علی رهبری بار دیگر موسیقی شرق و غرب را در سنت پترزبورگ به روی صحنه برد
علی رهبری روز جمعه ـ ۳۰ دی ماه ـ همراه با ارکستر سمفونیک تئاتر مارینسکی در سنت پترزبورگ به روی صحنه رفت.
علی رهبری روز جمعه ـ ۳۰ دی ماه ـ همراه با ارکستر سمفونیک تئاتر مارینسکی در سنت پترزبورگ به روی صحنه رفت.
محمدرضا شرفالدین تهیهکننده باسابقه سینما و اعضای هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حضور در این هیأت توضیح داد: شخصا حضور در این میدان را وظیفه خود میدانم. در حوزه مسائل فرهنگی، هرجا و هر کمکی از من بربیاید، همیشه آماده بودهام. آن هم صرفنظر از هر نوع نگاه تنگنظرانه و مرتبط با خطکشیهای حزبی و گروهی. وقتی قرار است یک اتفاق ملی را در پیش داشته باشیم، حتما بهصورت داوطلبانه در آن حضور خواهم داشت و این حضور را هم وظیفه خود میدانم. امروز هم جشنواره فیلم فجر برای سینما یک اتفاق بسیار مبارک است و همه ما وظیفه داشتیم که کمک و همراهی داشته باشیم.
هیأت انتخاب یکدست نبود
وی درباره برخی انتقادها نسبت به یکدست بودن ترکیب هیأت انتخاب این دوره از جشنواره هم گفت: اگر منظور نگاه فرهنگی و سیاسی اعضای هیأت است، باید این نکته را مدنظر داشته باشید که بالاخره آدمها در طول زمان تغییر میکنند و متحول میشوند. از این منظر اصلا اینگونه نیست که اعضای این هیأت همه یکدست باشند. ما با نگاههای کاملا متفاوتی در ترکیب هیأت انتخاب مواجه بودیم و اینگونه نیست که بگوییم همه افراد نگاههای گذشته خود را همچنان حفظ کردهاند. آدمها که از جنس بتن نیستند که بگوییم هیچگاه تغییر نمیکنند!
این عضو هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر تأکید کرد: واقعا فضای مذاکرات ما در هیأت اینگونه نبود که دور هم بنشینیم و گل بگوییم و گل بشنویم؛ فضای جلساتمان از جنس خودگوییم و خودخندیم، عجب مرد هنرمندیم نبود! اتفاقا اختلاف سلیقه و نظرات متفاوتی درباره فیلمها داشتیم.
شرفالدین درباره فضای حاکم بر فیلمهای جشنواره امسال هم گفت: واقعیت این است که امسال فیلمهای تلخ و سیاهنما نداشتیم و اساسا خود فیلمسازان سراغ چنین ایدههایی نرفته بودند. وظیفه هیأت انتخاب ممیزی نیست و هر کس فیلمی ساخته باشد و بخواهد آن را به جشنواره ارائه کند، فیلمش به هیأت انتخاب میآید. اتفاقا فیلمهای خوبی داشتیم که موضوعات تند و تیزی هم داشتند که شاید نگاهشان با نگاه رسمی هم زاویه داشت اما تعهد ملی در آنها مشهود بود و نسبت به ملت و میهن وفادار بودند. به این فیلمها نمیشود برچسب اپوزسیون زد چرا که سازندگانشان افراد فرهیختهای هم هستند.
وی درباره بالا بودن سهم فیلمهای ارگانی در جشنواره فجر امسال هم بیان کرد: اصلا اینگونه نیست. تعدادی از فیلمهایی که از سوی نهادها و ارگانها به جشنواره امسال ارسال شده بود، اساسا انتخاب نشدند. برخی فیلمها دیر رسید و کامل نشده بود. اینگونه نیست که فیلمهای ارگانی سهم بالایی در جشنواره داشته باشند. اتفاقاً تهیهکنندگان و کارگردانان جوان با دیدگاههای متنوعی در جشنواره امسال حضور دارند که آثار خوبی را هم به جشنواره رساندهاند.
ویژگی جشنواره امسال نبود فیلمهای سیاهنما است
این تهیهکننده تأکید کرد: یکی از مشخصات جشنواره امسال همین است که ما فیلمهای سیاهنمایی که بخواهند روی مشکلات نادر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تمرکز کرده باشند، نداریم. واقعا این است که فیلمهای اینگونه داشتیم که بخواهیم آنها را انتخاب کنیم. شاید برخی فیلمهای انتقادی داشته باشیم اما همانها هم منصفانه ساخته شدهاند و نگاه سیاهنما ندارند.
اصلاً تحریم جشنواره چه معنایی دارد؟ آیا هدفتان همسویی با آمریکا و اتحادیه اروپاست؟ اجازه بدهید آنهایی که سر در آخور اروپا و آمریکا دارند، ما را تحریم کنند. مگر تا امروز کم تحریم شدهایم؟ مگر به تازگی سپاه پاسداران را بهعنوان خاکریز اول دفاعی و امنیتی ما تحریم نکردند، خب بگذارید عدهای هم سینمایمان را تحریم کنندشرفالدین درباره احتمال حضور فیلمهای اعتراضی در جشنواره امسال هم گفت: من خودم از افرادی هستم که بهشدت به آزادی اعتراض، اعتقاد دارم. معتقدم اعتراض جزو ساختار دفاعی و فطری بشر است. چطور یک نفر در مواجهه با ویروس، تب میکند. اعتراض هم حکم همین تب را دارد که نشانه یک بیماری و اعلام یک عفونت و ناهنجاری است. اعتراض حکم یک اعلام را دارد و این متفاوت از اغتشاش است. ما با اغتشاش مخالفیم نه با اعتراض. تمام پیامبران الهی(ع)، معترضان زمان خود بودهاند. اساسا اعتراض جزو وظایف عقلی، شرعی و عرفی و بخشی از پروتکل حیاتی یک انسان است. ما باید معترض باشیم و به ناهنجاریها نه بگوییم.
وی ادامه داد: در سینما هم گاهی فیلم معترض داریم و گاهی فیلم سیاهنما. ما با فیلم معترض مشکلی نداریم. ما اعتراض را مقدس میدانیم. اما در جشنواره امسال فیلم سیاهنما نداریم.
شرفالدین که از پیشکسوتان سینمای ایران در حوزه جلوههای ویژه هم محسوب میشود، درباره حضور فیلمهای با پروداکشن بزرگ در جشنواره امسال هم گفت: از این دست آثار هم داریم اما نه به آن معنایی که شما تصور میکنید. به معنای حرفهای در جشنواره امسال آثار «های پروداکشن» داریم نه «بیگ پروداکشن». این هم محدود به فیلمهای دفاع مقدسی نیست و نمونههای تاریخی هم داشتیم.
تحریمکنندگان فجر، خودشان را خراب کردند
این تهیهکننده سینما درباره موضع برخی سینماگران درباره تحریم جشنواره فجر هم تأکید کرد: این مواضع هیچ ارزشی ندارد و این افراد بیشتر خودشان را خراب کردند چراکه شاهد حضور فیلمها در جشنواره امسال هستیم. اصلا تحریم جشنواره چه معنایی دارد؟ آیا هدفتان همسویی با آمریکا و اتحادیه اروپاست؟ اجازه بدهید آنهایی که سر در آخور اروپا و آمریکا دارند، ما را تحریم کنند. مگر تا امروز کم تحریم شدهایم؟ مگر به تازگی سپاه پاسداران را بهعنوان خاکریز اول دفاعی و امنیتی ما تحریم نکردند، خب بگذارید عدهای هم سینمایمان را تحریم کنند، چه بهتر! معتقدم این افراد نقاب از چهره خود برداشتهاند.
شرفالدین در پایان درباره تعامل هیأت انتخاب با مجتبی امینی بهعنوان دبیر چهلویکمین جشنواره فیلم فجر هم تأکید کرد: آقای امینی از دوستان قدیمی بنده است و از زمانی که در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فعالیت داشتیم، خارج از فضای کاری و هنری، با هم رفیق بودهایم. من بهشدت برای او احترام قائل هستم و در طول فعالیت هیأت انتخاب هم مطلقا هیچ دخل و تصرفی در انتخابهای ما نداشت. آقای امینی فردی بسیار با سعه صدر است و چهرهای فرهیخته به حساب میآید. حتی حضور افرادی با نگاههای متفاوت در همین هیأت انتخاب، نشاندهنده نگاه باز دبیر جشنواره دارد و مشخص است که اهل واکنشهای سیاسی و جناحی نیست. آقای امینی تلاش داشته با همه تفکرات مجاز و میهندوستانه در تعامل باشد و همه سلایق در این رویداد حضور داشته باشند و به همین دلیل به این ترکیب از اعضای هیأت انتخاب رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، در آستانه اکران فیلم سینمایی «پالتوشتری» به نویسندگی و کارگردانی مهدی علی میرزایی و تهیه کنندگی مجید شیخ انصاری در سینماهای سراسر کشور، از پوستر این فیلم سینمایی با طرحی از محمد روحالامین رونمایی شد.
«پالتوشتری» که پخش آن را موسسه تصویرشهر بر عهده دارد، روایتگر داستانی اجتماعی با زبان کمدی است.
این فیلم نوعی راهنمای عملی برای سرجای خود نشاندن آدمهایی است که خودشان را از بقیه بهتر و برتر میدانند و براساس همین توهم، مشغول آسیب زدن به دیگرانند.
در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «یک جوان خودآموخته برای دختری بداخلاق اما پولدار، تدریس خصوصی راه انداخته تا او را آماده شرکت در کنکور ارشد دانشگاه کند اما این ظاهر ماجراست، چون با وجود رفیق متفرعن و حسودش او باید دست به جراحی روحی پیچیدهتری بزند … .»
سام درخشانی، بانیپال شومون، بهاره کیان افشار، لیندا کیانی، شاهرخ فروتنیان، پریوش نظریه، علیرضا مهران، طوفان مهردادیان، رضا شیخ انصاری، اسداله منجزی و افسانه چهرهآزاد بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی نقشآفرینی میکنند.
سایر عوامل «پالتوشتری» عبارتند از مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی تیرانی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز:حامد مختاری، تدوین: محمد نجاریان، طراح صحنه و لباس: پیام حسین سوری، صدابردار: مسیح حدپور سراج، طراح چهرهپردازی: عباس عباسی، صداگذاری و ترکیب صدا: آرش قاسمی، موسیقی: مسعود سخاوتدوست، جلوههای بصری: رضا انصارین، مدیر تولید: سجاد رحیمی، مدیر تدارکات: محمد ابراهیمی، منشی صحنه: زهرا تحقیقی، عکاس: افرا شهباززاده، مشاور رسانهای: زهرا دمزآبادی، پخش از: موسسه تصویرشهر.
همایش «چهل سال طراحی صنعتی» از سوی معاونت پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، پانصدوبیستوششمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که روز دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ در سالن استاد ناصری برگزار میشود، به نمایش فیلم سینمایی «همه مردان رئیسجمهور» ساخته آلن جی پاکولا محصول ۱۹۷۶ اختصاص دارد.
پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی با حضور سعید ارکانزاده یزدی روزنامهنگار و دکترای فرهنگ و ارتباطات با موضوع «نسبت رسانه با قدرت» برگزار میشود.
«همه مردان رئیسجمهور» درباره تقلب انتخاباتی در زمان ریچارد نیکسون است که به رسوایی واترگیت مشهور شد و استعفای نیکسون را از ریاستجمهوری آمریکا در پی داشت. این فیلم نامزد هشت جایزه اسکار بود که چهار جایزه را دریافت کرد.
داستان این فیلم بر اساس ماجرای واقعی نوشته شدهاست. ماجرایی که در ۱۷ ژوئن ۱۹۷۲ در دوره ریاست جمهوری ریچارد نیکسون از ستاد فرماندهی دموکراتها در واشینگتن با دستگیری پنج سارق با وسائل مدرن استراق سمع آغاز میشود و با ورود باب وودوارد (رابرت ردفورد) گزارشگر تازهکار واشینگتن پست و کارل برنستاین (داستین هافمن) گزارشگر پرانرژی و پیگیر روزنامه وارد مرحله تازهای میشود.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با راهاندازی صفحه ویژهای برای جشنوارههای فجر ۱۴۰۱، اخبار، گزارشها و تصاویر مربوط به این رویدادهای فرهنگی هنری را به صورت مجزا برای علاقهمندان اطلاعرسانی میکند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، امسال همزمان با برپایی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، برای اولین در شهرهای پرند و قرچک جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد و همزمان با این رویداد پردیس های سینمایی این شهرها افتتاح خواهد شد. همچین برای اولین بار پردیس سینمایی اطلس در منطقه یک تهران میزبان فیلم های جشنواره خواهد بود.
مدیر امور سینماهای جشنواره، سینماهای این دوره که در مناطق مختلف تهران جانمایی شده اند تا ۴ بهمن اعلام میشوند.
چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری مجتبی امینی برگزار میشود.
مسئول پیگیری مشکلات مدیران آموزشگاههای موسیقی از کمتوجهی مدیران مالیاتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرایی شدن معافیت مالیاتی آموزشگاههای مالیاتی انتقاد کرد.
فراخوان ثبتنام اصحاب رسانه برای حضور و پوشش خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اعلام شد.