X

بایگانی فروردین 22, 1402

دفتر سینمایی

درباره وضعیت استقبال از فیلم‌های دفاع‌مقدسی مشکل اصلی نبود هماهنگی میان ارگان‌های فرهنگی متولی حمایت است که بروکراسی پیچیده‌ای دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید خانی پخش‌کننده فیلم سینمایی «غریب» ‌ ضمن انتقاد از عدم همراهی مناسب تلویزیون و شهرداری برای تبلیغ این فیلم، ابراز امیدواری کرد که بعد از عید فطر شرایط استقبال از فیلم بهبود پیدا کند.

به گزارش سینماپرس، سعید خانی پخش‌کننده فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی از فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۲، در گفتگو با مهر درباره وضعیت استقبال از این فیلم در سینماها گفت: در شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه، معمولاً فیلم‌های جدی و به‌خصوص دفاع‌مقدسی به سختی با استقبال مواجه می‌شوند اما درباره فیلم‌های دفاع‌مقدسی مشکل اصلی نبود هماهنگی میان ارگان‌های فرهنگی متولی حمایت است که بروکراسی پیچیده‌ای دارند. برای همین فیلم «غریب» زمان زیادی طول کشید که ما بتوانیم برای آن تیزر تلویزیونی داشته باشیم. زمانی تیزرهای فیلم تأیید شد که نزدیک به ۱۰ روز از آغاز اکران گذشته بود!

وی ادامه داد: منطق درست برای تبلیغ یک محصول فرهنگی این است که قبل از عرضه درباره آن اطلاع‌رسانی شود. سازمان زیباسازی شهرداری هنوز برای اطلاع‌رسانی درباره اکران «غریب» پای کار نیامده است. برای فیلم‌هایی از این جنس اگر ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی همکاری نداشته باشند، طبیعتاً کار ما هم سخت‌تر می‌شود. برای یک فیلم اجتماعی و یا یک فیلم کمدی می‌توانیم از طریق‌های دیگری تبلیغات را انجام دهیم اما در مواردی مانند فیلم «غریب» واقعاً شهرداری و تلویزیون باید پای کار بیایند.

حمایت دیرهنگام نوشدارو بعد از مرگ سهراب است!

این پخش‌کننده گفت: مدیران فرهنگی ما باید این درک و دریافت را داشته باشند که یک محصول فرهنگی، زمان اندکی برای عرضه دارند و اگر زمان آن بگذرد، هزار بیلبورد هم بزنیم دیگر کارایی ندارد و نوشدارو بعد از مرگ سهراب است.

خانی در عین حال تأکید کرد: به‌رغم تمام این موارد، شخصاً از مجموع فروش ۶ میلیارد تومانی فیلم «غریب» تا به امروز راضی هستم. در عین اینکه فکر می‌کنم اکران اصلی فیلم از هفته آینده و بعد از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود. با توجه به ماهیت فیلم که حرف روز دارد و خوش‌ساخت است می‌تواند مخاطب بیشتری هم به سمت خود جلب کند.

وی ادامه داد: گاهی اختلاف سلیقه میان مدیران فرهنگی وجود دارد که باعث می‌شود درک درستی نسبت به فرآیند عرضه یک محصول فرهنگی وجود نداشته باشد. عرضه هر محصول فرهنگی نیاز به اطلاع‌رسانی دارد و معمولاً فیلم‌هایی از این دست به دلیل نبود اطلاع‌رسانی درست آسیب می‌بینند.

این پخش‌کننده درباره زمان‌بندی اکران «غریب» هم گفت: معتقدم اکران نوروزی «غریب» تصمیم درستی بود. بالاخره فیلم در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفته بود. از طرف دیگر هم در ترکیب فیلم‌های نوروز باید یک فیلم دفاع‌مقدسی هم اکران می‌شد. تعداد فیلم‌ها هم امسال زیاد نبود و به همین دلایلی اکران نوروزی این فیلم را هنوز هم تصمیم درستی می‌دانم. احساسم این است که با توجه به اینکه طیف مخاطبان این فیلم در ماه رمضان بیشتر درگیر آئین‌های این ماه بوده‌اند، از بعد از عید فطر، فیلم با استقبال بهتری هم مواجه می‌شود.

فکر می‌کردیم با حمایت تلویزیون دیگر نیازی به ماهواره نداریم!

این تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما درباره استفاده برخی فیلم‌های در حال اکران از ظرفیت تبلیغات ماهواره‌ای و تأثیر آن بر گیشه سینماها هم گفت: تصور شخص من این بود که فیلم «غریب» از طرف تلویزیون حمایت می‌شود و دیگر نیازی به تبلیغات ماهواره‌ای ندارد! تصورم این بود که صداوسیما و شهرداری پای کار می‌آیند و در حد انفجار درباره شروع اکران فیلم اطلاع‌رسانی می‌کنند! اما این فرآیند طولانی شد، یکی اصلاً پای کار نیامد و دیگری هم دیگر همراه شد.

تصمیم‌گیری درباره واگذاری حق پخش فیلم «غریب» به تلویزیون برعهده تهیه‌کننده فیلم است اما طبق قراری که با هم گذاشته‌ایم قطعاً تا ۶ ماه آینده این اتفاق نمی‌افتد

وی افزود: اگر برای تماشای یک فیلم در سالن سینما صرفاً به‌دنبال خنده و سرگرمی نباشیم، «غریب» فیلمی است که فارغ از نگاه‌های سیاسی می‌توان به تماشای آن نشست. به خصوص اگر مخاطبانی به دنبال فیلمی هستند که ارزش دیدن روی پرده را داشته باشد، حتماً این فیلم گزینه مناسبی است.

پخش‌کننده «غریب» درباره مذاکره برای واگذاری حق پخش این فیلم به تلویزیون هم گفت: تصمیم‌گیری درباره این واگذاری برعهده تهیه‌کننده فیلم است اما طبق قراری که با هم گذاشته‌ایم قطعاً تا ۶ ماه آینده این اتفاق نمی‌افتد.

خانی درباره فیلم «سه‌کام حبس» ساخته سامان سالور که پخش آن را نیز برعهده دارد هم توضیح داد: «سه‌کام حبس» از روز چهارشنبه آینده روی پرده می‌رود. این فیلم از آن فیلم‌هایی است که به دلیل همزمانی با بحران کرونا پشت خط اکران مانده بود. سال گذشته هم قصد اکران آن را داشتیم که احساس کردیم شرایط مناسب نیست. در مجموع با توجه به اینکه در این مقطع اکثر فیلم‌های روی پرده کمدی هستند احساس کردیم زمان مناسبی است که این فیلم را هم اکران کنیم تا در نگاه کلان سبد اکران سینماها متنوع باقی بماند. اگر مدام فیلم‌های کمدی را اکران کنیم، طبیعتاً بخشی از مخاطبان خود را از دست می‌دهیم.

«عامه‌پسند» و «قیف» شاید خرداد اکران شوند

این پخش‌کننده درباره دیگر فیلم‌های آماده اکران دفتر پخش خود هم گفت: در حال حاضر فیلم‌های «عامه‌پسند»، «قیف»، «ابر بارانش گرفته» و چند فیلم دیگر را آماده داریم که غالباً فیلم‌هایی هستند که از سال‌های گذشته باقی مانده‌اند و برای پخش آن‌ها تعهد داشته‌ایم. در حال مذاکره و برنامه‌ریزی هستیم و شاید در حوالی خرداد ماه این فیلم‌ها را هم بتوانیم اکران کنیم.

خانی درباره تحلیل خود از اکران نوروزی که به رغم همزمانی با ماه رمضان شاهد افزایش مخاطب در سینماها نسبت به نوروز گذشته بودیم هم گفت: بخش عمده‌ای از این استقبال به دلیل اکران کمدی خوبی مانند «فسیل» است. محتوای خود حتی در بحرانی‌ترین شرایط هم می‌تواند مردم را به سینماها بکشاند. شاید پیش‌بینی می‌شد که همزمانی با ماه مبارک رمضان باعث رکود سینماها شود اما یک کمدی خوب توانست مردم را به سینما بکشاند. فیلم‌هایی مانند «ملاقات خصوصی» و «بخارست» هم با همین طراوت توانستند در عرصه اکران حضور داشته باشند. مخاطب امروز مخاطب باهوشی است و اگر فیلم خوبی که مناسب پرده هم باشد اکران شود، حاضر است برای تماشای آن هزینه هم بگذارد و با لذت به تماشای آن بنشیند. همین مخاطب اگر فیلمی را مناسب پرده تشخیص ندهد، منتظر می‌ماند تا فیلم عرضه آنلاین شود و در تلویزیون آن را می‌بیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهلت بازدید از نمایشگاه «دوسالانه ملی نگارگری ایران» تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرصت بازدید از نمایشگاه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، مهلت بازدید از نمایشگاه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ تمدید شد.

علاقه‌مندان جهت بازدید از آثار منتخب نگارگران حاضر در دوسالانه یازدهم می‌توانند تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال جاری، همه‌روزه (به جز روزهای ۲۳ فروردین و ۱ تا ۳ اردیبهشت) از ساعت ۱۰ الی ۱۸ به مؤسسه صبا فرهنگستان هنر، واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، نرسیده به تقاطع طالقانی مراجعه کنند.

یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با نمایش ۲۲۱ اثر منتخب از ۱۵۲ هنرمند در گرایش‌های تذهیب، نگارگری، گل و مرغ و طراحی نگارگری در حال برگزاری است.

مراسم اختتامیه این رخداد هنری روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. همچنین موعد تحویل آثار به هنرمندان نیز از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت سال جاری خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسماعیلی: «بنیاد یاسین» ویژه تولیدات فرهنگی و هنری در حوزه قرآن و عترت خواهد بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه بیست و یکم فروردین ماه ضمن دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از بخش های مختلف این نمایشگاه بازدید به عمل آوردند.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در جلسه صمیمانه با برخی اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی که در مصلی امام خمینی (ره) به عنوان محل برپایی سی امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، پس از شنیدن نقطه نظرات و دیدگاه های نمایندگان در حوزه قرآن و عترت در سخنانی به تشریح بخش های مختلف سی امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پرداخت و تصریح کرد: سی امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم یکی از پرشورترین ادوار این نمایشگاه به شمار می رود و به لحاظ کمی و کیفی به یک نقطه عطف رسیده است به طوری که نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به محلی برای بروز قدرت نمایی جبهه فرهنگی انقلاب در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی بدل شده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته دو برابر مساحت به فضاهای نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلی امام خمینی (ره) اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: بخش عفاف و حجاب یکی از بخش‌های مهم نمایشگاه برای علاقه‌مندان به تهیه لباس‌های عفیفانه است که امسال نیز همانند سال گذشته مورد استقبال مردم قرار گرفته است و شبستان‌های مستقلی برای این بخش در سی امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درنظرگرفته شده و بیش از ۲۶۰ غرفه شامل تولیدکنندگان فعال حوزه عفاف و حجاب در این بخش برپا شده است.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ در دوره جدید اهتمام جدی نسبت به تحقق نهضت روانخوانی قرآن کریم دارد، گفت: طرح بشری از طرح‌های مهم حوزه قرآن و عترت محسوب می‌شود که طی یکسال اخیر در ۲۰ استان کشور بیش از پنج هزار مربی قرآنی تربیت یافته‌اند همچنین طرح حفظ قرآن رسول اکرم(ص) نیز این روزها بطور جدی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اجرا می‌شود.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پس از دوران کرونا، مجموعه ها و فعالیت های قرآنی نیز همانند سایر مجموعه‌ها آسیب دیده بودند و از زمان آغاز به کار دولت مردمی تلاش شد این مجموعه‌ها و فعالیت ها مورد حمایت قرار گیرند و بر همین اساس ۱۵ هزار فعال قرآنی عضو صندوق اعتباری هنرمندان شده اند همچنین ۳ هزار موسسه قرآنی فعال از وزارت فرهنگ مجوز دریافت کرده اند.

وزیر فرهنگ در ادامه از راه اندازی بنیاد فرهنگی و هنری یاسین در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این بنیاد ویژه تولیدات فرهنگی و هنری در حوزه قرآن و عترت خواهد بود که در راستای تعالی حوزه قرآن و عترت فعالیت خواهد کرد که امیدواریم راه‌اندازی آن به توسعه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و هنری حوزه قرآن و عترت منجر شود.

اسماعیلی همچنین در پایان، برپایی جشنواره فیلم‌های قرآنی را یکی دیگر از برنامه های آتی وزارت فرهنگ در حوزه قرآن و عترت برشمرد و افزود: همچنین پیرو فرمایش اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «هر مسجد باید یک پایگاه قرآنی باشد» تا به امروز حدود ۱۹۰۰ مسجد، پایگاه‌های قرآنی خود را راه اندازی کرده که بزودی جزییات آن از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گفتنی است، پس از پایان این جلسه، اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی از بخش‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بازدید به عمل آوردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جشنواره پژواک» چکیده‌ای از چند دهه تجربیات انباشته در حوزه برنامه سازی رادیو و مسیری برای پرورش نسل آینده رادیو است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون صدای رسانه ملی گفت: در دومین جشنواره ملی پژواک کوشش کردیم که نهضتی برای مستندسازی رادیو بنا کنیم که چکیده‌ای از تجربیات، مهارت‌ها و دانش برنامه سازی مستند را در خود بپروراند و پژواک، به گمان من، افشره‌ای از این دانش گرانبها برای نسل آینده رسانه ملی است.

به گزارش سینماپرس، علی بخشی زاده معاون صدای جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک به فارس گفت: جشنواره پژواک چکیده‌ای از چند دهه تجربیات انباشته در حوزه برنامه سازی رادیو و مسیری برای پرورش نسل آینده رادیو است. زمانی رویکرد کلان داشتیم و جشنواره‌هایی که برگزار می‌کردیم همان قدر کلان بودند و به اصول برنامه سازی رادیو می‌پرداختند. حالا زمان آن فرا رسیده که دانش تخصصی در رادیو را افزایش دهیم که جشنواره پژواک با همین هدف طراحی شده است.

بخشی زاده با اشاره به اینکه تجربه مستندسازی در رادیو یک دانش کلان بود که نیاز داشت به تخصصی ترین شکل ممکن در بیاید، افزود: برگزاری جشنواره پژواک همان بستر رودخانه‌ای است که می‌تواند این جریان فکری را به دریای دانش برنامه سازی تخصصی رادیو برساند. با برگزاری این جشنواره تلاش کردیم برنامه سازی را چه از منظر ساختار و چه از منظر موضوع، تخصصی تر کرده که ماحصل آن تجربه اندوزی و مهارت آموزی می‌باشد.

«جشنواره پژواک» چکیده‌ای از چند دهه تجربیات انباشته در حوزه برنامه سازی رادیو و مسیری برای پرورش نسل آینده رادیو است

معاون صدا تاکید کرد: جشنواره پژواک، هم در حوزه ترویج و تبیین ساختارهای مستندسازی، به شکل تخصصی، توانست مسیر جدیدی را ایجاد کند و هم از نکاه موضوعی، توانست مناظر جدیدی را برای مخاطب نمایان سازد.

بخشی زاده افزود: در دومین جشنواره ملی پژواک کوشش کردیم که نهضتی برای مستندسازی رادیو بنا کنیم که چکیده‌ای از تجربیات، مهارت‌ها و دانش برنامه سازی مستند را در خود بپروراند و پژواک، به گمان من، افشره‌ای از این دانش گرانبها برای نسل آینده رسانه ملی است.

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جشنواره، احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند در برنامه‌های رادیویی و آموزش و بازآموزی مهارت‌های مستندسازی رادیویی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاملی بر فیلم های جشنواره فجر انقلاب/ از زیر سوأل بردن نهاد خانواده تا حضور فیلم هایی در راستای سند ۲۰۴۰ استنفورد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پس از جشنواره فیلم فجر تعدادی از سینماگران، منتقدان و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص‌نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفتگوهایی داشتند که حال با توجه به فروکش التهابات ظاهری می توان نگاهی به جمع بندی آن داشت. ایشان در این زمینه متذکر شدند: جشنواره چهل و یکم با استانداردهای سینما و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی فاصله داشت؛ اشکالات و انحراف همچنان در آثار این دوره از جشنواره دیده می شد! بعضی معتقد بودند: برخی از فیلم های جشنواره فجر اگر به دست جشنواره های ضد ایرانی می رسید آن ها را روی هوا قاپ می زدند!

به گزارش سینماپرس چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر برخلاف آنچه برخی مدیران فرهنگی و دست اندرکاران این رویداد مدعی اش بودند از سینمای تراز انقلاب اسلامی فاصله بسیاری داشت؛ در همین راستا با ۱۲ تن از سینماگران، منتقدان و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: داود رسولیان، علیرضا سربخش، مسعود کارگر، شهرام خرازی ها، جبار آذین، مهدی فیوضی، شفیع آقامحمدیان، عباس کریمی، پرویز فارسیجانی، ماشاالله شاهمرادی زاده، علی مهام و سرکار خانم: فاطمه محمدی گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

داود رسولیان طراح جلوه های ویژه سینما گفت: مدیران فرهنگی یا شناخت سطحی از سینما دارند و یا مشاوران ناآگاه به کار می گیرند و به همین علت هنوز حتی مفهوم سینمای تراز انقلاب را نمی‌ دانند و از همین رو مدعی می شوند که ما به سینمای تراز انقلاب رسیده ایم! پرسش بنده از ایشان این است که به عقیده شما مبانی انقلاب چیست؟ ما باید این سوألات را از دوستان که در وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و… هستند بپرسیم که شمایی که پیچ و مهره های انقلاب هستید برای این انقلاب چه کردید؟ در کدامیک از فیلم های جشنواره چهل و یکم و فیلم هایی که این روزها در حال اکران هستند مبانی انقلاب اسلامی متجلی شده است؟ شما قبل از جشنواره چهل و یکم بارها اعلام کردید به سینمای تراز انقلاب نزدیک‌ شده اید، این بدان معنا است که تمامی آثار جشنواره باید بر اساس شاخصه های انقلاب اسلامی تولید شده باشند؛ حالا ما اگر با تسامح با شما برخورد کنیم از شما می خواهیم فقط ۵ مثال بزنید که کدام فیلم ها را بر اساس شاخصه های انقلاب اسلامی تولید کردید؟

دکتر شهرام خرازی ها منتقد سینما در خصوص‌نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفت: برآیند کل مضامین فیلم های جشنواره فجر چهل و یکم با سینمای راستین انقلاب و دفاع مقدس فاصله داشت به نحوی که حتی در آثار جنگی هم فیلمسازان همچنان هرآنچه در دهه های ۸۰ و ۹۰ به تصویر می کشیدند را مجددا تکرار کرده بودند و ما با مضمون و رویکرد جدید روبرو نبودیم. ما هنوز نتوانستیم به زبان شایسته در این زمینه برسیم. در جشنواره چهل و یکم ما با پدیده عجیب دیگری هم روبرو بودیم و آن این بود که به برخی فیلمسازان اجازه داده بودند از برخی خطوط قرمز رد شوند و پا در حیطه های ممنوعه ای بگذارند که پیش از این امکان پرداختن به این قبیل موضوعات وجود نداشت.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه مدیران جرأت برخورد قاطعانه ندارند؛ بنده معتقدم آن ها باید در گام اول با تهیه کنندگان و سرمایه گذاران صحبت کرده و حجت را بر آن ها تمام کنند و به آن ها بگویند که باید بر اساس چه خط مشی و تفکری مبادرت به تولید فیلم کنند. متأسفانه مدیران ما جرأت ندارند قاطعانه برخورد کنند. اگر حجت با سینماگران تمام شود و استراتژی درستی تبیین شود قطعا می توانیم دستاوردهای خوبی را شاهد باشیم. بنده معتقدم سینماگران ما باید یک جو انصاف داشته باشند و خودشان مبادرت به تولید این قبیل فیلم ها نکنند.

مسعود کارگر منتقد و روزنامه نگار سینما به سینماپرس گفت: مدیران شم سینمایی ندارند، ذائقه مخاطب را نمی شناسند و تجربه کافی در این حوزه ندارند تا بتوانند به سمت سینمای تراز انقلاب حرکت کنند، کیفیت برایشان اهمیت ندارد و دنبال کمیت گرایی هستند و شاید خودشان تصور می کنند کیفیت کارهایی که از آن ها حمایت کرده اند بالا است اما در اصل چنین نیست! مدیران فضا را بسته کردند و حتی دایره مشاوران شان را محدود کردند! آن ها اجازه ورود، نظر و مشاوره و نقد را نمی دهند. حتی اگر منتقدی فیلم های ارگانی را نقد کند او را نکوهش می کنند که چرا ما را نقد می کنید؟ می گویند شما اصل حکمرانی فرهنگی را می زنید در صورتی که این تعبیر اصلا درست نیست!

جبار آذین منتقد و مدرس سینما خاطرنشان کرد: جشنواره چهل و یکم با استانداردهای سینما و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی فاصله جدی داشت؛ این رویداد در نهایت یک دورهمی متوسط با فیلم های متوسط و بهره وری متوسط و زیر متوسط و برگزاری پر اشکال و پر حاشیه بود که در کنار آن شعارهای فراوان مدیران در مورد تنوع موضوعی فیلم ها و کیفیت درخشان آثار به چشم می خورد که البته همین تنوع موضوعی برخاسته از نگاه عالمانه و تخصصی و سازنده نبود! گویا انتخاب آثار بدون تخصص صورت گرفته و حاصل نگرش سلیقه ای و رفاقت محوری برخی افراد بوده است که در نهایت به نفع فجر چهل و یکم تمام نشد. اگر قرار است روزگاری سینمای ایران در خدمت جامعه باشد لازمه آن شناسایی دقیق مولفه های سینمای تراز انقلاب اسلامی و گزینش نیروهای متبحر و متخصص است. امروز ایران ستیزان تلاش برای نفوذ فرهنگی دارند. سال ها است ما با ایران ستیزان و دشمنان کشور روبرو هستیم و نمونه آن را در ماه های اخیر شاهد بودیم اما مسأله مهم این است که برخی از این هجمه ها از طریق تولیدات فرهنگی و تبلیغاتی و سینمایی بیگانگان شکل گرفته و ما باید پاسخگویی مناسبی به این اتفاقات داشته باشیم.

مهدی فیوضی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: باعث تأسف است که در برخی آثار جشنواره چهل و یکم شاهد فیلم هایی بودیم که در راستای سند ۲۰۴۰ استنفورد تولید شده بودند؛ اشکالات فراوان، سیاه نمایی و انحراف همچنان در آثار این دوره از جشنواره به وفور دیده می شد و این اتفاق برخلاف وعده ها و شعارهای زیبای مدیران فرهنگی و سینمایی بود! فیلم هایی که دولت از طریق بنیاد سینمایی فارابی خودش سرمایه گذاری کرده از ۹ فیلم شاید فقط یکی از آن فیلم ها قابل اعتنا باشد و بقیه اش در راستای فیلم هایی است که اشکالات فراوان و سیاه نمایی و انحراف در آن ها وجود داشت و ناخواسته یا خواسته اهداف دشمن را پیش می بردند!

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در خصوص‌نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفت: یک سری از فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره فجر آنقدر سیاه بودند که اگر به دست جشنواره های ضد ایرانی نظیر جشنواره فیلم برلین می رسید آن ها را روی هوا قاپ می زدند که از جمله این فیلم ها می توان به «وابل» اشاره کرد! بنده واقعاً نمی دانم این آثار بر اساس چه مبنایی در جشنواره فجر انقلاب اسلامی به نمایش درآمدند؟! به زعم بنده فیلم های حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر هیچ یک بر اساس تراز سینمای انقلاب اسلامی تولید نشده بودند؛ حتی فیلم هایی که از نظر مضمونی و ژانر فکر می کردیم باید در این راستا ساخته شده باشند دارای ضعف های شدید تکنیکی بودند و نتوانسته بودند با استانداردهای فنی و هنری تولید شوند.

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی متذکر شد: مدیران فرهنگی و سینمایی باید بدانند صرف حضور چند فیلم در ژانر دفاع مقدس جشنواره را ارزشی نمی کند! جشنواره فجر با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی فاصله دارد و ما نیازمند آن هستیم برای اینکه این جشنواره را به سمت انقلاب اسلامی هدایت کنیم دست به تبیین استراتژی روشن با در نظر گرفتن نظرات کارشناسان خبره و متخصص سینما و رسانه بزنیم. من نمی دانم وقتی آقای وزیر از این دوره جشنواره به عنوان درخشان ترین دوره جشنواره فیلم فجر یاد کرده اند دقیقاً منظورشان چه بوده است؟ آیا این جشنواره واقعاً از نظر ایشان درخشان بود؟ ایشان بر چه اساسی این صفت را برای جشنواره چهل و یکم به کار بردند؟ این تلخ است که جشنواره ای برگزار می کنیم و عنوان بین المللی به آن می دهیم در صورتی که آن رویداد را به ضعیف ترین شکل ممکن برگزار می کنیم!

دکتر فاطمه محمدی جامعه شناس و پژوهش گر حوزه زنان و خانواده متذکر شد: جشنواره فجر فجایعی به ویژه در حوزه خانواده به بار آورد که از دولت انقلابی سیزدهم توقع آن را نداشتیم؛ از نظر بنده این جشنواره کما فی سابق هیچ موفقیتی در حوزه زنان و خانواده نداشت و بالعکس ما با آثاری روبرو شدیم که اصولاً نهاد خانواده را زیر سوأل برده بودند و این اتفاق با آنچه مدیران فرهنگی در مورد جشنواره گفته بودند در تضاد آشکار بود. بنده صراحتاً عرض می کنم که این جشنواره حتی ۲-۳ درصد هم در کنش گری فرهنگی کشور موثر نبود! واقعاً کدامیک از این فیلم ها قابلیت ارزش گذاری دارند؟ ژانر دفاع مقدس که همیشه بوده، اینکه مدیران فرهنگی و سینمایی راجع به خاص بودن این جشنواره صحبت کردند بر اساس چه کانسپت و رویکردی بوده است؟

دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه در خصوص‌نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه از ۲۴ فیلمی که در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور داشتند شاید به راحتی بتوان گفت به جز ۲-۳ فیلم مابقی آثار به نمایش درآمده در جشنواره سرشار از سیاه نمایی و بی اخلاقی بودند و همان نقص فیلم های دوره های قبل جشنواره در آن ها مشاهده می شد؛ به عنوان نمونه شأنیت زن در خانواده چه به عنوان مادر یا همسر در فیلم ها وجود نداشت و از ارزش های اسلامی و انقلابی در فیلم ها خبری نبود و این مسائل در برخی فیلم ها مانند «چرا گریه نمی کنی؟» بیشتر خودنمایی می کرد. متأسفانه محتوای آثار اغلب هیچ قرابتی با فرهنگ و جامعه ما نداشت به نحوی که هنگام تماشای برخی فیلم ها اینطور احساس می شد که این شخصیت ها به ایران واقعی تعلق ندارند. خانواده ها هیچ نشانی از خانواده های ایرانی نداشتند؛ در فیلم ها عمدتا با مسائلی نظیر خیانت، دروغ، تجاوز، رها کردن خانواده و امثالهم روبرو بودیم. در هیچ یک از فیلم ها جایگاه زن از منظر فرهنگ ایرانی-اسلامی مشاهده نمی شد و می توان اینطور عنوان کرد که نقص عمده فیلم ها حول محور فقدان سبک زندگی ایرانی-اسلامی و فقدان اخلاق، امید و آگاهی که شعار جشنواره امسال دور می زد.

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما در این باره گفت: مسئولان سینمایی باید پاسخ دهند چرا به فیلم های سیاه اجازه ساخت، پروانه نمایش و حتی بعضاً بودجه برای تولید داده اند؟ چرا این آثار در جشنواره فجر انقلاب اسلامی به نمایش درآمده اند؟ چطور برای این فیلم ها بودجه ساخت تأمین می شود اما بسیاری از فیلمسازان متعهد و انقلابی امکان کار و فعالیت ندارند؟

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: آثار اجتماعی جشنواره چهل و یکم سرشار از سیاه نمایی بود؛ واقعاً جای تأسف دارد که همچنان برخی فیلمسازان در حال سیاه نمایی هستند و تصویری زشت از جامعه در آثارشان ارائه می دهند! فیلم هایی که آن ها می سازند به درد آن می خورد که نهایتاً یک مستند گزارشی تهیه کنند یا بزه ها و معضلات اجتماعی را در میزگردها و مقالات مورد بررسی قرار دهند نه اینکه بیایند و به زعم خودشان یک کالای فرهنگی تهیه کنند و تصاویری خشونت بار از جامعه در آن ارائه دهند. ما هرگز نباید از طریق تصویر و سینما که بعد جهانی دارد تصویری چرک و سیاه از کشورمان نشان دهیم! کسانی که این قبیل آثار را می سازند باید بدانند این دلسوزی برای جامعه نیست و قطعاً غرضی پشت تولید این قبیل آثار وجود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

برپایی نمایشگاه «نقش قدس»


نمایشگاه آثار نقاشی هنرمندان فلسطینی با عنوان «نقش قدس» برپا می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خوشنویسی» هنری است که با ادبیات عرفانی، فلسفی و تاریخی تلفیق شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان گفت: خوشنویسی امروزه شناسنامه ما شده است و بزرگان و نوابغ این هنر بر آثارش کیفیت بخشیده‌اند.

به گزارش سینماپرس، آیین گشایش نهمین نمایشگاه انفرادی محمدجواد شکوهی‌فر هنرمند خوشنویس جوان، با حضور اساتید برجسته خوشنویسی از جمله استاد غلامحسین امیرخانی، محمد جوادزاده، محمدعلی قربانی، استاد موسوی و دیگر پیشکسوتان این هنر اصیل ایرانی در گالری هنر فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

استاد امیرخانی پس از تماشای ۴۲ اثر خوشنویسی که در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است، اظهارداشت: ما به عنوان یک خانواده، این توفیق را داشتیم که در جریان فرهنگی هنری کشور در هنر خوشنویسی خدمت کنیم؛ هنری که امروزه شناسنامه ما شده و بزرگان و نوابغ این هنر بر آثارش کیفیت بخشیده‌اند.

وی گفت: خوشنویسی هنری است که با ادبیات عرفانی، فلسفی و تاریخی تلفیق شده است. یک اثر را زمانی می‌توان اثر هنری دانست که بیننده از درون محو تماشای آن شود و مفاهیم آن اثر در ذهن و قلب او رسوخ کند.

این استاد نام آشنای خوشنویسی با اشاره به نام محمدجواد شکوهی‌فر به عنوان خوشنویس خوب نسل هفتم، افزود: در هیچ هنری جایگزین‌های خوب و توانمند برای پیشکسوتان آن هنر پیدا نشده است، به طور مثال تاکنون کسی نتوانسته یک جایگزین برای استاد جلیل شهناز و یا استاد محمدرضا شجریان معرفی کند اما خوشنویسی هنری است که در هر دهه جایگزین‌های توانمند برای نسل های پیشین دارد.

استاد امیرخانی بیان کرد: جوانانی همچون آقای شکوهی‌فر با تلاش، عشق، همت و زحمات خود به درجات خوبی در هنر خوشنویسی رسیده‌اند. عشق به این هنر و معنویت آن احساس خستگی را از تن هنرمندانش بیرون می‌کند.

نمایشگاه خوشنویسی «به نام حضرت مادر»؛ مجموعه آثار محمدجواد شکوهی‌فر تا ۳۱ فروردین‌ در گالری هنر فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا برقرار و بازدید برای عموم آزاد است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیر هماهنگی موسیقی استان‌های صدا و سیما معرفی شد


در جلسه شورای مدیران معاونت استانهای صدا و سیما که با حضور جمعی از مدیران دفتر شعر و موسیقی و سرود برگزار شد، مهدی گروسی به عنوان مدیر هماهنگی موسیقی استان‌های رسانه ملی معرفی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احساس نمی‌کردیم «سید مرتضی آوینی» یکدفعه از میان ما برود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر سابق گروه مستند روایت فتح گفت: یک آدم خبره در میدان مین همراه ما بود. به آوینی گفتم بچه‌ها همینجا هم می‌توانند مصاحبه کنند، گفت نه باید برویم همانجا که آن‌ها بوده‌اند، یعنی همان قتلگاه. شهید آوینی اصرار داشت مصاحبه‌ها همانجایی باشد که اتفاقی رخ داده است.

به گزارش سینماپرس، اصغر بختیاری، مدیر سابق گروه مستند روایت فتح در ویژه برنامه «تماشاگه راز» که به مناسبت ایام شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی از قاب شبکه افق پخش می‌شود، گفت: سفر شهادت آوینی مقدمه‌ای دارد که به سال ۷۰ و ۷۱ برمی‌گردد. سال ۷۰ با گروهی از بچه‌های جنگ به منطقه فکه رفتیم، در همان نقاطی که آقای آوینی می‌خواست یک فیلم عاشورایی بسازد. بنده دوربین به همراه داشتم و صحنه‌هایی گرفتم که باعث تعجب خودم شده بود. چند روزی در آن منطقه تصاویری ضبط کردم و وقتی به تهران برگشتم، دوستان که تصاویر را دیدند، آن‌ها هم تعجب کردند.

او افزود: پس از آن یک سفر نیز به همراه دوستان رفتیم و فیلمی به نام تفحص ساخته شد. ۱۰ سال از عملیات والفجر مقدماتی گذشته بود، تصاویری دیدیم که بسیار دلخراش بود و با این صحنه‌ها مواجه شدیم. مدتی گذشت و پس از آن موسسه فرهنگی روایت فتح در تابستان سال ۷۱ مجددا راه اندازی شد و سفرهایی با هم به شهرهای جنگی می‌رفتیم. در همان فاصله برای آقای آوینی توضیح می‌دادیم که اینجا چه منطقه‌ای است و چه اتفاقاتی افتاده است و فیلم‌ها و عکس‌ها را به او نشان می‌دادم. در همین مدت ۷ – ۸ ماهه ایشان گفتند که به آن مناطق برویم و با رزمندگانی که در آن مناطق حماسه آفریدند مصاحبه کنیم.

مدیر سابق گروه مستند روایت فتح ادامه داد: اولین سفر اواخر سال ۷۱ و عید سال ۷۲ بود که به کانال گردان کمیل رفتیم و در مناطق عملیاتی والفجر مقدماتی و والفجر یک خاطراتی را ثبت کردیم، اما به قتلگاه ورود نکردیم. صحنه‌هایی دیده می‌شد که پیشتر کسی ندیده بود، حتی با اینک در جنگ بودیم اما در ۸ – ۹ سال جنگ چنین صحنه‌هایی ندیده بودیم. در قتلگاه وسط میدان مین، در یک گودی بیش از ۱۰۰ نفر از بهرین عزیزان ما جا مانده بودند، توان تکان خوردن نداشتند و نمی‌توانستند روی پای بایستند و بروند.

اصغر بختیاری در رابطه با روز شهادت سید مرتضی آوینی بیان کرد: تا محل قتلگاه ۲۰ – ۳۰ کیلومتر باید می‌آمدیم. پیچ رادیوی ماشین را چرخاندم، موجش روی قرآن رفت، اصرار کرد که اصغر بگذار قرآن باشد. چند کیلومتر را قرآن پخش می‌کرد و حاجی تو حالش خودش بود. پشت میدان مین ۲ گروه شدیم، یک گروه همین مسیری را رفتیم که منجر به شهادت شد و یک گروه هم اریب زدند که از بالای میدان بیایند، همین طور وارد میدان مین شدیم. یک آدم خبره در میدان مین همراه ما بود. به آوینی گفتم بچه‌ها همینجا هم می‌توانند مصاحبه کنند، گفت نه باید برویم همانجا که آن‌ها بوده‌اند، یعنی همان قتلگاه. شهید آوینی اصرار داشت مصاحبه‌ها همانجایی باشد که اتفاقی رخ داده است.

وی در رابطه با لحظه شهادت سید مرتضی آوینی گفت: تلاش می‌کردیم از میدان مین بیرون بیاییم و خود را به بیمارستانی که ۶۰ – ۷۰ کیلومتر دورتر بود برسانیم. همه به هم ریختیم و جانی در بدنمان نمانده بود. چون احساس نمی‌کردیم آوینی یکدفعه از میان ما برود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محافظت از قدس» شعار دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج)


جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) در آستانه روز قدس نصب و رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع