X

بایگانی اسفند 20, 1401

دفتر سینمایی

«مجتبی بهزادیان» سرپرست پخش و اکران مؤسسه «بهمن سبز» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی حکمی مجتبی بهزادیان از فعالان سینمایی، سرپرست پخش و اکران مؤسسه «بهمن سبز» شد.

به گزارش سینماپرس، سیدعلی طباطبایی‌نژاد که طی یک سال اخیر عهده‌دار مسئولیت بخش پخش و اکران سازمان سینمایی حوزه هنری بود، جای خود را به مجتبی بهزادیان داد.

هادی اسماعیلی سرپرست «زنجیره سینماداری مهر» حوزه هنری، طی حکمی مجتبی بهزادیان از فعالان سینمایی را به سمت سرپرست پخش و اکران «بهمن سبز» منصوب کرد. پیش از این سید علی طباطبایی‌نژاد در این جایگاه فعالیت داشت و به‌زودی طی مراسمی با حضور مدیران سینمایی، از تلاش و فعالیت صمیمانه وی تجلیل به عمل خواهد آمد.

مجتبی بهزادیان که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت است، در سال‌های فعالیت خود در عرصه فرهنگ و هنر، روابط‌عمومی معاونت سینمایی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، کارشناسی امور سینمایی و نمایندگی تام‌الاختیار مدیرعامل مؤسسه سینما شهر در پردیس سینمایی هویزه مشهد، مدیریت اجرایی سامانه فروش و اکران سینماهای کشور (سمفا)، مدیریت امور سینمایی استان تهران حوزه هنری و مدیریت سینما فرهنگ را برعهده داشته است. همچنین بهزادیان در دو دوره سی و نهم و چهلم جشنواره فیلم فجر و سی و سومین و سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، عنوان مدیر برگزیده را کسب کرده است.

در بخشی از حکم مدیر «زنجیره سینماداری مهر» ضمن قدردانی و تشکر از زحمات شایسته و ارزشمند سیدعلی طباطبایی‌نژاد، خطاب به مجتبی بهزادیان آمده است:

نظر به توانایی و تجربه ارزشمند جنابعالی، به‌موجب این حکم به سمت سرپرست واحد پخش و اکران زنجیره سینماداری مهر منصوب می‌شوید. اهم وظایف جنابعالی به شرح زیر است:

– افزایش درآمد پخش با اولویت انتخاب آثار انقلابی فاخر و اقتصادی متناسب با زنجیره سینماداری مهر با در نظرگرفتن اهداف سازمان

– فعالیت مؤثر در جهت افزایش سهم اکران سیار با توسعه و بهبود ظرفیت پخش سیار باتوجه به ظرفیت‌های استانی سازمان

– برنامه‌ریزی منسجم و مؤثر در راستای ارتقای عملکرد پخش رویش با طراحی نسبت صحیح پخش رویش با هنرمند انقلابی

– هماهنگی با واحد برنامه‌ریزی و توسعه برای توسعه داشبورد مدیریتی و استفاده از فناوری‌های نوین

– همکاری نزدیک با واحد گیشه ۷ به جهت توسعه مخاطب مرتبط با مأموریت‌ها و آثار سازمان

– هماهنگی یکپارچه با واحد سینماداری علی‌الخصوص در شورای اکران به جهت فعالیت‌های مرتبط اکران در سینماها

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فرش قرمز» در مراسم اسکار ۲۰۲۳ به «رنگ بژ» در می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرش قرمز مراسم اسکار ۲۰۲۳ برای نخستین بار قرمز نیست.

به گزارش سینماپرس و به نقل از هالیوود ریپورتر، فرش قرمز مراسم اسکار برای اولین بار از سال ۱۹۶۰ که اسکار سی‌و سوم برگزار شد، به رنگ قرمز نخواهد بود و رنگ بژ به جای آن انتخاب شده است.

آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک در یک رویداد سنتی میزبان رسانه‌ها، گروه کارکنان و مجری برنامه جیمی کیمل بود تا با حضور آن جمع فرش قرمز سال را پهن کند، اما فرش قرمز واقعاً قرمز نبود. همین امر موجب شد تا جیمی کیمل که امسال برای سومین بار مجری مراسم است شروع به شوخی با فرش قرمز کند.

وی گفت: واقعاً هیجان‌زده شدم، افتخار می‌کنم و بیشتر از همه برای فرش. احتمالاً ته‌مانده یک توپ است که ما آن را با قیمت خوبی از پایین شهر دریافت کردیم.

کیمل در ادامه گفت مردم هم همه‌اش نگران بودند که آیا امسال باز هم خشونتی رخ می‌دهد و حالا می‌توانیم با اطمینان بگوییم که نه خونی ریخته نمی‌شود.

اما به نظر می‌رسد تصمیم به شکستن سنت‌های معمول ربطی به سیلی خبرساز سال پیش نداشته باشد بلکه برای عبور زیباتر در مراسم که از ساعت‌های آخر روز شروع می‌شود و به محیطی عصرانه می‌رسد این انتخاب صورت گرفته است.

سال ۱۹۶۱ اولین سالی بود که فرش قرمز بیرون از ورودی سالن اجتماعات سانتامونیکا پهن شد ولی رنگ آن کاملاً قرمز نبود و تاحدودی به قرمز می‌خورد.

لیزا لاو از مدیران مجله «ووک» و رائول اویلا از مت‌گالا امسال تصمیم گرفتند تجربه زیبایی‌شناسانه فرش قرمز را به چالش بگیرند.

لاو گفت این مشکل همیشه با مراسم وجود داشت زیرا مهمان‌ها از ساعت ۴ شروع به آمدن می‌کنند و این زمانی است که هنوز آفتاب هست و هوا گرم است، اما همه لباس رسمی شبانه پوشیده‌اند. وی تاکید کرد این رنگ انتخاب شد تا تغییر روز به شب نرم‌تر به نظر برسد.

