X

بایگانی اردیبهشت 13, 1402

دفتر سینمایی

«کن ۲۰۲۳» از «مایکل داگلاس» تجلیل می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره فیلم کن امسال با اهدای نخل طلای خود به مایکل داگلاس از این بازیگر تجلیل می‌کند.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، جشنواره کن اعلام کرد بازیگر سرشناس امسال بار دیگر راهی این جشنواره می‌شود تا در مراسم افتتاحیه در روز ۱۶ می با دریافت نخل طلای کن تجلیل شود.

داگلاس اولین بار در سی‌ودومین دوره جشنواره کن در سال ۱۹۷۹ با «سندرم چینی» ‌ساخته جیمز بریجز حضور یافت. سال ۱۹۹۲ او برای «غریزه اصلی» و سال بعد برای «سقوط» در جشنواره حاضر بود. وی چند سال پیش هم با «پشت شمعدان» ساخته استیون سودربرگ در کن حضور یافته بود.

این بازیگر ۷۸ ساله در بیانیه‌ای با توصیف کن به عنوان بستری فوق‌العاده برای سازندگان جسور گفت که این جشنواره همواره به وی یادآوری کرده که جادوی سینما فقط آنچه روی پرده می‌بینیم نیست بلکه در توانایی آن در تاثیرگذاری بر مردم جهان است.

اولین کار داگلاس به عنوان تهیه کننده در فیلم «پرواز برفراز آشیانه فاخته» بود که به کارگردانی میلوش فورمن ۹ نامزدی اسکار کسب کرد و بهترین فیلم سال ۱۹۷۵ شد.

او به عنوان بازیگر نیز با رابرت زمکیس در «رمانس سنگ» در سال ۱۹۸۴، « «باران سیاه» ریدلی اسکات در سال ۱۹۸۹ و «افشاگری» ساخته بری لوینسون در سال ۱۹۹۴ همکاری کرد. او اسکار بهترین بازیگر مرد را سال ۱۹۸۷ برای بازی در نقش گوردون گکو در فیلم «وال استریت» اولیور استون دریافت کرد. دنباله این فیلم با عنوان «وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد» در شصت و سومین دوره جشنواره کن در سال ۲۰۱۰ در بخش خارج از رقابت نمایش داده شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگداشتی برای شاگرد «محمدرضا لطفی» و «هوشنگ ظریف»


مراسم یادمان و بزرگداشت زنده‌یاد حمیدرضا بزرگی ـ از شاگردان «محمدرضا لطفی» و «هوشنگ ظریف» ـ در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حدود ۱۰۰ طرح در سامانه «صندوق پروانه فارابی» ثبت شده است/مهلت ارسال طرح‌ها تمدید نخواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آخرین مهلت ارسال طرح‌ها به صندوق پروانه بنیاد سینمایی فارابی با هدف توسعه فیلم‌های کودک و نوجوان تا پایان ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ بوده و این زمان به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

به گزارش سینماپرس، مسعود احمدیان معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی و قائم مقام سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، در آستانه پایان مهلت ارسال طرح‌ها به صندوق پروانه اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ طرح در سامانه صندوق پروانه فارابی ثبت شده است که در میان متقاضیان، اسامی چهره‌های شاخصی هم دیده می‌شود. همچنین فیلمسازان جوان نیز مشارکت قابل توجهی در ارسال اثر به این صندوق داشته‌اند.

وی با تاکید بر عدم تمدید مهلت ارسال آثار به صندوق پروانه گفت: مهلت ارسال طرح‌ها طبق فراخوان اعلام شده پایان روز جمعه ۱۵ اردیبهشت بوده و این زمان تمدید نخواهد شد. همچنین بعد از بسته شدن سامانه، بلافاصله روند خوانش و بررسی طرح‌ها آغاز خواهد شد.

وی درباره حداقل تعداد آثار مدنظر بنیاد سینمایی فارابی برای حمایت از ساخت‌ بیان کرد: با توجه به مشخصات و قابلیت‌ طرح‌ها و شرایط بودجه‌ای که در اختیار داریم، تعداد آثار مناسب مورد حمایت مشخص خواهند شد.

براساس این خبر، صندوق پروانه بنیاد سینمایی فارابی با مشارکت شهرداری اصفهان و با هدف حمایت از رونق جریان تولید در سینمای کودک و نوجوان و با انتشار فراخوانی در ۲۷ اسفند ۱۴۰۱، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

این صندوق طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی را که شامل مضمون‌های بحران هویت به ویژه در نوجوانان، خودباوری، میهن دوستی و ترویج ارزش‌های اخلاقی و مذهبی، خانواده محوری با تأکید بر احترام فرزندان و والدین و ترسیم ریز رفتارها و سبک زندگی اسلامی – ایرانی، قانون‌گرایی با محوریت پاسداشت و احترام به قوانین، امید، شادی و نشاط اجتماعی کودکان و نوجوانان و مسئولیت پذیری، سخت کوشی و پرهیز از تنبلی و راحت طلبی باشند، مورد توجه ویژه‌ای قرار خواهد داد.

علاقه‌مندان به ثبت آثار خود می‌توانند از طریق سایت صندوق پروانه به نشانی http://parvanecif.ir اقدام کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درخشش ۱۶ کودک و نوجوان ایرانی در مسابقه نقاشی «فونشال» پرتغال


۱۶ عضو مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موفق به دریافت دیپلم افتخار و گواهی شرکت از مسابقه بین‌المللی نقاشی فونشال کشور پرتغال شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۳۹ هنرمند با «بوی گل و بانگ مرغ» به صحنه می‌آیند


نمایشگاه گروهی «بوی گل و بانگ مرغ» با آثاری از ۳۹ هنرمند معاصر نگارگر از ۱۵ اردیبهشت در گالری ویستا آغاز به کار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طبق قواعد جهانی سینمای کمدی معمولاً بر سه ستون پایدار است/در کشور ما با سیاست، مذهب و مسائل جنسی نمی‌توان به طور مستقیم شوخی کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیمان عباسی با اشاره به اینکه در سینمای کمدی ایران جریانی به وجود آمده که فیلمسازان برای گریز از محدودیت‌ها به سراغ نوستالژی و گذشته رفته‌اند، تأکید کرد: باید کم‌کم گذشته را رها کنیم و فیلم‌های کمدی با موضوع روز بسازیم حتی می‌توان سراغ کمدی وحشت یا آینده رفت.

به گزارش سینماپرس، در سال‌های اخیر فیلم‌های کمدی همواره موفق‌ترین فیلم‌های گیشه سینماها بوده‌اند و به همین دلیل این گونه سینمایی به یکی از مهم‌ترین گونه‌های سینما تبدیل شده و سینماگران بسیاری به ساخت فیلم‌های کمدی روی آورده‌اند.

به دلیل موفقیت این سینما در گیشه و تا حدی کم‌هزینه بودن تولید فیلم‌های کمدی، بخش خصوصی همواره به این سینما توجه بیشتری دارد و همواره سرمایه‌گذاری‌های مستقل بیشتری در تولید فیلم‌های کمدی را شاهد هستیم. به همین دلیل سینمای کمدی را می‌توان یکی از مهم‌ترین گونه‌های سینمایی ایران دانست.

بسیاری؛ فیلم‌های کمدی را در تزریق نشاط در جامعه موثر می‌دانند و به همین دلیل معتقد هستند که تولید و نمایش این آثار نوعی الزام برای جامعه ایران است و از طرفی انتقادهای بسیاری بر فیلم‌های کمدی که در سال‌های اخیر در سینمای ایران تولید شده‌اند، مطرح شده که شاید در اکثر این انتقادها؛ تکرار شدن کلمه ابتذال جالب توجه باشد. در گفتگویی با پیمان عباسی (فیلمنامه نویس) سینمای کمدی ایران را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

وضعیت سینمای کمدی را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من در سینمای کمدی امروز در یک وضعیت گذار هستیم و هویت جدیدی برای سینمای کمدی ایران در حال شکل‌گیری است. اگر سال‌های گذشته را مرور کنیم، می‌بینیم کمدی‌هایی مثل «آدم برفی» و دیگر آثاری که اکبر عبدی در آن‌ها ایفای نقش می‌کرد، سینما را قبضه کرده بود و اتفاقاً کمدی‌های فاخر و باکیفیتی هم بودند و بعد از این دوران شاهد ظهور کمدی‌های متفاوت‌تری با کمدین‌هایی مثل جواد رضویان، مجید صالحی، علی صادقی و… بودیم که کم‌کم دیگر جنس این کمدی‌ها هم جوابگو نیست و امروز باز وارد مرحله جدیدتری شده‌ایم که بازیگرانی چون بهرام افشاری در این حیطه فعالیت می‌کنند.

شاید بتوان آخرین جریان کمدی شکل‌گرفته در سینمای ایران را با پژمان جمشیدی مرتبط دانست اما او هم به نظر می‌رسد که هر آنچه باید در کمدی عرضه می‌کرد را عرضه کرده و ما به یک پوست‌اندازی در این ژانر رسیده‌ایم. درنهایت به نظر من مرحله جدیدی که در سینمای کمدی ما شکل گرفته هنوز به ثباتی نرسیده که بخواهیم تعریف دقیقی از آن داشته باشیم.

این جریان جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟

طبق قواعد جهانی سینمای کمدی معمولاً بر سه ستون پایدار است؛ شوخی با سیاست، مذهب و مسائل جنسی. اما در کشور ما با هیچ یک از این موارد نمی‌توان به طور مستقیم شوخی کرد و به همین دلیل ناگزیر به ساخت یک کمدی جدید بودیم که زبان سمبلیک دارد به این معنا که ما در فیلم‌هایمان به صورت غیرمستقیم مسائلی را مطرح می‌کنیم و چیزهایی می‌گوییم که مخاطب خودش باید از آن‌ها به برداشتی درباره موضوع مورد نظر فیلمساز برسد.

کم‌کم با کمک سامان مقدم ما به جنس دیگری از کمدی رسیدیم و آن این بود که به سراغ گذشته رفتیم؛ گویا شوخی با گذشته امکانپذیرتر بود و فیلمسازان بسیاری به سراغ این زمان و موضوع رفتند. از طرفی رفتن به سراغ نوستالژی برای همه ما بامزه است و در قالب کمدی می‌تواند جذاب باشد اما همین نوستالژی ظرف محدود کوچکی است که نمی‌توان انتظار داشت تا سالیان سال بتوان با رجوع به گذشته فیلم ساخت و مورد استقبال قرار گرفت. این روند قطعا عمر چندانی نخواهد داشت و ما مجبور هستیم که به زمان حال برگردیم و قصه‌هایمان را امروز روایت کنیم.

چرا سینمای کمدی ما به گذشته و نوستالژی رجوع کرده است؟

اولین و اصلی‌ترین دلیل این اتفاق این است که جنس‌های کمدی که ما می‌توانیم کار کنیم به شدت محدود است و در گذشته می‌توان با پدیده‌ای شوخی کرد و گفت که حال آن زمان گذشته و چنین مسئله‌ای وجود ندارد. در واقع بستر نوستالژی کمترین خطر توقیف و حذف را دارد.

علاقه ما ایرانیان به گذشته نمی‌تواند عاملی برای موفقیت اینگونه فیلم‌ها باشد؟

کسانی که به گذشته ایران علاقه دارند امروز اکثرشان بالای پنجاه سال سن دارند و جزو مخاطبان اصلی سینمای ایران به حساب نمی‌آیند. نسل امروز برداشت مشخص و دقیقی از آن دوران ندارد. شکل زندگی ایرانیان در گذشته برای این نسل ممکن است جذاب باشد و شاید تا حدی بتوان علاقه به گذشته را در موفقیت این فیلم‌ها تأثیرگذار دانست اما این دلیل کافی برای موفقیت نیست.

در انتقادهایی که به فیلم‌های کمدی می‌شود، کلمه ابتذال را زیاد می‌شنویم. مرز بین کمدی و ابتذال کجاست و چقدر این مسئله را در سینمای کمدی ایران می‌توان جدی دانست؟

ابتذال تنها مختص ژانر کمدی نمی‌شود و در همه ژانرها وجود دارد. تأثیر گذاشتن بر مخاطب به هر قیمتی یا خنداندن آن به هر قیمتی را می‌توان ابتذال گفت، می‌توان با انجام یک عمل ناهنجار در خیابان همه را خنداند اما این نوعی ابتذال است. ما در برخی فیلم‌های کمدی می‌توانیم چنین صحنه‌هایی را ببینیم. با توجه به اینکه ما مردمی به شدت بامزه‌ای هستیم، کمدین‌های ما برای خنداندن مردم کار بسیار سختی دارند.

فضای مجازی در فضای سینمای کمدی ما چقدر تأثیرگذار بوده است؟

بسیاری از شوخی‌هایی که در فیلم‌های کمدی امروزمان می‌بینیم مجموعه‌ای از شوخی‌های توییتری است و حتی برخی مواقع در فیلم‌ها شاهد سکانسی هستیم که متعلق به فیلم نیست اما فیلمساز از آنجا که می‌داند این شوخی به تازگی در فضای مجازی وایرال شده آن را در فیلمش گنجانده است و متأسفانه حجم این شوخی‌ها بسیار زیاد شده است و فیلمسازان ما باید بدانند که این شوخی‌ها تاریخ مصرف دارند و چند سال بعد کسی به آن‌ها نمی‌خندد.

در برابر این فیلم‌ها ما فیلم‌هایی مثل «آدم برفی» داریم که دیالوگ‌نویسی مختص جهان خود را دارد و حتی همین امروز هم آن را ببینید برایتان بامزه و خنده‌دار است. اما بسیاری از شوخی‌های رایج خود نوعی ابتذال است و سطح فیلم را در حد یک شوی تاریخ‌مصرف‌دار کاهش می‌دهند. متأسفانه این شوخی‌نویسی امروز در سینمایمان رایج است.

چرا این شوخی‌ها در فضای مجازی مورد استقبال قرار می‌گیرند و در فیلم‌های سینمایی نشانه ضعف اثر هستند؟

برخی مواقع شوخی‌هایی که افراد در فضای مجازی انجام می‌دهند بسیار بامزه‌تر و خلاقانه‌تر از فیلم‌های سینمایی ما است چراکه این شوخی‌ها معمولاً زاییده اتفاقات روز هستند. نکته دیگر این است که در فضای مجازی محدودیت سینما وجود ندارد و افراد دستشان برای پرداختن به مسائل مختلف بازتر است. سینما مطمئناً در گرته‌برداری از این شوخی‌ها نمی‌تواند به اندازه خودشان موفق عمل کند و از آن‌ها عقب‌تر است.

بسیاری بر این عقیده‌اند که عامل موفقیت فیلم‌های کمدی در سال‌های اخیر، مشکلات اقتصادی و معضلات مختلف است که باعث شده تا مردم به بهانه‌ای برای خندیدن بیشتر فکر کنند و به همین دلیل به دیدن فیلم‌های کمدی بروند. آیا سینمای کمدی می‌تواند کارکردی اینچنین برای جامعه داشته باشد؟

قطعاً سینما و رسانه‌های تصویری این قدرت را دارند که به جامعه خود نشاط تزریق کنند. مشکلات و معضلاتی که جامعه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند مربوط به امروز و دیروز نمی‌شود؛ سال‌هاست که هر روز معضلات بیشتری گریبانگیر ما شده و هر روز بیشتر در تلاش هستیم که بتوانیم به بهانه‌ای خود را شاد کنیم.

قطعاً بسیاری از مردم با این تفکر به دیدن فیلم‌های کمدی می‌روند که حداقل دو ساعت مشکلات را کنار بگذارند و بخندند. قطعاً کمدی تأثیری در نشاط بخشیدن به افراد دارد اما نمی‌توان از آن انتظار داشت که درد جامعه را کاهش دهد، این در واقع یک مسکن لحظه‌ای است که کمک می‌کند لحظاتی مشکلات و دغدغه‌های ذهنی را کنار بگذارید.

آیا می‌توان از سینمای کمدی انتظار داشت که آورده‌ای غیر از خنده برای مخاطبش داشته باشد؟

مطمئناً می‌توان چنین انتظاری از سینمای کمدی داشت اما باید واقعیت‌ها را هم ببینیم. روز به روز محدودیت‌ها در سینمای ما بیشتر می‌شود و گرفتن پروانه ساخت هر روز سخت‌تر از دیروز است. به همین دلیل معبری که فیلمسازان باید از آن عبور کنند هر روز تنگ‌تر می‌شود و گویا هر حرفی برای مسئولان ما موجب سوءتفاهم است. وقتی دست و پای فیلمساز بسته‌تر می‌شود کارکرد اجتماعی فیلم‌ها هم کمتر می‌شود ولی همانطور که گفتم ما در مرحله گذار هستیم و به ثبات نرسیده‌ایم و نمی‌دانم در نهایت چه اتفاقی رخ می‌دهد.

بسترهای زیادی وجود دارد که هنوز ما سراغشان نرفته‌ایم؛ به عنوان مثال کمدی وحشت گزینه‌ای است که ما به سراغش نرفته‌ایم اما در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته و ژانر موفقی است. مثلاً‌ من در «توفیق اجباری» با سینما شوخی کردم و نتیجه خوبی هم داشت و فکر می‌کنم این بستر هنوز وجود دارد که خودمان با خودمان شوخی کنیم. حتی اگر قرار است به گذشته برویم در یک زمان محدود نشویم، هنوز دوره‌های تاریخی بسیاری هستند که ما در فیلم‌های کمدی‌مان به سراغشان نرفته‌ایم و می‌توانند گزینه‌های جذاب و مخاطب‌پسندی باشند. ما حتی می‌توانیم آینده‌ای خنده‌دار پیش‌بینی کنیم و به آینده برویم و قصه‌مان را در آن زمان روایت کنیم. به طور کل بسترهای زیادی وجود دارند که هنوز نویسنده‌ها و کارگردان‌ها به سراغش نرفته‌اند.

چرا فیلمسازان ما به سراغ این بسترها نرفته‌اند و سینمای کمدی محدود به موضوعاتی خاص شده است؟

دلیلش این است که سینمای کمدی یک سینمای مطلق خصوصی است و سرمایه‌گذار باید از سرمایه خودش برای ساخت فیلم هزینه کند و مشخص است که او در شرایط اقتصادی امروز کشور حاضر به ریسک کردن نیست و به سراغ فضاهای امتحان‌پس‌داده می‌رود. کشف مسیرهای جدید و به سراغ آن‌ها رفتن ریسکی دارد که سرمایه‌گذارهای خصوصی از آن پرهیز می‌کنند اما به نظر من این فیلم‌ها می‌توانند موفق باشند و کاش سرمایه‌گذارها کمی ریسک‌پذیرتر شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس برتر نمایشگاه «صدای بهار» انتخاب می‌شود/ نمایش ۴۳ عکس برگزیده


نمایشگاه «صدای بهار» با نمایش ۴۳ عکس از عکاسان برجسته کشور در فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قرار است شهید گمنامی را در محوطه وزارتخانه تشییع و خاکسپاری کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: طبق هماهنگی که با «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌ایم قرار است شهید گمنامی را در محوطه وزارتخانه تشییع و خاکسپاری کنیم.

به گزارش سینماپرس، «علی تن» بیان کرد: در نظر داریم تا برای این شهید مقبره‌ای را بسازیم و تمثال مبارک شهدای دیگر وزارتخانه را روی آن به تصویر بکشیم. انشاالله مقبره این شهید زیارتگاهی در وزارتخانه خواهد شد تا همکاران به او متوسل ‌شوند.

تماس‌های تلفنی با جامعه ایثارگری

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران در خصوص ویژه برنامه‌های این اداره در سالجاری توضیح داد: ما خدمت به جامعه ایثارگری را وظیفه خود می‌دانیم و به آن افتخار می‌کنیم. بر همین اساس طرح «تماس تلفنی با اعضای جامعه ایثارگری» را دستور کار خود قرار داده‌ایم. با اجرای این طرح از احوال ایثارگران و مشکلات‌شان مطلع خواهیم شد و برای حل آنها اقدام می‌کنیم. چند نفر را در دفتر ایثارگران وزارتخانه مسئول پیگیری این تماس‌ها و مشکلات کرده‌ایم.

دیدار و تکریم از خانواده شهدا

وی با بیان اینکه تکریم خانواده شهدا در اولویت برنامه‌های ما در سال جاری قرار دارد، توضیح داد: دیدار با خانواده شهدا برای تکریم آنان یکی از برنامه‌هایی است که هر سال اجرا می‌شود و امسال با جدیت آن را دنبال خواهیم کرد.

تن افزود: دیدار با خانواده‌های معظم شهدا در استان‌‎ها توسط مدیران استانی انجام خواهد شد. البته دیدار با خانواده معظم شهدا به تنهایی بر عهده دفتر ایثارگران نیست. تمام مدیران ستادی و استانی موظف شده‌اند که در طول سال به دیدار خانواده‌های معظم شهدا بروند. باید طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که تمام ایثارگران در طول سال از این دیدارها بهره‌مند شوند.

غبارروبی از گلزارهای مطهر شهدا در سراسر کشور

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران غبارروبی از گلزارهای مطهر شهدا را یکی دیگر از برنامه‌های مهم تدارک دیده شده برای سال ۱۴۰۲دانست و در این‌باره گفت: «غبارروبی از گلزارهای مطهر شهدا» در سراسر کشور را با هدف گرامیداشت یاد و خاطر شهدا اجرا خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم این آئین مقدس، باشکوه خاصی برگزار شود.

تن ادامه داد: گلزارهای شهدا اماکن متبرکی هستند و باید همواره به آنها توجه ویژه شود. در این طرح هر دو هفته یک بار گلزارهای مطهر شهدا در سراسر کشور غبارروبی می‌شوند. برای این طرح اعلام عمومی می‌کنیم تا هر کس علاقه دارد در این آئین ارزشمند و نورانی شرکت کند.

تجلیل از ایثارگران در مناسبت‌های خاص

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران درباره تجلیل از ایثارگران در مناسبت‌های خاص هم توضیح داد: قصد داریم از خانواده معظم شهدا در ۲۲ اسفند، روز شهید، از جانبازان در روز جانباز، رزمندگان هفته دفاع مقدس و از آزادگان در ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان به کشور تجلیل کنیم.

تن افزود: هدف از اجرای آئین گرامیداشت در مناسبتی خاص این است که برنامه‌ای شایسته برای بخش هدف جامعه ایثارگری برگزار شود تا بدانند قدردان ایثار و ازخودگذشتگی آنها هستیم و فراموش‌شان نکرده‌ایم. همچنین نام بردن از یک شهید در ابتدای جلسات «شورای مدیران وزارتخانه» هم در دستور کار قرار گرفته است. در مجموع هر طور که بتوانیم قصد داریم نام و یاد شهیدان را در میان همکاران و به دنبال آن در جامعه زنده نگه داریم. همچنین تقدیر از همکاران‌مان در وزارتخانه که منتسب به یک شهید هستند را با رویکرد نام بردن از آنها در ابتدای جلسات اداری در دستور کار قرار داده‌ایم که به زودی در تمام وزارتخانه‌ اجرا خواهد شد.

رونمایی و انتشار پنج کتاب در حوزه ایثار و شهادت

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران از رونماییِ ۲ کتاب و انتشار ۳ کتاب در حوزه ایثار و شهادت خبر داد و گفت: ۲ کتاب با نام‌های «خالِ هندی؛ خاطرات جمعی از جانبازان شاغل در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر سومِ شکوهِ ایثار» و «فرِّ شهادت؛ یادنامه شهدای کارمند وزارتخانه، دفتر چهارمِ شکوهِ ایثار» که محوریت آنها خاطرات شهدای وزارتخانه است منتشر شده که آنها را رونمایی می‌کنیم. همچنین ۳ عنوان کتاب مرجع نیز در حوزه ایثار و شهادت منتشر خواهد شد.

تن درباره این کتاب‌ها افزود: هدف از انتشار کتاب با محوریت شهدا و ایثارگری‌های آنان، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. همچنین نهادینه کردن «ایثار اجتماعی» در وجود افراد هم در دستور کار ما قرار دارد. شهادت، اوجِ قله ایثارگری است اما ایثار اجتماعی نیز از اهمیت والایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: برای هر کدام از برنامه‌ها یک نفر را مسئول کرده‌ایم تا به طور ویژه آن را پیگیری کند تا نتیجه قابل قبولی داشته باشد. افزون بر اینها، قصد داریم با ادارات تابعه وزارتخانه مانند «بنیاد سینمایی فارابی» تعامل بیشتری داشته باشیم تا آثار هنری بیشتری با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت تولید شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران به تشریح برنامه‌های اداره ایثارگران این وزارتخانه پرداخته است.

نوید شاهد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان قلب تپنده فعالیت‌های کلان فرهنگی کشور محسوب می‌شود و نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم جامعه ایثارگری دارد. بنابراین فعالیت‌های دفتر ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهمیت فراوانی برخوردار است. «علی تن» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران درباره برنامه‌هایی که برای سال ۱۴۰۲ تدارک دیده‌اند، با نوید شاهد گفت‌وگو کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمید هیراد: بیماری‌ام قابل درمان نیست اما عمر دست خداست


مصطفی راغب در نشست خبری برگزاری کنسرت مشترک پیشرو با حمید هیراد، درباره علت برگزاری آن گفت: اینکه قرار است به همراه حمید جان با هم به روی صحنه برویم، به این دلیل است که یک هدیه در آغاز سال جدید به مردم بدهیم، همدلی را به مردم نشان دهیم و یک اجرای خوب در شأن خانواده ایرانی به روی صحنه ببریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حسام محمودی» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسام محمودی بازیگر جوان سینما و تلویزیون در سن ۳۷ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس، حسام محمودی بازیگر جوان سینما و تلویزیون ۱۲ اردیبهشت‌ماه بر اثر ایست قلبی در منزلش از دنیا رفت. مازیار میری این خبر را در صفحه مجازی خود تایید کرده است.

محمودی متولد یکم فروردین سال ۱۳۶۵ در تهران بود. او امسال با دو فیلم سینمایی غریب و عطرآلود در جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

وی در سال ۱۳۹۷ و به واسطه حضور در مجموعه گرگ و میش همایون اسعدیان به شهرت رسید.

رمانتیسم عماد و طوبا، آستیگمات، سد معبر، مرگ ماهی، امروز، حق سکوت، مردن به وقت شهریور، شب بیرون و خسته نباشید! از دیگر فیلم‌های سینمایی این بازیگر بودند.

جزییات مراسم تشییع و خاکسپاری این بازیگر سینما متعاقبا اعلام خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع