نمایشگاهی از خروسها و اسبهای محمدعلی ترقیجاه
مجموعه طراحیها و آثار آبمرکب از محمدعلی ترقیجاه با عنوان «بیوزنی» در گالری آرتیبیشن به نمایش درمیآید.
مجموعه طراحیها و آثار آبمرکب از محمدعلی ترقیجاه با عنوان «بیوزنی» در گالری آرتیبیشن به نمایش درمیآید.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی یاسر احمدوند را به عنوان دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی منصوب کرد.
به گزارش سینماپرس، در حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب خطاب به یاسر احمدوند آمده است: نظر به جایگاه زبان فارسی در هویت ملی، دینی و تمدنی این سرزمین و با عنایت به سوابق علمی و فرهنگی و به استناد ماده (۱۷) اصلاحی آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، موضوع تصویب نامه شماره ۱۵۴۴۳۸/ت ۵۲۲۵۱ مورخ ۲۴ بهمن ماه سال ۹۴ هیات وزیران، به موجب این حکم به عنوان «دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی» منصوب میشوید.
انتظار میرود با همفکری صاحب نظران، همراهی اصحاب فرهنگ و هنر و تعامل سازنده با دستگاههای مرتبط و مؤثر به ویژه فرهنگستان زبان و ادب فارسی در انجام وظایف زیر موفق باشید:
۱- استفاده از ظرفیت شورا برای پاسداشت زبان فارسی
۲- بهرهگیری از اختیارات قانونی برای مقابله با به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه
۳- تدوین ساز و کار اجرای مصوبات شورا برای جلوگیری از تبلیغ محصولات داخلی با اسامی بیگانه در رسانهها و تابلوهای تبلیغاتی
۴-ارزیابی دقیق از خلأهای قانونی در مورد ثبت و تبلیغ عناوین و اسامی و ارائه پیشنهاد برای حل مشکل
۵-بهرهگیری از ظرفیت قانونی شورا و نیز توان دستگاه های عضو برای افزایش حساسیت عمومی نسبت به سلامت زبان فارسی و لزوم مراقبت از آسیب ها و خطرات
مزید توفیق جنابعالی را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی، تحقق اهداف دولت مردمی در ظل توجهات حضرت ولیعصر(عج) و رهبری حکیمانه حضرت آیتالله امام خامنهای (مدظله العالی) از خداوند منان خواستارم. »
پیشتر محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی عهدهدار این مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
موسسه بونامز در حالی مزایده سالانه هنر مدرن و معاصر خود را با محوریت هنر خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار کرد که آثاری از شش هنرمند ایرانی خریداری شد؛ این در حالی بود که بیش از نیمی از آثار هنرمندان شرکتکننده در این حراج آنلاین، فروخته نشد.
پوستر فیلم سینمایی «آنها مرا دوست داشتند» رونمایی شد.
به گزارش سینماپرس، پوستر فیلم سینمایی «آنها مرا دوست داشتند» به کارگردانی و تهیهکنندگی محمدرضا رحمانی رونمایی شد. طراحی این پوستر را سحر ناسوتی بر عهده داشته است.
این فیلم به عنوان یکی از آثار بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر از امروز و در اولین روز از برگزاری این رویداد سینمایی با سایر آثار حاضر در این بخش به رقابت میپردازد.
امیرحسین آرمان، امیر جعفری و مهسا اسماعیلی به عنوان چهره جدید – که از میان هنرجویان آکادمی بازیگری آوین انتخاب شده – به همراه نسیم ادبی، شهرام قائدی، هادی تسلیمی، سیدعلی صالحی، ایرج رحمانی و (با هنرمندی) لیلا بلوکات و نفس عزیزی و لیام ملکی (در نقش مهگل) بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداختهاند. الهه داوودی، شیلان مدنی، حسین سلمانیمروست، سینا غفاری، ابراهیم مومنی، لیلا حسنی و مهدی عالیخانی نیز از دیگر چهرههای جدید این فیلم هستند.
«آنها مرا دوست داشتند» با محوریت یک موضوع انسانی قرار است به چالشی جدید بپردازد …
ایرج رحمانی به عنوان تهیهکننده اجرایی در این پروژه سینمایی حضور دارد.
مراسم تشییع پیکر هنرمند فقید مسعود سپهر طراح گرافیک در محوطه خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حواشی شبکه نمایش خانگی، ماجرای توهین رائفیپور، حواشی برخی فیلم ها در جشنواره فجر، تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب و… مورد پرسش قرار گرفت.
به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی ۱۲ بهمن ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفتوگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات شب گذشته رئیس جمهور مبنی بر تشکیل قرارگاه حجاب و عفاف در وزارت ارشاد تصریح کرد: آقای رئیس جمهور و دولت معتقد هستند که مسئله حجاب یک مسئله فرهنگی و اجتماعی است و باید با این مسئله در ابتدای امر برخورد فرهنگی و اجتماعی داشت و غیر از راه فرهنگی و اجتماعی راه دیگری برای مدیریت این موضوع وجود ندارد.
وی ادامه داد: در واقع آقای رئیس جمهور مخالف رویکرد سیاسی و امنیتی در ارتباط با موضوع پوشش هستند و معتقدند که جامعه ایرانی جامعه عفیفی است و اگر جایی اخلال و یا موضوعی در این ارتباط وجود داشته باشد، باید فرهنگی برخورد کنیم. در همین چارچوب مجموعه بسیار خوبی در وزارت ارشاد برای انجام کارهای ایجابی سازماندهی شده است، نظیر برگزاری نمایشگاه خانواده خوب در تهران و مراکز استانها که به زودی افتتاح میشود.
ماجرای تشکیل قرارگاه حجاب در وزارت ارشاد
وی با بیان اینکه تمام تلاش دولت انقلابی آقای رئیسی این است که با نگاه فرهنگی با پدیدههای فرهنگی مواجه شویم؛ در پاسخ به سوال دیگری در مورد اعضای این قرارگاه تصریح کرد: اعضاء و ساختار روشن است و تمام دستگاههای فرهنگی دولت و دستگاههای فرهنگی خارج از دولت عضو آن هستند. در واقع یک کار جمعی است و قرارگاه زیست عفیفانه در حال فعالیت است و انشاءالله ابعاد آن گسترش پیدا میکند.
اسماعیلی با بیان اینکه ما تاکید بر این داریم که در حوزه فرهنگ مجموعههای دلسوز باید وارد شوند، در پاسخ به این سوال که با توجه به تشکیل این قرارگاه آیا کار در موضوع حجاب از وزارت کشور گرفته میشود یا نه؟ تصریح کرد: وزارت کشور یک کار محدود و صلبی در این حوزه و برای موارد خیلی خاص دارد، برای وقتی که از حالت عادی خارج می شود، بنابراین وزارت کشور یک کار محدود در این حوزه دارد و اصل کار کار فرهنگی است و مدتی است که کار در این زمینه در وزارت ارشاد آغاز شده است.
وی در پاسخ به این سوال که بعضا شاهد بسته شدن برخی از اماکن مثل داروخانهها بخاطر عدم رعایت حجاب بودیم، آیا از این به بعد تصمیم گیری در موارد اینچنینی از سوی این قرارگاه اتخاذ میشود، گفت: این موارد به هیچ وجه در دستور کار مجموعه فرهنگی نیست و بعید میدانم چنین مواردی به این نحو باشد. ممکن است بخاطر عدم رعایت قانون در برخی از موارد مسائلی را شاهد باشیم، ولی همانطور که گفتم تاکید ما این است که مسئله عفاف و حجاب در قالب رویکردهای فرهنگی دنبال شود.
واکنش وزیر ارشاد به حواشی فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
وزیر ارشاد همچنین در مورد مسائل ایجاد شده بین تهیه کننده فیلم سینمایی «چرا گریه نمیکنی» با بازیگران این فیلم که اقدام به تحریم جشنواره کردهاند، تصریح کرد: از نظر عرف و قوانین موجود در حوزههای هنری، تهیه کننده مسئول یک اثر هنری است. ما وارد اینگونه جزئیات نمیشویم، این موارد به تهیه کننده فیلم و عوامل آن بر میگردد. ما تهیه کننده را مسئول کار میدانیم، ولی موضوع اختلافات و جزئیات مربوط به آن مسائلی است که باید بین تهیه کننده و عوامل فیلم حل شود و انشاءالله بتوانند خودشان مسائل را حل کنند.
به شدت حامی تقویت شبکه نمایش خانگی هستم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد نامه اخیر رییس سازمان صدا و سیما در مورد یکی از پلتفرمها و درخواست مطرح شده برای بستن این پلتفرم خاطرنشان کرد: من مطمئن هستم که دوستان ما در سازمان صدا و سیما نیز با ما اتفاق نظر دارند که باید این شبکه نمایش خانگی تقویت شود و شبکه نمایش خانگی یک فرصت برای حوزه فرهنگ و هنر است. من به شدت حامی تقویت آنها هستم. در عین حال همه ما باید مطابق قانون عمل کنیم و گلایه رئیس سازمان صدا و سیما هم ناشی از عدم رعایت قانون بود.
وزیر ارشاد ادامه داد: ما به همه دوستانی که در این عرصه فعال هستند تاکید میکنیم که قانون و مقررات را رعایت کنند و اگر جایی در حوزه مقررات و قوانین در این حوزه نقصی وجود دارد، باید آن را جبران کنیم تا تکلیف این دوستان نیز مشخص شود.
امیدواریم سوتفاهمهایی مثل ماجرای رائفیپور بوجود نیاید
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با انتقادات و گلایههای مطرح شده از سوی اهالی موسیقی کشور نسبت به سخنان رائفی پور و تاکید وزارت ارشاد برای پیگیری این موضوع گفت: وقتی که این اظهارات منتشر شد، دبیر جشنواره و دوستان بحث را پیگیری کردند. من فارغ از قضاوت محتوای این بحث که بعضا گفته شده تقطیع شده است تاکید کردم که این موضوع پیگیری حقوقی و قضایی شود تا مسئله روشن شود. گوینده محترم این سخنان نیز عذرخواهی کردند و توضیحاتی دادند که توضیحاتشان مقبول جامعه هنری افتاد. ما به دنبال ایجاد وحدت و همگرایی بین اهالی فرهنگ و هنر هستیم و امیدواریم که از این سوء تفاهمات دیگر به وجود نیاید.
اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری جشنوارههای فجر خاطرنشان کرد: جشنواره فجر انقلاب اسلامی به خوبی در حال انجام است. جشنواره تئاتر را داشتیم و اکنون شاهد برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی هستیم. جشنواره فیلم را نیز پیش رو داریم و از امروز عصر اکرانها آغاز میشود.
وزیر ارشاد گفت: فضای رونق، شادی و نشاط به حوزههای فرهنگی کاملا برگشته است و اهالی فرهنگ و هنر در این زمینه دارند مشکلاتشان را پشت سر میگذارند و ما هم در این زمینه در خدمتشان هستیم تا مسائل را بطور کامل حل کنیم.
امروز در یک صبح زمستانی، هنرمندان گرافیست مقابل خانه هنرمندان جمع شدند، تا آرزوی مردی که همیشه از کنار هم بودنها میگفت را برای آخرین بار به ثمر برسانند. امروز آدمهای زیادی آمدند تا دوست، همکار و استاد خود را به خانه ابدیاش بدرقه کنند؛ فردی که بسیاری از آنها باورشان نمیشد که دیگر نیست. امروز با هنرمندی خداحافظی کردیم که رفیق، دلسوز، آموزگار، سختکوش، صلحطلب و شوخ بود؛ هنرمندی که باید مدتها بگذرد تا دوستانش مقداری از نبود او تسلی پیدا کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حواشی شبکه نمایش خانگی، ماجرای توهین رائفیپور، حواشی برخی فیلم ها در جشنواره فجر، تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب و… مورد پرسش قرار گرفت.
سینماپرس: دبیر علمی هفدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر با بیان اینکه در این روزها شعر اکثر شاعران لهجه توصیفی دارد، توضیح داد: شاعران در آن سطح از عاطفه و احساس متوقف ماندند و به لایههای درونی که اندیشه و تفکر شاعرانه است آنگونه که انتظار میرود، نرسیدهاند.
به گزارش سینماپرس، رضا اسماعیلی با بیان اینکه شعر محصول فردی است و به همین دلیل میتواند در مقایسه با سینما و موسیقی کمتر مورد توجه قرار بگیرد، به خبرنگار ایرنا گفت: سینما یک صنعت و موسیقی کاری جمعی است. سینما، تئاتر و موسیقی جذابیتهایی دارد و با مردم کوچه و بازار ارتباط بیشتری برقرار میکند. مردم جاذبههای تصویری و آهنگینی را که در موسیقی و سینما میبینند، در شعر پیدا نمیکنند.
سرمایهگذاری در حوزه شعر نتیجهبخش نیست این باعث میشود که شعر مظلوم واقع شوددبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر با اشاره به اینکه شعر هنر فردی است و شاعر در خلوت شاعرانه دست به خلق ادبی میزند، ادامه داد: در عین حال میتوانیم تلاش کنیم برای معرفی ادبیات ایران و شعر از سایر هنرها استفاده کنیم. برای مثال یک خواننده زمانی که ترانهای را اجرا میکند، میتواند نام شاعر را بیان کند و حتی در مراسمها خواننده همراه شاعر دعوت شود؛ شاعر در مقدمه شعر و بعد خواننده شعر را همراه موسیقی بخواند.
وی با تاکید بر اینکه موسیقی و شعر پیوند تنگاتنگی با هم دارند، توضیح داد: شعر حتی با سینما هم پیوند دارد. در سینما شاخهای با عنوان سینمای شاعرانه داریم که فعالان این حوزه سعی میکنند از هنر شعر استفاده کنند، یعنی از صنعتها و تکنیکهای شعر در سینمای شاعرانه بهره میگیرند. بنابراین میتوان شعر را با دنیای موسیقی، سینما و تئاتر پیوند زد.
شعر مظلوم واقع میشود
اسماعیلی درباره چگونگی جذب مخاطب به سمت آثار شاعرانه، بیان کرد: اگر خواننده نامآور، شعر را بخواند و کلیپی هم برای آن ساخته شود، همچنین خود خواننده در فضای هنری کارش را ضبط کند؛ مقبولیت و تاثیرگذاری بیشتر میشود. افرادی که به عنوان تهیه کننده در سینما و حوزه موسیقی فعال هستند به بحث موسیقی و سینما به عنوان تجارت نگاه میکنند و بُعد درآمدزایی برای آنها خیلی مهم است. سرمایهگذاران اگر بخواهند در حوزه شعر سرمایهگذاری کنند، نتیجهبخش نخواهدبود. همچنین اگر بخواهند برای طولانی مدت برنامهریزی کنند، شاید بتوانند به نتیجه برسند، به همین دلیل انگیزه ندارند که در این حوزه سرمایهگذاری کنند این باعث میشود که شعر مظلوم واقع شود.
دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر درباره کیفیت آثاری که در این دوره به دبیرخانه ارسال شدهاست، توضیح داد: باید کیفیت آثار را از دو منظر بررسی کنیم؛ منظر فرم و صورت شعر و دیگری از منظر درون مایه محتوا و مضمون. شاعران نوآوریها و خلاقیتهای خیلی متنوعی در حوزه فرم داشتند. اگر شعر دهه ۷۰ را بررسی کنید سرشار از خلاقیتها و نوآوریهای زبانی است، شاعران در آن سالها از نظر فرم و ساختار نمونههای کمنظیری خلق کردند.
او با تاکید بر اینکه شعر در حوزه مضمون و اندیشه هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده است، گفت: ادیبان بعد از انقلاب باید در این حوزه بیشتر تلاش کنند. دراین روزها شعر اکثر شاعران لهجه توصیفی دارد یعنی در آن سطح از عاطفه و احساس متوقف ماندند و به لایههای درونی که اندیشه و تفکر شاعرانه است آنگونه که انتظار میرود، نرسیدهاند. از ضرب المثلها در ادبیات فارسی و تک بیتها در زندگی روزمره مردم استفاده میشود اما چرا تا این اندازه گستردگی پیدا کردهاست، به این دلیل که یک حکمتی در این ضربالمثلها است.
به گفته اسماعیلی گاهی در شعر صرفا به فرم توجه میشود و مخاطب با خواندن شعر متوجه میشود که شاعر حرف عمیقی برای گفتن ندارد. شعر معاصر از نظر اندیشه و تفکر ضعیف است و باید در این حوزه بیشتر سرمایهگذاری کرد.
گاهی در شعر صرفا به فرم توجه میشود و مخاطب با خواندن شعر متوجه میشود که شاعر حرف عمیقی برای گفتن ندارد
او افزود: برگزاری کارگاههای آموزشی با دعوت از بزرگان ادبی فارسی مانند بهاءالدین خرمشاهی یا سیروس شمیسا به عنوان مدرس یکی از اقدامات مهم و به نوعی سرمایهگذاری در حوزه شعر است. این افراد استادان دانشگاه هستند و تالیفاتی در این حوزه دارند. باید شعرهای شاعران جوان نقد شود و اگر این اتفاقها بیفتد لایههای اندیشه شعرهای روزگار ما تقویت میشود و میتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.
جشنواره شعر فجر به شاعران پارسی زبان اختصاص دارد
اسماعیلی در توضیح درباره بخش بینالملل هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر گفت: مجموعه شاعرانی که از تاجیکستان، ازبکستان، هندوستان، پاکستان و افغانستان در بخش بینالملل دعوت شدند به فارسی شعر میگویند و چند جلد از مجموعه اشعار آنها به فارسی چاپ شده و امضای شاعر پای شعر است. جشنواره شعر فجر به شاعران پارسی زبان اختصاص دارد و اگر شاعری در فرانسه به فارسی شعر بگوید، مورد توجه جشنواره قرار میگیرد.
دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر با بیان اینکه بیشتر شاعران جوان هنوز نتوانستند صاحب سبک مستقلی شوند، ادامه داد: این در حالی است که آثار شاعران دود چراغ خورده و پیشکسوت به استقلال سبکی رسیده است. برای مثال سیمین بهبهانی در غزل استقلال سبکی دارد و همینطور شعر حسین منزوی استقلال سبکی دارد. اگر اسم این شاعران را از کنار شعرشان حذف کنید، به راحتی میتوان متوجه شد که این شعر برای این شاعر است؛ اما در شعر شاعران جوان این پختگی و استقلال وجود ندارد. و بیشتر در مرحله آزمون و خطا هستند.
آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دی ماه ۱۴۰۱ اعلام شد.