X

بایگانی دی 6, 1401

دفتر سینمایی

سینماگران در موضع‌گیری عاری از «هیجان» باشند/معرفی پژوهش‌های برتر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عصر امروز سه‌شنبه ۲۹ آذرماه در سالن سینما توگراف موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این برنامه امیررضا مافی دبیر این رویداد روی صحنه آمد و گفت: سینمای ایران سینمای بالنده و با هویتی است، آن چیزی که به عنوان میراث فرهنگی از نسل امروز و روزگار امروز ما باقی می‌ماند دیگر بناها و معماری‌های ما نیست بلکه سینماست و یک میراث فرهنگی نیازمند پشتوانه‌ای است که به آن تکیه شود اگر سینما دچار فقدان نظریه‌پردازی باشد در آینده با سینمای مخدوش مواجه خواهیم شد. در سال‌های گذشته پیوند سینما و پژوهش کم شده بود و این جایزه برای همین بنا شد. سینمایی که پشتوانه پژوهشی نداشته باشد سینمایی خواهد بود که در آن اغتشاش جریان خواهد داشت اگر دچار اغتشاش فرهنگی شویم آن میراث میرا خواهد بود.

وی با بیان اینکه سویه پژوهش در این سال‌ها فرمی شده و امروز دانشگاه‌ها به جای تاکید بر محتوا به فرم اهمیت می‌دهند، اظهار کرد: ما دچار فقدان ادبیات بومی سینما هم هستیم و این نیازمند همت همه پژوهشگران است دریچه علوم انسانی به سینما امروز یکی از مهمترین نیازهای ماست. ما امروز در وضعیت خاص اجتماعی هستیم اتفاقاً یکی از چیزهایی که باید به کمک ما می‌آمد سینما بود اگر سینما چارچوب و مبانی نظری مستحکمی می‌داشت حتماً واکنش آن با آن چیزی که امروز در جریان است متفاوت می‌شد، ما می‌خواهیم دست‌اندرکاران سینما عاری از هیجان با پدیده‌های اجتماعی مواجه شوند البته شاید وظیفه آنهاست که موضع‌گیری کنند و سیاسی باشند اما نباید سیاست‌زده باشند؛ این شاید به دلیل نبود همان پژوهش است. فراموش نکنیم که همه ما فرزندان یک سرزمین هستیم آن چیزی که از امروز ما در تاریخ باقی خواهد ماند و یکی از معیارهایی قضاوت ما خواهد بود سینماست، پس همه باید دست به دست دهیم تا سینمایی با پشتوانه غنی اندیشه داشته باشیم.

در ادامه قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: نظام سیاسی جمهوری اسلامی بعد از توفیقات فراوانی که در عرصه علمی به دست آورد به این جمع‌بندی رسید که در کنار رشد علمی در حوزه‌های مختلف، دستگاه‌های اجرایی را به سمتی ببرد که فعالیت‌های آن مبنای علمی و پژوهشی داشته باشد بنابراین قانونی وضع شد که درصدی از بودجه دستگاه‌ها به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص پیدا کند چون اگر هر فعالیتی مبنای پژوهشی داشته باشد درصد خطای آن کمتر و توفیق آن بیشتر است. وزارت ارشاد در عرصه‌های مختلف به این حوزه توجه دارد و پژوهش بخش لاینفک فعالیت‌های آن است.

وی افزود: سازمان سینمایی به دلیل تاثیر زیاد، گستره فعالیت و مخاطب و… حوزه پژوهش و استفاده از خرد جمعی در آن یک اولویت جدی است و قرار شد به حوزه علم و عمل توجه کنیم. این جایزه می‌خواهد از خالقان آثار پژوهشی تجلیل و دانشجویان را به امر سینما تشویق کند. ضمن اینکه امسال در سازمان سینمایی برای روشن شدن اولویت‌ها با دانشگاه‌های مرتبط با سینما مکاتبه کردیم و از آنها خواستیم بگویند اولویت سینمایی چیست، تلاش ما بر این است که به حوزه پژوهش‌های کاربردی توجه کنیم.

در ادامه مینو خانی از اعضای هیات علمی و داوری این رویداد متن بیانیه این هیات را خواند.

در بخش دیگر از این مراسم جوایز اهدا شد.

جایزه پژوهش بصری به مستند «روزنه آبی» ساخته فرزاد فره‌وهشی اهدا شد.

در بخش جستار علمی هیات داوران هیچ اثری را برگزیده ندانستند.

در بخش پایانه‌نامه کارشناسی ارشد لوح تقدیر به «بومی‌سازی ژانرهای سینمایی بر اساس ظرفیت‌های جغرافیایی و فرهنگی خوزستان» اثر سعید سراج‌الدین میرقائد اهدا شد.

دیگر جایزه این بخش به «گفتمان، هویت، روحانیت…» اثر حجت‌الله نظری رسید.

جایزه طرح‌نامه پژوهشی به «اطلس جامع هنر سینمایی با رویکرد تدوین سند الگوی راهبردی توسعه هنر سینما در ایران اسلامی» اثر هادی مومنی تعلق گرفت.

در ادامه یاد امیرحسن ندایی از پژوهشگران برجسته سینمای ایران گرامی داشته شد.

در این بخش محمدعلی صفورا از دوستان امیرحسن ندایی روی صحنه آمد و گفت: برای من تلخ است که از امیرحسن صحبت کنم. من و امیر یک دوستی سی ساله، یک همکاری ۱۵ ساله و یک همسایگی ۱۰ ساله داشتیم. امیر به خاطر جامع‌الاطراف بودن فردی خاص در حوزه آموزش سینما بود و به ما کمک می‌کرد وارد بحث‌های بینارشته‌ای شویم. در پایان‌نامه‌ها که بحث می‌کردیم به زیبایی‌ها می‌رسیدم. ما هم درس می‌دادیم و هم عاشق سینما بودیم و این مسایل حوزه‌ای را که کار می‌کردیم پربار می‌کرد. از دل همه بحث‌ها دائم موضوعات تازه بیرون می‌آمد و این فراموش نشدنی است. ما باید دانش را به سمت سینمای ایران گسیل کنیم تا شاید از این مسیر پر تکرار به سینمای تازه برسیم.

سپس جایزه ویژه دبیر به یادبود دکتر امیرحسن ندایی به «بررسی تطبیقی ویژگی‌های تداخل روایی در سینما و ادبیات» اثر فاطمه احمدی رسید.

در بخش مقاله علمی جایزه به «ارائه نگاشت راهکارهای مرجعیت جشنواره جهانی فیلم فجر» اثر احسان سالمی، مهدی عبدالحمید، فرشاد عسگری‌کیا و معصومه سروندی تعلق گرفت.

در بخش رساله دکتری اثری برگزیده نشد اما لوح تقدیر به «مطالعه تطبیقی مفهوم سینمای ملی در سینمای ایران و مصر با تأکید بر الگوی روایت (مطالعه‌ای بر سه فیلم‌ساز ایرانی و مصری) اثر محمد خیر دریب اهدا شد.

در بخش طرح پژوهشی لوح تقدیر به «مطالعه تجربه مخاطب در مواجهه با فیلم‌های سازمان سینمایی سوره در چهلمین جشنواره فجر: فیلم‌های سینمایی هناس، شادروان، ضد و دسته دختران» اثر سیاوش صلواتیان تعلق گرفت.

اثر برگزیده در این بخش «بهره‌گیری از ظرفیت‌های هاپتیکی هنر ایرانی اسلامی در سینمای ایران» اثر علیرضا صیاد بود.

