پای فرهنگسرای بهمن به جریان برگزاری کنسرتها باز شد
فرهنگسرای بهمن بهعنوان یکی از مهمترین مجموعههای فرهنگی شهر تهران روز سیزدهم بهمنماه سال جاری پس از مدتها میزبان برگزاری یک کنسرت موسیقی پاپ خواهد بود.
فرهنگسرای بهمن بهعنوان یکی از مهمترین مجموعههای فرهنگی شهر تهران روز سیزدهم بهمنماه سال جاری پس از مدتها میزبان برگزاری یک کنسرت موسیقی پاپ خواهد بود.
سینماپرس: صبح امروز نشست خبری و رونمایی از کتابهای منشور سینما جلد دوم به کوشش پرویز فارسیجانی و ماهیت شناسی نخستین فتنه قرن جدید به نویسندگی محمدرضا شاه حسینی و روح اله شمقدری در تماشاخانه مهر برگزار شد.
به گزارش سینماپرس در این نشست جواد شمقدری مدیرعامل جامعه اسلامی هنرمندان سخنان خود را با یاد هنرمندان فقید این مجموعه آغاز نمود و گفت: یادی کنیم از همه عزیزانی که در دوران کرونا از دست دادیم مانند مرحوم سجادپور، شاهد سلطانی، ملت خواه، استاد عالمی و همه عزیزانی که جای آنها در میان ما خالی است. لازم است ایام الله دهه فجر را هم تبریک بگویم و بار دیگر با دلی مطمئن و اراده ای قوی گام های خود را در مسیر انقلاب برداریم.
وی با اشاره به حوادث اخیر عنوان کرد: اعلام می کنم این روزها شاهد حوادثی هستیم که در تاریخ بشر نمونه است؛ بعضیها با آینده نگری خود سعی کردند موضع گیری کنند اما غافل از اینکه آینده ما دست دیگری است و دچار جو زدگی شدند و احساس کردند از قافله نباید عقب بمانند و واکنش هایی نشان دادند. وی در ادامه به گروه دیگری که ماهیت اصلی خود را رو کردند اشاره و افزود، افرادی که سالها پشت نقابها پنهان شده بودند ماهیتشان در طی این سه چهار دهه اخیر در حوزه فرهنگ رو شده است گروهی که همیشه از ناحیه ایشان آسیب دیدیم و اتفاقاً افرادی هستند که بیشترین رانتها از حاکمیت در اختیارشان قرار گرفته است. مدیر اسبق سازمان سینمایی با اشاره به این مهم که بچه های انقلاب را دریابید افزود : فرصتهای زیادی از نیروهای انقلاب اسلامی گرفته شد و متأسفانه مسئولان متوجه این امر نبودند و شاید هم بنا شد در دهه دوم انقلاب پاکسازی شکل بگیرد، اما در حوزه فرهنگ و هنر افراد و مسئولین توجهی نشان نمی دادند. اما امروز حجت تمام شده است و امیدوارم در گام دوم انقلاب اسلامی نهادهای فرهنگی این فرصت را طلایی بشمارند و قدمی در مسیر انقلاب بردارند.
این کارگردان سینما در ادامه اظهار داشت: برخی از ما خیلی وقتها فرصت طلایی را از دست می دهیم که این موضوع به هنرمندان و بخشی از آن هم به مسئولان بر می گردد.
ایشان سخنان خود را با بیان یک خواسته از نهادهای فرهنگی به پایان رساند و گفت : وزارت ارشاد، حوزه هنری، سازمان اوج و دیگر نهادهای فرهنگی روی این موضوع کار کنند تا به عرصه تولید برسد باید توجه شود که دشمن عزمش قطعی است که انقلاب را واژگون کند و در ادامه مسیر خیلی از سلبریتی ها هم این عزم را دیدند و فکر معیشت و آینده کاری خود بودند اگرچه ما معتقدیم این حرکت بستری برای ظهور منجی بشریت است که در کلام مقام معظم رهبری دیدیم.
در ادامه عظیمی عضو هیات امنا هیات اسلامی هنرمندان پشت تریبون قرار گرفت و بیان داشت: حضرت امام فرمودند اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد که به تعبیر بنده یکی از سنگرها سینما است، امروز زبان دعوت به خدا همین فرهنگ است برای فتح چنین سنگری نیاز به مقدمات جدی است، طرح، بودجه، برنامه وامکانات می خواهد تا این اتفاق بیافتد مدیر اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس افزود : جبهه انقلاب سینماگران هستند پس تردید نیست جایگاه مهمی دارند باید کمربندهایمان را سفت کنیم برویم به سمت سینمای جهان شاید به حرف من بخندید اما این واقعیتی است که به وقوع خواهد پیوست اگر دیر بجنبیم از قافله عقب می مانیم.
سپس دکتر الهی از چهره های شاخص فرهنگی و رسانه ای به روی سن آمد و ضمن باز تعریف بحث جنگ ترکیبی عنوان کرد: ما در عرصه رسانه جدا از مولفه هایی که دارد تعریف می کنیم، بحث دروغ، مهاجرت و… هست که در کنار آن مولفه های نظامی هم وجود دارد. این فتنه یکی از بزرگترینها بود که در این ۸۰ روز اتفاق افتاد.
در ادامه با اشاره به رونمایی از دو کتاب در این مراسم افزود: اتفاق امروز رونمایی از کتابها بسیار مهم و مصداق جهاد تبعین است، چون در جایی که هنرمندان را از تولید آثار محروم می کنند، هیأت اسلامی هنرمندان با رونمایی از کتاب های خود سرزندگی و نشات را در جامعه هنری ایجاد میکنند، این در حالی است که نشاط فرهنگی اگر خود به خود صورت گیرد مافیاساز است، اگر عدالت را در جامعه برقرار کنیم قطعا شادی را تزریق کردیم.
در ادامه مراسم و پس از پخش تیزر مدیراجرایی جامعه هنرمندان به ارائه گزارشی از فعالیت این مجموعه پرداخت و گفت: انتشارات جامعه اسلامی هنرمندان را در سال ۱۳۹۶ در شرایطی راه انداختیم که منطقی نداشت چون مجموعه هیات اسلامی هنرمندان با فشارهای مالی در حال تعطیلی بود و اساساً تصور نمی کردیم به جایی برسیم که ۱۰ اثر را معرفی و امروز آثار ۱۱ و ۱۲ هم رونمایی کنیم. وی در ادامه افزود: امروزه هر چند رویکرد دولت انقلابی شده ولی این مجموعه هنوز نه تنها حمایتی کسب نکرده بلکه همچنان با محدودیت هایی مواجه است.
در ادامه از دکتر پرویز فارسیجانی مؤلف دعوت شد تا به روی صحنه آمده و به معرفی کتاب خود بپردازد ایشان سخنان خود را با بیان این مطلب آغاز کرد که وقتی جلد نخست منشور سینما نوشته و آماده شد خیلی افراد فکر نمی کردند بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به جز جمله بهشت زهرا فرمایشی درباره سینما داشته باشند اما دیدیم که حضرت امام (ره) به نکات زیادی اشاره کردند که ۶۱ صفحه از کتاب را شامل می شد. وی ادامه داد: در جلد نخست رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تا سال ۱۳۹۰ منعکس شده بود که در این مسیر تبیینی و پس از انتشار جلد نخست این کتاب بود که رهنمودهای معظم له را از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ طبقه بندی موضوعی نمودیم تا دغدغه های امام خامنه ای را جمع آوری نموده و نگاه معظم له به سینما و سینماگران و نقش و اهمیت هنر هفتم را از منظر ایشان جمع آوری و در جلد دوم این کتاب منعکس نماییم.
وی افزود: امیدوارم در هنر انقلاب منویات امامین انقلاب را در حوزه فیلم و تولیدات سینمایی عملی کنیم و در حوزه تولید فیلم و سریال آثار شاخصی داشته باشیم و البته مسئولان متولی این کار هم برای ادامه مسیر مشوق باشند.
پس از این و در ادامه مراسم از محمدرضا شاه حسینی نویسنده کتاب ماهیت شناسی نخستین فتنه در قرن جدید خواسته شد تا به معرفی این کتاب بپردازد.
شاه حسینی سخنان خود را با بیان این مطلب آغاز کرد که شاید بزرگترین سوالی که پیش بیاید این باشد که چنین کتابی با این محتوا بعد از گذشت ۴ ماه از آغاز فتنه چگونه تولید و امروز رونمایی شده است. این در حالیست که باید توجه داشت پروسه اندلسیزاسیون بیش از ۶۰ سال است که به صورت منضبط و توسط دشمنان در حال پیگیری است و در این میان بالاخص در ۸ سال گذشته بسترهای ویژه ای برای آن مهیا گردید. بستری بسیار مناسب برای به ثمر رسیدن بذرهای کاشته شده که خروجی خود را امسال بروز دهد. البته نحوه عملکرد دولت جدید در چیدمان مدیریتی در همان بهمن ماه پارسال نشان داد که حضور ادامه دار بانیان وضع موجود بر مصادر مدیریتی شرایط کشور را در آینده ای نزدیک ملتهب خواهد کرد.
وی ضمن تبیین بخشی از شرایط ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک جهان اسلام و ایران اسلامی به عنوان ام القرا جهان اسلام افزود : نگارش این کتاب محصول آینده پژوهی صورت گرفته و چندین ماه آمادگی و رصد برای بروز یک فتنه در مسیر حاکمیت جمهوری اسلامی بود و از این جهت در این کتاب با همراهی دکتر شمقدری به سرعت عمق نقشه دشمن را در ۵ سطح سوپراستراتژیک، نانو استراتژیک، عملیاتی و تکنیکی و تاکتیکی مشخص کردیم تا زمینه ای باشد برای دوستانی که قصد دارند در زمینه ماهیت شناسی فتنه اخیر نگاه جامعی داشته باشند و اقدام به تولید آثار هنری و سینمایی نمایند.
در انتهای مراسم و در بخش اول، کتاب منشور سینما جلد دوم با حضور محمدرضا اسلاملو، رضا رسولی، جلیل عرفان منش، شفیع آقا محمدیان، جواد شمقدری و پرویز فارسیجانی رونمایی شد و سپس عکس یادگاری گرفته شد.
و در بخش دوم نیز کتاب ماهیت شناسی نخستین فتنه در قرن جدید با حضور سردار ابطحی، جهانگیر الماسی، حسین طلابیگی، سیداحمد میرعلائی و رضا برجی، مهدی عظیمی و جواد شمقدری رونمایی شد.
لازم به ذکر است که در این مراسم میهمانانی چون محمدحسین نیرومند مشاور وزیر ارشاد، سردار ابطحی دبیر کل کنفرانس انتفاضه فلسطین رضا برجی، شفیع آقامحمدیان، حسین طلابیگی مدیرکل نظارت بر مراکز سینمایی، مهدی عظیمی میر آبادی، محمد قهرمانی، سعید الهی، روح اله برادری، مهدی فیوضی، اکبر حر، جواد شمقدری، محمدرضا اسلاملو، سیداحمد میرعلائی، محمود محمدطائمه، جلیل عرفان منش، جهانگیر الماسی، عبدالحسین بدرلو، محسن علی اکبری، رضا رسولی حضور داشتند.
سینماپرس: آرش فهیم روزنامه نگار سینما در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر گفت: در آمریکا سال هاست که به این نتیجه رسیدهاند که باید از طریق سینما، قدرت خانواده را تقویت کنند و ارزش های خانوادگی را جلا بدهند. به همین دلیل هم هر سال شاهد ده ها فیلم و سریال هالیوودی هستیم که در آن ها خانواده مأمن و پناهگاه افراد معرفی می شود و پدر معمولا قهرمان است. اما سینمای ایران –حداقل در ۱۰، ۱۵ سال اخیر- مسیری معکوس را در پیش گرفته است و اولا، غیر از برخی فیلم ها، عموما خانواده جایگاه متناسبی ندارد و ثانیا، گویی سازندگان این فیلم ها با پدرها پدرکشتگی دارند. این درحالی است که سینمای بعد از انقلاب ما در اوج دوران شکوفایی و رونقش یعنی اواخر دهه ۶۰ و اوائل دهه ۷۰ به موضوعات خانوادگی بیشتر می پرداخت و نتیجه اش را هم در استقبال نسبتا خوب خانواده ها می دیدیم و هم روابط خانوادگی درمقایسه با زمانه ما، بهتر بود که قطعا سینما نیز در فرهنگ زیست خانوادگی و احترام به پدر و مادرها، موثر بود.
خبرنگار فرهنگی روزنامه «کیهان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از شاخص های اغلب فیلم های اجتماعی در سینمای سال های اخیر ایران، کژتابی در ترسیم خانواده و کمبود خانواده الگو و تراز است. به ندرت فیلمی را می بینیم که در آن ها خانواده کامل، مقتدر و مستحکم با روابط عاطفی و گرم بین پدر و مادر و فرزندانشان حضور داشته باشد. در اغلب خانواده های فیلم های ما، پدر یا مادر حضور ندارند و یا اگر هم خانواده ای کامل هست، روابط در آن از هم گسیخته است و در این میان پدر، معمولا تصویری منفی و ترسناک دارد!
وی ادامه داد: یکی از الگوهای قصه پردازی در فیلم های یک دهه اخیر سینمای ایران، نمایش چهره ای هیولایی از پدرهاست. در خیلی از فیلم های به ظاهر اجتماعی و روشنفکرانه سینمای ما در ۱۰- ۱۵ سال اخیر، پدرها به عنوان ضدقهرمان و قطب منفی داستان به تصویر کشیده شده اند. در این فیلم ها به نوعی، پدر نماد قدرت و حکومت هم ترسیم شده است و برخی فیلمسازان با این ترفند، به طور غرمستقیم به قدرت سیاسی حمله کرده اند. هر چند که به هر حال، این شکل از تصویرسازی از پدر به عنوان ستون اصلی خانواده، دراصل نوعی هجمه به اصل نهاد خانواده محسوب می شود.
فهیم با بیان اینکه نمونه اخیر چنین فیلم هایی «لامینور» کار جدید داریوش مهرجویی است که در سال ۱۴۰۱ به نمایش عمومی در آمد اظهار داشت: این فیلم داستان دختر جوانی است که عاشق موسیقی است، اما پدرش به خاطر تعلقات مذهبیاش با موسیقی میانه خوبی ندارد و با علاقه این دختر، مقابله می کند! بازنمایی چهره ای هیولایی از پدرهای سنتی و مذهبی در خیلی فیلم های دیگر در سینمای ایران دیده شده است. فلم «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی، «مرهم» ساخته علیرضا داود نژاد و … درباره پدرهایی هستند که با بدرفتاری موجب فرار دخترشان از منزل می شوند، فیلمهای «ملی و راه های نرفته اش» و «خانه دختر» نیز خشونت پدر علیه دختر را نمایش می دهند.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران خاطرنشان کرد: پدر ستیزی در سینمای دهه گذشته ما سابقه ای پررنگ دارد. یک نمونه از این رویکرد در فیلم «ماجان» ساخته رحمان سیفی آزاد دیده شد. بیرحمی پدر علیه فرزند معلول آن هم در شرایطی که همه بار مراقبت از بچه بر دوش مادر است و مادر هم این مسئولیت را با کمال میل پذیرفته معنی ندارد. سکانس اختتامیه و تلاش پدر برای انداختن بچهاش به دریا، یک ترفند سوخته برای ایجاد حس ترحم به نفع بچه معلول است. این همه اغراق در نمایش تصویر منفی از یک پدر، ناشی از ضعف اساسی فیلم یعنی عدم ایده زاینده و پویا و مرگ درام است.
وی در پایان این گفتگو افزود: از دیگر آثار جدید سینمای ایران که دچار این بلیه هستند می توان از فیلم «بی صدا حلزون» یاد کرد که اتفاقا در آنجا نیز شاهد تعامل خاص یک پدر با فرزند معلولش هستیم. «بی صدا حلزون» که در سال ۱۴۰۱ اکران شد، درباره یک کودک ناشنواست که مادرش قصد دارد تا با پیوند حلزون، او را به نعمت شنیدن برساند. اما پدرش نه تنها مخالف است بلکه با روشهای خشونتآمیز مانع این عمل میشود؛ چون تصور میکند در صورت شنوا شدن فرزندش، دیگر نمیتواند مانند زمانی که این کودک ناشنواست با او دوست و صمیمی باشد.
سینماپرس: امیر سمواتی تهیه کننده سینما در پی اعلام اکران فیلم های خارجی گفت: پرسش مهمی که برای بنده به وجود آمده این است که چگونه ما فرهنگ غرب و شرق را نقد می کنیم اما در پی آن هستیم که فیلم خارجی در کشورمان اکران کنیم؟ آیا مدیران سینمایی و فرهنگی به تأثیرات فرهنگی این فیلم ها در جامعه ما توجه دارند؟ آیا از ابعاد مشکلاتی که اکران این آثار در فرهنگ ملی ما می تواند ایجاد کند آگاه هستند؟
تهیه کننده فیلم های سینمایی «کافه ترانزیت» و «پنج ستاره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در این شرایطی که مخاطبان از سالن های سینما فرار کردند بدترین کار اکران فیلم خارجی است!؛ ما با این کار رسماً فیلم ایرانی را از یاد اندک مخاطبان سینمای ایران می بریم و این در حالی است که سینمای ایران باید جایی برای عرضه کالا و فرهنگ ایرانی باشد.
وی ادامه داد: ما بارها شاهد نقد فرهنگ غرب و شرق و سینمای آمریکا و اروپا از سوی مسئولان بوده ایم و تفکرات آن ها را مورد نقد و نکوهش قرار داده ایم اما حالا می خواهیم فیلم خارجی در سینماهای کشورمان اکران کنیم و این اتفاق به مثابه استقبال و ترویج فرهنگ خارجی در کشورمان است.
سمواتی سپس با انتقاد از دخالت نهادهای دولتی در خصوص انتخاب و توزیع و اکران فیلم ها اظهار داشت: علاوه بر این دولت نباید مستقیماً دخالتی در خرید و پخش آثار خارجی داشته باشد و انی دفاتر پخش هستند که باید فیلم های خارجی را خریداری کرده، وارد کشور کنند، مجوز اکران آن را دریافت کنند و آن را به نمایش عمومی بگذارند.
تهیه کننده فیلم های سینمایی «دربند» و «ساکن طبقه وسط» تأکید کرد: وقتی دولت بخواهد به تنهایی مجوز ورود و نمایش این قبیل آثار را در دست بگیرد به معنای آن است که اگر درآمد و سودی از اکران و عرضه این آثار به وجود می آید به برخی کارمندان دولت باز می گردد و عموم اهالی سینما و آحاد افراد جامعه از آن بی نصیب می مانند.
وی در پایان این گفتگو افزود: علاوه بر این مدیران سینمایی اگر اصرار به اکران فیلم های خارجی دارند باید بدانند در همه جای دنیا وقتی مسأله اکران فیلم خارجی پیش می آید نسبتی رعایت می شود تا مثلاً ده درصد ظرفیت سینماها به اکران آثار خارجی اختصاص پیدا کرده و بخش اعظم سینماها تنها نمایش دهنده فیلم های مختص آن کشور باشند.
سینماپرس : مراسم رونمایی از کتابهای منشور سینما و ماهیتشناسی نخستین فتنه در قرن جدید صبح امروز دوشنبه ۱۰ بهمن با حضور مدیران و هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
سینماپرس: نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی برگزار شد که اغلب مباحث مطرح شده در این رویداد در خصوص تحریم جشنواره توسط برخی سینماگران آشوب طلب و رویکرد این رویداد در مواجهه با آن ها بود.
به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر صبح امروز در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این رویداد به ذکر یاد درگذشتگان از اهالی رسانه در طی یک سال گذشته پرداخت و یاد و خاطر علیرضا غفاری، بابک برزویه، اشکان منصوری، محسن جعفری راد و… را گرامی داشت.
وی ادامه داد: ما از روز دوازدهم بهمن در پردیس سینمایی ملت میزبان اهالی رسانه خواهیم بود و در برخی روزها ۲ سانس و برخی روزها ۳ سانس نمایش خواهیمداشت و جدول نمایش فیلم ها به زودی منتشر خواهد شد.
سپس از پوستر بخش بین الملل جشنواره رونمایی شد و در ادامه مراسم مجتبی امینی دبیر این رویداد سینمایی اظهار داشت: از دوازدهم بهمن ماه جشن شروع سال سینمای ایران برگزار خواهد شد.
وی مدعی شد که امسال شرایط سختی جهت برگزاری جشنواره و برنامه ریزی ها داشتیم. و دلیل آن التهابات کشور بود که روند تولید آثار سینمایی با مشکل و تأخیر روبرو شدند. پست پروداکشن ها به تأخیر افتاد اما ما با بسته تولیدی خوبی روبرو بودیم؛ ۷۵ اثر ثبت نام کردند و آثاری که به دبیرخانه رسید قابل تأمل بود.
امینی ادامه داد: امسال با گرافیک ویژه ای روبرو خواهیم بود؛ اقلیم متفاوت و نشاط و شادابی در آثار خواهد بود. امسال تنوع اقلیم و ژانرها مخاطب را راضی نگه می دارد. امسال خستگی از تن همه در میرود؛ فیلم های ویژه ای داریم در ژانرهای مختلف و این نشان دهنده روح جدیدی است در صنعت سینما که مسیر خود را پیدا کرده؛ ما در هیأت انتخاب که کارها را بررسی کردیم کار انتخاب دشوار بود.
وی خاطرنشان کرد: ما حدود ۳۰ فیلمخوبداشتیم و از این جهت به ۲۴ فیلم رسیدیم و امیدواریم که فیلم مسعود جعفری جوزانی هم به جشنواره برسد. فروش بلیت ها از طریق ۳ سامانه آغاز شده و فروش بلیت برای شهرستان ها نیز به زودی آغاز می شود.
اامینی با اشاره به بخش بین الملل این رویداد گفت: دوستان ما در معاونت بین الملل زحمت کشیدند؛ ۵۷۸ اثر متقاضی حضور بودند و ما آثار را بازبینی و جمع بندی کردیم؛ فیلم های خوبی در ۳ بخش جلوه گاه شرق، سینمای سعادت و جشنواره جشنواره ها به نمایش در می آید. ما از ۲۸ کشور خارجی مهمان خواهیمداشت. علاوه بر برج میلاد، موزه سینما نیز یکی دیگر از پایگاه های ما برای بخش بین الملل است و بازار فیلم نیز به صورت ویژه کار خود را شروع خواهد کرد.
امینی در پاسخ به این سوأل که شما چه تدبیری برای شیطنت های احتمالی برخی افراد به خصوص در مورد نمایش آثار دارید اظهار داشت: فضای سایبری تحت کنترل هست و ما امیدواریم شرمنده صاحبان آثار نشویم.
وی در مورد تحریم فیلم ها گفت: کسانی که متقاضی بودند آثارشان پذیرفته شده و از لحاظ پروتکل های حرفه ای متولی تصمیم گیری یک اثر تهیه کننده است؛ اوتصمیم برای حضور در جشنواره ها واکران می گیرد؛ این در همه جشنواره های داخلی و خارجی وجود دارد. شاید برخی مسائل اجتماعی باشد یا مسائل شخصی با تهیه کننده؛ حاشیه ها در رسانه ها و… تأثیری در مورد شرایط حضور فیلم نخواهد داشت و آثار برایمان حجت است؛ در سال های قبل هم چنین موضوعاتی داشتیم که برخی عوامل همراهی نمی کردند و می گفتند دوست نداریم با رسانه ها درگیر باشیم. همه آثار راه یافته اکران موفق خواهند داشت و بستری را مهیا می کنیم که مخاطبان ببینند و ارزیابی کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که در ماه های اخیر شایعاتی منتشر شد که دبیرخانه برخی ابزارهای تشویقی وتنبیهی برای حضور و عدم حضور فیلم ها در نظر گرفته و آیا اهرم تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شده یا خیر؟ گفت: ما اختیاری برای تشویق و تنبیه نداریم. ما جشنواره را برگزار می کنیم و سایر موارد این چنین به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برمی گردد. ما با جنگ تیترها در رسانه ها روبرو هستیم؛ ما به موضوعات حاشیه ای ورود نمی کنیم چرا که در توان و اختیارات ما نیست.
امینی در پاسخ به این سوأل که تکلیف سیمرغ مردمی چه می شود و همچنین چرا در حوزه بین الملل کمتر خبری رسانه ای شده است اظهار داشت: ما در یک شرایط ملتهب بودیم و فعالیت های رسانه ای در آن طرف آب هجمه شان را با دوز بالا شروع کردند؛ ما طراحی کردیم که با کمترین آسیب بتوانیم این کشتی را به ساحل برسانیم؛ جنگ رسانه ای آن طرف آب در حال برنامه ریزی است تا به بخش بین الملل آسیب برساند و دوستان باید کمک کنند که بتوانیم ما در شرایط آرام برگزار کنیم. به ما حق بدهید که امسال موضوعی مطرح شد که چرا دبیر جشنواره حرف نمی زند روابط عمومی چرا سکوت کرده و این ها گردن حقیر است و سیاست های بنده بوده که سکوت اختیار کنیم!
وی در مورد سیمرغ مردمی گفت: امسال تولید با روند کندی مواجه بود؛ هر سال حدود ۷۰-۸۰ اثر در سینمای کشور تولید میشود و۷۵ اثر ثبت نام شده میل داشتند حضور داشته باشند؛ ما جلسات متعددی داشتیم؛ برخی آثار دیر به دبیرخانه می رسد. یک سری آثار از اواسط جشنواره به ناوگان اکران اضافه می شوند لذا این چند اثری که از اواسط جشنواره اضافه میشوند شرایط را برای آرای مردمی سخت کرده چرا که عدالت برقرار نمی شود؛ دوستان ما چند هفته ای است درگیر هستند که ببینند آیا می شود بستر عادلانه ای برای این مهم فراهم شود!
امینی از اعلام مجری نشست ها طی روزهای آتی خبر داد و در مورد سیمرغ اقتباسی اظهار داشت: باید جلوتر برویم وبینیم آیا این ۲۴ اثر برگرفته از اقتباس هستند یا خیر تا بنا بر اختیارات دبیر برای آن برنامه ریزی کنیم.
وی در مورد مراسم فرش قرمز گفت: سیاست ما امسال این گونه بود که جشنواره ۴۰ ساله را به ۴۱ سالگی می بریم؛ ما سرباز فرهنگی و هنری کشور هستیم. نگاه حقیر این است که باید جشنواره با سبک زندگی ایرانی-اسلامی همراه باشد و باید فرهنگ خود را پیاده سازی کنیم. ما عقبه فرهنگی ویژه ای داریم که زبانزد است وباید با این عقبه هنرمان را پیش ببریم.
امینی در مورد اینکه آیا افرادی که جشنواره را تحریم کردند در داوری ها دیده می شوند یا نه گفت: در این سال ها گاهی همه همراه بودند و گاهی نبودند؛ اینکه عزیزی بخواهد همراهی کند یا نه همواره بوده و جشنواره بر اساس استاندارد جلو می رود و با اقتدار مباحث خود را پیش میبرد. من جای مشکلی برای این کار نمی بینم! التهابات این ماه های اخیر تأثیری بر رفاقت ودوستی ها نمیگذارد. ما از حضور همه دوستان استقبال می کنیم و از اهالی رسانه خواهش می کنم به این موضوع کمک کنند و انرژی مثبت بدهند.
وی در پاسخ به این سوأل که چرا ستاد خبری در این دوره اینقدر ضعیف عمل نموده و با پاسخگو نبودن خود شرایط را برای هجمه رسانهای به جشنواره فراهم ساخته بیان داشت: ثابت شده که آدم جسوری هستم؛ موج رسانه ای مطرح شد که تهیه کننده «گاندو» دبیر جشنواره شده؛ ژانر پلیسی-امنیتی ژانر ویژه ای است که در دنیا به آن می پردازند. این اثر مخاطب را درگیر کرد. من در ژانرهای مختلف فیلم ساختم در ژانر اجتماعی هومن سیدی را من با فیلم «آفریقا» به سینما معرفی کردم؛ فیلم های بین المللی ساختم مثل «بدون مرز» اما همه فوکوس شان روی این سریال بوده؛ در موضوع جشنواره فجر همه ذهنیت ها به سمت این سریال رفته وبقیه کارهای مرا فراموش کردند. هر مدیریت یک استراتژی مدیریتی را تبیین می کند و ما با توجه به التهابات کشور باید برنامه ریزی می کردیم با اقتدار و شرایط مناسب جشنواره را پیش ببریم.
وی ادامه داد: این تدبیر من بود که آسیبی به صاحبین آثار نرسد؛ بنده باید مراقبت کنم از همکارانم در تولید و سیاست مان این بود که اسم ها را دیرتر عنوان کنیم تا فشار بیشتری از سمت رسانه های بیگانه به اهالی سینما وارد نشود. اگر ما کنداکتور را دیر اعلام می کنیم چون در شرایط استاندارد قرار نداریم و باید عادلانه نگاه شود. اگر زمان به عقب برگردد باز هم اسامی ۷۵ فیلم را اعلام نمی کردم تا تمرکز اهالی سینما به دلیل هجمه رسانه های بیگانه به هم نریزد.
امینی با انتقاد شدید خبرنگار یکی از رسانهها نسبت به عدم استاندارد بودن جشنواره، عدم خبررسانی دقیق و اطلاعات قطره چکانی این جشنواره و نحوه توهین آمیز پرسش وپاسخ ها در جشنواره گفت: جشنواره بر اساس استاندارد پیش می رود؛ فیلم ها با تأخیر تولید شده اند و فرصت نداشتند متریال در اختیار ما بگذارند. هر فیلمی بر اساس سیاست خودش پیش می رود.
به گزارش خبرنگار سینماپرس، این مراسم با حواشی قابل تأملیهمراه بود که به سبب کیفیت بسیار نازل نشست خبری و در کنار پاسخهای قابل تامل و بعضاً غیر قانع کننده دبیر جشنواره به وجود آمد. موضوعی که سبب میشود تا از هم اکنون انتقادات جدی اهالی رسانه متوجه جشنواره و دبیر تازه وارد آن گردد.
سینماپرس: فصل دوم «سینما هویت» با اجرای امید پویانفر و عرفان بیطرف روی آنتن شبکه امید میرود و پیمان خزلی تهیهکنندگی آن را بر عهده دارد.
به گزارش سینماپرس، برنامه «سینما هویت» تنها برنامه سینمایی مختص نوجوانان است که در یک فصل از ابتدای سال جاری روی آنتن شبکه امید رفت، از امروز دوشنبه دهم بهمن فصل جدید این برنامه به شبکه امید بازمیگردد.
این برنامه با اجرای امید پویانفر و عرفان بیطرف روی آنتن میرود و پیمان خزلی تهیهکنندگی آن را بر عهده دارد.
فصل دوم «سینما هویت» به بررسی آثار شاخص سینمای جهان با رویکرد «هویت سازی» میپردازد در این فصل بررسی مولفهها و معیارهای فیلمهای مطرح جهان مورد بررسی قرار گرفته و دنیای آنها از دید هویت بخشی به نوجوان مورد بررسی قرار میگیرد.
این برنامه در بخش میز کارشناسی از حضور اهالی رسانه بهره میگیرد و در پرونده هر قسمت، ابعاد تاریخی و پیشینیه فیلم روی پیشخوان خبر برنامه قرار خواهد گرفت.
این برنامه در شروع سری جدید به سینمای مارول میپردازد.
«سینما هویت» این هفته دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه حوالی ساعت ۱۷ روی آنتن میرود.
سینماپرس: معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پیامی را صادر کرد.
به گزارش سینماپرس، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیامی را صادر کرد.
در این پیام آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
هنر، دریای زلال معرفت، جوهر روشنابخش جسم و جان آدمی و تجلیگاه حقیقت لایزال الهی است که در تاریکی، روشنایی میافروزد و شمایلی از حقیقت را آشکار میسازد. حقیقت هنر، صراط مستقیمی است که معبر صعود و نزول انسان کامل بهشمار میآید و ویژگی اصلی آن، خلاقیت دستگاه ادراک انسانی است.
هنرمند با جهد، جوشش و اتکا به استعداد خلاقه خود میتواند بهسان گوهرشناسی حاذق در ژرفنای پهنه خروشان هنر غور کند، جلوههای ناب و ساطع جمال و جلال الهی را بیابد و شمّهای از مکشوفات خود را با اهل معنا در میان بگذارد.
هنرمندان ایرانی از دیرباز تا به امروز با خلاقیت در کارگاه خیال خویش، جویای انکشاف حقیقت بودهاند. هنرمند طالب حقیقت، حصار زمان و مکان را میشکند و پیام خود را در هر عصر و زمانهای به سمع و نظر مخاطب حقیقتجو میرساند.
جشنواره هنرهای تجسمی فجر که ثمره پربرکت شجره طیبه انقلاب اسلامی است، میتواند بستر مستعدی برای پاسخ به سرشت حقیقتجوی هنرمندان در رشتههای گوناگون نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، طراحی گرافیک، کارتون و کاریکاتور، تصویرسازی، حجم و عکاسی باشد.
حضور پرشور هنرمندان ارجمند و نمود هنرنماییهای چیرهدستانه آنها در آینه این رویداد هنری، همواره منشأ رشد، تعالی و معرفتافزایی هنر فاخر ایران اسلامی بوده است و چهبسیارند هنرمندان نامور و شایستهای که مسیر رفعت و ترقی خویش را از رهگذار حضور در جشنواره هنرهای تجسمی فجر آغاز نمودهاند.
اکنون که در پرتو عنایات الهی، به یُمن حضور شورانگیز هنرمندان و مساعی مجاهدانه دستاندرکاران، جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موقف پانزدهم قرار گرفته است، فرصت را مغتنم شمرده و از زحمات یکایک اعضای شورای سیاستگذاری، دبیران، داوران، هنرمندان و کلیه دستاندرکاران خدوم این آوردگاه باشکوه، کمال تشکر و قدردانی را ابراز مینمایم.
از خداوند حنّان، دوام صحت، عزت و مزید توفیقات همه عزیزان را در مسیر اعتلا و بالندگی فرهنگ و هنر این مرز و بوم خواستارم.»
نمایش آثار منتخب هنرمندان حاضر در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۲۸ بهمن ادامه خواهد داشت.
علاقهمندان جهت بازدید از این نمایشگاه میتوانند همهروزه (به جز روزهای ۱۵ و ۲۲ بهمن) از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر، مؤسسه فرهنگی هنری صبا مراجعه کنند.
محمدحسین توتونچیان ـ تهیه کننده موسیقی ـ در واکنش به برخی انتقادها و هجمه ها نسبت به برپایی کنسرت ها و اعتقاد بر واجب نبودن برگزاری اجراهای موسیقی، این پرسش های صریح را مطرح می کند: «اگر بخواهیم با این نگاه پیش برویم، بسیاری از شغلهای دیگر هم واجب نیستند ولی کسی به آنها اعتراض نمیکند؛ مثلا چه مسئله حیاتی در فعالیت فروشندگان لوازم آرایشی هست؟ و یا مگر باز بودن کافهها و رستوران ها برای مردم واجب است؟ آیا نمیتوان همان غذا و قهوه را در خانه خورد؟ چه تفاوتی دارد به جای کافه رفتن در خانه خود قهوهتان را بنوشید؟»
سینماپرس: اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند، شنبه هشتم بهمن با محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی دیدار کردند.
به گزارش سینماپرس، سیدعلیرضا حسینی، محمد صوفی، رضا خوشدلراد و حامد شکیبانیا اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند و سعید رشتیان عضو سابق و مستندساز در جلسهای با محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، عبدالحسین بدرلو معاون مستند و هومن مرادی کرمانی مدیر مستند مرکز، درباره ارتقای نقش تهیه کننده در سینمای مستند و توجه به تاثیر تهیه کننده در تولید آثار فاخر و مسائل روز سینمای مستند صحبت کردند.
در این جلسه سعید رشتیان گفت: با توجه به شرایط عمومی جامعه، فرصت مناسبی است که مستندسازان و فیلمسازان برای تولید کار هنری وارد شوند. جامعه نیازمند گفتگو، تعقل، خردگرایی و تعامل است. کارهای هنری فرصتی است برای تحقق این گفتگوها. مستندسازی، دعوتی است به بیان مسائل، به طرح مسائل و به فراهم کردن بستری که در آن بشود درباره مباحث روز، صحبت کرد. مدیران باید این فضا را فراهم کنند، به نظرم مدیران هم میدانند فعالیت هنری، بخشی از گشایشی است که جامعه امروز به آن نیاز دارد تا از دل بحرانها بگذرد. توجه به نقش تهیهکنندگی یکی دیگر از مسائلی است که باید جدی گرفته شود، به نظرم معضل جدی سینمای مستند ایران، نادیده گرفتن نقش تهیهکننده در مناسبات تولید است.
رضا خوشدل راد در ادامه این بحث بیان کرد: در پروژههای دولتی، مواردی که تهیهکننده حرفهای همراه گروه بوده، اگر مسئلهای پیش آمده، آن تهیه کننده با مدیران وارد بحث شده و تولید به شکل مطلوب ادامه یافته است. در سینما و تلویزیون، مدیرانی هستند که گمان میکنند تهیه کنندگی چرخ اضافه برای یک پروژه است و باید او را حذف کرد.
در ادامه جلسه سیدعلیرضا حسینی درباره اهمیت حضور تهیه کنندگان در پروژهها و تبیین جایگاه تهیهکنندگان صحبت کرد و گفت: من هم مانند آقای رشتیان به این معتقدم که امروز، دوره عقلانیت است و تجربه نشان داده در میان تهیهکنندگان سینمای مستند، این تعقل بیشتر و جدیتر است. تهیهکننده متخصص و آشنا به کار میتواند روند تولید و کیفیت آثار را بهتر کند. از آقای حمیدی مقدم به عنوان تهیه کننده، انتظار دارم توجهشان به شان و جایگاه معنوی و حرفهای تهیهکننده بیشتر باشد، اینکه عدهای با بودجههای اندک و با حذف تهیهکننده دست به تولید بزنند، نمیتواند به نفع سینمای مستند باشد. خوشبختانه این نگاه را در مرکز گسترش ندیدهام.
محمد صوفی دیگر عضو هیات مدیره در این جلسه گفت: سالهاست درباره این موضوع با مدیران مختلف صحبت شده، اما اتفاقاتی که در ماههای اخیر رخ داده است این بحث را تازه میکند. به نظرم ما انسانها هر کدام، معایبی داریم، اما در کار گروهی و صنفی باید خرد جمعی حاکم باشد و این باعث میشود که بهترین رفتار از ما بروز پیدا کند. در صنف تهیهکنندگان این همراهی وجود دارد. همان طور که دوستان اشاره کردند در شرایط فعلی، اعضای انجمن صنفی تهیه کنندگان میتوانند در ماجرای مستندنگاری طرحهای دولتی، محوریت داشته باشند.
حامد شکیبانیا با اشاره به اهمیت شورای ترکیبی مستندنگاری بر تعامل صنف تهیهکنندگان با مرکز گسترش و سازمان سینمایی برای تحقق هر چه سریعتر این طرح تاکید کرد.
محمد حمیدی مقدم پس از شنیدن صحبتهای مختلف حاضران با اشاره به وضعیت مرکز گسترش در معادلات تولید گفت: در مرکز گسترش به عنوان یکی از اصلیترین مراکزی که امکان ساخت مستند را فراهم میکند، نقش تهیه کننده حرفهای و نوجو مهم است. تهیه کنندگی حلقه مفقوده تولید در مستند است، در حالی که در نگاه توسعه محور و با توجه به رویکردهای جدید در فیلمسازی، تهیه کننده میتواند منبع خلاقیت، جسارت و نوگرایی باشد. برای ما در مرکز توجه به جایگاه تهیه کننده از این منظر حیاتی است.
وی ادامه داد: برای ما مهم است همان طور که به جایگاه و نقش کارگردان در تولید اثر اهمیت میدهیم، به تاثیر تهیهکننده توجه کنیم و جمیع جنبهها برای ساخت یک مستند فاخر، ماندگار و موثر را در نظر بگیریم. قطعاً تهیهکننده میتواند یکی از ارکان اصلی در مرحله تولید، توزیع، نمایش و پخش باشد.
مدیر عامل مرکز گسترش با اشاره به اهتمام و توجه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی برای به فرجام رسیدن طرح مستندنگاری پروژههای دولتی گفت: همان طور که همه میدانیم مسأله معیشت یکی از دغدغههای سینماگران در ماههای اخیر بود، طرح مستندنگاری یکی از اولویتهای جدی ماست و مصریم که زمینه تحقق آن را فراهم کنیم و خیلی زود از مرحله جلسه و گفتگو به مرحله اجرایی شدن این طرح برسیم. ما در اجرا حتماً مسائلی داریم، یعنی باید کارگردانان و تهیهکنندگان، معرفی شوند در یک سامانه و نمایندگان ارگانها و روابط عمومی سازمانهای بزرگ برای انتخاب تهیه کنندگان و کارگردانان باید به این سامانه رفته و مستندنگاری را به یکی از اعضای شناخته شده که هویتشان احراز شده، بسپارند.
در این جلسه درباره برگزاری جشنوارههای منطقهای یا نمایشهای استانی مستندها در مراکز استانی، برگزاری کارگاههای آموزشی و تولید مستند بحث و گفتگو شد.