X

بایگانی فروردین 21, 1402

دفتر سینمایی

زمانی می توانیم ادعا کنیم رسانه موفق و مردمی هستیم که با وجود همه سختی‌هایی که به ما محیط شده بتوانیم کارمان را انجام بدهیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس رسانه ملی در دیدار با برنامه سازان نوروز ۱۴۰۲ ضمن تقدیر از دست اندرکاران برنامه‌های نوروزی، تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان را از جمله آزمون‌های مهمی خواند که توانمندی همکارانش را در صداوسیما به‌خوبی محک زد.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما این سخن را ‫شنبه ۱۹ فروردین در جریان میزبانی از برنامه سازان نوروز سال جاری بیان کرد. در این نشست که در شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران (شهرک غزالی) برگزار شد، مدیران و عوامل برنامه ساز شبکه‌های مختلف سیما حضور داشتند.

‫رقابت های پرخیر و برکت‬
‫جبلی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و یادآوری زحمات برنامه سازان نوروز ۱۴۰۲ برای خلق لحظاتی به یاد ماندنی و شیرین برای مردم در ساعات منتهی به تحویل سال گفت: یکی از مهم ترین آزمون‌های رسانه ملی در طلیعه هر سال، طراحی و اجرای برنامه‌های نوروزی و لحظات سال تحویل است. رقابت های سنگینی نیز که بین شبکه‌های مختلف شکل می‌گیرد، به‌نوعی مصداق فاستبقوا فی الخیرات است. رقابت های پر از خیر و برکتی که مصداق مسابقه در خیرات است و امسال نیز شاهدش بودیم. ‬

‫رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به تقارن سال نو و ماه مبارک رمضان و مقایسه این اتفاق با مورد مشابه سی و سه سال پیش و نیز تغییرات در جهان رسانه، شرایط اجتماعی و فرهنگی، پیشرفت تکنولوژی‌های رسانه ای نوین و پدیداری شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: زمانی می توانیم ادعا کنیم رسانه موفق و مردمی هستیم که با وجود همه سختی‌هایی که به ما محیط شده، بتوانیم کارمان را انجام بدهیم و زحمات امسال همکارانمان مصداق یک کار تمیز و خوب را فراهم آورد. ‬

‫وی با اشاره به رقابت های خاص ناشی از پیچیدگی‌های فضای مجازی که بر رسانه ملی تحمیل شده است و همچنین تغییر ذائقه مصرف رسانه ای، افزود: سخت پسند شدن مخاطبان ما در مقایسه با سال‌های پیش و دهه‌های گذشته، امسال شرایط بسیار ویژه‌ای را بعد از سی‌وسه سال که از هم‌زمانی رمضان و نوروز می‌گذرد، برای رسانه ملی رقم زد و نهایت تلاش‌ها صورت گرفت تا بتوان رسانه ملی را در این موقعیت روسپید کرد. ‬

‫جبلی با بیان اینکه برنامه‌ها با اهداف تحولی روانه آنتن شد گفت: افق تحولی سازمان، توجه به قومیت ها، اقوام، تنوع رنگارنگ قومیت ها و خرده فرهنگ ها در کشور عزیز ما همچنین پیکره تمدن بزرگ پارسی و ایران بزرگ که در اطراف ما شکل گرفته، از افغانستان تا تاجیکستان و حتی ترکیه و قفقاز و آسیا میانه و نیز امتدادش تا هند و اطراف این تمدن بزرگ را در برنامه‌سازی‌ها مدنظر برنامه‌سازان قرار داد و تنوع رنگارنگی از سلیقه‌های مختلف که در تهیه برنامه‌ها در شبکه‌های مختلف به کار گرفته شده بود، واقعا جای تشکر و قدردانی دارد. ‬

‫ وی با بیان این نکته مهم که مردم ما لایق بهترین‌ها هستند، ادامه این روند برنامه سازی را ضروری دانست و بیان کرد: امیدوارم این تجربه ارزشمند و شیرین و قابل تقدیر و تحسین که امسال در برنامه‌های سال نو و ادامه آن در ماه مبارک رمضان شکل گرفت با همین شتاب و با همین آهنگ ادامه داشته باشد. ‬
رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از این نشست صمیمی، پس از شنیدن نظرات برنامه سازان، نکاتی را بیان کرد.

در این مراسم که با همراهی وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول، محسن برمهانی معاون سیما و سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما و حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی‌برگزار شد، هنرمندانی مانند سونیا پوریامین، مسعود روشن پژوه، شهرام شکیبا، المیرا شریفی مقدم، وحید رونقی، علی مسعودی، مهران رجبی، مژده لواسانی، حامد مدرس، پژمان بازغی، امیر محمد زند، حامد سلطانی و… و. حضور داشتند و از برنامه‌های خود در نوروز و لحظه تحویل سال گفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پریناز ایزدیار و محسن تنابنده در سینماها/ «خونه مامان شکوه» در مسکو/ اصغر فرهادی در ایتالیا


گزارشی از فیلم‌های اکرانی عید فطر، میزبانی جشنواره‌های مسکو و ترنتو ایتالیا از چند فیلم و مستند ایرانی، آماری از نمایش‌هایی که قرار است به زودی روی صحنه بیایند، تمدید یازدهمین دوسالانه ملّی نگارگری ایران و آمار و جزئیاتی مهم از سفرهای نوروز ۱۴۰۲ گزیده‌هایی از اخبار فرهنگی هنری دوشنبه ۲۱ فروردین بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سید مرتضی آوینی عنوان «روایت فتح» را در بهار سال ۱۳۶۵ ابداع کرد/از موضع مقام معظم رهبری موضوع «روایت فتح» جدی بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی همایونفر گفت: پس از ارتحال حضرت امام(ره) تصور ما این بود که دیگر نیازی به ساخت آثاری از جنگ نیست. تا اینکه آقای فریدزاده، مدیر شبکه یک گفت در دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری ایشان اشاره کردند چرا روایت فتح تعطیل شده است؟

به گزارش سینماپرس، ویژه برنامه «تماشاگه راز» به مناسبت ایام شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی در پنج قسمت از قاب شبکه افق سیما پخش می‌شود.

شب گذشته مهدی همایونفر، مسئول اسبق سینمایی روایت فتح و همراه شهید سید مرتضی آوینی بوده در اکثر آثار روایت فتح، در برنامه «تماشاگه راز» در رابطه با نقطه شروع گروه روایت فتح گفت: به فضایی که پس از انقلاب اسلامی با آمدن بزرگ مردی مثل امام خمینی اتفاق افتاد برمی‌گردد. با پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۵۸ تعدادی از دانشجویان در قم خدمت امام می‌رسند و امام در فرمایش خود فرمان جهاد سازندگی را عنوان می‌کنند که بروید کار جهاد سازندگی کنید، منظور ایشان تشکیلاتی نبود، امر جهاد سازندگی بوده است.

وی در ادامه افزود: آن‌ها برای اینکه فرمایش امام را محقق کنند، نهادی به نام جهاد سازندگی را راه اندازی می‌کنند. آنچه بعدا تحت عنوان جهاد سازندگی راه اندازی شد، یک نهاد مردمی بود که امکانات رسمی دولتی نداشت. جهاد تلویزیونی نیز در سال ۱۳۵۸ در مکان کنونی صداوسیما راه اندازی شد. سید مرتضی آوینی هم که آن زمان فارغ التحصیل معماری دانشگاه تهران بود، به همراه تعدادی از دوستان خود به این جمع بندی رسیده بودند که کار سازندگی انجام دهند.

*مرتضی آوینی از شهریور ۵۸ در گروه جهاد تلویزیونی مستقر شد

همایونفر ادامه داد: از آنجا که سید مرتضی آوینی قبل از انقلاب نیز تعلق خاطری به فیلمسازی و امور هنری داشت، برای تهیه امکاناتی به گروه جهاد تلویزیونی می‌رود. مرتضی آوینی از شهریور ۵۸ در گروه جهاد تلویزیونی مستقر شده و کارهای فیلمسازی انجام داده است.

*پس از پایان جنگ بنایی برای تولید تصویری از کار جنگ نداشتیم

مسئول اسبق سینمایی روایت فتح افزود: سید مرتضی آوینی عنوان «روایت فتح» را در بهار سال ۱۳۶۵ ابداع کرد و پس از آن برنامه‌ها به جهت عنوان خوبی که داشت با همین نام روایت فتح پخش شد. اما پس از پایان جنگ در سال ۶۷ بنایی برای تولید تصویری از کار جنگ نداشتیم و مرتضی آوینی هم فکر نمی‌کرد که بخواهد در این عرصه کار بکند. تنها اتفاقی که افتاد این بود که در جریان سال ۶۸ حادثه رحلت امام رخ داد که مجموعه روایت فتح به صورت خودجوش فیلمبرداری کردند. مرتضی نیز نمی‌توانست خودش را نگه دارد و کار «فراق یار» را ساخت. با اینکه از پیش از انقلاب با خودش عهد کرده بود که دیگر شعر نگوید، اما در متن «فراق یار» چندجا مطالبی به صورت شعر از او منتشر شد.

*مقام معظم رهبری اشاره کردند که چرا روایت فتح تعطیل شده است؟

او ادامه داد: در مجموعه جهاد تلویزیون به لحاظ اداری مسئولین ما از جهاد سازندگی بودند. پس از ارتحال امام (ره) تصور ما این بود که دیگر نیازی به ساخت آثاری از جنگ نیست. تا اینکه آقای فرید زاده، مدیر شبکه یک گفت در دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری ایشان اشاره کردند که چرا روایت فتح تعطیل شده است؟ بنده این حرف را که شنیدم به مرتضی منتقل کردم و قرار بر این شد اگر ایده‌ای داریم دور هم جمع بشویم و این ایده را در میان جمع منتشر کنیم که ببینیم می‌شود کار کرد یا نه؟ از موضع مقام معظم رهبری موضوع «روایت فتح» جدی بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم ما تکیه اصلی‌اش بر پایه یک قصه است/تأثیر سلیقه و تجربه آقای شریفی‌نیا بر خروجی فیلم مشهود است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی خسروی کارگردان فیلم «عروس خیابان فرشته» با اشاره به اینکه از ابتدا قصد ساخت فیلم دیگری را داشته تأکید کرد که سلیقه محمدرضا شریفی‌نیا در فضای کلی این فیلم غالب بوده است.

مهدی خسروی کارگردان فیلم سینمایی «عروس خیابان فرشته» از فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۲ سینماهای کشور در گفتگو با مهر درباره میزان رضایت خود از فروش این فیلم گفت: واقعیت این است که هم راضی هستم و هم نیستم. بالاخره با توجه به فروش فیلم‌های دیگری مانند «غریب»، «بخارست» و «ملاقات خصوصی» که همزمان با این فیلم روی پرده بوده‌اند فیلم ما فروش بدی نداشته است اما شخصاً معتقدم که این فیلم پتانسیل فروش بسیار بالاتری را هم داشت و می‌توانست بیش از این‌ها فروش داشته باشد.

این کارگردان درباره دلایل فروش پایین‌تر از حد انتظار فیلم گفت: هم ماجرای تبلیغات و هم روندی که برای ورود فیلم به چرخه اکران طی شد، بالاخره روی میزان فروش فیلم تأثیر می‌گذارد. ما کمی با تأخیر متوجه اکران فیلم شدیم و این‌ها فاکتورهای مختلفی است که تأثیر مستقیم بر فروش یک فیلم می‌گذارد. زمانی شاید بتوانیم با جزییات بیشتر درباره این فاکتورها صحبت کنیم و ترجیح می‌دهم بعد از اتمام اکران فیلم درباره آن‌ها صحبت کنم.

وی با تأکید بر رضایت خود برای اکران این فیلم در نوروز امسال به‌رغم همزمانی با ماه مبارک رمضان تأکید کرد: به نظرم از این بابت مشکلی متوجه فیلم ما نیست. حتی برخی این سوال را مطرح می‌کنند که چرا این فیلم را همزمان با فیلمی مثل «فسیل» اکران کرده‌ایم؟ به نظر شخصی من اگر کسی ادعای دوندگی دارد باید خود را در میدان عرضه کند. فیلم ما هم با تمام این تفاسیر تا به امروز روی پای خودش ایستاده است و خداراشکر فروش بدی هم نداشته است. در عین اینکه می‌گوییم ایده‌آلی که برای این فیلم در نظر داشتیم اتفاق نیفتاده است.

خسروی در تشریح ایده‌آل‌هایی که برای فیلم «عروس خیابان فرشته» اتفاق نیفتاده است گفت: بالاخره وقتی ترکیب فیلم‌ها برای اکران عمومی اعلام می‌شود هر فیلمی شرایط متفاوتی برای ورود به چرخه اکران دارد. به‌عنوان نمونه بسیاری از سینماداران می‌گویند از دو روز قبل از آغاز اکران نوروزی، همه مواد تبلیغاتی فیلم «فسیل» را در اختیار داشته‌اند اما مواد تبلیغاتی فیلم ما به دلایلی با چند روز تعطیل به سینماها رسید و عملاً روزهای ابتدایی را از دست دادیم. بالاخره همین مواد تبلیغاتی به خصوص در محیط سینماهاست که روی انتخاب مخاطبان هم تأثیر می‌گذارد. در زمینه تبلیغات ما می‌توانستیم بهتر عمل کنیم.

بازیگران فیلم نمی‌خواستند یا نمی‌توانستند برای آن تبلیغ کنند

وی بااشاره به از بین رفتن ظرفیت‌های تبلیغاتی‌ای مانند اکران‌های مردمی برای فیلم‌های روی پرده هم گفت: بالاخره بازیگران فیلم ما هر یک به دلایلی که شاید بخشی از آن‌ها شخصی هم باشند نمی‌خواستند یا نمی‌توانستند برای فیلم تبلیغ کنند. بالاخره بازیگران ما در کنار یکدیگر تعداد قابل‌توجهی فالوور و دنبال‌کننده در فضای مجازی دارند و سکوت آن‌ها می‌تواند این حس بد را در مخاطب به‌وجود بیاورد که بازیگر با فیلمی که بازی کرده است همراه نیست. که البته این موضوع درباره فیلم ما صادق نیست. از طرف دیگر هر یک از این بازیگران طرفدارانی دارند که می‌توانند از طریق همین صفحات مجازی از اکران فیلم‌ها با خبر شوند اما ما این ظرفیت را هم از دست دادیم.

کارگردان «عروس خیابان فرشته» ادامه داد: من فکر می‌کنم ما چیزی در حدود دو برابر رقم فروش فعلی فیلم در گیشه را به دلیل همین مواردی که به آن‌ها اشاره کردم از دست داده‌ایم. از نظر من این فیلم در همین شرایط می‌تواند ۱۳ تا ۱۴ میلیارد تومان فروش داشته باشد که این رقم محقق نشده است. در حال حاضر از نظر میزان فروش فیلم‌ها شکافی میان فیلم «فسیل» و دیگر فیلم‌های روی پرده وجود دارد که فیلم ما می‌توانست تا حدود زیادی این شکاف را پر کند.

خسروی درباره تبلیغات ماهواره‌ای فیلم «عروس خیابان فرشته» هم گفت: حتماً این تبلیغات روی فروش فیلم ما تأثیر داشته و مختص فیلم ما هم نیست. دیگر فیلم‌های اکران هم از این ظرفیت استفاده می‌کنند. اساساً هر یک از فیلم‌ها راه‌های مختلفی برای تبلیغ دارند که باید به یک انسجام برسد. شرکت‌های پخش بزرگ مانند فیلمیران می‌توانند این شرایط منسجم را برای فیلم مانند «فسیل» ایجاد کنند. ما در این زمینه اما کاملاً غریب بودیم!

بابت تبلیغات ماهواره‌ای تذکری نگرفته‌ایم

وی درباره ممنوعیت قانونی تبلیغ فیلم‌ها در ماهواره هم توضیح داد: واقعاً در جریان جزییات فرآیند تبلیغ فیلم‌ها در این فضا نیستم و نمی‌خواهم هم اطلاعی از این موارد داشته باشم! خود من علاقه‌مند به تبلیغ فیلمم در تلویزیون بودم اما وقتی فضای مناسبی در اختیار ما نیست و نمی‌توانیم تلویزیون خودمان را به‌واسطه هزینه‌های سنگینی که اعلام می‌شود در اختیار داشته باشیم، طبیعتاً سراغ راه‌های دیگر می‌رویم. فیلم قبلی من یعنی «هفت معکوس» از تبلیغات تلویزیونی رایگان بهره‌مند بود و ما هم به‌صورت گسترده از آن استفاده کردیم. در حال حاضر هم مسئولیت تبلیغات و پخش فیلم برعهده دفتر پخش است و تا امروز چیزی درباره تذکر قانونی بابت استفاده از این تبلیغات درباره فیلم خودمان نشنیده‌ام.

کارگردان «عروس خیابان فرشته» درباره شباهت تیزرهای تبلیغاتی این فیلم به برخی از فیلم‌های بفروش و گیشه‌پسند دهه‌های گذشته در سینما، توضیح داد: من در مقام کارگردان بسیار تلاش کردم تا این فیلم شبیه آن طیف فیلم‌هایی که شما مدنظر دارید و خود من هم دوست‌شان ندارم، نشود. فیلم قبلی من هم ثابت می‌کند که نمی‌خواهم به سمت این مدل از سینما بروم. اما فاکتورهایی وجود داشت که ما را به سمت این فیلم سوق داد. در عین اینکه موافق هم نیستم که دوره این جنس فیلم‌ها گذشته است. من با فیلم‌هایی که زمانی به فیلم‌های گیشه‌پسند معروف بودند کاری ندارم بلکه یک سری فاکتورهای مشخص را مدنظر دارم و معتقدم سینمایی که قرار است در آن گردش پول اتفاق بیفتد، باید سلیقه مخاطب عام را هم به‌صورت جدی مدنظر قرار دهد. این جنس سینما باید به نیازهای مخاطب مانند موسیقی و ترانه در فیلم هم توجه داشته باشد.

وی درباره تأثیر محمدرضا شریفی‌نیا در ایجاد فضای فعلی در فیلم «عروس خیابان فرشته» هم گفت: بالاخره تجربه ایشان در سینما و فیلمسازی بسیار بیشتر از بنده است. ما از ابتدا قرار بود فیلم دیگری را بسازیم اما بعدها که جلساتی با سرمایه‌گذار فیلم و آقای شریفی‌نیا و آقای مجتبی متولی داشتیم، شرایط تغییر کرد. البته قصه فیلم را واقعاً دوست داشتم اما تأثیر سلیقه و تجربه آقای شریفی‌نیا بر خروجی فیلم، مشهود است. در جزییات سعی کردم تفاوت‌هایی را به‌وجود بیاورم اما اینکه چقدر موفق بوده‌ام یا نبوده‌ام را مخاطبان باید بگویند. وقتی فیلمی در طول ۳ هفته اکران نزدیک ۴ میلیارد تومان می‌فروشد، مشخص است که مخاطب خود را پیدا کرده است و نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم.

خسروی درباره اینکه آیا فیلم خود را یک فیلم کمدی می‌داند یا خیر هم گفت: بالاخره فیلمی که در بخش‌های مختلف سعی می‌کند از مخاطب خنده بگیرد، می‌تواند جزو فیلم‌های کمدی هم قرار بگیرد اما فیلم ما، تکیه اصلی‌اش بر پایه یک قصه است. ما خیلی جاها می‌توانستیم خنده‌های بیشتری هم از مخاطب بگیریم اما برنامه‌مان از ابتدا این نبود. ما به قصه‌ای متعهد بودیم که سعی کردیم همان را به خوبی بپرورانیم در عین اینکه به برخی آسیب‌های اجتماعی هم در قالب آن پرداخته‌ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مایکل لرنر» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «مایکل لرنر» بازیگر نامزد اسکار فیلم «بارتون فینک» ساخته برادران کوئن در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، «مایکل لرنر» بازیگری که در فیلم‌هایی مانند «اِلف»، «گودزیلا» و «مردان ایکس: روزهای گذشته آینده» بازی کرد و نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در «بارتون فینک» کمدی روان‌شناختی ساخته «جوئل» و «اتان کوئن» در سال ۱۹۹۱ دریافت کرد، در ۸۱ سالگی درگذشته است.

مرگ «مایکل لرنر» توسط برادرزاده‌اش، «سم لرنر»، بازیگر فیلم «گلدبرگ‌ها» تأیید شد که بعد از ظهر یکشنبه از طریق پستی در اینستاگرام به عمویش ادای احترام کرد. در حال حاضر جزئیات بیشتری در مورد مرگ «لرنر» در دسترس نیست.

«سم لرنر» در این باره نوشت: «دیشب یک اسطوره را از دست دادیم. به سختی می‌توان گفت که عموی من مایکل چقدر باهوش بود و چقدر بر من تأثیرگذار بود. داستان‌های او همیشه برای من الهام‌بخش بود و باعث شد عاشق بازیگری شوم. او فوق‌العاده‌ترین، با اعتماد به نفس‌ترین و با استعدادترین مرد بود و این حقیقت که او هم‌خون من بود همیشه باعث می شود احساس خاصی داشته باشم».

«لرنر» پس از فعالیت به عنوان یک بازیگر در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، در سال ۱۹۹۲ در فیلم هیجان انگیز برادران کوئن به نام «بارتون فینک» به جایگاه بالاتری دست یافت. او در این فیلم که برایش نامزدی اسکار نقش مکمل مرد رابه همراه داشت، شخصیت «جک لیپنیک» غول سینما را به تصویر کشید. این بازیگر بعدها برای ایفای نقش کوتاهی در کمدی «یک مرد جدی» در سال ۲۰۰۹ هم با برادران کوئن همکاری کرد.

این بازیگر در دهه ۹۰ میلادی به چهره‌ای آشنا برای تماشاگران سینما تبدیل شد و در فیلم‌های قابل توجهی از جمله «اخبار»، «چک سفید»، «بدون فرار» و «سلبریتی» بازی کرد. او در فیلم «گودزیلا» به کارگردانی «رولاند امریش» در سال ۱۹۹۸، او نقش «ایبرت» شهردار نیویورک را بازی کرد که شکل و شمایلی شبیه «راجر ایبرت» منتقد برجسته سینما داشت.

«مایکل لرنر» که در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ در بروکلین به دنیا آمد، بازیگری را با کار در تئاتر کنسرواتوار آمریکایی در سانفرانسیسکو در اواخر دهه ۶۰ میلادی آغاز کرد. این بازیگر رومانیایی آمریکایی در ده‌ها سریال نیز حضور داشت و از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «M*A*S*H»، «پرونده‌های راکفورد»، «کاندید»، «پستچی همیشه دوبار زنگ می زند»، «هشت مرد بیرون» و «شب‌های هارلم» اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پورصمدی: مسئولان سینما از خود سوأل کنند آیا دستیار یا مسئول فنی یک فیلم که تنها ۲۰ روز از سال را سر کار برده از پس زندگی خویش برمی آید؟ / سینما به حال خود رها شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما همزمان با نوروز ۱۴۰۲ در خصوص انتظارات از مسئولان فرهنگی و سینمایی در سال جدید گفت: امروزه معضل اصلی اهالی سینما بیکاری گسترده و خانه نشینی است؛ مسئولان سینمای از خود سوأل کنند آیا دستیار یا مسئول فنی یک فیلم که تنها ۲۰ روز از سال را سر کار برده از پس زندگی خویش برمی آید؟ واقعاً چه کسی موظف است تدبیری برای این وضعیت بغرنج اهالی سینما داشته باشد؟

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «گیلانه» و «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان یا اطلاع کافی و جامعی از کل خانواده سینما دارند یا ندارند! اگر دارند و توجهی نمی کنند که نمی دانم چه باید بگویم اما اگر ندارند باید حالا که همه اهالی سینما یک پارچه از دردهای شان می گویند آگاه شوند و تدبیری برای رفع بحران مالی و معیشتی آن ها اندیشه کنند.

وی ادامه داد: بنده نوعی یک حقوق بخور و نمیر بازنشستگی از تلویزیون می گیرم و به همین علت شاید نتوانم درک کنم بچه های دستیار و فنی در صنوف مختلف چه می کشند چرا که آن ها حتی همین حقوق بخور و نمیر را هم ندارند.

پورصمدی تأکید کرد: این باعث تأسف است که اهالی سینما هیچ وقت دیده نمی شوند و به مشکلات شان پرداخته نمی شود. سینما به حال خود رها شده است و اهالی سینما نیز در این وانفسا سرگردان و حیران شده اند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه برخی بی تدبیری ها باعث شده سینما جایگاه خودش را از دست بدهد و بخشی از بدنه سینما به کار در شبکه نمایش خانگی روی بیاورند اظهار داشت: اسامی آشنا را مدت ها است در عرصه فیلمسازی برای سینما نمی بینیم. از سوی دیگر خود بنده ۲-۳ فیلم آماده اکران دارم که بیش از ۴-۵ سال از زمان ساخت شان می گذرد و حتی پروانه نمایش هم دارند اما اکران نشده اند؛ همه این اتفاقات نشان از بحران و تشتت در سینما دارد.

این فیلمبردار پیشکسوت تأکید کرد: سینما به دلیل برخی نگرش های یک سویه جذابیت خود را برای بخشی از مردم از دست داده و همه این ها نکاتی است که مدیران سینمایی باید به آن توجه کنند. سینمای ایران امروزه عاجز و درمانده شده و در حالی که این هنر-صنعت رو به ورشکستگی می رود برخی مدیران سینمایی با اعلام ارقام بالای فروش تلاش می کنند اوضاع سینما را مناسب جلوه دهند.

وی در پایان این گفتگو افزود: بنده حتی به آمار فروش هم اعتمادی ندارم. با این وضعیت گرانی ها و دستمزدها یک فیلم باید حداقل ۲۵ میلیارد بفروشد تا هزینه ساختش صفر شود. کدام فیلم در سینمای ما اینقدر فروش دارد؟ ما باید با حقیقت کنار بیاییم و تدبیری داشته باشیم که سینما نجات پیدا کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

حنجره‌ طلایی خواننده «دایه دایه» بر چرخ‌های خیاطی چربید


جوانی بود از خطه لرستان که فروردین سال ۱۳۱۸ در محله پشت بازار خرم‌آباد ـ یکی از قدیمی‌ترین محلات خرم‌آباد ـ متولد شد. تنها چهار کلاس درس خوانده بود و در جوانی خیاطی را آموخت و به این حرفه مشغول بود تا زمانی که حنجره‌ی طلایی‌اش، بر چرخ‌های چرخ خیاطی چربید و دست بر قضا محمد رایگان ـ گوینده رادیو ـ استعدادش را کشف و او را به دنیای موسیقی معرفی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«یوسفی نژاد» آرتیست واقعی و فیلمسازی شریف و مستقل/ اظهارات اهالی سینما در فراق این هنرمند… – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نوروز ۱۴۰۲ در حالی از راه رسید که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ زنده یاد اصغر یوسفی نژاد یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به علت سکته مغزی پس از مدت ها به دیار باقی شتافت. همزمان با سال نو ۲ تن چهره های شناخته شده سینما آقایان: محمدرضا لطفی و حسین قورچیان از او برایمان گفتند.

به گزارش سینماپرس اصغر یوسفی نژاد، کارگردان، نویسنده و منتقد سینما متولد ۱۳۴۸ و فارغ التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده صدا و سیما بود. او از سال ۶۹ با کارگردانی فیلم ۸ میلیمتری «سیاه و سفید» کار خود را شروع کرد. دیگر آثار او عبارتند از: نویسندگی و کارگردانی سریال مستند «شهریار» و فیلم‌های کوتاه «شهین شیلات»، «ساری سولی»، «سرگذشت یک فیلم»، «نیمه یک سیب»، «من هم مادرم»، «مداد تراش»، «منظره زندگی»، «رنگی کنار شب».

او سال ها به عنوان منتقد سینمایی در رسانه های مطرح کشور قلم زد و عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بود. یوسفی نژاد توانست با اولین فیلم بلند سینمایی اش تحسین بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان و کارشناسان سینما را برانگیزد.

یوسفی نژاد در اواسط شهریورماه ۱۴۰۱ براثر خونریزی مغزی به کما رفت و در بیمارستان بین‌المللی تبریز بستری شد. این هنرمند در حدود ۱۰ روز بعد و پس از انجام عمل جراحی‌ که موفقیت آمیز هم بود، در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در سن ۵۳ سالگی در بیمارستان درگذشت.

دو تن از اهالی هنر سینمای ایران آقایان: محمدرضا لطفی و حسین قورچیان همزمان با نوروز ۱۴۰۲ در فراق این هنرمند سینمای کشور با سینماپرس گفتگو کردند و از او برایمان گفتند.

*****************

محمدرضا لطفی کارگردان سینما و سخنگوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در این باره به سینماپرس گفت: اصغر یوسفی نژاد در سن ۵۳ سالگی فوت کرد؛ این سن برای یک فیلمساز اوج شکوفایی و پختگی و خلاقیت و درخشش است چرا که از یک طرف تجربه کسب کرده و از سوی دیگر هنوز وارد کهولت سن نشده است. بسیاری بر این باورند که طلایی ترین سن فیلمساز بین ۵۰ تا ۶۰ سالگی است.

وی ادامه داد: یوسفی نژاد علاوه بر فیلمسازی منتقد سینما بود؛ او عضو انجمن منتقدان بود و در کارنامه اش فیلم های خوبی نیز در مقام فیلمساز دیده می شود. او فیلم «خانه» را ساخته که خیلی خوب است و اولین فیلمسازی است که صفر تا صد فیلمش را به معنای واقعی کلام در شهرستان ساخته است. اثر او یکی از مهمترین فیلم های شهرستانی است که حتی بازیگران آن تماماً محلی بودنند و خوش درخشیدند.

لطفی با بیان اینکه یوسفی نژاد از ابتذال به دور بود و ابتذال را نمی شناخت اظهار داشت: او نمونه و چکیده فیلمساز فرهیخته و فرهنگی بود. یک ذره کینه و حاشیه نداشت و عاشق و دیوانه سینما بود. وی سینما را تدریس می کرد و مدرس دانشگاه بود. سال ها در بهترین رسانه های کشور در مورد سینما که عشقش بود می نوشت و هرگز به سمت سینمای مبتذل نرفت.

این کارگردان تأکید کرد: او هنرمند بساز بفروش نبود! می دانم که حتی فیلم دومش را با هزار بدبختی ساخت که باز هم اثری کاملاً شهرستانی و دغدغه مند بود اما چه اتفاقی افتاد؟ در سازمان سینمایی به فیلمش پروانه نمایش ندادند و فشار زیاد باعث شد او سکته مغزی کند و فوت شود.

وی با طرح این پرسش که چرا فیلمسازی که دغدغه دارد باید دچار سکته مغزی و فوت شود؟ تصریح کرد: گاهی فیلم ها قربانی می شوند اما این بار خود هنرمند قربانی شد. او واقعاً توان داشت فیلم های متعدد و خوب بسازد و بنویسد. چرا باید به جایی برسد که سکته کند؟ چرا برای پروانه نمایش این همه سختی کشید؟ چرا به راحتی برای بساز بفروش های مبتذل ساز پروانه ساخت و نمایش صادر می شود اما برای یک آرتیست واقعی و شریف نه؟

لطفی ادامه داد: چرا دم از سینمای فرهنگی می زنیم و اما این چنین به این نوع سینما بی مهریم؟ چرا تیغ سانسور روی سینمای فرهنگی است؟ این ها همه دردهایی است که باید شنیده و به آن توجه شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: بنده زنده یاد یوسفی نژاد را در چند جشنواره دیده بودم و گاهی گپ و گفت داشتیم وقتی راجع به فیلمش حرف می زدیم برق شوق در چشمش می آمد. زندگی اش در خود سینما خلاصه شده بود و آخر سر هم جانش را در راه سینما داد. خیلی تلاش کرد و پیگیری کرد و کاش حداقل حالا بعد از مرگش پروانه نمایش فیلمش را صادر می کردند!

حسین قورچیان صدابردار و صداگذار مطرح سینما نیز به سینماپرس گفت: اصغر یوسفی نژاد به معنای واقعی کلام انسانی شریف، مستقل و آرتیست بود. آسیبی که خورد به خاطر خوب بودنش و حضور خوبش بود.

وی ادامه داد: او همیشه خود را با آدم های دیگر هم تراز می کرد و با همه همسو بود و انرژی خوبی داشت و همه ما حس خوبی از او می گرفتیم. در برخورد با ما با روحیه مثبت داشت و ما این انرژی مثبت را از او دریافت می کردیم. هرچه از او در ذهن دارم بدون اغراق خوبی است و جز انسانیت و روی خوش از او ندیدم اما حیف که اذیت شد، از درون آسیب دید و به ناگاه از میان ما رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

آغاز هفته هنر انقلاب از مزار شهید آوینی تا مرقد امام(ره)


آیین افتتاحیه هفته هنر انقلاب با حضور مسئولان و مدیران حوزه هنری، هنرمندان و جمعی از مردم هنردوست با حضور در جوار مزار شهید مرتضی آوینی برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران تمدید شد


فرصت بازدید از نمایشگاه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران تمدید شد.

مشاهده خبر از سایت منبع