در پایان با پخش کلیپی یاد و خاطره شهدای حرم شاهچراغ گرامی داشته شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مقابله با جنگ ترکیبی با ابتکار عمل ترکیبی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، صادق خلیلیان شامگاه سه شنبه در دیدار با حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و وحید پناه‌لو، مدیر مرکز سریال سازمان سینمایی با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ انقلاب اسلامی و مبانی دینی را باید با زبان هنر و در راستای جهاد تبیین به نسل جوان منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه تولیدات حوزه هنری صورت گرفته است، افزود: تولیدات فرهنگی و هنری باید متناسب با نیازهای جامعه و قابل توسعه در فضای مجازی برای نسل جوان باشد.

خلیلیان ظرفیت‌های فضای مجازی را یک فرصت دانست و گفت: از این ظرفیت باید در جهت توسعه و تعمیق بیشتر مبانی فرهنگی و دینی جامعه در زوایای مختلف استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای مقابله با جنگ ترکیبی نباید در موضع انفعال باشیم. جنگ ترکیبی که از پیچیدگی برخوردار است نیازمند ابتکار عمل ترکیبی و پیچیده است و نمی‌شود ساده با آن مقابله نمود.

استاندار خوزستان، انقلاب اسلامی را انقلابی مردمی خواند و توضیح داد: در همه مقاطعی که امور به مردم سپرده شده پیشرفت و سرعت کار بیشتر بوده است از این رو پیشرفت در حوزه فرهنگی نیازمند استفاده از ظرفیت مردمی است.

در این دیدار آخرین اقدامات و تولیدات حوزه هنری و رویدداها و برنامه‌های حوزه هنری در استان از سوی مدیران مربوطه گزارشی ارائه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقای وزیر برای خروج سینما از رکود پیش‌قدم شوید/ یک انتظار ۷ ساله! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مهدی کوهیان تهیه‌کنند سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت این روزهای سینما و رکود حاکم بر فضای تولید و اکران گفت: چندی پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان دعوت کردند تا به فعالیت‌های خود مانند گذشته ادامه دهند، اما من به آقای وزیر می‌گویم که در حال حاضر ۲ فیلم سینمایی دارم که در شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد یکی به مدت ۷ سال و دیگری به مدت ۴ ماه باقی مانده و پروانه آن صادر نمی‌شود تا بتوانم آن‌ها را اکران کنم.

وی تاکید کرد: البته فیلم دیگری نیز دارم که به دلیل چنین شرایطی تمایلی ندارم که برای آن درخواست پروانه نمایش بدهم تا نکند به سرنوشت دیگر فیلم‌هایم دچار شود.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: در واقع باید گفت نیازی نیست از ما دعوت به ادامه فعالیت شود، چرا که اگر فضای کسب و کار را تسهیل شود می‌توانیم به فعالیت عادی خود ادامه دهیم. اگر مدیران فرهنگی تا قبل از این وظیفه خود را انجام می‌دادند، امروز این اندازه فضا بسته و راکد نبود تا کسی دست و دلش به کار نرود.

کوهیان گفت: فکر می‌کنم برای خروج از رکود فعلی هم این دولت است که باید پیشقدم شود و ابتدا کارهایی را انجام دهد. شرط این خروج این است که همه بتوانند کار و شغل خود را بدون محدودیت، سانسور و بدون الزام به پاسخگویی به نهادهایی که مدام در جهت مانع زایی حرکت می‌کنند نه مانع زدایی، ادامه دهند.

وی با اشاره به پروژه‌هایی که برای آن‌ها درخواست پروانه نمایش داده است توضیح داد: فیلم سینمایی «پاریس تهران» به کارگردانی کاوه اویسی یکی از فیلم‌هایی است که برای آن نزدیک به ۷ سال است درخواست پروانه نمایش داده‌ام. فیلم دیگر هم یک مستند با نام «کوچه بیوک» با موضوع نوحه‌خوانان هیأت‌های یزدی و مشکلات آن‌هاست که ۴ ماه پیش برای آن درخواست پروانه نمایش داده‌ام و پروانه آن هم هنوز صادر نشده است.

کوهیان در پایان گفت: فیلم دیگر من «در انتهای روز» است که کارگردانی آن را بابک بهرام بیگی برعهده دارد و تولید آن به پایان رسیده است اما در حال حاضر تمایلی برای دریافت پروانه نمایش برای آن ندارم چرا که اصلاً مشخص نیست شرایط اکران چه زمانی مناسب می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طراح صحنه سریال «مختارنامه» و «سلمان فارسی» درگذشت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، جلیل فتوحی‌نیا طراح صحنه و لباس پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی بود که امروز صبح چهارشنبه ۳۰ آذرماه بر اثر بیماری درگذشت.

او این اواخر درگیر سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری بود.

احسان ناظم بکایی مدیر روابط عمومی پروژه «سلمان فارسی» در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید درگذشت فتوحی‌نیا بیان کرد: وی طراح صحنه سریال‌های «مختارنامه» و «سلمان فارسی» بود و در این چند سال هم برای «سلمان فارسی» فعالیت می‌کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه او امروز صبح بر اثر یک دوره بیماری سرطان در بیمارستان طالقانی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیات انتخاب رویداد سرود «روایت سرباز» معرفی شدند


اعضای هیات مشاور و انتخاب رویداد سرود «روایت سرباز» از سوی ستاد برگزاری این ویژه برنامه موسیقایی تحت پوشش بنیاد رودکی معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«روزهای فیلم روسیه» در بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در راستای تعاملات سینمایی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و روسیه، نخستین رویداد «روزهای فیلم روسیه» طی روزهای شنبه ۳ دی ماه تا دوشنبه ۵ دی ماه در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی از ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد.

همچنین آیین افتتاحیه این رویداد سینمایی روز شنبه سوم دی ماه با حضور مسئولان سینمایی ایران، روسیه و مهمانان ویژه از ساعت ۱۶ تا ۱۷ برگزار خواهد شد و پس از آن به نمایش فیلم «بدون ایوان مرا دفن نکنید» اختصاص خواهد داشت.

در این رویداد سه فیلم از محصولات جدید سینمای روسیه به‌نام‌های «آیا شما زنده‌اید؟» به کارگردانی ایلدار یاگافاروف (۲۰۲۲)، «بدون ایوان مرا دفن نکنید» به‌کارگردانی لیوبوف باریسوا (۲۰۲۲) و «سرزمین السا» به‌کارگردانی یولیا کولِسنیک (۲۰۱۹) به نمایش درخواهد آمد.

والری ایواناویچ تونکیخ معاون رئیس اتحادیه سینماگران روسیه، ایوان کیموویچ بولوتنیکوف کارگردان و تهیه‌کننده، آلکساندر آلکساندرویچ سالامونوف تهیه‌کننده سینما، مدیر اجرایی جشنواره‌های بین‌المللی و متخصص ارشد معاونت بین‌الملل اتحادیه سینماگران روسیه و گالینا میخاییلونوا تهیه‌کننده سینما از مدعوین و کارشناسان حاضر در این رویداد خواهند بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرویز شهبازی و تلاش برای رساندن «رکسانا» به «فجر»/همه باید بیاییم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مسعود ردایی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رکسانا» به کارگردانی پرویز شهبازی، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این پروژه توضیح داد: فیلم «رکسانا» در حال حاضر روزهای پایانی تدوین را سپری می‌کند و بعد از آن هم برای مراحل اصلاح رنگ و دیگر کارهای فنی آماده خواهد شد.

این تهیه‌کننده درباره وضعیت حضور فیلم در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر هم توضیح داد: فرم حضور در جشنواره را با امید به خدا پر کرده‌ایم اما واقعاً نمی‌دانم فیلم از نظر فنی به جشنواره خواهد رسید یا خیر؟ تلاشمان این است که فیلم را به جشنواره برسانیم اما با توجه به مسائل فنی که پیش رو داریم، این مسئله کمی سخت است.

ردایی با تأکید بر تلاش عوامل برای رساندن «رکسانا» به «فجر» گفت: بالاخره ما یک رویداد بین‌المللی سینمایی در کشورمان داریم که می‌تواند در ارتقا و رشد سینمای ایران موثر باشد و آن هم همین جشنواره فیلم «فجر» است. ما به‌عنوان گروهی از هنرمندان سینما باید به‌صورت فعال در این رویداد حضور داشته باشیم. اگر بتوانیم «رکسانا» را به این دوره برسانیم بسیار عالی خواهد شد و اگر هم از نظر فنی نرسید، حتماً در یک مسیر قانونی فیلم را به اکران در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی وارد خواهیم کرد.

وسواس پرویز شهبازی در کارگردانی «رکسانا»

این تهیه‌کننده سینما درباره فرآیند تولید «رکسانا» در سکوت خبری هم توضیح داد: ما برای این فیلم در حدود ۳۲ روز پیش تولید داشتیم و بعد از آن حدود ۶۰ روز در شهریور و مهرماه همین امسال، درگیر مراحل تولید و فیلمبرداری بودیم. بخش عمده فیلم در تهران ضبط شده است و در حدود ۳۰ درصد فیلم هم در شمال کشور تصویربرداری شده است. با همکاری تک‌تک عوامل فیلم تا این مرحله پیش رفته است و پرویز شهبازی در مقام کارگردان هم همواره در زمینه تولید، دقت‌ها و وسواس‌های خاص خود را دارد و کار را بسیار خوب تا این مرحله هدایت کرده است.

برخی فیلمسازان شاید به دلایلی نخواهد فیلم خود را به جشنواره برسانند و یا حتی کار خود را نیمه‌تمام بگذارند و نظرشان هم برای خودشان محترم است اما من معتقدم که ما همین یک جشنواره «فجر» را داریم که می‌تواند کمک‌های بسیار زیادی به ما بکند

وی درباره ترکیب بازیگران فیلم هم بدون اشاره به اسامی بازیگران اصلی توضیح داد: بخشی از بازیگران فیلم، از بازیگران جدیدی هستند که در فرآیند یک فراخوان انتخاب شدند. نزدیک به ۷ هزار ۵۰۰ نفر برای نقش‌آفرینی در این پروژه، فیلم و عکس برای ما ارسال کردند که از میان آن‌ها ۳ بازیگر انتخاب شد که به‌عنوان چهره‌های جدید در فیلم «رکسانا» ایفای نقش کرده‌اند. در کنار این بازیگران، از برخی بازیگران فعال در سینما و تلویزیون هم استفاده کرده‌ایم که اسامی آن‌ها بعدها منتشر خواهد شد.

این تهیه‌کننده با اشاره به دیگر فعالیت‌های خود گفت: شاید سال آینده فیلم دیگری را کلید بزنیم. واقعاً در حال حاضر ساخت فیلم اجتماعی بسیار سخت شده و هزینه‌ها بالا رفته است. میان مخاطب و فیلمسازان هم فاصله‌ای افتاده است که نیاز به هم‌پوشانی و اصلاح دارد. باید در شرایطی قرار بگیریم که مخاطب هم برای تماشای فیلم‌ها به سینما بیاید.

وی ادامه داد: اگر مخاطب فیلم‌ها را نبیند، چرخه اقتصادی سینما از حرکت می‌ایستد. متأسفانه فاصله مخاطبان از سینما در حال بیشتر شدن است و همه افراد، سازمان‌های و اصناف سینمایی که در این فرآیند دخیل هستند باید کمک کنیم تا این فاصله از بین برود. حتی سازمان‌ها و نهادهایی مانند صداوسیما و شهرداری‌ها هم باید در این زمینه همکاری کنند.

«فجر» تنها رویدادی است که می‌تواند به سینمای امروز کمک کند

ردایی در پایان با اظهار امیدواری برای رسیدن «رکسانا» به جشنواره فجر امسال تأکید کرد: برخی فیلمسازان شاید به دلایلی نخواهد فیلم خود را به جشنواره برسانند و یا حتی کار خود را نیمه‌تمام بگذارند و نظرشان هم برای خودشان محترم است اما من معتقدم که ما همین یک جشنواره «فجر» را داریم که می‌تواند کمک‌های بسیار زیادی به ما بکند. این تنها جشنواره ملی و بین‌المللی ماست که می‌تواند در این شرایط نامناسب، به سینمای ما کمک کند و مردم و مخاطبان را هم باردیگر به سمت این سینما جذب کند. به نظرم هر گروهی از هنرمندان بتوانند در این رویداد مشارکت داشته باشند، کار بسیار مثبتی انجام داده‌اند و به بهبود وضعیت سینمای ایران، کمک کرده‌اند. باید دست به دست هم بدهیم و هر کار که می‌توانیم بکنیم، تا این فیلم‌ها به جشنواره امسال برسند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال جدید شبکه سه از ۹ دی روی آنتن می‌رود


سینماپرس: ملودرام اجتماعی «چشم بندی» به کارگردانی شاهد احمدلو از روز جمعه ۹ دی ماه حوالی ساعت ۲۰:۰۰ روانه آنتن شبکه سه می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تحقیق، پژوهش و مطالعه حلقه مفقوده سینمای ایران/ بدون پشتوانه علمی، سینما به ابزار شارلاتانیزم تبدیل می شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از چهره های مطرح سینمای کشور در رابطه با ضرورت مطالعه، تحقیق و پژوهش برای تولید آثار سینمایی متذکر شدند: تا زمانی که نگاه کاسبکارانه در سینما وجود داشته باشد و از کارشناسان خبره در حوزه های مختلف برای نگارش فیلمنامه ها استفاده نکنیم و تنها به درج برخی عناوین تشریفاتی در تیتراژ فیلم ها مانند مشاور حقوقی، مشاور علمی و… بسنده کنیم وضعیت همچنین نادرست باقی خواهد ماند.

به گزارش سینماپرس چند سالی است شاهد افول و نزول جدی مطالعه و کتاب خوانی در سطح کشور هستیم و آنقدر بی توجهی به این حوزه بسیار بوده که دیگر قشر فرهیخته و هنرمند کشور نیز هیچ رغبتی برای مطالعه و کتاب خوانی و علم آموزی و تحقیق و پژوهش از خود نشان ندادند و همین امر باعث افت کیفی و عمقی اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی ما و همینطور نزول سطح سلیقه مردم شده است.

بسیاری از کارشناسان فرهنگی بال و پر دادن به فضای مجازی را یکی از دلایل مهم دور شدن مردم از مطالعه می دانند و تأکید دارند که کم کاری مدیران فرهنگی کشور باعث شده تا دیگر رغبتی برای آگاهی بخشی و مطالعه حتی در بین هنرمندان وجود نداشته باشد. ذائقه مردم روز به روز در حال تنزل است و متولیان فرهنگی دست روی دست گذاشته و نظاره گر این اوضاع اسفناک هستند.

رهاشدگی عرصه فرهنگ و هنر به حال خود و حضور فیلمسازان بی تجربه که اغلب در پی کسب منافع مالی و… هستند همگی دست در دست هم داده تا حال سینما روز به روز وخیم تر از گذشته شود و سینمای کشور فاقد مضامین و محتوای تحقیقاتی، علمی و پژوهشی شود. سینما امروزه در سیطره دو قطب فیلم های مبتذل کمدی و فیلم های سیاه و تلخ است؛ در همین راستا با ۸ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: رضا برجی، اسماعیل براری، حسن هدایت، هادی مرزبان، جهانگیر الماسی، هوشنگ توکلی، دکتر بهروز فرنو و حسن نجفی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

رضا برجی مستندساز در رابطه با ضرورت مطالعه، تحقیق و پژوهش برای تولید آثار سینمایی گفت: بی تردید مطالعه و تحقیق و پژوهش باید جزو عناصر اصلی تولید هر اثر سینمایی باشد که متأسفانه سال ها است ما کمتر شاهد این اتفاق در روند تولید آثار هستیم و سینمای هردمبیل و بی در و پیکر کنونی حاصل عدم مطالعه هنرمندان و فقدان تحقیق و پژوهش برای نگارش فیلمنامه ها است! نگاه کاسبکارانه به سینما باید از بین برود؛ تا زمانی که نگاه کاسبکارانه در سینما وجود داشته باشد و ما از کارشناسان خبره در حوزه های مختلف برای نگارش فیلمنامه ها استفاده نکنیم و تنها به درج برخی عناوین تشریفاتی در تیتراژ فیلم ها مانند مشاور حقوقی، مشاور علمی و… بسنده کنیم وضعیت همچنین نادرست باقی خواهد ماند.

اسماعیل براری کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید از شرایط اسفبار سینمای کشور تصریح کرد: دغدغه اغلب اقشار هنری پول است و همه می خواهند خود را به شیر نفت رسانده و برای خود نقدینگی تصاحب کنند از این رو طبیعی است که در این شرایط کسی برای تحقیق و مطالعه و پژوهش ضرورت و اهمیتی قائل نشود! تا وقتی در سینما اغلب افراد از شیرهای نفت تغذیه می کنند و حتی کسانی که خود را متعلق به سینمای خصوصی می دانند در پس ماجرا به شیر نفت می رسند و دنبال تصاحب نقدینگی بیشتر هستند وضعیت همین است و نمی توان امیدی برای بهبودی داشت.

حسن هدایت کارگردان سینما در این باره اظهار داشت: فقدان مطالعه، تحقیق و پژوهش در تولیدات سینمایی به نگاه مدیریت عام در سینما و سایر حوزه های فرهنگی باز می گردد؛ اگر امروزه شاهد تولیدات باری به هر جهت و فکر نشده هستیم به دلیل آن است که نحوه سیاست گذاری و نگاه مدیران فرهنگی و سینمایی این چنین است و تا زمانی که مدیران به اهمیت این اتفاق پی نبرد ما شاهد همین روند در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری کشور از جمله سینما خواهیم بود. مطالعه و پژوهش آنقدر اهمیت دارد که خداوند متعال در قرآن کریم به قلم سوگند می خورد؛ این اتفاق نشانگر آن است که قلم که سرمنشأ هر نوع نگارش و مطالعه ای است دارای ارزش بسیار است. قسم خوردن خداوند به قلم نشان از آن دارد که نوشتن و خلق کردن چه شأن و منزلتی دارد که متأسفانه بسیاری از ما نسبت به آن ناآگاه هستیم.

هادی مرزبان بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر نیز در این باره به سینماپرس گفت: انبوه آثار تولید شده که سطحی و روی هوا هستند به دلیل اهمال کاری مدیران فرهنگی و بی مطالعه بودن سازندگان شان تولید شده اند؛ بنده معتقدم کفه سنگین فقدان مطالعه و عدم تحقیق و پژوهش به مدیران فرهنگی و سینمایی باز می گردد که به هر اثر پوچ و بی محتوایی اجازه تولید می دهند و قطعاً باید با شایسته سالاری جلوی استمرار این پدیده شوم گرفته شود. مدیران فرهنگی و سینمایی موظفند مو را از ماست بیرون بکشند و آثاری را عرضه کنند که برای جامعه مفید باشد؛ متأسفانه امروز شاهد هستیم بخش کثیری از نمایش های صحنه ای، تله تئاترها، فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی پوچ و بی اثر هستند و دلیلش آن است که مدیران گزینش و انتخاب درستی را ندارند، شایسته سالاری را کنار گذاشته اند، بطن قضیه را نمی بینند و به هر شخصی که خواستار تولید اثر است اجازه کار می دهند.

دکتر بهروز فرنو استاد فلسفه و کارشناس فرهنگی در رابطه با ضرورت مطالعه، تحقیق و پژوهش برای تولید آثار سینمایی گفت: آنچه باعث عمق بخشیدن به یک اثر مستند یا داستانی می شود تحقیق و مطالعه است اما متأسفانه این مهم در سینمای ما همواره نادیده گرفته می شود چرا که فضای سفارش کار در کشور ما این الزام را برای هنرمند فیلمساز ایجاد نمی کند. مراحل مختلف پرورش یک کار هنری درست و دقیق مبتنی بر تحقیق است اما در اکثر مواقع هنگام روال ساخت این قسمت کمتر ملاحظه می شود چون ملاک و ضابطه ای برای اندازه گیری اش نیست؛ این ضعفی است که متولیان فرهنگی و سینمایی کشور باید به آن دقت کنند و اجازه ندهند این نقصان پیچیده تر و گسترده تر شود.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما متذکر شد: اگر از مطالعه، تحقیق و پژوهش در سینما غافل شویم هنر هفتم به ابزاری برای شارلاتانیزم بدل می شود؛ سینما امروزه در حال به یغما بردن فرهنگ و هویت ملی و دینی ما است و تنها با مطالعه و به کار گرفتن اندیشه و خرد است که می توان جلوی این فاجعه را گرفت. سینما یکی از اجزای آگاهی بخش در جامعه انسانی است؛ سینما باید معین به توسعه فرهنگی و فکری و شعور و معرفت انسانی در زندگی جمعی باشد. سینما باید رشد و توسعه فکری و فرهنگی را به جامعه هدیه دهد اما متأسفانه همواره عده ایکه از رانت های مختلف استفاده می کنند تلاش دارند تا سینما در حد همان روابط دکان و مغازه باقی بماند تا منافع شان از بین نرود.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون تصریح کرد: تا زمانی که مدیران فاقد صلاحیت در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارند که ارزش و اهمیت تحقیق، پژوهش و مطالعه را نمی دانند نمی توانیم تحولی در تولید آثار سینمایی ایجاد کنیم، پس اگر دنبال تحول هستیم اولین قدم باید ایجاد تغییرات اساسی در حوزه مدیریت فرهنگی و هنری کشور باشد تا سرمنشأ درست شود و محققان و پژوهش گران و اندیشمندان بتوانند در سینما جایی برای کار داشته باشند. در سینمای ایران ممکن است چند اثر به شکل استثنایی با مطالعه و تحقیق و پژوهش تولید شوند اما اصل و کلیت چنین نیست؛ هرج و مرج در مدیریت کلان سینما و زیرمجموعه آن که عوامل سینما هستند توسعه پیدا کرده و گویا تدبیری برای رفع این نقیصه مهم وجود ندارد.

حسن نجفی کارگردان سینما در رابطه با ضرورت مطالعه، تحقیق و پژوهش برای تولید آثار سینمایی گفت: مقوله مهم تحقیق و پژوهش حلقه مفقوده سینما و تلویزیون است؛ تجربه ثابت کرده کارهایی که بر اساس مضمون و محتوای شان نیازمند پژوهش جدی و اساسی هستند اغلب بدون توجه به این عناصر مهم پیش می روند و همین مسأله باعث ایجاد مشکلات مهمی در این قبیل آثار می شود. متأسفانه حرفه ما بی حساب و کتاب شده و هر کسی بدون علم و دانش به عنوان کارگردان در سینما جولان می دهد این در حالی است که افراد فهیم نمی توانند به سینما ورود کنند؛ در واقع کسانی که صاحب اندیشه و علم هستند از سینما دور مانده اند و افرادی این روزها به عنوان فیلمساز در سینما جولان می دهند که اغلب بی تجربه هستند و همین باعث شده در سینما فجایعی را به اسم فیلم تولید کنند که باعث پس زدن انبوه مخاطبان شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره تئاتر«سردار آسمانی»


سینماپرس : مراسم رونمایی از پوستر چهارمین دوره جشنواره سراسری تئاتر «سردار آسمانی» عصر دوشنبه با حضور سیدمحمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی دبیر جشنواره تئاتر فجر، محمد کاظم تبار دبیر جشنواره و جمعی از مدیران تئاتر در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع