تازهترین گزارش از وضعیت اعطای تسهیلات به اصحاب فرهنگ و هنر
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از ارائه تخصیص بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان ارائه تسهیلات از مهرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به اعضای تحت پوشش این صندوق خبر داد.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از ارائه تخصیص بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان ارائه تسهیلات از مهرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به اعضای تحت پوشش این صندوق خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، فیلمبرداری فیلم کوتاه «ک» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فرهادنیا به پایان رسید.
این فیلم به مدت یک هفته در شهرستان ورامین فیلمبرداری شد و اکنون به مرحله تدوین رسیده است.
ایده اولیه فیلم «ک» برآمده از رمانی با نام «محاکمه» از کافکا است.
«ک» داستان مردی است که در آغاز فیلم بازداشت میشود در صورتی که از او خطایی سر نزده و این مهم اتهامی بی اساس و بی معنی برای اوست. این معما تا پایان فیلم به گونهای مدام در تصاویر فیلم آشکارا جلوه می کند.
سیاوش چراغی پور، محمدامین عرب سالاری، سارا داننده، آیدا ایرانخواه، میثم افشار، آوا رزازان، علی صابونچی، آرتمیس ناصری، میثم بیگی و عرفان برقی در این فیلم کوتاه ایفای نقش دارند.
سایر عوامل فیلم کوتاه «ک» عبارتند از نویسنده و کارگردان: مرتضی فرهادنیا، مشاوران کارگردان: مسعود آذرخش، پریسا مهربان، دستیاران کارگردان: مهراد وظیفه، سیدمحمد جواد موسوی، مرتضی علیزاده، امیرحسین جعفری، تصویربردار: مرتضی فرهادنیا، صدابرداران: مسعود شاهوردی، آرش هوجاقانی، مدیر تولید: حسین صحرایی، منشی صحنه :فاطمه آقایی، مدیر صحنه و لباس: فرشته کرمی، مجری طرح : مدرسه سینمایی گوسان فیلم.
میرکریمی معتقد است راه دشوار و بهظاهر بیاجر و مزدی که عبدالحمید قدیریان به تنهایی و بدون هیچ حمایتی از سالها قبل شروع کرده، شنا کردن برخلاف جریان مسلط واقگرایی کور و سیاه اجتماعی است.
سینماپرس: بهروز افخمی به عنوان مجری سری ششم ویژهبرنامه سینمایی «هفت» انتخاب شد. این برنامه همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر روی آنتن خواهد رفت.
به گزارش سینماپرس، برنامه هفت در فصل جدید خود به تهیهکنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی از شبکه نمایش سیما پخش میشود.
بهروز افخمی پیشتر هم از مهر ۹۴ تا خرداد ماه ۹۵ این برنامه را اجرا کرده بود.
فریدون جیرانی، محمود گبرلو، بهروز افخمی، رضا رشیدپور و محمدحسین لطیفی از سال ۱۳۹۱ تا کنون در مقاطعی مجری برنامه هفت بودهاند.
معاون سیما چندی پیش درباره برنامههای سینمایی تلویزیون با موضوع جشنواره فیلم فجر بیان کرد: امسال علاوه بر برنامه هفت که سرقفلی است و برایمان خیلی جدی است، برنامههای دیگری هم داریم.
هفت به خاستگاه اصلی که شبکه نمایش است میرود و در سالهای آتی در همین شبکه تولید خواهد شد.
سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بهبود وضعیت استقبال از فیلمهای در حال اکران همزمان با ورود دو فیلم «ملاقات خصوصی» و «چپ، راست» به چرخه اکران سینماها گفت: اگر بخواهیم از منظر تیپشناسی درباره مخاطبان سینمای ایران بهطور خاص و یا همه محصولات هنری بهصورت عام صحبت کنیم باید اذعان کرد که مخاطبان اصلی این محصولات هنری از موسیقی و تئاتر گرفته تا سینما و گالریها، طبقه متوسط هستند. اتفاقی که در چند روز اخیر در سینما شاهد بودیم هم به این دلیل رقم خورده است که میتوان گفت فیلم «ملاقات خصوصی» بهنوعی فیلم ایدهآل این طبقه به حساب میآید.
وی افزود: فیلمی مانند «بخارست» هم گزینه خوبی برای سرگرمی این طبقه محسوب میشود اما به عقیده من اکران «ملاقات خصوصی» تأثیر بیشتری بر فرآیند بازگشت مخاطبان به سالنهای سینما در روزهای اخیر داشته است. اکران این فیلم حتی بهنظرم منجر به رشد فروش فیلمهای دیگر هم شده است. اساسا وقتی مخاطب وقتی به بهانه تماشای یک فیلم رغبت پیدا میکند در سالن سینما حاضر شود، فیلم دیگری را هم نشان میکند تا بعدتر ببیند. مخاطبی که چند ماهی میشد به سینما نیامده بود و حالا به اکران «ملاقات خصوصی» به سینما بازگشته است، فیلمهای دیگر را هم نشان میکند تا مثلا در اوقات فراغتش «بخارست» را هم تماشا کند.
نباید فریب این آمارها را بخوریم!
نوروزی ادامه داد: در همین پنجشنبه و جمعهای که گذشت، در کنار فیلم «ملاقات خصوصی» که پرفروشترین فیلم ما بود، فیلم «بخارست» هم توانست اکران بهتری را داشته باشد. تنها در روز جمعه فیلم «ملاقات خصوصی» در سینمای ما حدود ۳۰ میلیون تومان فروش داشت و فیلم «بخارست» هم در همین روز حدود ۲۱ میلیون تومان فروخت. البته باید تأکید کنم که با همین فروش هم ما هنوز به شرایط سال ۹۸ برنگشتهایم. نباید فریب این آمار را بخوریم. هنوز سینماهای ما وضعیت نرمالی ندارند و تنها اتفاقی که در این چند روز افتاده این است که از وضعیت زیر صفر به اندکی بالای صفر رسیدهایم و هنوز نمیتوانیم بگوییم به وضعیت سابق بازگشتهایم.
این سینمادار افزود: تعداد مخاطبان سینمای ایران در شهریورماه امسال که ماه پررونقمان بود، نسبت به بازه زمانی مشابه در قبل از دوران کرونا، تقریبا ۵۰ درصد کاهش داشت. امروز که با هم حرف میزنیم تقریبا به نصف مخاطبان شهریورماهمان رسیدهایم! به تعبیر دیگر مجموع مخاطبان امروز سینما، یک سوم آمار مخاطبان تا پیش از کرونا است.
وی با اشاره به اینکه اکران زودتر «ملاقات خصوصی» میتوانست تأثیر بیشتری بر وضعیت سینماها داشته باشد گفت: اگر این فیلم از مهر و آبان اکران میشد شاید امروز شرایط بهتری را شاهد بودیم و متأسفانه این فیلم با تأخیر اکران شد.
نوروزی درباره وضعیت استقبال از فیلم «چپ، راست» بهعنوان دیگر فیلم تازه سینماها هم گفت: این فیلم هنوز تبلیغات خود را کلید نزده است و نباید فراموش کنیم اصلیترین سکوی تبلیغ فیلمهای سینمایی، یعنی شبکههای اجتماعی این روزها مسدود است. مخاطبان سینمای ایران در این شرایط خیلی سخت میتوانند از اکران فیلمهای جدید با خبر شوند. در این شرایط فیلمهایی مانند «بخارست» و «ملاقات خصوصی» تبلیغات شهری دارند اما «چپ راست» همین اندازه هم تبلیغات نداشته است و به همین دلیل هنوز زود است که بخواهیم درباره میزان فروش آن قضاوت کنیم.
وی تأکید کرد: با توجه به نکتهای که درباره تیپشناسی مخاطبان اشاره کردم، «چپ راست» میتواند فیلم مطلوبتری برای این طبقه متوسط باشد چرا که تهمایههای سیاسی هم دارد اما بالاخره تبلیغات نقش مهمی را در فرآیند فروش یک فیلم دارد. مهم این است که برای تحلیل فروش یک فیلم تنها به عدد و رقم فروش توجه نداشته باشیم، میزان مخاطب و تیپشناسی مخاطبان میتواند پارامترهای مهمتری باشند. تیپشناسی مخاطبان، هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی متأسفانه هیچگاه به رسمیت شناخته نمیشود!
شگفتی و تأسف بابت ایده مضحک «اکران آنلاین»!
نوروزی در ادامه گفت: معمولا در سینمای ایران «مخااطب» یک توده بیشکل تصور میشود که مجبور است هر چه ما میسازیم را تماشا کند و دلیل نبود محاسبات درست، غالبا نتایج نادرست میگیریم.
این سینمادار در پایان گفت: در کنار همه این مباحث هم واقعا باید شگفتی و تأسف خودم را بابت این مسئله ابراز کنم که هنوز ایده مضحکی مانند اکران آنلاین در سینمای ایران ادامه دارد! واقعا کجای دنیا سراغ دارید که به فاصله اندکی از اکران یک فیلم برای تماشای نسخه اینترنتی آن بلیتفروشی شود و مخاطبی که حق اشتراک برای یک پلتفرم پرداخته است، دو بار پول بدهد تا فیلم را اینترنتی تماشا کند!؟ این فرآیند واقعا خجالتآور و زشت است! این توهین به مخاطبان سینمای ایران است.
عارف قزوینی خود را فردی میخواند که مادر ایران قرنها مانند او را نخواهد آورد و میگوید: « اگر من هیچ خدمتی به موسیقی و ادبیات ایران نکرده باشم، وقتی تصنیفهای وطنیساختهام که ایرانی از دههزار نفر یکنفرش نمیدانست وطن یعنی چه؟»
سینماپرس : مراسم افتتاحیه چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر عصر امروز شنبه یکم بهمن با معرفی برگزیدگان بخشهای پژوهش، رادیوتئاتر و نمایشنامهنویسی در تالار وحدت برگزار شد.
نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، امروز دوم بهمنماه ۱۴۰۱، در حالی برگزار میشود که ۶ روز پیش، فرصت ارسال آثار به این جشنواره به پایان رسید.
بهمن ماه سال ۱۴۰۱ همزمان با افتتاحیه و آغاز بخش صحنهای جشنواره تئاتر فجر، فراخوانی درباره جشنواره موسیقی فجر و رفع ابهامات برنامه «هفت» آغاز شد.
مهاجر فیلمی به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا با آهنگسازی کریم گوگردچی و محصول سال ۱۳۶۸ است. فیلم در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و موفق به دریافت پنج سیمرغ بلورین شد. کریم گوگردچی نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن شد. گوگردچی برای فیلمهای«در جستجوی قهرمان» و در«مسلخ عشق» نیز موسیقی متن ساخته است. در فاصله ۱۰ روز مانده تا آغاز جشنواره فیلم فجر، کلیپهایی از موسیقی فیلمهای برتر جشنواره را مشاهده میکنید.