در دیدار مدیرصندوق اعتباری هنر با خواننده «ایران ایران» چه گذشت؟
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی به دیدار رضا رویگری بازیگر و خواننده قطعه معروف «ایران ایران» رفت.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی به دیدار رضا رویگری بازیگر و خواننده قطعه معروف «ایران ایران» رفت.
سینماپرس: پوستر رسمی فیلم سینمایی«سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج رونمایی شد.
پوستر رسمی فیلم سینمایی«سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و تهیهکنندگی جلیل شعبانی همزمان با آغاز اکران آن در نخستین روز جشنواره چهل و یکم فیلم فجر رونمایی شد.
طراحی لوگو و پوستر این فیلم را احسان حسینی برعهده داشته است.
«سرهنگ ثریا» تازه ترین محصول سازمان هنری رسانهای اوج است که از زاویهای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف میپردازد. این فیلم اولین ساخته سینمایی لیلی عاج است و در خلاصه داستان آن آمده: «این راه با گریه باز نمیشه!»
فیلم «سرهنگ ثریا» امروز در پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی شهرک، پردیس سینمایی کیان، پردیس سینمایی پرند مال، سینما تیراژه، سینما جوان و سینما شمیران سنتر روی پرده می رود و فردا در پردیس سینمایی سینما آزادی،پردیس سینمایی ایران مال،پردیس سینمایی مگامال، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی گالریا، پردیس سینمایی هروی سنتر، سینما راگا ، سینما شهر (قرچک) ، سینما مهرشاد و سینما نسیم شهر به نمایش در خواهد آمد.
عوامل تولید فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: لیلی عاج، تهیه کننده: جلیل شعبانی، مشاور کارگردان: کمال تبریزی، سرپرست گروه کارگردانی: سیامک مردانه و محمد ثقفی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، صدابردار: حسین بشاش، صداگذار: آرش قاسمی، تدوین: فرزاد هوتهم، موسیقی: بهزاد عبدی، طراح صحنه: بابک پناهی، جلوه های ویژه میدانی: حمید رسولیان، سرپرست جلوه های بصری: محمد برادران، طراح گریم: مهدی صیاد، طراح لباس: مهرناز اکبری، مدیر برنامه ریزی: محمد ثقفی، مدیر تولید: امیر اسکندری، مدیر تدارکات: سید رسول حسینی، عکاس: سمیه جعفری، مجری طرح: مجید صادقی، طراح لوگو: احسان حسینی، مشاور رسانه ای: محمدحسین سرو، محصول سازمان هنری رسانه ای اوج.
آیین افتتاح نمایشگاه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه باحضور مدیر کل هنرهای تجسمی در استان مرکزی برگزار شد.
سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی پیامی را به چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر صادر کرد.
به گزارش سینماپرس، متن این پیام به این شرح است:
جشنواره بین المللی فیلم فجر از برآیند رنج ها و مجاهدت های خانواده سینمای ایران به میراث فرهنگی کشور تبدیل شده و این مشعل فروزان که همه ساله گرمابخش فضای جامعه است در عین حال، جلوه گاه دستاوردهای سالانه سینمای ایران نیز، به شمار می آید.
امروز چراغ این جشنواره در پرتو تلاش های نجیبانه و بیهیاهوی جمع بزرگی از خانواده سینمای ایران – که با درک شرایط پیچیده اجتماعی ماههای اخیر، حراست از منافع و مشترکات ملی را ارج نهادند روشن است؛ تا کژتابی تاریکاندیشان لطمه ای به این حرکت ملی وارد نسازد.
برخی جریانات خارجی با خیال باطل بر طبل تحریم این رویداد ریشه دار فرهنگی – سینمایی کوبیدند، اما ندانستند که اساسا هنر تحریم پذیر نیست و سینما و چشمه زلال جوشان آن، همواره راه خود را خواهد یافت و رنگ ناامیدی و تردید را خواهد شست.
در چند ماهه گذشته هجمه ناجوانمردانه و مستمری از سوی اتاق فکرهای کشورهای معاند علیه ایران عزیز ما شکل گرفته است و سینما به عنوان یکی از مظاهر کارآمد و قدرتمند فرهنگی ایران در منطقه و جهان هم از این ترکش ها بی نصیب نمانده است. با این وجود سینمای ایران به خاطر عقبه فرهنگی معتبر و جایگاه غبطه برانگیز و استراتژیکش تمامی این «تهدیدها» را به مدد اهالی دغدغه مند سینما به «فرصت ها» تبدیل خواهد کرد.
سینمای ایران سرشار از خلاقیت ها، دستاوردها و نوزایی است؛ جوشش از درون و نو به نو شدن فضای سینما و بهرهگیری از بزرگان این عرصه برای رونمایی از چهرههای تازه نفس و سپردن بیرق پرافتخار سینما به دستان توانمند و پرامید آنها، معنای دیگر تبدیل تهدید به فرصت هاست و همه می دانیم دمیدن هوای تازه ضرورتی تاریخی برای تعالی و صیانت از ارزش های سینمای ملی است.
فیلمهای راهیافته این دوره از جشنواره نشانی از تنوع دیدگاهها، سلایق و رنگآمیزی گونههای سینمایی در سپهر سیاسی اجتماعی ایران امروز است تا زیبایی و فضلیت مفاهمه و گفتگو را نمودار سازند و شعار سازمان سینمایی که «همه سینما تهران نیست» محقق گردد.
«اخلاق، امید و آگاهی» شعار این رویداد فرهنگی، طلیعهای برای راهیابی به عمق اندیشه و «محتوای تراز» سینمای ایران است که پردههای رنگارنگ آن در پرتو کوشش قابل تحسین هزاران نفر از متخصصان سینمای ایران، در فیلمهای منتخب جشنواره چهل و یکم تجلی یافته است.
این جشنواره، امسال میزبان آثار جمعی از سینماگران کشورهای مختلف است تا فارغ از مرزبندیهای سیاسی زمینه برای بهره مندی از تجارب سینماگران جهان نیز فراهم گردد. بخش بینالملل جشنواره فجر می تواند بهترین ظرفیتی باشد تا با اتخاذ رویکردهای واقعبینانه، به تقابل با سینمای نظام سلطه، امپریالیسم فرهنگی و تروریسم بین المللی بپردازد.
سینمای ایران برغم همه فراز و نشیب ها، دستاوردهای ماندگاری را که در عرصه ملی و بین الملل به نمایش گذاشته است، از این رو، یکبار دیگر در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر، به همه زحمتکشان صادق سینمای ایران خسته نباشید می گویم و اطمینان دارم حضور تماشاگران فهیم و مشتاقان همیشگی سینما در سراسر کشور، خستگی یکساله را از تن خانواده سینما، کارکنان و خدمتگزاران آن خواهد زدود.
جشنواره فجر از نگاهی دیگر، وارد مرحله شناختی برای اهالی سینما شده است و بی تردید، این رویداد ظرفیت مضاعفی را برای داوری سینماگران به نمایش می گذارد.
لازم است جشنواره فجر با نگاه مبتنی بر “قانونگرایی”، “استانداردسازی”و “عدالتمحوری”، در مسیر رشد و اعتلای سینمای ایران در چارچوب “منافع ملی”، ”دیپلماسی فرهنگی” و “عدالت اجتماعی” گام بردارد.
در خاتمه، ضمن تشکر از دبیر جشنواره و همکاران شان از همدلی و همراهی خانواده سینما و همه دغدغه مندان و دلسوزان حوزه فرهنگ و هنر که برای برگزاری باشکوه تر این رویداد فرهنگی کمک کرده اند قدردانی می کنم.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از نشان قلم مقدس گفت: حوزه روزنامهنگاری در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برجسته و متحول شده است.
به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی روز چهارشنبه در آیین یادبود رضا مقدسی و رونمایی از نشان قلم مقدس اظهارداشت: انقلاب اسلامی دنیا را متحول کرد و همچنین در حوزه روزنامه نگاری در کشور متحول و تحول بنیانی ایجاد کرد.
وی افزود: چند نسل مهم از روزنامهنگاران را داریم که پس از انقلاب به جامعه معرفی شده و منشا خدمات بسیاری بودند.
اسماعیلی گفت: روزنامهها جای گروهها و احزاب سیاسی را در جامعه پر کرده اند و حرفه روزنامهنگاری در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار برجسته شده است. روزنامهنگارانی که تربیت شده و نقش آفرینی کردند تعداد زیادی هستند و بخش عمده آنها امروز هم در این عرصه خدمت میکنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهارداشت: این روزها در وزارت ارشاد در حوزه های فرهنگی-هنری و سینمایی فعالیت های متنوعی داریم که جای چنین برنامه ای و با یاد چنین روزنامه نگار برجسته ای خالی بود. دوستان این ابتکار را به خرج دادند و از امسال رونمایی کردند که سال های بعد به یک جریان سازنده در امر روزنامه نگاری کشور تبدیل می شود.
وی تصریح کرد: روزنامه نگاری از اولین مقولات وارداتی از غرب است از وقتی که عباس میرزا تصمیم گرفت با مشورت مستشاران اروپایی عقب افتادگی های کشور را جبران کند سه محصل به فرنگ فرستاد و صالح شیرازی اولین روزنامه کاغذی را ترجمه و در ایران منتشر کرد.
اسماعیلی افزود: در میان تمام عناصر وارداتی در کشور در فرهنگ و هنر شاید حوزه روزنامه و روزنامه نگاری بوده که بیشترین انتظار را با حوزه باورهای دینی و سنتی جامعه پیاد کرده است.
وی تاکید کرد: بر خلاف برخی دوستان که نسبت به جریان روزنامه نگاری در دهه های قبل از انقلاب خیلی خوشبینانه نگاه نمی کنند به عنوان یک معام و پژوهشگر در این عرصه می گویم که از همان ابتدای بنیان جریان روزنامه نگاری، روزنامه نگاران برجسته ای که خیرخواه به جامعه و نسبت به مسایل آن ناصح و امین بودند با رویکردهای مختلفی فعالیت داشتند و شاید مهمترین وسیله و ابزار تبلیغاتی در مهمترین مقاطع تاریخی کشور از مشروطه به این سمت روزنامه بوده است.
وی ادامه داد:رضا مقدسی از رویش های نسل های بعدی جریان روزنامه نگاری انقلاب اسلامی از دهه ۷۰ به بعد بود و در دوره کوتاه زندگی خود درخشید.
اسماعیلی درباره تراز انقلاب اسلامی گفت: تراز انقلاب اسلامی در روزنامه نگاری ترازی فاخر است که هم اصول حرفه ای روزنامه نگاری در آن رعایت شده و هم اصول اعتقادی به جریان حاکمیتی و دینی در اجتماع را دنبال می کند و هم دغدغه های حرفه ای و اصلاحی با نگاه انتقادی و ایدئولوژی را دارد و مقدسی توانسته بود آنها را با هم جمع کند.
وی افزود: بخش عمده ای از تولید و توزیع خبر از حوزه مکتوب به حوزه فضای الکترونیکی و مجازی رفته و با پدیده های نوینی در روزنامه نگاری به معنای واقعی خود روبه رو هستیم که این کار مدیریتی دشواری می طلبد.
اسماعیلی افزود: معرفی چنین شخصیتی می تواند به عنوان نماد در روزنامه نگاری کشور باشد و تنها به برگزاری یک جلسه نباید اکتفا کرد و باید مجموعه برنامه هایی به این بهانه و یادبود برای روزنامه نگاری در کشور فراهم کنیم.
آغاز جشنوار ه فیلم فجر و صحبتهای بهروز افخمی در جریان نشست خبری اولین فیلم اکران شده در این جشنواره، کمکهای هنرمندان به زلزلهزدگان خوی، پاسخهای وزیر ارشاد به ماجراهای توهین رائفیپور و حواشی یک فیلم از اخبار مهم روز چهارشنبه بود.
سینماپرس: بهروز افخمی تهیه کننده فیلم «استاد» در نشست خبری است فیلم عنوان کرد: زمانی که ساخت این فیلم به من پیشنهاد شد برای خواندن فیلمنامه آن استخاره کردم.
به گزارش سینماپرس، نشست خبری «فیلم استاد» اولین فیلم پخش شده در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل فیلم و با اجرای محمدرضا مقدسیان در سالن ۱۲ پردیس ملت برگزار شد.
بهروز افخمی تهیهکننده فیلم استاد در ابتدای نشست اظهار کرد: خودم که برای اولین بار فیلم را تماشا میکردم به نظرم فیلم گرمی بود.
عماد حسینی کارگردان فیلم در پاسخ به این سوال که هدف از ساخت این فیلم چه بود، گفت: با کلمات نمیتوان هدف از ساخت فیلم را عنوان کرد و هر مخاطبی بنا به دید فیلم به آن نگاه میکند. و هرکسی به دنبال یک سوژه برای ساخت فیلم است، این سوژه به نظرم جالب آمد به همین دلیل آن را ساختم.
حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا افراد برای ساخت فیلم سراغ مسئله تجاوز و جنبش می تو میروند، گفت: فکر نمی کنم که در این زمینه فیلم زیاد ساخته شده است.
وی در پاسخ به شخص خاصی را مد نظر داشتید که دارای چنین شرایطی بوده گفت: چندین مورد در دنیای واقعی داشتیم. خیلیها بودند که از ساخت این فیلم منعم کردند اما موضوعی که مرا به این کار ترغیب کرد این بود که در آن سوی دنیا وقتی فردی ولو اینکه مهم هم باشد بایکوت میشود اما در ایران چنین اتفاقی نمیافتد.
وی افزود: فیلمنامه من اقتباسی نیست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد اقتباس از فیلم فروشنده را داشتید، گفت: من هیچ شباهتی با آن فیلم نمیبینم اما دارای موضوعات یکسانی هستند.
افخمی در پاسخ به این سوال که هزینه ساخت این فیلم چقدر بوده گفت: مخارج فیلم کمتر از ۳.۵ میلیارد تومان است چون هزینهها بالا رفته و عوامل درصدهایی از مالکیت فیلم را دریافت کردند که باعث شد این فیلم ساخته شود.
هدیه حسینینژاد بازیگر فیلم نیز در پاسخ به این سوال که چه چالش هایی با این نقش داشتید گفت: واقعیت این است که فکر میکنم کمتر زنی وجود دارد که حداقل از کنار موضوع رد نشده باشد.
وی افزود: من هم موارد مشابهی برایم پیش آمده و به همین دلیل دوست داشتم این نقش را بازی کنم.
وی ادامه داد: آنگونه که من به عنوان یک زن برای این فیلم متاثر شدم آقایان نشدهاند.
افخمی در پاسخ به این سوال که چرا سراغ یک فیلم آپارتمانی رفتید در صورتی که خود شما مخالف ساخت فیلمهای این چنینی هستید، گفت: وقتی فهمیدم موضوع فیلمنامه درمورد «می تو» هست نمیخواستم قبول کنم چون گفتم دوره «میتو» گذشته برای خواندن فیلمنامه استخاره کردم خوب آمد. تا صفحه ۷۰ خواندم و خوشم آمد. به من زنگ زدند و نظر خواستند و دوباره استخاره کردم خیلی خوب آمد.
افخمی در ادامه عنوان کرد: بدون کمک هیچ نهاد دولتی، نیمه دولتی، خصولتی و … توانستیم این فیلم را تمام کنیم.
سجاد بابایی بازیگر نقش علیرضا که با تاخیر به نشست رسیده بود در ابتدای صحبت خود گفت: با مردم کشورمان همدردی میکنم به خاطر اتفاقات اخیر و زلزله خوی و علت دیر رسیدن به نشست را نبودن در تهران مطرح کرد و از دیر اطلاع دادن جشنواره برای زمان پخش فیلم در جشنواره گلایه کرد.
آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزههای آلبوم، تکآهنگ، شعر و سایر موارد مرتبط در دی ماه ۱۴۰۱ اعلام شد.
مرحوم احمدعلی راغب از آهنگسازان فقید موسیقی انقلاب در کتاب «بانگ آزادی» به خاطرات جالب توجه و خواندنی از ورود حضرت امام(ع) به تهران اشاره داشته که خواندن آنها خالی از لطف نیست.
سینماپرس: معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاسیس نشانی برای مرحوم مریم کاظمزاده از عکاسان پیشکسوت و خبرنگار روزنامه کیهان خبر داد.
به گزارش سینماپرس، فرشاد مهدی پور روز چهارشنبه در آیین یابود رضا مقدسی و رونمایی از نشان قلم مقدس روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی گفت: این چهارمین برنامه امسال است که برگزار می شود. اولین کار در سالگرد مرحوم کیومرث صابری فومنی به نام گل آقا و یادبودی برای طنز بود که جشنواره آن در گیلان برگزار می شود.
وی ادامه داد: متعاقب آن چند روز پس از درگذشت مرحوم سیدمحمود دعایی برنامه ای برگزار شد و امید است نشان اخلاق را در این راستا برگزار کنیم.
مهدی پور افزود: برنامه دیگر برای درگذشت مریم کاظم زاده از عکاسان کیهان و نخستین عکاس زن دفاع مقدس بود که نشانی برای او به عنوان روزنامه نگار زن تاسیس می شود.
وی گفت: امید است این نشانه ها و جوایز به پویایی و تازگی بخشیدن به امر رسانه در کشور بیانجامد.
وحید عقیلی مدرس علوم ارتباطات هم در این آیین گفت: غربی ها ترازهایی برای رسانه ها دارند و توانسته اند سلطه ای بر تولید ادبیات خبر و گزارش داشته باشند و اروپایی ها از این که ۹۰ درصد اخبار و اطلاعات را در اختیار دارند ناراحتند.
وی با تاکید بر این که تراز ما باید تراز انقلاب اسلامی باشد اظهار داشت: مرحوم مقدسی دنبال این قضیه بود و ما هم در این راستا پیش رفتیم.
وی ادامه داد: رضا مقدسی در چند دهه فعالیت خود تمام روزنامه های مهم تهران را سیر کرد و این خیلی مثبت بود.
عقیلی افزود: تراز انقلاب اسلامی گم شده رضا مقدسی بود و سوال این است، چرا این میراث و ترازنامه تاسیس نشده است. گم شده مرحوم این بود که در روزنامه هایی که بوده در کدام یک این تراز وجود داشته است.
وی گفت: شخصیت مرحوم مقدسی بی نهایت دوست داشتنی و شنونده بسیار خوبی بود و سوالات خیلی معقولی مطرح می کرد. خوشحالم که مرحوم جزو خسروانی هستند که از این دنیا رفته اند.
نشان قلم مقدس برای تراز انقلاب اسلامی قرار است هر سال اهدا شود و به عنوان نشان دایمی برقرار باشد و امروز از این نشان رونمایی می شود.
این آیین به طور سالانه برگزار و روزنامه نگارانی برای دریافت این جایزه انتخاب خواهند شد.
بناست این نشان همهساله بهعنوان جایزه «روزنامهنگار تراز انقلاب اسلامی» به روزنامهنگارانی اعطاء شود که بر اساس انتخاب هیاتی از اساتید روزنامهنگاری، معرفی میشوند.
رضا مقدسی از فعالان رسانهای بود که فعالیتش را از دوران دانشآموزی و با نوشتن در نشریه دانشآموزی آغاز و سالها بهعنوان خبرنگار فعالیت کرد.
حضور در بخشهای مختلف تحریریه صداوسیما، دبیری سرویسهای جامعه و سیاسی روزنامه «جامجم»، قائممقامی موسسه «همشهری»، مدیرمسئولی روزنامه «خبر»، مدیرعاملی خبرگزاری «مهر» و مدیرمسئولی «روزنامه تهرانتایمز»، بخشی از سوابق اوست.
این روزنامهنگار، ۱۳ بهمنماه ۱۳۹۶ پس از تحمل ماهها بیماری درگذشت.