X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

بهزاد فراهانی از خاطرات خود گفت/ دفاع از حقانیت در هنر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران، در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی موزه سینما، به مناسبت زادروز «بهزاد فراهانی» بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بخش‌هایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است.

بهزاد فراهانی با اشاره به خاطرات خود از شروع کار هنر و بازیگری گفت: اسم اصلی من لطف‌الله درمنکی فراهانی و متولد اول بهمن ۱۳۲۳ در روستای درمنک فراهان هستم. پدرم تعزیه‌خوان قابلی بود که تمام عمرش را به خاطر نذری که داشت در ده‌ تعزیه می‌خواند. نخستین بار زمانی که در تعزیه شرکت کردم، پدرم نقش «حربن ریاحی» را می‌خواند و من پسر حر را می‌خواندم؛ سر یکی از بیت‌ها کمی لکنت پیدا کردم و وزن شعر را آن‌گونه که باید ادا نکردم. پدرم با خواب شمشیر بر کمرم کوبید به طوری که با دو دست به زمین خوردم؛ دوباره بلند شدم و پدرم از من خواست که بیت را دوباره بخوانم.

وی افزود: با اینکه بغض گلویم را گرفته بود اما بسیار خوب خواندم و زمانی که بیت شهادت پسر حر را خواندم، پدربزرگم از جایی که نشسته بود و تعزیه را نگاه می‌کرد گفت «دست مریزاد که از پدرت بهتر می‌خوانی» این لحظه برایم زیبا بود و احساس کردم که نگاه مردم دیگر برایم نگاه ترسناکی نیست بلکه نگاه گرم و مهربانی بود.

فراهانی ادامه داد: زمانی که ۱۶ ساله بودم داستان «یتیمان» نوشته هکتورمالو را در ۱۵۰ صفحه به صورت سینمایی نوشتم و آن را ابتدا به اسماعیل کوشان و بعد به ابراهیم باقری نشان دادم. معمولا نمایشنامه‌هایمان را در مدرسه‌های دارالفنون، قوام یا ابوریحان برگزار می‌کردیم. اولین معلمی که تئاتر را در کنار او در دوران ابتدایی تمرین کردیم تفرشی‌آزاد بود که چهره‌پرداز بسیار ماهری بود و از او بسیار آموختم. به خاطر دارم اجازه نمی‌داد در کلاس‌هایش شرکت کنم زیرا دیر رسیده بودم به همین دلیل از پنجره کلاس را دنبال می‌کردم. چند بار این اتفاق افتاد و متوجه شد که من دست بردار نبودم، در نهایت اجازه داد در کلاس او بنشینم.

وی بیان کرد: یادم می آید برای نمایشی که تمرین می‌کردند، دیگر نقشی باقی نمانده بود و معلم نقشی به عنوان پیشخدمت برای من به نمایشنامه اضافه کرد تا چای بیاورم. در اولین اجرایی که داشتیم، پایم به چارچوب در گیر کرد و به زمین خوردم ولی سینی چای را بالا نگه داشتم خنده تماشاگران بالا رفت و من لذت می‌بردم. بعد از آن معلم گفت «در اجراهای بعدی نیز هر دفعه که وارد می‌شوی باید زمین بخوری» این خاطره از اولین باری است که روی صحنه رفتم.

وی با اشاره به اینکه انسانیت و دفاع از حقانیت در کار هنر و هنرپیشگی بسیار مهم است، ادامه داد: استادی داشتیم که شاگرد برتولت برشت، نمایشنامه‌نویس آلمانی بود و مستقیم با او کار کرده بود. وقتی ریزبینی‌های مرا در توجه به جزئیات دکور و صحنه دید، از من خواست کنار او بایستم و به او کمک کنم و این به جایی رسید که من در آن کار اول شدم.

فراهانی در ادامه گفت: هیچ سخن و عکس‌العملی نبود که آن استاد روی صحنه ببیند و از آن علت‌جویی نکند، علت و معلول برای او بسیار اهمیت داشت. درآنجا بود که فهمیدم هنر پدیده‌ای جمعی است و این یک اصل در کار هنر است؛ احترام متقابل در این کار بسیار مهم است، کارگردان و نویسنده و بازیگر تفاوتی نمی‌کند. بعد از آن یاد گرفتم در تمام نمایشنامه‌هایم یک نقش را چندین نفر بازی کنند، در واقع همه روی صحنه بازی می‌کنند و خوشحالم که چند نوع بازی می‌بینم؛ این بسیار تاثیرگذار است زیرا هنرپیشه از هنرپیشه یاد می‌گیرد و نداشته‌های خود را پیدا می‌کند، یکدیگر را نقد می‌کنند و اخوت و انسانیت میان آنها بیشتر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جان ویلیامز» سوژه مستندی از «اسپیلبرگ»


جان ویلیامز ـ آهنگساز افسانه‌ای سینما ـ اکنون سوژه یک مستند بلند است که همکار قدیمی‌اش «استیون اسپیلبرگ» یکی از سازندگان آن خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد از بی‌مخاطبی دو سریال «جشن سربرون» و «طلاق» قبل از آغاز پخش در «رسانه ملی»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سایت وابسته به جریان رفُرمیست (اصلاح‌طلب) خبرآنلاین در گزارشی با عنوان «سریال‌های الف ویژه اگر حالا ساخته می‌شدند چه قدر بودجه می‌خواستند؟» دو سریالی را نقد کرده که هنوز پخششان از تلویزیون شروع نشده است.

به گزارش سینماپرس، سایت اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «سریال‌های الف ویژه اگر حالا ساخته می‌شدند چه قدر بودجه می‌خواستند؟» به بررسی بودجه مورد نیاز سریال‌های الف تلویزیون پرداخته است.

انتقاد از بی‌مخاطبی دو سریال «جشن سربرون» و «طلاق» قبل از آغاز پخش در «رسانه ملی»!

این سایت در گزارش خود دو سریالی را نقد کرده که هنوز پخششان از تلویزیون شروع نشده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «سریال «نفوذ» به کارگردانی جواد شمقدری، «ایل‌دا» به کارگردانی راما قویدل، «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی، «دادستان» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، «طلاق» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی از سریال‌های تازه‌ای هستند که با عنوان الف‌ویژه روی آنتن تلویزیون رفتند؛ اما ازنظر منتقدان هیچ یک تاثیر،محبوبیت و مخاطب «سربداران»، «امام علی(ع)»،«مدارصفر درجه»، «کلاه پهلوی»، «مختارنامه» و حتی «معمای شاه» را نداشتند.»

این رفتار رسانه‌های اصلاح‌طلب مسبوق به سابقه است. حدود یک دهه پیش نیز روزنامه مردم‌سالاری به تحلیل سخنان شب گذشته رئیس جمهور وقت پرداخت و ادعا کرده بود که احمدی نژاد حرف تازه‌ای برای مردم نداشت. این در حالی بود که آن نشست تلویزیونی کنسل شده بود.

سایت خبرآنلاین توسط محمد مهاجری از عناصر رسانه‌ای نزدیک به حسن روحانی اداره می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مگر گناه کردم فیلم کودک ساختم؟/ با تماس ارشاد آمدم اما ظلم دیدم! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سیدجواد هاشمی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «جزیره فضایی» همزمان با اکران عمومی این فیلم کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: زمانی که سال گذشته فیلم «شهر گربه‌ها» را روانه پرده سینماها کردیم، شرایط به‌گونه‌ای بود که پرفروش‌ترین فیلم آن روزها یعنی «دینامیت» در روزهایی مانند پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها، حتی تا فروش روزانه ۳ الی ۴ میلیارد تومانی را هم تجربه می‌کرد، امروز اما شرایط به‌گونه‌ای است که در یک روز جمعه، کل فروش سینماهای ایران در سراسر کشور به یک میلیارد تومان هم نرسیده بود و این یک فاجعه عجیب و غریب در تاریخ اکران‌های سینمای ایران محسوب می‌شود!

وی افزود: در این شرایط مسلما هیچ‌یک از صاحبان آثار روی پرده از شرایط فروش فیلم خود راضی نیستند و اینکه فیلمی مانند «بخارست» با این میزان انتظاری که نسبت به آن وجود داشت این روزها فروش روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونی را پشت‌سر می‌گذارد، نشان می‌دهد که چقدر شرایط سینماها بغرنج است. در چنین شرایطی قطعا بنده هم از فروش «جزیره فضایی»‌ اصلا راضی نیستم.

هاشمی ادامه داد: فیلم ما در جدول فروش روزانه سینماها در رتبه پنجم قرار دارد و یعنی نسبت به خیلی از فیلم‌های دیگر شاید فروش بهتری هم داشته باشیم اما واقعا این میزان فروش، چه فایده‌ای دارد؟

چرا به فیلم تازه اکران‌شده من ظلم می‌شود؟

کارگردان «جزیره فضایی» در ادامه با اشاره به برخی نکات تأثیرگذار دیگر بر فروش این فیلم گفت: برای اولین‌بار در سال‌های اخیر است که شاهد اکران همزمان ۴ فیلم کودک هستیم و نکته جالب اینکه هر چهار فیلم در حال حاضر جزو ۶ فیلم پرفروش سینماها هستند. این اتفاق بسیار نادری است اما واقعا سبد مصرف خانواده‌ها برای تخصیص بودجه به سینما رفتن کودکان مگر چقدر ظرفیت دارد؟ چطور ممکن است چنین ظلمی به فیلم تازه اکران‌شده‌ من بشود و هنوز شاهد باشیم که فیلم «پسر دلفینی» که نزدیک به ۸ ماه است روی پرده است، از اکران کنار گذاشته نشده است؟ چطور سال گذشته که من فیلمی روی پرده داشتم، بلافاصله با پایان مهلت سه ماهه، فیلمم از پرده پایین کشیده شد و همه هم تأکید کردند که طبق قانون باید سرگروه را تحویل بدهید!

می‌گویند سید جواد هاشمی نباید فیلم کودک بسازد و باید برود فیلم جنگی بسازد! باور کنید من هم آدم هستم!‌ وقتی برای پخش تیزر تلویزیونی صدها امضا و تعهد از من می‌گیرند و آخر سر ۵ نوبت تیزرم از تلویزیون پخش می‌شود، این یک ظلم است.

وی ادامه داد: چرا این قانون‌ها همواره به فیلم‌های من لطمه می‌زند؟ چرا هنوز فیلم «بام‌بالا» بعد از هفت ماه، همچنان روی پرده است و مدارس هم برای اکران دانش‌آموزی همان فیلم را انتخاب کنند؟ مدارس مگر نمی‌توانند فیلم تازه اکران‌شده را انتخاب کنند؟ این‌ها ظلم‌هایی است که به من تهیه‌کننده می‌شود. اگر من توانسته‌ام بعد از ۲۰ روز دو فیلم «پسر دلفینی» و «بام‌بالا» را در فروش روزانه پشت‌سر بگذارم، تنها به دلیل سوابقم در سینمای کودک است وگرنه این رقابت میان فیلم‌های کودک در اکران، به‌شدت ناجوانمردانه است.

هاشمی در ادامه به جریان تخصیص تیزرهای تلویزیونی هم اشاره کرد و گفت: بروید مقایسه کنید ببینید به فیلم من چه تعداد تیزر اختصاص داده‌اند و به فیلم‌های «پسر دلفینی»، «بام‌بالا» و «لوپتو» چه تعداد داده‌اند! به من می‌گویند محتوای فیلم تو مناسب نیست! آن هم فیلمی که من با مجوز ساخته‌ام! تمام فیلم‌های من همین شرایط را داشته است. می‌گویند سیدجواد هاشمی نباید فیلم کودک بسازد و باید برود فیلم جنگی بسازد! باور کنید من هم آدم هستم!‌ وقتی برای پخش تیزر تلویزیونی صدها امضا و تعهد از من می‌گیرند و آخر سر ۵ نوبت تیزرم از تلویزیون پخش می‌شود، این یک ظلم است.

وی با تأکید بر اینکه تنها ۵ الی ۱۵ نوبت اجازه پخش تیزر فیلم «جزیره فضایی» از تلویزیون داده شده است، بیان کرد: فکر نکنید این نوبت‌ها در زمان مناسبی بوده است! همان‌ها هم در زمان‌های پرت و بی‌مخاطب بوده است. به من می‌گویند شما مشمول فیلم‌های درجه سه برای پخش تیزر هستند و نمی‌دانم منطق این درجه‌بندی چیست؟ یک سری آدم کج‌سلیقه و نادان نسبت به سینمای کودک که شرایط امروز را به‌گونه‌ای رقم زده‌اند که نسل جدید هیچ خوراکی برای مصرف ندارد، دارند برای فیلم‌های ما تصمیم‌گیری می‌کنند. این عین بی‌عدالتی و ظلم است.

مگر گناه کردم فیلم کودک ساختم؟/ با تماس ارشاد آمدم اما ظلم دیدم!

هاشمی گفت: در این شرایط من فیلمساز مجبور می‌شوم به این در و آن در بزنم تا ارتباطی با شخص آقای جبلی بگیرم و یا در سازمان سینمایی سراغ آقای ایل‌بیگی بروم. آقای جبلی رئیس سازمان صداوسیما به من گفت کمکت می‌کنم. آقایان ایل‌بیگی و سهرابی هم از وزارت ارشاد نامه‌ای دادند تا تعداد تیزرهای فیلم من بیشتر شود. اما سوالم این است که چرا شرایط باید اینقدر ناعادلانه باشد؟ مگر من گناهی مرتکب شده‌ام که فیلمی برای بچه‌های ساخته‌ام؟

باور کنید خودشان از ارشاد تماس گرفتند و از من خواستند فیلمم را اکران کنم. گفتند شرایط خوب است و من هم گفتم چشم. حالا که فیلمم را اکران کرده‌ام، بعد از گذشت بیش از سه هفته، هنوز فیلم‌های قدیمی را از پرده برنداشته‌اند! این یک خیانت است.

این کارگردان با انتقاد از برخی فشارها به فیلم‌هایی که تا به امروز برای کودکان ساخته است، گفت: زمان اکران «شهر گربه‌ها» نامه‌ای با امضای ۲۳ هزار نفر علیه من در رسانه‌ها منتشر شد که می‌دانم حتی یک نفرشان فیلمم را ندیده بود!‌ این‌ها خنده‌دارترین اتفاقی است که می‌تواند بیفتد. حتی یکی از نمایندگان مجلس از کمیسیون کشاورزی علیه فیلم من موضع گرفته بود و وقتی شخصا از او پرسیدم آیا فیلمم را دیده‌ای، گفت نه! گفت همین که تیزر فیلمت را دیدم، بس است!

بیشتر از ۴ سال باید برای اکران «جزیره فضایی» منتظر می‌ماندم؟

وی در ادامه اظهار کرد: تأسف امروز من از این است که متولیان سینمای کودک هیچ‌چیز از سینمای کودک و فضای کودکان و نوجوانان امروز نمی‌دانند. به معنای واقعی کلمه در این بخش تعطیل هستیم! برخی از من سوال می‌کنند که چرا این شرایط را برای اکران فیلمت پذیرفتی؟ مگر من چقدر می‌توانم فیلمم را نگه دارم؟ من «جزیره فضایی» را در سال ۹۷ ساخته‌ام، آیا بیشتر از ۴ سال باید منتظر می‌ماندم؟ چگونه باید جواب سرمایه‌گذار فیلمم را بدهم؟

هاشمی با گلایه مجدد از ادامه اکران فیلم‌های سینمای کودک همزمان با ورود فیلمش به چرخه اکران گفت: فروش سینمای کودک در مجموع بد نیست و مخاطب داریم اما این شرایط ناعادلانه است. باور کنید خودشان از ارشاد تماس گرفتند و از من خواستند فیلمم را اکران کنم. گفتند شرایط خوب است و من هم گفتم چشم. حالا که فیلمم را اکران کرده‌ام، بعد از گذشت بیش از سه هفته، هنوز فیلم‌های قدیمی را از پرده برنداشته‌اند! این یک خیانت است.

این کارگردان در پایان مطرح کرد: همین امروز تعداد پوسترهای فیلم‌های «لوپتو» و «پسر دلفینی» در سینماها چندین برابر فیلم من است!‌ آن‌ها پولش را دارند و من به‌عنوان بخش خصوصی چنین پولی ندارم. در این شرایط سینمای خصوصی له شده است. فیلم‌های من در این شرایط حتی نمی‌توانند پول تولیدشان را بازگردانند. برخی نمی‌خواهند من فیلم بسازم و تلاش هم می‌کنند که زمینم بزنند اما خدا جای حق نشسته است و من زمین نخواهم خورد. معتقدم هر چه مسئولان سینمایی با فیلم‌های من مشکل داشته باشند، معنی‌اش این است که مردم آن را دوست خواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پیمان معادی» در نقش «ایمان ایرانی» به «هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین» می‌رود!


سینماپرس: فیلم «دشمن» با بازی پیمان معادی به بخش پانورامای هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین راه یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تالار وحدت» میزبان افتتاحیه «جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به سبک و سیاق بعضی دوره‌های اول این جشنواره، افتتاحیه‌ای در تالار وحدت دارد که روز شنبه اول بهمن ماه برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با معرفی بخشی از برگزیدگان و نکوداشت‌های جشنواره برگزار می شود.

مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه روز شنبه اول بهمن ماه همزمان با برپایی اولین روز جشنواره برگزار می‌شود و طبق اعلام، ورود برای عموم آزاد است.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی از اول تا ۱۲ بهمن ماه با حضور ۱۰۴ گروه نمایش داخلی و بین‌الملل در تهران برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پورحسین: جشنواره «چهل و یکم» را طیفی از فیلم‌های ضعیف و بسیار خوب تشکیل می‌دهد/نکته دیگر کاهش «تلخ گرایی» درباره مسایل رایج اجتماعی است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از اعضای هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر معتقد است: فیلم‌های رسیده به جشنواره «چهل و یکم» همانند جشنواره‌های پیشین، طیفی از فیلمهای ضعیف و بسیار خوب را تشکیل می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، رضا پورحسین طی یادداشتی در ارزیابی کلی آثار سینمایی این دوره جشنواره نوشت: ارزیابی فیلم‌ها باید متناسب با شرایط کرونایی و پساکرونایی انجام شود. در شرایط کرونایی و پس از آن لطماتی به سینما و مجموعه فعالیت‌های هنری وارد شده که هنوز هم ادامه دارد. با این حال شاهد فیلم‌های خوبی در جشنواره چهل و یکم هستیم. به لحاظ مضمونی اشکالی در جریان فیلم سازی وجود دارد که نویسندگان و یا کارگردان‌ها از قواعد و مضامین روان‌شناختی، جامعه شناختی و فلسفی کمتر استفاده می‌کنند. توجه کنیم که تبیین پدیده‌های زندگی فردی و اجتماعی نمی‌تواند فارغ از قوانین علمی باشد.

وی افزود: کار فیلمسازی بیان هنری و چند لایه هنری و فلسفی پدیده‌های زندگی در ساحت های فردی و اجتماعی و گاهی جهانی است. در این موضوع، سینمای ما دارای ضعف «اندیشه» است. البته در همه جشنواره‌ها شاهد چند فیلم مبتنی بر اندیشه بوده‌ایم. در جشنواره امسال نیز چند فیلم این چنینی یعنی عمیق ارائه شده است. نکته دیگر درباره جشنواره چهل و یکم، کاهش تلخ گرایی درباره مسائل رایج اجتماعی است. ببینید وظیفه فیلمساز انعکاس مسائل جامعه خویش و حتی جامعه جهانی است. این انعکاس اگر واقع گرایانه باشد، ماموریت به خوبی انجام می‌شود؛ اما دوری از واقع گرایی و القای جامعه ای چرک و سیاه، منصفانه نیست.

به گفته وی این همان قضاوتی است که به دور از انصاف است و موجب یاس در مخاطبان خواهد شد. گشتالت و برآیند سینما امید و پیشرفت به سوی افق‌هاست، فیلمساز می‌تواند واقع‌گرا باشد، مسائل منفی اجتماعی را به خوبی مطرح کند، آسیب‌های اجتماعی را بیان نماید؛ اما حق ندارد هیجانات شخصی خود را به گونه‌ای بروز دهد که گردی از افسردگی و ناامیدی را بر سر جامعه بیفشاند. نکته دیگر کمبود فیلمهایی است که موید گفتمان های رایج کشور است. ملاحظه کنید، گفتمان علمی عامل اصلی پیشرفت و اقتدار امروز ایران اسلامی است.

پورحسین ادامه داد: پیشرفت‌های ما درحالی است که در چندین باشگاه علمی های تک وارد شده‌ایم. دراین موضوع، جهان به دیده تحسین به پیشرفت‌های علمی و فناورانه ما نگاه می‌کند، اما متاسفانه خودمان آن را منعکس نمی‌کنیم و با هزاران تاسف گاهی شاهد خود تحقیری و خود تخریبی نیز هستیم. چرا سینمای ما از ایجاد روحیه علم گرایی غفلت می‌کند؟ مایه علمی آن کم است، یا دغدغه آن کمینه است؟ فراموش نکنیم بخش مهمی از سینمای امروز دنیا، گشودن پنجره‌ای برای ایجاد روحیه علم گرایی در جامعه را در دستور کار خود دارد.

عضو هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تاکید کرد: این موضوع در سینمای ایران دارای نقص فراوانی است. البته گسترش گفتمان علمی بیشتر در سینمای علمی تخیلی و سینمای کودک و نوجوان جلوه دارد، اما در سینمای رئال نیز هزاران سوژه جذاب برای فیلمسازی وجود دارد که در سینمای ایران مشاهده نمی‌شود. شاید بهتر است بگویم مخاطبان و مردم ما به دلیل کم کاری سینما، از موضوعات دراماتیک در حوزه علم و دانش، محروم هستند.

وی افزود: نکته دیگر نبود فیلم‌های طنز در جشنواره است. البته رگه هایی از طنز در برخی فیلم‌های جشنواره دیده می‌شود که عمدتا کلامی است و البته گاهی با شوخی‌های زشت کوشش می کنند مقدمات خنده و نشاط را فراهم کنند، اما به نظر من موفق نیستند. فیلم طنز دارای قواعدی است که بیشتر از «موقعیت» بهره می‌برد تا کلام. شاید در شرایط امروز اجتماعی و اقتصادی، ساخت فیلم‌های نشاط آور نجیب، ضرورت بیشتری داشته باشد. در هر صورت در جشنواره چهل و یکم، شاهد فیلم‌های خوبی هستیم، و کارگردان‌ها و تهیه کنندگان و نیز عوامل فنی و هنری، زحمات تحسین برانگیزی داشته‌اند که در برخی فیلم‌ها هنوز هم ادامه دارد. باید قدردان آنان باشیم که در شرایط امروز، خود را به آب و آتش می‌زنند تا به طبع بزرگ مخاطبان سینمای ایران، پاسخ بدهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مترجم» به شبکه نمایش خانگی می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پخش سریال «مترجم» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان، چهارشنبه ۲۸ دی ماه، ساعت ۲۰ آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، صابر ابر، پانته‌آ پناهی‌ها، مهتاب ثروتی، مهرانه مهین ترابی، مارال بنی‌آدم، مجتبی پیرزاده و… از بازیگران این سریال درام و معمایی هستند.

در خلاصه داستان «مترجم» آمده است: یک مترجم جوان در شغلش مسیرهای تازه‌ای را کشف می‌کند. رفتن در این مسیرهای پُرپیچ و خم باعث می‌شود تا او به رازی خانوادگی پی ببرد…

سریال «مترجم» چهارشنبه‌ هر هفته ساعت ۲۰ به صورت اختصاصی از نماوا پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بسیاری از زنان شایسته ایران در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مشغول فعالیت هستند و در سطوح بالای مدیریتی و اجرایی نیز فعالیت دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ۲۸ هزار جلد کتاب به موضوع بانوان نویسنده و فرهیخته در سال جاری اظهار داشت: در سینما و تئاتر نیز بسیاری از برگزیدگان ما زنان‌ هستند، همچنین در بخش‌های روزنامه‌نگاری و شبکه‌های اجتماعی بخشی مهمی از کنشگران و خبرنگاران نیز بانوان هستند.

به گزارش سینماپرس، محمد اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه در نخستین کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار گفت: خوشحالیم با ابتکار خانم دکتر جمیله علم‌الهدی که از اندیشمندان کشور هستند، این اجلاس مهم در تهران برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بسیاری از زنان شایسته ایران در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مشغول فعالیت هستند و در سطوح بالای مدیریتی و اجرایی نیز فعالیت دارند.

اسماعیلی با اشاره به ۲۸ هزار کتاب مربوط به بانوان نویسنده و فرهیخته در سال جاری اظهار داشت: در سینما و تئاتر نیز بسیاری از برگزیدگان ما زنان‌ هستند، همچنین در بخش‌های روزنامه نگاری و شبکه های اجتماعی بخشی از مهمی از کنشگران و خبرنگاران ما نیز بانوان هستند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با الهام از اندیشه های اصیل امام‌خمینی(ه) و امام خامنه‌ای و تدابیر رئیس جمهور کشور شایسته‌گزینی را بر جنسیت برتری داده است.

اسماعیلی ضمن اعلام آمادگی همه جانبه برای همکاری گسترده و رفت و آمد بانوان فرهیخته در حوزه فرهنگ و رسانه به ایران گفت: آماده هستیم میزبان شما در اماکن فرهنگی و تاریخی کشورمان باشیم.

به گزارش ایرنا، اولین کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار روز جمعه ۳۰ دی‌ ماه در سالن اجلاس سران با استقبال رسمی انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور از همسران رؤسای دولت‌های کشورهای مختلف آغاز شد.

در این مراسم همسران روسای جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌جمهور اسبق گینه، همسر رئیس‌جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان حضور داشتند.

در این‌ کنگره که از روز گذشته آغاز شده، ۳۰۰ میهمان خارجی از جمله ۷۰ نفر از مقامات و فعالان زن حوزه‌های مختلف اعم از وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس به ایران آمده‌اند تا بدون رتوش رسانه‌های غرب صدای زنان ایرانی را بشنوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امروز عرصه‌ فرهنگ و به خصوص «صحنه‌ مقدس تئاتر» صحنه‌ای است از یک «جنگ تمام عیار فرهنگی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نوشت: امروز عرصه‌ فرهنگ و به خصوص صحنه‌ مقدس تئاتر خود یک سنگر جدی برای مبارزه است.

به گزارش سینماپرس، در متن پیام محمود سالاری آمده است: بار دیگر به روزگاری رسیدیم که در یک ضیافت بی بدیل فرهنگی به استقبال تکرار یکی از صفات خداوند بی همتا و لایزال برویم: «خلق زیبایی» که همواره مورد توجه و لطف حضرت حق بوده است و رکن هستی بر زیبایی دوستی ِ او بنا شده.

«زنده باد» و «جاوید همتتان» می‌طلبد شکوه و جلالی که با تلاشی کم نظیر و درکی شاینده در این دوران توسط هنرمندان تئاتر سربلندِ کشور عزتمندمان ایران به صحنه رسیده و در جهادی کم رقیب، حرکت و سرعت قطارش تضمین شده و حتی چند ایستگاه هم تا مقصد به آن اضافه شده است.

امروز عرصه‌ فرهنگ و به خصوص صحنه‌ مقدس تئاتر خود یک سنگر جدی برای مبارزه است. صحنه‌ای است از یک جنگ تمام عیار فرهنگی که سربازان جان برکفش که خانواده‌ی سختکوش، فهیم وکم توقع تئاترند با دستان خالی مقابل شمشیرهای آخته‌ دشمنِ تا دندان مسلح که از همه چیز در این جبهه به مثابه‌ی سلاح استفاده می‌کند، ایستاده‌اند و خیال تسلیم شدن ندارند.

امروز مردم فهیم کشور باید به حوزه‌های فرهنگی برای رشد، برای مقاومت، برای پیروزی و برای اثبات حقانیت خود به جهان جدی تر نگاه کنند و مسئولین مرتبط با این عرصه ها باید فضا را برای این نگاه جدی تر و این شکل توسعه یافته از مشارکت عمومی در فرآیندِ توسعه‌ فرهنگی کشور آماده تر کنند. بر ذمه‌ی ماست که دستان سربازان جبهه‌ی تئاتر را پُرتر کنیم و اجازه ندهیم که بی سلاح بجنگند.

بی‌شک این یک مطالبه‌ بر حق از طرف تئاتر می تواند باشد که تجلی حقانیت آن حضور چشمگیر، عاشقانه، سنجیده و مدبرانه‌ی هنرمندان تئاتر کشور در چهل و یکمین دوره از جشنواره‌ی تئاتر فجر در جلوه‌ای داخلی و بین‌المللی است؛ در دوره‌ای که به نظر می‌رسد می‌تواند نخستین گام از فراز تازه‌ زیستِ این جشنواره و نو شدن اهداف آینده سازش باشد.

خداوند زیباست، زیبایی آفریده و زیبایی را دوست دارد. خوشا به سعادتتان که در این جشن پر شکوه فرهنگی تا این حد زیبا ظاهر و حاضر شده اید و نگاه باریتعالی را به خود جذب کرده‌اید.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ دی تا ۱۱ بهمن به دبیری کوروش زارعی در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع