X

بایگانی اسفند 16, 1401

دفتر سینمایی

بهمنی: چرخشی بودن زمان برگزاری جشنواره فیلم مقاومت باعث کم اهمیت شدن و بی توجهی به این رویداد می شود/ نهادهای متولی باید حداقل سالی ۲۰ فیلم با محور مقاومت تولید کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: چرخشی بودن زمان برگزاری جشنواره فیلم مقاومت باعث کم اهمیت شدن و بی توجهی به این رویداد می شود؛ بنده واقعاً متوجه نمی شوم چرا متولیان هر بار بنا به سلیقه خود زمان برگزاری این رویداد را تغییر می دهند؟ جشنواره فیلم مقاومت باید حتماً در هفته دفاع مقدس برگزار شود و برگزاری آن در هر زمان دیگری غلط است.

کارگردان فیلم های سینمایی «گام های شیدایی» و «گلوگاه شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حیف است که ما با بی برنامگی های مان جشنواره با اهمیتی همچون جشنواره فیلم مقاومت را کم اثر کنیم. این جشنواره در تمامی سال هایی که از عمر انقلاب اسلامی و تولد سینمای دفاع مقدس می گذرد به لحاظ فرهنگی و تأثیرگذاری اجتماعی جایگاه ویژه ای داشته و دارد.

وی ادامه داد: سینمای دفاع مقدس یک نیاز اساسی و ضروری است و نمی توان نگاه سهل انگارانه یا مخاطب پسند به آن داشت! برخی نباید به غلط فکر کنند که آثار سینمای مقاومت باید باعث رونق سینما شوند. نمی شود همان نگاهی را به جشنواره فیلم مقاومت داشت که به سینمای چیپ و طنزپردازانه داریم؛ نمی توانیم همان نگاهی که به سینمای تلخ اجتماعی و فیلم های پرفروش داریم را به سینمای مقاومت داشته باشیم.

بهمنی با تأکید بر اینکه این سینما از منظر فرم و محتوا کاملاً از سایر فیلم های دیگر جدا است اظهار داشت: سینمای مقاومت تنها دستاورد سینمای پس از انقلاب است. یک سینمای ملی است. این سینما نگاه خلاقانه ای است که روی پای خودش ایستاده و شکل گرفته؛ این سینما یک ژانر منحصر به فرد در سطح دنیا و ایران اسلامی است. این افتخار بزرگی برای کشور ما است که سینمایی داریم که کپی کاری نمی کند و همیشه حتی در گیشه نیز موفق بوده است.

این سینماگر سپس با انتقاد شدید از نهادهای متولی سینمای دفاع مقدس و مقاومت تصریح کرد: نهادهای متولی باید حداقل سالی ۲۰ فیلم با محور مقاومت تولید کنند؛ برگزاری جشنواره به تنهایی هیچ فایده ای برای سینمای مقاومت ندارد. سینمای مقاومت سینمای ملی ما است که باید حتی تأثیر و اهمیتش از جشنواره فیلم فجر نیز بیشتر شود.

وی متذکر شد: متأسفانه متولیان فرهنگی و هنری به تکلیف واقعی خود عمل نمی کنند. تمام دستگاه و نهادها ملزم هستند همه توان خودشان را برای رشد و اعتلای این سینما به کار گیرند اما ما این اصل اساسی را در عملکرد ایشان نمی بینیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «آن مرد آمد» تأکید کرد: موضوعات بکر بسیاری وجود دارد که هزینه هایش نیز پایین است و به راحتی می توان آن ها را تبدیل به فیلم کرد اما نمی دانم چرا متولیان دست روی دست گذاشته اند و این قبیل آثار نتیجه دار را تولید نمی کنند!؟

بهمنی در پایان این گفتگو افزود: در برخی ادوار جشنواره شاهد بودیم یک سری تله فیلم را به اسم آثار سینمایی در این جشنواره نمایش داده اند؛ خوب این روش غلطی است و باعث می شود تا از اهمیت این رویداد کاسته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی مانند قانون است/در مصوبه «عفاف و حجاب» از حدود ۲۵ دستگاه نام برده شده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست رونمایی از مستند «سربسته» با موضوع بازخوانی تاریخچه تحولات مرتبط با اجرای قانون عفاف و حجاب در سال‌های پس از انقلاب، در خبرگزاری مهر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مستند «سربسته» به کارگردانی علی بایبوردی، از تولیدات مرکز رسانه‌ای نهضت است که به موضوع تاریخچه اجرای قانون عفاف و حجاب در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

آیین رونمایی از این مستند با حضور عوامل و کارشناسان مرتبط، در آستانه پخش تلویزیونی آن در مهر برگزار شد.

۲۵ دستگاه متولی اجرای قانون عفاف و حجاب چه کرده‌اند؟

محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از کارشناسان حاضر در این نشست بود که درباره مستند «سربسته» گفت: در ابتدا باید تشکر کنیم از دوستانی که این مستند را تهیه کرده‌اند و به نظرم هر مقدار که در این زمینه کار کنیم، بازهم نیاز وجود دارد. از سال ۸۴ که مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان «عفاف و حجاب» مصوب شده است، فعالیت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است اما قطعاً کافی نیست. به‌ویژه که ما با هجمه‌ای سنگین در این حوزه مواجه هستیم. دیگران سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و دنیای مجازی داشته‌اند و می‌خواهند به سمت و سویی حرکت کنند که فرهنگ بی‌بندوباری در کشورمان ترویج شود که طبیعتاً تبعات منفی خود را خواهد داشت.

وی ادامه داد: در مصوبه «عفاف و حجاب» از حدود ۲۵ دستگاه نام برده شده و به‌صورت مجزا مشخص شده است که هر یک چه وظیفه‌ای در این زمینه دارند. همه چیز محدود به وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش، علوم و ارشاد نیست. حتی وزارت امور اقتصادی و دارایی هم وظایفی در این زمینه دارد. نقش شهرداری‌ها و یا وزارت بهداشت در این مصوبه مشخص شده است. برای همه نهادها تعیین تکلیف شده است. زمانی که ما در وزارت ارشاد مسئولیت داشتیم، یکی از کارهایی که در شورای فرهنگ عمومی دنبال می‌کردیم، همین بود که از هر دستگاهی می‌خواستیم گزارش دهد که در راستای اجرای این مصوبه چه کرده است. مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی مانند قانون است و باید اجرا شود. ما حتی از نمایندگان مجلس می‌خواستیم که شما همان‌طور که بر کیفیت اجرای قوانین خودتان نظارت می‌کنید، بر اجرای این مصوبات هم نظارت داشته باشید و از دستگاه‌ها بپرسید که در این زمینه چه کرده‌اند. سازمان‌های بازرسی و نظارتی باید پیگیر باشند که آیا تکالیف در این زمینه انجام می‌شود یا خیر؟

حسینی افزود: یکی از عبارت‌هایی که آقای رئیسی هم زیاد به کار می‌برند، «ترک فعل» است. خیلی از مشکلاتی که ما داریم به دلیل کم‌کاری‌ها یا ترک فعل‌هاست. الان دولت در زمینه اجرای این مصوبه، مصمم است. برخی از افراد در دولت قبل شاید این نگاه را نداشتند اما این دولت اصرار دارد کمک کند به تحکیم اعتقادات و پیاده کردن اصول و ارزش‌ها در جامعه. به همین دلیل امروز فرصت خوبی است که همه دست به دست هم دهیم و این مصوبه را اجرایی کنیم. درباره فرهنگ «عفاف و حجاب» در گام اول به تحکیم اعتقادات باور داریم. اگر ما نسبت به اوامر الهی التزام داشته باشیم و از نواهی دوری کنیم، این مسئله به ترویج این فرهنگ کمک خواهد کرد. جامعه ما دینی است و بخشی از تحکیم اعتقادات در جامعه ما برعهده مبلغین دینی و حوزه‌های علمیه ما است که در این زمینه مسئولیت جدی برعهده دارند.

حسینی: یکی از عبارت‌هایی که آقای رئیسی هم زیاد به کار می‌برند، «ترک فعل» است. خیلی از مشکلاتی که ما داریم به دلیل کم‌کاری‌ها یا ترک فعل‌هاست. الان دولت در زمینه اجرای این مصوبه، مصمم است. برخی از افراد در دولت قبل شاید این نگاه را نداشتند اما این دولت اصرار دارد کمک کند به تحکیم اعتقادات و پیاده کردن اصول و ارزش‌ها در جامعه

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: جهاد تبیین در این حوزه باید اجرایی شود. بچه‌های ما امروز به دنبال استدلال و دلیل هستند و با تحکم نمی‌توان با آن‌ها صحبت کرد. باید مسائل برای آن‌ها جا بیفتد. در قرآن هم این نکته را داریم که باید این مسائل برای جامعه تبیین شود. در این حوزه باید تبعات منفی عدم پایبندی به فرهنگ عفاف و حجاب هم تشریح شود. باید بگوییم که اگر از این فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی فاصله بگیریم، چه خواهد شد. نمونه‌اش وضعیت امروز غرب و وضعیت امروز خانواده در جوامع غربی است. طرح این موضوعات بسیار می‌تواند موثر و مفید باشد.

وی افزود: خانواده‌ها هم باید در این زمینه احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند. اینکه همه چیز را به مدرسه و رسانه واگذار کنیم، درست نیست. قبل از انقلاب از آنجایی که فضا به‌گونه‌ای بود که فرهنگ غالب به‌دنبال ترویج لاابالی‌گری بود، خانواده‌ها رعایت بیشتری می‌کردند و مراقبت بیشتری نسبت به بچه‌ها داشتند. بعد از انقلاب اما گویی خانواده‌ها احساس کردند بار این مسئولیت از دوش‌شان برداشته شده است. در حالی که همچنان نقش خانواده‌ها در تربیت فرزندان بسیار مهم است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آن طرفی‌ها دارند از ابزار جذاب هنر استفاده می‌کنند و در سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و حتی بازی‌های رایانه‌ای دنبال سست کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه ما هستند. ما هم باید از همین ابزار استفاده کنیم تا بتوانیم این فرهنگ را حفظ کنیم. البته باید اعتراف کنیم که برخی تولیدات خودمان در حوزه فیلم‌ها و سریال‌ها گاهی مروج بی‌بندوباری و مسائل ضداخلاقی بوده‌اند که در جای خود باید به آن هم پرداخت اما می‌توان در قالب همین ابزارها کارهای بزرگی را انجام داد. هماهنگی میان دستگاه‌هایی که در مصوبه از آن‌ها نام برده شده است بسیار حائز اهمیت است و این دستگاه‌ها باید مکمل یکدیگر باشند. نباید به گونه‌ای باشد که هر یک از دستگاه‌ها ساز خود را بزنند.

حسینی ادامه داد: اگر در بخش فعالیت ایجابی دستگاه‌ها کوتاهی صورت بگیرد، همه بار مسئولیت این امر به دوش فراجا و نیروی انتظامی می‌افتد. نباید اینگونه باشد و باید به‌گونه‌ای پیش‌گیری کنیم که به آن مرحله نرسیم. بعد از آشوب‌های اخیر شاید یک نوع بی‌حجابی در جامعه هستیم که قطعاً باید اقدامات گسترده‌ای درباره آن صورت بگیرد که البته تأکیدم بیشتر بر روی اقدامات ایجابی است. با تدبیر و درایت باید اقدام شود و در حال حاضر هم وزارت کشور و دستگاه‌های دیگر برنامه‌هایی دارند و امیدواریم نتایج مطلوب حاصل شود. به‌خصوص که مردم نشان داده‌اند اگر تبیین مسائل از سوی ما به درستی صورت بگیرد، آن‌ها همراهی کامل خواهند داشت. نمونه‌اش ۲۲ بهمن همین امسال که به رغم تمام تبلیغات برای عدم حضور در صحنه، مردم احساس تکلیف کردند و در ۱۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار روستا همه به صحنه آمدند و شگفتی آفریدند.

باید بدانیم درباره عفاف صحبت می‌کنیم یا حجاب؟

دکتر قوی مسئول پژوهشکده فرهنگ و معارف اسلامی دیگر کارشناس حاضر در این نشست بود که با اشاره به مستند «سربسته» گفت: ابتدا باید از سازندگان جوان این مستند که می‌توان آن‌ها را از رویش‌های انقلاب دانست تشکر کنم. پیش از ورود به مستند اما لازم است درباره موضوع عفاف و حجاب به نکاتی اشاره کنم. نکته مهم این است که بدانیم رابطه عفاف و حجاب رابطه عام و خاص است. اگر از عفاف در جامعه صحبت می‌کنیم، از یک ویژگی می‌گوییم که شامل مرد و زن می‌شود و مربوط به انسان است. کمااینکه در قرآن هم توصیه به عفاف خطاب به مردان و زنان است. پس ابتدا باید بدانیم که می‌خواهیم درباره عفاف صحبت کنیم یا حجاب؟

وی افزود: یکی از ابعاد عفاف، حجاب است. عفاف باید در نگاه، روابط، فکر، اندیشه و رفتار ما هم باید. عفاف در پوشش می‌شود حجاب. شهید مطهری می‌گوید ای کاش هرگز برای پوشش واژه عفاف را به کار نبرده‌ایم و از واژه «ستر» می‌گفتیم که سال‌ها در ادبیات فقهی ما هم بوده است. چون شهید مطهری این نکته را مطرح کرده است، من هم جرات می‌کنم و می‌گویم. ما در قرآن واژه حجاب را داریم اما مفهومش با آنچه ما مدنظر داریم متفاوت است. اگر عفاف را یک ویژگی انسانی در نظر بگیریم، هم در دین اسلام برآن تأکید شده و هم در دیگر ادیان الهی. حتی در دین ادیان و آیین‌های اخلاقی هم بر آن تأکید شده و با تحقیق این مسئله را می‌گویم.

این کارشناس حوزه معارف اسلامی ادامه داد: عفاف به‌صورت عام که حجاب را هم شامل می‌شود، در همه آیین‌های اخلاقی هم مورد تأکید بوده است. در تمام کشورهایی که تمدنی کهن دارند هم مقوله حجاب ریشه دارد. وقتی در این زمینه تحقیقاتی انجام می‌دادم متوجه شدم تقریباً و بدون استثنا در همه کشورهایی که تمدن کهنی داشته‌اند، ما شاهد نوعی از عفاف و مشخصاً حجاب هستیم. عفاف اساساً یک مقوله فطری است. دکتر وندی شلیت، نویسنده آمریکایی کتابی با عنوان «بازگشت به عفاف» دارد و در آن تأکید می‌کند که غرب امروز با همه مسیری که با انگیزه‌های فمنیستی طی کرده است، دختران و زنان را بی عفاف کرده است. می‌دانید که در غرب تا همین ۱۰۰ سال قبل هم همچنان زنان پوشش داشتند و این نکته‌ای است که در فیلم‌های آن زمان هم می‌توانید مشاهده کنید. هیچ گاه در این فیلم‌ها نمی‌بینید که زنی عریان باشد اما دست‌هایی در کار بود تا عده‌ای به نام احقاق حقوق زنان، زن را با پوشش زرورقی تبدیل به کالا کنند.

قوی: همین نویسنده آمریکایی کتاب دیگری دارد با عنوان «دختران به عفاف رو می‌آورند». آن‌ها دارند از قلب آمریکا فریاد می‌زنند که به واسطه این بی‌عفتی به پوچی و بی‌هویتی زن و فروپاشی خانواده رسیده‌ایم. آن‌ها می‌گویند در جامعه ما زن دیگر زن نیست بلکه زنی است که به دنبال مرد شدن دوید اما مرد هم نتوانست بشود و همه چیزش را هم از دست داده است

وی افزود: حدود ۲۰ جلد کتاب را از نویسندگان غربی ترجمه کرده‌ایم که یکی از آن‌ها همین کتاب خانم دکتر وندی شلیت است. همین نویسنده کتاب دیگری دارد با عنوان «دختران به عفاف رو می‌آورند». آن‌ها دارند از قلب آمریکا فریاد می‌زنند که به واسطه این بی‌عفتی به پوچی و بی‌هویتی زن و فروپاشی خانواده رسیده‌ایم. آن‌ها می‌گویند در جامعه ما زن دیگر زن نیست بلکه زنی است که به دنبال مرد شدن دوید اما مرد هم نتوانست بشود و همه چیزش را هم از دست داده است.

قوی با اشاره به وضعیت حجاب و عفاف در کشورهای آسیایی و نقش غرب در تحریف آن ادامه داد: به اسم آزادی زنان، غرب تلاش کرده است جوامع شرقی را هم به سمت پوچی و بی‌هویتی بکشاند. یکی از نویسندگان غربی می‌نویسد ما امروز در غرب آزادآزاد هستیم و حتی اگر عریان به خیابان بیاییم، کسی با ما کاری ندارد اما ما دیگر زن نیستیم! ما موجودات بی‌هویتی هستیم که خودمان هم نمی‌دانیم به دنبال چه هستیم. این نگاه از زمان آتاتورک و توسط رضاخان به کشور ایران هم وارد شد که همان ماجرای کشف حجاب را رقم زد.

وی افزود: در مستند «سربسته» هم شاهد این رویکرد هستیم که برخی عامل پیش‌رفت را بی‌حجابی می‌دانستند و این عین جمله رضاخان است. رضاخان در کل دوران حکومتش یک سفر به خارج از کشور داشت و همین سفرش به ترکیه بود و احساس کرد عامل پیشرفت همین بی‌حجابی است. البته بعد از رضاخان، پهلوی دوم این قانون را ملغی می‌کند چرا که متوجه مقاومت‌ها در برابر آن می‌شود. در مستند هم این جریانات اعتراضی را شاهد هستیم. بالاخره مردم دین‌دار بودند و اساساً هم انسان‌ها براساس فطرت خود حرکت می‌کنند. به همین دلیل عده‌ای تجربه غرب را مردود می‌دانستند. با این حال در دوران پهلوی دوم همچنان این بی‌حجاب‌ها بودند که ارج و قرب داشتند. در ظاهر ولی این آزادی بود که اگر کسی خواست، باحجاب باشد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت حجاب در کشور ایران پرداخت و گفت: در این مستند به جمله‌ای از حضرت امام اشاره می‌شود که آقای طالقانی آن را بازگو می‌کند اما آن جمله امام، ادامه دارد. حضرت امام می‌گویند زنان با حجاب در ادارات حضور داشته باشند اما منظور از حجاب، چادر نیست. منظور حضور عفیفانه زن در جامعه است. ما در اسلام هیچ مانعی برای فعالیت و پیشرفت زنان نداریم.

وی افزود: خانم دکتر نیکی کدی آمریکایی در کتابی که درباره تحلیل وضعیت ایران بعد از انقلاب نوشته است، صراحتاً می‌گوید مجبورم اعتراف کنم که وضعیت زنان ایران در سال‌های بعد از انقلاب نسبت به قبل از انقلاب بسیار تفاوت کرده است. این نویسنده کسی است که در مقدمه همین کتاب می‌گوید اگر کسانی باشند که این نظام را در ایران سرنگون کنند، من با آن‌ها همراه می‌شوم! یعنی نویسنده‌ای که آرزوی سرنگونی جمهوری اسلامی ایران را دارد، وقتی به مسئله وضعیت زنان می‌رسد، تسلیم می‌شود و به پیشرفت زنان اعتراف می‌کند.

قوی در ادامه گفت: در مستند اینگونه از زبان آقای طالقانی روایت می‌شود که گویی موضع امام درباره رعایت حجاب در ادارات، ارشادی بوده است، در حالی که اصلاً اینگونه نبود. این حکم در عین ارشادی بودن اما قید باید و امر هم دارد. نظر امام این بود که باید اینگونه شود اما تصویب آن به عنوان قانون را به قوای مربوطه واگذار کردند.

قوی: بزرگ‌ترین آفت در کشور ما این است که ما کارهای فرهنگی را به قوای انتظامی ارجاع می‌دهیم در حالی که چهارچرخ مملکت برای اقدامات فرهنگی باید با هم بچرخد و حرکت کند. تنها چاره کار این است که همه دستگاه‌ها باهم فعالیت کنند. همه اما به یکدیگر ارجاع می‌دهند و آخر سر نوبت به نیروی انتظامی می‌رسد که برای مقابله وارد میدان شود! این غلط‌ترین مسیر است

وی با اشاره به وضعیت حجاب در ایران پس از ۴ دهه قانون‌گذاری گفت: ما امروز با پنج گروه مواجه هستیم. گروه اول افرادی هستند که خودشان حجاب را رعایت می‌کنند و کاری هم به دولت و نظام ندارند. این گروه پایبند به دین هستند و نیازی به ناظر و هادی ندارند. دسته دوم افرادی هستند که شاید پایبند به دین نباشند اما از باب اخلاق اجتماعی حجاب را رعایت می‌کنند. گروه سوم به دلیل قانون‌مداری می‌گویند چون حجاب قانون است، ما آن را رعایت می‌کنیم. گروه چهارم افرادی هستند که به دین، اخلاق و قانون کاری ندارند و می‌گویند نمی‌دانیم ماجرای حجاب چیست؟ این‌ها همان گروهی هستند که نیاز به کار فرهنگی برای اقناع دارند. این گروه هم کاری مخالف قوانین کشور انجام نمی‌دهند اما نیاز به اقناع دارند. حجاب در کشور ما قانون است و چرا باید از عبارت «حجاب اجباری» استفاده کنیم؟ این واژه و ادبیاتی غلطی است که برای ما درست کرده‌اند.

این کارشناس دینی گفت: اصلاً به دین کار نداشته باشید، ما در جمهوری اسلامی قانون حجاب را داریم. این دسته چهارم نیاز دارند که نسبت به این قانون اقناع شوند. متأسفانه خانواده‌ها هم در این زمینه کم‌دقت شده‌اند و باورها را تقویت نکرده‌اند. اما دسته پنجم افرادی هستند که هم می‌دانند و هم عناد دارند و هم قانون‌گریز هستند. در برابر این پنج گروه ما نمی‌توانیم یک نسخه واحد داشته باشیم. آن سه دسته اول خودشان سر به راه هستند، گروه چهارم نیاز به کار اقناعی دارند اما در برابر دسته پنجم که قانون‌گریز است، حتماً باید مجری قانون به میدان بیاید.

وی افزود: بزرگ‌ترین آفت در کشور ما این است که ما کارهای فرهنگی را به قوای انتظامی ارجاع می‌دهیم در حالی که چهارچرخ مملکت برای اقدامات فرهنگی باید با هم بچرخد و حرکت کند. تنها چاره کار این است که همه دستگاه‌ها باهم فعالیت کنند. همه اما به یکدیگر ارجاع می‌دهند و آخر سر نوبت به نیروی انتظامی می‌رسد که برای مقابله وارد میدان شود! این غلط‌ترین مسیر است. ما به جای کار فرهنگی و رویکرد اقناعی با جوانان گروه چهارم، سراغ آخرین گزینه می‌رویم. آن‌ها که بلاگر هستند و پول می‌گیرند تا در کشور آشوب به پا کنند تکلیف‌شان مشخص است. مسئولان باید جامعه را نسبت به قانونی که وجود هم دارد، اقناع کنند. مطمئن هم باشیم که جوانان ما همیشه در پذیرش حرف حق؛ پیشرو هستند.

زن ایرانی ۳۰ سال است مورد هجمه غرب قرار دارد

ماهرویان دیگر کارشناس حاضر در این نشست هم در سخنانی درباره مستند «سربسته» گفت: جای تقدیر و تشکر دارد که تیم تولید این مستند به ایده درستی برای کار خود رسیده‌اند. درباره بحث قانون عفاف نکاتی خوبی در همین نشست مطرح شد اما آنچه نیاز به آسیب شناسی دارد این است که چرا نسل جدید ما در برابر اکثر قوانین فرمان‌پذیر هستند اما در برابر قانون حجاب ترک فعل می‌کنند؟ روند آغاز این اتفاق از چه مقطعی بوده است؟

وی افزود: رکن اصلی جامعه ایرانی خانواده است و در دهه ۶۰ بود که دشمنان ایران به این جمع‌بندی رسیدند که برای آسیب زدن به این رکن باید به مادر خانواده آسیب بزنیم. در همان دهه کارگروه‌هایی در انگلیس و آمریکا شکل گرفت تا به این سوال جواب دهند که چگونه می‌توان فرهنگ مادران ایرانی را از بین ببریم؟ اصلی‌ترین بخش هم طبیعتاً تضعیف باورهای دینی از طریق تضعیف پوشش و عفت بود. در یک فرآیند ۳۰ ساله زن ایرانی مورد هجمه غرب قرار گرفته است و ما تقریباً تا دهه ۸۰ نسبت به این هجمه سکوت کرده بودیم! تنها گزینه‌مان برای مقابله با پدیده بدحجابی هم صرفاً گشت ارشاد بوده است!

این کارشناس حوزه زنان گفت: مهمترین جایی که باید روی آن کار می‌کردیم آموزش و پرورش بود تا کودکان ما از سنین پایین با فلسفه حجاب و فواید آن آشنا شوند. امروز فقدان چنین آموزش‌هایی به شدت احساس می‌شود و اتفاقاً دیدیم که منشأ بخشی اعتراضات و اغتشاشات اخیر هم در مدارس و دانشگاه‌های ما بود.

ماهرویان با اشاره به برخی حوادث و اعتراضات اخیر گفت: آنچه در مستند جایش خالی بود، نقد و بررسی اعتراضات اخیر بود. اعتراضاتی که به‌شدت هیجانی و به‌دور از عقلانیت و منطق بود. ما در تمام این مدت هیچ موضع منطقی و استدلالی‌ای از سوی معترضان و مخالفان حجاب شاهد نبودیم. صرفاً یک خواسته‌ای داشتند که فکر می‌کردند به هر طریقی باید اجرایی شود! ولی چرا باید یک قانون از بین برود؟ اگر قرار است این مستند به‌صورت سلسله‌وار ادامه داشته باشد می‌تواند به این موضوعات و آسیب‌شناسی این اعتراضات هم بپردازد.

وقتی تاریخ تکرار می‌شود

علی بایبوردی کارگردان مستند «سربسته» هم در این نشست گفت: اوایل مهر ماه امسال بود که تصمیم به ساخت این مستند گرفتیم. در آن مقطع پژوهشی درباره حجاب داشتیم که اصل آن درباره برخوردها با بی‌حجابی در جمهوری اسلامی بود. شایعاتی داشتیم که در ابتدای انقلاب تندروی‌هایی صورت گرفته بود و می‌خواستیم همه برخوردها را جمع‌آوری کنیم اما در مسیر آن به این نتیجه رسیدیم که باید ابتدا به علت‌ها بپردازیم.

وی افزود: کمی که گذشت و با اغتشاشات مواجه شدیم، به این نتیجه رسیدیم که گویی با همان قاعده تکرار تاریخ، بخشی از حوادث دهه ۶۰ در حال تکرار است. اولین اعتراض پس از انقلاب مربوط به اسفند ۵۷ می‌شود که برخی از زنان جلوی دادگستری تجمع کردند و نسبت به سخنان امام درباره اجباری شدن حجاب معترض شدند. این اتفاقات نکات حاشیه‌ای بسیاری داشت اما اصل ماجرا این بود که نمایندگان آیت‌الله طالقانی به جمع معترضان می‌رود و ماجرا حل و فصل می‌شود. بعدها اما شاهد اعتراضات دیگری هم هستیم. اصل ماجرا اما این بود که مردم در آن سال‌ها طرفدار حجاب بودند و این معترضان جزو اقلیت در آن زمان بودند.

این مستندساز ادامه داد: بعدها در دهه ۶۰ هم شاهد اتفاقاتی درباره حجاب بودیم اما امروز می‌دانیم که ریشه آن اتفاقات غالباً سیاسی بوده است. مثلاً برای ضعیف نشان دادن یک وزیر کشور، گروهی اعتراضاتی را طراحی می‌کردند تا وزیر را ضعیف نشان دهند. این ماجرا بعد از چهل سال همچنان هم ادامه دارد و گروهی برای ضعیف نشان دادن عده‌ای از مدیران، اعتراضاتی را در خیابان طراحی می‌کنند تا ثابت کنند ضعفی در کشور وجود دارد. در مجموع مستند «سربسته» به‌دنبال بازخوانی تاریخ از همین منظر بود.

این کارگردان در پایان درباره ادامه‌دار بودن تولید این مستند هم گفت: هدف ما ثبت برخی وقایع دهه ۶۰ در قالب مستند است، اما اینکه آیا در مستندهای بعدی مجدد به موضوع حجاب بپردازیم یا خیر، نکته‌ای است که باید در پژوهش‌های بعدی آن را مشخص کنیم. تولید این مستندها ادامه دارد اما مستند «سربسته» همین تک قسمت ۲۰ دقیقه‌ای است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امنیت سرمایه گذاری در سینمای ایران به خطر افتاده است/ نظام تولید فیلم و سرمایه گذاری به بازنگری نیاز دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی معتقد است بنیاد سینمایی فارابی با حمایت و پشتیبانی خود از جشنواره فیلم فجر و حضور ۹ فیلم خود در جشنواره، کمک قابل توجهی به این رویداد کرده است.

به گزارش سینماپرس، شصت و یکمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نکاتی را درباره عملکرد و فعالیت‌های یک ساله اخیر فارابی مطرح کرد که شامل ۴۰ رویداد برگزار شده توسط نهاد ملی سینمای ایران می‌شد.

جوادی درباره این اقدامات به تفکیک بر اساس آمار و ارقام توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: این فعالیت‌ها ناظر بر برنامه ۵ ساله فارابی، ۲۰ اقدام راهبردی و کلان اقدام را در خود دارد که ارتقای مضامین، استاندارد سازی کیفی سازی و بهینه سازی فرآیند تولید، تقویت متون و راه اندازی خانه فیلم نامه، ساماندهی و آرشیوسازی دیجیتالی فارابی، گسترش همکاری با سایر نهادها، حمایت از اکران فیلم‌های سینمایی، نهضت ملی احیای سینمای کودک و نوجوان، راه اندازی صندوق‌های حمایتی، ورود به اکوسیستم دانش بنیان، باشگاه فیلم اولی‌ها و حمایت از فیلمسازان جوان، عدالت محوری و تقویت سینمای استان‌ها، ایجاد مدیریت جامع در دبیرخانه فجر و… است.

پرورش نسل جدید بازیگران در سینما یک ضرورت است

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در این جلسه با تقدیر از اقدامات و دستاوردهای بنیاد فارابی در یکسال اخیر گفت: جا دارد یادی از رسول ملاقلی‌پور عزیز کنیم که سالروز درگذشتش است و کسی نتوانسته تاکنون جای خالی او را در سینما به دلیل نگاه خاصش به دفاع مقدس پر کند.

وی افزود: موفقیت یک سازمان فردی نیست و مجموعه معدلی است که با حضور همه دست‌اندرکاران آن کنار یکدیگر رقم می‌خورد. چه در سازمان سینمایی و چه فارابی یا سایر موسسات همه دستاوردها و توفیقات ماحصل کارگروهی است و اگر احیاناً ضعفی هم وجود داشته باشد، باز به همه بر می‌گردد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی از حضور عوامل و دست‌اندرکاران توانمندی بهره می‌برد. این بنیاد فرصت خوبی برای مشارکت سایر ارگان‌ها و بخش خصوصی محسوب می‌شود و باید بر این مهم در سال پیش رو تاکید و تمرکز بیشتری صورت گیرد.

خزاعی با تقدیر از مدیران و معاونان بنیاد سینمایی فارابی و اهتمام شبانه‌روزی آن‌ها بر پیشبرد امور جاری توضیح داد: علاوه بر اینکه تعداد تولیدات افزایش یافته، فارابی قدم‌های خوبی در مسیر اعتلای استاندارد سلامت سینمایی برداشته و باید این روند تقویت شود. دغدغه‌هایی چون سلامت، خانواده محوری، تقویت ابعاد دینی و مذهبی فیلم‌ها، تنوع اقلیم، توجه به مقام زن، عدالت محوری و… از گزاره‌های مهم راهبردهای کلان سازمان سینمایی است که در اولویت کار فارابی هم قرار گرفته و اینها مواردی است که سال‌ها در سینما بر آن تاکید صورت می‌گرفت اما محقق نمی‌شد.

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: نباید تصور کنیم در سال ۱۴۰۲ مشکلات معیشت و هجمه‌های ناجوانمردانه کمتر خواهد شد و باید با در نظر گرفتن همه جوانب به فعالیت، برنامه‌ریزی و گسترش و رونق اشتغال و اقتصاد سینما ادامه داد.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی سینما به خطر افتاد

وی افزود: طی ماه‌های اخیر، متاسفانه، به علت اشتباه تعدادی از سینماگران در داخل و خارج از کشور امنیت سرمایه گذاری در سینمای ایران و تولیدات در بخش خصوصی به خطر افتاده است و سفره بخش خصوصی در حال کوچک شدن است. باید به همه اینها برای سال جدید فکر و برای حل‌شان برنامه‌ریزی کرد. باید تدبیری کنیم تا با مشارکت فارابی با درصدهای کمتر، امکان ساخته شدن به فیلم‌های بیشتری را بدهیم.

به گفته وی، بنیاد فارابی باید سال آینده از پروژه‌های صد درصدی به سمت پروژه‌های مشارکتی و حمایتی حرکت کند.

خزاعی با تاکید بر اهمیت راه اندازی باشگاه فیلم‌اولی‌ها در فارابی و شورای تایید صلاحیت کارگردانان فیلم اولی گفت: شیوه‌های حمایت از کارگردانان فیلم اولی‌ها نیز باید مشخص شود. پرورش نسل جدید بازیگران در عرصه سینما و تلویزیون یک ضرورت است و باید در زمینه بازیگری به کشف استعدادهای درخشانی که نمی‌دانند چطور وارد فضای سینمای ایران شوند، کمک کرد و فارابی مسئولیت دارد تا مثل حوزه کارگردانی، بازیگر اولی‌ها را هم به پروژه‌های سینمای ایران معرفی کند. این اتفاق مهمی برای سینمای ایران خواهد بود و از مهم‌ترین ماموریت‌های فارابی در سال جدید است که به تولید ارزان‌تر آثار و در نهایت رونق این بخش منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: سینمای ایران برای نظام تولید فیلم و سرمایه گذاری در این زمینه به بازنگری نیاز دارد و لازم است ضمن شناسایی آسیب‌ها به نظم و نسقی شفاف و مشخص در زمینه هزینه‌های تولید و استانداردسازی آن بدست یابیم و فارابی می‌تواند ضمن پیشقدم شدن به این روند کمک کند.

نیاز به استراتژی‌های جدید در حوزه بین‌الملل

وی با اشاره به فعالیت حوزه بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: باید در حوزه بین‌الملل بر اساس نقشه راه سازمان سینمایی، استراتژی‌های لازم ترسیم شود و شیوه‌های اجرایی آن نیز، در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: در تعامل بین واحد امور بین‌الملل فارابی و دفتر همکاری‌های بین‌المللی سازمان سینمایی باید به انسجام و هم افزایی و همفکری درستی برای این حوزه رسید و به کشورهای همسوتر با ایران و بازارهای جدید برای سینمای ایران فکر کرد.

برخی از تخریب‌ها برای توقف موفقیت‌های فارابی است

خزاعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امسال تمام انرژی دشمن تجمیع شد تا تخریب پروژه‌های فرهنگی و هنری ایران در چند ماهه اخیر صورت بگیرد و علت هجمه‌ها به فارابی نیز همین بوده و هست وقتی نهادی مثل بنیاد سینمایی فارابی با حمایت خود از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و حضور ۹ فیلمش در این رویداد کمک قابل توجهی به جشنواره و حیات آن می‌کند طبیعی است که عده‌ای ناراحت شوند.

وی تاکید کرد: گاهی تخریب‌هایی صورت می‌گیرد تا بنیاد سینمایی فارابی را ناامید کرده و از ادامه فعالیت تاثیرگذار خود باز دارد و اتفاقاً با همین همدلی و همگرایی و حفظ استانداردها، نهاد ملی سینمای ایران نباید عقب‌نشینی کند. به توسعه فعالیت‌های خود پرداخته و به آرمان‌ها و ارزش‌های خود پایبند بماند.

رئیس سازمان سینمایی در خاتمه این نشست اظهار داشت: ان‌شالله سال آینده بنیاد فارابی با همت و انرژی مضاعفی در قالب اعطای وام، حمایت، کمک و مشارکت به تولید در سینما و اشتغال سینماگران ادامه دهد و امیدواریم با وجود همه مشکلات اقتصادی و گران بودن ساخت فیلم‌های سینمایی این مهم محقق شود.

وی با نام بردن از شهدا درباره سلوک و خصوصیات آنها در مدیریت شرایط و لزوم تاسی به آن صحبت کرد.

شصت و یکمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی، حبیب ایل بیگی، اصغر فارسی، قادر آشنا، سیدمهدی جوادی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، هاشم میرزاخانی، علیرضا اسماعیلی، غلامرضا نجاتی، لادن طاهری، محمد حمیدی مقدم، سیدصادق موسوی برگزار شد. همچنین، مسعود احمدیان، سیدمهدی سجادی، علیرضا حقیقی و رائد فریدزاده از مدیران بنیاد سینمایی فارابی در این جلسه حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشستی با عنوان «اتحادیه بین‌المللی فیلمسازان مستقل جشنواره فیلم مقاومت» برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت از اهالی رسانه و فیلمسازان بین‌المللی حاضر در این رویداد در خلیج فارس با بررسی تشکیل اتحادیه فیلمسازان مستقل جشنواره میزبانی کرد.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته دوشنبه ۱۵ اسفند ماه جمعی از اهالی رسانه و فیلمسازان بین‌المللی در نشستی با کارشناسان و اعضای ستادی جشنواره فیلم مقاومت دیدار و گفتگو کردند.

این نشست که با حضور مهمانان خارجی جشنواره از کشورهای گوناگون از جمله تیسیر سلیمان از فلسطین، حسین سماحه از لبنان، علیرضا اوزکان از ترکیه، علی جان از تاجیکستان، منصف بربوش از تونس، سید مرتضی از عراق، سید علوی از پاکستان، فردوس محمد اسحاق از سوریه، آگوستین زوالیوس از آرژانتین، محمد مصطفی از نیجریه برگزار شد به بررسی ضرورت‌های شکل‌گیری اتحادیه فیلمسازان مستقل جشنواره فیلم مقاومت اختصاص یافت. شکل‌گیری این اتحادیه در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صورت گرفته که در دور جدید و رویکرد متفاوت خود اهداف جدیدی را دنبال می‌کند.

در این نشست مهمانان خارجی پیرامون برنامه‌ریزی اتحادیه فیلمسازان مستقل با اعضای ستاد برگزاری جشنواره بحث و گفتگو کردند و تاکید داشتند در صورت نهایی شدن تشکیل این اتحادیه به دلیل تمایزهای فرهنگی میان کشورهای مختلف شرکت کننده به خرد جمعی نیاز است. در این بخش تصمیم گرفته شد تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای تشکیل اتحادیه با شور و مشورت از همین دوستان از راه‌های در دسترس انجام شود تا هرگونه خللی در ادامه راه این اتحادیه رفع شود و کار به خوبی و با موفقیت پیشرفت داشته باشد.
مهمانان تاجیکستان جشنواره هم در این نشست به ابعاد تازه‌ای از مقاومت پرداختند و در مورد مقاومت و زاویه دید آنها در کشور خودشان نکات قابل توجهی را عنوان کردند که نشان می‌دهد پهنای تابش نور مقاومت محدودیت ندارد و در هر نقطه جغرافیای دنیا می‌تواند به شکل و شیوه از متفاوت خود را نشان دهد و بروز کند.

همچنین مهمان اهل آذربایجان جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نیز بیان تازه‌ای از مقاومت را عنوان کرد و از مدیران و سیاستگذاران جشنواره خواست تا در بخش بین‌الملل و تشکیل اتحادیه فیلمسازان مستقل جشنواره ابعاد گسترده‌ای از مقاومت که در هر کشور به نوعی متفاوت پیگیری می‌شود در نظر گرفته شود.

نخستین بار تشکیل اتحادیه فیلمسازان مستقل فیلم مقاومت را جلال غفاری قدیر دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در نخستین نشست رسانه‌ای خود مطرح و گفته بود: «در این دوره بنا داریم اتحادیه فیلمسازان مستقل را شکل دهیم و آیین نامه و هویت آن را اعلام کنیم.»

این نشست در راستای دستیابی جشنواره به نقطه آغازی بر طراحی آیین نامه و شکل گیری هویت اتحادیه فیلمسازان مستقل برگزار شد

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ۳۵۴ نقطه از ۳۲ استان کشور به صورت سراسری و همزمان با برگزاری مرحله نهایی آن در خلیج فارس به دبیری جلال غفاری قدیر در حال برگزاری است.

اختتامیه این جشنواره ۱۷ اسفند همزمان با میلاد امام زمان (عج) روی ناو شهید رودکی در آب‌های خلیج فارس برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمد زرویی نصرآباد» سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با حکم علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد به عنوان سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، از سوی علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، محمد زرویی نصرآباد به عنوان سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری منصوب شد.

در حکم علی فروزانفر، خطاب به محمد زوریی نصرآباد آمده است: «هنرهای تجسمی از ارکان هنر انقلاب و جریان‌ساز در دهه‌های پیش بوده و آتیه هنر انقلاب اسلامی وابسته به رویش و تربیت هنرمندان خلاق، متخصص و متعهد خواهد بود. مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در دهه‌های اخیر با تربیت هنرمندان متعهد و خلق آثار برجسته، پرچمدار این مسیر ارزشمند و متعالی بوده است.

بنا به دانش، تخصص و تجربیات ارزشمند، حضرتعالی به عنوان «سرپرست مرکز هنرهای تجسمی» منصوب می‌شوید. توجه به ترویج مفاهیم متعالی در هنر انقلاب اسلامی، ارج نهادن به هنرمندان پیشکسوت و نخبگان هنری، کشف و تربیت هنرمندان جوان در سراسر کشور حول ایده فراتهران، برقراری ارتباط مؤثر با مراکز استانی حوزه هنری، سازماندهی و پایش و تقویت آثار گنجینه‌های هنرهای تجسمی، برقراری ارتباط پایدار مرکز با سایر مجموعه‌های فرهنگی و هنری، بهسازی و فعال‌سازی کارگاه حجم و اصلاح ساختارهای سفارش و نظام تولید آثار مورد انتظار است.

در پایان از زحمات ارزشمند استاد گرانقدر جناب آقای سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر پیشین این مرکز قدردانی می‌شود.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

می‌توان حضور هنر ایران را در بازارهای جهانی ارتقا داد


رئیس فرهنگستان هنر میزبان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شد تا زمینه همکاری‌های مشترک در جهت ارتقای اهداف کلان کشور در حوزه هنر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال انیمیشن «لیونل مسی» ساخته می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال انیمیشن «لئو مسی» از سوی سونی در دست ساخت است.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ددلاین، یک سریال انیمیشن بر مبنای زندگی لئو مسی ستاره فوتبال آرژانتین در دست ساخت است.

کاپیتان فوتبال آرژانتین پس از قهرمانی در جام جهانی قطر بی‌کار ننشست و با سونی میوزیک اینترتینمنت همکاری کرد تا یک سریال انیمیشن بر مبنای زندگی وی شکل بگیرد.

در این سریال کودکی مسی تصویر شده که برای انجام یک بازی ویدیویی با موانعی روبه‌رو می‌شود. این سریال برای مخاطبان کودک و نوجوان ساخته می‌شود.

مسی از محبوب‌ترین بازیکنان فوتبال، چندی پیش در جام جهانی ۲۰۲۲ در پیروزی آرژانتین برابر فرانسه هم ۲ گل به ثمر رساند و هم بهترین بازیکن مسابقه شناخته شد. او با حضور در ۲۶ بازی رکورد بیشترین بازی در جام جهانی را شکسته است. وی تاکنون در ۱۷۲ بازی ۹۸ گل برای تیم ملی آرژانتین به ثمر رسانده و برای تیم سابقش یعنی بارسلونا در ۵۲۰ بازی ۴۷۴ گل زد.

مسی سال ۲۰۲۱ به تیم پاری سن ژرمن فرانسه پیوست و با حضور در ۴۶ بازی برای این تیم ۱۸ گل زده است. وی هفت «توپ طلا» برای بهترین بازیکن جهان گرفته و از این بابت هم رکورددار است.

سریال «لئو مسی» به زبان‌های اسپانیایی، انگلیسی و چندین زبان دیگر تولید می‌شود و سونی در مشارکت با کمپانی «لیو مسی منیجمنت» آن را می‌سازد.

فرناندو کابرال از مدیران سونی میوزیک اینترتینمنت همکاری با کمپانی مسی را یک امتیاز دانست و گفت به این وسیله قدرت و درس‌های ورزشی را با همکاری بزرگ‌ترین بازیکن فوتبال همه دوران‌ها به نمایش می‌گذارند و این سریال می‌توان متواضعانه مخاطبانی از هر سن را در سراسر جهان به تماشا بنشاند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امین صدیقی دبیر ستاد زبان و ادبیات فارسی صداوسیما شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیمان جبلی در حکمی امین صدیقی را به عنوان مشاور رئیس سازمان و دبیرستاد زبان و ادبیات فارسی رسانه ملی منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در حکمی امین صدیقی را به عنوان مشاور رئیس سازمان و دبیرستاد زبان و ادبیات فارسی رسانه ملی منصوب کرد. رئیس سازمان صداوسیما برای صدیقی ماموریت‌های زیر را مشخص کرده است:

نظارت و هماهنگی برای توجه به کاربرد درست خط و زبان فارسی در برنامه‌های رسانه ملی، برنامه ریزی و هماهنگی برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران، سردبیران و دبیران، ویراستاران، نویسندگان، مجریان، گویندگان، برنامه سازان و …، پشتیبانی کارشناسی و برنامه ریزی برای تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ویژه زبان و ادبیات فارسی در رسانه ملی، ارتباط فعال با نخبگان و عناصر فاضل و دغدغه مند این حوزه و تعامل با فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای پاسداشت زبان فارسی (وزارت ارشاد) و دیگر نهادها و مراکز مرتبط.

صدیقی که دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی و شاعر، نویسنده و مترجم بوده و مشاور رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز هست، پیش از این رئیس مرکز فیلم و سریال برون مرزی صداوسیما، مشاور فرهنگی رئیس رسانه ملی، رئیس شورای تخصصی زبان فارسی رسانه ملی و رئیس مرکز گسترش فیلم نامه نویسی صداوسیما بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

"زرویی نصرآباد" جایگزین "شجاعی طباطبایی" شد


با حکم علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد به عنوان سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری منصوب شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حر: اگر از شهدا رو برگردانیم از سعادت دنیا و آخرت دور می شویم/ شهدا سرمایه سینمای ایران هستند و نباید این سرمایه و گنجینه عظیم را نادیده بگیریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکبر حر کارگردان سینما در آستانه روز بزرگداشت مقام شهدا در خصوص اهمیت پرداختن به زندگی شهدا در سینما و تلویزیون گفت: اگر از شهدا رو برگردانیم از سعادت دنیا و آخرت دور می شویم! طبیعی است که همه ما مرهون و مدیون شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای حرم، شهدای مدافع امنیت و… هستیم و باید هرچه در توان داریم برای ترویج اهداف و آرمان های ایشان به کار بگیریم.

کارگردان فیلم های سینمایی «ما ایستاده ایم» و «شمارش معکوس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دکتر شریعتی جمله قشنگی دارد و می گوید آنان که رفتند کاری حسینی کردند و آن ها که ماندند باید کار زینبی کنند در غیر این صورت یزیدی هستند!

وی ادامه داد: ما هزاران نفر شهید برای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مدافع حرم و امنیت دادیم و بی تردید اگر این افراد در آثار سینمایی ما جایی نداشته باشند به دلیل کم توفیقی سینما و سهل انگاری و کم لطفی مدیران است.

حر با تأکید بر اینکه شهدا سرمایه سینمای ایران هستند و نباید این سرمایه و گنجینه عظیم را نادیده بگیریم تصریح کرد: شهدا الگوهای بزرگی هستند و زندگی های شان سرشار از داستان های جذاب و خوب است که می تواند هریک از این زندگی ها دستمایه تولید چند فیلم و سریال شود و مخاطبان را ترغیب به تماشای این آثار کند.

این سینماگر متذکر شد: ما امروزه فیلم های جذاب در سینما کم داریم و زندگی شهدا می تواند جذابیت برای مخاطبان ایجاد کند. محبوبیت شهدا برای جذب مخاطب کافی است چرا که آن ها آدم های بزرگ و قهرمان بودند و باید سراغ شان برویم تا الگوی نسل جوان شوند. ما باید اهداف و آرمان های آن ها را ترویج کنیم و اگر به ایشان نپردازیم قافیه را باخته ایم.

حر در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید به شهدا بپردازند چرا که این ها سرمایه های ملی هستند و باید از آن ها درست بهره برداری شود و اهمال کاری مدیران در قبال تولید فیلم های ارزشی در رابطه با زندگی شهدا بخشودنی نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع