آخرین وضعیت شهرام عبدلی، خشک شدن ونیز، ریزش سفر ایرانیها به ترکیه
تازههایی از جشنواره موسیقی فجر و اختتامیه آن، شرح آخرین وضعیت شهرام عبدلی، خشک شدن ونیز و ریزش سفر ایرانیها به ترکیه گزیده اخبار فرهنگی هنری روز سهشنبه دوم اسفند ماه بود.
تازههایی از جشنواره موسیقی فجر و اختتامیه آن، شرح آخرین وضعیت شهرام عبدلی، خشک شدن ونیز و ریزش سفر ایرانیها به ترکیه گزیده اخبار فرهنگی هنری روز سهشنبه دوم اسفند ماه بود.
سینماپرس: مدیر کمیته بین الملل هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت از حضور چهل کشور و بیش از سیصد سینماگر خارجی در این جشنواره خبر داد.
به گزارش سینماپرس، محمدعلی مومنی ها، مدیر کمیته بینالملل این جشنواره گفت: با توجه به مهم بودن ابعاد جهانی و بینالمللی گفتمان مقاومت، رایزنی گستردهای را با فیلمسازان و هنرمندان سینماگر بین المللی آغاز کردیم؛ که خوشبختانه با استقبال مناسبی مواجه شدیم و از لحاظ وسعت جغرافیایی و تعدد کشور، آثار خوبی با محوریت مقاومت به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که جزئیات آن و کشورهای شرکت کننده در این جشنواره را در آیندهای نزدیک در نشست رسانهای و خبری که توسط کمیته روابط عمومی جشنواره برگزار خواهد شد اعلام خواهیم کرد.
وی همچنین افزود: فراگیری مضمونی و موضوعی محتوای فراخوان، خوشبختانه به حدی بود که توجه کلیه کشورهای دنیا را با هر عقیده و مسلکی به خود جلب نماید و ملاک ما برای ارسال آثار، ضد امپریالیستی بودن نگاه کارگردان اثر بود که در این خصوص آثار زیادی نیز به دبیرخانه ارسال شد.
هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت؛ با شعار “گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف” و دبیری دکتر جلال غفاری قدیر و به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، اسفندماه سال جاری در خلیج فارس برگزار خواهد شد.
در پنجمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر و همزمان با آخرین شبِ اجراهای رسمیِ این جشنواره، تالار وحدت میزبانِ یک گروهِ موسیقی از روسیه بود. گروهِ «آنسامبل کنسرواتوار» از سنت پترزبورگ عصر سهشنبه (۲ اسفند) در این تالارِ تاریخی اجرای خود را به پایان رساند. در این گزارش ویدیویی دقایقی از اجرای این گروهِ موسیقی بینالمللی را مشاهده میکنید.
سینماپرس: ساختمان و ملک مشهور به دفتر کار شاعر بلند آوازه ایرانی ملک الشعرای بهار به پاتوق فرهنگی تبدیل میشود.
به گزارش سینماپرس،محسن احمدی رئیس هیئت مدیره سبا با اعلام این خبر افزود: این ساختمان که در مرکز شهر تهران (خیابان طالقانی نبش خیابان ملک الشعرای بهار در جوار ساختمان مرکزی بانک صادرات) قراردارد با قدمتی ۷۰ ساله در زمره ابنیه مربوط به دوران قاجار به شمار میآید که طی سالیان گذشته به عنوان شعبه تجارت یک شرکت بیمه ای (محل صدور بیمه های ترانزیتی بوده) و از چند سال قبل به دلیل گودبرداری ساختمان مجاور و فرسودگی این بنای، متروکه شده است.
وی افزود: با هماهنگیهای ضروری و اخذ مجوزهای لازم بازسازی و تغییرات و تعمیرات این محل تاریخی برای ایجاد فضایی مناسب آغاز میشود. تلاش داریم بنای مذکور را به مکان مناسب و درخوری برای ارائه خدمات تفریحی، فرهنگی و هنری به شهروندان تهرانی تبدیل کنیم.
محمدتقی بهار در سال ۱۲۶۵ هجری شمسی در مشهد زاده شد و اگر چه از ۲۰ سالگی به صف مشروطه خواهان خراسان پیوست و بخش عمدهای از عمر خود را صرف فعالیت های سیاسی و مشروطه خواهی نمود، اما بیشتر شهرتش را مدیون اشعار نقض و ترانه ها و تصنیف های زیبا و قصاید منحصر به فردی است که وی را در زمره شاعران طراز اول عصرمشروطیت قرارداده است.
اشعار بی نظیری مانند گنج و رنج، قصیده دماوندیه و مرغ سحر هنوز هم در خاطره ی همه ایرانیان جاویدان مانده است. این شاعر سخت کوش و خوش قریه سرانجام دراول اردیبهشت ۱۳۲۰ هجری شمسی در منزل مسکونیش واقع در (خیابان طالقانی حدفاصل مفتح و خیابان ملک الشعرای بهار)، بدرود حیات گفت و در باغ آرامگاه ظهیر الدوله شمیران به خاک ابدی سپرده شد.
روز جمعه (۲۸ بهمن) دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) تهران، به مناسبت سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) رونمایی شد.
دراگومیر براتیچ، پیانیست که برای اجرای دوئیت پیانو به همراه همسرش، ماریا گودِواچ در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت، درباره این جشنواره و حال و هوایش گفت: تهران جهان متفاوتتری نسبت به اروپا دارد و از تجربه حضور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر خرسندیم.
سینماپرس: پنجمین شب از سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر، با ۱۵ اجرا در شش سالن همراه خواهد بود.
به گزارش سینماپرس، سه شنبه ـ دوم اسفندماه ـ در حقیقت آخرین روز جدی برای برپایی کنسرت های جشنواره موسیقی فجر است و در شب آخر (چهارشنبه) مراسم اختتامیه همراه با دو اجرای خوانندگان پاپ، پایان بخش سی و هشتمین رویداد موسیقایی کشور خواهد بود.
اما در پنجمین شب از سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر تالار وحدت در دو سئانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ میزبان دو اجرای آنسامبل کنسرواتوار سنت پترزبورگ و ارکستر سمفونیک تهران است.
تالار رودکی نیز در دو سئانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ میزبان چهار اجرا (در هر سانس دو اجرا) از جمله سعدی خوانی و مولوی خوانی (ساز و آواز) و حافظ خوانی و عطارخوانی (ساز و آواز) خواهد بود.
فرهنگسرای نیاوران هم در همین دو سئانس میزبان نوای عرفان کرمان و موسیقی خراسان (چوب بازی) است.
سئانس اول فرهنگسرای ارسباران در شب پنجم به سرود و سئانس دوم به تکنوازان موسیقی ایران (استعدادهای جوان) اختصاص دارد.
تالار کوشک هنر نیز در همین دو سئانس، در بخش اول میزبان موسیقی سیستان و موسیقی شمال خراسان و در بخش دوم موسیقی خراسان (چوب بازی) است.
میلاد نمایشگاه هم در دو سئانس ۱۹ و ۲۲ اجراهای بهنام بانی و علی یاسینی را دارد.
اختتامیه سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر سوم اسفندماه در تالار وحدت برگزار میشود.
به دنبال انتشار ویدئوی اجرای موسیقی در مرکز همایشهای سازمان اسناد و کتابخانه ملّی، روابط عمومی این سازمان توضیحاتی را منتشر کرد.
سینماپرس: نوید اسماعیلی کارگردان سینما در خصوص وضعیت بحران زده اکران گفت: تا زمانی که مافیا در حوزه اکران وجود دارد نمی توانیم شاهد ترویج عدالت در سینما باشیم و مدیران سینمایی اگر واقعاً در پی عدالت گستری هستند در ابتدا باید با مافیا برخورد جدی کرده و دست آن ها را برای همیشه از سینمای ایران کوتاه کنند.
کارگردان فیلم های سینمایی «طبقه یک و نیم» و «پاکول» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این بسیار تأسف بار است که برخی فیلم های شریف، بی ادعا و مستقل مانند «شین» و «بی صدا حلزون» در سینماها به واسطه اکران ناعادلانه نابود می شوند و برخی فیلم های دیگر مانند «بخارست» و «انفرادی» که حرف چندانی برای گفتن ندارند مطرح می شوند و جیب سازندگان شان سرشار از سود و منافع مادی می شود.
وی ادامه داد: ما در سینما اصولاً برخلاف وعده ها و شعارها به جوانان اهمیت نمی دهیم؛ جوانی که آمده تحصیل کرده و فیلمنامه خوب نوشته هرچه دنبال سرمایه می گردد کسی روی فیلمش سرمایه گذاری نمی کند؛ هیچ نهادی از او حمایت نمی کند نه فارابی نه اوج نه حوزه هنری به او بها نمی دهند و او به واسطه عشقش به سینما مبجور می شود ارث و میراث و خانه اش را بفروشد و پول قرض کند و فیلم بسازد و در نهایت هم به واسطه اکران نامطلوب، سانس های بد و سینماهای نامناسب اثرش با کله به زمین بخورد.
اسماعیلی متذکر شد: آیا این اتفاق جز اینکه استعدادها در سینمای کشور نابود و سرخورده شوند دستاورد دیگری دارد؟ چرا ما باید جوانان را این گونه از سینما و هنر زده کنیم؟ چرا همه نباید به صورت یکسان و عادلانه امکان تولید و گرفتن وام های دولتی و اکران عادلانه داشته باشند؟
این سینماگر با بیان اینکه وظیفه مدیران سینمایی فرهنگ سازی است اظهار داشت: آقایان شما نباید تنها به برخی دوستان و نزدیکان خود توجه کنید! شما ملزم هستید به همه فیلمسازان جوان بها بدهید و به آن ها توجه کنید! البته برخی توجه کردن های شما هم غلط است مانند جایزه ای که در جشنواره فجر به یک دختر بچه دادید که اصلاً سرد و گرم روزگار را نچشیده و نمی داند سینما چیست! این کارتان جز اینکه جشنواره را بیش از پیش از چشم بیندازد دستاورد دیگری ندارد!
وی در پایان این گفتگو تصریح کرد: نباید اجازه دهیم سینما بیش از این پوچ و بی ارزش شود! بیایید برای یک بار هم که شده به همه اهالی سینما با یک چشم نگاه کنیم و برای همه فرصت های یکسان و برابر در نظر بگیریم. بی شک این وضعیتی که امروز در اکران حاصل شده مطلوب نیست و نیاز به اصلاح دارد.