چینیها نقاشیهای «ونگوگ» را قبضه کردند
نیمی از هفت مورد از گرانترین تابلوهای «ونگوگ» نقاش پرآوازه هلندی به دست خریداران چینی رسیده است.
نیمی از هفت مورد از گرانترین تابلوهای «ونگوگ» نقاش پرآوازه هلندی به دست خریداران چینی رسیده است.
سینماپرس: مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری میگوید تغییر کاربری فزاینده سینماها صحت ندارد و در سه ماه پایانی سال تنها یک مورد درخواست تغییر کاربری داشتیم. درخواستهای تغییر کاربری نیز به خاطر قدمت و فرسودگی سینما است نه چیز دیگر.
به گزارش سینماپرس، موضوع تغییر کاربری سینماهای کشور در ماههای اخیر مورد پیگیری اصحاب رسانه و علاقهمندان سینما قرار گرفته است. محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سینماهای کشور در این باره به تسنیم گفت: موضوع تغییر کاربری در فضای مجازی و رسانهها قدری با بزرگنمایی و برجستهسازی دنبال شده است که بخشی از آن به خاطر تغییر کاربری سینمای عصر جدید بود که در فضای رسانهای در دو سال اخیر مرتب تکرار میشد.
او گفت: اما واقعیت این است که در همین سه ماه پایانی سال تنها یک مورد تقاضا برای تغییر کاربری سینما داشتیم که آن هم سینما بهمن دزفول بود که در ایام جنگ تحمیلی به شدت آسیب دیده بود و عملاً امکان ارائه خدمات را نداشت و حتی در حال ریزش هم بود. بنابراین با تغییر کاربری این سینما موافقت شد.
این مدیر سینمایی گفت که بیشتر تغییر کاربری سینماها که تعدادشان بسیار انگشتشمار است، به خاطر همین قدمت و عدم امکان ارائه سرویس است وگرنه ربط دادن تغییر کاربری سینماها به مسائل اقتصادی و… صحیح نیست.
وی بیان کرد که اتفاقاً ما در سالهای ۹۶ تا ۹۸ به خاطر رونقی که سینماها تا قبل از کرونا داشتند، درخواست تغییر کاربری تجاری به فرهنگی هم داشتیم. برخی از مالکین تجاری مجتمعهای تجاری با مشاهده فروش خوب سینماها در آن سالها درخواست تغییر کاربری برای اماکن تجاری خود به سینما داشتند.
فرجی همچنین درباره تعیین تکلیف سینماهای قدیمی که مدتها است تعطیلند یا هیچ گونه فعالیتی ندارند بیان کرد که صاحبان عموم آنها یا فوت شدهاند و وراث درباره مالکیت این ملک اختلاف نظر دارند و یا اینکه خارج از کشورند و در هر صورت نسبت به تعیین تکلیف آن هیچ اقدامی نکردهاند. تغییر کاربری یا انحلال آنها نیز مستلزم تقاضای مالکین آنها است که با این اوصاف هنوز درخواستی از سوی آنان صادر نشده است.
او در پاسخ به اینکه این سینماها صورت خوبی برای شهر درست نکردهاند و چگونه دولت میتواند این معضل را حل کند گفت که دولت طبق قانون نمیتواند در این زمینه ورود کند چون که موضوع کاملاً شخصی است. باید دید انگیزه عدم اقدام و درخواست مالکین این سینماها چیست تا شاید بتوان به آنان مشاوره داد.
او در پایان گفت: مردم هنوز هم به سینما و فیلم دیدن در سالنهای سینما علاقه دارند و این یکی از تفریحات مهم آنان است. افزایش قیمت بلیت سینما طبیعتاً میتواند تاحدی از مخاطبین سینما را کم کند اما باز هم مردم به سینما میروند. در حال حاضر نیز سینماها در حال ساخت و سازند اما عموماً در مالهای تجاری به فکر ساخت سالن سینما هستند البته ما برای صدور مجوز تک سالنه هیچ مانعی نداریم.
«موسیقی برخلاف فیلم، همیشه با یکسری از شبهات روبهرو بوده است که همین امر موجب شده مدیران آن همیشه یک پیش فرض مانعشونده برای تصمیمگیری و سیاستگذاریها داشته باشند. در حقیقت در موسیقی مقاطعی را داشتهایم که گروهی از جامعه در پی مخالفت با موسیقی، حتی سازها را گوشه دیوار گذاشته و به آن تیراندازی کردهاند؛ به نوعی سازها را اعدام کردهاند. حال همین پیشینهها موجب شده تا مدیران با یک سلب اختیار روی کار بیایند.»
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در دیدار با وزیر فرهنگ ونزوئلا ظرفیتهای فرهنگی ایران را زمینه توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور برشمرد و گفت: اشتراکات فرهنگی و دیدگاه مشترک در عرصه بینالمللی زمینهساز توسعه روابط بین حوزههای مختلف به شمار میرود.
به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در ادامه برنامه های سفر خود به کشور ونزوئلا با ارنستو ویگاس وزیر فرهنگ ونزوئلا در محل اقامت سفیر کشورمان دیدار و گفتگو کرد.
اسماعیلی در این دیدار ضمن ابراز سلام ملت و دولت ایران به دولت و ملت ونزوئلا از حضور در این کشور که با هدف توسعه روابط فرهنگی و همچنین حضور در نمایشگاه ایران و ونزوئلا و رونمایی از ترجمه اسپانیولی کتاب خاطرات مقام معظم رهبری با عنوان «سلول شماره چهارده» انجام شده، ابزار خرسندی کرد.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد با راه اندازی مجدد رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا، برپایی رویدادهای مهمی چون روزها و هفته های فرهنگی مشترک در دو کشور از سر گرفته شود.
وزیر فرهنگ ظرفیت های فرهنگی ایران را زمینه توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور برشمرد و گفت: اشتراکات فرهنگی و دیدگاه مشترک در عرصه بین المللی زمینه ساز توسعه روابط بین حوزه های مختلف به شمار میرود و ضمن اینکه موضوع مقاومت و ایستادگی در مقابل استکبار یکی از زمینه های فکری و فرهنگی بین دو کشور است که می تواند زمینه ساز برگزاری جشنواره های فرهنگی و مقاومت از جمله ترجمه و نشر کتاب به صورت دو یا چند جانبه باشد.
اسماعیلی به برگزاری رویدادهای فرهنگی ایران از جمله نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اشاره کرد و از همتای ونزوئلا دعوت کرد تا در این نمایشگاه حضور پیدا کند.
وی موضوع ارج نهادن به شخصیت های برجسته حوزه مقاومت در دو کشور مانند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که جایگاه بسیار ارزشمندی در بین ملت ونزوئلا دارد و همچنین هوگو چاوز را قابل اعتنا دانست و گفت: اجرای برنامه جامع تفاهم نامه فرهنگی و مبادلات فرهنگی و امضای توافقنامه جامع رسانه ای نیز می تواند در دستور کار طرفین قرار گیرد.
اسماعیلی ضمن پرداختن به حوزه های مختلف فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل و خارج کشور به ظرفیت های موجود برای توسعه روابط فرهنگی همپای روابط سیاسی اشاره کرد.
وزیر فرهنگ همچنین به موضوع تروریسم رسانه ای علیه ملت ایران و ونزوئلا اشاره کرد و گفت: اقدامات فرهنگی به طور جدی می تواند هویت ملت ها را حفظ کند و این هجمه ها را خنثی کند و همکاری های دو جانبه در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است.
انتشار کتاب سلول شماره چهارده در ونزوئلا اقدامی ارزشمند در حوزه تبادلات فرهنگی
وزیر فرهنگ ونزوئلا نیز ضمن خیرمقدم به وزیر فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در مورد کتاب ضداستکباری سلول شماره ۱۴ که برای اولین بار با ترجمه اسپانیولی در ونزوئلا رونمایی می شود، انتشار این اثر را در ونزوئلا اقدامی ارزشمند در حوزه تبادلات فرهنگی دانست و گفت: اجراهای برنامه های مشترک فرهنگی با ایران از علاقه مندی های اصلی دولت و ملت ونزوئلا به شمار میرود.
وی ضمن تأکید بر اهمیت مقابله با کارزار تبلیغاتی کذب و دروغ بر علیه کشورهای ایران و ونزوئلا اظهار علاقه مندی کرد که با همتای ایرانی برنامه های مشترکی را در این خصوص اجرا کند.
بازدید از موزه زندگینامه هوگو چاوز
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه برنامه های سفر خود به ونزوئلا ضمن ادای احترام به مقام هوگو چاوز از موزه زندگینامه رییس جمهور فقید ونزوئلا در حوزه مقاومت بازدید به عمل آورد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه ۱۸ اسفند به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات عالی ونزوئلا، شرکت در نمایشگاه فرهنگی هنری ایران و ونزوئلا و حضور در برخی برنامه های فرهنگی با استقبال مقامات عالی این کشور وارد کاراکاس شد.
«نمایشگاه کارتون نوروز و گردشگری تهران» به مناسبت بهار و سال نو، با هدف معرفی تهران به عنوان یکی از مقاصد گردشگری با استفاده از ظرفیتهای مفهومی کارتون(طنز ترسیمی) همزمان در پنج مرکز فرهنگی هنری برگزار می شود.
سینماپرس: ارسلان قاسمی بازیگر سینما و تلویزیون میگوید اگرچه سینمای ما نقاط ضعف متعددی دارد اما قطعا آینده روشنی پیش روی آن است.
به گزارش سینماپرس، ارسلان قاسمی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: سینما و تئاتر عمدتا به فرهنگ و کاراکترهای اصلی هر سرزمینی برمیگردد.
وی افزود: در سالهای اخیر اتفاقهای درخشانی افتاده و توانستیم فرهنگ خودمان را به مردم جهان معرفی کنیم.
قاسمی میگوید البته انتقادهایی هم داشته اما خیلی جلو هستیم و حرف برای گفتن داریم و بزرگانی چون عباس کیارستمی و اصغر فرهادی و خیلی از جوانها را داشته و داریم که میدرخشند و فعالیت می کنند و قطعا آینده روشنی داریم.
وی همچنین گفت: در سینما نقاط ضعف هم تا دلتان بخواهد وجود دارد و امیدوارم هر چه زودتر کسانی که کاری از دستشان برمیآید این نقاط ضعف را برطرف کنند. بخشی از این امر به عوامل سازنده و بخش عمده آن به دوستان و دولتمردان برمیگردد.
جدیدترین اثر «پرواز همای» خواننده موسیقی ایرانی به نام «سوی آسمان» در تمام پلتفرمهای نشر آثار موسیقایی منتشر شد.
سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیهکننده فیلم سینمایی «شماره ده» ضمن اشاره به اولویت اکران این فیلم در عید فطر، احتمال تأثیر منفی گرانی بلیت سینماها بر استقبال از فیلمها در سال آینده را رد کرد.
به گزارش سینماپرس، ابراهیم اصغری تهیهکننده فیلم سینمایی «شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرنژاد از فیلمهای رونمایی شده در چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در گفتگو با مهر درباره برنامهریزی برای اکران عمومی این فیلم توضیح داد: ترجیح ما این است که فیلم را در عید فطر اکران کنیم و امیدواریم شرایطش برایمان فراهم شود. در ماههای اخیر شاهد خبرهای خوبی در عرصه اکران سینماها نبودیم و امید داریم که در سال جدید شرایط اکران در سینماها بهبود پیدا کند و ما هم بتوانیم فیلم «شماره ده» را با پشتیبانی مناسبی اکران کنیم.
وی درباره بیرغبتی برخی صاحبان آثار به اکران فیلم خود گفت: این حس و حال به شرایط سینمای ایران طی سه سال گذشته به ویژه در ایام فراگیری ویروس کرونا بازمیگردد. تهیهکنندگان بخش خصوصی در این شرایط تمایلی به اکران آثار خود نداشتند. در ماههای اخیر هم برخی مشکلات بهویژه مشکلات اقتصادی به این بیرغبتی دامن زده است. در ادامه هم از آنجایی که نوروز همزمان با ماه مبارک رمضان شده است، برخی صاحبان آثار نگران شرایط اکران فیلمشان بودند و احتمالاً به این دلایل است که همچنان شاهدیم که تهیهکنندگان تمایل چندانی به اکران آثار خود ندارند.
این تهیهکننده سینما تأکید کرد: چرخه اکران باید به وضعیت حضور عادی مخاطبان به سالنهای سینما بازگردد و اگر این اتفاق رخ دهد، طبیعتاً بازههای زمانی مانند عید فطر و یا ایام تابستان، زمانهای مناسبی برای اکران خیلی از فیلمها مانند فیلم ما خواهد بود. امید ما به این است که مخاطبان در این بازه زمانی به سینما بازگردند و از همه فیلمها استقبال کنند.
اصغری درباره احتمال تغییر نسخه به نمایش درآمده از فیلم «شماره ده» برای اکران عمومی هم گفت: احتمال زیاد همان نسخهای که در جشنواره دیده شد را اکران عمومی خواهیم کرد.
این تهیهکننده درباره تأثیر افزایش قیمت بلیت سینماها بر روی میزان استقبال مخاطبان از فیلمها در سال آینده هم گفت: معتقدم قیمت بلیت سینماها حتی پس از اعمال افزایشی که اعلام شده است، نسبت به سایر هزینههای جاری در خانوادهها، همچنان رقم بسیاربسیار پایینی است. بعید میدانم این قیمت بتواند تأثیر منفی بر روی نظر مخاطب برای ورود به سالن سینما داشته باشد. قیمت کالاهای دیگر که برخی از آنها به معیشت روزمره مردم گره خورده است، چندین برابر شده است و افزایش همان قیمتها منجر به تأثیر روحی منفی روی مخاطبان سینما شده است. همین تأثیر روحی هم منجر به بیرغبتی مخاطبان برای حضور در سالن سینما شده است.
وی افزود: این تأثیرات البته معمولاً موقت است و این بار هم امید داریم که شاهد گذر از این شرایط روحی باشیم تا مردم بار دیگر اوقات فراغت خود را در سالنهای سینمایی سپری کنند. چه با فیلمهای کمدی و چه با فیلمهای قهرمانمحوری مانند «شماره ده» که همواره هم جزو اولویتها در فهرست سلایق و علاقهمندیهای مخاطبان ایرانی بوده است.
اصغری تأکید کرد: تمامی فیلمهای ایرانی برای اکران عمومی نیاز به حمایت ارگانها و نهادها دارند. به خصوص فیلمهای دفاع مقدسی که در یکی دو دهه اخیر مخاطبان خود را از دست دادهاند و باید شرایطی فراهم شود تا آن مخاطبان بار دیگر به سینما بازگردند. اگر این شرایط فراهم شود و مخاطبان برای تماشای «شماره ده» به سینما بیایند، قطعاً با رضایت از سینما خارج خواهند شد.
یک گروه موسیقی که به شرط تغییر دادن نامش، قرار بود تابلو نقاشی را از «بنکسی» ـ هنرمند گرافیتیکار مشهور ـ هدیه بگیرد، حالا این اثر هنری را به فروش میگذارد.
سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت متذکر شدند: استفاده از حضور سینماگران متخصص و متعهد در اتاق فکر مدیران و دوری گزیدن از افراد سطحی نگر می تواند باعث رونق و گسترش سینمای مقاومت شود! این دسته از سینماگران تأکید کردند: باندبازی برخی ارگان ها و نهادها و عدم حمایت از همه فیلمسازان متعهد و دغدغه مند پرداختن به موضوع مقاومت یک ضعف بزرگ است! اهالی سینما خاطرنشان کردند: چرخشی بودن زمان برگزاری جشنواره فیلم مقاومت باعث کم اهمیت شدن و بی توجهی به این رویداد می شود!
به گزارش سینماپرس جشنواره فیلم مقاومت یکی از مهمترین رویدادهای موضوعی سینمای کشور است؛ رویدادی که همواره با فراز و فرودهای بسیار روبرو بوده و گاهی در آن فیلم های درخشان و زمانی دیگر فیلم هایی نه چندان مطرح حضور داشته اند.
همزمان با برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت از تعدادی سینماگران فعال در حوزه تولید آثار دفاع مقدس و مقاومت اسلامی درخواست کردیم نظرات خود را درباره اهمیت و جایگاه این رویداد سینمایی مطرح نمایند. محمدرضا اسلاملو، محمد قهرمانی، ابراهیم اصغری و حمید بهمنی ۴ سینماگری بودند که نظرات و پیشنهادات خود را درباره این رویداد سینمایی با ما در میان گذاشتند.
محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: استفاده از حضور سینماگران متخصص و متعهد در اتاق فکر مدیران و دوری گزیدن از افراد سطحی نگر می تواند باعث رونق و گسترش سینمای مقاومت شود و اگر امروز نقصان و کمبودی در راستای رشد و توسعه سینمای مهم و ارزشمند مقاومت وجود دارد به دلیل آن است که مدیران افرادی را دور خود جمع کرده اند و از آن ها مشاوره می گیرند که شایستگی این امر مهم را ندارند. آنچه مشکل اساسی ما است فقدان تبیین استراتژی است. ما در سیاست گذاری های مان به شدت دچار مشکل هستیم. ما نیازمند اتاق فکرهای پرمحتوا هستیم باید بدانیم سینمای مقاومت اسلامی سینمای آزادی و آزادگی و آزادی خواهی است و از این رو باید تمام جان مان را برای رشد و توسعه این سینما به کار بگیریم.
محمد قهرمانی تهیه کننده سینما نیز در گفتگو با سینماپرس خاطرنشان کرد: باندبازی برخی ارگان ها و نهادها و عدم حمایت از همه فیلمسازان متعهد و دغدغه مند پرداختن به موضوع مقاومت یک ضعف بزرگ است! اگر ما نتوانسته ایم در حوزه سینمای مقاومت به جایگاهی که باید دست پیدا کنیم به دلیل آن است که برخی از مجموعه هایی که در حوزه تولید این قبیل آثار فعال هستند پروژه ها را تنها به برخی افراد خاص می سپارند که اتفاقاً آن افراد کار خود را به خوبی بلد نیستند و همین باعث می شود فیلم های شان خوب از آب درنیاید! ما باید کم کاری رسانه ای را جدی بگیریم! اثرگذاری یک رویداد نظیر جشنواره فیلم مقاومت باید با کار رسانه ای حاصل شود. ما باید از بستر شبکه های اجتماعی و پلتفرم های خارجی استفاده کنیم، باید از طریق تلویزیون و شبکه های خارجی و رادیویی بتوانیم کار رسانه ای قوی و موثر کنیم و اثر گذاری در این حوزه داشته باشیم.
ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما نیز در این باره گفت: جشنواره فیلم مقاومت ویترین نهادهای نظامی است از این رو آن ها برای تقویت این حوزه نباید تنها به برگزاری جشنواره بسنده کنند و لازم است تدبیر جدی برای تولید و اکران این آثار نیز داشته باشند! به عنوان نمونه هزینه استفاده از امکانات شهرک سینمایی دفاع مقدس بسیار بالا است و متولیان درخواست بودجه زیادی می کنند! گاهی این مطالبات آن ها آنقدر زیاد است که سازندگان فیلم ها ترجیح می دهند به جای کرایه برخی لوازم و تجهیزات، هرآنچه را می خواهند از بازار خریداری کنند چون فاکتورهای شهرک سینمایی دفاع مقدس بسیار بالا است و باید برای حمایت از سینماگران دغدغه مند حوزه مقاومت و دفاع مقدس این هزینه ها کاهش پیدا کرده و یا کلا از بین برود. ما برای تقویت سینمای مقاومت و دفاع مقدس به دو نکته مهم نیازمندیم؛ یک اینکه این جشنواره با توجه به اینکه به نیروهای مسلح وابسته است باید دسترسی فیلمسازان و تهیه کنندگان و عوامل سینما به تجهیزات نظامی مورد نیاز فیلم های دفاع مقدس آسان شود و این بخش را به لحاظ مالی ساپورت کنند. یکی از مشکلات تولید فیلم های دفاع مقدس و پاشنه آشیل آن بخش های نظامی است که باید از سینما حمایت کنند.
حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: چرخشی بودن زمان برگزاری جشنواره فیلم مقاومت باعث کم اهمیت شدن و بی توجهی به این رویداد می شود؛ بنده واقعاً متوجه نمی شوم چرا متولیان هر بار بنا به سلیقه خود زمان برگزاری این رویداد را تغییر می دهند؟ جشنواره فیلم مقاومت باید حتماً در هفته دفاع مقدس برگزار شود و برگزاری آن در هر زمان دیگری غلط است. هادهای متولی باید حداقل سالی ۲۰ فیلم با محور مقاومت تولید کنند؛ برگزاری جشنواره به تنهایی هیچ فایده ای برای سینمای مقاومت ندارد. سینمای مقاومت سینمای ملی ما است که باید حتی تأثیر و اهمیتش از جشنواره فیلم فجر نیز بیشتر شود. متأسفانه متولیان فرهنگی و هنری به تکلیف واقعی خود عمل نمی کنند. تمام دستگاه و نهادها ملزم هستند همه توان خودشان را برای رشد و اعتلای این سینما به کار گیرند اما ما این اصل اساسی را در عملکرد ایشان نمی بینیم.