X

بایگانی بهمن 11, 1401

دفتر سینمایی

آقای رائفی‌پور ۱۲ سال برای اصلاح این اظهارات فرصت داشتید!


بهزاد عبدی آهنگساز و دبیر هنری جشنواره موسیقی فجر چند روز بعد از بازنشر ویدیویی از اظهارات علی‌اکبر رائفی‌پور در فضای مجازی به ارائه توضیحاتی درباره موضع‌گیری خود پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور ۱۱ فیلم‌ساز «انجمن سینمای جوانان ایران» در بخش رقابتی «چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۱۱ فیلم‌ساز انجمن سینمای جوانان ایران در بخش رقابتی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای کسب سیمرغ حضور دارند.

به گزارش سینماپرس، فردا شب، دوازدهم بهمن ۱۴۰۱، تنور رقابت فیلم‌سازهای کشور که سودای سیمرغ چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فجر را دارند، روشن می‌شود، جشنواره‌ای که با حضور ۲۴ فیلم بلند سینمایی قرار است، برپا شود.
در این بین یک نکته بسیار مهم در بین فیلم‌های این دوره از جشنواره و کارگردان‌های آن‌ها قابل ملاحظه‌ است، آن هم حضور پررنگ کارگردان‌هایی که سینما را به عنوان هنرجوی انجمن سینمای جوانان ایران و یا با تولید فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرده‌اند و به نوعی کارگردان‌هایی هستند که انجمن سینمای جوانان ایران طی سه دهه گذشته به سینمای کشور معرفی کرده است.
چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از بین ۲۴ فیلم راه یافته به بخش رقابتی، شاهد حضور ۱۱ کارگردان است که دانش آموخته انجمن سینمای جوانان ایران هستند و یا با انجمن فیلم کوتاه تولید کرده‌اند که اسامی این کارگردان‌ها به شرح زیر است:
• فیلم سینمایی «آن‌ها مرا دوست داشتند» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدرضا رحمانی
• فیلم سینمایی «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه کنندگی محمود بابایی
• فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه کنندگی رسول صدرعاملی
• فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و تهیه کنندگی جلیل شعبانی
• فیلم سینمایی «عطر آلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه کنندگی یوسف منصوری
• فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه کنندگی کامران حجازی
• فیلم سینمایی «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه ای و تهیه کنندگی سیدصابر امامی
• فیلم سینمایی «گلهای باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی سعید سعدی
• فیلم سینمایی «وابل» به کارگردانی تورج اصلانی و تهیه کنندگی سپهر سیفی
• فیلم سینمایی «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی علی آشتیانی پور
• فیلم سینمایی «یادگار جنوب» به کارگردانی پدرام پورامیری و حسین دوماری و تهیه کنندگی مجتبی رشوند
همچنین فیلم سینمایی «۴۸ ساعت» به کارگردانی ابوذر حیدری و تهیه کنندگی حسین رضوی نیز در بخش فیلم‌های رزرو چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.
رضا نجاتی، آرمان خوانساریان، لیلی عاج و ابوذر حیدری جزو کارگردان‌های فیلم اولی جشنواره هستند.

سال گذشته هم در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم کاظم دانشی کارگردان «علفزار»، امید شمس کارگردان «ملاقات خصوصی» و آرین وزیردفتری کارگردان «بی‌رویا» به عنوان کارگردان‌های فیلم اولی و البته موفق جشنواره که در بخش‌های مختلفی صاحب سیمرغ و نامزد شده بودند، که در کارنامه آن‌ها هنرجویی در انجمن سینمای جوانان ایران، تولید فیلم کوتاه، تدریس و حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دیده می‌شود.
جشنواره فیلم فجر به رسم هر سال از ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایستگاه پایانی جشنواره تئاتر فجر و تازه‌هایی از ابراهیم گلستان و رضا صادقی


چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سه‌شنبه به ایستگاه پایانی رسید، همچنین اغلام شد که منتخبی از آثار ابراهیم گلستان در جشنواره فیلم‌های ایرانی در شیکاگو نمایش داده می‌شود و رضا صادقی برای کمک به زلزله‌زدگان «خوی» کنسرت برگزار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گل‌های باوارده» دارای پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی با رونمایی از پوستر راهی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از پوستر فیلم سینمایی «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی و از تازه‌ترین تولیدات بنیاد سینمایی فارابی رونمایی شد.

این پوستر را پژمان ابوالقاسمی طراحی کرده است و نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی را حسین تراب‌نژاد و مهرداد خوشبخت به صورت مشترک بر عهده داشته‌اند که قصه متفاوتی از سال‌های ابتدایی جنگ عراق علیه ایران را برای مخاطب روایت می‌کنند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «آبادان در التهاب است گروهی به روشن ماندن چراغ پالایشگاه فکر می‌کنند.»

بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، الهام نامی، یاسین مسعودی، عبدالرضا نصاری، حیدر رحیمی، پوریا ریحانی، شقایق تنگستانی با حضور نادر سلیمانی گروه بازیگران اصلی «گل‌های باوارده» را تشکیل می‌دهند.

عوامل اصلی این فیلم سینمایی عبارتند از نویسنده: حسین تراب نژاد و مهرداد خوشبخت، مدیر تولید: سعید سعدی، مدیر فیلمبرداری: سعید براتی، تدوین: سهراب خسروی، آهنگساز: بهزاد عبدی، طراحی و ترکیب صدا: سید علیرضا علویان، طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف، طراح چهره پردازی: عبای عباسی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: آرش حسن پور، مدیر صدابرداری: رضاتهرانی، طراح جلوه‌های بصری: حسن ایزدی، طراج جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کریمیان، عکاس: پویا شاه جهانی، مجری طرح: موسسه سینمایی فدک فیلم، محصول بنیاد سینمایی فارابی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادامه راه حوزه هنری دیجیتال در مرکز نوآوری «امید»


در راستای انسجام، تقویت ظرفیت‌های نوآوری و توسعه زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی، بخش‌های نوآوری و فناوری حوزه هنری در مرکز نوآوری امید، ادغام شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت «سلمان فارسی» به «شهرک سینمایی غزالی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال الف ویژه «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری این روزها در شهرک سینمایی غزالی در حال تصویربرداری است.

به گزارش سینماپرس، گروه سازنده سلمان فارسی پروژه الف‌ ویژه سیمافیلم به کارگردانی داوود میرباقری که در چند ماه اخیر در ارمنستان در حال تصویربرداری بود، به ایران بازگشته است.

بنا بر این گزارش، پیش از این آخرین سکانس‌های فصل بیزانس سریال «سلمان فارسی» به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری در ارمنستان فیلمبرداری شد. با پایان این بخش از فیلمبرداری که از دو ماه به طول انجامید، گروه سازنده سریال به ایران بازگشته‌اند و در حال حاضر در شهرک سینمایی غزالی مشغول به کار هستند.

این روزها بخش‌های مربوط به حضور سلمان فارسی در ایران، فیلمبرداری می شود.

سریال سلمان فارسی در ژانر درام تاریخی در حال ساخت است که تصویربرداری آن از ١١ دی ماه ۱۳۹۸ آغاز شده‌ است. این مجموعه قرار است در ۶۰ قسمت ساخته شود. این سریال داستان سلمان فارسی، صحابه ایرانی پیامبر اسلام را به تصویر می‌کشد.

علیرضا شجاع نوری، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی، فرهاد اصلانی، مجید مظفری، احترام برومند، تورج نصر، محمد فیلی، جعفر دهقان، شکرخدا گودرزی و … از بازیگران این سریال فاخر هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیکر مسعود سپهر از باغ هنر خانه هنرمندان تشییع می‌شود


مراسم تشییع پیکر مسعود سپهر هنرمند طراح گرافیک چهارشنبه ۱۲ بهمن ساعت ۱۰ صبح از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره پانزدهم تجسمی فجر در مسیر تحقق عدالت فرهنگی گام برمی‌دارد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به جشنواره هنرهای تجسمی فجر نوشت جشنواره فرصتی یگانه برای بروز و ظهور جلوه‌های ناب هنر اسلامی ایرانی است که همچون گوهری رخشان بر تارک تاریخ نقش بسته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشکل نمایش نامه‌های حاضر این است که زبان زمانه خودشان نیستند و نویسندگان‌شان تکنیک نمایشنامه نویسی را نمی‌دانند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیشکسوت نمایش‌نامه‌نویسی گفت: مشکل نمایش‌نامه‌های حاضر این است که زبان زمانه خودشان نیستند و نویسندگانشان تکنیک نمایش‌نامه‌نویسی را نمی‌دانند در نتیجه آثارشان بسیار در سطح می‌گذرند.

به گزارش سینماپرس، خسرو حکیم رابط در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح ضعف نمایش‌نامه های متاخر بیان کرد: وضعیت نمایش نامه نویسی امروز خوب نیست. اغلب کسانی که نمایش نامه می نویسند بلدکار نیستند. به همین دلیل بسیاری از این آثار را نمایشنامه نمی دانم چرا که عمدتا ضعیف هستند و به ندرت کار جالبی در آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: نزدیک ۵۰ سال است که نمایشنامه نویسی را درس می دهم و برای خودم نظریات خاصی در نمایش نامه نویسی دارم؛ بر اساس این تجربه می گویم که صرف نوشتن یک متن یا نوشتن یک گفت وگو منجر به یک تئاتر نمی شود. ضعف بیشتر نمایشنامه ها در این است که کارهایشان سطحی است.

نویسنده نمایشنامه آنجا که ماهی ها سنگ می‌شوند (۱۳۳۶) در پاسخ به این پرسش که ضعف نمایشنامه‌های فعلی را در چه می داند، اظهار داشت: مشکل نمایش نامه های حاضر این است که زبان زمانه خودشان نیستند و نویسندگانشان تکنیک نمایشنامه نویسی را نمی دانند و آثارشان بسیار در سطح می گذرند.

حکیم رابط تصریح کرد: آثار متقدم اما این گونه نیست چنانکه مثلا ادیب شاه و کارهای قدیمی زبان زمانه شان بوده اند و حرف روزگار خودشان را زده اند و امروز می بینیم که حرف روزگار ما هم هستند ولی کارهایی که امروز منتشر می شوند چون عمقی ندارند، درد و حرفی هم برای گفتن ندارند، نویسندگانشان درد کشیده نیستند و تجربه زیسته شان درست نیست و شناختی از مقولات انسانی ندارند؛ به همین دلیل اگر این متون را هفته دیگر بخوانید هیچ عایدی و افزوده ای برای شما ندارد.

نویسنده نمایشنامه روز هفتم؛ خاطره ها (۱۳۹۵) تاکید کرد: زمانه ما زمان بی زمانی است؛ در نتیجه هنر این است که درد زمانه را بگویید و آنچنان بگویید که اثر خود را بگذارد و فراموش نشود اما ماندگار و اثرگذار هم باشد.

وی یادآور شد: کارهای سطحی به سرعت فراموش می شوند؛ کارهای سوفوکل به رغم این که زمان بسیاری از آنان گذشته است، هنوز شما را تکان می دهند چرا که هنوز هم معنادار هستند.

نویسنده فیلمنامه تشنگی، آب، چرخ (۱۳۵۸) در توضیح تازه‌ترین اثر خود بیان کرد: ۲۰ سال پیش نمایشنامه هایی که برای جشنواره تئاتر فجر می ‌آمد را من و چند نفر دیگر می خواندیم و داوری می کردیم؛ چیزی حدود ۲۰۰۰ مورد از این نمایشنامه ها را برای سالها نگه داشته بودم که تعدادی در اسباب کشی گم شد و از دست رفت و تعدای به شکل دیگر اما از بین آنهایی که باقی مانده بود ۵۴ مورد را بر اساس نقدهایی که آن زمان روی آن ها نوشته بودم، منتشر کردم.

حکیم رابط گفت: روال این گونه بود که همکاران من که این آثار را برای داوری می خواندند صرفا روی آنان می نوشتند که قبول یا رد، اما من کارها را تحلیل می کردم و برایشان نقد می نوشتم. این نمایشنامه‌ها را می‌خواندم، به آن‌ها پاسخ فنی و تئاتری می‌دادم و به صورت مفصل درباره مشکلات و ارزش‌هایشان می‌نوشتم. از نوشته‌هایم هم دو نسخه کپی می‌گرفتم، یکی را به ارشاد می‌دادم که در مدارک آنجا ضبط کنند و یک کپی هم برای خود می‌گرفتم اما اخیرا و در ۹۲ سالگی به این فکر افتادم، نقدهایی را که نوشتم، چاپ کنم.

وی افزود: همین نقدها بود که آنان را به کتابی با عنوان توانای ناتوان؛ تئاتر ما بدل کردم. مطالعه این کار نشان دهنده نظر من نسبت به نمایشنامه نویسی است.

نویسنده فیلمنامه اسماعیل در قربانگاه (۱۳۵۱) اضافه کرد: اخیرا دوتا از کتاب هایم (نمایشنامه‌های رادیویی، نمایشنامه‌های صحنه‌ای) که پیشتر چاپ شده و حجیم بود را در چاپ نیم رقعی منتشر کردیم. این کتاب ها نمایشنامه هایی رادیویی و صحنه ای بودند که آنها را به ناشری دادم که برای دسترسی راحت تر در قطع نیم رقعی منتشر کنند.

وی افزود: این مجموعه سال آینده منتشر می شود و هرکتابی اسم خودش را دارد؛ در حقیقت این دو کتاب به ۱۲ قسمت تقسیم شده است.

حکیم رابط با بیان این‌که کتاب‌های دیگرش نیز تجدید چاپ شده‌اند، یادآور شد: چاپ سوم بی‌نقاب (انتشارات ماهریس ۱۴۰۰) که یک کتاب آموزشی برای اهل تئاتر است، منتشر می‌شود؛ کتاب دیگرم روز هفتم که شامل خاطرات من است، هم تجدید چاپ شده است. خودم این کتاب را ترجیح می‌دهم و خیلی دلم می‌خواهد خوانده شود. البته بسیاری از دانشجویانم این کتاب را خوانده‌اند و نکات بسیار جالبی دارد.

به گزارش ایرنا، حکیم‌رابط متولد ۵ فروردین ۱۳۰۹ در شیراز است. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده هنرهای دراماتیک به تدریس در دانشگاه پرداخت. حکیم‌رابط، استاد چند نسل از دانشجویان و هنرجویان نمایش و نمایشنامه‌نویسی ایران است. او در فیلم دیدار آشنا، پیرامون معلمی می‌گوید: «درس دادن هنر نیست، اما ریاضت هنرمندانه‌ای است».

حکیم‌رابط معلمی را از دبستان امیر عضد شیراز آغاز کرده و بیش از ۴۰ سال در دانشگاه‌های گوناگون همچون دانشگاه تبریز، دانشکده هنرهای دراماتیک، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اراک و… تدریس کرده‌است.

حکیم‌رابط در مقدمه کتاب توانای ناتوان، تئاتر ما چنین آورده است: «تئاتر ما «دیرآمده» ای است فاقد سنت‌های کارآمد، صادق و بی‌ادعا. به دور از شعر ما یا تئاتر فرنگ. و به‌جاست اگر که در اینجا نام شریف برخی از بنیان‌گذاران اولیه تئاتر ایران را به یاد آوریم: میرزاآقا تبریزی با حکومت زمان خان، رضاکمال شهرزاد با شب هزار و یکم، میرزاده عشقی با رستاخیز شهریاران ایران، گریگور یقیکیان با انوشیروان عادل و مزدک، حسن مقدم با جعفرخان از فرنگ آمده و… آثاری ویراسته و پیراسته، خوش‌ساخت، صاحب‌درد و صاحب‌حرف. اما خلاف آن بنیان‌گذاران شریف و کارآمد.

متاسفانه مدتی‌ست که بسیاری از جوانان و به‌خصوص دانشجویان ما ـ فروتنانه بگویم ـ درس‌آموخته از «استادانی» آن‌چنانی که بعضی‌هایشان خود حتی پا بر صحنه نگذاشته‌اند و نمایشنامه‌ای درخور عرضه نداشته‌اند، اغلب درس‌آموختگان برآمده از این کلاس‌ها و اغلب این «استادان» بی‌توجه به حال و روز زمانه خود و چشم‌بسته بر دردها، زخم‌ها، حرف‌های ناگفته، بغض‌های فروخورده و گُل‌های ناشکفته و پایمال شده، شهرت‌طلبانه، خام‌دست و پیاده می‌روند زیر چترهایی مثلا آوانگاردیسم یا پست‌مدرنیسمی خودساخته… و می‌شوند بکت، یونسکو و مولر و… البته از نوع باسمه‌ای آنان! بگذریم…»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسابقه‌ نواختن سازهای ایرانی برای دانشجویان


به مناسبت روز آواها و نواهای ایرانی، یک مسابقه دانشجویی از نواختن سازهای ایرانی در سطح دانشجویان دانشگاه‌های کشور، به صورت مجازی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع