X

بایگانی اردیبهشت 13, 1402

دفتر سینمایی

از انتقاد نسبت به سیاست گذاری های غلط و بی عدالتی در اکران تا تأکید بر پول پاشی برخی تهیه کنندگان برای فروش بیشتر اثرشان/ سالور: گول ارقام بالای فروش را نخورید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ساسان سالور تهیه کننده سینما که این روزها «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور را در حال اکران دارد با انتقاد شدید از وضعیت نابرابر اکران گفت: بی عدالتی در اکران بیداد می کند و مدیران سازمان سینمایی همچون گذشته چشم خود را روی نابرابری ها و بی عدالتی های مشهود بسته اند و در این میان بسیاری از فیلم های دغدغه مند اجتماعی در حال فنا شدن و از بین رفتن هستند و آنطور که باید امکان دیده شدن و تماشای آن ها برای مخاطبان فهیم و آگاه فراهم نمی شود چرا که توجه مدیران و سیاست گذاران تنها به حمایت از برخی فیلم های طنز و کمدی معطوف شده است!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «هایلایت» و «تمشک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک نکته مهمی که بنده بارها آن را به دوستان گفته ام این است که گول ارقام بالای فروش را نخورید! یعنی نباید فکر کنید این میزان فروشی که برخی فیلم های اصطلاحاً بفروش دارند دردی از سینمای ما درمان می کند! در زمانه ای که هزینه تولید یک اثر سینمایی سرسام آور شده و یک فیلم معمولی چند ده میلیارد برای ساختش هزینه نیاز دارد دیگر فروش ۸۰ میلیاردی و ۱۰۰ میلیاردی هم دردی از هیچ فیلمی درمان نمی کند چرا که تنها بخش اندکی از سود این فروش به تهیه کننده باز می گردد!

وی ادامه داد: سینما بعد از کرونا و ناآرامی های اجتماعی دچار سکته شده و با اینکه این روزها ظاهراً به واسطه فروش برخی فیلم ها اوضاعش بهبود پیدا کرده اما همچنان سرپا نشده و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند دیگر هرگز مانند گذشته سرپا نخواهد شد.

سالور یکی از عمده دلایل مهجور ماندن سینما را عدم حمایت نهادها و ارگان هایی مانند شهرداری از فیلم ها برشمرد و در این رابطه اظهار داشت: فیلم ما بنا به آمار فروش در حال حاضر پر فروش ترین فیلم اجتماعی در حال اکران است اما ما حتی نتوانسته ایم یک بیلبورد از شهرداری برای تبلیغ محیطی فیلم مان بگیریم!

این سینماگر یادآور شد: این اتفاق در حالی است که سال ها قبل بنیاد سینمایی فارابی به تهیه کنندگان نامه می داد و بنا بر رایزنی هایی که با نهادهای دیگر همچون شهرداری و… داشت از آن ها می خواست که به صاحبان آثار بیلبوردهای رایگان شهری بدهند اما امروزه وضعیت به گونه ای شده که دیگر مدیران سینمایی حتی همین یک کار ساده را هم برای سینما و سینماگران انجام نمی دهند و از هیچ حمایتی خبری نیست!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «بدرود بغداد» و «زمزمه با باد» تأکید کرد: امروز در سینما همه چیز بده بستان مالی است. شما یا باید اسپانسر قوی داشته باشید یا باید سرمایه دار باشید که بتوانید گلیم فیلم تان را از آب بیرون بکشید در غیر این صورت سازمان سینمایی و نهادهای تابعه آن هیچ حمایتی از فیلم تان نمی کنند.

سالور علاوه بر تبلیغات بد محیطی برای فیلم ها، تصمیم گیری سینماداران و تعیین تکلیف آن ها برای فیلم ها را یکی دیگر از فجایع این روزهای سینمای کشور برشمرد و در این باره تصریح کرد: پرسش بنده این است وقتی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با آن همه مدیر و کارمند و دفتر وجود دارند چرا سینماداران باید برای فیلم ها تصمیم گیری کنند؟ چرا سازمان سینمایی اجازه می دهد همان رویه غلط گذشته تکرار شود و عدالت برای اکران فیلم ها رعایت نشده و به یک فیلم ۵۰۰ سانس و به فیلم دیگر تنها ۱۰ سانس مرده تعلق بگیرد؟

این تهیه کننده متذکر شد: چرا باید به جای اینکه تصمیم نهایی در مورد فیلم ها را مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی بگیرند این سینماداران هستند که با تصمیم شان می توانند باعث صعود یک فیلم شوند یا یک اثر را به زمین بزنند؟ اگر سازمان سینمایی همت کند و قانونی را تصویب کند که همه فیلم های در حال اکران باید در یک شرایط برابر و متعادل و عادلانه امکان نمایش داشته باشند چنین معضلاتی برای همیشه از بین خواهد رفت اما گویا مدیران سازمان سینمایی چشم خود را روی این فجایع بسته اند و اصلاً این بی عدالتی ها برایشان اهمیتی ندارد.

وی سپس خطاب به مدیران سازمان سینمایی گفت: آقایان شما با این کارتان سینما را تنها به سمت فیلم های طنز سوق می دهید؛ با این شرایط در سال های آینده در سینمای ایران دیگر هیچ فیلمی در ژانرهای دیگر نخواهیم داشت و همه تهیه کنندگان و سرمایه گذاران برای اینکه بتوانند سرمایه اولیه شان را بازگردانده و به سود برسند به سمت تولید آثار طنز می روند و تنها ذائقه بخش اندکی از آحاد افراد جامعه با این تصمیم غلط دنبال می شود.

سالور خاطرنشان کرد: مدیران سینمایی گویا نمی دانند که مردم از هر فیلم خوبی در هر ژانری که باشد استقبال می کنند؛ مثلاً با اینکه «سه کام حبس» از معضل اعتیاد حرف می زند و در ظاهر تلخ است اما مخاطب از تماشای آن رضایت دارد و اگر این فیلم در شرایطی عادلانه اکران می شد ما می توانستیم میزان بیشتری از مخاطبان را جذب کنیم.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه برخی تهیه کنندگان برای فروش بیشتر اثرشان پول پاشی می کنند اظهار داشت: آیا مدیران سینمایی از این اتفاقات بی خبرند؟ چرا جلوی این فضاهای نابرابر توسط سازمان سینمایی گرفته نمی شود؟

وی در همین راستا ادامه داد: سازمان سینمایی اگر با این پول پاشی ها مقابله نکند قطعاً در کار آن ها دخیل است؛ سازمان سینمایی باید کارگروه تشکیل داده و نظارت ویژه ای بر عملکرد تهیه کنندگان داشته باشد اما متأسفانه آن ها خودشان از زمان پروانه ساخت این اتفاقات را ترویج می کنند. درست است بخشی از سینما سرگرمی است اما هنر هفتم باید جلوتر از جامعه حرکت کند. ما وظیفه مان این است که معضلات را درست نشان دهیم، ما سینماگران باید هوشمندانه عمل کنیم تا جامعه تنها درگیر ابتذال و مسائل دم دستی نشود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سلطان محمدی: برنامه های نوروز و ماه رمضان تلویزیون اغلب روتین و فاقد جذابیت بودند/ مخاطب وقتی خروجی جذابی از تلویزیون نمی بیند سراغ رسانه های دیگر می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد سینما همزمان با پایان یافتن پخش برنامه های مناسبتی نوروزی و رمضانی رسانه ملی گفت: برنامه های نوروز و ماه رمضان تلویزیون اغلب روتین و فاقد جذابیت بودند و بدیهی است در این شرایط مخاطب با وجود گزینه های فراوان دیگر میلی برای تماشای برنامه های تلویزیونی پیدا نمی کند و سعی می کند اوقات فراغت خود را با دیگر رسانه ها سپری سازد؛ بنده معتقدم که مسئولان رسانه ملی باید با جدیت بیشتری برای جذب مخاطب گام بردارند تا دوباره تلویزیون بتواند به دوران اوج خود بازگردد.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مخاطب وقتی خروجی جذابی از تلویزیون نمی بیند سراغ رسانه های دیگر می رود؛ نمی توان سیما را با ده ها شبکه دیجیتال و استانی با پلتفرم ها برابر گذاری کنیم که هفته ای یک قسمت سریال بیرون می دهند. حال باید دید چه می شود که فلان پلتفرم با هفته ای یک ساعت سریال می تواند مخاطب را به سمت خود بکشد اما تلویزیون از این امر عاجز است؟

وی ادامه داد: سیما باید هر روز باید چندین سریال و برنامه بیرون بدهد. سیما باید ۲۴ ساعته برنامه داشته باشد چرا که بودجه خوبی هم دارد و باید تلاش کند اتفاقات نیکی را رقم بزند. مخاطب باید از تولیدات سیما لذت ببرد تا دیگر به سمت رسانه های دیگر نرود.

سلطان محمدی سپس با بیان اینکه توجه به مناسبت و رویداد جزو ضرورات هر جامعه ای است اظهار داشت: مناسبت ها جزئی از زندگی جوامع امروزی هستند و صدا و سیما جزو وظایف عرفی و استاندارد این است که باید توجه ویژه ای به مناسبت های مختلف داشته باشد. در کشورهای دیگر هم همواره به مناسبت ها توجه می شود و تلویزیون های آن ها به مناسبت های تاریخی و دینی و… توجه می کنند و ما هم باید این کار را بکنیم.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: ما امسال بهار طبیعت و بهار قرآن را با هم شاهد بودیم؛ اما متأسفانه از بیش از ۳ دهه قبل به این راهکار نرسیدیم که در این مناسبت باید چه نوع برنامه های ترکیبی داشته باشیم و همین باعث شد تا هماهنگی بین تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز شاهد نباشیم.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: مسئولان تلویزیون نباید فقط به تقویم نگاه کنند و آنتن را پرکنند. آن ها باید سیاست گذاری جدی برای نحوه جذب مخاطب داشته باشند. مخاطب چون در سال های اخیر ابزارها و رسانه های صوت و تصویر فراگیر زیاد شده می رود سراغ چیزی که جذبش می کند و این وظیفه بر دوش مدیران رسانه ملی است که بر اساس ذائقه و نیازهای مخاطب امروزی مبادرت به تولید برنامه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فاطمه کریمی» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فاطمه کریمی از اعضای شورای عالی علمی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ درگذشت.

به گزارش سینماپرس، فاطمه کریمی کارشناسی ارشد باستان‌شناسی و عضو شورای عالی علمی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳، سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ درگذشت.

کریمی متولد سال ۱۳۲۴ در تهران بود. او علاوه بر فعالیت در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، عضو هیات‌های باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی ایران، سرپرست کاوش علمی در دژ حسن صباح الموت(در سال ۱۳۷۸ش)، سرپرست هیات کاوش در قلعۀ باستانی بندر هرمز (در سال ۱۳۷۴ش) و مدیر بخش هنر و معماری دایره‌المعارف بزرگ اسلامی بود.

از او چنیدن تالیف مانند مقدمه‌ای بر هنر کاشیگری ایران، هنر سفالگری دوره اسلامی ایران و گلستان خیال به جا مانده است. کریمی همچنین مولف مقاله‌های مقدمه‌ای بر شناخت رباط در ایران، کاوش کنگاور و کارنامه علمی باستان‌شناسی ایران بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معمار استادیوم تختی کنار مجسمه سعدی چه می کند؟


معماری ۹۰ ساله است. نگاهش به دور از هیاهوست؛ نشسته کناری و به مجسمه برنزی سعدی نگاه می‌کند؛ نگاهش اتفاقات اطراف مجسمه را جدی نمی‌گیرد. می داند هیاهو می‌آید و می‌رود. می‌گوید مهم نیست چه کسی رفت و چه کسی آمد! مجسمه‌ها شادی را به شهر برمی‌گردانند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معمار استادیوم تختی در کنار سعدی بُرنزی چه می کند؟


معماری ۹۰ ساله است. نگاهش به دور از هیاهوست؛ نشسته کناری و به مجسمه برنزی سعدی نگاه می‌کند؛ نگاهش اتفاقات اطراف مجسمه را جدی نمی‌گیرد. می داند هیاهو می‌آید و می‌رود. می‌گوید مهم نیست چه کسی رفت و چه کسی آمد! مجسمه‌ها شادی را به شهر برمی‌گردانند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالاری: به «هایپررئالیسم» جفا شده است/تلاش می‌کنیم «هایپررئال» را از جفایی که به آن شده است دور کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز به کار نمایشگاه «هایپررئالیسم: از تصویر تا واقعیت» گفت: در تاریخ هنر گفته می‌شود که هایپررئالیسم مانند عکاسی است و هنرمند در آن نقشی ندارد درحالیکه هنرمند هایپررئال یک کیمیاگر است.

به گزارش سینماپرس، محمود سالاری؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: جفایی به سبک هایپررئال می‌شود؛ در تاریخ هنر گفته می‌شود که هایپررئالیسم مانند عکاسی است و هنرمند در آن نقشی ندارد. اما باید هایپررئال را به این شیوه نگاه کرد که یک کیمیاگری است و در قالب کیمیاگری قابل مشاهده است. در واقع به هایپررئالیسم جفا شده است و تلاش می‌کنیم هایپررئال را از جفایی که به آن شده است، دور کنیم.

عبادرضا اسلامی کولایی؛ رییس موزه هنرهای معاصر تهران در این مراسم با اشاره به برگزاری این دو نمایشگاه گفت: امیدواریم که بتوانیم در یک جریان فرهنگی و هنری به صورت مستمر فعالیت کنیم.

اسلامی در ادامه گفت: خوشحالم که امروز میزبان دکتر جمشید ناصری، همسر زنده‌یاد منیژه میرعمادی هستیم که آثار گرانبهایی را که از عرصه هنر گردآوری کرده بودند به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا کردند. در این مراسم جمال عرب‌زاده، کیوریتور نمایشگاه «هایپررئالیسم: از تصویر تا واقعیت» و امیر راد، مشاور و کارشناس هنری گزارش‌هایی درباره این دو نمایشگاه ارائه کردند.

در ادامه مراسم با اهدای لوح از جمشید ناصری؛ به خاطر اهدای آثار مجموعه منیژه میرعمادی به موزه هنرهای معاصر تهران قدردانی شد.

۶۹۶ اثر از مجموعه گردآوری شده توسط منیژه میرعمادی و جمشید ناصری در سال ۱۳۹۹ به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا شد که ۱۲۱ اثراز این مجموعه در سال ۱۴۰۰ در اختیار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان قرار گرفت.

در نمایشگاه «هایپررئالیسم: از تصویر تا واقعیت» که مروری بر آثار پست‌مدرن گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است، ۳۳ اثر و در نمایشگاه «رد پا- درنگی بر مراوده هنرمند و جهان پیرامون» ۲۹ اثر خارجی و ۵۴ اثر ایرانی گنجینه موزه به نمایش گذاشته شده است که تا چهارم تیرماه ادامه دارد.

این نمایشگاه با حضور هنرمندانی از جمله عباس مشهدی‌زاده، طاهر شیخ‌الحکمایی، محمدرضا فیروزه‌ای، سعید معیری‌زاده، حسین نوروزی، داود باقری، مینو اسعدی، مژده طباطبایی، جواد بختیاری، صداقت جباری، بهنام کامرانی، آرمان استپانیان، محمدرضا مریدی، امیر مازیار، داریوش حسینی، روح‌الله شمسی‌زاده، کامیار صادقی و … افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع