X

بایگانی فروردین 16, 1402

دفتر سینمایی

توجه مقام معظم رهبری به رادیو تلاوت برای دومین سال متوالی

علی بخشی زاده معاون صدای رسانه ملی ضمن اعلام این خبر گفت: خداوند منان را شاکریم که به ما نعمت بهره‌مندی از هدایت‌های رهبری حکیم و فرزانه را ارزانی داشت.

اینک به شکرانه اینکه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) برای دومین سال متوالی تلاش همکاران در رادیو تلاوت را مورد توجه و لطف خویش قرار داده اند، سجده شکر بجا می‌آوریم و سر تعظیم بر آستان حضرت ربوبی می‌سائیم.

با تبریک این درخشش و موفقیت به ریاست محترم سازمان و خانواده بزرگ رسانه ملی و همکاران پر تلاشم در حوزه معاونت صدا و پرسنل خدوم رادیو قرآن بویژه دست اندرکاران رادیو تلاوت به مصداق کلام حکیمانه «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» از مساعی جمیله خادمان قرآن در رادیو تلاوت تقدیر و تشکر می‌شود و با عزمی راسخ در جهت ترویج و نشر معارف قرآنی هم پیمان می‌شویم.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

با توجه به اعلام رضایت مقام معظم رهبر انقلاب (مدظله العالی) از رادیو تلاوت در چندین نوبت در محفل انس با قرآن همچون (۳ فروردین ۱۴۰۲) بخشی از بیانات ایشان درباره رادیو تلاوت بدین شرح است:

بنده رادیو تلاوت را … گوش می‌کنم. هر زمانی که تلاوتی را می‌شنوم که به نظرم جذّاب و پخته و برجسته می‌آید، از ته دل خدا را شکر می‌کنم، و بحمدالله این اتّفاق زیاد می‌افتد. البتّه در حال حاضر یک کار در رادیو تلاوت انجام می‌شود که مورد توجه من است؛ قبل از آنکه تلاوت را پخش کنند، آن مجری از روی همین تفاسیر متداولی که وجود دارد، مجملی از مضمون یک یا دو آیه از آیاتی را که بنا است قاری بخواند بیان می‌کند؛ خیلی خوب است؛ این خیلی خوب است. مثلاً قاری ممکن است بیست آیه، سی آیه را بخواند، این [مجری]یک آیه یا دو آیه را بیان می‌کند، همان اندازه هم مغتنم است. این کاری است که الان در رادیو تلاوت انجام می‌گیرد. شبیه این را قبل از انقلاب بنده در جلساتی که درباره مسائل قرآنی صحبت می‌کردم، انجام می‌دادم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرتره نابغه وحدت گرا از شبکه مستند پخش می شود

مستند «آغازگر یک پایان» روایت جامعی از زندگی پرفراز و نشیب نابغه وحدت گرا علامه شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر است. این مستند با محوریت زندگی و آثار شهید صدر و مرور و بررسی اتفاقات تاریخی و زندگی علما و مراجع حوزه علمیه نجف ساخته شده‌است.

این مستند به مقاطع مختلف زندگی شهید محمدباقر صدر، از اجازه اجتهاد در کودکی تا جابجایی‌های چندباره قبر وی در دوران صدام حسین و رژیم بعث در عراق، می‌پردازد و راویانش شاگردان و اطرافیان سید محمدباقر صدر در عراق هستند، کسانی که از نزدیک با او در ارتباط بوده‌اند.

سید محمدباقر صدر (۱۰ اسفند ۱۳۱۳ – ۱۹ فروردین ۱۳۵۹) دین‌شناس، اصولی، مجتهد، فیلسوف، اندیشمند، مرجع تقلید، مبتکر و نظریه‌پرداز شیعه و سیاست‌مدار عراقی بود. از او گاه به لقب شهید خامس و سید ذبیح القفا نیز یاد می‌شود.

پس از درگذشت سید محسن حکیم به‌دنبال یک نبرد طولانی با حزب بعث عراق به‌تدریج محمدباقر صدر به‌عنوان یک رهبر شناخته شده مورد توجه مردم قرار گرفت، او به‌علت مبارزاتش با حکومت بعثی عراق بار‌ها توسط حکومت عراق دستگیر و زندانی شد. در آخرین مرحله ۱۶ فروردین ۱۳۵۹ سید محمدباقر صدر را دستگیر کردند و به بغداد بردند و از او خواستند از فتوای خود بر تحریم عضویت در حزب بعث برگردد و حکم به جواز آن دهد، از حزب الدعوه برائت جسته و فتوا به حرمت آن دهد و انقلاب ایران را تایید نکند؛ سید محمدباقر صدر این‌ها را نپذیرفت و در پایان حکومت از او خواست که یکی از دو شرط اول یا دوم را بپذیرد تا از حصر بیرون آمده و زندگی عادی داشته‌باشد، ولی این شرط نیز پذیرفته نشد سرانجام در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ او و خواهرش بنت‌الهدی صدر به دستور صدام حسین کشته شدند. پس از این اتفاق شیعیان اعلام‌کرد.

«آغازگر یک پایان» که محصول سازمان هنری رسانه اوج است و در خانه مستند با همکاری پژوهشگاه تخصصی شهید صدر تولید شده‌است سه شنبه ۱۵ فروردین ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود و تکرار آن روز بعد ساعت ۹ است.

تهیه کننده این مستند مهدی مطهر است و از دیگر عوامل آن می‌توان به مدیر تصویربرداری: سعید حصاری، آهنگساز: امیررضا جعفری نوبخت، صداگذار: محمد حسین ابراهیمی، پژوهش: حجت الاسلام سید امید موذنی و گوینده متن: محسن بهرامی اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پای غیر ایرانی‌ها هم به «جشنواره قرآنی صد» باز شد

در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

یکی از برنامه‌های روی آنتن رادیو قرآن «جشنواره صد» است که با هدف ترویج فرهنگ ساده‌خوانی قرآن در شبکه ایجاد شده و تا فصل چهارم میزبان شنیدن صدای علاقه‌مندان به قرآن است.

علاقه‌مندان می‌توانند بدون محدودیت سنی و تفکیک جنسیتی با خواندن آیاتی از کلام الله مجید در مدت زمان ۱۰۰ ثانیه در این جشنواره شرکت نمایند. شرکت‌کنندگان باید جهت نام‌نویسی به سایت رادیو قرآن به آدرس www.radioquran.ir مراجعه کرده و در بخش «جشنواره ۱۰۰» پس از تکمیل اطلاعات شخصی فایل صوتی خود را بارگذاری کنند یا فایل صوتی تلاوت خود را در اپلیکیشن واتساپ به شماره ۰۹۱۰۸۹۹۴۱۰۰ ارسال کنند. 

سمیرا قنبری یکی از تهیه‌کنندگان برنامه «جشنواره صد» رادیو قرآن درباره هدف برنامه مبنی‌بر ترویج ساده‌خوانی قرآن گفت: هدف این برنامه این بوده که فرصتی برای همه افراد در هر قشر و سوادی فراهم شود، تا قرآن بخوانند.

قنبری ادامه داد: افراد با هر مقدار دانش روخوانی و روان‌خوانی می‌توانند در برنامه شرکت کند و اگر هم غلط روخوانی کردند، کارشناس مجری برنامه اشکالاتشان را برطرف می‌کند. اتفاقاً هدف فراهم کردن بستری است که اگر فردی هم به قرائت قرآن مسلط نیست، با حضور در برنامه اشکالاتش برطرف شود. 

