شرکت کالاهای لوکس برای فرانسه شاهکار نقاشی خرید
فرانسه به لطف حمایت مالی شرکت کالاهای لوکس فرانسوی (LVMH) توانست یک تابلو نقاشی ارزشمند «گوستاو کایبوت» را خریداری کند. این نقاشی از این پس در موزه «اورسی» واقع در پاریس نگهداری میشود.
فرانسه به لطف حمایت مالی شرکت کالاهای لوکس فرانسوی (LVMH) توانست یک تابلو نقاشی ارزشمند «گوستاو کایبوت» را خریداری کند. این نقاشی از این پس در موزه «اورسی» واقع در پاریس نگهداری میشود.
مهدی مدرس، خواننده جوانی که گفته میشود پس از چند سال به تازگی دوباره موفق به دریافت مجوز برای فعالیت در حوزه موسیقی شده است، پس از «زانکو» به روی صحنه میرود.
سینماپرس: در آستانه شروع جشنواره فیلم فجر، از پوستر ملودرام سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه کنندگی یوسف منصوری رونمایی به عمل آمد.
به گزارش سینماپرس، پوستر رسمی فیلم سینمایی «عطرآلود» ساخته جدید هادی مقدمدوست به تهیهکنندگی یوسف منصوری و محصول سازمان سینمایی سوره برای حضور در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.
طراحی لوگو و پوستر این فیلم را محمد روحالامین برعهده داشته و عکاسی آن را حمید ضرابی انجام داده است.
«عطرآلود» به قلم حسین حسنی یک ملودرام عاشقانه با تقابلی از رنج، ترس و وجدان در برابر زندگی، تعلق و تعهد است که در ادامه سینمای اخلاقی مقدمدوست، چالشهای یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام، پیشرفت و موفقیت زندگیشان تصویر میکند.
مصطفی زمانی، هدی زینالعابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی در این اثر ایفای نقش میکنند.
در خلاصه داستان «عطرآلود» آمده است: «فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالشهای جدیدی مواجه میکند؛ او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقیماندهاش را به سرانجام برساند…»
همچنین در آستانه آغاز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر؛ پیش فروش فیلمهای حاضر در سینماهای مردمی این دوره جشنواره آغاز شد و مخاطبان میتوانند برای رزو بلیت به سامانههای اعلام شده مراجعه کنند.
بخشی از عوامل تولید این فیلم سینمایی عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، تدوین: مهدی حسینیوند، طراح صحنه و لباس: محمدرضا میرزامحمدی، طراح چهرهپردازی: محمود دهقانی، صدابردار: مهراد ابوالقاسمی، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، موسیقی: مسعود سخاوتدوست، مدیر تولید: محمدصادق میرکریمی، سرپرست گروه کارگردانی: سعید نقدزاده، جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان، جلوههای ویژه بصری: محمد برادران، دستیار کارگردان و برنامهریز: فرانه نصری، دستیار تهیه کننده:حسام پوراسماعیلی، منشی صحنه: غزل رشیدی، مدیر تدارکات: سعید غلامی، عکاس و تصویربردار پشتصحنه: حمید ضرابی، طراحی کمپین در آژانس تبلیغاتی سوره، مدیر کمپین: وحید محرابیان، تبلیغات: ملیکاسادات راد، روابط عمومی: زهرا دمزآبادی، محصول: سازمان سینمایی سوره حوزه هنری.
محمد مهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ به مناسبت پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیامی منتشر کرد.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نوشت: این جشنواره که برآمده از فجر شکوهمند انقلاب اسلامی است، فرصتی یگانه برای بروز و ظهور جلوههای ناب هنر اسلامی ـ ایرانی است که همچون گوهری رخشان بر تارک تاریخ نقش بسته و هر روز بالنده و پربارتر میشود.
به گزارش سینماپرس، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به این جشنواره آمده است: «گذشتگان ما هنر را مایه صیقل روح و جان و وسیله تقرب به حق و معبود میدانستند که هنرمند در مسیر آفرینش اثرش صاحب خصلت نیکمردی، فتوت و فضیلت میشود و از این روست که هنرمند مسلمان با ساخت و خلق هر اثر هنری به مراتبی از ارزشهای والای انسانی نائل میشود و در میان هنرها این هنرهای تجسمی بود که برای هزاران سال این امر مهم را برعهده داشت.
هنرهای تجسمی ایران اسلامی از سابقهای دیرین و درخشان در جهان برخوردار بوده و شایسته اهتمام، تعالی و قدرشناسی مضاعف است. رفع دغدغههای هنرمندان ارجمند این عرصه و تسهیل شرایط فعالیت به منظور رونق اقتصاد هنر و خلق آثار فاخر از سوی ایشان برای ارائه به انبوه مشتاقان وادی فرهنگ و معرفت، گامی اساسی و ضروری به شمار میآید.
بیشک هنرهای تجسمی میتواند در شکلگیری روحیه نشاط، امید و پالایش باورهای عمومی نقشی کلیدی را ایفا کند. کسانی که در ساخت و پرداخت این هنر میکوشند، برغم همه کاستیها و دشواریها، هرگز رسالت اجتماعی خطیر خویش را از یاد نبردهاند. اکنون از فرصت استفاده کرده و عزم راسخ خود و همه همکارانم در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم را برای همراهی و حمایت از اصحاب شریف هنرهای تجسمی ایران اسلامی ابراز میدارم.
جشنواره هنرهای تجسمی فجر که برآمده از فجر شکوهمند انقلاب اسلامی است، فرصتی یگانه برای بروز و ظهور جلوههای ناب هنر اسلامی ـ ایرانی است که همچون گوهری رخشان بر تارک تاریخ نقش بسته و هر روز بالنده و پربارتر میشود.
مایه خشنودی است که جشنواره پانزدهم کوشیده است تا بیش از همیشه در مسیر تحقق عدالت فرهنگی گام بردارد. برگزاری جشنواره در ۳۲ استان کشور، حضور نسلهای مختلف هنرمندان از شهرها، شهرستانها و اقلیمهای مختلف در کنار یکدیگر، برنامهریزی برای شناسایی و معرفی استعدادهای نوظهور و بهرهبرداری از سرمایه عظیم هنرهای تجسمی به منظور نمایش دستاوردها و مصادیق رشد و پیشرفت ایران اسلامی، از جمله ظرفیتهای ارزندهای است که میتواند از رهگذر برگزاری این جشنواره هنری تحقق یابد.
بار دیگر از فرصت استفاده کرده و خالصانهترین سلامها و درودها را بدرقه راه هنرمندان حاضر در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مینمایم. همچنین مراتب تشکر و قدردانی خود را از زحمات و تلاشهای تمامی دستاندرکاران جشنواره پانزدهم اعلام نموده و دست یکایک عزیزان را به گرامی میفشارم. امیدوارم با همراهی و همدلی آحاد هنرمندان پهنه پرشکوه هنرهای تجسمی کشور، اهالی این هنر گرانقدر به جایگاهی والا و شایسته نام میهن عزیزمان ایران دست یابند.»
پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هفتم بهمن با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل، سیدمصطفی زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر (فجر استانها) این دوره از جشنواره، جمعی از دبیران، داوران، هنرمندان، اساتید و پیشکسوتان در قالب نمایش ۴۴۰ اثر منتخب از ۲۷۴ هنرمند در موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد.
نمایش آثار منتخب هنرمندان حاضر در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۲۸ بهمن امسال ادامه خواهد داشت و علاقهمندان برای دیدن این آثار میتوانند همه روزه به جز روزهای ۱۵ و ۲۲ بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به موسسه فرهنگی هنری صبا به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر مراجعه کنند.
برای نخستین بار، نمایشگاه خوشنویسی و نقاشیخط با عنوان «خط خُطوه»، مجموعهای از آثار سیدهدایت موسوی، با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپا میشود.
