X

بایگانی بهمن 17, 1401

دفتر سینمایی

اسماعیلی: کارنامه محصولات بنیاد سینمایی فارابی در دوره چهل و یکم فجر اقدام مهمی است که شایسته تقدیر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدمهدی اسماعیلی شب گذشته با حضور سرزده در بنیاد سینمایی فارابی گفت: بنیاد فارابی در یک سال گذشته در حوزه تولیدات سینمایی اقدامات خوبی را شروع کرده که قابل تقدیر است و امیدواریم این بنیاد با اقدامات و برنامه ریزی های مدون آماده حضور در جشنواره فجر سال آینده و همچنین حضور و معرفی سینمای ایران در سطح منطقه ای و جهانی باشد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه این بازدید درباره حمایت فارابی از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر و حضور مطلوب در این رویداد گفت: کارنامه محصولات بنیاد سینمایی فارابی در دوره چهل و یکم فجر اقدام مهمی است که شایسته تقدیر است که امر نیازمند استمرار و برنامه ریزی های صحیح برای تولیدات فاخر در سال های آینده است.

وزیر فرهنگ افزود: بعد از جشنواره فیلم فجر، فارابی باید برنامه‌ریزی خوبی برای شروع پروژه‌های سال آینده آغاز کند و با قدرت بیشتری به مسیری که شروع کرده، ادامه دهد.

اسماعیلی: کارنامه محصولات بنیاد سینمایی فارابی در دوره چهل و یکم فجر اقدام مهمی است که شایسته تقدیر است

وی افزود: بنیاد فارابی در یک سال گذشته در حوزه تولیدات سینمایی اقدامات خوبی را شروع کرده است که قابل تقدیر است و امید است این بنیاد با اقدامات و برنامه ریزی های مدون آماده حضور در جشنواره فجر سال آینده و همچنین حضور و معرفی سینمای ایران در سطح منطقه ای و جهانی باشد.

همچنین سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اثربخشی و تنظیم‌گری فارابی در سینمای ایران گفت: مالکیت بیش از ۷۰۰ عنوان اثر سینمایی در اختیار بنیاد سینمایی فارابی است و در این زمینه تلاش خود را بیشتر نیز کرده ‌است. همچنین توسعه بازار و استفاده از فناوری‌های نوظهور، این نهاد را به بزرگ‌ترین بازوی حمایتی سینمای ایران تبدیل کرده است.

اسماعیلی: کارنامه محصولات بنیاد سینمایی فارابی در دوره چهل و یکم فجر اقدام مهمی است که شایسته تقدیر است

وی در ادامه با ارائه گزارشی در خصوص تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در سال گذشته و همچنین پروژه‌های سینمایی این بنیاد در سال آتی، گفت: خانه فیلم اولی‌ها و المپیاد فیلمسازی نوجوانان از فعالیت‌های فارابی در سال گذشته بود که در راستای شعار عدالت فرهنگی و توجه به توسعه و ترویج سینما در شهرستان و مناطق کم‌برخوردار از سوی این بنیاد صورت گرفته است.

اسماعیلی: کارنامه محصولات بنیاد سینمایی فارابی در دوره چهل و یکم فجر اقدام مهمی است که شایسته تقدیر است

براساس این خبر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این دیدار، از بخش‌های مختلف بنیاد سینمایی فارابی بازدید کرده و ضمن تقدیر از نحوه میزبانی فارابی از مهمانان ویژه جشنواره فیلم فجر، در جریان امور و فرآیندهای جاری نهاد ملی سینمای ایران قرار گرفت.

گفتنی است چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ در سراسر کشور در حال برگزاری است. بنیاد سینمایی فارابی با ۹ فیلم در این رویداد حضور دارد.

اسماعیلی: کارنامه محصولات بنیاد سینمایی فارابی در دوره چهل و یکم فجر اقدام مهمی است که شایسته تقدیر است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عاشقانه نصیریان و شیطنت با نامه او و افخمی که دوباره حاشیه‌ساز شد


حواشی ادامه دار نامه‌ علی نصیریان در نشست خبری فیلمش، حواشی برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی و تخریب آثار تاریخی در پی زلزله ترکیه گزیده‌ای از اخبار روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امسال شرایط طبیعی نیست/در زمانی که احساس کنیم به جمع بندی رسیده‌ایم، اسامی داورهای جشنواره اعلام خواهد شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس سازمان سینمایی درباره غیبت برخی بازیگران در نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر گفت: وقتی فشاری بر روی آنها می‌آید و تصمیم می‌گیرند به نشست خبری نیایند این فشار را به حساب تروریسم رسانه‌ای بگذارید.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی در گفت وگو با ایرنا در حاشیه حضور در پردیس سینمایی ملت، ضمن تاکید بر این که مسیر جشنواره دارد طی می شود، اظهار داشت: یک روز کارگردان یا بازیگر به هر دلیلی نمی توانند به نشست خبری جشنواره بیاید. من به دوستان گفته ام که روی عوامل فشاری نداشته باشید تا هر کسی خواست حضور داشته باشد. درهای جشنواره به روی همه باز است. هر کسی که نخواست بیاید انتخاب خودش است. ما نمی توانیم دستوری برخورد کنیم.

هر کسی که نخواست بیاید انتخاب خودش است. ما نمی توانیم دستوری برخورد کنیموی با بیان این که سینمای ایران چه ما باشیم و چه نباشیم مسیرش را طی می کند، توضیح داد: سینمای ایران یک فرصت برای ظهور و بروز است. ما می‌توانیم این فرصت را از دست بدهیم. من به عنوان یک تهیه کننده اگر ده سال کار نکنم فراموش می‌شوم. این یک واقعیت عینی در عالم هنر است. زمانی که در فضایی نباشیم به دست فراموشی سپرده می شویم. بازیگران اگر به سینما علاقه مند نبودند چرا در فیلم‌ها بازی کردند؟ این یک تناقض است. این بازیگران مسلما مشکلی با سینمای ایران ندارند.

فشار را به حساب تروریسم رسانه‌ای بگذارید

خزاعی افزود: چند بازیگر جدیدا مطلبی را در فضای مجازی منتشر کردند و گفتند ما دیگر نمی‌خواهیم در سینمای ایران باشیم. واژه هایی را هم استفاده کردند که واژه‌های خوبی نبود. بازیگرانی که کار می کنند سینمای ایران را دوست دارند. وقتی فشاری بر روی آنها می آید و تصمیم می‌گیرند به نشست خبری نیایند این فشار را به حساب تروریسم رسانه‌ای بگذارید. فشار بیشتر در فضای خارج کشور دارد شکل می گیرد. وقتی ۲۴ ساعته چند کانال خارجی دارند روی واژه هایی کار می‌کنند، هر کسی باشد تحت تاثیر قرار می گیرد.

زمانی که در فضایی نباشیم به دست فراموشی سپرده می شویم. بازیگران اگر به سینما علاقه مند نبودند چرا در فیلم‌ها بازی کردند؟ این یک تناقض است

به گفته رییس سازمان سینمایی گرمی جشنواره به حضور آثار سینمایی است و مردمی است آن که آثار را می بینند. رونق سالن های سینما نشان می دهد که مردم سینما را دوست دارند و آن فضایی که برخی دنبالش بودند شکست خورد.

خزاعی درباره لو رفتن اسامی برندگان در مراسم اختتامیه سال گذشته بیان کرد: به شرکت یا موسسه ای که باعث شد اسامی اختتامیه لو برود، در جلسات متعدد تذکر داده شد. همچنین آن شرکت از پیش فروش بلیت کاملا کنار گذاشته شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درباره فیلم «چرا گریه نمی کنی» تخلفی صورت گرفته بیان کرد: یک ماه قبل این موضوع در شورای سیاستگذاری مطرح شد. دوستان گفتند فیلم در جشنواره های دیگر حضور داشته است. مصداق این موضوع را در دوره های دیگر هم داشته ایم. برخی فیلم ها در جشنواره های دیگر بودند و در فجر هم حضور داشتند. شورای سیاستگذاری باید تصمیم می گرفت که نظرش حضور فیلم در جشنواره فجر بود.

داورها به تناوب اعلام می شوند

وی در پاسخ به سوالی درباره اعلام اسامی داورهای فیلم‌های ایرانی گفت: برنامه ها طبق برنامه ریزی دارد پیش می رود و داورها هم به تناوب اعلام می شوند. همان طور که فیلم ها در یک زمان مشخص اعلام شد، درباره داورها هم همین طور است. در زمانی که احساس کنیم به جمع بندی رسیده‌ایم، اسامی شان اعلام خواهد شد. هر سال در یک شرایط نرمال تر جشنواره برگزار می شد و شرایط بهتر بود. امسال با جلساتی که در سازمان سینمایی با دبیر جلسه برگزار کردیم، به این نتیجه رسیدیم که در زمان های مشخص اسامی اعلام شود. چون امسال شرایط طبیعی نیست و ما با یک سری دشمنی ها مواجه هستیم.

خزاعی افزود: شما می‌بینید تهیه کننده فیلم با اشتیاق فرم حضور در جشنواره را پر کرده است. برای این فیلمساز ای‌میل می‌زنند و او را تهدید می کنند. در این جنگ نابرابر باید با یک احتیاط خاص حرکت کنیم. امروز جشنواره دارد برگزار می شود. اگر قرار بود همه مراحل علنی شود شاید به این نقطه خاص نمی رسیدیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گل‌سفیدی: دلیل نیامدن تهیه‌کننده ساختن فیلم جدید است/ پیام آزادی: کهولت سن و خستگی دلیل نیامدن استاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» با حضور برخی از عوامل آن و اصحاب رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» روز دوشنبه ۱۷ بهمن در سانس اول برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم در حال برگزاری است.

در نشست خبری فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج»، فرشاد گل‌سفیدی (کارگردان)، پیام آزادی (آهنگساز)، زهره سیه‌پوش (چهره‌پرداز)، حسین مشعلی و امید محمدی‌پور (صداگذاران) حضور دارند.

در ابتدای این جلسه فرشاد گل‌ سفیدی کارگردان هفت بهار نارنج گفت: زمانی که ساخت این فیلم به من پیشنهاد شد، مخالفت کردم. چراکه دوست داشتم مدیرفیلمبرداری بمانم. همچنان هستم و خواهم ماند. بعد از این فیلم هم همچنان همین نظر را دارم مگر اینکه قصه یک فیلم سر ذوقم بیاورد. ژانر فیلم را خیلی دوست داشتم ملودرام عاشقانه‌ است.

وی درباره اینکه چرا تصمیم دارد به حرفه فیملبرداری باز گردد ادامه داد: ساخت این پروژه من را اذیت کرد زیرا در ابتدا قرار بود من کارگردان و فیلمبردار باشم در حالی که روز پنجم فیلمبرداری متوجه شدم از پول و سرمایه خبری نیست. یعنی سرمایه‌گذار ماجرا را کنسل کرد و من دو راه داشتم که یا فیلم را بسازم یا دیگر ادامه ندهم. شرایط مالی سختی داشتیم و من به خاطر استاد علی نصیریان پروژه را ادامه دادم.

آهنگساز «هفت بهار نارنج» بیان کرد: این فیلم، سه الی ۴ ماه طول کشید. من در ابتدا فیلم را دیدم و دوست داشتم و پس از آن، ضبط موسیقی را آغاز کردیم. برای موسیقی ِ فیلم، از کمانچه و سه‌تار هم استفاده کردیم. همچنین که انتخاب ترانه‌های قدیمی هم به عهده بنده بود.

حسین مشعلی یکی از صداگذاران فیلم توضیح داد: فیلم به دلیل اینکه لوکیشن‌های محدود دارد، صداگذاری بسیار دشواری داشت. برخلاف اینکه خیلی‌ها شاید متوجه سختی آن نشوند. ما در روند فیلم، ماجرا را به گونه‌ای پیش بردیم که کاراکتر اصلی خیلی با رادیو ارتباط بگیرد. یعنی صداها و حرف‌هایی که دوست داشت بشنود را از رادیو می‌شنوید. ما تلاش کردیم کاراکتر با «صداها» مرز بین بودن و نبودن را تجربه کند.

امید محمدی پور صداگذار نیز در ادامه جلسه گفت: من از آقای گل سفیدی تشکر می کنم و از کار کردن در این فیلم بذت بردیم. این فیلمی پر چالش بود و باید طوری کار می کردیم که ببینده متوجه نشود که فراموشی دارد.

چهره‌پرداز «هفت بهار نارنج» عنوان کرد: در کار برای من مهم است که از بازیگران هم نظرشان را بپرسم زیرا باید با آن گریم ارتباط برقرار کنند. در چهره‌پردازی‌ها ما سعی کردیم تا جوری کار کنیم گریم آن‌ها مشخص نباشد و برای ذهن بیننده باورپذیری داشته باشد.

گل سفیدی کارگردان در ادامه گفت: آقای شمس توی فیلم، از آقای شمس لنگرودی گرفته نشده. این فیلم بخشی از قصه زندگی آقای نصیریان است و تا پایان عمر همسرشان از مراقبت کردند.

کارگردان در ادامه اظهار کرد: علی نصیریان در ۸۳ دقیقه، یک تنه کل فیلم را پیش می‌برد. روند تولید سخت بود و ایشان در تمام کار همراه ما بود. از نظر من باید فیلمنامه‌هایی نوشته شود که بتوان از پیشکسوتان استفاده کرد.

کارگردان فیلم در پاسخ به این سوال که چقدر از مشاوره های پزشکی در داستان فیلم کمک گرفته‌اند بیان‌ داشت: من در یک ماه پیش تولید درباره مرگ نباتی با چند پزشک مشورت گرفتیم و همه چیز زیر نظر و دقیق انجام شد.

این کارگردان در پاسخ به اینکه چرا این قصه را در مدیوم فیلم کوتاه نساخته‌اید، تشریح کرد: من فکر می‌کنم فیلمی درست است که تماشاچی مدام رو صندلی سینما تکان نخورد. فیلم خسته‌کننده نبود و ریتم کندی هم نداشت. در واقع ابتدا و انتهای درستی داشت. اگر قرار بود این فیلم کوتاه شود، حتماً فیلم کوتاه می‌ساختم اما این فیلم بلند است و زمان درستی دارد.

گل سفیدی درباره نحوه صداها در صحنه های پایانی گفت: همه چیز مشخص است، این یک رویاست و در ذهن آقای شمس است و هر کسی در موردش طوری فکر می کند.

کارگردان فیلم در جواب به اینکه چرا تهیه‌کننده در نشست خبری حضور ندارد، گفت: با شناختی که از محمد کمالی‌پور دارم، می‌دانم که ایشان اهل تحریم کردن نیست و دلیل حضور نداشتنشان به این دلیل است که درگیر ساخت فیلمی هستند و شرایط برای حضورشان مهیا نشد.

کارگردان در پاسخ به این سوال که استفاده عدد هفت در نام و در فیلم به عنوان نماد در ذهن شما بود؟ بیان‌ داشت: عدد هفت عدد مقدسی است و از دیرباز همه این را می دانند.

وی درباره چالش ها و دلگرمی کار با آقای نصیریان نیز گفت: زمانی که آقای نصیریان قرار بود در خدمتشان باشیم در سال ۱۳۹۹ پروانه ساخت گرفتیم ۱۴۰۰ شروع شد و به جشنواره پارسال نرسید و این یک سال روی صدا و موسیقی و … کار کردیم.

وی افزود: آقای نصیریان ۸۸ ساله‌شان هستند و باید مراعاتشان کنیم بسیار کمک من کرده اند به خصوص در شعرهایی که در فیلم می خوانند.

گل‌سفیدی خاطر نشان کرد: زمانی که فیلمنامه به دستم رسید، بیشتر جذب فیلمبرداری شدم تا اینکه بخواهم از لحاظ کارگردانی نگاه کنم. با ساخت «هفت بهار نارنج» نمی‌خواستم خودم را کارگردان هنری معرفی کنم و فیلم فلسفی بسازم بلکه تنها موقع ساخت، جذب فیلمنامه و قصه شده‌ بودم و به همین دلیل این نوع روایت را انتخاب کردم.

کارگردان فیلم با اشاره به نمادهای فیلم بیان کرد: گربه‌ای که در فیلم نشان دادیم، به نوعی نگهبان در خانه بود و رنگ مشکی هم نماد برزخ بین این دنیا و مرگ است.

پیام آزادی درباره موسیقی‌های به کار گرفته شده در فیلم گفت: ما یک تحقیق یک هفته ای مشترک با آقای گل سفیدی انجام دادیم و ایده اولیه موسیقی ها را با پیشنهادهای آقای شکل گرفت و به یک چارچوب برای مرز بین رویا و لو ندادن داستان و اینکه چه استفاده از چه نوع سازی کنیم، رسیدیم. ملودی ابتدایی با پیانو بود، ما بعد آن را به ملودی سازهای زهی رسیدیم و هر چه به پایان فیلم بار عاطفی فیلم بیشتر می شود از سه تار و این‌نوع سازها بیشتر استفاده می شود.

وی اضافه کرد: جای علی نصیریان خالی است. ایشان به دلیل کهولت سن و خستگی گفتند که توانایی حضور در جشنواره را ندارم. این هنرمند نامه‌ای را به دبیر جشنواره فیلم فجر ارسال کردند اما به دلیل شیطنت برخی، این نامه منتشر شد و رسانه‌ها به گونه‌ای وانمود کردند که آقای نصیریان از شرکت در این فستیوال انصراف دادند در حالی که اینگونه نبوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم / تیزر فیلم سینمایی «یادگار جنوب» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : تیزر فیلم سینمایی «یادگار جنوب» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری و تهیه کنندگی مجتبی رشوند و با بازی الناز شاکردوست، وحید رهبانی، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، ساناز سعیدی با حضور سحر دولتشاهی و صابر ابر منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام برخی جزییات بخش «سرود» جشنواره موسیقی فجر


مسئول بخش سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «شب چراغ» شبکه رادیویی گفتگو از حضور ۱۰ گروه از تهران و دیگرشهرهای کشور در بخش سرود جشنواره موسیقی فجر خبرداد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک عکاس مطبوعاتی آزاد شد


آریا جعفری ـ عکاس مطبوعاتی ـ آزاد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تنوع موضوعی در سینمای ایران کافی نیست/سینما اگر قواعد بازار عرضه و تقاضا را رعایت نکند حتما آسیب می‌بیند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکبر نبوی گفت: بخشی از کاهش مخاطبان سینما در سال‌های گذشته به دلیل فیلم‌های تلخ‌ است، پس تنوع ژانر در سینما را باید جدی گرفت. وقتی ما می‌گوییم تنوع ژانر، منظورمان بازار عرضه و تقاضاست. سینما اگر قواعد بازار عرضه و تقاضا را رعایت نکند، حتما آسیب می‌بیند.

به گزارش سینماپرس، پنجمین قسمت از برنامه «نقد سینما» که ویژه‌برنامه‌ چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی‌ فجر است، شب گذشته ۱۶ بهمن ماه میزبان نویسنده و کارگردان «کت‌چرمی» بود. همچنین اکبر نبوی و سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره جشنواره‌ فجر و تاثیر آن بر اقبال تماشاگران گفتگو کردند. میز نقد دو فیلم اکران شده در روز پنجم جشنواره، «کت چرمی» و «بعد از رفتن»، با حضور مینو خانی و فاطمه ترکاشوند و میز رسانه با حضور حسین سلطان محمدی برگزار شد.

ابتدای برنامه، مینو خانی در میز نقد فیلم سینمایی «بعد از رفتن» گفت: هر چه درباره‌ خانواده و نقش و اهمیتش، فیلم ساخته شود، بسیار خوب است و من از این منظر به این فیلم امتیاز می‌دهم، به ویژه اینکه آسیب‌ها را به تصویر نکشیده‌ است. اما یک ایراد بزرگی که این فیلم و بسیاری از آثار دارند، این است که زبان تصویر را فراموش کرده‌اند. سینما زبان تصویر است نه زبان کلام. ما همه‌ اتفاقات و همه‌ آنچه را که بر «آرش»، شخصیت فیلم، گذشته‌ است، در کلام می‌شنویم.

وی همچنین درباره‌ ورود کارگردانان جوان به سینما گفت: من فکر می‌کنم باید به کارگردانان فیلم اولی این فرصت داده شود که اگر جریان جدیدی ایجاد نمی‌کنند، به بدنه‌ سینمای ایران اضافه شوند. این سوال همیشه مطرح است که اگر همیشه سینماگران شاخص آثارشان را ادامه بدهند، آیا انسداد به وجود نمی‌آید؟

خانی در پایان صحبت‌های خود به سینماگران توصیه کرد: باید در ریتم بسیاری از فیلم‌هایی که امسال در جشنواره فجر دیدیم، بازنگری شود. توصیه می‌کنم بسیاری از دوستان سینماگر بعد از جشنواره، فیلم‌هایشان را سر فرصت ببیند و حشو و زوائد آن را حذف کنند.

تنوع موضوعی در سینمای ایران کافی نیست/سینما اگر قواعد بازار عرضه و تقاضا را رعایت نکند حتما آسیب می‌بیند

امیررضا مافی نیز در این پخش عنوان کرد: در نیمه‌ جشنواره‌ چهل و یکم فجر اگر از من بپرسند، مهم‌ترین مولفه‌ای که در جشنواره دیدم چه بوده است؟ می‌گویم جشنواره فیلم‌های کُند و کِشدار.

در ادامه برنامه، میز رسانه با حضور حسین سلطان‌محمدی فعال رسانه برپا شد. وی درباره سیمرغ آرای مردمی گفت: سیمرغ مردمی، در مقابل نگاه رسمی هیات داوران جشنواره بود. اگر هیات داوران، تخصصی و حرفه‌ای نگاه می‌کردند، سیمرغ مردمی برداشت لحظه‌ای تماشاگر را که شاید نوعی ارزیابی از رفتار تماشاگر در زمان اکران فیلم بود، می‌سنجید. امسال به دلیل اینکه بسیاری از فیلم‌ها در مراحل فنی هستند و نسخه‌ نهایی‌شان تا دو سه روز آخر جشنواره در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد، امکان قضاوت عادلانه نیست.

میز گفتگوی ویژه «نقد سینما» بخش دیگر برنامه بود که با حضور اکبر نبوی و سجاد نوروزی، با موضوع جشنواره فجر و تاثیر بر اقبال به سینما برگزار شد.

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره اقبال مردم به فیلم‌های جشنواره اظهار کرد: ما چند سال است که در جشنواره یک گزینش‌گری توسط مخاطب می‌بینیم. در اواسط دهه هشتاد و اوایل دهه‌ نود مردم برای همه فیلم‌ها صف می‌بستند اما در چند سال گذشته فقط برای چند فیلم شاخص این اتفاق ‌افتاد. در حقیقت مردم فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند و بخش زیادی‌ از این انتخاب مدیون شبکه‌های اجتماعی بوده است.

اکبر نبوی پژوهشگر سینما در ادامه این مبحث توضیح داد: طی چند سال گذشته شاید ما آن تاثیر گذشته را نمی‌بینیم. میزان دسترسی به حجم بالایی از آثار تصویری، امکان دانلود، تغییرات نسلی و ذائقه‌ها و اینکه مخاطبان جدی و حرفه‌ای سینما از جای دیگر تغذیه می‌کنند، باعث شده است که سخت‌گیری‌ها افزایش پیدا کند. همچنین تنوع موضوعی در سینمای ایران کافی نیست.

وی یادآور شد: بخشی از کاهش مخاطبان سینما در سال‌های گذشته به دلیل فیلم‌های تلخ‌ است، پس تنوع ژانر در سینما را باید جدی گرفت. وقتی ما می‌گوییم تنوع ژانر، منظورمان بازار عرضه و تقاضاست. سینما اگر قواعد بازار عرضه و تقاضا را رعایت نکند، حتما آسیب می‌بیند.

سجاد نوروزی نیز درباره این مطلب ادامه داد: به نظر من کشور در حوزه‌ سینما احتیاج به یک سیاست‌گذاری کلان داد و باید مخاطب را به رسمیت شناخت.

تنوع موضوعی در سینمای ایران کافی نیست/سینما اگر قواعد بازار عرضه و تقاضا را رعایت نکند حتما آسیب می‌بیند

امیررضا مافی در پایان گفتگوی ویژه با جمع‌بندی مباحث مطرح شده، بیان کرد: من تصورم این است که جشنواره‌ فیلم فجر در ادوار گذشته می‌توانست مخاطب را در سینمای ایران راهبری کند و مخاطب پیگیر آن بود. واژه‌ سیمرغ در ادبیات عمومی مردم ما وارد شده بود. اما امروز به نظر می‌رسد به دلایلی که اینجا بحث شد از تبلیغات تا کیفیت فیلم‌ها، رژیم مصرف و در دسترس بودن آثار مختلف در جهان باعث شده است که از این مرجعیت کاسته شود و بر اقبال مردم تاثیرگذار باشد.

بخش پایانی برنامه به گفتگو با حسین میرزامحمدی و مسعود هاشمی‌نژاد کارگردان و نویسنده «کت ‌چرمی» اختصاص داشت. مسعود هاشمی‌نژاد نویسنده‌ فیلم بیان کرد: ما ۲۶ نسخه از «کت‌ چرمی» داریم که در این تعداد نسخه‌ بازنویسی شده، دست کم ۱۰ پایان‌بندی متفاوت داریم.

حسین میرزامحمدی کارگردان «کت‌چرمی» نیز در پاسخ به این سوال که آیا جواد عزتی خود را تکرار کرده است یا نه؟ بیان کرد: من به عنوان سازنده‌ فیلم این را نمی‌گویم. سخت است اما سعی می‌کنم نگاهم را کمی عقب‌تر بیاورم. به نظرم جواد عزتی، یک بازی متفاوتی را نسبت به کارهای قبلی‌اش یعنی «مرد بازنده»، «شنای پروانه» و… ارایه می‌کند. او در این فیلم بسیار سعی کرده است به درونیات کاراکتر نزدیک شود.

مسعود هاشمی‌نژاد نویسنده‌ «کت‌ چرمی» نیز درباره این موضوع تصریح کرد: صرفا به دلیل اینکه یک بازیگر سه نقش را بازی می‌کند، دلیل بر این نیست که شباهت وجود دارد. انگیزه‌ها در «زخم‌کاری» قدرت طلبی مالک است، در «مرد بازنده» با یک درام سیاسی مواجه‌ایم اما جواد عزتی در «کت چرمی» کاملا یک شخصیت درونی را بازی می‌کند.

در بخش پایانی برنامه فاطمه ترکاشوند فعال رسانه نیز درباره «کت‌چرمی» خاطرنشان کرد: این اثر جزو فیلم‌هایی بود که برای تماشای آن در سالن سینما نیازی نبود به ساعت نگاه کنیم و دنبال بهانه باشیم. فیلم تلاش نمی‌کند تصویر ما را از نیروهایی که فکر می‌کنیم قرار است پشتیبان شخصیت‌های آسیب‌دیده‌ داستان باشند، خراب کند.

برنامه «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری تا ۲۲ بهمن هرشب ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خلق پرتره‌هایی با زباله‌های پلاستیکی


یک هنرمند نیجریه‌ای برای خلق آثار هنری به سراغ زباله‌های پلاستیکی رفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از «تجویز آنارشیسم» تا تلاش نافرجام برای تکرار نکردن «مردبازنده» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «کت چرمی» از منظر فُرم سینمایی در حداقل‌ها مانده و توانسته موضوعاتی ابتدایی همچون بازی‌گرفتن از چند بازیگر خوب و لوکیشن و … را تامین نماید؛ اما به جهت فقدان تولیدات توانمند در این دوره از جشنواره موفق شد تا رضایت نسبی مخاطبان را از صرف وقت و تماشای یک اثر سینمایی فراهم سازد.

فاطمه سادات ناظمی/ «کت چرمی» عنوان یکی از معدود تولیدات عرضه شده در «بخش سوادای سیمرغ چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» تا به امروز است که می‌توان از عنوان «سینما» برای آن استفاده نمود و نام «فیلم سینمایی» بر روی آن گذاشت. اثری که هرچند از منظر فُرم سینمایی در حداقل‌ها مانده و توانسته موضوعاتی ابتدایی همچون بازی‌گرفتن از چند بازیگر خوب و لوکیشن و … را تامین نماید؛ اما به جهت فقدان تولیدات توانمند در این دوره از جشنواره موفق شد تا رضایت نسبی مخاطبان را از صرف وقت و تماشای یک اثر سینمایی فراهم سازد. با این همه این اثر از منظر محتوا دارای ایرادات بسیاری است که شاید از مهمترین آن بتوان به نسخه‌پیچی آشکار و «تجویز آنارشیسم» (Anarchism) در «کت چرمی» اشاره نمود.


از «تجویز آنارشیسم» تا تلاش نافرجام برای تکرار نکردن «مردبازنده»


فیلم سینمایی «کت چرمی» روایت یک مددکار اجتماعی و کارمند سرکش بهزیستی به نام «عیسی فرهمند» است که دختر نوجوان خود را سال گذشته به خاطر اوردوز از دست داده و خود را در این ماجرا مقصر می‌داند. شخصیتی که حالا و در این اثر برای کمک به دخترانی که در یک کمپ به نام خانه سلامت زندگی می‌کنند، به تنهایی وارد عمل می‌شود و سعی در نجات آنها دارد و پس از آنکه نسبت به اعتیاد دختران در این کمپ مشکوک می‌شود و از طریق دخترخاله خود که در پزشکی قانونی اعتیاد سه دختر برای او اثبات می‌شود؛ حالا با تمرکز بر دختری به نام «ثریا» متوجه شکل گیری یک باند ترانزیت مواد مخدر می‌شود که در پوشش نهاد حمایتی از دختران فعالیت می‌کند و شخصی به نام «رفیعی» ریاست آن را عهده دار است و …


از «تجویز آنارشیسم» تا تلاش نافرجام برای تکرار نکردن «مردبازنده»



«کت چرمی» اگر چه سعی کرده تا خطاهای فیلم سینمایی «مردبازنده» را مرتکب نشود و مخاطب خود را همچون آن اثر با روایتی از هم گسیخته و مبهم و فیلمی در «ژانر جنایی و پلیسی» مواجه نسازد و با آوردن «صابر ابر» در نقش مامور اطلاعاتی و «بهزاد خلج» به عنوان مامور انتظامی تمام تلاش خود را می‌کند تا بازی نامتوازن شخصیت اصلی خود را کنترل کند و اجازه ندهد تا بیننده «کت چرمی» همچون تماشاگر «مردبازنده» با بازی به شدت ضعیف و گریم نچسب «جواد عزتی» غافلگیر و با ناراضی مطلق از سالن خارج شود و …؛ اما با این همه تمرکز و اصرار ویژه این اثر بر نشان دادن حاکمیت فساد و «ناکارآمدی سیستماتیک ساختارهای مختلف نظام» سبب شده تا مخاطب سینمایی «کت چرمی» را «مردبازنده ۲» فرض نماید.


از «تجویز آنارشیسم» تا تلاش نافرجام برای تکرار نکردن «مردبازنده»


فیلم سینمایی «کت چرمی» می‌خواهد ضمن طرح «آسیبهای مختلف اجتماعی» به پیوند زدن آن با موضوع «مفاسد اقتصادی» فردی به نام «دکتر رفیعی» مبادرت ورزد و از این مسیر علت بروز «آسیبهای اجتماعی» را «اقتصادی» معرفی نماید و …؛ موضوعی که سبب می‌شود تا «کت چرمی» با ترکیب آسیب‌های مختلف اجتماعی بنای روایت خود را بر این بگذارد که همه مضامین و معضلاتی که هر یک از آنها در سال‌های اخیر سوژه روایت‌گری فیلم‌های مختلف شده و به شیوه‌های مختلف و بارها و بارها در آثار گوناگون بازگو شده است را دور هم جمع کند و اینگونه است که «کت چرمی» به کلکسیونی برای ترسیم و تصویرسازی از بدبختی‌های مختلف انسان ایرانی از قصاص و معضلات اجتماعی دختران بد سرپرست و ظلم به زنان گرفته تا اعتیاد، تجاوز و … مبدل می‌گردد؛ اما در طول مسیر این هدف‌گذاری به گونه‌ای ویژه ابتر می‌ماند و شاید دلیل اصلی آن باشد که «کت چرمی» به این نکته توجه نکرده که طرح و بیان این همه معضلات آن هم در یک فیلم ۱۰۰ دقیقه‌ای اثر را دچار سرگیجه می‌سازد و در نهایت صاحبان اثر را مجبور خواهد کرد تا به سبکی از شیوه «پایان باز» برای رسیدن به تیتراژ پایانی متمسک شوند.


از «تجویز آنارشیسم» تا تلاش نافرجام برای تکرار نکردن «مردبازنده»


مشاهده خبر از سایت منبع