این تهیه‌کننده با بیان اینکه چند آیتم جدید به فصل چهارم برنامه «جشنواره صد» اضافه شده، توضیح داد: یک آیتم به قرآن‌خوانی غیر ایرانی‌ها اختصاص دارد. از طرفی، به صورت خودجوش فایل قرائت از خارج از کشور برای ما ارسال می‌شود. به طور کلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، جامعه المصطفی و … منابع ما برای معرفی افراد غیر ایرانی هستند. پیش از این افرادی از کشور‌های رواندا، آلمان و بنگلادش روی آنتن شبکه داشتیم. 

وی با بیان اینکه در این فصل به گزارش مشاغل مختلف می‌پردازیم، گفت: از صاحبان مشاغل می‌خواهیم قرآن قرائت کنند. البته الان به دلیل ماه رمضان به سراغ مشاغلی می‌رویم که موقع افطار شیفت هستند. ولی بعد از ماه رمضان به سراغ تمام مشاغل می‌رویم.

قنبری درباره آیتم‌های دیگر برنامه افزود: آیتم روایت صد با صدای خانم اسنجانی از دیگر آیتم‌های برنامه است که تلنگر‌های قرآنی را به مخاطبین گوشزد می‌کند. آیتم نمایشی هم داریم که هنوز تکمیل نشده، ولی قرار است آموزش روخوانی داشته باشیم. 

تهیه‌کننده «جشنواره صد» با بیان اینکه پویش خاطرات کلاس قرآن هم در برنامه ایجاد شده، بیان کرد: با این پویش از مردم می‌خواهیم خاطرات کلاس قرآن را برای ما ارسال کنند. البته با جلسات قرآنی هم صحبت‌هایی انجام دادیم. گاهی استادی را روی آنتن می‌آوریم که در حین برگزاری کلاس قرآن است. 

«جشنواره صد» شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۱۶ تا تقریبا ۱۷ روی آنتن رادیو قرآن می‌رود. تهیه‌کنندگان برنامه خانم‌ها گنجی و قنبری و گویندگان برنامه مهدی صفری، نصرت‌الله عارف حسینی و مجید زکی‌لو هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فصل جدید «ستاره‌ساز» بزودی از شبکه سه + تیزر

مسابقه استعدادیابی «ستاره ساز» بزودی از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

این مسابقه  با موضوع کشف استعداد‌های فوتبال، به شناسایی ستاره‌های آینده ایران در سراسر کشور می‌پردازد.مسابقه استعداد یابی یک برنامه تخصصی است که در فصل های گذشته با استقبال خوبی از طرف مخاطبان مواجه شده است و خانواده‌ها پیگیر برنامه هستند. 

 

 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حوزه نمایش خانگی در دستان ساتراست

در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

محمد‌صادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا درباره بیانیه معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی‌بر توافق میان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مسئولیت صوت و تصویر فراگیر گفت: مطلب منتشر شده وزارت ارشاد مبنی‌بر توافق صدا‌و‌سیما و ساترا درست است و ماموریت صدور مجوز‌های حوزه نمایش خانگی با صدا‌وسیما و ساتراست. 

به گفته معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، پخش زنده در هر بستری در انحصار صداوسیماست که با استفاده از ظرفیت IPTV‌های سازمان صداوسیما سایر رسانه‌های دارای مجوز می‌توانند به شکل قانونی از امکان پخش زنده استفاده کنند.

افراسیابی ادامه داد: ساترا سه نوع مجوز صادر می‌کنیم. یک مجوز مربوط به سکو‌های صوت و تصویر فراگیر است. دو مجوز دیگر در حوزه نمایش خانگی مربوط به تولید و انتشار نمایش خانگی است. 

به گفته معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، این توافق مربوط به نشست مشترک بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: در سال گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس صداوسیما، ساترا و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه توافق شد که در حوزه صوت و تصویر فراگیر مسئولیت کامل نمایش خانگی با سازمان تنظیم مقررات رسانه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی باشد. در سایر حوزه‌ها هم تقسیم کار دقیقی شکل گرفته که باتوجه به تفاهم و تعامل خوبی که در این دولت بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما هست، ان‌شالله شاهد هم‌افزایی بیشتری خواهیم بود.

افراسیابی ابراز امیدواری کرد که علاوه بر تقسیم کار با وزارت ارشاد، در حوزه‌های ارتقای سواد فضای مجازی، برگزاری نمایشگاه‌ها و رویداد‌ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری و هم افزایی‌های جدیدی اتفاق خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که طبق قانون، صوت و تصویر فراگیر در انحصار سازمان صداوسیماست، بر اساس توافق انجام شده میان سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد هستیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سایر حوزه‌ها غیر از نمایش خانگی و پخش زنده اقداماتی را انجام خواهد داد تا با همکاری این دو نهاد شاهد تحقق فضای مجازی سالم، مفید و امن باشیم.

پیش از این حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود، دوستان (رئیس صداوسیما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در جلسه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به توافقات خوبی رسیدند. قرار است این سیاست‌ها بعد از این جلسات مدون شود؛ در نتیجه با تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغیه آن صورت گیرد.

به گفته حجت‌الاسلام خسروپناه، البته تقسیم وظایفی صورت گرفته است. همین فعالیتی که ساترا انجام می‌دهد، مرجعیتش محکم‌تر شده و فعالیت‌های دیگری هم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است. 

امروز هم معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیانیه‌ای مبنی‌بر توافق میان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صوت و تصویر فراگیر منتشر کرد که حوزه‌هایی مانند موسیقی، بازی‌های رایانه‌ای، فیلم سینمایی، کتاب، خبرگزاری‌ها و تبلیغات مسئولیتش با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این خبر در خصوص معرفی نمایندگان وزارت ارشاد در شورای ساخت و شورای پخش سریال‌های نمایش خانگی گفت: یکی از موارد توافق‌مان این بود که دو نفر از وزارت فرهنگ در شورای ساخت و دو نفر هم در شورای پخش سریال‌های نمایش خانگی معرفی شوند که این اتفاق رخ داده است. همچنین در نوشتن آیین‌نامه‌های مختلف در حوزه صوت و تصویر فراگیر و شورا‌های تخصصی آن در هر دو دستگاه، نگاه هم‌افزایی و هماهنگی وجود دارد.

وی با اظهار امیدواری در رابطه با تفکیک وظایف و توافق با صدا و سیما، بیان کرد: امیدواریم با این تفکیک وظایف و توافق و همدلی ایجاد شده، نهایتاً شاهد تقویت و تعالی تولیدات و محتوای فضای مجازی و قانون‌مداری در حوزه صوت و تصویر فراگیر باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دورخیز «فسیل» برای گیشه ۱۰۰ میلیاردی/ نیازی به تلویزیون نداریم! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

ابراهیم عامریان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی که به‌عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم اکران نوروزی بالغ بر ۷۲۰ هزار نفر را در تعطیلات ابتدایی سال به سالن‌های سینما کشاند، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این اتفاق فرمول مشخصی ندارد و فیلم «فسیل» را هم باید حاصل سال‌ها کمدی‌سازی بنده بدانید. بالاخره در این سال‌ها ایرادها و نقص‌های کارهای‌مان را شناسایی کرده و آن‌ها را رفع کرده‌ایم تا به امروز که به یک کمدی مانند «فسیل» رسیده‌ایم. تلاش ما این بوده که فیلمی بسازیم که وقتی مخاطب از سالن سینما بیرون می‌آید، حالش خوب باشد و خداراشکر که این اتفاق رخ داده است.

وی تأکید کرد: تلاش ما این بود که این فیلم مخاطبان مختلف از سن و سال‌های متفاوت را به سمت خود جلب کند. افرادی که سن بالاتری دارند با وجوه نوستالژیک فیلم به تعبیر خودمان حال می‌کنند و جوان‌ترها و نوجوان‌ها هم می‌توانند از زوایای دیگر با داستان فیلم همراه شوند. نمی‌خواستیم یک فیلم برای مخاطب خاص بسازیم و دقیقاً به دنبال جذب مخاطب عام بودیم. هدف اصلی‌مان هم سرگرم کردن مخاطبان برای دو ساعت حضور در سینما بود که شکر خدا به این هدف هم رسیده‌ایم.

عامریان درباره همکاری با کریم امینی در مقام کارگردان این فیلم هم گفت: آقای امینی پیش از این، فیلم کمدی «دشمن زن» را ساخته بود و من هم احساس کردم کارگردانی است که می‌تواند این فیلم را به بهترین شکل تحویل مخاطب بدهد. درباره این همکاری ابتدا به اطمینان رسیدیم و به لطف خدا نتیجه آن هم خوب بود. کار کمدی اساساً کار گروهی است و تمام عوامل پشت صحنه در موفقیت این فیلم دخیل هستند.

این تهیه‌کننده درباره دلیل رضایت به اکران این فیلم در اکران نوروزی امسال که همزمان با ماه مبارک رمضان بود و احتمال عدم استقبال مخاطبان وجود داشت، گفت: من تا همین جا در دو مقطع ثابت کرده‌ام که وقتی فیلمی خوب باشد و مخاطب با آن ارتباط برقرار کند، چه سیل باشد، چه کرونا باشد و چه نوروزی که در سومین روزش ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، فروش خوبی خواهد داشت و مردم برای دیدن آن به سینما می‌آیند. ما با «دینامیت» ثابت کردیم که در اوج کرونا هم مردم به سینما می‌آیند. با «فسیل» هم ثابت کردیم در شرایطی که هیچ صاحب فیلمی تمایلی به اکران فیلمش نداشت، می‌توان مورد استقبال مخاطب قرار گرفت.

وی ادامه داد: طبیعتاً اگر نوروز امسال همزمان با ماه مبارک رمضان نبود و آن عده از مردم که به دلیل روزه بودن در طول روز به سینما نمی‌آیند هم می‌توانستند در تمام سانس‌ها به تماشای فیلم بنشینند، فیلم ما شرایط متفاوتی داشت. نمی‌توان گفت این شرایط روی تعداد مخاطبان فیلم تأثیر نداشته است اما قرار نیست همیشه در شرایط ایده‌آل فیلم‌مان را اکران کنیم. در عین اینکه در همین شرایط هم فکر می‌کنم در ۹۰ درصد سانس‌هایی که داشتیم، سالن‌های‌مان پر از مخاطب بوده است.

عامریان درباره نبود تبلیغات «فسیل» در تلویزیون هم گفت: واقعیت این است که ما برای تبلیغات تلویزیونی فیلم اساساً اقدامی نکردیم چرا که پیش‌تر برای فیلم‌های دیگر اقدام کرده و به نتیجه نرسیده بودیم. در سه چهار فیلم اخیر بنده تلویزیون همکاری‌ای برای پخش تبلیغات نداشت. هم «دینامیت» و هم «انفرادی» بدون تبلیغ تلویزیونی اکران شد و این بار هم ما خودمان اقدامی برای مذاکره با تلویزیون نداشتیم. با توجه به ظرفیت‌هایی که در فضای مجازی برای تبلیغ فیلم‌های خود در اختیار داریم دیگر نیازی به تلویزیون هم نداریم.

این تهیه‌کننده درباره دلیل عدم فروش امتیاز پخش فیلم‌های کمدی موفقی که تا به امروز در سینما داشته است به تلویزیون توضیح داد: ما امتیاز پخش دو فیلم «تگزاس ۱» و «تگزاس ۲» را در ازای دریافت تیزر تبلیغاتی، همان زمان اکران به تلویزیون واگذار کردیم و در ازای آن پولی هم دریافت نکردیم، اما تا امروز این فیلم‌ها پخش نشده است. وقتی تلویزیون حاضر به پخش این فیلم‌ها نیست، طبیعتاً برای ما هم جای مذاکره وجود ندارد که بخواهیم به دنبال فروش حق پخش فیلم‌های‌مان به تلویزیون باشیم.

عامریان درباره پیش‌بینی‌اش از وضعیت استقبال مخاطبان از «فسیل» پس از اتمام تعطیلات نوروزی هم گفت: البته که پیش‌بینی‌ها معمولاً اشتباه از آب در می‌آید اما به نظر می‌رسد اگر اتفاق ویژه‌ای رخ ندهند و شرایط اکران فیلم به همین صورت ادامه داشته باشد شاید سیر صعودی استقبال از فیلم خواهیم بود. مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای مانند کرونا رخ دهد که معمولاً در مواجهه با این اتفاقات، سینماها پیش از جاهای دیگر تعطیل و کم‌رمق می‌شوند. اگر اتفاقی رخ ندهد امیدواریم فروش «فسیل» از مرز ۱۰۰ میلیارد تومان عبور کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۵ اثر هنری که با روان مخاطب سر و کار دارند


«واسیلی کاندینسکی‌»‌ به عنوان یک نابغه هنرهای تجسمی، در هنر انتزاعی انقلابی به وجود آورد و از پیشگامان برخی از تاثیرگذارترین جنبش‌های قرن بیستم بود. آثار هنری او مملو از احساسات و عمیق‌اند و مستقیما با روان مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند. در این گزارش به پنج مورد از تحسین‌برانگیزترین نقاشی‌های انتزاعی این هنرمند نگاهی داریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسماعیلی: در نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تلاش هستیم گام‌های مؤثری را برای اعتلای فرهنگ قرآنی برداریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر دوشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از وزرا و مسئولین کشورهای خارجی در مصلی امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- در ابتدای این مراسم با اشاره به سی‌امین دوره برگزاری نمایشگاه قرآن اظهار کرد: نمایشگاه قرآن کریم در ایران سی ساله شد، این نمایشگاه به عنوان با شکوه‌ترین نمایشگاه قرآنی در سطح جهانی است که در شهر تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: کشور ما به واسطه انقلاب اسلامی و برقراری نظام جمهوری اسلامی، در این ۴۴ سال اخیر با رویش‌های گسترده‌ای در حوزه معارف قرآنی همراه بوده است. امروز در کشور ما صدها هزار حافظ قرآن و میلیون‌ها فعال در حوزه پژوهش‌های قرآنی، آموزش‌های قرآنی و فعالیت‌های قرآنی مشغول به کار هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاه‌های مختلف و مدارس قرآنی و جلسات دینی رونق بسیار زیادی در کشور ما دارد. در این ایام ماه مبارک رمضان در بسیاری از مساجد جلسات جزءخوانی قرآن با شکوه بسیار زیاد در حال برگزاری است.

اسماعیلی ادامه داد: بخش بین‌الملل نمایشگاه که امسال با حضور ۲۱ کشور اسلامی برگزار می‌شود، کمک خواهد کرد تمام فرهیختگان جهان اسلام حول معارف قرآنی گرد هم بیایند و از معارف الهی به نحو مطلوبی پاسداری کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با رشد گرایش اسلام‌گرایی و ترویج فرهنگ قرآنی، شاهد فعالیت‌هایی علیه آموزه‌های قرآنی عزیز بودیم، گفت: در نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تلاش هستیم با وفاق و همدلی که میان مسلمین در صیانت از حریم قرآن وجود دارد، گام‌های مؤثری را برای اعتلای فرهنگ قرآنی برداریم.

در بخش دیگری از این‌ مراسم وزیر امور دینی موریتانی ضمن ابراز تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقامات جمهوری اسلامی ایران در دعوت از کشور موریتانی در سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن افزود: هم‌چنین تشکر ویژه دارم از شما که در این ماه قرآن به معارف قرآنی ارزش نهاده‌اند. دعوت کشور موریتانی در این نمایشگاه دلیلی بر ارتباط صمیمی بین این دو کشور و نیز نشان از روابط تاریخی و گرم این کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه شما ملت ایران واجب کفایی امت اسلامی را برای برگزاری چنین نمایشگاهی به نیابت از کشورهای اسلامی در این ماه بزرگ انجام دادید، گفت: قرآن از بهترین عبادات است و در قرآن هم ذکر شده خدمت به قرآن از ثواب بالایی برخوردار است و ذکر قرآن در تمام زمان‌ها و مکان‌ها ارزش والایی دارد و شما در این نمایشگاه این کار ارزشمند را انجام دادید.

در بخش پایانی این مراسم نیز وزیر فرهنگ نیجر گفت: در ماه مبارک رمضان به مناسبت این گردهمایی فرهنگی از سوی کشور نیجر در ایران حاضر شده‌ام. در ابتدا لازم است از دولتمردان جمهوری اسلامی ایران تشکر کنم به این جهت که از کشور نیجر امیدوارم در حضور خودم در ایران روزای خوب دعوت به عمل آوردند و این اتفاق در آینده موجب تحکیم و تقویت روابط دو کشور خواهد شد.

وی با ابراز خوشحالی از حضور در این نشست ادامه داد: ما اینجا حاضر شدیم تا فرهنگ اسلام و معارف دینی را ترویج دهیم. نیجر کشوری در غرب آفریقاست که ۹۵درصد مردم آن مسلمان هستند و بیش از دو قرن است اسلام وارد این کشور شده است، برای همین فرهنگ اسلامی در کشور ما خواهان زیادی دارد و ما هم به همین فرهنگ افتخار می‌کنیم و می‌بالیم.

وزیر فرهنگ نیجر تصریح کرد: نیجر بزرگ‌ترین دانشگاه اسلامی در آفریقا را دارد. به همین خاطر ما در ترویج فرهنگ فعالیت زیادی انجام می‌دهیم. من مطمئنم ارتباط با جمهوری اسلامی برای ارتقای فرهنگ اسلامی موثر خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واقعاً برای فیلمنامه «آتش و باد» وقت گذاشته شده و برای هر لحظه از آن فکر شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمود پاک نیت که پیش از حضور در «آتش و باد» به گفته خود با سریالی مشابه فضای این مجموعه ـ یعنی «روزی روزگاری» ـ مشهور شده بود، با اعتقاد بر اینکه برای نگارش متن «آتش و باد» وقت صرف شده است، در عین حال نسبت به کیفیت فیلمنامه و ساخت برخی سریال های تلویزیونی انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، محمود پاک‌نیت ـ بازیگر سریال «آتش و باد» ـ در گفتگویی با ایسنا درباره کار در فضاهای تاریخی و طایفه و ایل توضیح داد: من بعد از چند کار سینمایی، در سال ۱۳۷۱ با سریال «روزی روزگاری» که داستانش در بستر بیابان و مناسبات ایلیاتی می‌گذشت مشهور شدم. خوشحالم که پس از سه دهه، باز هم این فرصت دست داد تا همراه با یک گروه حرفه‌ای، در یک سریال با محوریت عشایر و ایلیاتی‌ها ایفای نقش کنم.

وی بیان کرد: در آغاز فعالیت هنری ام، چند بار این فرصت پیش آمد که با همکاری سایر هنرمندان استان فارس برای اجرای تئاتر و نمایش‌های عروسکی بین عشایر این استان برویم که بعد از حدود ۵۰ سال هنوز خاطره آن روزها برایم شیرین است. عشایر آن منطقه و اصولاً همه عشایر کشورمان افرادی خونگرم، سلحشور، نوع دوست، زلال و مهربان هستند.

پاک‌نیت یادآور شد: ما جلوی چادرها نمایش اجرا می‌کردیم و بعد از پایان اجرا، با هر آنچه که برایشان مقدور بود، از ما پذیرایی می‌کردند. با وجود این که وضع مالی قابل‌توجهی نداشتند، برایمان گوسفند قربانی می‌کردند و هرچه که اصرار می‌کردیم که این کار را نکنند می‌گفتند نه، مهمان حبیب خداست و باید برای او سنگ تمام بگذاریم.

لوکیشن‌های چشم‌نواز «آتش و باد»

پاک‌نیت درباره سریال «آتش و باد» و تجربه حضور در این مجموعه گفت: «آتش و باد» داستان جذابی دارد که در یک بستر تاریخی واقعی روایت می‌شود و با بحث حوادث مشروطه و اتفاقات پس از آن گره می‌خورد. بیننده لوکیشن‌های چشم‌نوازی در این سریال می‌بیند و برای طراحی صحنه آن هم زحمات زیادی کشیده شده است؛ همه عوامل برای ساخت این مجموعه دلی کار کردند و هیچ‌کس کم نگذاشت. داستان پر فراز و نشیب و پرشخصیتی است که همان گونه که اشاره کردم، نتیجه تلاش سه عزیز نویسنده آقایان راعی، گلبن و براهیمی است.

برای این فیلمنامه وقت گذاشته شد

بازیگر سریال «آتش و باد» عنوان کرد: فکر می‌کنم مخاطبان هم به این نتیجه رسیده‌اند که واقعاً برای این فیلمنامه وقت گذاشته شده است؛ متأسفانه این سال‌ها در تولید برخی سریال‌ها، نویسنده از سر تکلیف از شب تا صبح متن سکانس‌های فردا را می‌نویسد و صبح بدون اینکه کارگردان به درستی آن متن را بخواند دست بازیگر می‌دهند و کار را ضبط می‌کنند. «آتش و باد» اصلاً این‌گونه نبود و برای هر لحظه از آن فکر شده است.

چرا آتش و باد بدون لهجه است؟

پاک‌نیت در پایان درباره استفاده نکردن از لهجه برای شخصیت‌ها در سریال «آتش و باد» نیز گفت: این توافق از همان ابتدای تولید صورت گرفت که شخصیت‌ها لهجه عشایر منطقه فارس یا نقاط دیگر را نداشته باشند؛ البته من می‌توانستم با لهجه ترکی قشقایی که بیشتر عشایر آن منطقه با آن تکلم می‌کنند صحبت کنم، اما آقای مجتبی راعی (کارگردان) نظرشان این نبود و نخواستند بازیگران درگیر این موضوع شوند.

به گزارش ایسنا، مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی از محصولات مرکز سیمافیلم محسوب می شود که در ۵۸ قسمت به عنوان سریال نوروزی و ماه رمضان شبکه سه سیما به روی آنتن رفته است.

این مجموعه با نام قبلی «جشن سربرون» روایتی در دل تاریخ است که در آن عشق، آتش خشم را شعله ور می‌کند. این سریال با یک جنگ بزرگ ادامه پیدا می‌کند و همزمان پرداخت‌هایی به فراز و فرودهای تاریخی ایران در عصر مشروطه دارد.

حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک‌ میرزایی و مهران نائل از بازیگران سریال «آتش و باد» هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیدواریم در سال جدید با تعاملی که بین خانه سینما و سازمان سینمایی صورت خواهد گرفت مشکلات برطرف شده و خانه به ریل قانونی برگردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع سازمان سینمایی با اشاره به اینکه ثبت صنوف سینمایی در وزارت کار غیر قانونی است که در دوره‌های قبل با مشورت غلط برخی مدیران صورت گرفته، تأکید کرد: اصناف خانه سینما باید برای رسیدگی به مطالبات خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شوند.

به گزارش سینماپرس، سال گذشته سینمای ایران درگیر حواشی بسیاری بود که این حواشی بعضاً به شرایط اجتماعی و سیاسی کشور نیز مربوط می‌شد تاجایی‌که به طور کل سینمای ایران را در سالی که گذشت در شرایطی ملتهب قرار داد و به همین دلیل از این پس هر تصمیم و اقدام سازمان سینمایی برای رسیدگی به مشکلات ایجاد شده، بسیار مهم و تأثیرگذار در آینده سینمای ایران خواهد بود. اینکه این تصمیمات چه خواهد بود و کدام محورهای اصلی سینمای ایران را هدفگذاری خواهد کرد را ایلنا با حسین طلابیگی (مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع سازمان سینمایی) در میان گذاشت که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

در سالی که گذشت سینما با فراز و فرودهای فراوانی همراه بود که بخشی از آن درباره به خطر افتادن معیشت سینماگران بود. قطعاً فعالیت موسسات سینمایی، غیر سینمایی، موسسات پخش داخلی و بین‌المللی نیز به امرار معاش قشری از سینماگران مربوط می‌شود. به اعتقاد شما این مراکز چه اقداماتی را به عنوان راهکارهای اصلی مورد توجه قرار دادند؟

سال ۱۴۰۱ با حواشی متعددی شروع شد، یکی از این حواشی که در ادامه سال‌های گذشته بود به بحث بیماری کرونا و تعطیلی بعضی از مراکز و مؤسساتی مربوط می‌شد که تأثیر بسزایی بر مرحله تولید و سرمایه‌گذاری در سینمای ایران داشته است، مسئله بعدی متأسفانه اغتشاشاتی است که باز باعث جنجال‌آفرینی‌هایی در حوزه هنر به‌ویژه سینما شد و باعث کند شدن روندی بود که تقریباً بعد از مهار بیماری کرونا توسط دولت اتفاق افتاده بود و این اغتشاشات یک برنامه هدفمند بود که اقتصاد کشور و به تبع آن اقتصاد سینما را نشانه گرفته بود و اینها در حوزه مخصوصاً فرهنگ و سینما باعث رکود دوباره تولید و فعالیت برخی از مؤسسات سینمایی شد. البته بخشی از این اغتشاشات و در اصل بروزهای بیرونی‌اش بیشتر نمایشی بود یعنی بخشی از بدنه سینما همچنان به کار خودشان ادامه دادند، آنها فعالیت‌هایی را انجام داده و می‌دهند که سال‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا انجام نشده بودند و همچنین در سال جدید پیگیر برنامه‌های تولیدی‌شان شده‌اند چراکه دیگر مشکل کرونا وجود ندارد که بخواهد تعطیلی ایجاد کند. در آن زمان به واسطه دستورالعمل‌هایی که باید در تولیدات رعایت می‌شد و همچنین در حوزه نمایش فیلم، سینماها با چالش مواجه شده بودند به طوری که باید فاصله اجتماعی رعایت می‌شد یا در ساعاتی باید سالن‌ها تعطیل می‌شدند، مسایلی به وجود آمده بود اما ظاهراً برخلاف فضایی که ایجاد شده بود، تولیدات با اطلاعات کمتر یا به صورت چراغ خاموش برای بی‌حاشیه‌تر کردن فرایند تولید برای جلوگیری از شکل‌گیری حاشیه برای عوامل جریان تولید فعال بود.

در حوزه اغتشاشات و واکنش‌های سیاسی نیز سال گذشته جشنواره فیلم فجر نشان داد که علی‌رغم فضاسازی‌های فراوان برای به تعطیلی کشاندن جشنواره توسط بدخواهان سینما، این رویداد با رونق برگزار شد و حتی دو فیلم بیشتر از سال ۱۴۰۰ یا سال‌های گذشته که با ۲۲ فیلم برگزار می‌شد، به دلیل ترافیک فیلم‌ها در بخش انتخاب به جدول بخش مسابقه اضافه و این دوره از جشنواره با ۲۴ فیلم داوری شد و همچنین حواشی کمتری نسبت‌ به سال‌های گذشته اتفاقا افتاد. درنهایت درباره جشنواره در سالی که گذشت، خوشبختانه می‌توان گفت فیلم‌ها خیلی حواشی اساسی نداشتند و با حضور مردم جشنواره پرشوری را شاهد بودیم.

در حوزه تولیدات غیر سینمایی هم جشنواره فیلم کوتاه را داشتیم که به اذعان کارشناسان خیلی خوب برگزار شد. جشنواره سینما حقیقت که تولیدات مستند در آن‌جا به نمایش درمی‌آید، هم به‌خوبی برگزار شد. فیلم‌های بسیاری هم در جشنواره‌ها حضور داشتند که نشان‌دهنده فعالیت خوب موسسات تولید آثار سینمایی و غیرسینمایی است. بنابراین شاید خیلی بروز آنچنانی در حوزه درونی سینما نداشتیم ولی مشکلی که موثرتر از این حواشی بود، بحث افزایش هزینه‌های تولید و اجاره‌ی مکان و لوکیشن بود که متأسفانه چالش‌هایی را برای مؤسسات، به خصوص موسسات تولید مستند و آثار غیر سینمایی ایجاد کرد. بنابراین با هدف کمک به این موسسات، دولت سیزدهم در ابتدای شروع به کارش یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار خودش قرار داد، کمک به رفع موانع تولید برای ایجاد بنگاه‌های تولیدی توسط بخش خصوصی بود که با توجه به کارگروه رفع موانع تولید که در وزارت اقتصاد فعال شده، خیلی از مشکلاتی که در حوزه مجوزها بود را برطرف کردند و با همکاری‌هایی که در وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های مختلف دولتی اتفاق افتاد و هم‌افزایی یکسری سامانه‌ها که برخی از آن‌ها پیش‌تر نیز فعال بودند و متصل کردن آن‌ها به درگاه ملی مجوزها، سرعت صدور مجوز به‌سرعت بالا رفت و با سرعت بیشتری مجوز برای اشخاص صادر شد. درنهایت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مخصوصاً در سازمان سینمایی نیز سامانه صدور مجوزهای این سازمان به سامانه درگاه ملی مجوزهای دولت متصل شد و سرعت صدور مجوز به‌ صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

یکی از اقدامات دیگری که در این حوزه انجام شد، این بود که ما از طریق برگزاری سمینارهایی با مراکز استان‌ها که صدور مجوز در مراحل اولیه‌اش در این مراکز شکل می‌گیرد، توجیهات کامل برای مدیران کلی که به تازگی در دولت مستقر شده‌اند را ارائه دادیم و به کارشناسان آموزش‌های لازم داده شد تا بتوانند با این سامانه همراهی کنند تا کار صدور مجوز برای ارباب‌رجوع به‌سرعت اتفاق بیفتد و خوشبختانه با ایجاد ارتباط از طریق سامانه پیام‌رسان‌های داخلی که با استان‌ها برقرار است در حال حاضر اگر مشکلی در استان برای یکی از ارباب‌رجوع‌ها و مراجعه‌کننده‌ها پیش بیاید بلافاصله با کارگروهی که در سازمان سینمایی در مجموعه دفتر نظارت بر مراکز و مشاغل فعال است، در میان گذاشته می‌شود و مشکل پیگیری و رفع خواهد شد.

می‌توان گفت برای اولین‌بار است که چنین ارتباطی را به‌ صورت گسترده در سطح کشور و مراکز استان‌ها صورت داده‌ایم. از طرفی مجوزهایی که تمدید می‌شوند، مجوزهایی هستند که به‌صورت دائمی صادر می‌شود و بخش خصوصی دیگر نیاز ندارد هر سال یا چند سال یک‌بار برای تمدید آن مراجعه کند. بر این اساس در سال ۱۴۰۱ در کل کشور برای ۳۸ مؤسسه تولید اعم از غیر سینمایی، سینمایی و پخش و پخش بین‌الملل مجوز صادر شد و برای ۴۸ مؤسسه هم در حوزه‌های مختلف که عرض شد، مجوز تمدید صادر شده که این تمدیدها دائمی‌ست و نیاز به مراجعه مجدد هم ندارد.

این آمار نشان از رشد تعداد مؤسسات دارای مجوز در حوزه سینما است و از طرفی ما برای نظارت بر فعالیت این مؤسسات هم برنامه‌هایی را طرح ریزی کرده‌ایم که بر اساس آن از این مؤسسات بازدید می‌شود و بر چگونگی و نحوه فعالیت آنها نظارت خواهد شد. در عین‌حال موسسات هم مشکلاتشان را مطرح می‌کنند تا اگر این مشکلات از طرف ما قابل‌حل باشد، به سرعت پیگیری شود. ما سعی می‌کنیم راه‌حلی برای مشکلات در نظر بگیریم که منجر به حل آنها شود. در اصل این بازرسی‌ها صرفاً جهت نظارت بر فعالیت موسسات نیست بلکه بحث برطرف کردن مشکلات مؤسسات را در این بازدیدها در نظر می‌گیریم.

بحث ارزشیابی هنرمندان به چه مرحله‌ای رسید و این ارزشیابی بر چه اساسی صورت می‌گیرد و چه کارکردی برای سینمای ایران دارد؟

معیار ارزشیابی براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در رابطه با ارزشیابی هنرمندان است. در آن مصوبه شرایط و ضوابط این ارزشیابی تعریف‌ شده است. یک کمیته تخصصی در معاونت‌های مربوطه تشکیل می‌شود که در حوزه سازمان سینمایی و معاون سینمایی، کمیته تخصصی سینما با حضور سه نفر از کارشناسان حوزه سینما که باید حداقل دارای درجه یک هنری یا مدرک دکترای هنر در رشته سینما باشند، تشکیل می‌شود و رئیس آن کمیته هم رئیس سازمان سینمایی است و مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز و مشاغل، دبیر آن شورا است.

این کمیته تخصصی در اصل یک کمیته مشورتی است. پس از این‌که ارزشیابی هنرمندان براساس معیارهایی که در مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی مشخص شده، انجام شد این نتایج به شورای ارزشیابی هنرمندان مستقر در وزارت ارشاد ارسال خواهد شد و در آن‌جا هم شورایی با حضور رئیس و دبیر کمیته تشکیل می‌شود که مباحث طرح‌ شده در کمیته تخصصی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و آثار هنرمندان بررسی می‌شود و بر اساس آن تصمیم نهایی برای پیشنهاد ارائه شده توسط کمیته تخصصی در درجه‌های مختلف و هنری از جمله درجه ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ گرفته خواهد شد. آن‌چه مسلم است در این شورا ارزش هنری آثار هنرمندان بررسی می‌شود که به یکی از این درجات گفته‌ شده، ختم خواهد شد. درنهایت براساس این درجات، هنرمندان قضاوت می‌شوند. درجه‌بندی‌ها در اصل مزیت‌هایی هم برای هنرمند دارد که یکی از این مزیت‌ها این است که درجه هنری ارائه شده معادل مدرک تحصیلی محاسبه می‌شوند. درجات هنری ۱ معادل دکترا درجه ۲ معادل کارشناسی ارشد، درجه ۳ معادل کارشناسی، درجه ۴ معادل فوق‌دیپلم و ۵ معادله دیپلم محاسبه خواهد شد. البته این به‌معنای آن نیست که درجه‌بندی هنرمندان صرفا برای معادل‌سازی درجه با مدرک تحصیلی باشد و این تنها یکی از مزیت‌های این مورد است و یکی دیگر از مزیت‌هایش این است که هنرمندان درجه ۱ و ۲ می‌توانند در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در رشته‌های مختلف که مدرک هنری آن را دریافت کرده‌اند، مبادرت به تدریس کنند و در جشنواره‌ها یا در شوراهای تخصصی و شوراهای هنری مثل کمیته تخصصی به‌عنوان مشاور از ظرفیت هنری این‌ عزیزان استفاده خواهد شد.

البته کسانی که درجه یک هنری دریافت می‌کنند در مجموعه پیشکسوتان وزارت ارشاد هم عضویت خواهند داشت و مزیت‌های دیگری هم به اهتمام رئیس سازمان در این حوزه پیش‌بینی شده که در صورت تصویب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سال گذشته برخی سینماگران با مشکلات قضایی مواجه شدند و این یکی از پر رنگ‌ترین حواشی سال ۱۴۰۱ در سینمای ایران بود. برای رسیدگی به این موضوع چه تعاملاتی با قوه قضاییه صورت گرفته است؟

رفع مسائل و مشکلات سینماگران یکی از دغدغه‌های سازمان سینمایی به‌عنوان متولی سینمای ایران است البته این مشکلات صرفاً مربوط به سال ۱۴۰۱ نبود سال‌های گذشته هم مباحث و مشکلاتی برای هنرمندان پیش آمده که به‌عنوان مرجع رسیدگی به امور سینماگران، دفتر نظارت بر مراکز و مشاغل به آن‌ها رسیدگی می‌کند. از ابتدای سال گذشته نیز مشکلات حقوقی و قضایی که برای مستندسازان پیش آمده بود در تعامل با مراکز امنیتی و مخصوصا با توجه ویژه دادستان محترم کل کشور، معاونین محترم ایشان مخصوصا معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و مشاور محترم دادستانی این مشکلات پیگیری و حل شد.

سال گذشته شاهد شرایطی در حوزه مسائل سیاسی و اغتشاشات بودیم که متأسفانه نقش هنرمندان در این مورد بیشتر از همیشه بود. دشمنان خارجی و داخلی که از ظرفیت و جایگاه بالای هنرمندان، به‌خصوص هنرمندان سینما به خوبی آگاه هستند و می‌دانند که آنان در بین مردم جایگاه اجتماعی بالایی دارند، سعی کردند با برانگیختن احساسات این عزیزان، آن‌ها را درگیر حواشی و مسائل سیاسی کنند که متأسفانه باتوجه به اینکه هنرمندان ما در زمینه سیاسی تخصصی ندارند، بیشترشان تحت تأثیر احساسات هستند و همین افراد مورد سوءاستفاده در موج‌سواری رسانه‌ای دشمنان قرار گرفته و درگیر حواشی شدند. تعداد زیادی از این افراد نیز از روی ناآگاهی مباحثی را طرح کردند که واقعیت نداشته و در شأن آن‌ها نبود که اینگونه اعتبار خود را خرج مطامع دشمن کنند و فضای کاذبی ایجاد کنند اما متأسفانه برخی از طریق تحریک عواطف جوانان موجب بروز مشکلاتی در جامعه و درگیری‌هایی در سطح کشور شدند که مردم را هم دچار مشکل کردند.

سازمان سینمایی برای پیگیری این مسئله و حل مشکلات، برنامه‌های مختلفی را طرح‌ریزی کرد و با تعداد زیادی از این هنرمندان از طریق تماس تلفنی یا حضوری گفتگو شد تا این عزیزان از مباحث پشت پرده سوءاستفاده‌های شبکه‌های معاند در فضای مجازی یا شبکه‌های ماهواره‌ای آگاه شوند. حتی جلساتی متعدد در سازمان سینمایی یا موسسات تابعه تشکیل شد و این دوستان دعوت شدند و با حضور کارشناسان و مسئولان مجموعه امنیتی، انتظامی و قضایی وقایع و اتفاقاتی که منجر به آشوب‌ها شد برای آنها تشریح و تعداد زیادی از این دوستان توجیه شدند اما با وجود توجیهات صورت گرفته و عدم همراهی تعداد زیادی از این دوستان با این شبکه‌ها، دشمن به تحریک احساسات هنرمندان و هنردوستان ادامه می‌داد و هنوز آن‌ها درگیر این فضای ملتهب می‌شدند و به جهت اینکه روال قانونی و توجیهی برای این دوستان طی شده بود و گفتگوهای زیادی هم علی‌رغم ادعای اینکه نظام جمهوری اسلامی اهل گفتگو نیست، صورت گرفت، بازهم برخی دوستان و هنرمندان عزیز روی احساسات و عواطف درگیر ماجراهایی شدند و درنهایت برای این افراد پرونده‌هایی در مراجع قضایی تشکیل شد و برخی از این پرونده‌ها به محکومیت‌هایی منجر شد. در این مرحله و حتی پس از تشکیل پرونده باز هم با مراجع قضایی صحبت شد و در گفتگو با هنرمندان و تعاملاتی که شکل گرفته بود، بار دیگر بخشی از این مسائل برطرف شد. در این مورد مراجع قضایی و به خصوص دادستانی محترم همراهی بسیاری با ما داشتند و حتی در برخی موارد قاضی پرونده با افراد صحبت کرد، شرایط تشریح شد و بخشی از این تعاملات به بازنگری در پرونده‌ها منجر شد که در نهایت شاهد بودیم با درخواست رئیس قوه قضاییه و با عفو پدرانه رهبر معظم انقلاب به همه کسانی که در این اغتشاشات درگیر بودند، پرونده‌هایی که برای این افراد تشکیل شده، بدون درج سوءپیشینه همه پاک شد. خوشبختانه با تعاملاتی که ایجاد شد همه این مسائل برطرف شد اما متأسفانه برخی از این افراد هنوز بعد از این همه عطوفت نظام باز به کار خودشان ادامه دادند و طبق قانون دوباره فراخوانده شدند و با آن‌ها گفتگو شد. در حال حاضر نیز محرومیت‌هایی که باقی‌مانده‌ای از ماجراهای اخیر بوده در حال رفع شدن است.

البته باید بگویم فعالیت‌های صورت گرفته از سوی سازمان سینمایی از موضع جایگاه اقتدار نظام بود و اینگونه نبود که موقعیت ضعفی به دلیل شرایط، ایجاد شده باشد. تعامل با هنرمندان یک امر دوسویه بود که باید اتفاق می‌افتاد؛ در اصل این اقدامات نوعی آگاهی‌رسانی به هنرمندان بود که آن‌ها را متوجه شرایط کنیم. به هر حال ما با هنرمندان سال‌ها فعالیت کردیم و خودمان بخشی از این هنرمندان هستیم. مدیرانی که درحال‌حاضر در سازمان سینمایی فعالیت می‌کنند جدای از این عزیزان نیستند و سال‌ها با این دوستان در فعالیت‌های سینمایی همکار بوده‌اند و شرایط آن‌ها را می‌دانند و مطلع هستند که هر کدام از این دوستان چه روحیاتی دارند. همواره نیز سعی شده با تعامل و گفتگو مسأیل و مشکلات برطرف شود.

یکی از مطالبات سینماگران در سال‌های اخیر ارتباط بهتر سازمان سینمایی با خانه سینما و صنوف است، چه اقداماتی در بهبودی این ارتباط صورت گرفته است؟

در این دولت مدیران سازمان سینمایی در بالاترین سطح که آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی هستند و تعداد زیادی از دیگر مدیران از جمله خودِ بنده، آقای سهرابی و… عضوی از خانواده سینما هستیم و هر کدام از ما در صنوف سینمایی عضو هستیم بنابراین با شروع این دولت، برنامه سازمان سینمایی تعامل با صنوف سینمایی و خانه سینما بوده است.

متأسفانه از حدود ۵ هزار سینماگری که در صنوف مختلف سازمان در خانه سینما فعالیت می‌کنند حدود ۴ تا ۵ درصد از افراد همیشه دنبال مباحث شخصی خودشان و یا مطالبات سیاسی بوده‌اند و جریان خانه سینما را در سال‌های گذشته که مربوط به این دوره هم نمی‌شود، همیشه به انحراف کشیده‌اند. وظیفه ذاتی خانه سینما رسیدگی به مشکلات سینماگران و مطالبات معیشتی آن‌ها است اما کسانی که به دنبال مسائل دیگری غیر از وظایف‌ صنفی بوده‌اند و خارج از قاعده رفتار کرده‌اند، در دوره‌های مختلف خانه سینما را با مشکلاتی مواجه کرده‌اند.

متأسفانه در دوره‌ای هم با اشتباهاتی که از سوی حتی برخی از مدیران سازمان سینمایی اتفاق افتاده و راهنمایی‌های نادرست آن‌ها، صنوف سینمایی به وزارت کار معرفی شدند تا از آنجا مجوز صنف کارگری دریافت کنند درحالیکه طبق مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، مجموعه‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر و خصوصاً سینما و تئاتر فعالیت می‌کنند باید مجوز فعالیت خودشان را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند، اما صنوف سینمایی به بخش ثبت شرکت‌ها برای صنوف کارگری معرفی شده، شناسه ملی دریافت کرده‌اند و این در حالی است که صنوفی که مجوز فعالیت از وزارت کار دریافت کرده‌اند در خانه سینمایی که مجوز فعالیت از وزارت ارشاد دریافت کرده، قرار دارند. همه این مسائل ما و مدیران خانه سینما را دچار مشکل کرده است. بنابراین برای حل این مشکل تمام این عزیزان باید مجوز فعالیتشان را به‌عنوان اصناف هنری از وزارت ارشاد و سازمان سینمایی دریافت کنند.

درحال حاضر مشکلات اساسنامه‌ای و حقوقی که بهانه عدم تشکیل صنوف در وزارت ارشاد بود هم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفع شده است و صنوفی که از وزارت کار مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند برای تشکیل خانه سینما از وزارت ارشاد مجوز بگیرند و طبق مصوبه وزارت کار هم صنوف کارگری و کارفرمایی با هم نمی‌توانند یک اتحادیه یا تشکل ایجاد کنند و به همین دلیل تهیه‌کنندگان و کارگردانان و عرضه‌کنندگان یا پخش‌کننده‌های فیلم که خودشان را به ‌عنوان مجموعه کارفرمایی ثبت کرده‌اند، نمی‌توانند با صنوف دیگری که به‌ عنوان صنوف کارگری ثبت شده‌اند، یک‌جا اتحادیه یا خانه سینما تشکیل بدهند و بر همین اساس دوباره دچار مشکل شده‌اند.

در بین برخی صنوف چنددستگی وجود دارد و حتی در صنف تهیه‌کنندگان که از چهار تشکل، اتحادیه تهیه‌کنندگان تشکیل شده اختلافاتی وجود دارد. سازمان سینمایی برای رفع این اختلافات چه اقداماتی داشته است؟

خیلی از هنرمندان صنوف مختلف حاضر نبودند که صنف خود را به عنوان یک صنف کارگری در وزارت کار ثبت کنند و فشارهایی که از طرف خانه سینما به این صنوف برای ثبت در وزارت کار وارد شد، انشقاقی بین هنرمندان ایجاد کرد که نمونه آن بین چهار تشکل تهیه‌کنندگان سینما دیده می‌شود. یکی از مشکلات این است که تشکل‌های تهیه‌کنندگان نتوانستند به یک تشکل واحد تبدیل شوند. یکی از این تشکل‌ها که قانوناً مجوز خودش را از وزارت ارشاد گرفته از مجموعه خانه سینما اخراج شده و الان هم به این وضعیت اعتراض دارد و البته این تنها مربوط به صنف تهیه‌کنندگان نمی‌شود و صنوف دیگری هم هستند که به این وضعیت خانه سینما اعتراض دارند. این مشکلات در سال‌های گذشته و در طول سالیان متمادی پیش آمده و نباید توقع رفع فوری آن‌ها را داشته باشیم، حل این مسئله نیاز به زمان دارد. ما درحال‌ رایزنی با مدیران خانه سینما هستیم که بتوانیم مشکلات را با همفکری هم حل کنیم که البته درحال‌حاضر خیلی از مباحث سینماگران از طریق خانه سینما و در تعامل با وزارت ارشاد در حال حل شدن و برطرف شدن است.

بخشی از تعاملاتی که با خانه سینما در حال حاضر وجود دارد بحث معرفی سینماگران به سازمان امور مالیاتی برای بخشودگی مالیاتی، مباحث داوری‌های خانه سینما، رسیدگی به مسائلی چون شورای حل اختلافی که به اختلافات سینماگران در حوزه قراردادها و فعالیت‌هایشان رسیدگی می‌کند و موارد دیگر است. در کنار آن مباحث معرفی این عزیزان به صندوق اعتباری هنر هم در حال انجام است و همچنین معرفی بیمه‌ای این عزیزان، پیگیری بیمه تکمیلی و مباحث این‌چنینی نیز در حال حاضر درحال انجام است و ما معتقدیم که نباید اختلافاتی که امروز وجود دارد سینماگران را دچار مشکل کند.

در پایان این بحث باید به این نکته اشاره کنم، در حوزه اختیارات حاکمیتی که عرض شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مخصوصاً سازمان سینمایی باید پاسخ‌گوی مسائل مرتبط با سینما به مراجع مختلف از جمله مراجع نظارتی مثل مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، مراجع امنیتی و غیره باشد؛ بنابراین بخش زیادی از این مسائل که متأسفانه ازسوی برخی از سینماگران درباره آن دقتی صورت نمی‌گیرد متوجه سازمان سینمایی است، سازمان باید پاسخ‌گوی وظایف تعریف شده در قوانین باشد. موضع‌گیری‌های سیاسی خانه سینما در ماجراهای اغتشاشات اخیر مشکلات موجود را پیچیده‌تر و کمک به هنرمندان این حوزه را سخت‌تر می‌کند. امیدواریم در سال جدید با تعاملی که بین خانه سینما و سازمان سینمایی صورت خواهد گرفت، مشکلات برطرف شده و خانه به ریل قانونی برگردد.

برخی سینماگران معتقد هستند که در انتخابات خانه سینما تخلفاتی صورت گرفته است که بعضاً از سازمان سینمایی نیز خواستار رسیدگی به این تخلفات شده‌اند. سازمان سینمایی چه اقداماتی در این مورد داشته است؟

مجوز فعالیت خانه سینما طبق قانون و مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود و سازمان سینمایی به‌عنوان بازوی مشورتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشورت تخصصی ارائه خواهد داد. در خصوص برگزاری انتخابات خانه سینما نماینده‌ای از وزارت ارشاد در انتخابات خانه سینما حضور پیدا کرد و انتخابات با اختلافاتی که در مجموعه آن جلسات بود، برگزار شد و چند صنف از جمله یک نفر از صنف تهیه‌کنندگان هم به نحوه برگزاری انتخابات اعتراض داشتند که اعتراض خودشان را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادند. سازمان سینمایی هم نظر کارشناسی خودش را به دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی ارائه داد و با توجه به این‌که مرجع رسیدگی به این مسائل دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ آنچه آن‌ها تصمیم بگیرند مرجعیت قانونی دارد و سازمان سینمایی در این خصوص مسئولیتی ندارد.

با جدی‌تر شدن اکران آنلاین در سینمای ایران، چه اقدامات تازه‌ای جهت جلوگیری از قاچاق فیلم‌های سینمایی صورت گرفته است و دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع چه برنامه‌ای برای سال آینده دارد؟

خوشبختانه در سازمان سینمایی مخصوصاً مؤسسه سینما شهر اقدامات خوب و قابل‌توجهی پیش‌بینی‌شده است. چه به‌لحاظ سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری امکاناتی در نظر گرفته شده که بخش زیادی از این مشکلات را برطرف خواهد کرد. ان‌شاءالله بزودی آن دستاوردها هم توسط مؤسسه سینما شهر رونمایی خواهد شد و توضیحات مبسوط و گوناگون ارائه خواهد شد. با توجه به اتفاقاتی که درحوزه قاچاق فیلم‌ها رخ داده و نگرانی‌هایی که ایجاد شده است مشکلات موجود رصد شده و انشاالله بخش قابل توجهی از آن هم برطرف خواهد شد. البته مجموعه صیانت از آثار فرهنگی و هنری که در سازمان سینمایی فعالیت می‌کند با توجه به شیوه‌های جدید قاچاق و مسائل این‌چنینی در حال بروز رسانی دستورالعمل‌های لازم با نگاه کارشناسی است و بر اساس آن اطلاع‌رسانی به‌موقع انجام خواهد گرفت.

در شرایط اقتصادی حاضر آیا برای معرفی سینماگران کم‌بضاعت به صندوق اعتباری هنر اقداماتی صورت گرفته است؟

با توجه به محدودیت منابعی که در صندوق اعتباری هنر وجود دارد و متأسفانه وضعیتی که در ۲ تا۳ سال گذشته در رابطه با کرونا و ایجاد مشکلاتی در معیشت سینماگران به وجود آمد، تعداد زیادی از سینماگران جهت مشکلات معیشتی و همچنین مباحث مربوط به بیمه و بیمه تکمیلی به سازمان سینمایی مراجعه کرده‌اند و به صندوق اعتباری هنر معرفی شده‌اند. دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع به‌عنوان مجموعه کارشناسی سازمان سینمایی در شناسایی و رصد این افراد برای معرفی به صندوق اعتباری شیوه‌نامه‌ای را تدوین کرد و در حال حاضر در حال بررسی و گذراندن مراحل نهایی است که برطبق آن شیوه‌نامه و معرفی این عزیزان به صندوق اتفاقات خوبی خواهد افتاد که هر چه بیشتر بتواند عدالت را در این خصوص برقرار کند و حقوق کسی پایمال نشود.

و در پایان؛ اولویت‌های دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع برای سال جدید چیست؟

دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع، برای سال جدید موارد ذیل را مدنظر قرار داده است:

۱- به‌روز آوری آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حوزه فعالیت این دفتر

۲- طراحی سامانه صدور معرفی‌نامه به صندوق اعتباری هنر

۳- راه‌اندازی سامانه ارزشیابی هنرمندان برای سهولت طی این مراحل توسط هنرمندان سینما

۴-طراحی و اجرای بانک جامع اطلاعات سینماگران ایران

۵- روز آمد سازی شرح وظایف دفتر

۶- رفع مشکلات صدور مجوز مؤسسات سینمایی

۷- برنامه ریزی مدون برای آموزش کارشناسان ادارات کل استانها برای نظارت هدفمند بر سالن‌های سینما و مؤسسات دارای مجوز

۸- پیگیری مشکلات معیشتی و کمک به رفع گرفتاری هنرمندان و دست اندرکاران سینما در مراجع قضایی و حقوقی

۹-سایر وظایف مرتبط با حوزه اختیارات دفتر

۱۰- تعامل هرچه بیشتر با ادارات کل استانها برای رفع مشکلات سینماگران استان‌ها و شهرهای مختلف کشور

مشاهده خبر از سایت منبع