی در پایان توضیح داد: ما به دنبال ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور هستیم و در این راستا میتوان از ابزار سینما و چهرههای سینمایی کمک گرفت.
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن ارائه جزییاتی از جشنواره فرهنگی هنری «ایران عزیز» از انگیزههای برگزاری این رویداد موسیقایی در پایتخت سخن گفت.
اسماعیلی با بیان اینکه مسجد مهمترین سرمایه فرهنگی انقلاب اسلامی است، گفت: کانونها برای حفظ محوریت فرهنگ و هنر در مساجد تأسیس شدهاند.
سینماپرس: رییس صداوسیما سرپرست «معاونت توسعه و فناوری رسانه» را منصوب کرد.
به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رییس صداوسیما در حکمی سرپرست «معاونت توسعه و فناوری رسانه» را منصوب کرد.
متن حکم پیمان جبلی خطاب به علیرضا شریفی به این شرح است:
«باسمه تعالی
برادر گرامی جناب آقای مهندس علیرضا شریفی،
سلام علیکم
نظر به مراتب تعهد، تجربه و شناخت سازمانی جناب عالی، به موجب این حکم به سمت سرپرست معاونت توسعه و فناوری رسانه منصوب میشوید.
انتظار میرود حداکثر تلاش خود را در جهت تحقق شرح وظایف مصوب این معاونت مبذول دارید و با تعامل و همکاری مؤثر با بخشهای مختلف سازمان مأموریتهای محوله را به انجام رسانید. از زحمات و تلاشهای جناب آقای دکتر علیدادی در دوران تصدی این سمت تشکر میکنم و توفیقات روزافزون شما را از خداوند متعال خواستارم.
شریفی فارغالتحصیل الکترونیک از دانشگاه صنعتی شریف است. وی قبلاً در جایگاه قائم مقام معاونت فنی، قائم مقام و مدیرکل اداره فرستندههای رادیویی و مدرس دانشگاه صداوسیما فعالیت کرده است.
مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از عملکرد خود در طول ۶ ماهه نخست سال جاری ارائه کرد.
سینماپرس: مدیرعامل فارابی که در طییک سال مدیریت خود بیش از هر چیز حرف زده و کمترین عملکردی را در عرصه سینما و بالاخص فیلم کودک از خود بروز داده است؛ حالا با شیوه متداول فرار رو به جلو میگوید: در سینمای کودک چیزی نکاشتهایم که بخواهیم درو کنیم و سینمای کودک در وضعیت وخیمی قرار دارد.
به گزارش سینماپرس، سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد فارابی گفت: سالهاست که در سینمای کودک چیزی نکاشتهایم که بخواهیم درو کنیم، یکی از دوستان فرمودند که به انقراض سینمای کودک و نوجوان نزدیک میشویم که اگر خوب بنگریم، میبینیم دور از واقعیت نیست.
او در همین رابطه با بیان اینکه تعداد فیلمهای تولیدی درعرصه کودک و نوجوان در سال گذشته و امروز به تعداد انگشتان دو دست هم نمیرسد، گفت: این فقدان کمی و کیفی به این معناست که ما حتی فصلی یک فیلم هم نداریم تا بتوانیم برای کودکان و نوجوانانمان به نمایش بگذاریم.
دبیر سی و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه انقطاعی که بین دوستان تعلیم و تربیتی و بچههای سینماگر وجود دارد، سینمای کودک را تبدیل به بلمی روی آب کرده است، ادامه داد: فیلمنامهنویسان ما که غالباً خوشفکر و صاحب ایده هستند و اغلبشان نیز دغدغه کودک و نوجوان دارند، متخصصان تعلیم و تربیت نیستند و از آنها توقع این هم نیست، یعنی آنها بلدند که مثلاً فیلمنامه را خوب بنویسند و از پس ایجاد ساختاری درست برای آن برمیآیند، اما اینکه آن مفهوم درونی و هسته اصلی تربیتی کودک و نوجوانی که در این فیلم میخواهد گفته شود، چه باید باشد و برای چه مخاطبی و در چه رده سنی باید در نظر گرفته شود را ایشان نمیدانند، بلکه شما اهالی تعلیم و تربیت هستید که باید به کمک سینماگر بیایید.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: وقتی من به فارابی آمدم و به عنوان دبیر جشنواره بینالمللی فیلمهای کودک و نوجوان منصوب شدم، قرار بود جشنواره را در همین ایام که همواره هم مرسوم بوده است، برگزار کنیم، اما دیدیم کمتر از پنج فیلم کودک و نوجوان هست و از سوی دیگر با ساخت آثار بی کیفیت نمیخواستیم صرفاً تعداد فیلمها را افزایش دهیم و از سر رفع تکلیف جشنوارهای برگزار کرده باشیم. ضمن اینکه باید دید این فیلمها از لحاظ محتوایی کجا ایستادهاند، آیا اساساً آثاری با رعایت حداقل استانداردها و بضاعت نمایش هستند که بخواهیم تجلیلشان هم کنیم؟ آیا اصلاً خود شما دانشآموزانتان را ترغیب میکنید که بروند این فیلمها را ببینند یا نه؟ به همین دلیل در برگزاری جشنواره تأمل کردیم تا به ورودمان به موضوعات کودک و نوجوان را اصلاح کنیم.
او میگوید: اگر بنده قرار است امسال پنج یا ۱۰ فیلم در حوزه کودک و نوجوان بسازم، کدام مسئله در نظام مسائل کودک و نوجوان جزء ۱۰ اولویت اول قرار دارد که باید بروم دقیقاً آن را بسازم؟ قطعاً من توان این را ندارم که به همه این موضوعات برسم، آن قدر هم چالش در حوزه نظام تربیتی داریم که دیگر نمیتوانیم برویم صرفاً برای سرگرمی فیلم بسازیم. البته سرگرمی هم جزئی از سینماست و اگر شما فیلم آموزشی بسازید که سرگرمی در آن لحاظ نشده باشد، آن نتیجهای که باید حاصل نمیشود، درست مثل هزاران فیلمی که صرفا برای آرشیو ساختیم.
جوادی خطاب به فعالان حوزه تعلیم و تربیت گفت: آن چیزی که امروز نکته اصلی ما در بنیاد سینمایی فارابی و خواهش اصلی ما از شما دوستان است، به استمرار ارتباط و مردمی کردن ارتباط با فعالان حوزه تعلیم و تربیت بازمیگردد. ما در فارابی پای کار آمدهایم و هستیم، شما اهالی تعلیم و تربیت هم به کمک ما بیایید تا به این مهم بپردازیم که اساساً چه باید ساخت و به کدام موضوع باید پرداخت؟ از متودولوژیهای جدید تعلیم و تربیتتان بگویید و از اینکه چه چیزی را چگونه به کودک امروز باید بگوییم؟ زیرا شما بیش از ما هم کودک امروز را میشناسید و هم به نیازهایش واقفید.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: این ضعف سینما بوده که نسل جدیدی در حوزه فیلمسازی کودک و نوجوان تربیت نکرده و نکردیم، نسلی که فاصله سنی آنها با کودک و نوجوان امروز کمتر باشد و او را بهتر درک کند. همچنین پل ارتباطی بین کسانی که مستمر و مدام با بچههای امروز در ارتباط هستند و آنالیزی از آنها دارند و خواستهها و نیازها و علائقشان را میدانند با سینما، وجود ندارد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: یکی از دلایلی که سینمای کودک و نوجوان به سمت کوچک شدن رفته، این است که بین اکران و شبکه اجتماعی و کلونیهای حوزه کودکان و نوجوان هیچ ارتباطی وجود ندارد، برای نمونه وزارت آموزش و پرورش باید این نقش را بر عهده میگرفت که در حال حاضر مدت هاست که شورای اکران وزارت آموزش و پرورش تعطیل شده است.
به گفته جوادی، با این شرایط هیچ سرمایهگذار و کارگردانی برای ساخت فیلم کودک ترغیب نمیشود، در این حوزه هم شما میتوانید به ما کمک کنید، یعنی اگر با هم به جمعبندی برسیم که مضامین یک فیلم درست است حرف اصلی را میزند و به نظاممسائل تربیتی میپردازد و پرداخت هنرمندانه به این فیلم پرداخت درستی است، در همین شبکه مردمی که اگر همین الان فهرستی از آنها تهیه کنیم بیش از چند هزار نفر از مخاطبان سینمای کودک و نوجوان ذیل مجموعه شما دارند رفتوآمد میکنند و بهرهمند میشوند، همین شبکه میتواند به اکران سینما و دیده شدن و رونق چرخه اقتصادی سینمای کودک کمک کند.