سینماپرس: علیاکبر عبدالعلیزاده گفت: اگر با تخلفات فیلیمو و دیگر پلتفرمها برخورد نشود دچار ولنگاری فرهنگی میشویم.
به گزارش سینماپرس، علیاکبر عبدالعلیزاده نویسنده، پژوهشگر و عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم در گفتوگو با فارس در رابطه با تنظیمگری و نیاز فضای وی او دیها به قانون گفت: متأسفانه برای ما جا انداختهاند که هنر قانون پذیر نیست، اینیک دروغ بزرگ است چراکه در تمامی کشورها که صاحب رسانه و شاخص فرهنگ و هنر، این حوزه بر اساس ریز قوانین مدیریت میشود و بخش خصوصی در مورد تخلفات خود از این قوانین باید پاسخ گوی مراجع قانونی باشند.
وی ادامه داد: در دولت گذشته و با ترک فعل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وی او دیها بهصورت شگفتانگیزی ایجاد شدند و بعدازآن در یک ولنگاری هر آنچه را که برایشان منافع مالی و هدفگذاری فرهنگی داشت را عرضه کردند.
عبدالعلیزاده در ادامه تصریح کرد: این پلتفرمها درزمانی که بعد از ۳ سال ساترا به یک هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستیافت و به سامان رسید و وظایف ارشاد و ساترا در این حوزه مشخص شد بازهم در برابر این نهاد تنظیمگر مقاومت کردند و با جوسازی رسانهای مانع اعمال فضای امن فرهنگی شدند در ابتدا این فضا مدیریت شد اما در وضعیت اجتماعی اتفاقاتی افتاد که سرعت اجرایی ساترا را کند کرد.
وی افزود: در این میان پلتفرمی که قلدری میکند و بهواسطه بودن زیر چتر حمایتی یکنهاد بالادستی تخلف میکند و به تخلف خود هم ادامه میدهد فیلیمو است.
این کارشناس حوزه هنر و رسانه در ادامه توضیح داد: بیقانونی فیلیمو باعث میشود برخی پلتفرمهای دیگر هم شیطنتیهایی بکنند اما باقی سکوهای انتشار مجازی در قبال تذکرات از قانون تبعیت میکنند؛ اما فیلیمو نهتنها قانون را نمیپذیرد بلکه عملکرد خلاف قانون خود را نیز تکرار میکند.
وی افزود: سریالی مثل سقوط بدون مجوز ساختهشده و بدون نظارت هم پخش شد و این نهاد بالادستی تبدیل به اسباب سوءاستفاده و تخلف شده و جایگاه تنظیمگری ساترا را متزلزل میکند و باقی هم در این فضا اقدام غیرقانونی میکنند.
عبدالعلیزاده در رابطه با لزوم نظارت بر وی او دیها گفت: در ساختار فرهنگی کشور میخواهیم در فضای امن فرهنگی کودکانمان را رها کنیم تا در این امنیت فرهنگی از خوراک هنری استفاده کند و وقتی نهاد نظارتیای به فعالیت این پلتفرمها مجوز میدهد یعنی مکلف است تا این امنیت فرهنگی را تأمین کند.
وی در رابطه با مباحث مطرحشده پیرامون فیلترینگ فیلیمو اظهار کرد: این راهحل برای شرایط نامطلوب است و قطعاً خود ساترا هم راضی به این شکل برخورد نیست اما وقتی قوه قضائیه که طبق قانون قراراست بازوی اجرایی ساترا برای نظارت باشد به هر دلیلی امکان اعمالنظر را از این نهاد گرفته و اجرای قانونی تصمیمات تخصصی ساترا مورد تأخیر قرار میگیرد راهی جز فیلترینگ باقی نمیماند، چراکه با توجه با آسیبهای پایدار در حوزه فرهنگ و هنر غالباً واکش سریع و سرعت عمل قانونی بسیار مهم است.
عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم عنوان کرد: ما با یک قلدری ضد فرهنگی برای تخریب فضای امن فرهنگی مواجه هستیم و فیلیمو نشان داده با هیچ روند قانونیای همراه نمیشود و باید با آن برخورد قاطع کرد. اگر مراجع قانونی تعلل کنند حتی همان نهاد بالادستی که با نگاه فرهنگی وارد میدان شده ولی متأسفانه امروز به ابزار سوءاستفاده و قلدری فیلیمو تبدیلشده هم آسیب میبیند. ببینید درروند سریال سقوط ضعفهای شدید این سریال در ساخت و بیان مباحث و حتی عدم کپیبرداری درروند نظارت ساترا میتوانست رفع شود.
وی تأکید کرد: آفتهای فیلیمو آنقدر زیاد است که نمیتوان از آن گذشت و نهاد نظارتی هم وقتی از تخلف آگاه میشود نمیتواند از این موارد بگذرد، مواردی مانند سانسور ضعیف آثار خارجی که به تعمداً در فیلیمو مانند دهه هفتاد و به شکل آزاردهندهای ممیزی شده و مخاطب را تشویق میکند که نسخه اصلی را ببیند و مخاطب را تحت تأثیر انبوه آثار مخرب نظام سلطه قرار میدهد.
این کارشناس فرهنگی اظهار داشت: سریالها و فیلمهای ضد ایرانی زیادی در فیلیمو وجود دارد، دشمن هزینه میکند و علیه ما فیلم میسازد؛ آیا ما باید با هزینه خودمان آن را دوبله و تبلیغ و پخشکنیم؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: وی او دیها در صورت فعالیت مطابق با قانون میتوانند کمک شایانی به فرهنگ و اقتصاد کشور داشته باشند اما وقتی این فضا با قانونگریزی همراه است باید با آن مقابله کرد وگرنه دچار ولنگاری فرهنگی میشویم.
سینماپرس: داود فتحعلی بیگی، پیشکسوت عرصه تئاتر گفت: توصیه من به جوانان تئاتری این است که اول بروند یک شغل دیگر انتخاب کنند و تئاتر شغل دومشان باشد. چون از طریق تئاتر نمی شود امرار معاش کرد و زندگی را گرداند.
به گزارش سینماپرس، داود فتحعلی بیگی، پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون است و به دلیل فعالیت هایی که در عرصه نمایش های سنتی و آیینی بالاخص تعزیه داشته به آقای نمایش های ایرانی لقب گرفته است.
وی امسال به عنوان نویسنده با «مامور خیابان ۹۲» به کارگردانی میثم زندی در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت.
وقتی چیزی مینویسم وجوه اخلاقی و انسانی را در نظر می گیرم. چون تبلیغ انسانیت خاص یک قشر معینی نیست
فتحعلی بیگی با بیان این که نمایشنامهاش را برای همه اقشار نوشته، گفت: وقتی چیزی مینویسم وجوه اخلاقی و انسانی را در نظر می گیرم. چون تبلیغ انسانیت خاص یک قشر معینی نیست.
وی با اشاره به فشار کاری هنرمندان در ایام جشنواره اظهار داشت: در جشنواره تئاتر فجر مجبوری با عجله کار کنی. زمان صبح، یک بازبینی برای اجراها می گذارند و بچه های گروه برای اجرای دوم انرژی هایشان میافتد. بندگان خدایی که کارشان قرار است داوری بشود، اجرای سومی هم باید داشته باشند.
این پیشکسوت عرصه تئاتر در پاسخ به این سوال که چه نصیحتی برای جوانان تئاتری دارید، اظهار داشت: نصیحت من این است که اول بروند یک شغل دیگر انتخاب کنند و تئاتر شغل دومشان باشد. چون از طریق تئاتر نمی شود امرار معاش کرد و زندگی را گرداند. نه تنها از طریق تئاتر از طریق بازیگری هم نمی شود زندگی را اداره کرد.
وی برای برگزارکنندگان جشنواره آرزوی موفقیت کرد و افزود: برای این جشنواره هیچ وقت سیاستگذاری ویژهای نشده است. هر سال به تناسب این که چه کسی دبیرش باشد، برنامه ریزی میکنند. چنین اتفاق فرهنگی مهمی باید سیاستگذاری اساسی و کلانی داشته باشد تا خروجی هایش در راستای تعالی تئاتر کشور موثر واقع شود. همچنین برای نمایش ایرانی حتما باید سیاستگذاری و ریل گذاری شود.
شما در تئاتر احساس زندگی می کنید. این پدیده تئاتر را جدا و منفک می کند. به همین خاطر باید رویش سرمایه گذاری صورت گیرد و از آن حمایت شود
ارتباط نفس به نفس خیلی مهم است
فتحعلی بیگی در پاسخ به این سوال که تئاتر چگونه میتواند در عصر حاضر جایگاهش را حفظ کند گفت: نمایش های ایرانی برآمده از نمایش های سنتی هستند. تلویزیون و سینما نمیتوانند این نوع نمایش را خوب نشان بدهد. ارتباط باید به صورت زنده برقرار شود. شما در تئاتر به یک مکان واحد، هویت مجازی می دهید. یک سکو، یک جا به کوچه و یک جا به بازار و دربار تبدیل میشود. در سینما باید لوکیشین داشته باشید و بروید دربار و بازار را نشان دهید. در تئاتر قرارداد شکل می گیرد. این ارتباط نفس به نفس خیلی مهم است.
فتحعلی بیگی با تاکید بر این که حضور در میان جمعیت تماشاگران تاثیر عاطفی و روانی زیادی دارد، توضیح داد: شما در میان جمعیت تماشاگران شفا پیدا میکنید. این بخش از ماجرای تئاتر خیلی مهم است. شما در تئاتر احساس زندگی می کنید. این پدیده تئاتر را جدا و منفک می کند. به همین خاطر باید رویش سرمایه گذاری صورت گیرد و از آن حمایت شود.
سینماپرس: محمدمهدی اسماعیلی در بیست و هفتمین جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با تاکید بر اینکه می بایست در دوره جدید، تمامی ظرفیت های کمسیون فعال شود، گفت: امیدواریم در دوره جدید به اهداف مدنظر قانونگذار در این حوزه دست پیدا کنیم و در نتیجه با همکاری تمامی دستگاه های مرتبط، دوره ای درخشان در کارنامه کمیسیون رقم خورد.
به گزارش سینماپرس، بیست و هفتمین جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و نخستین جلسه کمیسیون با ریاست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ امروز یکشنبه دهم بهمن ماه در محل این وزارتخانه برگزار شد.
وزیر فرهنگ در ابتدای این جلسه در خصوص اهمیت و جایگاه والای این کمیسیون گفت: کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مجموعه مغتنمی برای نظام به شمار میرود که بر اساس قانون به تصویب رسیده است و تحقق اهداف ترسیم شده آن لازم الاجرا است.
وی در ادامه ضمن قدردانی از سالها تلاش دبیر سابق کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در خصوص حضور فرشاد مهدی پور، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ به عنوان دبیر جدید این کمیسیون گفت: آقای مهدی پور از چهره های باسابقه و شناخته شده اهالی رسانه محسوب میشود که امیدواریم با توجه به انگیزه های قوی که ایشان برخوردار است، کمیسیون و دبیرخانه آن فعال تر از گذشته عمل کنند.
وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه می بایست در دوره جدید فعالیت کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، تمامی ظرفیت های کمیسیون فعال شود، گفت: امیدواریم در این دوره بتوانیم به اهداف مدنظر قانونگذار در این حوزه دست پیدا کنیم و در نتیجه با همکاری تمامی دستگاه های مرتبط دوره ای درخشان برای کمیسیون رقم خورد.
گفتنی است، بیست و هفتمین جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با دستور جلسه «بررسی موانع اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»، «تصمیم گیری در خصوص چگونگی ارتقای زیرساخت سامانه» و «بررسی نحوه اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» و با حضور نمایندگانی از نهادهای مرتبط در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.