صدور و ارسال معرفی نامههای فعالان قرآنی به صندوق اعتباری هنر
مدیرکل آموزش و توسعه مشارکتهای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دستورالعمل جدید برای متقاضیان عضویت در صندوق اعتباری هنر خبر داد.
مدیرکل آموزش و توسعه مشارکتهای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دستورالعمل جدید برای متقاضیان عضویت در صندوق اعتباری هنر خبر داد.
سینماپرس: رئیس رسانه ملی گفت: کار برنامهسازان رمضان ۱۴۰۲ از جهات گوناگونی دشوار بود و یقین داریم منشأ هر میزان که تولیدات رمضان بر دل مخاطبانشان نشسته باشد، نور و برکت قرآن است که درنتیجه تلاش و زحمات شما بوده است.
به گزارش سینماپرس، رئیس رسانه ملی در جمع برنامهسازان رمضان ۱۴۰۲ گفت: تمسک به حبل متین معارف والای قرآنی در برنامههای مناسبتی ماه مبارک رمضان، در ادامه مسیر تحول صداوسیما بهشکل پیوسته و پایدار، به تحقق اهداف این برنامهها کمک کند و توشه معنوی رسانه ملی در تمام طول سال باشد.
جبلی که در آیین تقدیر از برنامههای برتر رمضانی صداوسیما سخن میگفت با تبریک به دستاندرکاران برنامه های ویژه رمضان امسال که توفیق خدمتگذاری به مردم را در این ماه نورانی داشتهاند، اظهار کرد: کار برنامهسازان رمضان ۱۴۰۲ از جهات گوناگونی دشوار بود و یقین داریم منشأ هر میزان که تولیدات رمضان بر دل مخاطبانشان نشسته باشد، نور و برکت قرآن است که درنتیجه تلاش و زحمات شما بوده است.
وی ادامه داد: امیدوارم این برکات قرآنی و معرفتی توشه راه امسال ما در رسانه ملی باشد و جوانههای تحولی که منور به نور قرآن شده، بالنده شود.
رئیس سازمان صداوسیما همچنین افزود: وظیفه خودم میدانم از خلاقیت در طراحی و اجرای برنامه «محفل» تشکر کنم که در کنار برنامههای خوب دیگر پخش شد و باید گفت مصادیق تحول در این گونه از تولیدات رسانه بهتدریج قابل کشف و جستوجو در این برنامههاست.
وی تصریح کرد: باور ما این است که اگر این حال معنوی در دل شما نبود، مردم هم با برنامههایتان ارتباط برقرار نمیکردند. بهدلیل اخلاص و نیت صادقانه شما بود که مردم با آنچه به آنها عرضه کردید، ارتباط گرفتند.
رئیس رسانه ملی سپس ویژگیهای برنامههای امسال صداوسیما در ماه بهار قرآن را برشمرد: از ویژگیهای این برنامهها آن بود که با اعتمادبهنفس به دل اقیانوس معارف قرآنی زدید. برداشت من این بود که امسال در قاب برنامههای رمضان، معارف ما به مناسک ما غلبه داشت و عمق باورهای قرآنی به خواندن آن. ویژگی دوم این بود که به عمق باورهای دینی مردم اعتماد کردید و خودتان را جزئی از یک امت بزرگ دیدید.
وی افزود: دیگر ویژگی این برنامهها وارد کردن نیروهای جوان و میدان دادن به آنها بود که در کنار توجه و بهرهمندی از پیشکسوتان و باتجربهها اتفاق افتاد. بخش کودک و نوجوان هم در این میان پررنگتر بود که تمام این تلاشها جای سپاس و آرزومندی برای تداوم و تکامل دارد.
جبلی در پایان گفت: نقطه سقوط ما آنجایی است که احساس کنیم بهترین کار را انجام دادهایم. قطعاً نقایصی داشتهایم که باید در سال بعد جبران شود و در عین حال همچنان سراغ چهرههای جدید برویم و ظرفیت برنامهسازی معارفی را بالا ببریم.
در این مراسم محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی، سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما، علی فروغی مدیر شبکه سه سیما، محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، دکتر حسین قرائی مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما و همچنین برخی برنامهسازان و دستاندرکاران برنامههای رمضانی مثل وحید یامینپور، حامد شاکرنژاد، سید کاظم احمدزاده، عباس موزون، شهرام شکیبا، نجمالدین شریعتی و دیگر برنامهسازان برنامههای مختلف رمضانی حضور داشتند.
در حالیکه از محمد حقوقی و جعفر بزرگی نوشتیم، بهنام بهزادی خبر داد که در تدارک اکران «من میترسم» است، حسام محمودی بازیگر ۳۷ ساله درگذشت، «ابوالهول» به یک جشنواره ایتالیایی و «مکبث زار» به اختتامیه فستیوال سنپترزبورگ راه یافتند، آرزوی معمار استادیوم تختی را شنیدیم، حمید هیراد گفت که بیماریاش قابل درمان نیست و از علت لغو کنسرتهای «سیروان خسروی» و «بابک جهانبخش» نوشتیم، وزیر ارشاد درباره نمایشگاه کتاب پیشبینیهایی کرد و ضرغامی از برگزاری مزایدهای برای مرمت و استفاده بهینه از ابنیه تاریخی خبر داد.
سینماپرس: در نشست مشترک سازمان میراث فرهنگی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرعامل کانون و مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از رونمایی ثبت ملی قصهگویی در هفته میراث فرهنگی خبر دادند.
به گزارش سینماپرس، نشست مشترک سازمان میراث فرهنگی و کانون درباره «آخرین وضعیت ثبت قصهگویی در هفته میراث فرهنگی» روز سهشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری، مریم حقی مدیرکل کانون استان تهران، فروهر معدنی مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون، فاطمه طارمی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون، یحیی نقیزادهمحجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، علیرضا تابش مشاور معاون میراثفرهنگی و علیرضا حسنزاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
لزوم انتقال میراث فرهنگی به نسل جدید برای ارتقا فرهنگ
حامد علامتی در ابتدا ضمن تبریک روز معلم بیان کرد: اهمیت بحث میراث فرهنگی در اندیشه اسلامی ما مبرهن است؛ بهواقع آن چیزی که از نگاه دینی برمیآید و در آرا اندیشمندان حوزه علوم دینی و همچنین آیات و روایات مطرح شده نمایشدهنده علم و دانش است. میراث فرهنگی از آثار علمی گذشتگان تشکیل میشود که با انتقال آن میتوانیم به ارتقا فرهنگ مادی و معنوی خود کمک کنیم.
وی با اشاره به اینکه در اندیشه دینی و نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین فرهنگ ما بر حفظ اماکن مقدس معنوی و تاریخی تاکید شده است، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال ۷۹ سفری به استان اردبیل داشتند و بر ضرورت حفاظت از امکان مقدس و تاریخی کشور تاکید کردند. درواقع حفظ آثار گذشتگان ما یک پنداندوزی برای نسل جدید دارد. از قِبل مطالعه آثار گذشتگان و توجه به سرنوشت آنهاست که فرهنگ بومی، منطقهای و سبک زندگی ایرانی اسلامی به نسل جدید منتقل میشود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به بحث کودک و نوجوان مطرح کرد: حضرت آیتالله خامنهای در دیدار با معلمان بارها به بحث کودک و نوجوان پرداختند و همچنین بیان کردند آموزش و پرورش باید برای بحث هویت ایرانی و اسلامی کار کند تا امروز کودک ما به هویت خود افتخار کند و میکند. یکی از موارد بحث هویت همین میراث فرهنگی است.
وی ادامه داد: در کانون پرورش فکری مسئلهیابی کردیم و دریافتیم ظرفیتهایی همچون عروسک، قصه و… داریم که با فرهنگ بومی و منطقه ما عجین است و باید از آنها بهره ببریم. همچنین وجود ۱۶میلیون دانشآموز و خانوادههایشان از ظرفیتهای کانون محسوب میشود و ظرفیت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز تخصص متخصصان و آثار این حوزه است که با همکاری این دو نهاد نتایج خوبی بهدست خواهد آمد.
علامتی در پایان سخنان خود گفت: آثار تاریخی، هویت ماست که کودکان و نوجوانان آن را نمیشناسند و باید برای شناساندن این موارد به بچهها تلاش کنیم اما نکته مهم این است که سرمایه کانون اعتماد خانوادهها است؛ از این رو تمام فعالیتهایی که در کانون انجام میشود باید فاخر، پویا و مخاطبمحور باشد. همچنین نیاز است مربیان ما در حوزه آثار تاریخی، میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس آموزش ببینند. آنها میدانند با کودک چگونه رفتار کنند از این رو نیاز است که در این حوزه بیشتر به آنها آموزش دهیم تا انتقال مفاهیم به درستی به کودکان و نوجوانان صورت گیرد.
ثبت قصهگویی در فهرست آثار ملی
یحیی نقیزادهمحجوب در بخش دیگری از این نشست ضمن تبریک روز معلم عنوان کرد: حوزه فعالیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از مهمترین حوزههای فرهنگ در کشور است. نگاه عمیقی که به بحث هویت و اصالت تاریخی در این وزارتخانه شکل گرفته، میتواند مبنای خوبی برای سرمایهگذاری برای نسلهای جوان باشد.
وی ادامه داد: یکی از نقاط عطف و توجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرمایهگذاری بر بخش جوان و نوجوان است که حوزه تخصصی و از فعالیتهای اصلی کانون به شمار میرود.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به تلاش برای ثبت قصهگویی در فهرست آثار ملی، گفت: در همین راستا و باتوجه به این که در آستانه رویداد مهم روز جهانی موزه و میراث فرهنگی و هفته میراث فرهنگی قرار داریم تلاشهایی صورت گرفته و نتایج خوبی حاصل شده است. امیدوارم این جلسه پایهای باشد برای فعالیتها و تعاملات آتی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
آموزش فرهنگ بومی و هویت ایرانی به بچهها
علیرضا تابش دیگر سخنران این نشست با اشاره به اینکه نسل نو، امید برای آینده کشور هستند، عنوان کرد: باید برای شناخت هویت و ترویج فهم درستی از هویت ملی، سراغ خانوادهها و فرزندانشان برویم که کانون یکی از مراکز اصلی و مهم آن است. یکی از شعارهای محوری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسعه سواد میراث فرهنگی در کل کشور است که فعالیتهای بسیاری نیز در این راستا انجام شده است.
مشاور معاون میراث فرهنگی اضافه کرد: بحث شناخت ایران، فرهنگ بومی و هویت ایرانی موضوعی است که کارشناسان باید با زبان مناسب به کودکان و نوجوانان آموزش دهند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باتوجه به فعالیتهایی که انجام میدهد در این زمینه نیز میتواند آموزشهای مورد نیاز را ارائه دهد. همچنین میتوان به کمک کانون پویشها و برنامههای بسیاری را اجرایی کرد تا رسالت خود را در قبال نسل نو انجام دهیم.
لزوم تقویت سواد میراثی در میان نسل جدید
در ادامه علیرضا حسنزاده با اشاره به اینکه در بحث شکاف نسلی شک و تردیدی وجود ندارد، عنوان کرد: کودکان و نوجوانان با میراث روایی ما آشنایی ندارند. ضرورت همکاری وزارت میراث فرهنگی که متولی آشنایی با فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی است با نهادهایی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت میکنند غیرقابل انکار است.
رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: علوم میراثی، مبنای خودآگاهی میراثی و هویتی هستند و سواد میراثی را در بین نسلهای جدید تقویت کرده و توسعه میدهند؛ از این رو مدرسهای طراحی شده با عنوان «مدرسه میاننسلی؛ ایران را بشناسیم» تا مضامین فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و عناصر میراث ناملموس را به مخاطبان خود که کودکان و نوجوانان هستند، ارائه دهد.
برپایی جشنواره قصهگویی در اماکن تاریخی
در پایان فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون ضمن اشاره به برگزاری جشنواره عروسکها در سالجاری و برنامهریزی کانون برای برپایی جشنواره لالایی اظهار کرد: ما برای هویتآفرینی اعضای مراکز کانون در حال طراحی کارت عضویت هستیم تا بتوانیم خدماتی را در نرمافزار جدید کانون ارائه دهیم. در این راستا نیز میتوانیم از ظرفیتهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهره ببریم. همچنین میتوان از ظرفیتهای این نهاد برای برپایی جشنواره قصهگویی در اماکن فرهنگی و تاریخی استفاده کرد.
حمید هیراد و مصطفی راغب از خوانندگان موسیقی پاپ طی یک نشست خبری به تشریح جزئیات تازه ترین کنسرت مشترک خود در تهران و دیگر شهرهای دنیا پرداختند.
سینماپرس: برگزاری ضعیف و پُراشتباه «چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر» را میتوان یک آبروریزی برای مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور قلمداد نمود. اشتباهاتی که در صورت تکرار مجدد آن در دوره «چهل و دوم» میتواند حیثیت و وجاهت این رویداد مهم سینمایی را بیشتر از پیش زایل نماید.
حسین پورقادری/ چهارم اردیبهشتماه بود که «رئیس سازمان سینمایی» با اعلام آغاز به کار «شورای سیاستگذاری چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر» از معرفی دبیر این رویداد مهم سینمایی در طی ده روز آینده خبر داد. وعدهای که در روزهای اخیر شاهد تحقق آن خواهیم بود. به همین جهت در آستانه این معرفی و انتصاب میتوان بیان نکاتی بدیهی و البته بسیار کلی و نه جزیی و مورد اختلاف را ضروری دانست:
۱/ برگزاری ضعیف و پُراشتباه «چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر» را میتوان یک آبروریزی بزرگ برای مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور قلمداد نمود. اشتباهاتی که در صورت تکرار مجدد آن در دوره «چهل و دوم» میتواند حیثیت و وجاهت این رویداد مهم سینمایی را بیشتر از پیش زایل نماید.
۲/ عدم «پاسخگویی دبیر فجر چهل و یکم» و در کنار آن برخوردهای غیرحرفهای و بعضا تعجببرانگیز «دبیرخانه» این رویداد سینمایی در دوره گذشته را میتوان محصول کاهلی «سازمان سینمایی» در انتصاب و معرفی شخصیتی قابل قبول در جایگاه «دبیری فجر چهل و یکم» و درادامه، کمتوانی این سازمان در اعمال نظارت مستقیم بر «عملکرد دبیرخانه» و کم و کیف برگزاری این رویداد دانست. اتفاقی که «دبیر فجر چهل و یکم» را آنچنان «مبسوط الید» نمود که تقریبا در عادیترین و پیشپا افتادهترین موضوعات نیز از «سیاست غافلگیری» استفاده مینمود و با استفاده از «استراتژی شوک و بُهت» سعی میکرد تا بیبرنامگی و سرگشتگی خود را پوشش دهد.
۳/ اگرچه سخت است؛ اما قطعا انتصاب یک شخصیت خوشنام و کاربلد در جایگاه «دبیری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر» و بازپروری و تنظیم مجدد «دبیرخانه» این رویداد مهم سینمایی میتواند خاطرات تلخ و افتضاحات به وقوع پیوسته در فرایند برگزاری «جشنواره چهل و یکم» را از اذهان بزداید و حیثیت به تاراج رفته «جشنواره فیلم فجر» را بالاخص در «بخش بین الملل» و «بخش بازار» بازیابی نموده و اعتبار سیمرغهای پرپر شده در «بخش ملی» را بازگرداند.
۴/ عدم معرفی و فقدان حضور «شورای سیاستگذاری» از جمله موضوعات آسیبزا در مسیر برگزاری هر رویداد هنری و کلان محسوب میشود. اتفاقی که متاسفانه در «چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر» رخ داد و موجب شد تا از یک سو «دبیرخانه» این رویداد دچار مَنگی و سرگشتگی باشد و از سوی دیگر موجبات یَله شدن «دبیر فجر چهل و یکم» را فراهم آورده و ایشان را به وادی «خود عقل کُل پینداری» کشانده و پاسخگو نبودنش را مشروعیت بخشد! اتفاقی که امسال و با وجود عدم معرفی رسمی اعضای «شورای سیاستگذاری فجر چهل و دوم» و صرف تشکیل این شورا میتواند نوید بخش بازگشت انظباطی حداقلی و نظارتی ابتدایی در فرایند برگزاری این رویداد سینمایی باشد.
۵/ «جشنواره فیلم فجر» در هر دوره اقتضائات زمانی خود را دارا است. پس اگر چه کپیبرداری و استفاده مناسب از متن «فراخوان ادوار مختلف فیلم فجر» و حذف و اضافه هوشمندانه چند جمله و کلمه از آن، امری منطقی است؛ اما باید توجه داشت که این اتفاق نباید بدون در نظر گرفتن اقتضائات زمانی و اعمال نظرات کارشناسی ویژه «شورای سیاستگذاری» باشد و تنها از صورتی «رفع تکلیفگونه» برخوردار باشد؛ زیرا بخشی از فضاحت « فجر چهل و یکم» محصول چنین نگرش سخیفی به «فراخوان» است.
۶/ «اهداف برگزاری» هر جشنوارهای دارای اهمیت ویژهای بوده و نه تنها جایگاه و میزان اهمیت آن رویداد هنری را معین میسازد؛ بلکه ملاکی مناسب برای ارزیابی میزان موفقیت آن رویداد هنری محسوب میشود. پس اگر چه «اهداف برگزاری» در فراخوان «جشنواره چهلویکم» از جمله بخشهایی بود که بدون کوچکترین تغییری در کلمات از «فراخوان جشنواره چهلم» کُپی و در متن فراخوان جدید گنجانده شد؛ اما این متن سوای نظر از اغراق ابتدایی و بیان این جمله که «سینمای نوین ایران به عنوان پرتو درخشانی از فرهنگ ایرانی و اسلامی، همواره در سراسر جهان با ارزش های انسانی، اخلاقی، انقلابی و معنوی شناخته شده است» و … دارای وضوح مناسبی در تبیین «اهداف» بود و میتوانست تمام دغدغههای فرهنگی و سینمایی «نظام جمهوری اسلامی» را پاسخگو باشد. اهدافی معتبر و متعالی که تماما بر ارزشهای «فرهنگ ایرانی و اسلامی» تکیه مینمود و هدف از برگزاری «جشنواره فیلم فجر» را حمایت همه جانبه و حداکثری از سینمای «اخلاق مدار» و «امیدآفرین» و «آگاهیبخش» ترسیم و شان خود را «فراهم آوردن زمینه رشد و اعتلای آثار سینمایی بر پایه هویت ملی و دینی» معرفی مینمود. اهدافی جامع و بسیار عالی که متاسفانه با حضور فردی اشتباهی در جایگاه دبیری این رویداد و عدم تنظیم مناسب «دبیرخانه فجر چهل و یکم» همراه گردید و موجب شد تا درج این متن به عنوان «اهداف» تنها به عنوان رفع تکلیف و استفاده از نثر زیبا برای دلخوش نمودن مخاطبان تلقی گردد و از کمتر ظهور و بروزی در واقعیت «فجر و چهل و یکم» برخوردار باشد.
۷/ بر فرض صدور حکم دبیر «چهل و دومین جشنواره فیلم فجر» حتی در پایان اردیبهشتماه امسال؛ باید توجه داشته باشیم که از این مقطع تقریبا ۸ ماه فاصله و فرصت تا برگزاری «جشنواره» باقی است! هشت ماهی که برای سامان پیدا کردن ساختار «دبیرخانه فیلم فجر» و تنظیم برنامههای این رویدا مهم سینمایی بالاخص در «بخش بین الملل» آنچنان کافی است که دبیر این رویداد میتواند در فراغت کامل و با زمانی مبسوط به چینش افراد کارآمد حول خود و در بخشهای مختلف اجرایی بپردازد و با سامان بخشیدن به امور و استفاده از صاحبنظران اقدام به تنظیم برنامه این رویداد هم در بُعد ملی و هم در قواره بین المللی آن نماید. البته به شرط آنکه مراقبت شود تا متولیان این دوره به سبک مدیران «فجر چهل و یکم» از فضای سیاسی و شرایط اجتماعی و … به عنوان بهانه ناکاراآمدی استفاده نکنند.
۸/ هیچ انسان عاقلی نمیتواند وقایع پیش آمده در پس «فتنه مهرماه ۱۴۰۱ هجریشمسی» و تاثیر آن بر رویدادهای مختلف هنری و به ویژه در کم و کیف برگزاری «چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر» را نادیده بگیرد و نخواهد آن را مورد محاسبه قرار دهد! اما در عین حال هیچ منطقی نیست که بخشیدن «وزن اضافه» به این واقعیت و توجیه تمام خطاها و کیفیت ناقص و اشتباهات فاحش «دبیر و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر» را با این بهانه موجه شمرده و این واقعیت را نبیند که متولیان برگزاری «فجر چهل و یکم» از «بحرانی جلوه دادن وضع موجود» به عنوان یک شگرد برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی و نابلدی و بیبرنامگی خود استفاده نمودند!
کنسرتهای پیشروی سیروان خسروی و بابک جهانبخش که قرار بود در ایران و خارج از کشور برگزار شود، لغو شد.
نمایشگاه گروهی «بوی گل و بانگ مرغ» از ١۵ تا ٢۵ اردیبهشت ماه به گالری ویستا خواهد آمد.
سینماپرس: گروه انتخاب بخش مسابقه فیلمهای داستانی کوتاه، نماهنگ و پویانمایی نخستین جشنواره بینالمللی فیلم و فیلمنامه «ایثار» اسامی ۴۲ فیلم را برای حضور در دو بخش رقابتی اصلی و ویژه مستند اعلام کرد.
به گزارش سینماپرس، نخستین جشنواره بین المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار گروه انتخاب آثار بخش مسابقه فیلم های داستانی کوتاه، نماهنگ و پویانمایی متشکل از: محمدرضا عرب، جواد مزدآبادی و علی نوری اسکویی از میان ۲۵۷ عنوان اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره شامل: ۵۵ نماهنگ، ۹۹ فیلم داستانی کوتاه و ۱۰۳ فیلم پویا نمایی، آثار منتخب خود مشتمل بر ۴۹ اثر را برای حضور دردو بخش اصلی و بخش ویژه انتخاب کردند.
شایان ذکر است آثار بخش ویژه ازمیان تولیدات بنیاد شهید و امور ایثارگران در سراسر کشور و یا تولیدشده از سوی خانواده معظم شهدا و ایثار گران بوده ودارای مضامینی با عنوان حجاب و عفاف، نماز و نیایش و آثار مرتبط با مضامین تولید دانش بنیان است.
اسامی فیلم های راه یافته به مرحله نهایی هر بخش به این شرح است:
بخش فیلم های داستانی کوتاه
۱- الف) فیلم های راه یافته به بخش اصلی:
ا- اتاق عقد به کارگردانی حسن حبیب زاده و تهیه کنندگی محمد جواد موحد
۲- اسماء به کارگردانی مصطفی آقا محمد لو و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران
۳- آقای شهردار به کارگردانی میلاد محمدی و تهیه کنندگی صادق روشن
۴- بچه زرنگ (شهید سنجرانی) به کارگردانی محمد حسین امانی و کارگردانی رشید حاجتمند
۵- به نام مادر به کارگردانی کمیل ارجمندی و تهیه کنندگی ابراهیم ارجمندی
۶- حوض خون به کارگردانی محمد دیمالی و تهیه کنندگی ابراهیم ارجمندی
۷- خون گرم به کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی موسسه سینمایی سوره حوزه هنری
۸- زیر ده به کارگردانی سعید قمری و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران
۹- شب خارجی سکوت به کارگردانی مسعود محمدیان و تهیه کنندگی علی اصغر سلطانی نژاد
۱۰- شهیدانه زیستن به کارگردانی سجاد معارفی و تهیه کنندگی فاطمه سادات حسینی
۱۱- عباس به کارگردانی و تهیه کنندگی حسین ترک جوش
۱۲- گناه به کارگردانی ابوالفضل عزیزی و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران
۱۳- لئو به کارگردانی محمد معین روح الامینی و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران
۱۴- لیلا به کارگردانی مجتبی اسپنانی و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران
۱۵- محافظ به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمد جواد موحد
۱۶- مطلع فجر به کارگردانی محمد مهدی فکریان و تهیه کنندگی علی طادی
۱۷- نوشابه مشکی به کارگردانی محمد پایدار و تهیه کنندگی محمد جواد موحد
۱۸- وادیار به کارگردانی مرجان خسروی و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران
۱- ب) فیلم هایداستانی کوتاه راه یافته به بخش ویژه:
۱- انگشتری به کارگردانی سیدرضا حسینی و تهیه کنندگی بنیاد شهید استان خراسان رضوی
۲- پیله به کارگردانی هاشم علیائی مقدم و تهیه کنندگی رضا محمودی شجاع
۳- فصل شکفتن به کارگردانی یعقوب اکبریان و تهیه کنندگی موسسه سولان فیلم
۴- قاب رفاقت به کارگردانی مهرداد عزیزی و فاطمه باقری و تهیه کنندگی فاطمه باقری
۵- مهمانی خوبان به کارگردانی سیده معصومه حجازی و تهیه کنندگی حوزه هنری مازندران
۶- نشانه به کارگردانی سعید ولی زاده و تهیه کنندگی حوزه هنری استان خراسان رضوی
بخش نماهنگ
۲- الف) نماهنگ های راه یافته به بخش اصلی:
۱- بگو کجایی به کارگردانی محسن زندی و تهیه کنندگی اداره کل امور هنری بنیاد شهید و ایثار گران
۲- تاروپود به کارگردانی محمد صادق رمضانی مقدم و تهیه کنندگی سید محمد صادق حسینی و هادی میرباقری
۳- ردی از پلاک به کارگردانی بهنام رضازاده و تهیه کنندگی اداره کل امور هنری بنیاد شهید و ایثارگران
۴- سقاخانه ادب به کارگردانی سید مهدی خیام الحسینی و تهیه کنندگی سید مجتبی خیام الحسینی
۵- سیاوشان به کارگردانی احسان رجبلو و تهیه کنندگی بنیاد شهید و ایثارگران استان گلستان
۶- شهر آسمونی به کارگردانی مهدی آخوندی و تهیه کنندگی حمیدرضا راوش و محمد محمدپور
۷- عشق رهایی به کارگردانی محمود عباس زاده و تهیه کنندگی اداره کل امور هنری بنیاد شهید و ایثارگران
۸- قرعه به کارگردانی محمد صادق رمضانی مقدم و تهیه کنندگی هاشم مسعودی و مجتبی احسانی
۹- مادران شهداء سلامت به کارگردانی بهنام رضازاده و تهیه کنندگی اداره کل امور هنری بنیاد شهید و ایثارگران
۱۰- هرگز شکست نخواهم خورد به کارگردانی محمد جوادنیا و تهیه کنندگی محمد جوادی
۲- ب) نماهنگ های راه یافته به بخش ویژه:
۱- جوانان وطن به کارگردانی حامد شیدایی و تهیه کنندگی عباس شیبانی مقدم
۲- رویای وصل به کارگردانی هاشم علیائی و تهیه کنندگی روح اله امیری
بخش پویانمایی
آثار راه یافته به بخش اصلی مسابقه پویانمایی
۱- آسمانی های دوست داشتنی به کارگردانی امیر حسین مهران و تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
۲- اهواز قهرمان به کارگردانی حمید نجفی امرودی و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران
۳- بادها کجا می میرند به کارگردانی پژمان علیپور و تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
۴- پوتین به کارگردانی سید محسن شکیب و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران
۵- پیچ تاریخی به کارگردانی میلاد محمدی و تهیه کنندگی حسین حقیقی
۶- پیش از بهشت به کارگردانی احمد حیدریان و تهیه کنندگی محدثه پیرهادی
۷- تیر مشقی به کارگردانی کاوه سیستانی و تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
۸- رویا می بافند به کارگردانی مریم خلیل زاده و تهیه کننده مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
۹- زمین بازی به کارگردانی سمانه فضل اله اسدی و تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
۱۰- سمپاش به کارگردانی فرنوش عابدی و تهیه کنندگی کانون پرورش فکری مودکان و نوجوانان
۱۱- نهنگ سفید به کارگردانی امیر مهران و تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
۱۲- نی لبک به کارگردانی نسیم عینی و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران
۱۳- یاماها به کارگردانی فرزانه قبادی و تهیه کنندگی حوزه هنری شاهرود
مرحله نهایی نخستین جشنواره بینالمللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار با دبیری فرهاد مختاری از ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد ماه امسال از سوی اداره کل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با همکاری شهرداری مشهد و استانداری خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار میشود.
۱۶ عضو مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موفق به دریافت دیپلم افتخار و گواهی شرکت از مسابقه بینالمللی نقاشی فونشال کشور پرتغال شدند.