X

بایگانی بهمن 12, 1401

دفتر سینمایی

سبط احمدی: سینمای ایران سال های سال است منحصر به فضای داخلی کشور خودمان شده و در عرصه جهانی چندان جایگاهی ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که پس از سال ها قرار است به صورت بین المللی برگزار شود در خصوص الزامات برگزاری جشنواره در تراز بین المللی گفت: سینما در کشور ما محدود به طیف و تفکر خاصی شده که حتی مخاطب داخلی هم ندارد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مصائب چارلی» و «نغمه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما وقتی عنوان یک جشنواره، همایش، کنگره و… را بین المللی می گذاریم باید آن مراسم در تراز جهانی و بین المللی باشد؛ هر مسأله ای در هر حوزه ای وقتی عنوان صادرات و بین المللی واقعی پیدا می کند که بتواند به صورت واقعی برای کشور پیشرفت و درآمدزایی داشته باشد و بتواند در حوزه مرتبط محصولات ایرانی را به سراسر جهانیان معرفی کرده و آن ها را ترغیب به استفاده و خریداری محصولات ایرانی کند.

وی ادامه داد: بدیهی است که سینمای ایران سال های سال است منحصر به فضای داخلی کشور خودمان شده و در عرصه جهانی چندان جایگاهی ندارد؛ در این سال ها فیلم هایی که از ایران به جشنواره های جهانی رفته بیش از آنکه بتواند منافعی را برای فرهنگ و هنر کشور در پی داشته باشد نوعی تبلیغات برای خارجی ها بوده و آن ها توانسته اند از این فیلم ها به نفع سیاست های خود بهره برداری کنند.

سبط احمدی یادآور شد: سال ها قبل مهمترین جشنواره واقعاً بین المللی ما در سینمای ایران جشنواره فیلم رشد بود که حقیقتاً در تراز بین المللی برگزار می شد و در حوزه فیلم های آموزشی حرف های جدی برای گفتن داشت اما متأسفانه چند سالی است که این جشنواره در حد یک جشنواره روستایی برگزار می شود که کارکرد داخلی و ملی هم ندارد و این اتفاق به دلیل انتخاب فیلم ها، مهمانان، دست اندرکاران جشنواره و… است. در مورد جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم نیز سال های متمادی است با چنین مشکلی روبرو هستیم.

این سینماگر تصریح کرد: مدیران فرهنگی قطعاً خودشان به خوبی می دانند که صرف حضور چند مهمان و یا فیلم خارجی نمی تواند یک جشنواره را بین المللی کند؛ ما زمانی می توانیم ادعای بین المللی جشنواره های سینمایی را داشته باشیم که این رویدادها باعث شوند با دنیا تبادل فرهنگی داشته باشیم و محصولات مان را به راحتی در دنیا به فروش برسانیم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شیر تو شیر» و «سنگ اول» با بیان اینکه آیا پس از سال ها ادعای بین المللی بودن جشنواره ها ما توانستیم فیلم های مان را به دنیا بفروشیم و تنها به اندازه هزینه یک سال اداره سینمای کشور درآمد کسب کنیم؟ اظهار داشت: در دنیا وقتی آثاری مانند «آواتار» ساخته می شود که فروشش به چند میلیارد دلار می رسد میزان فروش آنقدر است که بودجه برخی کشورهای کوچک در دنیا حتی کمتر از آن میزان بسته می شود! اگر این اتفاق رخ بدهد ما می توانیم ادعای بین المللی بودن داشته باشیم در غیر این صورت هر ادعای بین المللی بودنی بی اساس است.

سبط احمدی تأکید کرد: بی تعارف باید عرض کنم که سینما و فرهنگ کشور ما در جغرافیای روستا خلاصه می شود و حتی در حد و اندازه جغرافیای کشورمان هم نیست و در اثبات این مدعا همین بس که بخش اعظمی از مردم سال های متمادی است میل و رغبتی برای حضور در سینما و تماشای فیلم ها ندارند. آن وقت ما چطور می خواهیم با این فیلم ها و سینمایی که مردم خودمان میلی برای تماشای آن ندارند ادعای بین المللی بودن داشته باشیم؟

این تهیه کننده در پایان این گفتگو افزود: بهتر است به جای اینکه یک اشتباه را چند بار تکرار کنیم از مدیرانی که سال ها آمدند و بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر را جدا کردند و برای برگزاری بخش جهانی بودجه مجزا دریافت کردند این پرسش را داشته باشیم که ماحصل آن هم خرج کرد از بودجه بیت المال چه دستاوردی برای سینمای کشور داشت؟ آیا ما با برگزاری این جشنواره توانستیم به حضورمان در مجامع بین المللی مهر تأیید بزنیم یا اینکه سفره ای پهن کردیم و عده ای آمدند و در سفره ذی نفع شدند؟ ما وقتی ادعای بین المللی بودن یک رویداد را مطرح می کنیم بایستی وسعت و ظرفیت بین المللی شدن آن را هم داشته باشیم که متأسفانه در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینا ذکایی برای زلزله‌زدگان خوی می‌نوازد


سینا ذکایی ـ از نوازندگان شناخته شده سازهای بادی ـ از برگزاری دورهمی به منظور کمک به زلزله‌زدگان خوی خبر داد و اینکه قرار است به همین منظور در این دورهمی بنوازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شماره ۱۰» دارای پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از پوستر رسمی فیلم سینمایی «شماره ۱۰» به کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، پوستر فیلم سینمایی «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری که در بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد، منتشر شد.

«شماره ۱۰» به نویسندگی حمید زرگرنژاد است که در خلاصه داستان آن آمده است: «فرار از اینجا بهترین راهه چون همه‌مون ازش می‌ترسیم…»

تازه‌ترین محصول بنیاد سینمایی فارابی بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است و بازیگرانی همچون مجید صالحی، حسام منظور، سیامک صفری، بهرنگ علوی، مهدی زمین پرداز، صحرا اسداللهی و احمد کاوری در این فیلم به نقش‌آفرینی می‌پردازند.

طراحی این پوستر را محمد روح الامین بر عهده داشته است که این فیلم روز چهارشنبه ساعت ۱۹ در پردیس سینمایی ملت (خانه رسانه) به نمایش در می‌آید.

عوامل اصلی این فیلم سینمایی عبارتند از: مجری طرح: احمد کاوری، مدیر فیلمبرداری: حسن پویا، طراح صحنه: محمدرضا شجاعی، تدوین: عماد خدابخش، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، صداگذار: آرش قاسمی، صدابردار: فرخ فدایی، طراح گریم: شهرام خلج، طراح لباس : نیاز حمیدی، طراح جلوه های ویژه بصری: حسین حشمت نیا، طراح جلوه های ویژه میدانی: رضا ترکمان، مدیر تولید: علی بهرمند، اصلاح رنگ و نور: سامان مجدوفایی، مدیر برنامه‌ریزی: حبیب قلی‌زاده، دستیار اول کارگردان: محسن حسن‌پور، سرپرست گروه فیلمبرداری: محمد نادرقشلاقی، دستیار یک فیلمبردار: فرزین ابراهیمی، دستیار صحنه: حسین حاجی ابراهیمی، مدیر تدارکات: محمد میسمی، محصول بنیاد سینمایی فارابی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

من پرویز یاحقی هستم!


پرویز یاحقی از چیره‌دستان ساز ویولن و از پایه‌ثابت‌های برنامه «گلها» بود؛ تاحدی که خیلی‌ها با نوای ساز او عاشق موسیقی ایرانی شدند. با این همه پس از انقلاب به مدت ۳۰ سال خانه‌نشین شد و هرچند به راحتی می‌توانست از ایران برود و اتفاقا در شرایط خوبی هم زندگی کند اما او عاشق ایران بود و ماند. یاحقی در سال‌های انزوا یاد گرفت که چگونه با دوربین کار کند و به تنهایی با ثبت تصاویری از زندگی روزمره خود در شش نوار وی اس اچ، مستندی خلق کرد تا بعدا به همراه آثار موسیقی‌اش به دست آیندگان برسد که بعدا آن را به بهمن فرمان‌آرا سپرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسعود سپهر به سوی خانه ابدی


مراسم تشییع پیکر مسعود سپهر ـ هنرمند باسابقه عرصه گرافیک کشورمان ـ از مقابل خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«انجمن سینمای جوانان ایران» بودجه حمایت تولید را افزایش داد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در پی افزایش هزینه‌های تولید فیلم کوتاه در کشور انجمن سینمای جوانان ایران با حمایت سازمان سینمایی بودجه حمایتی خود از تولید فیلم کوتاه را افزایش داد.

به گزارش سینماپرس، انجمن سینمای جوانان ایران که رسالت خود را آموزش حرفه‌ای سینما در کشور و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران می‌داند، از طریق پیچینگ به بررسی طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های کوتاه سینمایی می‌پردازد و بنابر سطح فیلم‌ساز و فیلم‌نامه، در سه حالت «فیلم اولی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت می‌کند.

طبق مصوبه هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامه‌ها در فرآیند پیچینگ، فیلم اولی‌ها تا سقف اعتبار ۱۵ میلیون تومان، فیلم‌های نیمه‌حرفه‌ای تا سقف ۵۰ میلیون و در صورت تایید اقتضائات فیلمنامه برای بودجه بیشتر توسط شورای پیچینگ و همچنین توجه به اولویت‌های مضمونی آیین‌نامه تا سقف ۷۰ میلیون تومان و فیلم‌های حرفه‌ای تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و در صورت تایید اقتضائات فیلمنامه برای بودجه بیشتر توسط شورای پیچینگ و همچنین توجه به اولویت‌های مضمونی آیین‌نامه ۱۵۰ میلیون تومان می‌توانند بودجه تولید دریافت کنند.

پیش از این انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم اولی‌ها تا سقف ۷ میلیون تومان، فیلم‌های نیمه حرفه‌ای تا سقف ۳۵ میلیون تومان و فیلم‌های حرفه‌ای تا سقف ۷۰ میلیون تومان حمایت می‌کرد.

فیلم‌سازان جوان کشور که در فرآیند پیچینگ فیلم ساخته‌اند، در صورت بالا بودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران امکان درخواست متمم قرارداد نیز دارند که رویه آن در آیین نامه تولید آمده است.

فیلم‌سازان جوان ایران می‌توانند از طریق سامانه «پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران» اقدام به ثبت طرح‌ها و فیلمنامه‌های خود کنند.

ژانرها و مضامین اولویت‌دار معاونت تولید انجمن سینمای جوانان ایران به شرح ذیل است:

بهره‌گیری از الگوها و ویژگی‌های سینمای ژانر با توجه ویژه به ژانرهای:

فانتزی، کمدی، ماورایی- رازآلود- وحشت، جنگی و دفاع مقدس، نوآر- پلیسی- جنایی، ملودرام، علمی تخیلی

مضامین اولویت‌دار:

*عدالت خواهی و مبارزه با تبعیض، با تاکید بر توجه به مناطق محروم، فاصله طبقاتی، نظام سلامت و نظام آموزشی پولی، مفاسد اقتصادی و اراده ملی برای مبارزه با آن.

*واقعه‌نگاری دراماتیک و اقتباس از واقعیات تاریخ معاصر به ویژه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس.

*عشق و روابط انسانی و کارکردهای سازنده بنیان خانواده با تاکید بر نقش والدین و الگوهای تربیتی کارآمد.

*مساله جمعیت، آسیب‌های تک فرزندی، تنهایی نسل آینده و افزایش نرخ سالمندی.

*توجه به معضلات اجتماعی مانند اعتیاد، مساله اشتغال، ازدواج جوانان و مهاجرت با تاکید بر قابل حل بودن مشکلات.

*پیشرفت‌های علمی، پزشکی، نظامی، صنعتی و نخبگان و نامداران این حوزه‌ها.

*بازنمایی مقاطع دراماتیک زندگی مفاخر ملی.

*چالش‌های محیط زیست، اهمیت، تاثیر و بحران‌های زیست محیطی سال‌های اخیر و توجه به‌شرایط و ویژگی‌های اقلیمی کشور.

*سلامت جسم و روان، مسائل نظام سلامت و توجه به مجاهدت‌های مدافعان سلامت به‌ویژه در بحران کرونا.

*روابط انسانی و ارزش‌های اخلاقی، خودباوری و اعتماد به نفس فردی و اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و همیاری مسئولانه، همبستگی اجتماعی.

*تولید ملی، کارگران و کارآفرینان، سلامت اقتصادی و رزق حلال.

*آیین‌ها، سنن، صنایع دستی و میراث فرهنگی، اقلیم‌ها و شیوه‌های زیستی اقوام ایرانی و اساطیر و حماسه‌های مذهبی و ملی.

* توجه به پدیده‌های فرهنگی اجتماعی سیاسی کشورهای همسایه و منطقه غرب آسیا با تاکید بر فرهنگ مقاومت و دستاوردهای آن.

* چشم‌انداز آینده، و پیشنهاد برای بهبود کیفیت زیستی نسل حاضر و نسل‌های بعدی.

* مرگ آگاهی، معاد و زندگی پس از مرگ.

* صور خیال، رویاها و فضاهای ذهنی انسان معاصر در قالب قصه‌های فانتزی و فراواقع‌گرا.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واگویه‌هایی درباره مهاجرت در نمایشگاه «ترک شده»


مهاجرت را چه تجربه کرده باشیم یا خیر اما سؤالی که با آن مواجه‌ایم و شاید به آن اندیشیده باشیم این است که آیا این شکاف پر خواهد شد؟ آیا خود را بعد از مهاجرت همان‌گونه که بودیم خواهیم یافت؟ این همان پرسشی است که در نمایشگاه «ترک شده» مورد توجه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تئاتر باید در همان ترازی که مورد توقع است ظاهر شود و این اتفاق دارد می افتد/در بخش‌های مختلف این تغییر ریل را احساس می‌کنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی جشنواره چهل و یکم فجر گفت: زیرساخت‌های لازم برای گسترش تئاتر در کشور را فراهم می‌کنیم؛ امسال بعد از چند سال جشنواره تئاتر منطقه ای برگزار شد و آنچه شاهد بودیم اعجاب و شگفتی را به دنبال داشت.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه سه شنبه در آیین پایانی جشنواره چهل و یکم فجر اظهار داشت: امسال دوستان من در اداره کل هنرهای نمایشی زحمت مضاعفی را متحمل شدند.
وی با تقدیر از دست اندرکاران جشنواره و داوران ایرانی و خارجی و هنرمندان حاضر در این جشنواره افزود: امسال بعد از چند سال جشنواره تئاتر منطقه ای برگزار شد آنچه شاهد بودیم اعجاب و شگفتی را به دنبال داشت.

وی با تبریک اعتیاد ماه رجب و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد امام راحل و شهدای پرافتخار نهضت اسلامی گفت: در چنین ایام فرخنده ای مراسم پایانی جشنواره تئاتر فجر با حضور معنادار اهالی فرهنگ و هنر در حال برگزاری است.

اسماعیلی افزود: در مناطق مختلف همچون کرمانشاه، شیراز، بوشهر و مازندران حضور خیره کننده اهالی فرهنگ و هنر برای همه ما روحیه‌بخش بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر ویژه از اهالی تئاتر افزود: اهالی تئاتر خوش درخشیدند و شاهد حضور پررنگ گروه های هنری و علاقمندان به تئاتر در استان های مختلف بودیم و همچنین در ایام برگزاری در تهران سالن های مختلف این رویداد برقرار بود.

وی افزود: خدا را شاکریم اهالی فرهنگ و هنر با شور و شوق و شعف در صحنه افتخارآفرینی، برای ایران سربلند ما حاضر شدند. شعار مهم عدالت فرهنگی را در پیشانی فعالیت های دولت قرار دادیم.

اسماعیلی گفت: در سال های گذشته کمتر به عدالت فرهنگی توجه می شد که با درخشش هنرمندان استانی امشب نمود خود را نشان داد.

با نگاه عدالت در حوزه فرهنگ گام برمی داریم

وی افزود: وقتی با نگاه عدالت در حوزه فرهنگ گام برمی داریم و آموزش های فرهنگی فرهنگی و هنری را تقویت می کنیم و به استعدادهای درخشانی که در شهرستان ها و استان‌ها وجود دارد توجه می کنیم در تمام مناطق ایران سربلندی این افتخارآفرینی را به دنبال دارد.

اسماعیلی با تقدیر از مدیران کل ارشاد استان ها گفت: تئاتر باید در همان ترازی که مورد توقع است و با همان عنوانی که آن را با افتخار یدک می کشد ظاهر شود و این اتفاق دارد می افتد. ما در بخش های مختلف این تغییر ریل را احساس می کنیم و فضا را در اختیار همه ایرانیان علاقمند به فرهنگ و هنر قرار می دهیم.

اتفاقی که امسال و در این روزها رخ داد اتفاقی بزرگ در تاریخ تئاتر کشور بود و این را در تمام بخش ها توسعه خواهیم داد. از امروز کار متقابل ما مسوولان فرهنگی و هنری از یک سو و شما اهالی تئاتر شروع می شود.

تعهد می دهیم تمام زیرساخت های لازم را برای گسترش تئاتر در جای جای کشور فراهم کنیم و شما هنرمندانه و با افتخار با امیدآفرینی از این ظرفیت ها برای اعتلای فرهنگ و هنر کشور استفاده کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بعد از رفتن» دارای پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر رسمی فیلم سینمایی «بعد از رفتن» اولین فیلم بلند سینمایی رضا نجاتی به تهیه‌کنندگی محمود بابایی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «بعد از رفتن» یک درام اجتماعی با نگاهی تازه به مسائل روز جامعه است که برای اولین بار در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نمایش داده می‌شود.

صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام با هنرمندی پانته‌آ پناهی ها و با حضور بهرام شاه محمدلو، احترام برومند و روشنک گرامی و بازی یسنا میرطهماسب، عرفان ناصری، خسرو احمدی، الهه افشاری، محمد ساربان و بازیگر کودک حامی ترابی، بازیگران این فیلم هستند.

طراحی پوستر این فیلم که از تولیدات باشگاه فیلم اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی است، توسط محمد شکیبا و طراحی لوگو آن توسط محمود آراسته انجام شده است.

فهرست عوامل فیلم سینمایی «بعد از رفتن» عبارت است از: تهیه کننده: محمود بابایی، نویسنده و کارگردان: رضا نجاتی، مدیر فیلمبرداری: آرمان فیاض، تدوین: عماد خدابخش، مشاور کارگردان: امیرحسین عسگری، طراح صحنه: امیرحسین حداد، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، مدیر صدابرداری: امیر عاشق حسینی، جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران، مدیر تولید: امیر نشاط، طراحی و ترکیب صدا: زهره علی اکبری، طراح گریم: مهدی صیاد، طراح لباس: چکامه میرخانجانی، عکاس: حسن شجاعی، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: حمیدرضا غفارزاده، منشی صحنه: غزل رشیدی، دستیار تهیه: سید سام بهشتی، دستیار طراح صحنه: محمدرضا جنیدی، مدیر تدارکات: محسن ظفری

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهنگ «تاروپود» تماشایی شد/ در لباسی به تن آینده!


مرکز موسیقی حوزه هنری و بنیاد ملی مد و لباس ایرانی اسلامی نماهنگ «تاروپود» را با اجرای گروه موسیقی کانون محمدیه را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع