X

بایگانی فروردین 5, 1402

دفتر سینمایی

امیدوارم سال ۱۴۰۲ سال بی‌حاشیه و پرکاری برای مردم ایران و سینماگران باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی فخیم‌زاده پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: امیدوارم در سال جدید همه اهالی سینما سر کار بروند.

به گزارش سینماپرس، مهدی فخیم‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا درباره اینکه چه آرزویی در سال جدید برای اهالی سینما دارید؟ اظهار داشت: امیدوارم سال ۱۴۰۲ به گونه‌ای باشد که همگی سر کار بروند و بیکاری در سینما نداشته باشیم.

سال گذشته برای اهالی سینما خوب نبود از بیکاری تا حواشی بسیاری که به وجود آمد اما امیدوارم سال ۱۴۰۲ همه اتفاق های بد فراموش شود

وی همچنین درباره برنامه‌های خود در سال جدید خاطرنشان کرد: معمولا در تهران می مانم اما گاهی هم مسافرت کوتاهی می‌روم که البته باید شرایط آن فراهم شود. برنامه‌هایی هم مانند همیشه دارم که باید ببینم چقدر حوصله انجامشان را دارم.

فخیم‌زاده درباره تازه‌ترین فعالیت خود نیز گفت: اکنون در یک سریال به کارگردانی احمد معظمی بازی می‌کنم و تا این مجموعه تمام نشده برنامه ای نریخته‌ام. البته قصد ساخت یک کار جدید را دارم اما بایدشرایطش فراهم شود.

پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: سال گذشته برای اهالی سینما خوب نبود از بیکاری تا حواشی بسیاری که به وجود آمد اما امیدوارم سال ۱۴۰۲ همه اتفاق های بد فراموش شود و سال بی حاشیه و پرکاری برای مردم ایران و سینماگران باشد.

مهدی فخیم‌زاده متولد زادهٔ ۲۰ تیر ۱۳۲١ بازیگر، کارگردان فیلم، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده است. از جمله آثار سینمایی که فخیم زاده در تولید آنها مشارکت داشته می‌توان به ۱۳۷۰ ساده‌لوح (نویسنده، کارگردان، طراح صحنه و لباس)، ۱۳۷۲ تاواریش (بازیگر، نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده، طراح لباس)، ۱۳۷۲ همسفر (نویسنده، کارگردان)؛ ۱۳۷۲ همسر (نویسنده، کارگردان)؛ ۱۳۷۶ کلید ازدواج (مشاور فیلمنامه)؛ ۱۳۸۲ هم‌نفس (بازیگر، نویسنده، کارگردان)؛ ۱۳۸۳ ازدواج به سبک ایرانی (مشاور کارگردان)؛ ۱۳۹۲ آذر، شهدخت، پرویز و دیگران (بازیگر)، ۱۳۹۶ به وقت خماری (بازیگر)، ۱۳۹۶ سوء تفاهم (بازیگر)، ۱۳۹۷ مشت آخر (کارگردان، نویسنده، بازیگر) اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در کنسرت خیریه پارسا خائف چه گذشت؟/ ارسال چند دعوت‌نامه


خواننده برگزیده برنامه استعدادیابی «عصرجدید» در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود ضمن ارائه گزارشی از تازه‌ترین کنسرت خیریه‌اش در خوی از احتمال برگزاری کنسرت در چند شهر دیگر خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درباره جزییات بیشتر مرتبط با عدد و رقم واگذاری حق پخش فیلم به صداوسیما ترجیح می‌دهم توضیح بیشتری ندهم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی یکی از تهیه‌کنندگان فیلم سینمایی «های‌پاور» به ارائه توضیحاتی درباره دلایل پخش تلویزیونی این فیلم در ایام نوروز و پیش از اکران عمومی پرداخت.

به گزارش سینماپرس، مهدی عظیمی میرآبادی یکی از تهیه‌کنندگان فیلم سینمایی «های‌پاور» به کارگردانی هادی محمدپور از فیلم‌های رونمایی‌شده در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، در گفتگو با مهر درباره پخش تلویزیونی این فیلم در ایام نوروز قبل از اکران عمومی آن در سینماها گفت: واقعیت این است که ما تصمیم‌گیری درباره پخش تلویزیونی فیلم را به بنیاد سینمایی فارابی واگذار کرده بودیم. این بنیاد کمک‌هایی کرده بود تا این فیلم به سرانجام برسد و توافقی هم در این زمینه داشتیم.

وی تأکید کرد: آقای اباذر جوکار به‌عنوان تهیه‌کننده دوم و نماینده مالک فیلم یعنی نیروی پدافند هوایی ارتش هم در مذاکراتی به این تصمیم رسیده بودند که براساس توافق‌های صورت گرفته و به دلیل برخی ملاحظات اقتصادی، بهتر بوده فیلم از تلویزیون پخش شود. من خیلی با این تصمیم موافق نبودم اما بالاخره تصمیمی بود که بر سر آن توافق شده بود و من هم در اجرای آن چندان مخالفتی نکردم. فارابی در تولید این فیلم مشارکت داشت و در این زمینه هم تصمیم‌گیری کرد.

تهیه‌کننده «های‌پاور» درباره جزییات توافق با تلویزیون برای پخش این فیلم هم گفت: نکته خاصی در این توافقات وجود نداشت و روال مرسوم هم برای این فیلم صورت گرفته است. معمولاً برای فیلم‌هایی که تلویزیون در این مقطع خریداری می‌کند، دو نوبت پخش در سال جاری در نظر گرفته شده و نوبت‌های بعدی پخش به سال‌های آینده موکول می‌شود.

عظیمی میرآبادی درباره جزییات مالی این توافق هم گفت: بالاخره شرایط مالی واگذاری هر فیلم با فیلم دیگر متفاوت است. صداوسیما رقمی را مطرح می‌کند و صاحب فیلم هم آن را بررسی می‌کند و به یک توافق می‌رسند اما درباره جزییات بیشتر مرتبط با عدد و رقم واگذاری حق پخش فیلم به صداوسیما ترجیح می‌دهم توضیح بیشتری ندهم.

این تهیه‌کننده سینما، درباره سرانجام اکران عمومی «های‌پاور» بعد از پخش تلویزیونی آن هم گفت: علی‌القاعده وقتی فیلمی در فرمت سینمایی تولید می‌شود، اینگونه نیست که به‌دنبال اکران عمومی آن نباشند. شخصاً هم اصولاً موافق پخش تلویزیونی فیلم سینمایی قبل از اکران عمومی آن نیستم. زمانی هست که این قاعده گذاشته می‌شود که برخی از تولیدات سینمایی مستقیماً برای پخش از تلویزیون ساخته پخش می‌شود، اما معمولاً اینگونه نیست. من سال گذشته هم با پخش تلویزیونی فیلم «تک‌تیرانداز» موافق نبودم و تمام تلاشم را هم کردم که دوستان بنیاد روایت را قانع کنم این کار را نکنند، اما چون مالک فیلم تصمیمش را گرفته بود، در نهایت نتوانستم جلویش را بگیرم. در این موارد تصمیم‌گیر اصلی مالک فیلم است. شاید مالک بر اساس منافع اقتصادی و یا برخی ملاحظات دیگر دست به چنین تصمیمی بزند.

وی درباره اینکه آیا قبول دارد فیلم «های‌پاور» ظرفیت لازم برای موفقیت در اکران عمومی را نداشته است هم گفت: اگر بخواهیم براساس فرمول‌های موجود در اکران فیلم‌های سینمای ایران صحبت کنیم باید گفت شاید در مقایسه با یک فیلم پرفروش، فیلمی از جنس «های‌پاور» فروش چندان شاخصی ندارد اما نکته‌ای که من روی آن تأکید دارم این است که هر اثری را باید بر مبنای مخاطب خودش بسنجیم. وقتی برای یک فیلم، طیفی از مخاطبین وجود دارد که تنها برای همین فیلم ممکن است در سالن سینما حضور پیدا کند، چرا باید از این مخاطب چشم بپوشیم و بگوییم این فیلم اصلاً مخاطب ندارد!؟ اتفاقاً فیلم‌هایی از جنس «های‌پاور» جمعیت مخاطب خاص خود را هم دارند.

عظیمی‌میرآبادی ادامه داد: شما فکر می‌کنید فیلم «تک‌تیرانداز» نمی‌توانست فیلم موفقی در گیشه باشد؟ فیلمی که هم قهرمان داشت، هم اکشن داشت، هم اوج و فرود قهرمان را در داستانش شاهد هستیم. و هم تمام خصوصیات یک فیلم سالم و پرفروش را داشت. فیلمی که همه این ویژگی‌ها را دارد، چرا نباید در گیشه فروش داشته باشد؟ چطور برای فیلم دیگری که این ویژگی‌ها را هم ندارد، از قبل فروش بالایی را پیش‌بینی می‌کنیم اما وقتی به این فیلم می‌رسیم می‌گوییم مشخص است که مخاطب ندارد!؟ این‌ها یعنی یک جای کار ایراد دارد. سیاست‌هایی در چرخه اکران فیلم‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها واقعی نیست.

وی افزود: بالاخره عوامل تولید هر فیلمی هم برای خود ملاحظاتی دارند. شاید یک فیلم براساس تکلیف ساخته شود و فیلم دیگری صرفاً برای حضور در جشنواره کلید بخورد. شاید فیلمسازی هم یک فیلم ارزان، صرفاً برای کسب تجربه بسازد. در کنار این موارد شاید یک نفر هم فیلمی بسازد و بگوید می‌خواهم با مردم ارتباط برقرار کنم. اینکه در شرایط خاصی تصمیم متفاوتی برای چنین فیلمی گرفته شود، داستان دیگری دارد.

تهیه‌کننده «های‌پاور» در پایان درباره واکنش کارگردان فیلم‌اولی این فیلم نسبت به پخش تلویزیونی آن هم گفت: طبیعتاً هر فیلمسازی دوست دارد فیلمش در سالن‌های سینمایی دیده شود اما گمان می‌کنم در این مورد خاص، تلویزیون هم موقعیت بدی برای دیده شدن فیلم نیست. البته تأکید می‌کنم اگر من مالک بودم، حتماً چنین تصمیمی برای فیلم نمی‌گرفتم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهره‌هایی که سال ۱۴۰۰ هنر را تنها گذاشتند


۱۴۰۱ سال سختی برای هنرهای تجسمی بود. هنرمندان مطرح و محبوبی در حوزه های معماری، نقاشی، عکاسی و گرافیک جان خود را از دست دادند؛ مسعود سپهر، ایرج کلانتری، بابک برزویه، ایرج اعتصام، جبیب الله صادقی، همه و همه چهره هایی بودند که جبرانِ فقدان هرکدامشان در عالم هنر، به سال ها و گاه دهه ها صبر و سرمایه گذاری فرهنگی نیازمند است.
این گزارش ایسنا در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، به بهانه یادبود و ادای احترام به این هنرمندان فقید نوشته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شبکه «ام‌بی‌سی عربستان سعودی» عقب نشینی کرد/پخش سریال مجعول «معاویه» متوقف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

اپلیکیشن شاهد وابسته به شرکت رسانه‌ای ام‌بی‌سی عربستان سعودی اعلام کرد که سریال مجعول «معاویه» خارج از برنامه پخش این شبکه در ماه رمضان است و در این ماه پخش نخواهد شد.

به گزارش سینماپرس، پاسخ این پلتفرم پس از طرح سوالی از سوی یکی از کاربران درباره سرنوشت سریال «معاویه» که در هفته‌های گذشته بحث‌ها و جنجال‌های زیادی ایجاد کرده بود، صورت گرفت.
براساس این گزارش، «حذف سریال «معاویه» از برنامه پخش ماه مبارک رمضان در سایه همگرایی عربستان و ایران و افزایش تلاش‌ها برای کاهش تنش در منطقه صورت گرفته است. این عقب نشینی در حالی صورت می‌گیرد که گروه رسانه‌ای MBC عربستان در سوم ماه مارس جاری اخبار متداول درباره توقف پخش سریال «معاویه» را تکذیب کرده بود.

به گزارش سینماپرس، مدتی پیش مجموعه رسانه‌ای “MBC” وابسته به سعودی طی اقدامی به ظاهر تاریخی اعلام کرد، قصد دارد که در ماه رمضان سریال «معاویه» را به نمایش بگذارد؛ سریالی که ادعا می‌شد قرار است زندگی‌نامه اولین خلیفه بنی امیه را شرح دهد. با توجه به شخصیت جنجالی معاویه در تاریخ اسلام و تمرد نظامی وی در برابر حضرت امیر المومنین علیه السلام به عنوان خلیفه مسلمانان، این اقدام به طور طبیعی با واکنش شیعیان جهان اسلام مواجه می‌شد.

شبکه «ام‌بی‌سی عربستان سعودی» عقب نشینی کرد/پخش سریال مجهول «معاویه» متوقف شد

در واکنش به اعلام تولید سریال معاویه، «مقتدی صدر» در تاریخ ۲۵ بهمن برابر با ۱۴ فوریه، طی بیانیه‌ای خواستار عقب‌نشینی “MBC” از پخش این سریال شد. او در این بیانیه، خود را «خیرخواه» آل سعود خواند و تلاش کرد با ادبیاتی که نظر سیاستمداران سعودی و به خصوص بن سلمان را جلب کند، بر اجتناب از پخش سریال معاوله تأکید کرد. در واقع بیانیه مقتدی صدر به دو قسمت مجزا قابل تقسیم بود؛ قسمت اول که به شدت به معاویه و کارنامه وی در صدر اسلام انتقاد می‌کرد، و قسمت دوم که با ادبیات ملایم و دوستانه سعی می‌کرد خود را خیرخواه آل سعود نشان داده و رضایت آنان را برای ممانعت از پخش سریال جلب کند.

در این بیانیه، معاویه «رأس فتنه طائفه‌گری» خوانده شد که نخستین کسی است که سنت «سب صحابه» را پایه‌ریزی کرد و اولین شخص در تاریخ اسلام است که با شورش و تمرد علیه امام زمانش، وحدت مسلمانان را بر هم زد و در ادامه افزود: «او اولین کسی است که صحابه پیامبر را به قتل رساند!»

واکنش های متفاوت نسبت به توییت مقتدی صدر در عراق و خارج آن

این انتقاد تند مقتدی صدر واکنش های تندی را علیه وی در عراق و خارج آن در پی داشت. از طرفی در خارج از عراق با توجه به این که بسیاری از اهل سنت معاویه را «کاتب وحی» و «خال المؤمنین» می‌دانند به وی هجمه وارد کردند؛ اما در داخل عراق انتقادها بیش از این که مذهبی باشد، سیاسی بود. در این بخش انتقادها بیشتر مربوط به این بود که چرا مقتدی صدر نسبت به مسائل و چالش های روز اقتصادی و سیاسی سکوت کرده است و خود را سرگرم یک مسأله چالشی تاریخی می‌کند؟!

شبکه «ام‌بی‌سی عربستان سعودی» عقب نشینی کرد/پخش سریال مجهول «معاویه» متوقف شد

با این حال اکثریت ملت عراق به دلیل شیعه بودن و حتی بخشی از اهل تسنن و نیز شیعیان عرب خارج از عراق از این اقدام او استقبال کردند و آن را مورد حمایت قرار دادند.

واکنش مقتدی صدر به انتقادات

پس از انتقادات گسترده و در عین حال حمایت گسترده از پیش قدم شدن مقتدی صدر در مقابل فتنه انگیزی گروه رسانه ای وابسته به سعودی، رهبر جریان صدر طی دو توییت مختلف به تبیین موضع خود پرداخت.

وی در توییت اول تأکید کرد که مبارزه با «الطائفیه» (فرقه‌گرایی) به معنای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب مختلف است و نه اجبار و اکراه آنان به قبول دین یا مذهب خاص. طبق این توییت از نظر وی اساسا راه حل برای سخن گفتن از وجود اختلافات میان ادیان و مذاهب که امری طبیعی است، از طریق کارهایی مثل تولید فیلم و سریال میسر نیست؛ بلکه از طریق گفتگوهای علمی صورت می‌گیرد. در واقع این توییت وی در پاسخ به بخشی از منتقدان سکولار در عراق و خارج از آن بود که می‌پرسیدند: «چه اشکالی دارد که از طریق این سریال باب یک بحث تاریخی و علمی باز شود؟!»

در توییت دوم مقتدی صدر ضمن یادآوری تاریخ و سابقه خانوادگی خود در مبارزه با فرقه‌گرایی تأکید کرد که این مبارزه آنان به معنای تساوی میان امام علی (ع) و شخصی مثل معاویه نیست و اساسا اگر سریال درباره هر شخصیتی تاریخی در جهان اسلام به غیر از شخصیت‌های منتسب به آل ابی سفیان بود، او هیچ واکنشی به آن نشان نمی‌داد.

شبکه «ام‌بی‌سی عربستان سعودی» عقب نشینی کرد/پخش سریال مجهول «معاویه» متوقف شد

واکنش جریان شیرازی‌

اقدام به ساخت سریال فتنه‌انگیز معاویه باعث شد شبکه‌ای به نام «الشعائر» که به طیف شیرازی‌ها نزدیک است و دفتر آن در عراق قرار دارد، اعلام کند سریالی به نام «ابو لؤلؤه» قاتل خلیفه دوم را در دست ساخت دارد.

در این زمینه نیز مقتدی صدر امروز واکنش نشان داد و ضمن محکومیت این اقدام، آن را از اخلاق شیعیان ندانست و هم سریال ابو لؤلؤه و هم سریال معاویه را فتنه‌انگیز دانسته و تأکید کرد که هر دو شخصیت‌های محوری این دو سریال، نمی‌توانند شیعیان و اهل تسنن را نمایندگی کنند.

شبکه «ام‌بی‌سی عربستان سعودی» عقب نشینی کرد/پخش سریال مجهول «معاویه» متوقف شد

واکنش دولت عراق به ساخت سریال معاویه چه بوده است؟

دولت عراق از طریق «سازمان رسانه و ارتباطات» از دو شبکه “MBC العراق” (بخش عراقی شبکه MBC) و «الشعائر» خواست که این دو سریال فتنه‌انگیز را پخش نکنند. ظاهرا که هر دو شبکه نیز این موضوع را پذیرفته و آن دو سریال را پخش نخواهند کرد.

با این حال ذکر این نکته لازم است که شبکه “MBC العراق” بخشی از مجموعه رسانه‌ای “MBC” است و با این مجموعه رسانه‌ای، برنامه‌های مشترک دارد که سریال معاویه به دلیل این‌که بخش عراقی این شبکه دارای دفاتر و استودیویی در عراق است، پخش نخواهد شد؛ اما تا این لحظه موضوع به نمایش گذاشتن این سریال از شبکه “۱MBC” که برنامه‌های آن عمدتا برای جهان عرب خصوصا مردم حاشیه خلیج فارس است، استمرار دارد. به طور کل به نظر می‌آید هم اقدام دولت عراق هم اقدام شبکه “MBC العراق” بیش‌تر در راستای ایجاد موجی رسانه‌ای برای کاهش خشم عمومی شیعیان این کشور باشد.

شبکه «ام‌بی‌سی عربستان سعودی» عقب نشینی کرد/پخش سریال مجهول «معاویه» متوقف شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گشتی هنری در ونیز شگفت‌انگیز


ونیز بی‌شک یکی از زیباترین شهرهای جهان است. هر گوشه و کنار این شهر شبیه صحنه‌ای از تئاتر یا یک فیلم سینمایی است. پس جای تعجب ندارد که ونیز سوژه همواره بدیع بسیاری از هنرمندان در طول تاریخ بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهمیت پخش مناسبتی کاهش پیدا کرده است/کیفیت و داستان جذاب یک اثر است که مخاطب را پای تلویزیون می‌نشاند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر نقش فتح‌الله خان در مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» از حضور در این اثر و ویژگی‌های آن سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، محمود پاک‌نیت بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون این شب‌ها در مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» که سریال مناسبتی شبانه شبکه سه سیما محسوب می‌شود، حضور دارد.

وی که نقش «فتح‌الله خان» را در این مجموعه تلویزیونی به عهده دارد در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: سریال «آتش و باد» هشتمین همکاری من با آقای مجتبی راعی است. اولین بار در سال ۱۳۶۸ و با فیلم سینمایی «تابستان ۵۸» بود که این همکاری آغاز شد. خاطرم هست به خاطر حضور در این فیلم حدود ۳ ماه در سیستان و بلوچستان بودیم. بعدها در ساخته‌های دیگر آقای راعی همچون «جای امن»، «جنگجوی پیروز»، «غزال» و «صنوبر» هم بازی کردم ادامه پیدا کرد تا اینکه این همراهی سینمایی به یک اثر تلویزیونی یعنی «آتش و باد» رسید؛ بنابراین هم من با شیوه کار آقای راعی آشنا هستم و هم ایشان از من شناخت دارند.

این بازیگر پیشکسوت گفت: با توجه به این پیشینه و دوستی دیرینه بین ما، وقتی آقای راعی پیشنهاد حضور در این مجموعه و پذیرفتن نقش «فتح‌الله خان» را دادند روی حرف او حرفی نزدم.

از زمان سریال یوسف پیامبر با حساسیت‌های مجتبی راعی آشنا هستم

وی افزود: مجتبی راعی وقتی فیلم می‌ساخت، هیچ گاه اسیر گیشه نشد و برای دل خودش و البته مخاطبان فیلم ساخته است و این برای من خیلی ارزشمند است ضمن اینکه حضور زندباف به عنوان تدوینگر هم قطعاً در کیفیت خروجی کار مؤثر بوده است چون من با کار او از مجموعه یوسف پیامبر (ص) آشنا هستم و با حساسیت‌هایی که آقای راعی دارند، مطمئن هستم که آنچه در قاب تلویزیون می‌بینیم یک اثر استاندارد خواهد بود.

بازیگر سریال «آتش و باد» عنوان کرد: از همان ابتدا قرار بود نقش فتح الله خان را من بازی کنم. متن کار، بسیار جذاب و شسته و رفته بود. خود آقای راعی طراح اولیه آن بودند و در جریان بودم که آقایان گلبن و براهیمی هم به عنوان نویسنده فیلمنامه مدت زیاد روی آن کار کرده‌اند.

پاک‌نیت درباره تأثیر پخش مناسبتی این سریال در شب‌های نوروز و ماه رمضان نیز گفت: معمولاً این دو مقطع از بهترین زمان‌های پخش سریال هستند و حتی زمانی برای رساندن مجموعه‌ها به آنتن در این دو مناسبت، رقابت وجود داشت. همچنان هم بینندگان زیادی در نوروز و شب‌های ماه رمضان پای تلویزیون هستند. با این حال فکر می‌کنم با وجود بازپخش‌های مکرر در طول روز و وجود ابزارهایی مثل تلفن‌های همراه که امکان تماشای سریال در خارج از خانه، سفر و… را فراهم می‌کند. اهمیت پخش مناسبتی کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: به هر حال آنهایی که اهل سریال دیدن باشند، وقتی ببینند که اثری گل کرده و مردم درباره آن صحبت می‌کنند هر طور شده آن را می‌بینند. بنابراین کیفیت و داستان جذاب یک اثر است که مخاطب را پای تلویزیون می‌نشاند و اینکه زمان پخش آن چگونه باشد اگرچه مهم است، اما در اولویت بعدی قرار دارد. بیننده همیشه دنبال کار خوب است و زمانی که جذابیت یک اثر دهان به دهان بچرخد می‌تواند بیننده را جذب کند. «آتش و باد» هم از این قاعده خارج نیست و بینندگان خودش را خواهد داشت.

نقشی که شبیه هیچیک از خان‌ها و ارباب‌هایی که ایفا کردم نیست

پاک‌نیت در پاسخ به این پرسش که چگونه توانسته بین شخصیت «فتح‌الله خان» و نقش‌های مشابهی که پیش از این در قالب شخصیت‌هایی همچون خان و پادشاه داشته، تفاوت ایجاد کند نیز گفت: بخشی از این فاصله‌گذاری و ایجاد تفاوت توسط بازیگر صورت می‌گیرد، اما بخش عمده آن به خود شخصیت باز می‌گردد. از نگاه خودم، «فتح‌الله خان» شبیه هیچ‌کدام از نقش‌های خان یا پادشاه که من بازی کرده‌ام نیست و تقریباً مطمئن هستم که مخاطب هم به این نتیجه خواهد رسید. ویژگی‌های شخصیتی، بینشی، رفتار و حتی شیوه راه‌رفتن و صحبت کردن «فتح‌الله خان» با ارباب سالاری سریال «پس از باران» یا خان در سریال «گیلدخت» کاملاً متفاوت است.

این بازیگر پیشکسوت افزود: شبیه نشدن این شخصیت‌ها برای من خیلی مهم بود و اگر هنگام پیشنهاد این نقش، لحظه‌ای این شائبه برای خودم پیش می‌آمد آن را نمی‌پذیرفتم.

وی درباره سختی‌های کار در شرایط کرونایی نیز گفت: تقریباً همه تصویربرداری مجموعه ما با همه‌گیری کرونا همراه شد. شرایط بسیار سختی بود و تلاش آقای نجاریان این بود که با حفظ سلامتی عوامل، کار را هم پیش ببریم. ما تست‌های روزانه داشتیم و همیشه یک پزشک همراه گروه بود. سعی کردیم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را تمام و کمال رعایت کنیم و همه عوامل به صورت مستمر از ماسک استفاده می‌کردند اما به هر حال بازیگران در جلوی دوربین امکان استفاده از ماسک را نداشتند. با تمام این رعایت‌ها متأسفانه ما آقای اکبری مبارکه را از دست دادیم که واقعاً اتفاق بسیار تلخ و جبران‌ناپذیری بود.

مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی از محصولات مرکز سیمافیلم محسوب می‌شود که در ۵۸ قسمت به عنوان سریال نوروزی شبکه سه سیما به روی آنتن رفته است.

این مجموعه با نام قبلی «جشن سربرون» روایتی در دل تاریخ است که در آن عشق، آتش خشم را شعله‌ور می‌کند. این سریال با یک جنگ بزرگ ادامه پیدا می‌کند و همزمان پرداخت‌هایی به فراز و فرودهای تاریخی ایران در عصر مشروطه دارد.

حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک میرزایی، مهران نائل از بازیگران سریال «آتش و باد» هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقی پاپ ایران مدیون کدام بهاریه است؟


بهاریه‌ها در تاریخ ادبیات فارسی، همواره روایتگر تحول‌ها بوده‌اند. از طرفی موسیفی ایران هم در سده‌ی گذشته، از مشروطه تا امروز همواره شاهد افت و خیزهایی بوده که بعضا با تحول همراه شده است. یکی از نقطه تحول‌های موسیقی ایران در عرصه مردمی، اتفاقا با یک بهاریه بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ سینما در سالی که گذشت-۴


سینماپرس : سال ۱۴۰۱ با همه اتفاقات متفاوت خود به پایان رسید، در گزارش های پیش‌رو همه این اتفاقات را در قالب گزارش تصویری برای مخاطبان مرور خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به جنگ دیو بَدادا رفت و بهار را آورد


می‌گفتند او معنی حس خوب کودکی و نوجوانی را در خود نگه داشته است؛ همچون بهاری که شکوفه می‌دهد و حس تازگی و پاکی را دوباره معنا می‌کند پرویز کلانتری هم بهار را یک‌بار با دستانش معنی کرده بود. تصویرگری کتاب «گل اومد بهار اومد» از او، به نویسندگی منوچهر نیستانی در سال ۱۳۴۷ منتشر شد تا بهار را در دنیای کودکانه‌ معنا دهد. 

مشاهده خبر از سایت منبع