به گفته وی این رنگ یادآور شن‌های ساحلی در هنگام غروب خورشید است و برای رسیدن به آن ۵ رنگ از طیف‌های مختلف این رنگ امتحان و در نهایت این رنگ انتخاب شد.

وی گفت این اولین تجربه در تغییرات سنت‌هاست و تغییرات دیگر هم به مرور انجام می‌شود.

امسال آکادمی به مطبوعات و رسانه‌های حاضر در محل اعلام کرده که همه کت و شلوار یا لباس مشکی یا تیره با کراوات سیاه بپوشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بدرقه عبدالله انوار/بازگشت «رشید»/اعدام سازها


مراسم تشییع پیکر عبدالله انوار، توضیح جدید درباره ماجرای اکران «شیرینی بله برون» و «شیشلیک»، اعلام برنده تمشک طلایی سال، بازگشت رشید به قاب تلویزیون میزگرد ایسنا با موضوع بررسی وضعیت جشنواره موسیقی فجر،بازدید دانشجویان خارجی از موزه هنرهای معاصر تهران، کشف گنجینه ۱۰۰۰ساله و کمک گوسفندان به میراث فرهنگی از گزیده اخبار فرهنگی هنری روز شنبه ۲۰ اسفند ماه بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قرار است در تله‌تئاتری نوروزی «شبکه نسیم» همان کاراکتر «رشید» را بازی کنم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قدرت‌الله ایزدی درباره‌ی حضورش در تلویزیون که قرار است یادآور سال‌های دور «رشید» باشد، چنین گفت: امیدوارم خنده‌ای بر لبان مخاطبان بیاورم. هنوز هم که بعد از بیش از ۴۰ سال کار می‌بینم که مردم دوستم دارند، خداراشکر می‌کنم.

به گزارش سینماپرس، ایزدی در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره‌ی همکاری جدید خود با تلویزیون که به ساخت تله‌تئاتری در شبکه نسیم انجامیده و قرار است در نوروز از این شبکه پخش شود، توضیح داد: این کار حدودا ۱۴ قسمت است و برای ایام نوروز در شبکه نسیم ساخته می‌شود. کار طنز و تله‌تئاتری است که همراه با تماشاگران اجرا می‌شود و دکور مجزایی دارد.

قدرت الله ایزدی که در اصفهان زندگی می‌کند، این روزها برای ساخت این نمایش نوروزی در تهران حضور یافته است.

او با بیان اینکه همکاری‌اش با تلویزیون از سال‌های گذشته ادامه داشته، درباره‌ی این تله‌تئاتر توضیح داد: این کار جدید توسط احمدرضا معتمدی کارگردانی می‌شود. ایشان کارهایی چون «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «آلزایمر» و … را با سطح بالایی ساخته است و حالا هم این‌کار را پذیرفته که امیدواریم با تماشای آن مردم کمی از ناراحتی و افسردگی نجات پیدا کنند و بخندند.

وی درباره‌ی کاراکتر خود در این تله‌تئاتر گفت: قرار است در این کار، همان کاراکتر رشید را بازی کنم. این مجموعه از ابتدای عید روی آنتن می‌رود که امیدواریم مورد استقبال مردم قرار بگیرد و خنده‌ای بر لبانشان بیاورم. هنوز هم که بعد از بیش از ۴۰ سال می‌بینم که مردم دوستم دارند خداراشکر می‌کنم و این خیلی مهم است.

این بازیگر درباره‌ آرزوی خود برای سال جدید نیز گفت: آرزویم این است که مردم در درجه اول سالم باشند و ناامید نباشند. دعا کنند هر چه سریع‌تر گرانی کمتر شود. نگران نباشید وضعیت ان‌شاءالله خوب می‌شود.

او که پیشتر با سروش صحت در سریال «شمعدونی» همکاری داشت، در سریال جدید این کارگردان نیز به ایفای نقش پرداخته است.

به گفته‌ی ایزدی، این سریال با عنوان «مگه تموم عمر چند تا بهاره» به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان است که در نوبت پخش قرار دارد و قرار است از خرداد ماه از شبکه نمایش خانگی منتشر شود.

تله‌تئاتر «آقا رشید» به کارگردانی احمدرضا معتمدی برای پخش از تلویزیون تولید می‌شود.

در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰، مجموعه طنزی با محوریت شخصیتی به نام آقا رشید از تلویزیون پخش می‌شد. این مجموعه در مرکز اصفهان تولید می‌شد و قدرت‌الله ایزدی بازیگر نقش آقا رشید بود که توانست در مدت پخش سریال محبوبیت بسیاری میان مردم کسب کند. پس از گذشت چندین سال، ‌احمدرضا معتمدی تصمیم گرفته است این مجموعه طنزها را با حضور قدرت الله ایزدی مورد واکاوی و پژوهش قرار دهد. به همین منظور به تازگی تله‌تئاتری را کلید زده است که قرار است از تلویزیون پخش شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعداد فیلم‌های خوب بسیار کم شده و این به دلیل تغییر سوژه‌ها و یا موضوعاتی‌ست که توانایی تاثیرگذاری روی مخاطب جدید ما را ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عضو هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ می‌گوید آثار به لحاظ محتوایی از ۱۲ سال گذشته تاکنون بسیار بی‌نظیر بودند و هیچ وقت تکرار نشدند.

به گزارش سینماپرس، بهرام عظیمی در گفت‌وگو با ایرنا و در پاسخ به این پرسش که در ساخت فیلم ۱۰۰ محتوا یا فرم اهمیت بیشتری دارد، گفت: در ساخت فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای مطمئنا محتوا مهم‌تر از فرم است؛ زمانی که فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای ساخته می‌شود، انسان منتظر می‌ماند در زمان خیلی کم ببیند چه چیزی قرار است تماشا کند و بیننده می‌داند که شما چه فیلمی ساخته‌اید؛ هنگامی که به صد ثانیه فیلم رسیدید و چیزی از فیلم متوجه نشدید، هرچقدر فیلم خوب و خوش آب‌ و رنگ همراه با بازیگران خوب باشد اما در نهایت متوجه نشوید که فیلم چه می‌خواهد بگوید، آن اثر هیچ خاصیتی ندارد.

محتوا و موضوع اثر مقدم‌تر از تکنیک است

وی ادامه داد: اما در فیلم بلند برعکس این ماجراست و اینطور نیست. در فیلم بلند شما منتظر هستید و در ادامه اطلاعات بسیاری دریافت می‌کنید و در نهایت متوجه چیزی می‌شوید، حالا ممکن است آن موضوع جذاب نباشد اما بالاخره موضوع را متوجه می‌شوید.

بارها شده است من فیلم کوتاه به ویژه اثر صدثانیه‌ای را دیده‌ام که چیزی متوجه نشدم یا آن چیزی که متوجه شده‌ام بسیار موضوع دم دستی و ساده‌ای بوده است که می‌گفتم چرا این فیلم را ساخته است

عضو هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ یادآور شد: بارها شده است من فیلم کوتاه به ویژه اثر صدثانیه‌ای را دیده‌ام که چیزی متوجه نشدم یا آن چیزی که متوجه شده‌ام بسیار موضوع دم دستی و ساده‌ای بوده است که می‌گفتم چرا این فیلم را ساخته است. همه ما این موضوع را می‌دانیم که مخاطب توقع دارد در فیلم صدثانیه‌ای چیزی را متوجه شود که شاید تا به الآن به آن توجه نشده باشد.

عظیمی در جواب به این سوال که ملاک او برای داوری آثار حاضر در جشنواره چه چیزی بوده است، گفت: ملاک من برای ارزیابی آثار همان ابتدا محتوا و موضوع بود که چه چیزی است و فیلم چه ‌می‌خواهد بگوید و بعد به سراغ تکنیک می‌روم.

وی ادامه داد: درحال حاضر باتوجه به اتفاقات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که در سال‌های اخیر افتاده است، همه فیلم‌ها خوش آب و رنگ هستند و مشکل نور ندارند و حتی با ساده‌ترین امکانات می‌توانند یک خروجی خوبی دریافت کنند. پس در وهله اول نگاه می‌کنم که فیلم چه چیزی را می‌گوید. از این رو در اکثر فیلم‌های صد ثانیه‌ای اینطور شده است که شما در همان ده ثانیه اول متوجه می‌شوید، فیلم چه چیزی را می‌گوید.

عضو هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در پاسخ به این پرسش که در طی سال‌هایی که گذشته است، فیلم‌های صدثانیه‌ای از نظر فنی و محتوا چه تغییری کرده‌اند، مطرح کرد: طی سال‌هایی که درگیر جشنواره ۱۰۰ ثانیه‌ بوده‌ام، اکثرا داور یا هیات انتخاب بودم یا به تماشای آثار می‌نشستم؛ اما اتفاقی که در آثار افتاده است همیشه از نظر کمی است. همانطور که جوان ها رشد می‌کنند و سن آن‌ها بالاتر می‌روند و فیلمسازان بیشتر می‌شوند پس تعداد کارها هم بیشتر می‌شود.

عظیمی تصریح کرد: همچنین آثار کیفی هم خوش آب و رنگ بودن فیلم‌ها را نشان‌می‌دهد که اتفاق خوبی است؛ اما حس من این است که آثار از نظر محتوایی در ۱۲ سال پیش که داور بودم فیلم‌ها بسیار بی‌نظیر بودند و هیچ وقت تکرار نشدند؛ تعداد فیلم‌های خوبی که دیدم بسیار زیاد بود، اتفاقی که در حال حاضر شاهد آن نیستیم یعنی تعداد فیلم‌های خوب بسیار کم شده و این به دلیل تغییر سوژه‌ها و یا موضوعاتی‌ست که توانایی تاثیرگذاری روی مخاطب جدید ما را ندارند.

موضوعات تاثیرگذار درحال کم‌رنگ شدن هستند

وی بیان کرد: شاید بچه‌ها می‌توانند موضوع فیلم را در ۱۰۰ ثانیه جمع کنند؛ اما درست به آن فکر نمی‌کنند که موضوع جذابی را چطور سروشکل بدهند و از کجا شروع کنند و در نهایت پایان دهند؛ برای همین موضوع نابود می‌شود و حقیقت این است که موضوع تاثیرگذار در طی این سال‌ها کمی کمرنگ شده است.

عضو هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ درباره آینده فیلمسازی که در جشنواره برگزیده می‌شود، عنوان کرد: در این ۳۰ سال که من درگیر جشنواره‌ها هستم، فیلم‌های بسیاری را دیده‌ام، برای مثال هومن سیدی کسی کار کوتاه ساخت، توانست اشک کسی را دربیاورد و چطور ممکن است یک نفر با یک فیلم کوتاه بسیار درونت تاثیر بگذارد.

امیدوارم در جشنواره‌هایی مثل فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای حداقل ۲ تا ۳ فیلمساز حاضر در این جشنواره‌ها کسانی باشند که در ۱۰ سال آینده انسان‌های مطرحی باشند

عظیمی ادامه داد: بعضی‌ها در همان فیلم اول و دوم خود می‌مانند. در سینمای ایران کارگردان‌هایی را داریم که ۵۰ سال کارکرده‌اند و هنوز زمانی که می‌خواهیم به آن‌ها اعتبار دهیم، می‌گوییم کارگردانی که ۶۰ سال پیش این فیلم را ساخته است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در این ۳۰ سالی که من درگیر فیلم بودم، آدم‌های بسیاری را دیدم که پیشرفت کردند و معمولا لذت‌بخش‌ترین چیز برای کسانی که منتظر فیلم هستند این است که به انتظار کار یک کارگردان یا بازیگری باشند که در سال‌های گذشته کار خوب داشته‌اند. چقدر خوب است که فیلمسازان ما زیاد باشند؛ اما تعداد این افراد زیاد نیست.

عضو هیات داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ افزود: امیدوارم در چنین جشنواره‌هایی حداقل ۲ تا ۳ فیلمساز حاضر در این جشنواره‌ها کسانی باشند که در ۱۰ سال آینده انسان‌های مطرحی باشند.

عظیمی در پاسخ به این پرسش که بخش کودک و نوجوان و تاثیر مثبت این ایده برای کودکان عنوان کرد: مخالف این هستم که به یک جشنواره‌ای بخش‌های جدید اضافه شود و دلایل آن طولانی است؛ اینکه امسال بخش کودک و نوجوان به جشنواره اضافه شده است و جایزه ویژه بخش خود را دارد اصل این است که انسان روی فیلم ها نظر دهد و این موارد بیشتر مدیر پسند و بعد از آن دیگران مشتاق آن هستند. همچنین در جشنواره فجر اگر یک بخش مستقل انیمیشن بگذارند که فقط بچه‌های انیمیشنی در آن رقابت کنند و به ما جایزه بدهند ما خوشحال می‌شویم درصورتی که درجایی که ممکن است به ما آسیب بزند.

وی ادامه داد: برای مثال اگر در یک سال تعداد ده انیمیشن در جشنواره حضور داشته باشند و با فیلم‌های رئال مقایسه شوند، از نظرم جدی‌تر و لذت بخش‌تر است. زیرا زمانی که بخش‌های جشنواره را از یکدیگر جدا می‌کنید به عبارتی می‌خواهید دلی بسوزانید یا حال خوبی منتقل کرده باشید و من بسیار موافق این قضیه نیستم.

عضو هیات داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ عنوان کرد: من جشنواره‌های بین‌المللی زیادی شرکت کرده‌ و دیده‌ام فردی با یک موضوع توریست که ۴۰ سال درحال برگزاری است، کار می‌کند و هیچ موضوع دیگری را نمی‌آورد. چه برسد به بخش دیگری و اینکه بخشی به جشنواره اضافه شود باید خروجی را نگاه کنیم و این موضوعات بیشتر مدیر پسند هستند.

عظیمی در پایان درباره کیفیت آثار درخشان جشنواره خاطرنشان کرد: در بخش مستند یک اثر، بخش داستانی به طور کلی خوب بود اما در بخش انیمیشن ۳ اثر قابل توجه بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فسیل» پروانه نمایش گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه نمایش آثار سینمایی با نمایش ۳ عنوان فیلم موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش ۳ عنوان فیلم «تا فردا» به تهیه‌کنندگی نیکی کریمی و کارگردانی علی عسگری، «جان جانان» به تهیه‌کنندگی حبیب الهیاری و کارگردانی شادی آفرین الهیاری و «فسیل» به تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان و کارگردانی کریم محمدامینی موافقت کرد.

البته در این میان موضوع قابل توجه آن است که پیش از این و بر اساس اعلام سازمان سینمایی فیلم سینمایی «فسیل» به عنوان یکی از آثار اکران نوروزی معرفی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییر نام «جشن سربرون» به «آتش و باد» قطعی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال تاریخی «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی به «آتش و باد» تغییر نام داد.

به گزارش سینماپرس، همیشه سریال‌های تاریخی در میان مردم پرطرفدار بودند و مخاطبان از داستان‌های تاریخی استقبال کرده‌اند. به همین دلیل امسال شبکه سه با سریال تاریخی «آتش و باد» به استقبال عید نوروز و ماه مبارک رمضان می‌رود.

«آتش و باد» روایتی در دل تاریخ است که عشق، آتش خشم را شعله ور می کند. این سریال با یک جنگ بزرگ ادامه پیدا می‌کند و همزمان پرداخت‌هایی به فراز و فرودهای تاریخی ایران در عصر مشروطه دارد.

سریال «آتش و باد» محصول مرکز سیما فیلم و با تهیه کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی است که در ۵۸ قسمت به عنوان سریال نوروزی شبکه سه سیما از آخرین جمعه امسال۲۶ اسفندماه ساعت ۲۰:۳۰ به روی آنتن خواهد رفت.

سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی ساخته شده است که این نام به بخشی از خود رایت قصه اشاره دارد اما حالا در آستانه پخش به «آتش و باد» تغییر نام یافته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بلوند» جایزه بدترین فیلم و بدترین فیلمنامه را از آن خود کرد/«جرد لتو» بدترین بازیگر مرد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با انتخاب برندگان جوایز تمشک طلایی ۲۰۲۳، بدترین‌های هالیوود در سالی که گذشت معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، تام هنکس، موربیوس و «بلوند» از جمله بزرگترین بازندگان سال هالیوود بودند.

در چهل و سومین دوره اهدای جوایز تمشک طلایی که به صورت مجازی برگزار شد «الویس»، «موربیوس» و «بلوند» هر یک با دریافت ۲ جایزه طلایی برای بدترین‌ها، شناخته شدند.

در حالی که آستین باتلر در فهرست رقابتی اسکار جای دارد، هم‌بازی وی تام هنکس در فیلم «الویس» که در نقش سرهنگ پارکر ظاهر شده جایزه بدترین بازیگر مرد مکمل سال را برد. وی هم‌زمان برای بازی در نقش پدر ژپتو در «پینوکیو» هم نامزد بدترین بازیگر مرد سال بود. وی همچنین به عنوان بدترین زوج سینمایی با چهره گریم‌شده‌اش در «الویس» و نیز برای لهجه خیلی بدش هم بدترین شناخته شد.

فیلم «بلوند» ساخته اندرو دومینیک هم در حالی که برای بازی آنا دآرماس در نقش مرلین مونرو تحسین شده و این بازیگر در فهرست نامزدهای اسکار است، ۲ جایزه بدترین فیلم و بدترین فیلمنامه را برد. در بخش بدترین فیلم دیگر رقبای این فیلم «پینوکیوی دیزنی»، «خاکسپاری خوب»، «دختر پادشاه» و «موربیوس» بودند.

در همین حال جرد لتو برای بازی در فیلم «موربیوس» به عنوان بدترین بازیگر مرد شناخته شد و آدریا آرجونا بدترین بازیگر زن نقش مکمل برای همین فیلم شد.

بدترین کارگردان سال هم کالسون بیکر و ماد سان برای «خاکسپاری خوب» بودند. در این بخش آنها جاد اپاتو برای «حباب»، اندرو دومینیک برای «بلوند»، دنیل اسپینوزا برای «موربیوس» و رابرت زمکیس برای «پینوکیوی دیزنی» را پشت سر گذاشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توجیه‌گری یا پادرمیانی‌های زیادی انجام شد تا اتفاقات وخیم‌تری برای برخی هنرمندان به دلیل موضع‌گیری‌هایشان رخ ندهد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون حقوقی وزیر ارشاد گفت: توجیه‌گری یا پادرمیانی‌های زیادی انجام شد تا اتفاقات وخیم‌تری برای برخی هنرمندان به دلیل موضع‌گیری‌هایشان رخ ندهد. این وظیفه ما بوده و سعی کردیم انجام بدهیم و ادامه هم خواهد داشت. در اینجا هم با هنرمندان وارد مذاکره می‌شویم و نسبت به عواقب حقوقی برخی رفتارهای مجرمانه، توجیه‌شان می‌کنیم و هم از سوی دیگر با نهادهای رسمی وارد گفت‌وگو می‌شویم.

به گزارش سینماپرس، یکی از معاونت‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت حقوقی است که سیدمحمد هاشمی سکاندار آن است. تنوع فعالیتی این معاونت، ارتباط گسترده آن با هنرمندان و اتفاقات چالشی که پیرامون عرصه فرهنگ و هنر وجود دارد، این معاونت را تبدیل به یکی از بخش‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد کرده است.

برهمین اساس تسنیم گفت‌وگویی با سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی وزیر ارشاد داشت که در زیر منتشر می‌شود. او در این گفت‌وگو درباره مهم‌ترین مسائل عرصه فرهنگ و هنر صحبت کرده است؛ از ماجرای ساترا و نظارت بر نمایش خانگی تا سند ملی موسیقی و آیین‌نامه جدید اکران و نمایش فیلم. او همچنین درباره اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر برای برخی از هنرمندان به دلیل اظهارنظرهایشان به وجود آمد و وظیفه صیانتی وزارت ارشاد از هنرمندان توضیحاتی داد.

در زیر این گفت‌وگو را می‌خوانید:

تسنیم: شما اخیرا از “ضرورت بازنگری در دادرسی حوزه فرهنگ و هنر” سخن گفته‌اید؛ درباره چرایی این ضرورت، مواردی که باید در آنها بازنگری شود و مصادیق عینی از دعاوی‌ای که آیین دادرسی فعلی کارایی لازم را برای حل و فصل آنها نداشته است، بفرمایید.

مسئله دادرسی فرهنگی، موضوع مهمی است که در معاونت حقوقی وزارت ارشاد به صورت شبانه‌روزی با آن درگیر هستیم. در باب قوانین، چه قوانین حمایتی و چه قوانین مجازاتی، ضعف و نقص داریم. برای مثال، دیدید که یکی از پلتفرم‌ها محتوایی را بدون دریافت مجوز منتشر کرده بود، از او شکایت شد، اما دادگاه منع تعقیب زد. دلیلش این بود که گفتند، انتشار بدون مجوز، جرم‌انگاری نشده است. همین موضوع یک خلأ واضح قانونی است.

از سویی دیگر، حتی در مواردی که جرم‌انگاری شده، در مسیر دادرسی، گاهی افرادی با تخصص‌های غیرفرهنگی تصمیم‌گیری می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد اگر نتوانیم یک مسیر دادرسی که برآمده از خود جنس فرهنگ و هنر باشد، ایجاد کنیم، دچار خسارت می‌شویم. خوشبختانه موضوع «دادرسی مطبوعاتی» دارای منطق خوبی شده است؛ گرچه در همین‌جا هم چالش داریم و کامل نیست اما به نظرمان این حوزه می‌تواند با تکمله‌ای، الگو و مدلی برای دیگر بخش‌های فرهنگی باشد. دوست داریم این مدل را با پیش‌بینی‌های حقوقی، به دیگر بخش‌ها تسری بدهیم.

اکنون فرآیند پژوهشی این کار را آغاز کرده‌ایم و می‌خواهیم پیشنهاداتی به سیستم‌ قضایی بدهیم. دغدغه‌ها و مطالب‌ مدنظر خود را هم بیان کرده‌ایم. البته خود سیستم قضایی هم باید با این ایده همسو بشود.

خوشبختانه موضوع «دادرسی مطبوعاتی» دارای منطق خوبی شده است؛ این حوزه می‌تواند با تکمله‌ای، الگو و مدلی برای دیگر بخش‌های فرهنگی باشد.

– پیشروی هم داشته است؟

تحقیقات خود را آغاز کرده‌ و ایده‌های مختلف در این موضوع را بررسی کرده‌ایم. شاکله اصلی الگوی پیشنهادی ما، استفاده از ظرفیت کارشناسی فرهنگی در فرآیند دادرسی فرهنگی تا انتها است. نه تنها به معنای یک نظر مشاوره‌ای در فرآیند بلکه به عنوان یک حجت قانونی. جلسات متعدد کارشناسی داشتیم و با برخی دوستان در قوه قضاییه طرح دغدغه کرده‌ایم. ایده خود را به آنان نگفته‌ایم اما طرح دغدغه شده است. علاوه بر این، نمونه‌هایی از مشکلات پیش آمده در حوزه‌های مختلف فیلم، کتاب و … را به آنان توضیح داده‌ایم تا با جزئیات بیشتری با این اتفاق آشنا شوند.

– یکی از موضوعاتی که در ماه‌های اخیر بسیار پررنگ شد، اتفاقاتی بود که برای برخی از هنرمندان طی اعتراضات اخیر رخ داد و بعضاً منجر به زندانی‌شدن یا ممنوع الخروجی آنان شد. اولاً موضع معاونت حقوقی درباره این اتفاقات چگونه بود و ثانیاً آیین‌نامه جدید پاسخی برای حل این چالش دارد؟

در این باره باید به دو مسئله اشاره کنم؛ اولاً مجموعه وزارت ارشاد وظیفه صیانتی از هنرمندان دارد. توجیه‌گری یا پادرمیانی‌های زیادی انجام شد تا اتفاقات وخیم‌تری برای برخی هنرمندان به دلیل موضع‌گیری‌هایشان رخ ندهد. این وظیفه ما بوده و سعی کردیم انجام بدهیم و ادامه هم خواهد داشت. در اینجا هم با هنرمندان وارد مذاکره می‌شویم و نسبت به عواقب حقوقی برخی رفتارهای مجرمانه، توجیه‌شان می‌کنیم و هم از سوی دیگر با نهادهای رسمی وارد گفت‌وگو می‌شویم.

البته متأسفانه برخلاف خیلی از دلسوزی‌ها، برخی از هنرمندان تصمیم می‌گیرند شأنیت دیگری غیر از شخصیت هنری‌شان پیدا کنند و در این مسیر گام بردارند. در این شرایط، وقتی قوه قضاییه با آنها برخورد می‌کند، خارج از فعالیت هنری‌شان به ماجرا نگاه می‌کنند.

توجیه‌گری یا پادرمیانی‌های زیادی انجام شد تا اتفاقات وخیم‌تری برای برخی هنرمندان به دلیل موضع‌گیری‌هایشان رخ ندهد. این وظیفه ما بوده و سعی کردیم انجام بدهیم و ادامه هم خواهد داشت.

– از ابتدای دولت سیزدهم عنوان شد که برخی از آیین‌نامه‌ها و اسناد در حوزه‌های گوناگون فرهنگی و هنری اصلاح و یا ایجاد خواهد شد تا فعالان این حوزه‌ها را از سرگردانی و بلاتکلیفی خارج کند. از جمله آیین‌نامه‌های مربوط، می‌توان به آیین‌نامه‌های مربوط به «سینماگران» یا «سند ملی موسیقی» اشاره کرد. درباره اقدامات وزارتخانه در این حوزه‌ و سرانجام آنها بفرمایید.

در مورد سینما، آیین‌نامه پروانه نمایش و اکران فیلم را داشتیم که باید مورد بازنگری قرار می‌گرفت. همان‌طور که می‌دانید، این آیین‌نامه که اکنون محل استناد قرار می‌گیرد، مربوط به دهه ۱۳۶۰ است که نیاز به بازنگری جدی داشت. سازمان سینمایی با مشارکت معاونت حقوقی وزارت ارشاد، بازنگری مفصلی روی این آیین‌نامه انجام داد و اکنون دستورالعمل واحدی در اختیار داریم. آیین‌نامه نمایش و اکران فیلم، اکنون ایستگاه‌های نهایی مسیر تصویب خود را طی می‌کند.

البته با تأکید آقای وزیر، با تعدادی از سینماگران مشورت‌هایی صورت گرفت و با تأکید دوباره ایشان با چند نفر دیگر هم در خصوص این آیین‌نامه مشورت و مصاحبت داشته‌ایم. به نظرم، آیین‌نامه جدید تا یکی دو ماه دیگر عملیاتی می‌شود.

درباره سند ملی موسیقی هم باید بگویم که ما طی جلساتی که با جمعی از متخصصین و برخی از نمایندگان دستگاه‌ها داشتیم، به یک متنی رسیدیم که آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم. اکنون این سند در اختیار آنان است.

بازنگری مفصلی روی آیین‌نامه نمایش و اکران فیلم سینمایی انجام داد و در آستانه تصویب است؛ این آیین‌نامه تا دو ماه دیگر عملیاتی می‌شود

– با توجه به سفرهای استانی متعدد شما، ارزیابی‌تان را از کم و کیف فعالیت‌های فرهنگی و هنری خارج از تهران بفرمایید. پیشرفت‌ها کجا بوده و نقاط ضعف فعلی در کجا است؟ ‌

مجموعه وزارت ارشاد با کارنامه می‌تواند ادعا کند که توجه ویژه‌ای به مسئله عدالت فرهنگی و استان‌ها داشته است. در انتصاب مدیران کل سختگیری بسیار زیادی کردیم و این انتصابات برآمده از جریانات فرهنگی میدانی استان‌ها بود. شما نمی‌توانید حتی یک آدم غیربومی پیدا کنید که ما از تهران به استان‌های دیگر فرستاده باشیم. به کیفیت انتصاب‌ها نیز دقت بسیاری داشتیم و تلاش کردیم فارغ از فضای وابستگی‌های سیاسی باشد.

از سویی دیگر، بزرگترین رویدادهای فرهنگی را به دل استان‌ها بردیم که نمونه‌اش را در جشنواره‌های فجر می‌توان دید. جشنواره تئاتر و موسیقی فجر را دیدید. فکر می‌کنم آن چیزی که گرمابخش جشنواره تئاتر بود و حتی اجرای جشنواره در تهران را تحت تاثیر قرار داد، همین رونق جشنواره‌های استانی بود.

علاوه براین، طرح «آموزش هنر برای همه» را در سراسر ایران راه انداختیم. اکنون بیش از ۶۰ هزار نفر در این طرح‌ شرکت کردند که عمده‌شان از مناطق محروم و کمتر برخوردار مرزی هستند.

بودجه‌های حمایتی ما از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها قابل توجه بوده و تقریباً نزدیک به ۶۰ درصد بودجه‌های حمایتی استانی در دل خود استان هزینه شده و در ستاد نبوده است. علاوه بر این، همه استان‌ها را به ایجاد یک قرارگاه و هسته همکاری فرهنگی با نهادهای انقلابی و همسو مکلف کرده‌ایم. از همه نهادهای فرهنگی که در استان‌ها فعال‌اند خواهش کردیم که یک هسته هماهنگ درست کرده و به کارهای مشترک برسند.

دقت داشته باشید وقتی که چند فعالیت فرهنگی و هنری را در یک استان کلید می‌زنید، بقیه استان نیز به جنب و جوش می‌افتد تا فعالیت‌های دیگری انجام بدهد.

آن چیزی که گرمابخش جشنواره تئاتر فجر امسال بود و حتی اجرای جشنواره در تهران را تحت تاثیر قرار داد، رونق جشنواره‌های استانی بود.

– به نظر شما، مهم‌ترین ظرفیت نهفته در استان‌ها چیست؟

بنده بارها تأکید کرده‌ام که در استان‌ها، مسئله اصلی، مهم و جدی، موضوع سرمایه انسانی است. برای مثال، امروز می‌گویم فلان آقا یا خانم، یکی از بهترین بازیگران ایران است؛ او از کجا آمده است؟ مثلاً یک بازیگر تئاتر بوده که در یکی از شهرستان‌ها کار می‌کرده و آرام آرام پیشرفت کرده و به این جایگاه رسیده است. به نظرم استان‌ها، معادن ناب سرمایه انسانی‌ فرهنگی و هنری‌اند. هر چقدر به آنجا بیشتر مراجعه کنیم، اکتشافات ما بیشتر خواهد شد.

به نظرم فیلم اولی‌هایی که امسال در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، نوید آینده خوبی برای سینمای ما را می‌دهند. همچنین کارگردانان فیلم اولی که این روزها از سازمان سینمایی مجوز دریافت می‌کنند، از پتانسیل و ظرفیت خوبی برخوردارند و امیدهای آینده سینمای ما به شمار می‌روند. شهرهایی مثل یزد، اصفهان و مشهد معدن فیلمسازان جوان هستند. اگر ما هنر داشته باشیم باید آنها را جذب کنیم. وظیفه ما هم همین است.

به عنوان جمع‌بندی به شما می‌گویم که ما در وزارتخانه دو کار اصلی را پیش می‌بریم؛ یکی ریل‌گذاری‌های قانونی و مقرراتی است و دیگری توجه ویژه به سرمایه انسانی حوزه فرهنگ با رویکرد استعدادپروری.

– می‌خواهم درباره تعامل شما با مجلس شورای اسلامی و به صورت خاص کمیسیون فرهنگی بپرسم. علاوه براین، این روزها که در آستانه تصویب بودجه هستیم، احتمالاً گفت‌وگوها و چانه‌زنی‌ها بیشتر است.

به صورت کلی، ارتباط ما با مجلس خوب است. دیدید که ۲۳۱ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از وزارت ارشاد به خاطر برگزاری موفق جشنواره‌های فجر تقدیر کردند. این اتفاق کارت سبزی از سوی مجلس به وزارت ارشاد بود. به همین منوال، ارتباط خوبی با اعضا و هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی داریم. مفاهمه خوبی بین ما وجود دارد، اگرچه مطالبی را مطرح می‌کنند و سؤالاتی می‌پرسند.

از حیث بودجه نیز، باید بگویم یکی از جدی‌ترین حامیان این امر، همین اعضای کمیسیون فرهنگی‌اند. برای بودجه فرهنگی هم بسیار جنگیده‌اند که باید ازشان تشکر کرد.

البته در خصوص بودجه فرهنگی باید نکاتی را مطرح کنم؛ در کشورما از ابتدا، چانه بودجه فرهنگی را بسیار کوچک بسته‌اند. این موضوع بیماری کهنه‌ای در نظام بودجه‌نویسی کشور ما است و از گذشته وجود داشته است. یکی از دلایلی که سبب این اتفاق می‌شود این است که فرهنگ را هزینه می‌دانند، نه سرمایه. آنها نمی‌دانند که با فرهنگ می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد و آن را بخش هزینه‌بر می‌دانند. گاهی اوقات یک اتفاق فرهنگی و هنری می‌تواند حال مردم را خوب کند و نگاه آنها را به یک موضوع تغییر بدهد.

برای مثال نگاه مردم به مدافعان حرم را از آن روزهای ابتدایی که نگاهی عمیقی نسبت به آنها وجود نداشت تا اینکه امروزه تبدیل به قهرمانان ملی شدند را به یاد بیاورید؛ این فرآیند چگونه اتفاق افتاد؟ یکی از اتفاقاتی که به تغییر اذهان مردم کمک کرد، اتفاقات هنری بود که نمونه‌ای از آنها را در فیلم‌ سینمایی «به وقت شام» یا سریال «پایتخت ۵» می‌بینید. بنابراین با یک فیلم و سریال صورت مسئله و نوع نگرش‌ها عوض شد. در دنیا نیز همین است و با استفاده از سینما، اتفاقات را تغییر می‌دهند.

درباره بودجه که صحبت می‌کردم، اتفاقات خوبی در دولت آیت الله رئیسی رخ داده و تلاش شده تا بودجه‌هایی از دستگاه‌های دیگر ساماندهی شده و به حوزه فرهنگ وارد شود. دولت در حال تلاش است تا بودجه‌های سرگردانی که بعضاً دیده می‌شود را منجسم کرده و به خروجی خوب برساند. با این حال، هنوز هم می‌گوییم که بودجه فرهنگی برای اینکه بتواند تحول شگرفی را در کشور رقم بزند، نیاز به یک جهش جدی دارد.

در کشورما از ابتدا، چانه بودجه فرهنگی را بسیار کوچک بسته‌اند. این موضوع بیماری کهنه‌ای در نظام بودجه‌نویسی است که از گذشته وجود داشته است. دلیلش این است که عده‌ای فرهنگ را هزینه می‌دانند، نه سرمایه!

– درباره ساترا می‌خواهم از شما بپرسم؛ مقرر شده بود که دو نماینده از وزارت ارشاد معرفی شود تا در شورای اصلی آن حضور پیدا کنند. این ماجرا به کجا رسید؟

توافق کلی با دوستانمان در سازمان صدا و سیما در موضوع صوت و تصویر فراگیر داشته‌ایم؛ عنوان و موضوع توافق هم تفکیک وظایف بین این دو دستگاه در حوزه صوت و تصویر فراگیر است. یکی از موارد هم همین است که دو نفر در شورای ساخت و اکران نمایش خانگی معرفی بشوند. برای معرفی آن دو نفر نیازمند یک جلسه مشترک بودیم که همین هفته انجام شده و تا چند روز بعد نفرات به صداوسیما معرفی می‌شوند.

طی این توافق این مفهوم جا افتاد که در حوزه صوت و تصویر فراگیر، هم صداوسیما وظایفی دارد و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. حوزه‌هایی که اصالتاً تمشیت آنها با وزارت بوده است در حوزه صوت و تصویر فراگیر هم می‌بایست این تمشیت و راهبری و نظارت دنبال شود. البته ما و صداوسیما در بحث سلامت محتوای فرهنگی در فضای مجازی و صوت و تصویر فراگیر کاملاً هم‌نظر و هم‌رأی هستیم و نظارت‌پذیری پلتفرم‌ها دغدغه مشترک ما است. البته شیوه‌های نوتری هم می‌شود در نظارت و همراه‌سازی تولیدکنندگان محتوا در صوت و تصویر فراگیر پیش گرفت تا سلامت محتوا و نظارت‌پذیری و اقتصاد پلتفرم‌ها را توأمان تضمین کرد.

البته ما در وزارت فرهنگ به این باور داریم که کسب و کارهای حوزه صوت و تصویر فراگیر و اقبال مردم که با توجه به ذائقه جهانی در استفاده از فضای مجازی، طبیعی و قابل پیش‌بینی بوده و هست، یک فرصت برای فضای فرهنگی و هنری امروز جامعه ایرانی هستند. مسئله، هم از منظر اقتصاد دیجیتال مهم و قابل رهگیری است و هم از منظر سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی.

ما و صداوسیما در بحث سلامت محتوای فرهنگی در فضای مجازی و صوت و تصویر فراگیر کاملاً هم‌نظر و هم‌رأی هستیم و نظارت‌پذیری پلتفرم‌ها دغدغه مشترک ما است.

– درباره استنادات حقوقی دو طرف ماجرای ادغام کتابخانه‌های کانون پرورش فکری در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بفرمایید.

ماجرا مربوط به کتابخانه‌های کانون پرورش فکری بود که تاکنون مسکوت مانده است.

– ممکن است دوباره به جریان بیفتد؟

فعلاً بنای دو طرف بر این است که مسکوت باقی بماند.

– درباره ابعاد حقوقی جلوگیری از اجرای برخی کنسرت‌ها پس از صدور مجوز توسط وزارت ارشاد بفرمایید.

دقت داشته باشید که ما بعد از پشت سر گذاشتن مراحل حقوقی و استعلامات و بررسی‌های فنی و پیرامونی، مجوز صادر می‌کنیم و این‌گونه نیست که بدون هیچ بررسی مجوز داده شود. حال، وقتی مجوز صادر شد، از حیث قانونی طبعاً همه دستگاه‌ها و مراجع قانونی باید از این مجوز حمایت کنند و برای بهتر برگزار شدن آن، وظایف خود را انجام دهند. اما در عین حال قانون تدبیر کرده است که در صورت ایجاد شرایط اضطراری و خاص منطقه‌ای، شورایی در استان یا شهرستان می‌تواند این تشخیص را بدهد که به خاطر شرایط جدید، هر رویدادی از جمله کنسرت برگزار نشود.

وقتی وزارت فرهنگ مجوز کنسرتی را صادر می‌کند، از حیث قانونی همه دستگاه‌ها و مراجع قانونی باید از این مجوز حمایت کنند و برای بهتر برگزار شدن آن، وظایف خود را انجام دهند. البته در صورت ایجاد شرایط اضطراری، شورایی در استان یا شهرستان می‌تواند مجوز کنسرت را لغو کند.

بنده به یاد ندارم که از جایی به جز این شورا، دستور خاصی را پذیرفته باشیم و این پذیرش هم طبق قانون بوده است.

البته باید تأکید کنم با رویکرد فرهنگی دولت در یک سال و نیم گذشته که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، حجم مجوزی که برای برگزاری کنسرت‌ها داده شده کم‌سابقه است. در این مدت مجموعا حدود ۶۰۰ مجوز داده شده که از این ۶۰۰ مجوز، تنها حدود ۲ تا ۳ درصد به مشکل جدی برخورد کرده و برگزار نشده است.

از ابتدای عمر دولت سیزدهم حدود ۶۰۰ مجوز کنسرت داده شده که تنها ۲-۳ درصد آن به مشکل جدی برخورد کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدیه نوروزی پرواز همای به مردم


جدیدترین اثر «پرواز همای» به نام «سوی آسمان» در فضای مجازی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع