X

بایگانی اسفند 6, 1401

دفتر سینمایی

نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بررسی ۲۴ اثر به نمایش گذاشته شده در «بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم» و با «محک وزیر ارشاد» مبتنی بر امتیازدهی بر مبنای «آموزه‌های قرآنی» و آن هم پس از گذشت «یک سال کاری» ، قطعا می‌تواند به عنوان میزان و ترازوی موجهی برای سنجش عملکرد مدیران «سازمان سینمایی» مورد استفاده قرار گیرد و ماهیت گپ و شکاف موجود میان گفتار و عمل «مدیران فرهنگی و سینمایی دولت سیزدهم» را روشن نماید.

فاطمه سادات ناظمی/ «فیلم فجر چهلم» پُر بود از ایرادات ریز و درشتی که شاید «دولت سیزدهم» نقش خاصی در پدید آمدن بسیاری از آن نداشت. ایراداتی که نه تنها شکل و ظاهر این رویداد مهم فرهنگی و سینمایی را در برگرفته بود و در صورت برگزاری آن خودنمایی می‌نمود؛ بلکه به نحوی ویژه، ضعف بنیه و تناقضات محتوایی تولیدات سینمایی این دوره از جشنواره را در «فصل چهل سالگی» خود فریاد می‌زد! در این میان کیفیت نازل و محتوای فرومایه برخی از این تولیدات به حدی بود که حتی «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» نیز در مقام پذیرش نقص‌ها و دیدن واقعیت ضعف‌های مدیریتی برآمد و به جای هرگونه توجیه و یا فرافکنی مرسومی، با شجاعت اعلام نمود که «من به جشنواره فیلم نمره ۱۶ می‌دهم!»


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


البته رویکرد منصفانه «وزیر ارشاد» در قبول ضعف‌های برگزاری «چهلمین جشنواره فیلم فجر» و پذیرش انتقادات در زمینه فُرم و محتوای آثار عرضه شده در این رویداد سینمایی، تنها به نمره‌دهی خلاصه نشد و ایشان بلافاصله اقدام به ترسیم معیاری قابل سنجش برای عملکرد «سازمان سینمایی» نموده و به صراحت اعلام کردند که: «محک موفقیت همه بخش‌های وزارت، در میزان جلورفت برنامه‌های قرآنی آنها است. در سال آینده اگر بخواهیم در جشنواره فجر امتیاز دهیم بر همین مبناست. منظورمان این نیست که حتماً داستان قرآنی باشد، بلکه باید مفاهیم عمیق قرآنی را آموزش دهد.»


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


قرار دادن «آموزههای قرآنی» به عنوان ملاک و معیار اندازه‌گیری تولیدات سینمایی «چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» دقیقا سه روز پس از برگزاری اختتامیه «جشنواره چهلم» نویدبخش آینده روشنی برای سینمای ایران بود. آینده‌ای که تقریبا فرصتی یک ساله را در اختیار مدیران «سازمان سینمایی» قرار می‌داد و موجب می‌شد تا ایشان روند صدور مجوز اکران برای تولیدات مسئله‌دار را با وعده چنین «آینده روشنی» سرعت ببخشند!


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


پس بررسی ۲۴ اثر به نمایش گذاشته شده در «بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم» با «محک وزیر ارشاد» و آن هم پس از گذشت «یک سال کاری»، قطعا می‌تواند به عنوان میزان و ترازوی موجهی برای سنجش عملکرد مدیران «سازمان سینمایی» مورد استفاده قرار گیرد و ماهیت گپ و شکاف موجود میان گفتار و عمل «مدیران فرهنگی و سینمایی دولت سیزدهم» را روشن نماید و از همین روست که بررسی و مداقه در رویکرد محتوایی آثار این دوره از جشنواره اهمیت بسزایی می‌یابد.


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


تصویرسازی از «خودکشی» آن هم عموما به گونه‌ای مروجانه و رهایی‌بخش و به عنوان تنها راه نجات‌آفرین برای انسان به بن‌بست رسیده یکی از موضوعات به شدت برجسته در «فجر چهل و یکم» بود. موضوعی که فضای روایت‌گری اصلی و یا فرعی را در حدود یک سوم از تولیدات به نمایش گذاشته شده در «بخش سودای سیمرغ» به خود اختصاص داده بود.


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


این همه در حالی است که تصویرسازی از «مرگ خودخواسته» و خودکشی جوان مفلوک و قانع به حداقل‌های زندگی و به نوعی الکی‌خوش فیلم سینمایی سیاه و کثیف «وابل» آن هم دقیقا در شب عروسی و زفاف؛ خودکشی برادر غیور و با وجدان فیلم سینمایی «هوک» ؛ خودکشی پدر غیرتی و متعصب فیلم سینمایی «آه سرد»؛ خودکشی عروس عاشق‌پیشه و همچنین برادر حسود فیلم سینمایی «یادگار جنوب» ؛ خودکشی نوجوانان فیلم سینمایی «پرونده باز است» ؛ خودکشی دختر مفلوک و بیچاره فیلم سینمایی «کت‌چرمی» و حتی ترسیم خودکشی سرباز عاشق‌پیشه فیلم سینمایی «درآغوش درخت» به عنوان یکی از دو فیلم عرضه شده توسط «کانون پرورش فکری» قطعا با هیچ یک از «آموزههای قرآنی» در تناسب نبوده و یا حتی با ملاک‌های برآمده از تفسیرهای جماعت منورالفکر از کتاب خدا نیز از مصادیق شاخص «ترویج منکر» محسوب می‌شود!


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


قباحت‌زدایی از موضوع «زنای ذهنی» و مشروعیت بخشیدن به «طلاق عاطفی» و «هم‌باشی غیرعاطفی» و… یکی از دیگر موضوعاتی بود که شاید برای نخستین‌بار در «فجر چهل و یکم» به نمایش گذاشته شد و با فیلم سینمایی «یادگار جنوب» به پرده نقره‌ای سینما آمد.


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


پُرواضح است که بروز کارکرد فیلم سینمایی «یادگار جنوب» در قباحت‌زدایی از موضوع «زنای ذهنی» و مشروعیت بخشیدن به «معصیت خودتحریکی» (Autoeroticism) که در شریعت اسلام از آن به عنوان یک «گناه بزرگ» یاد می‌شود و …؛ نه در تعارض آشکار با تمامی «آموزههای قرآنی» است، بلکه اتفاقی بی‌سابقه در عرض و طول سینمای ایران پس از انقلاب است. اثری که در لایه درونی آن می‌تواند از وجاهتی رپرتاژگونه و به نوعی تبلیغاتی برای «خودارضایی» (Masturbation) و حتی وجاهت شرعی پوشاندن به این فعل شیطانی برخوردار شود و …


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


فیلم سینمایی «یادگار جنوب» روایت زندگی «وحید» پسر پولداری است که در کودکی خانواده خود را از دست داده و در خانه مردی به نام «عموحیدر» بزرگ شده است. فردی که دو فرزند به نام‌ «صالح» و «شیدا» دارد و در این میان «وحید» که از همان کودکی دل در گرو عشق «شیدا» دارد با رسیدن به استقلال و با فراهم ساختن خانه‌ای مجلل در تهران از او درخواست ازدواج می‌کند. اما «صالح» در رقابت با «وحید» او را به عقد دیگری درآورده و همین امر سبب می‌شود تا «شیدا» خودکشی نماید و در بیمارستان بستری شود. پس از این ماجرا است که «وحید» پس از رضایت گرفتن از پدر «شیدا» او را در همان حالت اغما و بیهوشی به عقد و صیغه ۹۹ ساله خود درمی‌آورد و پس از آن عشق بازی با او را آغاز می‌کند!


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


«صالح» برای گرفتن انتقام به بیمارستان می‌رود و با رضایت او دستگاه تنفس مصنوعی از «شیدا» جدا شده و اعضای بدن او اهدا می‌شود و این ماجرا موجب ایجاد شوک در «وحید» شده و پس از آن است که عشق‌بازی جدید «وحید» با دخترکی که از طرف صالح عنوان می‌شود که قلب «شیدا» به او اهدا شده شروع می‌شود و …


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی



البته نباید از این موضوع نیز غفلت نمود که فیلم سینمایی «یادگار جنوب» به خوبی توانسته با جلب یک فُرم سینمایی مناسب و بر بستر یک روایت‌گری جذاب و غیر خطی عاشقانه، در مسیر حقنه محتوای نامشروع خود آنچنان گام بردارد و این امر را آنچنان با ترسیم برخی ظواهر همچون صیغه محرمیت و رضایت پدر و … و به واسطه افشای لایه‌های متعدد خیانت‌ و … بَزک کند که حتی کوچکترین ضربانی از پلیدی «زنای ذهنی» در مخیله مخاطب سینمایی «یادگار جنوب» ایجاد نشود و ابعاد پلیدی و مشروعیت بخشیدن به چنین «سبک زندگی کثیفی» پوشیده بماند.


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


مشروعیت بخشیدن به «روابط آزاد زنان و مردان» شاید از بدیهی‌ترین و قابل فهم‌ترین امور در تضاد با «آموزههای قرآنی» باشد که فهم قباحت آن نیازمند سواد دینی بالایی نیست! موضوعی که متاسفانه به نحوی افراطی و شاید کم‌سابقه‌ای در عموم تولیدات عرضه شده در «فجر چهل و یکم» قابل مشاهده و مرور می‌باشد و در این میان قطعا فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» نمونه‌ای کوچک از این همه می‌باشد. نمونه‌ای که البته اهمیت طرح آن در این مجال را می‌توان در استفاده حداکثری این اثر از «بودجه فیلمسازی سازمان سینمایی» و قرار گرفتن آن در سبد محصولات نُه‌گانه عرضه شده توسط «بنیاد سینمایی فارابی» در «فجر چهل و یکم» دانست.


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» را می‌توان روایتی کامل از فرجام و نتیجه رویکرد «مدیران سینمایی دولت سیزدهم» به «سینمای اجتماعی» معرفی نمود. یک فیلم ناتمام زنانه که سعی می‌کند با ارتزاق از «بودجه‌های دولتی» هم خود را «اپوزیسیون نظام» معرفی کند و هم رویکردی زنانه بگیرد و فرصتی محدود برای تصویرسازی از «مواضع فمینیستی» آن هم مبتنی بر «آموزه‌های موج سومی» (Third-wave feminism) در فضای رسانه‌ای کشور فراهم سازد و هم بر آزادی‌های جنسی و روابط پیش از ازدواج و … مشروعیت بخشد و آن را مطالبه نموده و در مجموع مخاطب سینمایی خود را در فرایند یک داستان کم‌مایه به گونه‌ای از انزجار نسبت به «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» رهنمون شود و در نهایت همه این‌ها را با شگرد متدوال «پایان باز» رها کرده و نتیجه‌گیری را به مخاطب بیچاره خود بسپارد.


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» با یک داستان نیم‌بند به سراغ تصویرسازی از تعالیم «مکتب فرانکفورت» (Frankfurt School) و «نظریه کنش ارتباطی» رفته و تمام تلاش خود را می‌کند تا این مکتب مورد علاقه «رفُرمیست‌های ایرانی» (طیف موسوم به اصلاح‌طلبان) را آنچنان بازخوانی ‌کند که در نهایت مخاطب به سطحی از «عقلانیت ارتباطی» برسد. تلاشی که به سبب بضاعت محدود و بنیه قلیل پدیدآورندگان اثر نافرجام می‌ماند و با سطحی‌نگری فیلمساز آنچنان همراه می‌شود که حتی به واسطه بیانیه‌خوانی و تکرار ماجرای معروف گنجشک و … از قابلیت سرایت به مخاطب عمومی این اثر برخوردار نمی‌گردد و تنها در سطح ادای دین به نامدارترین «بازمانده‌ مُلحد مکتب فرانکفورت» و ذکر چندباره نام «یورگن هابرماس» (Jürgen Habermas) و نوشتن نام این نظریه‌پرداز معلوم‌الحال بر روی تخته وایت‌بُرد دانشگاه باقی می‌ماند.


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


به این ترتیب می‌توان ناکامی ویژه فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» در اتخاذ ژست فلسفی و معرفی خود به عنوان یک اثر متفکر را بیش از هر چیز محصول فیلمنامه ضعیف و کارگردانی معمولی آن دانست. عواملی که موجب شده تا ترسیمی درست و منطقی از زیست اجتماعی شخصیت‌ها در این اثر شکل نگیرد و یکی از معدود بازی‌های خوب و قواره‌مند «حامد کمیلی» در یک اثر سینمایی بدون استفاده بماند و در مجموع سبب شود تا کاراکترهای کاریکاتوری غیرقابل باوری همچون «خانم دکتر» و «رئیس دانشکده» و … به وجود آید. ناکامی ویژه‌ای که «روایت ناتمام سیما» شاید برای جبران آن است که به متلک‌پرانی‌های سیاسی متمسک می‌شود و صحنه‌های مغرضانه‌ای همچون مجادله رییس دانشکده و مدیر حراست دانشگاه را پدید می‌آورد. مجادله‌ای که با تصویرسازی از تسبیح و در پس صدای اذان در ذهن مخاطب بارگذاری می‌شود و سعی می‌کند در قالب «فیگورهای اپوزیسیونی» عمل نماید. از این جهت است که می‌توان «روایت ناتمام سیما» را یک «فیلم کوتاه کِش‌آمده» دانست که به صورت یک اثر سفارشی در مظلومیت «سلبریتی‌های منورالفکر» عمل می‌نماید.


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی



اگرچه مشروعیت بخشیدن به «روابط آزاد و نامشروع زنان و مردان» در عموم فیلم‌های سینمایی عرضه شده در «فجر چهل و یکم» قابل مشاهده می‌باشد؛ اما این تصویرسازی از اصالت مقصود در این تولیدات برخوردار نبوده و باید توجه داشت که عموما به عنوان موضوع فرعی در کنار سایر القائات فرعی و اصلی این آثار مطرح می‌شوند. از این منظر است که به عنوان مثال، مشروعیت بخشیدن به «روابط آزاد دختران و پسران نوجوان» حتی در فیلم سینمایی «پرونده باز است» که عمده روایت آن بر بستر چنین القایی شکل گرفته است را می‌بایست یک مقصود فرعی قلمداد نمود. القایی فرعی که البته به صورتی هماهنگ و هم‌جهت با کارکرد اصلی ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی» توسط این اثر سینما همراه گردیده و «پرونده باز است» را به اثری شاخص در میان تولیدات «ضد قصاص» و در تعارض با «آموزههای قرآنی» مبدل ساخته است. اثری که متاسفانه با کسب مجوز از «سازمان سینمایی دولت سیزدهم» تولید شده است.


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


فیلم سینمایی «پرونده باز است» همانند برخی آثار تولید شده در سال‌های اخیر به سراغ موضوع «قصاص» رفته و با یک فیلمنامه بسیار ابتدایی و در یک فُرم ناقص سینمایی سعی دارد تا در حد بضاعت خود در معارضت با «حدود الهی» ظاهر شود و در ابعاد این «حکم الهی» شبهه‌افکنی کند! اثری به شدت سیاه و تاریک که با پایان باز خود سعی می‌کند تا طیف‌های مختلف از مخاطبان سینمایی خود را به پلیدی و پلشتی «حدود الهی» باورمند سازد و «ناکارآمدی سیستم قضایی جمهوری اسلامی» را از حنجره بازیگر نوجوان اثر آنچنان فریاد زند که موجب «ایجاد نفرت» در پس تفکرات ذهنی هر بیننده‌ای از «حاکمیت دینی» گردد. یک فیلمفارسی تمام قامت که در اوج ندانم‌کاری نهادهای نظارتی، اقدام به تولید تصویری سینمایی از شیوه اعدام و صحنه پایین کشیده شدن اهرم سکوی اعدام توسط زن چادری و مرد مذهبی و خواهان قصاص نموده و نحوه اعدام و جان کندن شخصیت محوری داستان خود را به صورتی کامل و البته در ظاهری یک رفت و برگشت تخیلی به تصویر می‌کشد. اثری که «خدا» در هیچ کجای آن جایی ندارد و این موضوعی اتفاقی نیست! زیرا این اثر قرار است تا با استفاده از ابتدایی‌ترین اصل در سینما تمام تقصیرها را بر گردن و گُرده «عبدالله» بیاندازد! و از این جهت با تاکید مکرر بر نام او سعی نماید تا این شخصیت موجه و با ظاهر مذهبی را به عنوان عامل اصلی و عنصر ابتدایی انحطاط، پیش از وقوع جنایت در جامعه معرفی نموده و سپس او را با نام و به عنوان «عبدالله» در مقام و جایگاه «اِعمال حدود خدا» قرار دهد و در نهایت اهرم آهنی سکوی اعدام در جامعه ایران را به دست توانمند او بدهد!


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی



پس اگر چه طی دو دهه اخیر، تولید آثار «ضد قصاص» به یکی از متداول‌ترین شیوه‌ها برای «مواجهه با حدود الهی» و رویارویی با «حاکمیت دینی» و هجمه مستقیم و یا غیرمستقیم نسبت به بنیان‌های ایدئولوژیک «نظام جمهوری اسلامی» مبدل گردیده است و …؛ اما مرور مجموع این تولیدات و مقایسه آن‌ها با فیلم سینمایی «پرونده باز است» حکایت از اتخاذ شگردی جدید و تازه دارد. شیوه‌ای که به سبب غفلت متولیان سینمایی کشور موفق شده تا «پرونده باز است» را با وجود تمام ضعف‌های سینمایی آن، به یک اثر شاخص در «ژانر سینمای ضد دین» ترقی مرتبه بخشد! اثری که موفق می‌شود تا برای نخستین‌بار در تاریخ سینمای ایران «طناب اعدام» را بر گردن نوجوان تازه به سن جوانی رسیده خود بیاندازد و با طولانی نمودن صحنه‌ی درد و رنج «فرهاد»، اقدام به بازتولید قاب‌های تصویری متنوع و با زوایای متفاوت از «سبوعیت حدود الهی» نموده و و ضدبشری بودن «احکام قضایی جمهوری اسلامی» را در ذهن مخاطب خود حکاکی ‌کند.


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی


فیلم سینمایی «پرونده باز است» اثری ضعیف از منظر ساختارهای سینمایی است که حتی در روایت منطقی داستان خود عاجز می‌باشد. اثری با دیالوگ‌های سطحی و آبکی و بازی‌های کلیشه‌ای و پُر از تکه‌پرانی‌های جنسی و فحش‌ها و حرف‌های رکیک و تکه‌پرانی‌های سیاسی بی‌مایه و سبک و … است که در یک فُرم سینمایی به شدت نازل و کم‌کیفیت تولید شده و به سراغ موضوع «قصاص نوجوانان» رفته و با تمرکز بر پرونده جنایی یک نوجوان ۱۵ ساله که مرتکب قتل شده، شرایط چند سال انتظار او برای ورود به سن قانونی و دریافت حکم اعدام و اجرای آن را به تصویر می‌کشد و تا آنجا پیش می‌رود که با استفاده از دیالوگ و در بیان سردبیر روزنامه به آن توصیه مستقیم نموده و قباحت‌زدایی از سطوح مختلف روابط «دوست دختری» و «دوست پسری» را آنچنان بدون مرز پیگیری می‌کند که حتی موضوع «عشق مثلثی» را به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده در جامعه ایران و در میان خانواده مسلمان ایرانی معرفی می‌سازد.


نگاهی به رویکرد محتوایی تولیدات اجتماعی حاضر در جشنواره/ محکی بر عملکرد سازمان سینمایی



ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درگذشت عبدلی، استعفای رهبر ارکستر سمفونیک و یک مجوز خاص برای «قاتل و وحشی»


دومین هفته اسفندماه با خبر درگذشت شهرام عبدلی آغاز شد و در این روز اعلام شد که رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما استعفا کرده است. همچنین فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» موافقت وزارت ارشاد را برای اکران بین‌المللی دریافت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از شکست جدیدترین فیلم اکران شده تا استمرار یخ زدگی گیشه/ زنگ خطر ورشکستگی بیخ گوش سینما! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که «خط استوا» به عنوان جدیدترین فیلم سینماها اکران خود را به تازگی آغاز کرده و انتظار می رفت این فیلم بتواند به واسطه مضمون و بازیگران خود مخاطبان انبوهی را به سالن های سینما بکشاند اما این فیلم با بی توجهی از سمت مخاطبان سینما روبرو شد و در همین روزهای آغازین اکران شکست را تجربه کرد.

به گزارش سینماپرس «خط استوا» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه کنندگی احسان ظلی پور در حالی که ۱۱۳ سالن سینمایی را در سراسر کشور در اختیار داشت تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۲:۳۰ جمعه پنجم اسفند) تنها توانست حدود ۱۱ هزار نفر مخاطب داشته باشد! این اتفاق در حالی است که گویا برخی افراد توقع داشتند این فیلم در آخر هفته به ویژه روز پنجشنبه بتواند مخاطبان انبوهی را به سالن های سینما بکشاند!

«پالتو شتری» به کارگردانی مهدی علی میرزایی نیز که بیش از یک ماه از زمان اکرانش می گذرد طی هفته اخیر تنها حدود ۱۲ هزار نفر مخاطب داشت! این فیلم نیز ۱۶۳ سالن در اختیار داشته و در بیش از ۹۰۰ سانس نمایش داده شده است.

انیمیشن «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش نیز توانست حدود ۱۶ هزار قطعه بلیت به فروش برساند و «جزیره فضایی» به کارگردانی سیدجواد هاشمی که دیگر فیلم کودک اکران شده سینماها است تنها حدود ۱۸ هزار مخاطب در سراسر کشور داشت. بنا بر اعلام سایت سمفا این فیلم ۲۳۲ سالن در اختیار داشته است. اما وضعیت انیمیشن «لوپتو» دیگر اثر مختص کودکان کمی بهتر از دیگر آثار بود. این اثر به کارگردانی عباس عسکری حدود ۳۷ هزار نفر مخاطب داشت.

«چپ راست» به کارگردانی حامد محمدی حدود ۵۲ هزار قطعه بلیت فروخت یعنی حتی یک دهم درصد جمعیت کل کشور نیز به تماشای این فیلم ننشستند! «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس نیز توانست حدود ۷۵ هزار قطعه بلیت به فروش برساند و این در حالی است که این اثر حدود ۳۰۰ سالن سینما در سراسر کشور را در اختیار دارد. در نهایت «بخارست» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی همچنان پرفروش ترین فیلم هفتگی باقی ماند. این فیلم حدود ۱۱۱ هزار نفر مخاطب داشت و البته این در حالی است که تعداد سالن های نمایش دهنده آن نیز بسیار زیاد است و ۳۴۳ سالن در سراسر کشور این فیلم را به نمایش درآورده اند.

وضعیت اکران آثار سینمایی طی هفته گذشته بیش از هر زمان دیگری زنگ خطر ورشکستگی مطلق که بیخ گوش سینما است را به صدا درآورده است. این اتفاق در حالی است که برخی با پروپاگاندای رسانه ای درصدد آن هستند که به واسطه اعلام ارقام بالای فروش وضعیت سینماها را مطلوب نشان دهند در صورتی که اصل اساسی زنده بودن و استمرار حیات سینما تنها با حضور مخاطب در سالن ها معنا پیدا می کند و این در حالی است که تمامی فیلم های اکران شده در هفته گذشته حتی نتوانستند معادل نیم درصد از جمعیت کل کشور را به سالن های سینما بکشانند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درگذشت عبدلی، استعفای رهبر ارکستر سمفونیک و اکران «قاتل و وحشی»


دومین هفته اسفندماه با خبر درگذشت شهرام عبدلی آغاز شد و در این روز اعلام شد که رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما استعفا کرده است. همچنین فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» موافقت وزارت ارشاد را برای اکران بین‌المللی دریافت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علیخانی: مدیران از مسائل حوزه اکران آگاه نیستند/ نتایج فاجعه بار به کار گرفتن غیرتخصصی برخی افراد در حوزه اکران هنوز خودش را نشان نداده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در خصوص وضعیت بحران زده اکران گفت: مدیران فاقد تخصص اند و از مسائل حوزه اکران آگاه نیستند پس بهتر است در این امور که تخصصی در آن ندارند دخالت نکنند و متخصصان سینما را به کار بگیرند تا آن ها بتوانند بر اساس تجربه و تخصص خود حوزه اکران را نجات دهند! ‌ متأسفانه در حال حاضر کسانی به کار گمارده شده اند که بر اساس خواست و سلیقه مدیران برای حوزه اکران برنامه ریزی می کنند و این اتفاق بسیار نادرست است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «عطش» و «آبنبات چوبی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تجربه ثابت کرده اگر مدیران در برخی امور تصمیم گیری نکنند بسیار بهتر است! این ها اطلاعات ندارند؛ هر کس مدیر شد قرار نیست اطلاعات و تخصص در همه امور را داشته باشد. این ها تخصص را ندارد و جور دیگری به اکران نگاه می کنند و در حال سید و عام کردن و تبعیض قائل شدن میان اهالی سینما هستند!

علیخانی با تأکید بر اینکه پخش و اکران مقوله مهمی در سینما است اظهار داشت: اساساً سینما یک ورودی و یک خروجی دارد و باید برای هر ورودی و خروجی متخصصان تصمیم گیری کنند. بی شک اگر نیروی متخصص نباشد کارها خراب می شود و باید ورودی و خروجی با هم همخوانی داشته باشد.

این سینماگر متذکر شد: نتایج فاجعه بار به کار گرفتن غیرتخصصی برخی افراد در حوزه اکران هنوز خودش را نشان نداده است! من واقعا نمی دانم به چه علت گروه زبده و متخصص و استخوان ترکانده ای که قبلا برای حوزه اکران تصمیم گیری می کردند کنار گذاشته شدند؟ آیا مدیران به فکر چرخیدن چرخ سینما هستند یا موارد دیگر؟ چرا گعده بازی می کنند؟ چرا سید و عام می کنند؟ این سید و عام کردن یعنی رفیق بازی!

وی در پایان این گفتگو افزود: به سینما و به ویژه حوزه مهم اکران نباید اینطور سردستی نگاه کرد. من امیدوارم هرچه سریع تر بازنگری جدی برای حوزه اکران صورت گیرد چرا که اگر در همین مسیر بخواهیم پیش برویم سینما بیش از پیش دچار تشتت و شکست خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پروانه نمایش «قاتل و وحشی» برای خارج از کشور صادر شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجوز نمایش بین‌المللی فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» به نویسندگی و کارگردانی حمید نعمت‌الله صادر شد.

به گزارش سینماپرس، روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی از صدور مجوز نمایش بین‌المللی فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» خبر داد.

وی با اشاره به برخی حواشی چند سال اخیر این فیلم گفت: فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» که از سال ۱۳۹۸ به دلیل مسائل مربوط به نوع پوشش بازیگر زن در وضعیت بلاتکلیفی قرار داشت، نهایتا با تدبیر رئیس سازمان سینمایی و همکاری تهیه کننده و کارگردان فیلم در اعمال اصلاحات و مساعدت شورای پروانه نمایش سینمایی، صرفا برای نمایش خارج از ایران مجوز گرفت.

سهرابی افزود: اگر چه مضمون فیلم دارای فضایی ملتهب و خشن بوده و مخاطب خاصی را جلب خواهد کرد، اما وحشت و خشونت حاکم بر فیلم، علت عدم نمایش این اثر نبوده و تنها تصاویر بازیگر زن با موی تراشیده این امکان را از اثر سلب کرده است.

وی با اشاره به مسبوق به سابقه بودن حضور زن با موی تراشیده در تعدادی از آثار سینمایی همچون «سرب»، «زندان زنان»، «شیفتگی» و غیره خاطر نشان کرد: با وجود اینکه در گذشته چنین اتفاقی در برخی آثار رخ داده است اما به دلیل حساسیت‌های مختلف، تاکنون از نمایش این فیلم جلوگیری شده بود با این وجود شورای پروانه نمایش سینمایی صرفا با اکران بین‌الملل «قاتل و وحشی» موافقت کرد و از این پس تهیه‌کننده اثر مجاز به نمایش این فیلم در خارج از کشور خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید مهلت شرکت در جشنواره تئاتر «عروسکی تلویزیونی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره تئاتر عروسکی تلویزیونی به میزبانی شبکه کودک از هنرمندان این رشته دعوت کرده است تا داستان‌های کودکانه خود را در این رویداد شرکت بدهند.

به گزارش سینماپرس، جشنواره تئاتر عروسکی تلویزیونی «عروسک‌خونه» با انتشار فراخوان دعوت از گروه‌های نمایش، کار خود را آغاز کرده است. این جشنواره به میزبانی شبکه کودک، از هنرمندان آثار نمایشی عروسکی در سراسر کشور دعوت می‌کند تا با داستان‌های کودکانه‌ و در قالب تئاتر عروسکی تلویزیونی در این رویداد ملی شرکت کنند.

علاقه‌مندان شرکت در جشنواره‌ «عروسک‌خونه» می‌توانند یک نمونه اثر، یک نمایش‌نامه‌ ۱۵ دقیقه‌ای و طرح یا تصویر عروسک خود را به دبیرخانه‌ جشنواره، به شماره تلفن ۰۹۱۰۸۹۹۴۳۱۷، در نرم‌افزارهای ایتا و روبیکا ارسال کنند. آثار ارسالی پس از بررسی اولیه، برای شرکت در رقابت برنامه تلویزیونی «عروسک‌خونه» دعوت خواهند شد.

براساس این گزارش، مهلت ارسال اثر به این جشنواره تئاتر عروسکی تا ۱۰ اسفندماه امسال تمدید شد. همچنین به ۳ اثر برگزیده تا سقف ۶۰ میلیارد ریال معادل ۶ میلیارد تومان اعتبار ساخت اثر عروسکی در شبکه کودک تعلق خواهد گرفت. براین اساس، گروه اول تا سقف ۳۰ میلیارد ریال، گروه دوم تا سقف ۲۰ میلیارد ریال و گروه سوم تا سقف ۱۰ میلیارد ریال اعتبار ساخت دریافت می‌کند.

تمامی آثاری که به بخش مسابقه راه پیدا می‌کنند در قالب برنامه‌ تلویزیونی «عروسک‌خونه»، در ایام عید، از شبکه‌ کودک سیما پخش خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتصاب اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با حکم سید محمدصادق هاشمی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره بین‌المللی ایثار (فیلم و فیلمنامه) اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیر اجرایی این رویداد هنری منصوب و معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، فرهاد مختاری، مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران و دبیر جشنواره بین‌المللی ایثار، محسن برمهانی، معاون کنونی سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیر فرهنگی، محمدحسین نیرومند، مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر فرهنگی، حبیب والی نژاد از تهیه‌کنندگان باسابقه سینما و تلویزیون، مهرداد آگاهی، عضو هیئت مؤسس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و مدیر فرهنگی، انسیه شاه‌حسینی، نویسنده و کارگردان سینمای ایران در عرصه سینمای مقاومت و دفاع مقدس، محمدرضا دزفولی، مدیر اسبق امور استان‌های انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم‌ساز و مستندساز و ناصر باکیده مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم‌ساز و مدیر فرهنگی به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره بین‌المللی ایثار (فیلم و فیلمنامه) معرفی و منصوب شدند.

بر پایه این گزارش سید محمدصادق هاشمی همچنین در حکمی ناصر باکیده را به‌عنوان مشاور دبیر و دبیر اجرایی جشنواره مذکور منصوب کرد.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، آخرین‌مهلت ارسال آثار برای بخش فیلم تا بیست‌ونهم اسفند ۱۴۰۱ و برای بخش فیلم‌نامه تا پانزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ خواهد بود و اسامی آثار منتخب جشنواره در بخش فیلم، روز پانزدهم اردیبهشت و در بخش فیلم‌نامه، دهم اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در مهلت مقرر به دبیرخانه جشنواره به آدرس: تهران خیابان آیت‌الله طالقانی، کوچه غفار زاده ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاونت فرهنگی و آموزشی، اداره کل امور هنری (دبیرخانه جشنواره) ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن ۸۸۹۰۸۷۱۱ تماس بگیرند. همچنین سامانه navideshahed.com نیز در این زمینه در دسترس متقاضیان شرکت در جشنواره قرارگرفته است.

ضمناً ثبت‌نام بخش بین‌الملل جشنواره فیلم ایثار نیز پذیرای آثار هنرمندان سایر کشورهای متقاضی شرکت در این بخش بوده که می‌توانند با مراجعه به آدرس: https://filmfreeway.com/isaar نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

نخستین جشنواره بین‌المللی ایثار (فیلم و فیلمنامه) از بیست‌ونهم اردیبهشت تا سوم خرداد ۱۴۰۲ با دبیری فرهاد مختاری برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیین پایانی «هفتمین دوسالانه هنرهای تجسمی» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین پایانی «هفتمین دوسالانه هنرهای تجسمی» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و قدردانی از برگزیدگان این رویداد هنری در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، آیین پایانی «هفتمین دوسالانه هنرهای تجسمی» با حضور حامد علامتی مدیرعامل و فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون به همراه تعدادی از برگزیدگان و داوران این جشنواره از سراسر کشور و جمعی از معاونان، مشاوران و مدیران ستادی و کارشناسان کانون روز یک‌شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزار خواهد شد.

هم‌چنین همزمان با این آیین، نمایشگاه آثار منتخب این جشنواره در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و مجسمه‌سازی، عکاسی و هنرهای بومی و سنتی در نگارخانه آفتاب و نگارخانه شهید محمد طاها مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون گشایش خواهد یافت.

بر همین اساس، عصر یکشنبه نشست تخصصی با موضوع هنر کودک، هنر مدرن با سخنرانی اردشیر پژوهشی از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در سالن کنفرانس شماره ۲ مرکز آفرینش‌ها برگزار می شود.

این آیین به صورت زنده از کانال کانون پرورش فکری در پیام‌رسان شاد به نشانیshad.ir/kanoonparvaresh پخش می‌شود.

فراخوان هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی ویژه‌ همکاران کانون، مهر ۱۴۰۱ از سوی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری منتشر شد.

این دوسالانه با هدف فراهم آوردن زمینه‌ ارتقای مهارت و توانمندی، شکوفایی خلاقیت‌های هنری همکاران و تشویق و انگیزه‌بخشی به همکاران با موضوع زندگی جاری‌ست… در پنج رشته نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و مجسمه‌سازی، عکاسی و هنرهای بومی و سنتی (عروسک‌ها و صنایع دستی) برگزار شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش ۱۴ اثر برگزیده سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در اصفهان


مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان اعلام کرد: علاوه بر نمایش ۱۴ اثر سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی، سه نماد شهید کشوری، نماد مقاومت مربوط به سردار شهید قاسم سلیمانی و نماد تفکر در آستانه نوروز در سطح شهر اصفهان نصب خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع