X

بایگانی فروردین 7, 1402

دفتر سینمایی

فلاح پور: مسئولان سینمایی فرصت ها را سوزاندند/ کسانی که باعث شدند سینما نتواند نیازهای جامعه را مرتفع کند باید پاسخگو باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما همزمان با نوروز ۱۴۰۲ در خصوص انتظارات از مسئولان فرهنگی و سینمایی در سال جدید گفت: مسئولان سینمایی فرصت ها را سوزاندند چرا که زمان از دست رفته و هیچ امیدی برای بهبود شرایط سینما باقی نمانده است. امروز دیگر نشانی از سینمای بدنه در کشور ما نیست و بعید است تهیه کننده ای با این رقم های بسیار نامتعادل هزینه تولید دست به تولید بزند.

کارگردان فیلم های سینمایی «تیک» و «حرفه ای» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تلخ است اما باید باور کنیم سینمای ملی ایران تمام شده است. سینمای ملی سینمایی است که از دل جامعه و بدنه سینما بیرون می آید نه سینمایی که با حمایت برخی نهادهای خاص تولید می شود. سینمای ملی سینمایی است که به دور از سیاست و جنبه های قدرت است. سینمای ملی سینمایی است که به نیازهای اجتماعی و روحی و تفریحی مردم فکر می کند.

وی ادامه داد: امروز دیگر نشانی از سینمای بدنه در کشور ما نیست و بعید است تهیه کننده ای با این رقم های بسیار نامتعادل هزینه تولید و سقوط شگفت آور ریال دست به تولید بزند و با این وضعیت اسفبار فیلم ها انتظار داشته باشد سرمایه اش توسط گیشه به وی بازگردد.

فلاح پور با بیان اینکه ما باید این واقعیت را بپذیریم و فکر چاره باشیم متذکر شد: ما نباید بر این تصور باشیم که با شعارهای دروغین می توانیم اوضاع سینما را مناسب نشان دهیم! اینکه ما بیاییم و عنوان کنیم که مثلاً جشنواره چهل و یکم پر فروغ ترین جشنواره سینای کشور بود نشان می دهد که ما هیچ ارتباطی با دنیای بیرون نداریم و اصلاً سینما را نمی شناسیم!

این سینماگر تأکید کرد: بنده آینده روشنی برای سینمای کشور متصور نیستم! در این شرایط اقتصادی دیگر سینما اولویت کسی نیست. سرمایه گذار ترجیح می دهد سرمایه اش را در حوزه ای صرف کند که برایش بازده داشته باشد مثلاً به جای اینکه بیاید و روی فیلم و سینما سرمایه گذاری کند ترجیح می دهد سرمایه اش را به سمت بازار دلار یا مسکن ببرد.

وی خاطرنشان کرد: سینمای ایران نیازمند چاره های اساسی است. فکر می کنم اهالی سینما در سال جدید باید فکر کسب و کار دیگری باشند مگر عده اندکی که به جریانات اصلی وصل هستند و می توانند همچنان از قبل سینما کسب درآمد کنند.

فلاح پور با تأکید بر اینکه در حال حاضر مسأله اصلی کشور سینما نیست تصریح کرد: الآن معضل اصلی کشور مسأله اقتصادی است. کسانی که باعث شدند سینما نتواند نیازهای جامعه را مرتفع کند باید پاسخگو باشند. اولویت جامعه در حال حاضر اقتصاد است و هنر در مراتب بعدی قرار دارد. ما باید در جامعه تعادل اقتصادی داشته باشیم و اینکه بخواهیم تنها به فرهنگ و هنر بیندیشیم و فکر کنیم بدون توجه به اقتصاد این مسأله درست می شود اندیشه ای غلط است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«امین زندگانی» به نمایش موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امین زندگانی و بانیپال شومون با موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» به کارگردانی حسین پارسایی روی صحنه می‌آیند.

به گزارش سینماپرس، امین زندگانی در نقش «اسفندیار» و بانیپال شومون در نقش «گرگسار» در موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین پارسایی به ایفای نقش می‌پردازند.

امیرکاوه آهنین جان در نقش گشتاسب و اصغر پیران در نقش ارجاسب در این موزیکال حضور دارند.

«هفت‌خان اسفندیار» یکی از داستان‌های مشهور شاهنامه ی حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در هفت‌خان، حکایت سفر پرماجرای اسفندیارِ رویین تن به قصد رهاندن خواهرانش همای و به‌آفرید از چنگ تورانیان را روایت می‌کند.

نمایش موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» برداشتی آزاد از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که یوسفعلی میرشکاک به عنوان مشاور محتوایی در این اثر حضور دارد. این اثر محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که با مشارکت بنیاد فرهنگی رودکی از اردیبهشت ۱۴۰۲ روی صحنه تالار وحدت اجرا خواهد شد.

پیش از این اشکان خطیبی و امین حیایی بازیگران نقش‌های «اسفندیار» و «گرگسار» در موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» بودند.

سایر عوامل از جمله آهنگسازان، رهبر ارکستر و طراحان هنری به زودی معرفی خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۹ میلیارد تومان تسهیلات به اعضای واجد شرایط پرداخت شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با ارائه گزارشی از پرداخت بیش از ۱۴۹ میلیارد تومان تسهیلات مالی به اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، با تبریک سال نو و همچنین فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، رفع دغدغه های معیشتی، رفاهی، مالی و ضروری فعالان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و در کنار آن، تقویت بنیه مالی کسب و کارهای فرهنگی و هنری را از مهمترین مأموریت های صندوق اعتباری هنر برشمرد و افزود: خوشبختانه با برنامه ریزی منسجم، رایزنی ها و پیگیری های انجام گرفته با نهادهای پولی و مالی در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۴۹ میلیارد تومان تسهیلات به اعضای واجد شرایط پرداخت شد.

رئیس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر با تاکید براینکه در حوزه ارائه تسهیلات به اعضای این صندوق گام های رو به جلویی را نسبت به سال های قبل برداشته شده است توضیح داد: رشد ۳۵۷ درصدی در حوزه تسهیلات قرض الحسنه ضروری، رشد ۳۳۱ درصدی در ارائه تسهیلات بلاعوض و رشد ۲۲۴ درصدی تسهیلات کارآفرینی را بر اساس اسناد و آمار موجود، گواه این مدعا دانست.

پوراحمدی تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های بودجه ای و هدف گذاری صندوق در پاسخگویی ۱۰۰ درصد به نیاز متقاضیان، تحقق هدف جز با استفاده از ظرفیت مالی موسسات معتبر پولی و بانکی در سراسر کشور از طریق تعمیم و گسترش روابط، امکان پذیر نبود که این مهم با همکاری خوب بانک های عامل محقق شد. بر همین اساس در سال ۱۴۰۱، پنج هزار و۲۷۷ نفر از اعضا به‌ منظور اخذ بیش از ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری (بدون بهره) به بانک عامل معرفی شدند که نسبت به مدت مشابه در سال های قبل از رشد ۳۵۷ درصدی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: صندوق اعتباری هنر در در سال۱۴۰۱، با پرداخت مبلغ ۱۵ میلیارد و ۶۳۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به ۲ هزار و ۳۱۰ نفر از اعضایی که دچار مشکل معیشتی بودند، آنان را تحت پوشش حمایتی خود قرار داد. این رقم نسبت به مدت مشابه از رشد ۳۳۱ درصدی برخوردار بوده است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنرهمچنین گفت: در ادامه حمایت از جامعه هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور، صندوق اعتباری هنر به منظور تقویت کسب و کارهای فرهنگی در سال ۱۴۰۱ با تخصیص بیش از ۴۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه، ۳۳۴ پروژه فرهنگی و هنری را تحت پوشش این نوع تسهیلات قرار داد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با عنایت به تأکیدات رهبرفرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر ازدواج، فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت، صندوق اعتباری هنر با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ ازدواج و همچنین ترغیب و تشویق جوانان به فرزندآوری برای دومین سال متوالی، موضوع جوان سازی جمعیت را در دستور کار خود قرار داد. در سال۱۴۰۱، تمامی اعضای صندوق که در بازه زمانی مهر ۱۴۰۰ تا اسفندماه ۱۴۰۱ صاحب فرزند شدند و یا اقدام به ازدواج کردند نیز تحت عنوان دو طرح شمیم (ازدواج) و جوانه (فرزندآوری) علاوه بر پرداخت مبلغ پنج میلیون تومان بلاعوض از تسهیلات قرض الحسنه برخوردار شدند.

به گفته وی، در سالی که گذشت، به یکهزار و ۵۵۱ نفر از اعضای صندوق (۱۰۵۷ نفر مشمول طرح جوانه و ۴۹۴ نفر در طرح شمیم) هدیه بلاعوض و قرض الحسنه ضروری، بیش از هفت میلیارد و ۷۵۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و بیش از ۴۶ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ضروری تخصیص یافت.

پوراحمدی تاکید کرد: برغم ادامه دار بودن شیوع کرونا و همچنین کم‌رنگی ناخواستۀ فعالیت‌های هنرمندان با عزم و اراده جمعی در این صندوق سالی که گذشت توانستیم در حد توان به وعده‌های خود در راستای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور جامۀ عمل پوشانده و در حد بضاعت خویش هر آنچه در توان داریم برای این قشر فرهیخته کشورمان در نظرگرفته و گامی هرچند کوچک را در جهت رفع دغدغه های رفاهی، مالی و ضروری فعالان و پیشکسوتان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و در کنار آن، تقویت بنیه مالی کسب و کارهای فرهنگی و هنری برداریم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر همچنین، کاهش دغدغه های معیشتی، درمانی و تأمین نیازهای بیمه ای و ارائه تسهیلات به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را از وظایف ذاتی این صندوق عنوان کرد و گفت: بدون تردید مسئولان صندوق اعتباری هنر از این پس نیز تمام تلاش و عزم جدی خود را برای حمایت و پشتیبانی از جامعه فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی سراسر کشور به‌کار می بندند تا بهترین ها را برای اعضای این صندوق رقم بزنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

می‌پذیریم که مرجعیت صداوسیما آسیب خورده است/سالی که گذشت اولین سال جدّی اجرای برنامه‌های تحولی در صداوسیما بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سالی که گذشت اولین سال جدّی اجرای برنامه‌های تحولی در صداوسیما بود اما هنوز فاصله زیادی با اهدافی که در دوره تحول تحت عنوان «هویت‌محوری و عدالت‌گستری» بیان شد، دارد.

به گزارش سینماپرس، یک سال و نیم از آمدن پیمان جبلی ۴۵ ساله از بخش برون‌مرزی به ساختمان شیشه‌ای صداوسیما می‌گذرد. او بعد از ۱۸ ماه پرحرف‌وحدیث مدیریت محمد سرافراز و ۵ سال مدیریت پرفرازونشیب عبدالعلی علی‌عسگری، حکم مدیریت سازمان صداوسیما را گرفت.

او در آیین معارفه، به “هویت‌محوری و عدالت‌گستری” تأکید کرد که شعار دوره جدید مدیریت صداوسیما خواهد بود، این عبارتِ جبلی بازتاب‌های فراوانی داشت و بسیاری از کارشناسان این عبارت‌های زیبا را که رئیس جدید رسانه ملّی به آن اشاره کرد؛ «در صداوسیما هویت ما مزیت نسبی ماست، صداوسیما باید دانشگاه هویت شود» امیدوارکننده دانستند.

او همچنین به پرچمداری استقلال و خلاقیت اشاره کرد که نباید صداوسیما نماد انفعال و تقلید باشد؛ وقتی به ظرفیت‌های عظیم درون و بیرون سازمان نگاه می‌کنیم این واقعاً شدنی است، نباید این نکته را فراموش کنیم که جبلی از بدنه کارشناسی صداوسیماست و همین نقطه امیدی برای بسیاری از صداوسیمایی‌ها است تا با حضور او که به همه آسیب‌ها و چالش‌های این سازمان واقف است بتوان این سازمان را از سکون و انفعال به منشأ اثر بودن سوق داد.

اگرچه علی‌عسکری هم از بدنه صداوسیما بود اما یک تفاوت ماهوی بین نگاه رئیس سابق و رئیس جدید در رویکرد و شیوه کاری آنها وجود دارد؛ علی‌عسکری با توجه به سوابق کاری و تحصیلات مهندسی‌اش بیشتر توانست به رشد دیجیتالی و اچ‌دی شدن شبکه‌های سیما و زیرساخت‌های فنی کمک کند و نگاهی سخت‌افزاری داشت اما جبلی نگاهی نرم‌افزاری دارد و حوزه کاری‌اش سال‌ها محتوا بوده است.

همان‌گونه که در جریان گفت‌وگوی پایان سال خود با تسنیم هم به پیشرفت برنامه تحولی رسانه‌ ملی اشاره کرد و هم به برخی از شائبه‌ها مثلِ بازنشر مصاحبه‌ای با این عبارت «گویی آقای جبلی از قدیم‌الأیام با فیلترینگ و محدود کردن فضای مجازی موافق بوده» واکنش نشان داد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

* سالی ۱۴۰۱ در صداوسیما چگونه گذشت و برنامه تحولی رسانه ملی قرار است چگونه پیش برود؛ ما شاهد تغییرات و تحولات جدی خواهیم بود؟

برنامه تحولی یک دستورالعمل و بخشنامه نیست امروز ابلاغ کنیم و فردا اجرا بشود، برنامه‌های تحولی به‌شدت نیازمند فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی است، این فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی نه‌فقط درون رسانه ملی و داخل سازمان صداوسیما و بلکه باید در سطح جامعه اتفاق بیفتد، یعنی یک بخش عمده‌ای از توانی که ما صرف می‌کنیم برای پیشبرد برنامه تحولی در دوره جدید، مصروف فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی داخل سازمان و بین همکاران‌مان و در بیرون از سازمان و در سطح جامعه به‌ویژه بین مسئولین و حتی بین مخاطبین، اتفاق می‌افتد.

تا زمانی که به این درک واحد و مشترک از تحول در رسانه ملی نرسیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که برنامه‌مان با سرعت مطلوب پیش می‌رود، البته کنار این تلاشی که انجام می‌دهیم کنار یکسان کردن فرهنگ و گفتمان اداری، فکری و محتوایی در داخل سازمان و تغییر نگاه نسبت به رسانه ملی در بیرون سازمان، ما برنامه‌های تحولی خودمان را به‌ویژه برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت را پیش می‌بریم، خیلی از آنها را توانستیم طبق جدول زمانی پیش ببریم و در بعضی از آنها عقب‌تر از برنامه‌مان هستیم، امیدوارم در فرصت مناسبی، گزارش جامعی از نحوه پیشبرد برنامه تحولی بتوانیم خدمت جامعه ارائه بدهیم.

سالی که گذشت اولین سال جدّی اجرای برنامه‌های تحولی در صداوسیما بود. هم در تغییر و تحولات مدیریتی و هم در تغییر و تحولات ساختاری و محتوایی گام‌های خوبی را همکاران ما در صداوسیما برداشتند اما هنوز فاصله زیادی با آن اهدافی را که در دوره تحول تحت عنوان دو شعار جدّی «هویت‌محوری و عدالت‌گستری» بیان می‌کنیم در دستور کار داریم.

فکر می‌کنیم با همفکری‌ها و هم‌افزایی‌های فکری، فرهنگی و محتوای داخل سازمان در سطوح مختلف مدیریتی با برنامه‌سازهای‌مان داریم انجام می‌دهیم تا به یک نقطه واحد و مشترک برسیم، از طرفی دیگر در چینش‌هایی که به‌لحاظ ساختار و وظایفی که از مدیران‌مان داریم انجام می‌دهیم، فکر می‌کنم سازمان صداوسیما در ریل‌گذاری درستی قرار گرفته است تا ان‌شاءالله بتوانیم در دوره تحولی به حداکثر اهداف‌مان دست پیدا کنیم.

با همفکری‌ها و هم‌افزایی‌های فکری، فرهنگی و محتوای داخل سازمان در سطوح مختلف مدیریتی با برنامه‌سازهای‌مان داریم انجام می‌دهیم تا به یک نقطه واحد و مشترک برسیم.

*یک عده‌ای به‌دنبال زیر سؤال بردن مرجعیت رسانه ملی‌اند؛ برنامه‌تان برای حفظ مرجعیت صداوسیما چیست؟

به هر حال بخشی از تلاش‌هایی که برای تولیدات جدید، خلاقیت و نوآوری در برنامه‌سازی انجام می‌دهیم و دنبال می‌کنیم، در همین راستاست، همچنین تلاشی که برای پیگیری اولویت‌های جامعه و برطرف کردن مشکلات و مسائل مردم و جامعه از مسئولین و دنبال کردن اسناد قانونی آن در دستور کار داریم، در همین راستا قرار دارد.

طبیعتاً با چالش‌های کمی روبه‌رو نیستیم؛ در طول ماه‌های اخیر، سه تا چهار مرتبه صداوسیما تحریم شد و همگان می‌دانند با این چالش‌ها در عرصه بین‌المللی روبه‌رو هستیم، در داخل هم این مسیری که برای بازگرداندن مرجعیت صداوسیما به دوران طلایی خودش را دنبال می‌کنیم کم‌چالش نیست، البته می‌پذیریم که مرجعیت صداوسیما آسیب خورده است و برخی از اتفاقاتی که این روزها شاهدش هستیم نشان می‌دهد که گفتمان حاکم بر مجموعه‌ای از دستگاه‌های حاکمیتی همچنان در مسیر تقویت مرجعیت رسانه ملی نیست.

اتفاقاتی که گاهی اوقات شاهدش هستیم این باور عمومی حتی در دستگاه‌های حاکمیتی به وجود نیامده است که صداوسیما، صداوسیمای یک نفر یا شخص و مجموعه‌ای نیست، رسانه ملی کشتی واحدی است که همه جامعه و دستگاه‌ها روی آن سوارند و از آن بهره می‌برند، ضربه به این کشتی و دستگاه رسانه‌ ملی حتماً می‌تواند آسیبش به همه دستگاه‌ها و بخش‌ها برسد.

می‌پذیریم که مرجعیت صداوسیما آسیب خورده است و برخی از اتفاقات نشان می‌دهد گفتمان حاکم بر مجموعه‌ای از دستگاه‌های حاکمیتی همچنان در مسیر تقویت مرجعیت رسانه ملی نیست.

* این دوره طلایی را کدام دوره می‌دانید؟

در دوره‌ای که بدون وجود رقیب داخلی و خارجی، کار در صداوسیما روان‌تر، ساده‌تر و آسان‌تر پیش می‌رفت، الآن با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم هم در عرصه فناوری ارتباطات و هم در عرصه محتوایی و هم در عرصه بین‌المللی و داخلی باید بتوانیم با این چالش‌ها به‌گونه‌ای تعامل کنیم که عبور کنیم و برسیم به آن زمانی که گویی هیچ رقیبی و هیچ چالشی وجود نداشته است.

* حالا به‌نظرتان کدام دوره، دوره طلایی صداوسیما بوده است؟

اگر ما این فاکتورها و متغیرهای جدید را درنظر نگیریم طبیعی است که دهه ۷۰ صداوسیما بدون هیچ رقیبی بوده است و آن موقع رقیبی در عرصه‌های بین‌المللی و عرصه‌های دیگر نبوده و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم نبوده است. طبیعی است رسانه ملی به‌صورت یک رسانه بدون رقیب چه در عرصه فضای مجازی و بین‌المللی کار خود را پیش می‌برد و موفق هم بوده است؛ البته ناگفته نماند که ذائقه جامعه هم با ذائقه فعلی متفاوت بود. شاید آن دوران را بتوان در نتیجه دوران طلایی صداوسیما فرض کرد اما ما مدعی هستیم و در تلاشیم با وجود این چالش‌ها عبور کنیم و به آن نقطه طلایی دست یابیم.

* نکته دیگر بحث ساخت سریال‌های قرآنی و تأکید بر تولید سریال‌هایی درباره پیامبر اسلام بود که مبعث حضرت رسول(ص) در سال ۱۴۰۱ این بحث‌ها را به اوج خودش رساند؛ آیا برنامه‌ای در این خصوص دارید؟

جزو یکی از ۱۲ سرفصل‌های اساسی محتوایی سند تحول‌مان، تاریخ اسلام است. در تاریخ اسلام نقطه درخشان، اساسی و کلیدی، تاریخ زندگی پیامبر اسلام و اصحاب گرانقدر ایشان است، منتها نحوه پرداخت به شخصیت پیامبر گرامی اسلام، ظرافت‌ها و حساسیت‌های خاص خودش را دارد، به همین خاطر است که در جهان اسلام هم نوع پرداخت به شخصیت و سیره پیامبر اسلام بسیار با حساسیت و ظرافت، در موردش اقدام شده بود.

بعضی از کارها نسبتاً موفق بوده و برخی از کارها موفق نبوده است، لذا ما اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم باید در شأن و طراز پیامبر گرامی اسلام باشد، نه الزاماً پرداختن مستقیم به شخصیت پیامبر بلکه در قالب داستان‌هایی که بین اصحاب گرانقدر پیامبر اسلام، تحولات و اتفاقاتی که در آن زمان اتفاق افتاد این در دستور کار است. برنامه‌هایی داریم، متون و فیلمنامه‌هایی هم در دستِ بررسی نهایی است که بتوانیم به‌تدریج آنها را به تولید برسانیم.

* چند وقتی است مصاحبه‌هایی از شما در فضای مجازی منتشر می‌کنند که گویی آقای جبلی از قدیم‌الأیام با فیلترینگ و محدود کردن فضای مجازی موافق بوده؛ در حالی که در واقعیت به‌گونه‌ای دیگر بوده است؛ مقداری درباره این هجمه‌ها علیه خودتان در این زمینه صحبت کنید.

این اتفاق به مصاحبه‌ای که سال‌ها پیش یکی از خبرگزاری‌ها با موضوع “دروازه‌بانی اطلاعات” با من انجام داده بود، برمی‌گردد. نکته‌ای که اشاره شد قبل و بعد آن متأسفانه مطرح نشد و گفته نشد. عادت داریم به اینکه بعضی از جریانات و گروه‌ها با اهدافی که خودشان دنبال می‌کنند صداوسیما را به‌اشکال مختلف مورد تخریب قرار دهند، چرا که عامدانه قبل و بعد آن مصاحبه ذکر نشد.

در آن گفت‌وگو که در قالب یک عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما با من انجام شد، اشاره کرده بودم که تمام جوامع برای دسترسی به اطلاعات محرمانه، اطلاعاتی که به امنیت ملی کشور لطمه می‌زند و اطلاعاتی که به آرامش عمومی جامعه لطمه می‌زند قواعد و قوانینی برای دروازه‌بانی بعضی از اطلاعات دارند و در قوانین‌شان هم آمده است.

اگر اسم این را فیلترینگ بگذارید فیلترینگ و اگر دروازه‌بانی، دروازه‌بانی! به هر عنوانی بیان شود یک قاعده‌ای است در تمام کشورهای دنیا، تمام سیستم‌های رسانه‌ای دنیا، حتی در رسانه‌هایی که در واقع ادعای دموکراسی و آزادی بیان دارند، دسترسی به بعضی از اطلاعات را مطابق قانون و یا حتی صلاحدید و مصلحت‌سنجی خودشان محدود می‌کنند.

آنجا بحث این بود، اصلاً آن موقع اینترنت و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به این شکل نبودند. این دوستان در فضای مجازی به‌نوعی می‌خواهند که موضوع ۲۰ سال پیش را به موضوعات روز ربط بدهند، خیلی تمایلی ندارم وارد واکنش نشان دادن و بحث‌وجدل‌های این‌چنینی بشوم، اما به هر حال می‌خواهم این نکته را عرض کنم این اتفاقات و تخریب‌های رسانه ملّی و بنده به‌عنوان خادم این رسانه هیچ کدام باعث نخواهند شد از مسیری که دنبال می‌کنیم کوتاه بیاییم یا تحت تأثیر این جوّسازی‌ها و فضاسازی‌ها قرار بگیریم. تخریب شخصیت رسانه ملی و بنده به‌عنوان خادم رسانه ملی هیچ کدام باعث نخواهد شد از مسیری که دنبال می‌کنیم کوتاه بیاییم یا تحت تأثیر این جوسازی‌ها و فضاسازی‌ها قرار بگیریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کریستوفر گانینگ» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کریستوفر گانینگ آهنگساز سریال پوآرو درگذشت.

به گزارش سینماپرس، این آهنگساز سرشناس روز گذشته در ٧٨ سالگی درگذشت.

کریستوفر گانینگ زادهٔ ۵ اوت ۱۹۴۴ آهنگساز موسیقی فیلم و سریال اهل بریتانیا بود. او در میان فارسی‌زبانان بیشتر با تم موسیقی سریال پوآرو شناخته می‌شد. وی در سال ۲۰۰۷ جایزه بفتای بهترین موسیقی را برای فیلم زندگی گلگون گرفت.

از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته است، می‌توان به وقتی وال‌ها آمدند، اشاره کرد.

او برای فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری موسیقی ساخت که می‌توان به فیلم قیام و سقوط ایدی امین ۱۹۸۱، سریال شوالیه‌های خدا ۱۹۸۷، فیلم‌های تپه فانوس دریایی و گریس موناکو ۲۰۱۴ اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سن پطرزبورگ» با رده بندی سنی بالای ۱۷ سال «اکران آنلاین» می‌شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «سن پطرزبورگ» بهروز افخمی به مناسبت نوروز ۱۴۰۲ به صورت رایگان اکران آنلاین می‌شود.

به گزارش سینماپرس، «سن پطرزبورگ» که دهمین ساخته بلند سینمایی بهروز افخمی محسوب می‌شود، محصول سال ۱۳۸۸ است و با بازی محسن تنابنده، پیمان قاسم‌خانی، امین حیایی، بهاره رهنما و شیلا خداداد ساخته شده است.

حمید اعتباریان تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد و نویسندگان آن پیمان قاسم‌خانی و مهراب قاسم‌خانی هستند.

این فیلم کمدی، داستان ۲ خلافکار خرده‌پا و آس و پاس است که به طور اتفاقی از وجود یک گنج که متعلق به تزار روسیه بوده، مطلع می‌شوند. آنها تلاش می‌کنند تا سرنخ‌هایی که به گنج می‌رسد را پیدا کنند و در این راه اتفاقات زیادی برایشان می‌افتد.

اکران عمومی «سن پطرزبورگ» در سال ۱۳۸۹ با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد به‌طوری که این فیلم توانست در رتبه پنجم پرفروش‌ترین فیلم‌های آن سال قرار گیرد.

این فیلم با رده بندی سنی بالای ۱۷ سال، به صورت رایگان در پلتفرم فیلم‌نت عرضه شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ سینما در سالی که گذشت-۷


سینماپرس : سال ۱۴۰۱ با همه اتفاقات متفاوت خود به پایان رسید، در گزارش های پیش‌رو همه این اتفاقات را در قالب گزارش تصویری برای مخاطبان مرور خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزان پرداخت تسهیلات به اصحاب فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۱ اعلام شد


مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با ارائه گزارشی از پرداخت بیش از ۱۴۹ میلیارد تومان تسهیلات مالی به اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگران بر روی صحنه زندگی نمی‌کنند بلکه نمایشی از فشرده یک زندگی و رویداد را خلق می‌کنند تا تماشاگران را با نگاهی نو و تازه آشنا کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسماعیل خلج، نمایشنامه‌نویس و کارگردان صاحب سبک ایرانی، در پیامی روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را که مصادف با هفتمین روز از بهار است، به اهالی این عرصه تبریک گفت.

به گزارش سینماپرس، در متن پیام اسماعیل خلج آمده است:

«امروز، روز جهانی و ملی تئاتر را در این بهار دل انگیز جشن می‌گیریم و ارج می‌نهیم. در این هنر دیرینه سال، در مواجهه های تکرارناپذیر، گروهی از افراد، در یک مکان و یک زمان گرد هم می‌آیند تا نمایشی از فشرده یک زندگی را به تماشا بنشینند. بازیگران بر روی صحنه زندگی نمی‌کنند، بلکه نمایشی از فشرده یک زندگی و رویداد را خلق می‌کنند تا تماشاگران را با نگاهی نو و تازه آشنا کنند. تئاتر زبانی جهانی و ورای گفتگوی روزمره دارد و تلاشی است برای عرضه معنای انسان بودن و صیقل زدن به زنگار روح. توان بالقوه این هنر شگفت برای برقراری پیوند، میان طیف‌های فکری گوناگون در سطحی گسترده بر اهالی تئاتر پوشیده نیست. هنر اصیل تئاتر که از همراهی و هم‌آوایی فرم‌های هنری گوناگون هم سود می‌برد، بر کار گروهی مبتنی است و صلح و سازگاری و توجه به دیگری را به ارمغان می‌آورد. داستان گویی و تخیل و زیبایی از دیرباز در زندگی انسان، نقش محوری داشته و تئاتر هنری است که با بهره‌گیری از تخیل قادر است ما را با خود همراه کرده و رهسپار سرزمین‌های ناشناخته کند و هدایتگر و تعالی بخش باشد. روز ملی تئاتر که مقارن است با بهار طبیعت و نوروز باستانی مجالی است برای ارج نهادن و ستایش این هنر گران سنگ و تأمل درباره نقش و جایگاه آن در جامعه؛ متاسفانه در چند سال اخیر بحران جهانی شیوع کرونا در مقابل این هنر جمعی قرار گرفت و شرایط دشواری را به گروه‌های نمایشی و هنرمندان این حوزه تحمیل کرد. اما یقین داریم اهالی ارجمند تئاتر با بزرگی قلب و بلندی همت، پرچمی از افتخار و پیروزی بر خواهند افراشت و با تمام وجود و با عشق، همانگونه که بارها اثبات کرده‌اند برای شادی و امید مردمان این سرزمین خواهند کوشید و به لطف یزدان، بهار طبیعت و بهار تئاتر، روشن‌تر و پرامیدتر خواهد شد. امیدوارم که در سال پیش رو در کنار یکدیگر با امید و اقتدار آثاری مجذوب کننده، اصیل، تأثیرگذار و تأمل برانگیز خلق کنیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه بزرگی برای شاهکارهایی که دیده نشده‌اند


یک نمایشگاه بزرگ در لندن مجموعه قابل توجهی از هنرمندان بزرگ تاریخ هنر را به نمایش می‌گذارد، اما نکته قابل توجه درباره این نمایشگاه حضور آثار هنری است که تاکنون به ندرت یا هرگز دیده نشده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع